همجواری کوه و دریا، همواره یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های طبیعت است که هر بیننده‌ای را به وجد خواهد آورد. استان گیلان نیز به دلیل داشتن این مشخصه و سرسبزی وصف ناپذیرش، در شمار گردشگرپذیرترین استان‌های ایران قرار دارد. شنا کردن، قایق‌سواری و سایر تفریحات آبی در دریای خزر، به ویژه در فصل تابستان و کوهنوردی و طبیعت‌گردی، از دلایل عمده‌ی جذب گردشگران به این منطقه هستند. این ویژگی‌های جغرافیایی و امکانات تفریحی در شهرهای مختلف استان، سفرتان را با شور و هیجان همراه خواهد ساخت. در ادامه به معرفی مراکز تفریحی گیلان می‌پردازیم.

saadatrent

گیلان مناطق تفریحی و دیدنی بسیار زیادی دارد و در نقطه به نقطه‌ی این استان زیبا، می‌توانید جایی را برای گردش و خوشگذرانی پیدا کنید. تعداد زیادِ این مناطق، بازدید از تمامی آن‌ها را غیرممکن می‌سازد. ما در این مطلب به معرفی تعدادی از مهمترین و بهترین می‌پردازیم تا بتوانید از سفر خود نهایت استفاده و لذت را ببرید. پس با سفرزون همراه باشید.

  1. شیطان کوه- تله کابین لاهیجان، دیدن شهر و باغ‌های زیبای چای از ارتفاع

تله کابین لاهیجان

«شیطان کوه» با ارتفاع حدود ۶۰ متر، در بخش شرقیِ شهر لاهیجان و در امتداد رشته کوه البرز قرار دارد. این کوه در گذشته، گردشگاهی برای اعیان و بزرگان به شمار می‌رفت و از این رو به آن «شاه‌نشین کوه» گفته می‌شد. در پایِ کوه نیز، مکانی برای جمع آوری آب، جهت استفاده در کشاورزی وجود داشت که امروزه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل گشته است. در بالای «شیطان کوه»، مجموعه‌ای تفریحی و گردشگری به نام «بام سبز لاهیجان» قرار دارد و از آن بالا، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از شهر و استخر زیبای آن خواهید داشت. «تله‌کابین لاهیجان» یا «تله‌کابین احرار» یکی از پرطرفدارترین امکانات تفریحی است که در این مجموعه جای دارد. این تله‌کابین مسیری یک و نیم کیلومتری را بر فراز باغ‌های چای طی می‌کند.

در دامنه‌ی شیطان کوه و در نزدیکی استخر لاهیجان نیز، آبشاری مصنوعی با ارتفاعی حدود ۲۴ متر قرار دارد که نمایی تماشایی و فوق‌العاده به کوه بخشیده است. یک مسیر پلکانی در مجاورت آبشار به چشم می‌خورد که بیشتر از ۷۵۰ پله دارد و با عبور از میان باغ‌هایی سرسبز و پردرخت به بالای کوه می‌رسد. اگر علاقه‌مند به پله‌نوردی هستید، از این طریق می‌توانید خود را به بام سبز برسانید؛ در غیر این صورت، مسیر آسفالته را برای رفتن به آنجا انتخاب کنید. وجود این ویژگی‌ها و فضاهای تفریحی و گردشگری کم‌نظیر در کنار هم، سبب شده که شیطان کوه یکی از محبوب‌ترین مراکز تفریحی گیلان باشد.

آدرس تله کابین لاهیجان روی نقشه گوگل

  1. شهربازی بام سبز لاهیجان، اوقاتی مهیج در بالای کوه

شهربازی لاهیجان
شهربازی لاهیجان
بام سبز لاهیجان
بام سبز لاهیجان

هنگامی که به بالای شیطان کوه لاهیجان می‌روید و به مجموعه‌ی تفریحی-گردشگریِ بام سبز می‌رسید، آنچه در نگاه اول به چشمتان می‌خورد، شهربازی مجموعه است که چرخ و فلکی بزرگ در آن خودنمایی می‌کند. این چرخ و فلک در بالای کوه واقع شده و با سوار شدن در آن، نمایی شگفت‌انگیز و زیبا از شهر لاهیجان و شهرها و روستاهای اطراف آن را خواهید دید. در شهربازی بام سبز، انواع وسایل و دستگاه‌های بازی همچون کشتی، ماشین برقی، ترامبولین و … برای گروه‌های سنی مختلف وجود دارد.

نمای ۳۶۰ درجه از بام سبز لاهیجان

ادرس شهربازی بام سبز روی نقشه گوگل


برای دریافت راهنمای سفر به گیلان کلیک کنید.


  1. قایق سواری در تالاب انزلی، زیستگاه لاله‌های مردابیِ صورتی رنگ

قایق سواری در تالاب انزلی
قایق سواری در تالاب انزلی
تالاب انزلی
تالاب انزلی

در شهر ساحلی بندر انزلی تالاب منحصر به فردی وجود دارد. این تالاب یکی از مراکز تفریحی گیلان است که مسافران و گردشگران بسیار زیادی در تمام سال از آن بازدید می‌کنند. جالب است بدانید، تالاب انزلی به دلیل قرارگیری در مسیر رودخانه‌هایی که به دریای خزر وارد می‌شوند، برای آن‌ها همانند یک تصفیه‌خانه عمل می‌کند. این تالاب، سکونتگاه گونه‌های جانوری متنوع و منحصر به فردیست که در کنار پوشش گیاهی و شرایط جغرافیایی خاص منطقه، آن را به طبیعتی بی‌بدیل تبدیل نموده‌اند. تالاب انزلی در شمار تالاب های آب شیرین ایران قرار دارد و قایق سواری در آن یکی از پرطرفدارترین تفریحات منطقه محسوب می‌شود.

برای رفتن به این تالاب زیبا و دیدن طبیعت بی‌مانندش، مکان‌های متعددی در شهر وجود دارد که می‌توانید از آن‌جا سوار قایق شوید. اگرچه تالاب انزلی در تمامی فصول سال زیباست، اما بیشتر شهرتش به واسطه‌ی رویش لاله‌های مردابی است که از اواخر بهار تا اواخر تابستان سر از آب بیرون آورده و منظره‌ای رؤیایی و جذاب ایجاد می‌کنند. دیدن این لاله‌های زیبای صورتی رنگ، با برگ‌های پهنِ سبز رنگ و عکاسی از آن‌ها، یکی از دلایل اصلی علاقه‌مندی گردشگران به قایق سواری در این تالاب است.

آدرس تالاب انزلی روی نقشه گوگل

  1. بلوار بندر انزلی، اولین پارک با معماری اروپایی در ایران

بوستان بلوار ساحلی قدس
بوستان بلوار ساحلی قدس

در شرق شهر انزلی و در مجاورت ساحل، بلواری قدیمی وجود دارد. نام آن «بلوار بندر انزلی» است که به همراه پارک زیبا و دیدنی اطرافش، با نام‌هایِ «بوستان ساحلی بندر انزلی» و «بلوار ساحلی قدس» نیز شناخته می‌شود. این مجموعه در سال ۱۳۰۰ شمسی افتتاح و در سال‌های بعد تکمیل شد. به مرور زمان بخش‌های جدیدتری به پارک اضافه گردید و آن را به یکی از بهترین مراکز تفریحی گیلان تبدیل نمود. در طراحی و ساخت بوستان ساحلی انزلی از سبک‌های معماری روسیه الهام گرفته شده و نخستین پارک به سبک اروپایی در ایران است.

از اینجا می‌توانید تأسیسات بندری، رفت و آمد و پهلو گرفتن کشتی‌ها در اسکله‌های اطراف و حرکت قایق‌های موتوری‌ را ببینید و پرواز پرندگان بر فراز آب‌های خزر را به نظاره بنشینید. گل‌های رنگارنگ، انواع درخت‌ها نظیر کاج و مرکبات، حوض‌ها و مجسمه‌های زیبا از دیگر زیبایی‌های این پارک هستند که فضایی دل‌انگیز را در کنار دریا ایجاد کرده‌اند.

  1. پیست کارتینگ منطقه آزاد انزلی، تجربه‌ای ایمن برای عاشقان سرعت

پیست کارتینگ
پیست کارتینگ
پیست کارتینگ
پیست کارتینگ

یکی دیگر از مراکز تفریحی گیلان، در کیلومتر ۱۰ جاده‌ی حسن رود به زیباکنار و در فاصله‌ی ۴ کیلومتری از درِ ورودی منطقه آزاد انزلی قرار دارد. پیست کارتینگ منطقه آزاد انزلی که یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های کارتینگ کشور محسوب می‌شود. پیستی مجهز، با امکانات پیشرفته و مسیرهای پر پیچ و خم که طولی برابر با ۹۴۰ متر دارد و عرض آن بین ۷ تا ۱۲ متر است. در گوشه‌ای از آن نیز، جایگاهی به تماشاگران اختصاص یافته است. وجود برج‌هایِ روشناییِ بلند، امکان استفاده از پیست را در هنگام شب فراهم می‌آورد. پارکینگ و کافی‌شاپ از دیگر امکانات موجود در این مجموعه هستند. اگر عاشق سرعت بالا و هیجان هستید، به پیست کارتینگ منطقه آزاد انزلی بروید، تا بتوانید در فضایی امن، با تجهیزاتی مطمئن، آن را تجربه کنید.

 آدرس پیست کارتینگ منطقه آزاد اروند روی نقشه گوگل

  1. پارک جنگلی سراوان، حسِ نابِ قدم‌زدن در جنگل‌های بکر گیلان

پارک جنگلی سراوان

از قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین مناطق جنگلی گیلان، که در کیلومتر ۱۷ جاده‌ی رشت-تهران واقع شده است. حضور گونه‌های نادر جانوری و گیاهی در منطقه، یکی از جنبه‌های ارزشمندیِ این بخشِ جنگلی محسوب می‌شود. مسیر دسترسی آسان و نزدیکی آن به شهر رشت نیز از دلایل دیگر گردشگرپذیر بودن پارک سراوان است. پارک جنگلی سراوان به اندازه‌ای زیباست که می‌توانید ساعت‌ها به گشت و گذار و قدم زدن در آن  بپردازید و از تماشای چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز آن لذت ببرید.

درون پارک، دریاچه‌ای وجود دارد که گیاهان آبیِ زیادی در سطح آن رشد کرده‌اند، چنان که گویی که فرشی سبز رنگ و زیبا بر روی آن پهن شده است. با قایق سواری در دریاچه‌ از طبیعت بی‌مانندش لذت خواهید برد و غرق در سکوت و زیبایی حاکم بر آن خواهید شد. موتور سواری با موتورهای چهار چرخ و پینت بالِ سراوان نیز از تفریحات هیجان‌انگیزی هستند که جنگل سراوان را به یکی از مفرّح‌ترین مراکز تفریحی گیلان تبدیل کرده‌اند.

نمای ۳۶۰ درجه از پارک جنگلی سراوان

 ادرس پارک جنگلی سراوان روی نقشه گوگل

  1. باغ محتشم، قدیمی‌ترین پارک رشت در مراکز تفریحی گیلان

باغ محتشم
باغ محتشم
باغ محتشم
باغ محتشم

معروف‌ترین و قدیمی‌ترین پارک رشت، که در خیابان حافظ، در کنار رودخانه‌ی گوهر رود، در ضلع جنوبی شهر قرار دارد و مملو از درختان تنومند است. باغ محتشم در زمان ناصرالدین شاه قاجار و توسط شخص متموّلی به نام اکبر خان بیگلربیگی احداث گردید. در زمان ساخت باغ، در سرتاسر آن نهال‌هایی کاشتند و معابر و گذرگاه‌های زیبایی در آن ایجاد نمودند. به دستور اکبر خان، یک عمارت کلاه فرنگی چند ضلعی نیز در مرکز باغ بنا گردید.

این عمارتِ زیبا و باشکوهِ قاجاری هنوز هم به زیبایی هر چه تمام‌تر در قلب باغ جلوه‌گری می‌کند و نهال‌های کاشته شده در آن، امروزه به درخت‌های عظیمی تبدیل شده‌اند که سراسر باغ را پوشانده است. باغ محتشم در شهریور ماهِ سال ۱۳۳۹ به پارک عمومی تبدیل شد و از آن زمان به عنوان یکی از مراکز تفریحی گیلان مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی قرار گرفت. هم‌اکنون این مجموعه، از امکانات رفاهی و تفریحی زیادی همچون سرویس بهداشتی، نمازخانه، چندین زمین ورزشی، وسایل و تجهیزات ورزشیِ همگانی و زمین بازی اختصاصی برای کودکان و نوجوانان برخوردار است.

نمای ۳۶۰ درجه از باغ محتشم

 آدرس باغ محتشم روی نقشه گوگل

  1. پارک ملت رشت، میزبان نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران

پارک ملت رشت

در سال ۱۳۷۸، یکی از باغ‌های قدیمی رشت به نام «سیاه باغ» به پارکی عمومی تبدیل شد و «بوستان ملت» نام گرفت. این پارک در بلوار شهید انصاری رشت، سه راه کانادا واقع شده است و با مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار متر مربع، بعد از باغ محتشم، دومین پارک بزرگ رشت محسوب می‌شود. با ورود به محوطه‌ی پارک، درختان قدیمی و سر به فلک کشیده‌ی آن توجهتان را به خود جلب خواهد کرد. از دیگر جذابیت‌ها و زیبایی‌های پارک می‌توان به برکه‌ای کوچک با فواره‌های بلند، آب‌نمای زیبای موزیکال، ماکت‌هایی جالب از خانه‌های روستایی و قدیمی گیلان و آکواریومی با گونه‌های خاص و نادر خرچنگ و ماهی‌ اشاره کرد.

این بوستان قدیمی یکی از زیباترین مراکز تفریحی گیلان است؛ که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن دیدن کنید. سه ساعتِ آفتابی در پارک ملت نصب شده، که یکی از آن‌ها، اولین ساعت آفتابی آنالماتیک کشور است. برای رفاه و راحتی بازدیدکنندگان و مسافران، امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، سکوهای مخصوص برپایی چادر، بوفه، کافه، انواع زمین‌های ورزشی، زمین و وسایل بازیِ مخصوص کودکان، وسایل و تجهیزات ورزش همگانی و … به مجموعه اضافه شده است.

نمای ۳۶۰ درجه از پارک ملت رشت

آدرس پارک ملت رشت روی نقشه گوگل

  1. مجموعه قصر بازی رشت، شادی و تفریح در فضایی سرپوشیده

قصر بازی رشت یکی از معروف‌ترین مراکز تفریحی گیلان است که در سال ۱۳۹۰ افتتاح گردید. مساحت کل مجموعه ۴۵ هزار مترمربع است و ساختمانی دو طبقه با زیر بنای ۷۵۰۰ متر مربع درون آن قرار دارد. این مجموعه‌ی تفریحی، با دارا بودن امکاناتی همچون سالن بیلیارد، سالن بولینگ، آمفی تئاتر، رستوران و کافی‌شاپ؛ فضایی شاد و سرگرم‌کننده در اختیارتان قرار می‌دهد و لحظاتی مفرّح و فراموش نشدنی برایتان رقم خواهد زد.

 ادرس قصر بازی رشت روی نقشه گوگل

  1. پل چوبی بندر کیاشهر ، گذرگاهی برای رسیدن به ساحلِ دریا

پل چوبی کیاشهر | مراکز تفریحی گیلان
پل چوبی کیاشهر | مراکز تفریحی گیلان

بندر کیاشهر (نام قدیم: بندر فرحناز)، شهری ساحلی در استان گیلان است که در فاصله‌ی ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه قرار دارد. این شهر در شمال شرقی شهر رشت و در فاصله‌ی حدود ۵۰ کیلومتری از آن واقع شده است. کیاشهر با دارا بودن مناظر بکر و طبیعی همچون دریا، جنگل و تالاب، ظرفیت بسیار بالایی در جذب توریست دارد و در ردیف پربازدیدترین مراکز تفریحی گیلان قرار می‌گیرد. در این شهرِ ساحلی، تالاب بزرگی به وسعت ۲۰۰ هکتار وجود دارد که در فاصله‌ی بین شهر و ساحل قرار گرفته و قسمتی از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی بوجاق است.

بر روی این تالاب، پل چوبی بسیار زیبایی ساخته شده، که با طول ۷۰۰ متر و عرض حدود ۵/۲ متر، شهر را به ساحل متصل می‌کند. این پل، از میان نیزارهای سحرانگیز تالاب می‌گذرد که با قرار گرفتن در فضای ناب و روح‌نواز آن، حس یکی شدن با طبیعت را تجربه خواهید کرد.

نمای ۳۶۰ درجه از پل چوبی بندر کیاشهر

 

آدرس پال چوبی بندر کیاشهر روی نقشه گوگل

  1. ساحل چاف و چمخاله گیلان، یکی از زیباترین سواحل ماسه‌ای ایران

ساحل چمخاله
ساحل چمخاله
ساحل چمخاله
ساحل چمخاله

چاف و چمخاله، نام شهری ساحلی در شرق استان گیلان است که در فاصله‌ی حدود ۱۰ کیلومتری از شهرستان لنگرود قرار دارد. ساحل چاف و چمخاله یکی از بهترین سواحل ماسه‌ای ایران و از مهم‌ترین مراکز تفریحی گیلان است که تماشای طبیعت خاص و منحصر به فردش، شما را به وجد خواهد آورد. کافیست اندکی سحرخیز باشید تا بتوانید طلوع زیبا و خیره‌کننده‌ی خورشید را در ساحل مشاهده کنید و محو تماشای منظره‌ی رؤیایی و جادویی آن شوید. در این منطقه‌ی ساحلی می‌توانید از انواع تفریحات آبی همچون قایق‌سواری، جت اسکی و شاتل بهره‌مند شوید، به اسب سواری در ساحل بپردازید، موتور چهار چرخ کرایه کنید و پروازی هیجان انگیز با پاراگلایدر بر فراز ساحل خزر داشته باشید.

نمای ۳۶۰ درجه از ساحل چاف و چمخاله

 آدرس ساحل چاف و چمخاله روی نقشه گوگل

  1. کشتی مسافری تفریحی میرزاکوچک خان جنگلی گیلان، تفریح دریاییِ لوکس

کشتی مسافری تفریحی میرزاکوچک خان | مراکز تفریحی گیلان
کشتی مسافری تفریحی میرزاکوچک خان | مراکز تفریحی گیلان

این کشتی در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط ژاپن ساخته شد و حدود ۲۰ سال در آب‌های این کشور فعالیت می‌کرد. سپس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آن را خریداری نمود و برای مدتی کوتاه به عنوان کشتی مسافربری در مسیر دریایی بندر انزلی-باکو و نوشهر-باکو مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر، میرزا کوچک خان یک کشتی گردشگری-تفریحی است که در شهرهای انزلی، آستارا و کیاشهر اسکله دارد. شامل ۲۶ کابین درجه یک و درجه دو، با ظرفیت حدود ۲۵۰ مسافر است.

در این کشتی دو کافی شاپ و یک رستوران با گنجایش ۱۰۰ نفر وجود دارد. بخش اقامتی آن نیز معادل یک هتل چهار ستاره است. در سفر به شمال ایران، اگر قصد دارید ساعاتی رؤیایی را در فضایی مجلل و باشکوه بگذرانید، حتماً بلیت بازدید از این کشتی را تهیه نمایید. کشتی میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان نمونه‌ای لوکس از مراکز تفریحی گیلان، تنها در فصل تابستان (روزهای پنجشنبه) فعال است و می‌توانید یک سفر دریایی ۴ ساعته (از ساعت ۸ تا ۱۲ شب) همراه با موسیقی زنده را در آن تجربه کنید.

  1. جت اسکی در کلوپ حرفه‌ای‌ها چابکسر، هیجان و سرعت در آب‌های خزر

جت اسکی

ورزش‌های آبی از مهیج‌ترین تفریحات در فصول گرم سال هستند. کلوپ حرفه‌ای‌های چابکسر با در اختیار گذاشتن انواع وسایل تفریحی آبی همچون جت اسکی ، قایق، شاتل و… گزینه‌ای ویژه در میان مراکز تفریحی گیلان است که اوقاتی پر شور و هیجان را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در میان وسایل تفریحی که در این مجموعه ارائه می‌شود، جت اسکی از معروف‎‌ترین و پرطرفدارترین آن‌هاست که از امتحان کردنش پشیمان نخواهید شد. این کلوپ در شرقی‌ترین شهر گیلان یعنی چابکسر، پارک شهید انصاری واقع شده است.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های گیلان کلیک کنید.