یزد تاریخی، یکی از مقصدهای دیدنی و گردشگری‌ست که تجربه شیرینی از سفر برای‌تان رقم می‌زند؛ مسجدها، بازارها، خانه‌ها و باغ‌هایی با معماری خاص کویر، هر سال مسافرهای فراوانی را در این شهر جذب می‌کنند. یزد چیزهای جالب‌تری هم دارد که می‌توانید آن‌ها را یادگاری به خانه‌تان ببرید، بخورید و لذت ببرید یا با دیدنش یاد سفرتان را زنده کنید. باقلوا، قطاب، ارده، سوهان و بشقاب‌های نقش «خورشید خانم میبدی» همه از آن‌دسته سوغاتی‌هایی هستند که باید در سفر به یزد حتماً به سراغ‌شان بروید. در این مطلب سفرزون بهترین بازار‌ها و مراکز خرید یزد را در این‌جا آورده‌ایم، حتماً سراغ‌شان بروید؛ از بازارهای سنتی و تاریخی تا مراکز خرید مدرن و پاساژهای بزرگ یزد.

saadatrent

مجموعه‌ی بازار‌ها و مراکز خرید یزد

یکی از بازارهای دیدنی یزد، «بازار قدیم» است که از جاذبه‌های گردشگری یزد هم به‌حساب می‌آید. بعضی از قسمت‌های بازار قدیمی به دوران «پهلوی‌» برمی‌گردد که تخریب شده‌اند؛ بازارهای «ارسی دوزها»، «پنجه‌علی»، «محمدعلی‌خان» و… از بازارهای مدفون شده در خیابان «شاه»‌اند که امروز به‌نام خیابان «قیام» معروف است. عمده‌ی کالاهای این بازار، پارچه، فرش، طلا و شیرینی‌های سنتی یزد است.

بازار حاجی قنبر ، یک بازار قدیمی و مهم

بازار «حاجی قنبر»، قدیمی‌ترین بخش بازار «امیرچخماق»، به قرن ۹ هجری قمری تعلق دارد. «نظام‌الدین خواجه قنبر جهانشاهی» که به امر «جهانشاه قراقویونلو» حکمران یزد شد، این بازار را به منظور رونق دادن به اقتصاد شهر و فروش صنایع دستی یزد بنا کرد. در داخل بازار، مسجدی به همین نام وجود دارد که مربوط به دوره‌ی «تیموریان» است. عمده‌ی تزیینات این بازار «کاشی‌های معقلی» است.

 کارگاه‌‎های تولیدی بازار ، رنگ و خشت

مراکز خرید یزد و لذت خرید گردی در پاساژهای بزرگ - بازار-امیرچخماق
بازار امیر چخماق بسیار بزرگ و دیدنی است

«کارگاه رنگرزی» برای رنگ کردن الیاف نخ و پشم، «نی‌آزاری» برای ساییدن برگ حنا و رنگ طبیعی و کارگاه «حلوایی» برای تبدیل کنجد به ارده، از جمله کارگاه‌های تولیدی این بازار هستند. با توجه به نوع حرفه و نوع محصولات، هر کارگاه، معماری و ساختار خاصی دارد.

بازار تبریزیان یزذ
بازار تبریزیان| مراکز خرید یزد و لذت خرید گردی در پاساژهای بزرگ

«تبریزیان»، «دروازه‌ی مهریز»، «زرگری»، «مسگری» و… از دیگر بازارهای قدیمی شهر یزد هستند. معماری بازار تبریزیان متعلق به دوره‌ی «قاجار» است که طاق و قوس‌های هلالی آن هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. حجره‌های این بازار معمولاً در‌های قدیمی چوبی و «چهارلتی» دارند.

بازار زرگری ، همسایه‌ی بافت سنتی یزد

بازار زرگری | مراکز خرید یزد و لذت خرید گردی در پاساژهای بزرگ
بازار زرگری یزد

«بازار زرگری» در کنار بافت سنتی و قدیمی یزد قرار گرفته. قدمت این بازار به سده‌های ۱۲ و ۱۳ هجری قمری باز می‌گردد. ۵۳ حجره در این بازار وجود دارد که به‌واسطه‌ی شهرت طلای شهر، از پر بازدید‌ترین بازار‌ها و مراکز خرید یزد به‌حساب می‌آید.

بازار قیصریه در میان پنج بازار معروف ایران

بازار قیصریه | مراکز خرید یزد و لذت خرید گردی در پاساژهای بزرگ
بازار قیصریه‌ی یزد

بازار «قیصریه» که به لحظ معماری، ظاهر زیباتری در میان بازار‌ها و مراکز خرید یزد دارد، محل فروش پارچه‌های یزدی‌ست. قیصریه جزو پنج بازار معروف ایران است.

خرید بلیط هواپیما تهران یزد
رزرو هتل در یزد

بازار پنجه‌علی و گشت در تاریخ

بازار مسگرها | مراکز خرید یزد و لذت خرید گردی در پاساژهای بزرگ
بازار مسگرها یا بازار پنجه علی یزد

بازار مسگرها که به آن بازار «پنجه‌علی» هم می‌گویند، همچنان بافت و ساختار سنتی خود را حفظ کرده، به طوری‌که قدمت ۶۰۰ ساله‌ی معماری این بازار، محسوس است. مسگرها در حجره‌های خود مشغول چکش‌کاری مس و تولید صنایع دستی تزیینی، ظروف آشپزخانه و ابزار کشاورزی هستند. رونق بازار و رفت و آمد فراوان اهالی شهرهای دیگر به یزد، سبب شده تا تیمچه‌های بسیاری در این بازار شکل بگیرد و نیازهای مختلف مردم را برطرف کند.

آدرس بازار پنجه‌علی یزد روی نقشه‌

مرکز خرید آریا ، همه چیز یک جا جمع است

مجتمع آریا | مراکز خرید یزد و لذت خرید گردی در پاساژهای بزرگ
مجتمع آریا در یزد

«مرکز خرید آریا» از فروشگاه‌های مختلف پوشاک، صنایع چرمی، اسباب بازی، لوازم آشپزخانه و دیگر مایحتاج افراد، در ساختمانی ۵ طبقه تشکیل شده است. این فروشگاه یک رستوران در طبقه‌ی آخر، کافی‌شاپ، پارکینگ و … را در دل خود جا داده است.

 

آدرس مجتمع آریا روی نقشه‌

مجتمع تجاری صدف از پاساژهای بزرگ یزد

این مرکز خرید در منطقه‌ی خوش آب و هوای «صفائیه» قرار گرفته و مرکز فروش انواع پوشاک، لوازم خانگی، زیورهای بدلی و… است.

مجتمع تجاری علاءالدین ، برای خرید تلفن همراه

اگر قصد خرید تلفن همراه و همچنین لوازم الکترونیکی، لوازم جانبی، نرم افزارها و برنامه‌های آن را دارید، این مرکز خرید مخصوص خودتان است.

 

آدرس مجتمع تجاری علاء‌الدین روی نقشه‌

پاساژ کویتی‌ها و خرید پوشاک با قیمت مناسب

پاساژ کویتی‌ها، از قدیمی‌ترین پاساژهای بزرگ یزد است که مرکز فروش پوشاک زنانه و بچه‌گانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، طلا و جواهر و… است.

آدرس پاساژ کویتی‌های یزد روی نقشه‌

مجتمع تجاری الماس ، کامل و سرگرم‌کننده

این مرکز خرید دو طبقه، از فروشگاه‌های پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات چرمی، جواهر و زیورهای بدلی و… تشکیل شده است. وجود کافی‌شاپ، پارکینگ و… از ویژگی‌های ای


 در سفرزون بخوانید: روستای فهرج یزد ، تجربه سکوت زیر آسمان کویر


آدرس مجتمع تجاری الماس یزد روی نقشه‌

مجتمع تجاری شهاب ، متخصص در زمینه‌ی موبایل

این مجتمع تجاری دو طبقه، مرکز فروش گوشی تلفن همراه است.هر چند که مجتمع شهاب در میان پاساژهای بزرگ یزد نیست اما تخصصش در زمینه‌ی موبایل است. در این مرکز خرید معمولاً اجناس ،قیمت بالایی دارند، اما در مقابل، کیفیت آن‌ها هم قابل توجه است.

آدرس مجتمع تجاری شهاب روی نقشه‌

مجتمع تجاری ستاره‌ی یزد ، یک پاساژ بزرگ و زیبا

این مجتمع تنها یک مرکز تجاری نیست و در میان پاساژهای بزرگ یزد قرار دارد. کافی‌شاپ، رستوران، سالن بیلیارد، سالن بدنسازی و یک شهربازی با به‌روزترین و مدرن‌ترین دستگاه‌ها، این مجموعه را به محلی پر هیجان برای تفریح همه رده‌های سنی تبدیل کرده. انواع فروشگاه‌های پوشاک، اسباب بازی و… با بالاترین کیفیت در این مرکز خرید قرار گرفته‌اند.

آدرس مجتمع تجاری ستاره‌ی یزد روی نقشه‌

مرکز خرید شقایق ، خرید پوشاک و محصولات چرمی

این مرکز خرید در دو طبقه‌ی تجاری و دو طبقه‌ی اداری، با فروش انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات چرمی و… فعالیت می‌کند.

آدرس مرکز خرید شقایق روی نقشه‌