مرداب‎ های کرالا در جنوب هند در ایالت کرالا -درخط ساحلی مالابار- واقع شده‎اند. شهرت آن‌ها به خاطر نخلستان‌های بکر در کنار کانال‌های آب و مزارع پلکانی، کوهستان‌های زیبا، انواع نارگیل‌ها، ادویه‌‏جات و هنر است. شبکه‌ای از کانال‌های آب، مرداب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌‎هایی که به هم مرتبط هستند و ۹۰۰ کیلومتر در پهنه این ایالت جنوبی هند امتداد دارند. این کانال‌های آب از نمای بالا شبیهِ شبکه تورهای عنکبوتی هستند که بر زمین گسترده شده‌اند، تورهایی که در هر تارشان آب و زندگی‌های شگفت‌انگیزی در جریان است و اینگونه به یکی از بهترین جاذبه های طبیعت‌گردی و گردشگری هند بدل شده‌است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. عزیزان در ادامه با سفرزون همراه شوید تا همانند مسافران قایق‌های آراسته سنتی روان در دل رودهای این مرداب، از تصویر سفری به بهشت نخلستان‌های هند و انعکاس زیبای نخلستان بر آب‌های مرداب کرالا لذت ببرید .

saadatrent

مرداب‌های کرالا شامل پنج دریاچه‌ی بزرگ می‌شود که به واسطه کانال‌های آبی که تعدادی از آن‌ها طبیعی و تعدادی از آن‌ها ساخته انسان‌ها هستند، به هم مرتبط شده‌اند. این شبکه از آب ۳۸ رودخانه تشکیل شده‌است.

مرداب های کرالا
مرداب های کرالا

از قدیم تا کنون، مرداب های کرالا راهی برای رفت و آمد مردم محلی و کسب‌و‌کار ماهیگیری بوده‌است. همچنین کشاورزان از آب‌ شیرین برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند چرا که آب مرداب  به دلیل تغذیه از رودخانه‌ها شور نیست. بهترین راه گشت و گذار در این آب‌ها، سوار شدن بر کلک‌ها و یا قایق‌های کوچکی است که به شیوه سنتی هندی‎ها تزیین شده‌اند و بعضا مسابقه‎های قایق‌سواری هم برگزار می‌‎کنند.

حیات‌وحش مرداب های کرالا

حیات وحش مرداب کرالا

مرداب های کرالا محل منحصر‌به‌فرد گونه‌های مختلف زیستی است. قورباغه‌‏ها، خرچنگ‌ها، پرنده‌های گلدانی، پرنده‌های آبی مثل چلچله‌های آبی و حیواناتی مثل لاک‌پشت‌ها و صدف‌ها از جمله گونه‌های حیوانی هستند و از گونه‌های گیاهی درختان نخل، درختان پاندانوس و درختچه‌های برگ سبز و انواع بوته‌ها در نزدیکی این مرداب‌‌ها زندگی می‌کنند. کل این منطقه بسیار سرسبز و چشم‌نواز است. بودن این مناظر سبز انبوه و نخلستان‌ها در جوار مرداب، باعث شده تا بهشتی زیبا در این منطقه از هند به‌وجود بیاید.

در این مرداب‌ها نوعی از قایق‌ها به نام قایق‌های خانگی وجود دارند که هندی‌ها به آن‌ها kettuvallams می‌گویند، آن‌ها یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های توریستی در کرالا به شمار می‌روند. در حال حاضر بیشتر از دو هزار عدد از این kettuvallams در مرداب ‌های کرالا وجود دارد که در کنار استفاده از آن‌ها برای توریست‌ها؛ برای حمل مواد غذایی و برنج‌هایی که در مرداب‌های کرالا کشت شده‌است استفاده می‎شود. در گذشته از این قایق‎ها برای محل موقت اقامت خاندان سلطنتی هند استفاده می‌شده‌است، اما اکنون برای اقامت توریست‌ها است. این قایق‌ها شبیه به کلبه‌های کوچک شناوری هستند که هم محل خواب، هم سرویس بهداشتی و هم یک عرشه‌ بسیار کوچک برای نشستن دارند. بعضی از این قایق‌ها مجهز به موتور هستند اما در کل سرعت پایینی دارند.

مرداب های کرالا

راه‌های مختلف گشت و گذار در مرداب های کرالا در هند

مرداب های کرالا
مرداب های کرالا

بسیاری از گردشگران تصمیم می‌گیرند تا با اجاره‎ قایق‌های کوچک محل را بگردند، که تجربه‌ای آرامش‌بخش وچالش‌برانگیز است. امکان پخت غذاهای هندی نیز در این قایق‌ها وجود دارد. روش مقتصادنه‌ دیگر اینکه از کروزهای توریستی نیم روز و یا تمام روزی که آفر ویژه دارند استفاده کنید. از طرف دیگر اگر از این هم ارزان‌تر می‌خواهید و دوست دارید تا مرداب‎ های کرالا در هند را بسیار ارزان بگردید، می‌توانید از یکی از قایق‌های عمومی که در دپارتمان ایالتی حمل و نقل در کرالا است استفاده کنید. هزینه سفر با این‌ها قایق‌ها فقط ۱۶ روپیه است اما در این قایق‌ها دیگر خبری از سرویس بهداشتی نیست!

مرداب های کرالا
مرداب های کرالا

در کنار بازدید از مرداب ‌های کرالا می‌توان از کوهستان آبی یکی از نقاط زیبای کوهستانی این منطقه نیز بازدید کرد. در این ناحیه کوهستان‏Nilgiris ‎‏ نیز مشهور است. منطقه ‏Munnar‏ هم از شهرت خاصی در بین نقاط کوهستانی برخوردار بوده و به عنوان یکی از نقاطی که ایده‌‏آل ماه عسل برای زوج‌هاست، شناخته می‌شود. تپه‌هایی مانند ‏Wayanad ‎‏ و‏Idukki ‎‏ نیز مناظر زیبایی را دارا هستند.

مرداب های کرالا
مرداب های کرالا

این ایالت با خط ساحلی طولانی دارای سواحل زیبایی است که از جمله مناطق جلب توریست به شمار می‌رود.

آلاپوژای سرسبز نیز یکی از زیباترین مناطق کرالا است که به طبیعت بکر و عبادتگاه‌های بی‌نظیرش شهرت دارد، به آلاپوژا لقب ونیز هند را داده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سالانه در آلاپوژا  مسابقات قایق سواری Mararikulam در ماه آگوست است.

مرداب های کرالا
مرداب های کرالا

در مجموع این ایالت به خاطر زیبای‌های طبیعی‌اش سرزمین خدا نام گرفته‌است و توانسته خود را به یکی از مقاصد توریستی بزرگ جهان تبدیل کند.

چه چیزهایی می‌توان خرید

به لحاظ خرید کالا از آنجایی که اسم این ایالت مترادف کلمه ابریشم است واضح است که تولیدات ابریشمی آن کیفیت بالایی دارد. پارچه‎های پنبه‌ای این ایالت با کیفیت مناسب تولید می‌شوند و برای خرید دارای قیمت مناسب است. ادویه‌جات هم از سوغات‎های بسیار عالی این مکان است.

مرداب های کرالا در منطقه گرمسیری واقع شده و دمای هوا در گرم‌ترین زمان، بین ۲۹ تا ۳۳ درجه و در کمترین حالت، بین ۲۳ تا ۲۵ درجه است. بهترین زمان برای سفر پاییز و زمان شروع مدارس است که هم هوا مناسب است هم به جهت شروع فصل تحصیل خلوت‌تر است.

دسترسی به ایالت کارالا به چند روش ممکن است

مرداب های کرالا

ایالات کرالا دارای ۳ فرودگاه است که برای پرواز‌های داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته شده‌اند. همچنین خطوط راه‌آهن هند در این ایالت بسیار فعال بوده و تقریبا همه جای این ایالت قطار و راه‌آهن وجود دارد. بیش از ۳۰۰ قطار ایالت کرالا را به ایالت‌های دیگر هند مثل دهلی و بمبیی و شهر‌های دیگر متصل کرده‌است. ازسوی دیگر ایالت کرالا از طریق اتوبوس و یا خودروهای شخصی هم قابل دسترسی است. بهترین سرویس‌های بین شهری در ‏هند به این ایالت اتوبوس دارند و از طریق دریا نیز می‌توان به کرالا رسید. بندر‏Kochi ‎‏ در کرالا آماده پذیرایی مسافران دریایی ‏از اکثر نقاط دنیا است. ‏ ‏‏‏‏

موقعیت مرداب های کرالا روی نقشه گوگل

دوستان و همراهان عزیز سفرزون گشتی زدیم در گوشه‎ای از سرزمین زیبای هند و با مرداب های کارالا در ایالت کارالا آشنا شدیم، چنانچه سفری به این مکان داشته‌اید، نظرات و تجربیات خود را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های هندوستان کلیک کنید.