در قلب مرکز زنجان، در محله‌های قدیمی شهر، بنایی بازمانده از سلسله‌ی قاجار جامانده که عطر و بویی از تلفیق هنر و عرفان دارد. مسجد جامع زنجان بنایی است که در تار و پود آن نقش و نگار هنر اصیل ایرانی به چشم می‌خورد و معماری سنتی آن با لطافت و ظرافت خاصی، حال‌وهوایی عرفانی را منتشر می‌کند. با سفرزون همراه شوید تا سری به این مسجد زیبا در شهر تاریخی زنجان بزنیم.

saadatrent

آدرس مسجد جامع زنجان روی نقشه گوگل

مسجد جامع زنجان ، بنایی از خاندان فتحعلی شاه

مسجد جامع زنجان ، بنایی از خاندان فتحعلی شاه
عکس از علی کاظمی نیا

عبدالله میرزا دارا، پسر فتحعلی شاه قاجار، از مریدان آیت الله سید محمد مجتهد سردانی بود و به همین دلیل به این فکر افتاد تا بنایی برای انجام امور مذهبی و جایی برای رجوع مردم به این مجتهد دینی احداث کند. در قرن سیزدهم مسجد جامع زنجان بنا شد تا محلی برای انجام فرایض مذهبی، تدریس علوم دینی و پاسخگویی آیت الله سردانی به سوالات مردم شود. مثل بسیاری از بناهای تاریخی، مسجد جامع زنجان نیز به نام‌های مختلفی در گذشته معروف بوده است؛ از جمله‌ی این نام‌ها می‌توان به مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه اشاره کرد. این مسجد موقعیت بسیار خوبی از نظر دسترسی به جاهای مهم شهر دارد و در بافت قدیمی و پر رفت‌وآمد شهر جا خوش کرده است. بازار قیصریه، خیابان امام خمینی و سبزه میدان، از مکان‌های مهم شهر است که مسجد جامع، دسترسی نزدیک به آن‌ها دارند.


در سفرزون بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل ، از طبیعت تا جاهای تاریخی


معماری زیبای مسجد خوش‌آب‌ و رنگ زنجان

مسجد جامع زنجان

معماری این مسجد به سبک مرسوم چهار ایوانی است و یکی از مساجد بزرگ و در عین حال منحصربه‌فرد زنجان محسوب می‌شود. ایوان‌های چهارگانه در چهار ضلع بنا با رعایت قرینگی قرار گرفته‌اند و به صحن مستطیلی مسجد نمایی فوق‌العاده بخشیده‌اند. در حیاط این مسجد حوض زیبایی در گذشته وجود داشته که با باغچه‌های سرسبز اطرافش تصویر دیدنی و با صفایی را نمایش می‌داده است، اما امروزه اثری از این حوض آبی نیست.

خرید بلیط هواپیما تهران زنجان
رزرو هتل داخلی

وقتی که کاشی‌های فیروزه‌ای نگاه‌تان را از آن خود می‌کنند

مسجد جامع زنجان

در ایوان‌ها حجره‌های مسجد با معماری جالبی بنا شده‌اند و نمای خاصی به صحن بخشیدند. تزیینات زیبای ایوان‌های جنوبی و شمالی بنا، از قسمت‌های دیدنی این مسجد است که با خطوط رنگی و نقش‌ونگارهای نشسته بر کاشی‌های آبی، خوش‌رنگ و لعاب شده و چشم را مجذوب خود می‌کند. در این مسجد، سبک و سیاق هنرمندانه‌ی بناهای قجری مشهود است و جلوه‌گری‌های معماری سنتی در آن نبض تپنده‌ای دارد. شبستان این مسجد فضایی کاریزماتیک دارد که با گنبد عظیمی در پشت ایوان جنوبی، مسجد را در پناه خود گرفته است. زیبایی گنبد فیروزه‌ای مسجد که مزین به خطوط آیه‌های قرآنی شده است، حس‌وحال عرفانی این بنای تاریخی را افزون می‌کند و قلب تپنده‌ی مذهبی شهر محسوب می‌شود.

زنجان شهری تاریخی و دیدنی است که کم‌تر از جاذبه‌های آن صحبت شده، اما این شهر پتانسیل‌های گردشگری خوبی دارد که باید به سراغ‌شان رفت و کشف‌شان کرد. اگر جاذبه‌ای را در این شهر می‌شناسید که کم‌تر به آن پرداخته شده، حتماً به ما معرفی کنید. سفرزون منتظر ایده‌های جذاب شماست.