خیلی از گردشگرانِ علاقه‌مند به تاریخ و مذهب در دنیا به‌قصد بازدید از مقبره و آرامگاه‌ها به کشورهای مختلف سفر می‌کنند. جالب است بدانید که مقبره ها و آرامگاه های تاریخی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در دنیا هستند. در اینجا به ۱۰ مورد از معروف‌ترین و مهم‌ترین آرامگاه (مقبره) دنیا آشنا می‌شویم.

saadatrent

مقبره کوروش کبیر– ایران (Tomb of Cyrus)

مقبره کوروش امپراتور بزرگ و نامدار هخامنشی در قرن ۶ قبل از میلاد در ایران یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی ایران و دنیا به شما می‌رود چراکه تمدن هخامنشی و قلمرو حکومتی آن بر سراسر دنیای آن زمان حکم‌فرما بود. این مقبره در مجموعه شهر پاسارگاد قرار دارد که روزگاری پایتخت امپراتوری هخامنشی بود.

آرامگاه لنین– روسیه (Lenin Mausoleum)

مقبره لنین در مسکو در کاخ کرملین قرار دارد. زمان فوت او در ۱۹۲۴ بود که به‌صورت مومیایی‌شده نگهداری می‌شود. برای نگهداری بدن لنین دمای محوطه مقبره ۱۶ درجه سلسیوس و رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درجه است و هر ۱۸ ماه لندن او بررسی می‌شود. توجه داشته باشید اجازه عکاسی در مقبره لنین به گردشگران داده نمی‌شود.

آرامگاه همایون – هند (Humayun’s Tomb)

آرامگاه همایون است که به نصیرالدین همایون مشهور بود، او دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود. این مقبره در منطقه نظام‌الدین و در مرکز شهر دهلی قرار دارد. این بنا مربوط به قرن شانزدهم میلادی است و از جاذبه‌های گردشگری پایتخت هند به‌حساب می‌آید. آرامگاه همایون اولین باغ ایرانی ساخته‌شده در شبه‌قاره هند است و ۴۷ متر ارتفاع دارد.

قلعه سنت آنجلو– ایتالیا (Castel Sant’Angelo)

مقبره هادیران یا آدریان (Hadrian) که نام آن به قلعه سنت آنجلو شهرت یافت. قلعه شکل مدور دارد که در زمان امپراتوری رومیان به‌عنوان مقبره خانوادگی ساخته شد. اگرچه این قلعه بعدها در زمان حمله ناپلئون به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شد. خوشبختانه امروزه این امکان فراهم شده تا ایرانیان با خرید تور اروپای ارزان با قیمت مناسب به ایتالیا سفر کرده و از قلعه جذاب دیدن کنند.

این بنا در ابتدا به عنوان آرامگاه آدریان، همسرش سابینا و پسر اول استفاده می شد. در سال ۵۹۰ پس از میلاد که طاعون شهر رم را فراگرفته بود، پاپ گرگوری کبیر هدایت گروهی را برای مبارزه با این بیماری بر عهده گرفت. بنا بر داستان های تاریخی ناگهان فرشته‌ای با شمشیری درنیام بر بالای آرامگاه ظاهر شد. ظهور این فرشته به‌منزله نشانه‌ای از فرونشستن طاعون در نظر گرفته شد و پاپ گرگوری به شکرانه آن، کلیسای کوچکی را در آرامگاه ساخت. آن فرشته میکائیل بود و پس‌ازآن نام بنا به سنت آنجلو یا فرشته مقدس مشهور شد.

۵- مقبره جهانگیرشاه– پاکستان (Tomb of Jahangir)

جهانگیر شاه از سال ۱۶۰۵ تا ۱۶۲۷ میلادی بر سرزمین هند، لاهور و پاکستان حکم رانی می‌کرد. به همین علت مقبره این شاه مغولی در لاهور پاکستان قرار دارد که ۱۰ سال پس از مرگ او توسط پسرش ساخته شد. مقبره دارای ۴ مناره به ارتفاع ۳۰ است. در تزئین بنا از کاری‌های رنگی و نقاشی بسیار زیبا استفاده‌شده است.

۶- مقبره سلطان سلیمان در استانبول

مسجد سلیمانیه بر روی تپه ای زیبا در یکی از قدیمی ترین محله های استانبول ساخته شده است. موقعیت مکانی مسجد سلیمانیه این امکان را برای بازدیدکنندگان این سازه فراهم کرده است که از منظره ناب تنگه بسفر لذت ببرند و این مکان را به یکی از رویایی ترین مکان های استانبول برای عکاسی تبدیل کنند.

سلیمانیه مانند بسیاری از بناهای تاریخی استانبول، بازمانده امپراتوری عثمانی است. بدون اغراق می گویم سلیمانیه یکی از زیباترین، باشکوه ترین و مجلل ترین مساجد استانبول است. نکته ای که با بازدید از این مسجد متوجه آن خواهید شد این است که بسیاری از قطعات موجود در آن و همچنین مصالح به کار رفته در سلیمانیه جنبه نمادین دارد و هر یک نماد موضوعی خاص است.

مسجد سلیمانیه به دستور سلطان سلیمان اول (دهمین پادشاه عثمانی) برای نشان دادن فتوحات او ساخته شد. با بازدید از این عبادتگاه متوجه می شوید که واقعاً بنای در خور یک سلطان بزرگ است، از سقف های بلند تا گنبد بزرگش، همه چیز عظمت سلیمان را به یاد می آورد. امروزه توریست های ترکیه می توانند با خرید تور استانبول ارزان یا حتی بدون تور و با کمی جستجو و استفاده از وسایل نقلیه عمومی به سلیمانیه جایی که سلطان سلیمان دفن است بروند. به طور کلی اگر علاقمند به بازدید از بناهای تاریخی و مقبره ها هستید بی تردید تور ترکیه ارزان و لحظه آخری می تواند از بهترین انتخاب ها برای شما باشد.

معرفی 10 آرامگاه معروف جهان 1

۷- مقبره شروانشاه – آذربایجان (Mausoleum of the Shirvanshahs)

مقبره شروان شاه در قسمتی از کاخ اصلی پادشاه در شهر باکو قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در تور باک محسوب می‌شود. این کاخ توسط شاه شیخ ابراهیم اول و در سال ۱۴۱۱ ساخته‌شده و قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. معماری کاخ یکی از دلایل شهرت کاخ شروان شاه هست که مجموعه آن شامل ساختمان اصلی قصر، چنبره دفن، مسجد شاه با یک مناره،مقبره سید یحیی باکویی ،پورتالی در ضلع شرقی، دروازه مراد، مخزن آب و بقایای حمام خانه است.

۸- مقبره شاهی زیندا- ازبکستان (Shah-i-Zinda)

شاهی زیندا ازبکستان یکی از معروف‌ترین مقبره‌ها در آسیای مرکزی است. ساخت اولیه بنا در قرن ۱۱ و ۱۲ میلادی برمی‌گردد. شاهی زنده در زبان ازبکستان معنای “شاه همیشه زنده” را می‌دهد که لقب قثم بن عباس (در قرن ۱ تا ۵۶ هجری) فرزند عباس بن عبدالمطلب پسرعموی محمد پیامبر اسلام است که خلافت عباسی از نسل فرزندان او ایجاد شد.

۹- ارتش تراکوتا- چین (Terracotta Army)

لشگر سفالین بیش از دو هزار سال در زیرزمین مدفون بوده‌اند. اما در سال ۱۹۷۴ کشاورزان درحالی‌که مشغول به کندن چاه بودند یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی جهان را کشف کردند. این مجسمه‌ها در سال ۱۹۸۷ به میراث فرهنگی جهانی تبدیل شدند

صدها مدل سرباز با جزییات دقیق و به‌صورت هم‌اندازه که نشان‌دهنده‌ی سپاهی لشکر چین شی هین (۴۷۵ تا ۲۲۱ قبل از میلاد) است. این مقبره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی چین است.

معرفی 10 آرامگاه معروف جهان 2

۱۰- تاج‌محل – هند (Taj Mahal)

تاج‌محل که از دور سنگ مرمر آن خودنمایی می‌کند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آگرا در تور هند است که در شمار زیباترین مقبره‌های جهان و لیست عجایب هفتگانه جدید قرار دارد. این مقبره به دستور شاه جهان برای همسر ایرانی خود به نام ارجمند بانو در سال ۱۶۳۲ احداث شد. ازجمله معماران ایرانی بنا می‌توان به احمد لاهوری، میرزا عیسی شیرازی، امانت خان شیرازی اشاره کرد.