جنوب ایران با پهنای زیاد خود مجموعه‌ای از نواحی جنوبی کوه‌های زاگرس و قسمت‌های شمالی خلیج فارس را دربرمی‌گیرد. هرمزگان، بوشهر، قسمت‌های جنوبی فارس، خوزستان، بندرعباس و جزایر کوچک و بزرگی که در خلیج‌فارس قرار دارند در دایره جنوب ایران شناخته می‌شوند. همچنین در پهنه وسیع جنوب ایران، فارس‌ها، قشقایی‌ها، سیستانی و لارستانی‌ها زندگی می‌کنند. جذابیت‌های این خطه از سرزمین ایران به‌قدری زیاد است که گردشگران علاقه دارند به مناطق جنوبی ایران سفر کنند. در ایام نوروز که هوا تعادل خوبی دارد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی جنوب ایران با طراحی ایرانی و سنتی، گزینه خوبی برای توریست‌ها در تمام نقاط ایران هستند. در سفر به جنوب ایران اقامتگاه‌های متنوعی مانند ویلاها و سوئیت‌ها یا هتل‌ها برای استفاده در دسترس هستند. به‌طور مثال در سفر به جزایر خلیج‌فارس مانند کیش می‌توانید اجاره ویلا در کیش را امتحان کنید. در ادامه با بهترین اقامتگاه‌های حنوب ایران آشنا می‌شویم.

saadatrent

کدام اقامتگاه بهتر است؟

اولویت در انتخاب نوع اقامتگاه به سلیقه و علاقه شما بستگی دارد. به‌طور مثال اگر محیطی لوکس و کاملا به‌روز را دوست دارید، می‌توانید به‌سراغ اجاره ویلا در کیش بروید. همچنین در سفر به جزایر جنوبی، اقامت در هتل‌های لوکس کیش گزینه بهتری است تا امکانات روز و رفاه بیشتری داشته باشید.

موضوع مهم بعدی، میزان بودجه‌ای است که برای اقامت چند روزه در نظر دارید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی، با هزینه کمتر، گزینه بهتری هستند تا در کنار تجربه‌ای متفاوت از گردشگری در جنوب ایران، با شرایط زندگی مردم محلی در این نواحی آشنا شوید. در ادامه برخی از مشهورترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی مناطق جنوبی ایران را باهم بررسی می‌کنیم.

اقامتگاه گاروم زنگی

برای اقامت چندروزه در شهرهای جنوبی ایران، اقامتگاه‌های متنوعی پیش روی شما قرار دارد. به‌طور مثال بهترین انتخاب برای اقامت در کیش این است که در جستجوی اجاره ویلا در کیش باشید. اما اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز، تجربه جالبی هستند تا در حال و هوای سنتی به گردشگری بپردازید.

قبل از هر چیز جالب است بدانید که گاروم زنگی به معنای درختی هفت‌رنگ است که در دکوراسیون و معماری سنتی جزیره هنگام به کار می‌رود. این اقامتگاه فاصله کمی با ساحل دارد و با اقامت در آن می‌توانید تجربه مشاهده ساحل نقره‌ای، خاک سرخ هرمز، آهوهای جبیر و دلفین‌های دوست‌داشتنی را تجربه کنید. گاروم زنگی اتاق‌هایی به سمت حیاط‌های سنتی دارد و زندگی سنتی در حال و هوای جنوب ایران را برای شما به ارمغان می‌آورند.

اگر اقامت در مراکز بوم‌گردی را به اجاره ویلا در کیش ترجیح می‌دهید باید بگوییم که در این اقامتگاه امکانات رفاهی مانند تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، تخت‌های دونفره، رختخواب‌های سنتی، حمام و سرویس بهداشتی به‌صورت کامل در اختیار مسافران قرار دارد. فاصله این اقامتگاه تا ساحل کم است و با کمی پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به ساحل و موج دریا برسانید. علاوه بر آن با اقامت در گاروم زنگی قشم، از درخت ۸۰۰ ساله جزیره بازدید کنید، به تماشای دلفین‌ها بروید یا اینکه از ورزش‌های آبی مانند قایق‌سواری، ماهیگیری و غواصی لذت ببرید.

نکته جالب توجه اینکه این اقامتگاه دارای یک آشپزخانه مرکزی است که در آن ۷۹ مدل غذای دریایی، ایرانی و عربی و سنتی سرو می‌شود. همچنین تمام وسایل موردنیاز برای اقامت چند روزه مانند گیرنده دیجیتال، ماشین لباسشویی، یخچال، اتو، تلویزیون، صندوق امانات، جعبه کمک‌های اولیه، چای‌ساز، کولرگازی و مواردی مانند اینها در دسترس شما است تا رفاه کامل را از سفر به جنوب ایران تجربه کنید.

 اقامتگاه آهید

این اقامتگاه در بوشهر، بندر کنگان، خیابان ساحلی فرعی ۵۵ قرار گرفته است. در اینجا سه اتاق پنج نفره قرار دارد که برای اسکان ۱۵ گردشگر فراهم شده است. مجموعه سنتی آهید دارای قدمتی حدود ۷۰ سال است و در سال ۱۳۹۸ مرمت و بازسازی آن صورت گرفته تا معماری مدرن و ایرانی را با هم ترکیب کنند. همچنین کارکنانی که در این اقامتگاه فعالیت می‌کنند به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند و می‌توانند به گردشگران غیرایرانی هم  برای گردشی بهتر در بوشهر کمک کنند.

علاوه بر آن آشپزخانه عمومی آهید تجهیزات کامل برای پخت غذا دارد و اقامتگاه از انواع امکانات رفاهی و آسایشی مانند سیستم سرمایشی اسپیلت برخوردار است. درنهایت اینکه فقط با ۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به سمت دریا حرکت کنید و طلوع و غروب آفتاب را مشاهده نمایید.

درّ بلوچ چابهار

آیا تا به حال زندگی در کپر را تجربه کرده‌اید؟ جالب است بدانید که اقامتگاه درّ بلوچ چابهار فقط از ۱۶ کپر سنتی تشکیل شده است. البته نگران نباشید این کپرها امکانات به‌روزی مانند سیستم سرمایشی، سرویس بهداشتی، یخچال و حمام مجزا دارند. همچنین در مدت اقامت در آنها می‌توانید از وعده صبحانه به‌صورت رایگان و سلف سرویس استفاده کنید. علاوه بر آن، هرکدام از آنها دارای ۲۰ متر زیربنا هستند تا محیط مناسبی برای اقامت چند روزه شما به همراه خانواده باشد.

هفت رنگو

این اقامتگاه بوم گردی در جزیره قشم واقع شده و در روستایی به نام هفت رنگو قرار دارد. در واقع هفت رنگو مجموعه بومی و سنتی در جنوب ایران است که معماری کاملا سنتی دارد و محوطه آن با استفاده از سایه‌بان‌هایی که از برگ و تنه درختان آماده شده است. این سایه‌بان‌ها گزینه خوبی برای استراحت هستند تا به دور از گرمای سوزان آفتاب جنوب در اختیار گردشگران قرار ‌گیرند.

اقامتگاه از ۲۳ اتاق سنتی تشکیل شده و ظرفیت اسکان ۱۲۰ گردشگر را دارد. همچنین معماری ایرانی و چیدمان سنتی آن شرایطی فراهم می‌کند تا گردشگران از سراسر ایران بتوانند از اقامت چند روزه در این فضا لذت ببرند. علاوه بر آن امکانات به‌روز و مدرنی مانند سرویس بهداشتی فرنگی، اسپیلت، راهنمای تور گردشگری، اینترنت مناسب و انواع غذاهای محلی و خوش‌طعم در اختیار توریست‌ها قرار می‌گیرد.