موزه ادبیات نظامی در پایتخت کشور آذربایجان، یکی از زیباترین و پرطرفدارترین موزه‌های موجود در باکو در میان گردشگران است. این موزه زیبا به نام شاعر و داستان‌سرای بزرگ ایرانی، حکیم نظامی گنجوی و بزرگداشت یاد و آثار گران‌بهای این شاعر بلند پایه نام‌گذاری شده است.

saadatrent

کشور آذربایجان و پایتخت جذاب آن، باکو، آنقدر غرق در زیبایی است که در چند سال اخیر به یکی از قطب‌های گردشگری در دنیا تبدیل شده‌ است. باکو پر است از ساختمان‌های با ارزش و زیبایی که ترکیب عجیبی از سنت و مدرنیته را به یکدیگر پیوند می‌زند. این شهر، ساختمان‌های زیبا و عجیبی دارد که هر کدام با کاربری متفاوت و منحصر به فردشان مورد علاقه گردشگران هستند. موزه‌های این شهر با معماری‌های زیبا و چشم‌نواز از جمله ساختمان‌های دیدنی باکو به حساب می‌روند که علاوه‌بر ارزش هنر و معماری در بنای آن، بسیاری از وسایل ارزشمند و تاریخی را در دل خود جای داده‌اند.

ساختمان موزه ادبیات نظامی یکی از قابل تحسین‌ترین ساختمان‌های باکو از نظر زیبایی هنر و معماری است که در گذشته ساختمان یک هتل بوده‌ است.

اگر دوست دارید با موزه ادبیات نظامی در کشور زیبای آذربایجان، بیشتر آشنا شوید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

موزه ادبیات نظامی ، جلوه‌گاه نوابغ آذربایجان

موزه ادبیات نظامی
موزه ادبیات نظامی

موزه ادبیات نظامی گنجوی، با ساختمانی عجیب و منحصر به فرد در قلب باکو و در فاصله‌ای نزدیک به میدان فانتین این قرار دارد. آنطور که پیدا است، ساختمان این موزه بزرگ و عجیب در گذشته به عنوان هتل مورد استفاده بوده است که امروزه تبدیل به موزه‌ای زیبا و با اهمیت در کشور آذربایجان شده‌است.

ساختمان این موزه در ابتدا و در سال ۱۸۵۰ میلادی، به عنوان کاروانسرایی یک طبقه در این شهر بنا شد و سپس در سال ۱۹۱۵ به هتل متروپل تبدیل شد. در نهایت در سال ۱۹۳۹، در بزرگداشت هشتصدمین سالگرد حکیم نظامی گنجوی، به عنوان موزه یادبود این شاعر محبوب پارسی گوی تغییر کرد.

موزه ادبیات نظامی از این جهت دارای اهمیت است که به عنوان بزرگترین خزانه فرهنگ آذربایجان معرفی می‌شود و درون آن مجسمه‌هایی از نوابغ، مشاهیر و بزرگان کشور آذربایجان مانند ملا پناه واقف، خورشید بانو ناتوان، میرزا فتحعلی آخوندزاده، جعفر جبارلی قرار دارد. این موزه بزرگ و مهم، دارای ۲۳ اتاق و ببشتر از ۳۰۰ نمایشگاه از نسخ خطی، هنر خطاطی، عکس و فیلم، کتاب‌های کمیاب و خاطرات شاعران است.

موزه ادبیات نظامی
موزه ادبیات نظامی

بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا و به خصوص از ایران، که در همسایگی آذربایجان قرار دارد، مشتاق بازدید از موزه ادبیات نظامی، بنای شگفت‌انگیز آن و آثار تاریخی و هنری درون آن هستند. موزه ادبیات نظامی با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، در نزدیکی میدان فاونتین قرار دارد که بخشی از محیط آن را به بنای مسجد در این ساختمان اختصاص داده‌اند.


برای دریافت راهنمای سفر به باکو کلیک کنید.


آدرس موزه ادبیات نظامی باکو روی نقشه گوگل

ویژگی‌های ظاهری بنای موزه ادبیات نظامی

موزه ادبیات نظامی از بیرون، ظاهری مجلل و زیبا دارد که بزرگی و رنگ روشن بنا، توجه هر فردی را به خودش جلب می‌کند. تزیینات ساختمان از کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای رنگ است که در ترکیب با رنگ روشن ساختمان، زیبایی بی‌نظیری را پیش چشم مخاطبان به تصویر می‌کشد.

محیط بیرونی موزه ادبیات نظامی، با آب‌نماها، فضای سبز و مجسمه‌هایی از نوابغ و مشاهیر مزین شده. ساختمان موزه در شب، با نور چراغ‌هایی که در آن تعبیه شده، روشن می‌شود و جلوه و زیبایی خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. تزیینات بنای ساختمان و هنرهای به کار رفته در آن نیز از جذابیت‌های این موزه است که طرفداران زیادی را به خودش جلب می‌کند.موقعیت قرارگیری موزه، به گونه‌ای است که دسترسی به آن را از مناطق مختلف باکو امکان‌پذیر می‌کند و به راحتی می‌توان با مترو به آنجا رفت.

بیشتر کسانی که به کشور آذربایجان و شهر باکو سفر می‌کنند، خصوصا اگر ایرانی باشند، بازدید از این موزه با اهمیت را در اولویت بازدیدهایشان از بناها و زیبایی‌های برجسته این شهر قرار می‌دهند. گشت و گذار در موزه ادبیات نظامی، اطلاعاتی غنی و ارزشمند درباره فرهنگ آذربایجان، نسخ خطی و دیگر هنرهای موجود در آن همراه با مشاهیر و بزرگان این کشور در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

چه زمانی به کشور آذربایجان و شهر باکو سفر کنیم؟

کشور آذربایجان و خصوصا پایتخت مدرن آن، باکو، از آن دسته کشورهایی است که در هر ۴ فصل سال دیدنی و زیباست. شما می‌توانید با توجه به علاقه‌مندی، بودجه و همچنین زمان مورد نظرتان در هر فصلی از سال که دوست دارید به این کشور سفر کنید. اما دانستن این نکته حائز اهمیت است که بهترین و دلپذیرترین آب‌و‌هوا در باکو، در فصل بهار و تابستان خودش را نشان می‌دهد. از اوایل فصل بهار تا اواخر شهریور ماه، هوای این شهر به دلچسب‌ترین حالت خودش می‌رسد و می‌توانید با خیالی آسوده از خوب بودن هوا به آنجا سفر کنید و لذت ببرید.

چگونه به باکو سفر کنیم؟

شهر باکو، فاصله زیادی از ایران ندارد و به دلیل نزدیکی و همسایگی با کشور ما، مورد اقبال بسیاری از گردشگران ایرانی قرار گرفته است. برای رفتن به باکو می‌توانید همراه با تورهای گردشگری و به یکی از روش‌های زمینی و یا هوایی به این کشور بروید. البته پیشنهاد ما به شما انتخاب سفر هوایی به آنجاست؛ چرا که شما را سریعتر به مقصد می‌رساند و خستگی کمتری برایتان دارد. پس از انتخاب تور مورد نظرتان، آن را خریداری کنید و برای سفر به آذربایجان آماده شوید.

یادتان باشد تور انتخابی خود را از آژانس‌های شناخته شده و قابل اطمینان بخرید تا هم خیالتان از اعتبار آن راحت باشد و هم از کیفیت سفرتان مطمئن شوید. اگر از تهران به سمت باکو می‌روید، پس از گذشت حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه با هواپیما، به آنجا خواهید رسید.

در سفر به باکو، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای سفر به باکو  می توانید با یک برنامه صحیح و زمان‌بندی مناسب، از آثار زیبای موجود در شهر، خصوصا موزه ادبیات نظامی دیدن کنید. یادتان باشد در سفر با تور و سفرهایی که به صورت دسته جمعی صورت می‌گیرند، با گروه همراه باشید و به توصیه‌های تورلیدر توجه کنید.

چمدان‌هایتان را کوچک انتخاب کنید و سبک و کم حجم ببندید تا برای حمل و جابه‌جایی آن زحمت نیفتید و از همه مهم‌تر در فرودگاه هزینه‌ای به عنوان اضافه‌بار پرداخت نکنید. اگر چمدانتان را با یک نشانه مانند رنگ، کاور مشخص، بر چسب و… از دیگر چمدان‌ها متمایز کنید، در هنگام دریافت بار و یا در صورت گم شدن آن، چمدانتان را راحت‌تر پیدا می‌کنید. یادتان باشد دوربین عکاسیتان را در سفر به این کشور زیبا به همراه داشته باشید تا لحظات جذابتان را در سفر ثبت کنید.

نظر شما درباره کشور آذربایجان و دیدنی‌های آن چیست؟ در سفر به شهر باکو، از چه آثار برجسته‌ای دیدن کرده‌اید؟ آیا تا به حال موزه ادبیات نظامی را از نزدیک دیده‌اید؟ نکات و تجربیات ارزشمند خود را درباره این کشور زیبا و بناها و ساختمان‌های دیدنی موجود در آن، خصوصا موزه ادبیات حکیم نظامی گنجوی، با دیگر دوستان سفرزونی خود به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های باکو کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون