اگر از اهالی شهر رامسر بپرسید چند جای دیدنی را نام ببرند قطعا در بین نام ها دریاچه قو را خواهید شنید. بله! درست شنیدید، آنها نام یک دریاچه در قلب شمال را به زبان می آورند. اما چرا به نظر آنها جزو جاهای دیدنی رامسر به شمار می آید؟ برای اینکه یک مکان در شمال دیدنی به شمار بیاید باید ویژگی هایی زیادی داشته باشد در کلام محلی های شمال گویی این دریاچه دارای ویژگی های بسیاری است که توانسته در زمره جاهای دیدنی قرار بگیرد. برای اینکه پاسخ این سوال را بشنوید با این مطلب از سفرزون همراه باشید.

saadatrent

آغاز ماجرای دریاچه قو

از دیرباز تا کنون زندگی بشر تغییر نکرده است، هر جا صحبت از تفریح است نیاز به آب احساس می‌شود، در جوار آب انسان لحظات خوشی داشته و گویی هیچ گاه این اصل که آب روشنی است عوض نشده است. مردم رامسر هم از این قاعده مستثنی نبوده‌اند، آنها به ساحل خزر دسترسی دارند، ولی می خواستند با بقیه جاهای دیدنی شمال متفاوت باشند، آنها نمی خواستند تنها یک شهر ساحلی باشند، آنها می خواستند در قلب خود جایی داشته باشند تا چیزی به سرسبزی شمال اضافه کنند.

محیط آرام و لذت‌بخش دریاچه قو
دریاچه قو جواهرده رامسر

محیط آرام و لذت‌بخش دریاچه قو برای همین با توسعه برکه کوچکی که وجود داشت دریاچه قو را به رامسر اضافه کردند. بله! یک دریاچه نیمه مصنوعی است با این تفاوت که وقتی به آن سر می‌زنید آنقدر محو زیبایی و امکانات اطراف آن می شوید که فراموش می کنید این یک دریاچه نیمه مصنوعی است، رودهای فصلی و دائمی هم به این دریاچه می‌ریزند.


برای دریافت راهنمای سفر به مازندران کلیک کنید.


 دریاچه قو کجاست؟

آنهایی که به شمال سفر کرده اند خوب می‌دانند برای رسیدن به یک مکان دیدنی در شمال، باید سراغ روستای نزدیک آن را بگیرند چرا که یافتن آن راحت تر است، برای اینکه به دریاچه قو برسید سراغ روستای جواهرده را بگیرید. جواهرده روستایی است که در فاصله ۲۶ کیلومتری از رامسر قرار دارد. از رامسر و بازارش که گذشتید، سه راهی فلسطین را به سمت جنوب رامسر بروید تا در جاده جواهرده قرار بیافتید. حدودا با طی مسافت بیست کیلومتری در این جاده به تابلو ها خوب نگاه کنید آنجا شما به سمت دریاچه قو راهنمایی می شوید. البته اگر دیدید بعضی جاها دریاچه قو را دریاچه غو نوشته اند اصلا تعجب نکنید! اینجور موارد بسیار شایع است و نگذارید یک غلط املایی شما را از مسیرتان دور کند.

منطقه ییلاقی جواهرده رامسر
منطقه ییلاقی جواهرده رامسر

دقت کنید محو زیبایی جاده منتهی به دریاچه نشوید چرا که امکان دارد به بی راهه بروید. البته اگر به بی راهه هم بروید ناراحت نخواهید شد برای اینکه مسیر آنقدر زیبا است که نمی توان به سادگی چشم از آن برداشت.

در مورد کیفیت مسیر هم باید بگوییم که مسیر به دستور رضا شاه ساخته شده و با توجه به سختگیری‌های او، این مسیر تا کنون از کیفیت بالایی برخودار است و آنچنان سختی حس نخواهید کرد.

در مسیر دریاچه قو، سه رستوران خوب و معروف وجود دارد که کیفیت آن از نظر افرادی که در آنجا بوده اند تا حدودی تضمین شده است، کافه جمشید معروف در این مسیر است علاوه بر آن رستوران سلیمی و اکبر جوجه هم در این مسیر مشاهده می شود. رستوران عمو رجب هم بعد از پیچ به سمت دریاچه قو است پس اگر به رستوران عمو رجب رسیده اید بدانید که از دریاچه قو عبور کرده اید و باید قسمتی از مسیر را برگردید.

 

از خوبی این رستوران های سر راهی این است که وفاداری خود به غذاهای دیرینه را حفظ کرده اند و رفتاری فست فودی با غذا ندارند. آنها غذا را در کیفیت بالایی طبخ می کنند که خستگی از هر مسافری می برد. غذاهای شمالی در این رستوران ها به وفور پیدا می شود، اگر از ما می شنوید حتما کباب ترش و میرزاقاسمی و باقالاقاتوق را امتجان کنید البته که منوی غذای کاملی را جلویتان می گذارند.

 

آدرس دریاچه قو روی نقشه گوگل

دریاچه قو جواهرده چه امکاناتی دارد؟

همانطور که در بالا گفتیم دریاچه قو یک مکان طبیعی است که طی یک پروژه عملیاتی حساب شده توسعه پیدا کرده و تبدیل به یک مکان مدرن برای تفریح شده است. در این مکان، چندین سویت و هتل خوب احداث شده است که از کیفیت بالایی برخوردارند، البته آنها که رفته اند بیشتر از نمای رو به دریاچه آن تعریف کرده اند که منظره فوق العاده ایست برای آنکه صبح آرامی در کنار آن داشته باشید.

امکانات تفریحی در دریاچه
امکانات تفریحی در دریاچه

از دیگر امکانات دریاچه قو می توان به وجود قایق های پدالی اشاره کرد، لذت پارو زدن در یک دریاچه آرام با جنگلی در اطراف، آنقدر منحصر به فرد است که نمی توان به سادگی از آن گذشت.

به امکانات دریاچه قو، آلاچیق های اطراف دریاچه را هم باید اضافه کرد، آلاچیق هایی که توسط رستوران های اطراف آن حمایت می شوند و شما می توانید انواع غذای شمالی را اطراف این دریاچه زیبا میل کنید.

دریاچه قو به کجا نزدیک است؟

جاهای طبیعی و جذاب زیادی به دریاچه قو چسبیده است که به اندازه دریاچه قو جذاب است از جاهای طبیعی می توان به آبشار صفارود اشاره کرد. آبشار صفارود حدودا هفده کیلومتری با دریاچه قو فاصله دارد. البته این آبشار تنها جاذبه دیدنی نزدیک به دریاچه قو نیست، روستای جواهرده را می توان اصلی ترین و جذاب ترین مکان دیدنی به این دریاچه بر شمرد. روستایی که تقریبا خالی از سکنه است و شاید به راحتی بتوانید در آنجا خانه ای برای اسکان پیدا کنید. روستایی که در اطراف آن ویلاهای بی شماری وجود دارد ولی به اندازه خانه های روستا جذاب به نظر نمی رسند.

جنگل سخت سر اطراف دریاچه قو وجود دارد و این جنگل را هم می توان به عنوان یکی از مکان های دیدنی اطراف دریاچه قو بر شمرد.

آبشار صفارود | از مکان های دیدنی رامسر
آبشار صفارود | از مکان های دیدنی رامسر

آب و هوای دریاچه قو چطور است؟

از آنجایی که دریاچه قو خود از مکان های دیدنی رامسر به شمار می آید و فاصله چندانی با رامسر ندارد آب و هوایش نزدیک به آب و هوای رامسر است، در تابستان ها ۱۰ الی ۱۲ درجه دما دارد. البته در فصل زمستان دمای هوایش به خاطر وجود دریاچه پایین تر از رامسر است که باید مراقب این مسئله باید باشید.

البته هنگامی که نسیم در آنجا شروع به وزیدن می کند دما مسئله حاشیه ای است و شما رایحه جنگل خورده به آب را حس خواهید کرد رایحه ای که ساحل شمال هم ندارد!

چرا باید به دریاچه قو رفت؟

همه شمال را به  لب ساحل می‌شناسند. اگر جزو کسانی هستید که علاوه بر آرامش دریا دنبال جایی هستید که در کنارتان دریاچه و جلو و پشت تان جنگل باشد دریاچه قو گزینه شماست.

دریاچه قو در عین اینکه آرامش دریا را به شما هدیه می دهد امکانات تفریحی دیگری چون قایق پارویی، رستوران های فوق العاده و با کیفیت و امکان اسکان را نیز می دهد. از طرف دیگر، مکانش به گونه ای است که توسط جاهای مختلفی محاصره شده است که اسکان در آنجا می تواند امتیاز ویژه ای به شمار بیاید.

دلیل دیگری که این دریاچه انتخاب خوبی است بر می‌گردد به مکان مرکزی ان که نزدیکی روستای جواهرده است روستایی که جاذبه های خاص خود را دارد.

 

آرامش در محیط دریاچه
آرامش در محیط دریاچه

هر آنچه که به طور خلاصه باید در مورد دریاچه قو بدانید

دریاچه قو جای منحصر به فردی در شمال ایران است. دریاچه توسط جنگل های سخت سر محاصر شده است از طرف دیگر آب و هوای فوق العاده ای دارد، امکانات رفاهی آن به خوبی پاسخگوی گردشگری است و از طرف دیگر به خوبی نزدیک جاهای مختلف و دیدنی شمال از جمله روستای جواهرده و آبشار صفارود است. رستوران های حرفه ای که اطراف این دریاچه قرار دارند همراه با آلاچیق های ساخته شده در کنار دریاچه همه چیز را فوق العاده راحت می کند. عکس‌های جذابی می توانید از خود و دوستانتان بگیرید چرا که منظره پشت سر شما آب است با این تفاوت که در پشت زمینه آن جنگل به خوبی نمایان است.

سه نکته در گوشی در مورد دریاچه قو

دریاچه قو جواهرده رامسر
دریاچه قو جواهرده رامسر
  • پیاده روی دور دریاچه را به هیچ وجه فراموش نکنید چرا که تنفس در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا در حالی که در مجاورت آب و جنگل هستید موقعیتی است که به سادگی نباید آن را از دست بدهید.
  • دریاچه قو نام یکی از مشهورترین نمایش های باله در دنیا نیز است، که چایکوفسکی از آهنگ‌سازان برجستهٔ باله برای آن موسیقی ساخته است پیشنهاد می کنیم برای لذت بردن دوچندان از این دریاچه قو هم غافل نشوید. دیدن دریاچه قو روسی در کنار دریاچه قوی ایرانی قطعا جذاب خواهد بود.
  • اطراف دریاچه قو چشمه های فراوانی وجود دارد که اسم برتل چشمه،چشمه آب علی،سلیمان چشمه یادتان بمان از اهالی دریاچه قو از هرکس بپرسید ادرس را به سادگی به شما می گوید.

خوشحال می شویم که اگر از اهالی دریاچه قو هستید و یا به آنجا رفته اید نظرتان را با سفرزون به اشتراک بگذارید تا سایر افرادی که قصد رفتن به آنجا را دارند علاوه بر مطالب بالا از نظر و تجربه تان بهره ببرند.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مازندران کلیک کنید.