با خود فکر می‌کردم دو قرن پیش، شاید اسم تهران را هم بیشتر افراد نشنیده بودند، پس تراکم زیاد مکان های مذهبی تهران چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ شاید روستاهای کوچک و بزرگ کوهپایه‌های جنوبی البرز، که حالا همه در کلانشهر تهران جای گرفته‌اند، هر یک برای خود دارای مردمانی مذهبی بوده‌اند که از قرن‌ها پیش مکان‌های مذهبی تهران را با هزینه‌های شخصی مراقبت کرده‌اند.

saadatrent

از سوی دیگر تهران در کنار شهر مهم و تاریخی ری قرار داشته است که مکان‌های مذهبی زیادی دارد. پس از پایتخت شدن تهران هم که از همه سوی ایران و کشورهای دیگر، جمعیت به سوی تهران سرازیر شد، هر قومی مکان مذهبی دین خود را بنا کرد و از آن پس همه در حفظ مکان های مذهبی تهران کوشیده‌اند. در هر صورت شاید برای یک روز گردش در تهران دیدن از بعضی مکان‌های مذهبی پیشنهاد خوبی باشد. مکان‌هایی که علاوه بر القا کردن حسی زیبا و معنوی به گردشگر، با زیبایی‌های چشمنوازشان حسابی دل آدم را می‌برند. با سفرزون همراه باشید تا زیباترین و مشهورترین مکان های مذهبی تهران را به شما معرفی کنیم:

حرم شاه عبدالعظیم حسنی ، نگین شهر ری

حرم شاه عبدالعظیم
حرم شاه عبدالعظیم

اگر قصد گردشگری در تهران را دارید یک روز کامل را باید به گشت و گذار در شهر ری اختصاص دهید. شهری که بسیار پیش‌تر از تهران مرکز سیاسی مهمی در کشور بوده است. حرم شاه عبدالعظیم حسنی که محلی‌ها به آن شابدلعظیم می‌گویند یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین مکان ‌های مذهبی تهران است. حرمی که حتی در مواقعی غیر از مناسبت‌های مذهبی باز هم زائران بسیاری را به خود جذب می‌کند. شاه عبدالعظیم، آرامگاه عبدالعظیم حسنی، از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از شیعیان عالی رتبه و بسیار مورد احترام اهل بیت بوده است و در دوران امام هادی پس از مدت‌ها زندگی بسیار سخت پنهانی در سرداب خانه یکی از شیعیان شهر ری، بیمار شد و از دنیا رفت.

بنای نخستین این آرامگاه به قرن سوم هجری باز می‌گردد اما بنای اصلی به دوره ایلخانی، صفوی و سپس قاجار نسبت داده می‌شود. چند اثر تاریخی مانند درب‌ها و کتیبه‌های چوبی مربوط به قرن هشتم و نهم هجری، آینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا و گنبد طلای فوق‌العاده حرم به جذابیت بیشتر این مکان مذهبی می‌افزاید. علاوه بر این در قسمت شمال شرقی صحن حرم حضرت عبدالعظیم، حرم امامزاده طاهر از نوادگان با کرامت امام سجاد (ع) وجود دارد.

در طرف جنوب غربی حرم نیز امامزاده حمزه، فرزند امام موسی کاظم دفن شده‌اند که زیارت ایشان هم ثواب زیادی دارد. در اطراف حرم نیز افراد مشهور زیادی از جمله ستارخان، ناصرالدین شاه، شیخ محمد خیابانی، آیت‌الله کاشانی و … به خاک سپرده شده‌اند. پس از زیارت در حرم نیز می‌توانید با قدم زدن در بازار سنتی اطراف حرم سوغات بخرید و بعد هم کباب‌های خوشمزه و معروف کبابی‌های بازار شاه عبدالعظیم را نوش جان کنید.

آدرس حرم شاه عبدالعظیم روی نقشه گوگل

امامزاده قاسم، صمیم در مکان های مذهبی تهران

امام زاده قاسم
امام زاده قاسم

محله خوش آب و هوای امامزاده قاسم، در نزدیکی تجریش، را شمیرانی‌ها خوب می‌شناسند. امامزاده قاسم که محلی‌ها درباره‌اش روایت‌های حزن‌انگیز زیادی ساخته‌اند، درواقع یکی از نوادگان بزرگوار امام حسن عسگری (ع) است که از شر خلفای عباسی به ارتفاعات نزدیک ری پناه آورده بود و همان‌جا نیز از بین شیعیان رفت. این امامزاده که از قرن سوم هجری در این مکان به خاک سپرده شده است، دارای برجی آجری و هشت ضلعی بوده است. بعدها از زمان دیلمیان تا صفویان و بیشتر در دوران قاجار پادشاهان این امامزاده را توسعه د اده‌اند. هنوز هم در قسمت جنوب غربی بنا می‌توان طاق‌نماها و رومی‌های عهد صفوی را مشاهده کرد و از تماشای معماری زیبای این بنا لذت برد.

متأسفانه این روزها در قالب طرح‌های نوسازی، در حیاط و بخش‌هایی از بقعه، تغییرات زیادی صورت داده‌اند که شکل و بافت قدیمی این امامزاده را دستخوش تغییر کرده است. اما هنوز هم می‌توان لحظاتی را از دنیای شلوغ و مدرن اطراف به دل امامزاده قاسم باصفا پناه آورد و راز و نیاز کرد. دسترسی به امامزاده قاسم بسیار راحت است. کافی است کنار مترو تجریش سوار تاکسی‌های امام زاده قاسم شویم.

آدرس امام زاده قاسم روی نقشه گوگل

امامزاده صالح، زیارتگاه برادر امام رضا (ع)

امامزاده صالح
امامزاده صالح

از زیباترین و معروف‌ترین مکان ‌های مذهبی تهران، امامزاده صالح واقع در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش است. حرم فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا(ع) که پس از اطلاع از ولیعهدی امام رضا(ع) به ایران آمد. پس از شهادت امام رضا (ع) او را نیز که در شهر ری اقامت داشت در حوالی تجریش به شهادت رساندند. حرم امامزاده صالح از سال‌ها پیش مورد توجه و علاقه مردم تهران بوده است و زائران بسیاری دارد. بنای اصلی بقعه به دوران ایلخانی و قرن هفتم و هشتم هجری باز می‌گردد اما در دوران قاجار هم تغییرات و الحاقات زیادی از جمله احداث گنبد کنونی و مقرنس‌کاری‌ها و نقاشی‌های زیبا در داخل حرم صورت گرفته است.

از سال ۷۴ نیز با توجه به تعداد زیاد زائران حرم طرح توسعه امامزاده صالح آغاز شده است. در حیاط و اطراف صحن امامزاده هم چند شهید گمنام و افراد مشهور زیادی از جمله شهید مجید شهریاری، طاهره صفارزاده، حسن پیرنیا، سید محمد تدین و… به خاک سپرده شده‌اند. وقتی به امامزاده صالح رفتید، در کنار لذت بردن از فضای معنوی و زیبای امامزاده، می‌توانید به بازار سنتی تجریش هم سری بزنید. در بازار تجریش انواع سوغات‌های سنتی را در کنار میوه‌های تازه‌ای که در تره‌بارهای معمولی یافت نمی‌شود پیدا می‌کنید. غذاهای سنتی خوشمزه بازار تجریش را هم از دست ندهید و حسابی خوش بگذرانید.

آدرس امامزاده صالح روی نقشه گوگل


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


مسجد جامع تهران، قدیمی‌ترین مسجد تهران

مسجد عتیق تهران
مسجد عتیق تهران

یکی از مقاصد همیشگی کسانی که به تهران‌گردی می‌روند بازار تهران است. مسجد جامع یا مسجد عتیق تهران هم در بافت بازار تهران قرار دارد و قدیمی‌ترین مسجد تهران تلقی می‌شود.این مسجد که پیش از انقلاب تنها مسجد جامع تهران بوده است قدمتی هزار ساله دارد که در طی قرن‌ها بخش‌هایی به آن اضافه شده است. آثار ملی به ثبت رسیده مسجد عتیق به دوره‌های آل بویه، صفویه، قاجار و … باز می‌گردد. این مسجد شبستانی هزار ساله، شبستانی بسیار بزرگ به عمر ۵۰۰ سال، با ۳ محراب برای اقامه نمازها در سه وقت با سه امام جماعت متفاوت، به نام شبستان چهل ستون و شبستانی با نام عتیق با سابقه ۷۰۰ ساله دارد.

حتی جوان‌ترین شبستان این مسجد هم سابقه‌ای ۷۰ ساله دارد. این مسجد دارای کتابخانه‌ای بزرگ نیز هست. مسجد عتیق به خاطر قرار داشتن در  قلب تهران همواره شاهد تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی تهران بوده است و بسیاری از آیین‌ها در تهران در این مسجد پایه‌گذاری شده است. در هر حال مسجد عتیق یکی از مکان های مذهبی تهران است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید.

آدرس مسجد جامع تهران روی نقشه گوگل

امامزاده داوود، زیارت و تفریح در آب و هوایی خوش

امامزاده داود
امامزاده داود

اگر دلتان می‌خواهد در کنار زیارت، روزی پر خاطره را در منطقه‌ای خوش آب و هوا تجربه کنید، پیشنهاد ما زیارت امامزاده داوود است. حرم امامزاده داوود، یکی از نوادگان زاهد و بزرگوار امام حسن مجتبی، در منطقه خوش آب و هوای کن، یکی از معروف‌ترین مکان های مذهبی تهران است. ساختمان این امامزاده، که مربوط به دوران صفویه و قاجار است، از دو مسجد تشکیل شده است که به بقعه امامزاده در قسمت میانی منتهی می‌شود. راه‌های دسترسی به امامزاده داوود که در دل منطقه کوهستانی کن واقع شده است از قدیم‌الایام بسیار سخت بوده است. انقدر که تهرانی‌های قدیم برای حاجت روایی خواسته‌های بزرگشان زیارت این امامزاده را نذر می‌کرده‌اند. آن‌ها باید ساعت‌ها کوهپیمایی می‌کردند تا به امامزاده می‌رسیدند.

این روزها هم با وجود فراهم کردن مسیری آسفالته تا نزدیکی امامزاده داوود، زائران باید بیش از یک ربع در سربالایی پیاده‌روی کنند تا به امامزاده برسند. که البته این کوهپیمایی‌ها خود لذت زیارت امامزاده داوود را بیشتر می‌کند و یکی از ویژگی‌های دلپذیر زیارت این امامزاده شده است. در کنار این امامزاده بازارچه‌ای هم وجود دارد که حال عشق خریدها را حسابی جا می‌آورد. یک شهربازی هیجان‌انگیز هم بر روی کوه‌های طول مسیر پیاده روی وجود دارد که بازی در آن حتی برای بزرگترها هم می‌تواند جذاب باشد. از تهران تا امامزاده داوود مسیری یک ساعته  دارید. می‌توانید هم از سمت کن و هم از فرحزاد به امامزاده داوود بروید. کوهنوردان هم می‌توانند از توچال مسیری چند ساعته را کوهپیمایی کنند تا به این امامزاده برسند.

آدرس امامزاده داوود روی نقشه گوگل

مسجد مصلی تهران، نمادی تحسین‌برانگیز از معماری ایرانی

مصلی تهران
مصلی تهران

مصلی تهران هم از مکان های مذهبی تهران است که به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در آن هر ساله بازدید کنندگان زیادی دارد. مصلی تهران از بزرگترین مساجد ایران با معماری خیره‌کننده ایرانی اسلامی است. مصلی ۱۴ گلدسته، ۱۲ صحن و ۵ ورودی دارد. دو تا از گلدسته‌های مصلی با ارتفاع ۱۴۰ متر در جهان اسلام بی‌بدیل است و ایوان بزرگ مصلی با ارتفاع ۷۲ متر و دهانه ۱۱۰ متری‌اش معماری بدیعی دارد. گنبد اصلی مصلی هم از بزرگترین گنبدهای جهان اسلام است. در معماری مصلی از انواع هنرهای ایرانی مانند گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی و … استفاده شده است که فضای مصلی را بسیار دیدنی‌تر می‌کند.

در فضای مصلی تهران هم انواع حوض‌ها و آبنماهای زیبا فضای باز و سبز مصلی را باطراوت‌تر می کند. این مسجد بزرگ که ساخت آن به دهه ۶۰ باز می‌گردد یکی از دیدنی‌های تهران است که نباید دستش بدهید. مصلی بین چند تا از مهم‌ترین خیابان‌های تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان رسالت، خیابان مدرس و خیابان سهروردی قرار گرفته است. چهار ایستگاه مترو هم در نزدیکی مصلی واقع شده است از جمله ایستگاه‌های شهید بهشتی، مصلی، شهید مفتح و شهید همت. در فصول گرم و سرد سال هم نماز جمعه تهران در مصلی برگزار می‌شود.

آدرس مسجد مصلی تهران روی نقشه گوگل

زورخانه آیت‌الله طالقانی و امامزاده علی اکبر چیذر

امامزاده چیذر
امامزاده چیذر

زورخانه یکی از مکان‌هایی است که نمادهایی از عرفان شیعی را می‌توانید به خوبی در آن ببینید. فضایی پر شده از صدای ضرب مرشد و اشعاری مذهبی در مدح مولا علی ( ع). به خاطر همین هم هست که زورخانه آیت‌الله طالقانی را در فهرست مکان های مذهبی تهران قرار داده‌ایم. زورخانه آیت‌الله طالقانی در محله چیذر در نزدیکی امامزاده علی اکبر واقع شده است. این زورخانه در سال ۵۹ تاسیس شد و در آن به ترویج آیین پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و آموزش آن می‌پردازند. می‌توانید بعد از نماز مغرب و عشا به زورخانه بروید و در جایگاه تماشاگران بنشینید و چای بخورید و حرکات ورزشکاران را تماشا کنید و از صدای مرشد لذت ببرید. در کنار زورخانه ایت‌الله طالقانی امامزاده علی اکبر چیذر هم قرار دارد که شجره ایشان را به امام زین‌العابدین نسبت می‌دهند.

گلزار شهدای چیذر با حضور شهدایی نظیر شهید احمدی روشن و علی محمدی هم زیارت‌کردنی است. اگر می‌خواهید با ماشین شخصی به زورخانه و امامزاده بروید باید قبل از رسیدن به فکر جای پارک باشید اما پیشنهاد ما استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. می‌توانید از ایستگاه مترو تجریش یا قیطریه سوار تاکسی‌های چیذر شوید و نزدیک زورخانه پیاده شوید.

آدرس امام زاده چیذر روی نقشه گوگل

 

امامزاده یحیی تهران، گشت و گذاری در دل محله قدیمی عودلاجان

امام زاده یحیی
امام زاده یحیی

مقبره امامزاده یحیی که آرامگاه دو تن از نوادگان امام سجاد (ع) است، در محله امامزاده یحیی در کوچه‌ای به همین نام قرار دارد. بنای این امامزاده زیبا دارای صحن وسیع، مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آینه‌کاری، سرداب، گنبد و سقاخانه است و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد. گنبد این امامزاده به سبک دوران مغولان مخروطی است که در زمان قاجار با کاشی‌های هفت رنگ به زیبایی کاشی‌کاری شده است. زیارت این امامزاده در دل یکی از محله‌های قدیمی تهران، ساعاتی آرام و معنوی برایتان به ارمغان می‌آورد.

در کنار امامزاده یحیی هم قدیمی‌ترین چنار تهران با عمر ۹۰۰ سال دیده می‌شود. امامزاده یحیی  یکی از آن مکان های مذهبی تهران است که بازدید از آن هم فال است و هم تماشا. محله قدیمی امامزاده یحیی جان می‌دهد برای گشت و گذار. پس از زیارت امامزاده یحیی در همان منطقه شروع به قدم زدن کنید. تماشای خانه‌های قدیمی که تبدیل به موزه شده‌اند، حمام نواب و مدرسه معمارباشی همه را با قدم زدن در کوچه پس کوچه های دنج امامزاده یحیی تجربه کنید و یادتان هم نرود در کبابی‌های درجه یک و قدیمی این محله دلی از عذا در بیاورید.

آدرس امام زاده یحیی روی نقشه گوگل

کهف‌الشهدا، ساده‌ و صمیمی

کهف الشهدا
کهف الشهدا

بعضی‌ها از زیارت یک مکان مذهبی فقط حال و هوای خوبش را می‌خواهند. می‌خواهند سبک شوند و غرق معنویت. آن‌ها حتما از رفتن به کهف‌الشهدا لذت می‌برند. در انتهای بلوار دانشجوی محله ولنجک تهران، تابلوی کهف‌الشهدا را می‌بینید. جاده خاکی کوتاهی را باید بالا بروید تا برسید به غاری که ۵ شهید گمنام مانند اصحاب کهف در آن خوابیده‌اند. اگر قد بلند هستید برای ورود به غاری که سقفش ارتفاعی کمتر از ۱۷۰ سانت دارد به زحمت می‌افتید. درون غار قبرهای ساده ۵ شهید گمنام را می‌بینید که سن‌هایشان به ۲۵ سال نمی‌رسد. یک کتابخانه سنگی هم در آنجا هست که کتاب‌های دعا را در آن گذاشته‌اند و دفترچه‌ای از دل نوشته‌های زائران که خواندنش دل را می‌لرزاند. کهف‌الشهدا آرامش خاصی دارد و فضایی معنوی که شاید نتوانید حتی در بسیاری از مکان‌های مذهبی تهران که معروف‌تر، شلوغ‌تر و قدیمی‌ترند پیدا کنید.

بی‌بی شهربانو، زیارتگاهی تاریخی در دل کوه

بی‌بی شهربانو
بی‌بی شهربانو

بی‌بی شهربانو یکی از مکان های مذهبی تهران در نزدیکی شهر ری است. زیارتگاهی که محلی‌ها آن را مقبره شهربانو، همسر امام حسین (ع) و دختر یزدگرد سوم می‌دانند. مقبره‌ای در دل کوه که یک طرفش به کوه می‌رسد و سمت دیگرش پله‌هایی دارد که شما را از پایین کوه به بالا راهنمایی می‌کند. اینکه بی‌بی شهربانو واقعا مقبره همسر امام حسین (ع) باشد شک و شبهه است و تاریخدانان به دلیل نشانه‌هایی از معماری دوران ساسانی در مقبره، نزدیک بودن این مقبره به چشمه، نام آن، اختصاص زیارت آن به بانوان و … احتمال می‌دهند این مقبره پیش از اسلام عبادتگاه آناهید الهه آب زرتشتیان بوده باشد که پس از اسلام تبدیل به نوعی امامزاده شده است.

احتمال این نیز وجود دارد که پس از چند قرن بانوی بافضیلتی از شیعیان را نیز در این مقبره به خاک سپرده باشند. بی‌بی شهربانو محوطه‌ای مستطیلی دارد که با دیواری مربوط به عهد سلجوقی محصور شده است. هسته اصلی معماری این بنا متعلق به دوران ساسانی است اما می‌توانید در هر گوشه و کنار مقبره آثاری از عهد آل بویه، سجوقیان، دیلمیان، صفویان، قاجار و … مشاهده کنید. در کنار بنا نیز غاری با ورودی تنگ وجود دارد که زائران در آن شمع روشن می‌کنند. نکته جالب دیگر این است که هر سال ۲۷ خرداد زرتشتیان از سراسر جهان در بی‌بی شهربانو جمع می‌شوند و به دعا و نیایش می‌پردازند. سقف و دیوارهای سنگی، درب ورودی و چنار کهنسالش، پله هایی در دل کوه، غار نورانی و گنبد آجری بی‌بی شهربانو همه ویژگی‌هایی است که اینجا را از دیگر مکان های مذهبی تهران متمایز می‌کند.

آدرس بی‌بی شهربانو روی نقشه گوگل

گلزار شهدا و مرقد امام خمینی (ره) – بهشت زهرا

حرم امام خمینی | مکان های مذهبی تهران
حرم امام خمینی | مکان های مذهبی تهران

گلزار شهدای بهشت زهرا یا همان قبرستان تهران یکی از مکان های مذهبی تهران است که حال و هوای عجیبی دارد. فرقی نمی‌کند شب قدر باشد یا شب سال نو، هیچ وقت عاشقان شهدا نمی‌گذارند گلزار شهدا سوت و کور بماند. عاشقان بیش از سی هزار شهیدی که در بهشت زهرا به ردیف آرمیده‌اند. از شهیدان معروفی مثل شهید پلارک تا شهیدان بی نام و نشانی که حتی خانواده‌هایشان هم فراموششان کرده‌اند. خلاصه تنها قدم زدن در این بخش بهشت زهرا و نگاه کردن به عکس جوان‌هایی که چطور با عزت و شجاعت خود کشور و دینشان را سربلند کرده‌اند می‌تواند حال و هوای معنوی عجیبی را به انسان منتقل کند. البته بهشت زهرا تهران میزبان عزیزان از دست رفته دیگری هم هست. قطعه هنرمندان بهشت زهرا پیکر بسیاری از هنرمندان محبوب کشور را به آغوش کشیده است که شاید سر زدن به مزارشان برای بسیاری ارزشمند باشد.

در کنار بهشت زهرای تهران مرقد امام خمینی (ره) قرار دارد. مرقد امام فضایی بسیار بزرگ و زیبا دارد و حتی اگر برای زیارت نروید فقط تماشای آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌های و تزئینات معماری‌اش، از نظر هنری، لذت بی‌نظیری دارد. در کنار امام خمینی (ره) قبر همسرش، احمد خمینی فرزندش، دامادش و چند تن از بزرگان نظام مانند اکبر هاشمی رفسنجانی هم قرار دارد. مرقد بسیار بزرگ است و در کنارش هم رستوران‌ها، هتل پنج ستاره، فروشگاه‌ها و فضای سبز زیبایی وجود دارد که پذیرای مهمانان امام خمینی (ره) است. اکثر مراسم رسمی مربوط به نظام و انقلاب در مرقد امام برگزار می‌شود و در بسیاری از مراسم مذهبی هم مرقد امام یکی از مکان های مذهبی تهران است که مردم جمع می‌شوند و در کنار هم به دعا و نیایش می‌پردازند.

آدرس مرقد امام خمینی روی نقشه گوگل

مسجد شاه یا مسجد سلطانی، یکی از شاهکارهای معماری پایتخت

مسجد شاه
مسجد شاه

مسجد شاه، مسجد سلطانی یا مسجد امام خمینی دومین مسجد تاریخی تهران است. از آن دست مسجد‌هایی که عاشقان هنر اسلامی را حسابی شیفته خود می‌کند. این مسجد که ساخت آن به دوران فتحعلی ‌شاه قاجار باز می‌گردد، دارای دو منازه بسیار بلند و زیبا، یک ساعت تاریخی مربوط به دوران ناصرالدین شاه و ۴ ایوان است. گنبد خانه، صحن میانی، شبستان‌های ستون‌دار، رواق‌ها، سردرها و جلوخان، بخش‌های دیگر مسجد شاه است. تزییناتی از جنس کاشی‌کاری، گچکاری، مقرنس‌کاری و کتیبه‌های فوق‌العاده هم این مسجد را به یک شاهکار بی‌نظیر معماری در قلب بازار تهران تبدیل می‌کند.

مسجد سلطانی، علاوه بر معماری زیبا و اصیلش، به لحاظ نقش تاریخی که در تغییرات سیاسی ایران داشته است هم یکی از برترین‌هاست. این مسجد محل ارتباط علما و بازاریان با یکدیگر و محل تبادل نظر و اطلاعات مردم با هم بوده است و جریانات سیاسی زیادی در همین مسجد شکل گرفته است. به بازار تهران که سر زدید، بازدید از مسجد امام خمینی را که یکی از مکان های مذهبی تهران و یکی از شاهکارهای معماری این شهر است از دست ندهید.

آدرس مسجد شاه روی نقشه گوگل

امامزاده عینعلی و زینعلی، زیارتگاهی ساده در کوچه باغ‌های پونک

امام زاده عینعلی و زینعلی
امام زاده عینعلی و زینعلی

امامزاده عینعلی و زینعلی یکی از مکان های مذهبی تهران در کوچه‌باغ‌های محله پونک است. عینعلی و زینعلی به روایتی دو برادر نوجوان از فرزندان امام سجاد (ع) بوده‌اند که در این منطقه به شهادت می‌رسند. این امامزاده به دور از هیاهوی شهر، در پس کوچه پس کوچه‌های این منطقه، فضای معنوی دلچسبی دارد. حیاط زیبای امامزاده که آرامگاهی محلی نیز هست با درختان سر به فلک کشیده‌اش پذیرای مهمانان امامزاده است.

ساخت بنای اصلی امامزاده به دوران فتحعلی شاه بازمی‌گردد اما بنای کنونی آن را در سال ۱۳۳۷ ساخته‌اند. این بنا از بیرون به شکل مربع ولی از داخل شبیه هشت ضلعی است که در دهه ۷۰ بازسازی شده است. اگر می‌خواهید لحظاتی را در فضای زیبا و دلنشین امامزاده عینعلی و زینعلی بگذرانید، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اگر با ماشین خودتان می‌روید قبل از رسیدن به فکر جای پارک باشید.

آدرس امامزاده عینعلی و زینعلی روی نقشه گوگل

آتشکده زرتشتیان آدریان، تنها آتشکده پایتخت

آتشکده زرتشیان | مکان های مذهبی تهران
آتشکده زرتشیان | مکان های مذهبی تهران

در شمار مکان های مذهبی تهران، نباید از آتشکده آدریان، تنها آتشکده پایتخت گذشت. بنای این آتشکده بسیار زیبا به دوران قاجار بازمی‌گردد. این آتشکده در خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان و در کنار مدرسه فیروز بهرام، مدرسه مخصوص زرتشتیان واقع شده است. ساختمان مرمرین آتشکده دارای ستون‌هایی زیبا و نمایی باشکوه است و قسمت‌های متعددی دارد که برای اجرای انواع مراسم زرتشتیان به کار می‌آید.

درون ساختمان اصلی، آتشی همیشه شعله‌ور قرار دارد که با مراقبت شدید موبدان هیچگاه خاموش نمی‌شود. زرتشتیان با نهایت احترام و انجام مراسمی خاص به سمت این آتش فرزوان می‌روند تا به دعا و نیایش بپردازند. موزه مردم‌شناسی زرتشتیان هم در همین آتشکده واقع است که می‌توانید از آن بازدید کنید. در هنگام تماشای این جاذبه پایتخت می‌توانید درباره دین باستانی ایران، دین محترم زرتشتی نیز اطلاعات زیادی کسب کنید. بازدید از آتشکده آدریان صبح‌ها و با هماهنگی قبلی امکان‌پذیر است.

آدرس آتشکده زرتشیان آدریان روی نقشه گوگل

کلیسای سنت سرکیس، نمادی از فرهنگ و معماری ارامنه در قلب پایتخت

کلیسای سنت سرکیس | مکان های مذهبی تهران
کلیسای سنت سرکیس | مکان های مذهبی تهران

کلیسای سرکیس مقدس بزرگترین کلیسای پایتخت و یکی از مکان های مذهبی تهران است که نباید فضای معنوی و دلنشین آن را از دست بدهید. گرچه کلیسای سنت سرکیس کلیسایی تاریخی نیست و در سال ۱۳۴۹ ساخته شده است اما معماری آن که تلفیقی از معماری ارمنی و قرون وسطایی است می‌تواند برایتان جالب باشد. این کلیسا مرکز خلیفه‌گری ارامنه تهران نیز هست. می‌توانید میراثی از فرهنگ ارمنی را در همین بغل گوشتان، خیابان ویلای تهران ببینید. این کلیسا با نمایی سفید و مرمرین، گنبد و ناقوس‌خانه‌هایی زیبا و محیطی سرشار از صمیمیت و معنویت حسابی هوش از سرتان می‌پراند. در این کلیسا می‌توانید یادمان سنگی نسل کشی ارامنه را که به زیبایی ساخته شده است ببنید.

همین‌طور مقبره اسقف آرداک مانوکیان، خلیفه پیشین ارامنه تهران هم در همین کلیساست. در فضای داخلی صحن کلیسا هم می‌توانید محراب نیم‌دایره‌ای، امانت‌خانه‌ها و نقاشی‌های زیبای دیواری با مضامین کتاب مقدس را ببنید و چند دقیقه‌ای را روی نیمکت‌های چوبی در فضای معنوی کلیسا با خود خلوت کنید. در حیاط کلیسا می‌توانید شمع بخرید و با نیت دلخواهتان شمع روشن کنید. حواستان باشد که آداب ورود به کلیسا را حتما رعایت کنید. برای بازدید از کلیسا هم حتما هماهنگی‌های لازم را انجام دهید چون اگر مراسم خاصی در کلیسا برقرار باشد ممکن است شما را راه ندهند. در تهران کلیساهای زیبای زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی خود را دارند اما نام بردن از همه آن‌ها در این بحث کوتاه نمی‌گنجد.

خیلی از آدم‌ها به یک مکان مذهبی خاص دلبستگی دارند و دلشان می‌خواهد هر بار برای آرامش گرفتن و نیایش به همان یک مکان مقدس بروند حتی اگر آن مکان مقدس زیر سایه درختی باشد. اما دیدن از هر یک از مکان های مذهبی تهران هم می‌تواند تجربه معنوی تازه‌ای برای فرد باشد. خوب است که اگر می‌خواهیم از مکانی مذهبی بازدید کنیم با احترام به آن مکان نگاه کنیم و سعی کنیم آداب حضور در آن مکان را به خوبی رعایت کنیم تا بهترین تجربه را از گردشگری خود داشته باشیم. شما به کدام یک از مکان های مذهبی تهران سر زده‌اید؟ آیا مکانی مذهبی در تهران را می‌شناسید که در این مقاله به آن نپرداخته باشیم؟ با سفرزونی‌ها از خاطرات و تجربیات خود در این باره بگویید.

آدرس کلیسای سرکیس مقدس روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تهران گردی

برای مشاهده‌ی تورهای تهران گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.