جام جهانی روسیه یکی از هیجان‌انگیز‌ترین رویدادهای ورزشی دنیا در سال ۲۰۱۸ و البته مهم‌ترین اتفاق از این دست تا ۴ سال آینده است. به همین دلیل نباید از این تعجب کرد که  خیلی از طرفدارهای دو آتیشه‌ی فوتبال دوست دارند خودشان را به روسیه برسانند و بازی‌های فوتبال را تماشا کنند. برای این‌که به روسیه بروید باید اول از همه بدانید هزینه سفر به جام جهانی روسیه چه‌قدر است. ما در سفرزون این قیمت‌ها را برای‌تان حساب کردیم تا با خیال راحت برای آن برنامه‌ریزی کنید.

saadatrent

هزینه سفر به جام جهانی روسیه ؛ ارزان یا گران؟

هزینه سفر به جام جهانی روسیه چه‌قدر است؟
هزینه سفر به جام جهانی روسیه چه‌قدر است؟

هزینه سفر به جام جهانی روسیه چیزی نیست که ارزان پای‌تان تمام شود. باید آمادگی داشته باشید که به‌ازای هر نفر چند میلیون تومان خرج کنید، حتی اگر بخواهید زمان کمی را در سفر باشید. اگر برنامه دارید به تنهایی و بدون چمدان و بند و بساط به جام جهانی ۲۰۱۸ بروید، بودجه‌ی شما شامل مخارج زیر می‌شود:

  • پرواز
  • اقامت
  • بلیت بازی‌
  • خورد و خوراک
  • حمل و نقل
  • خوشگذرانی و سوغاتی

به زبان ساده به جز هزینه‌های معمول در هر مسافرتی باید هزینه‌ی بلیط هر بازی را هم پرداخت کنید که هزینه‌ی کمی نیست و ممکن است حسابی پای‌تان گران دربیایید؛ بنابراین برای سفری کم خرج به روسیه باید حسابی حواس‌تان را جمع کنید تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

پرواز به روسیه

استفاده از مسیرهای غیرمستقیم هوایی به کاهش هزینه‌‌ی سفر کمک می‌کند
استفاده از مسیرهای غیرمستقیم هوایی به کاهش هزینه‌‌ی سفر کمک می‌کند

پرواز جزو مهم‌ترین هزینه سفر به جام جهانی روسیه به‌حساب می‌آید. پرواز رفت و برگشت به این کشور فارغ از پروازهای داخلی یکی از گران‌ترین هزینه‌های سفر پیش روی شما خواهد بود. پروازهای ارزان‌تر معمولا مستقیم به مقصد مسکو نیستند و باید یک یا دو بار در مسیر خود راه‌تان را عوض کنید. معمولا پرواز مستقیم به مسکو کمی بیش‌تر از باقی پرواز‌ها به مسکو هستند.

 

اقامت در روسیه

Metropol Hotel یکی از معروف‌ترین هتل‌های مسکو
Metropol Hotel یکی از معروف‌ترین هتل‌های مسکو

گران‌ترین شهر برای اقامت در سفر به جام جهانی روسیه «سنت‌ پترزبورگ» است. ارزان‌ترین اتاق‌ها در یک هتل ۲ ستاره از ۴ هزار ۶۰۰ روبل (۸۰ دلار) شروع می‌شود تا به بالا. این موضوع به کنار گاهی از مواقع به‌خاطر قطعی نکردن رزرواسیون هتل‌تان دچار مشکلات زیادی می‌شوید و مجبور خواهید شد هزینه‌های چندبرابر برای رزرو پرداخت کنید. پس در رزرو هتل هم باید حسابی حواس‌تان باشد.

FAN ID به شما در سفر به روسیه و مسافرت رایگان بین شهرها کمک می‌کند
FAN ID به شما در سفر به روسیه و مسافرت رایگان بین شهرها کمک می‌کند

پیشنهاد سفرزون: برای این کار چند پیشنهاد وجود دارد. اول این‌که یک هاستل خوب برای خودتان در هر کدام از این شهرها گیر بیاورید و هزینه سفر به جام جهانی روسیه و اقامت در این کشور را کم‌تر کنید.

نکته‌ی بعدی این‌که شاید بتوانید در یکی از شهرهای دیگر میزبان جام جهانی به جز سنت پترزبورگ اقامت کنید و روز بازی خودتان را به این شهر برسانید. اگر کارت بازی را گرفته‌اید بنابراین می‌توانید FAN ID (شرایط اخذ در سایت فیفا) را هم بگیرید و از خدمات آن از جمله سفر رایگان میان شهرها بهره ببرید.

در ضمن خیلی به تورها دل‌خوش نکنید! در جام جهانی هچ چیز ارزان نیست به‌خصوص اگر در روسیه باشد.

بلیتبازیها

هزینه‌ی بلیط بازی‌های جام جهانی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است
هزینه‌ی بلیط بازی‌های جام جهانی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

ارزان‌ترین بلیت رده‌ی سوم بازی‌های جام جهانی روسیه حدود ۱۰۵ دلار است. بلیت‌های گران‌تر رده‌ی دوم ۱۶۵ دلار و رده ی اول ۲۱۰ دلار قیمت دارند. بنابراین قیمت بلیط در یک کلام گران است. بنابراین برای کاشتن از هزینه سفر به جام جهانی روسیه از تعداد بازی‌ها بکاهید و مهم‌ترین‌شان را انتخاب کنید.

خورد و خوراک

McDonald مقصد طرفدارهای دو آتیشه‌ی فوتبال و فست فود
McDonald مقصد طرفدارهای دو آتیشه‌ی فوتبال و فست فود

غذا از آن چیزهای‌ست که نمی‌شود راحت از کنارش رد شد. در روسیه مثل خیلی از کشورهای توریستی دیگر دنیا غذاهای خیابانی زیاد است، اما در جام جهانی باید انتظار داشته باشید قیمت‌ها کمی گران شود. برای این‌که هزینه سفر به جام جهانی روسیه را کاهش دهید بهتر است آمار زیر را خوب بدانید. سفرزون نمونه‌هایی از غذاهایی که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌توانید بخورید را برای‌تان را ردیف کرده است:

ساندویچ بیگ مک در مک‌دونالد: ۱۵۰ روبل

صبحانه در مک‌دونالد: ۱۰۰ تا ۱۵۰ روبل

ناهار متوسط در رستوران روسی با نوشیدنی و سوپ و سالاد: ۵۰۰ روبل

پیتزا در کافه‌تریا: ۵۰۰ روبل

نوشیدنی در یک بار یا رستوران: ۱۵۰ تا ۲۰۰ روبل

با این حساب هزینه خورد و خوراک یک روزه در روسیه چیزی حدود  هزار و ۸۰۰ روبل (۳۰ دلار) در می‌آید. این هزینه شامل سه وعده غذای کامل با نوشیدنی است.


پیشنهاد سفرزون: هزینه‌ی خورد و خوراک در رستوران‌های مجلل سنت پترزبورگ و مسکو بالاتر از باقی جاهای روسیه تمام می‌شود، بنابراین شاید بتوانید از ساندویچ‌های سرد یا خشکبار برای خورد و خوراک چند ساعته در سنت پترزبورگ استفاده کنید. فراموش نکنید که صبحانه در هتل‌ها عموما مجانی است و می‌توانید در آن‌جا هزینه سفر به جام جهانی روسیه را کاهش دهید. همین‌طور غذاهای نیمه آماده همانند ایران در فروش‌گاه‌های مواد غذایی بسیار زیاد است و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.


حمل و نقل

هزینه‌ی تاکسی در روسیه بالاست و بهتر است از Uber استفاده کنید
هزینه‌ی تاکسی در روسیه بالاست و بهتر است از Uber استفاده کنید

در لحظه‌ی ورود به سنت پترزبورگ یا شهرهای دیگر روسیه با هزینه‌های بالای رفت و آمد در این کشور روبه‌رو می‌شوید. اگر تجربه‌ی سفر به کشورهای دیگر دنیا را داشته باشید به‌خوبی می‌فهمید که سهم زیادی از سفر به جام جهانی روسیه را هزینه‌های رفت و آمد به خودش اختصاص می‌دهد. (مخصوصا تاکسی‌ها)

بهترین و ارزان‌ترین راه برای رسیدن از فرودگاه‌ها به هتل، هاستل یا محل اقامت‌تان، استفاده از مترو یا گرفتن اوبر است. البته نرخ اوبر هم پایین نیست و مثلا برای مسیر فرودگاه مسکو یا مرکز شهر چیزی در حدود ۸۵۰ روبل است! عموما در فرودگاه‌های روسیه اینترنت رایگان است و شما می‌توانید به‌راحتی به اینترنت وصل شوید.

اگر بخواهید در بازی‌هایی که در خارج از مسکو برگزار می‌شوند شرکت کنید (مانند مورد ما که می‌خواهیم به سنت پترزبورگ برویم) باید هزینه‌های رفت و آمد به آن‌جا را هم در نظر بگیرید. البته همان‌طور که گفتیم روسیه خدمات سیستم حمل و نقل رایگان بین شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ برای دارندگان FAN ID فراهم کرده است، اما برای برگشت باید پول بدهیم یا اینکه بلیت یک بازی دیگر در مسکو بخریم. رفتن از سنت پترزبورگ به مسکو یک‌طرفه حدود ۱۰۰ روبل هزینه دارد.

خوشگذرانی و سوغاتی

ماتروشکا | عروسک معروف روسی
ماتروشکا | عروسک معروف روسی

شاید خیلی از کارها باشد که دوست داشته باشید در زمان جام جهانی در روسیه انجام دهید. مثلا گشت و گذار با بقیه‌ی ایرانی‌ها طرفداری تیم ملی در روسیه، دیدار از ساحل سنت‌ پترزبورگ، جاهای دیدنی کازان . توصیه ما این است که حتما به دیدار موزه‌ی هرمیتاژ بروید.


پیشنهاد مطلب سفرزونی: سفر به جام جهانی روسیه (سنت پترزبورگ)


نمایی از موزه‌ی هرمیتاژ یا آرمیتاژ، کاخ زمستانی تزارها
نمایی از موزه‌ی هرمیتاژ یا آرمیتاژ، کاخ زمستانی تزارها

ممکن است بخواهید هدیه‌ها و سوغاتی‌هایی از روسیه با خود ببرید. گذشته از سوغاتی‌های جام جهانی چیزهای جذاب و هیجان‌انگیز زیادی هستند که از بین آ‌نها انتخاب کنید. بودجه‌ی این قسمت بستگی به این دارد که چه کارهایی می‌خواهید در روسیه بکنید.