آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که هنگام عبور از گیت هواپیما، ماموران امنیتی به شما گفته باشند نمی‌توانید وسیله‌ای خاص را همراه خود ببرید؟ این موضوع یک مشکل بزرگ و یک استرس پیش از سفر به حساب می‌آید؛ دقیقا در موقعیتی که زمانی برای پرواز هواپیما نمانده و شما فرصتی ندارید تا به خانه بازگردید و وسیله مذبور را در خانه قرار دهید. به نظر شما برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی باید چه کار کرد؟ قطعا بهترین راه‌ این است که وسایل غیر مجاز در هواپیما را بشناسید. با این آگاهی، هنگام چمدان بستن می‌توانید وسایل غیر مجاز برای حمل در هواپیما را کنار بگذارید تا پیش از پرواز دیگر دچار استرس نشوید. با سفرزون همراه شوید تا وسایل غیر مجاز در هواپیما را بشناسید.

saadatrent

چه وسایلی را می‌توانیم همراه خودمان به هواپیما ببریم؟

پیش از هرچیز باید بدانید وسایلی که می‌خواهید همراه خود به سفر ببرید، سه دسته هستند.

دسته اول وسایلی هستند که شما می‌توانید همراه خود در کوله پشتی یا چمدان کوچک به داخل کابین هواپیما ببرید.

دسته دوم وسایلی هستند که شما تنها می‌توانید در قسمت بار هواپیما قرار دهید.

و نهایتا دسته سوم وسایلی هستند که به هیچ وجه اجازه ورود آنها به هواپیما داده نمی‌شود.

به همین دلیل شاید گاهی بتوانید با قرار دادن یک سری وسایل در قسمت بار، از مهلکه فرار کرده و به پرواز خود برسید. در نتیجه بهتر است در مورد هر یک از انواع وسایل صحبت کنیم تا بدانید که با هر یک باید چه کار کنید.

چه وسایلی را می‌توانیم در کابین هواپیما همراه خود ببریم؟

وسایل غیر مجاز در هواپیما

در اینجا قصد داریم در مورد وسایلی صحبت کنیم که می‌توانید در کیف دستی و ساک خود، داخل هواپیما ببرید.

شما وسایل شخصی خودتان را در صورتی که شامل موارد غیر مجاز نباشند، می‌توانید همراه‌تان به داخل هواپیما ببرید. محدودیتی در وزن این اقلام وجود ندارد. البته باید اندازه ساک شما به قدری باشد که در کابین داخل هواپیما جای بگیرد، و در عین حال حق سایر مسافران را ضایع نکند.

خوراکی و مایعات

مایعات

در مورد خوراکی‌ها ممنوعیت خاصی وجود ندارد. شما می‌توانید به عنوان مثال کیک، بیسکوییت، کلوچه، ساندویچ و از این قبیل خوراکی‌ها را داخل ساک دستی خودتان به کابین هواپیما ببرید. معمولا مشکل زمانی ایجاد می‌شود که خوراکی شما به شکل مایع یا ژله باشد. همچنین اگر وسایل دیگری همراه دارید که به شکل مایع است، باید یک سری قوانین خاص را در مورد آنها رعایت کنید.

بر اساس قانون، حجم اقلامی که به شکل مایع هستند، نباید بیش از ۱۰۰ میلی لیتر باشد. این اقلام شامل مواردی همانند خوراکی‌هایی مثل مربا، ژله، سس، روغن، سرکه، انواع نوشیدنی، شیر خشک، شیر مادر یا حتی آبمیوه مخصوص کودک، تمام دارو‌های مایع همانند قطره چشم، قطره بینی یا سرم وخوراکی‌های مخصوص افراد معلول می‌شوند.

حتی اقلام آرایشی بهداشتی همانند ریمل، شامپو و از این قبیل موارد نیز  باید در ظروف کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر بسته بندی شوند. سپس شما باید این اقلام را در یک کیسه یک کیلوگرمی زیپ‌کیپ قرار دهید تا از نشت نکنند.

وسایل برقی

در مورد وسایل برقی ممنوعیت خاصی وجود ندارد. شما می‌‎توانید تمامی وسایل برقی از قبیل لپ تاپ، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، موزیک پلیر، تبلت، موبایل و هر نوع وسیله برقی از این نوع را همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید. در نتیجه وسایل برقی به هیچ وجه جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به حساب نمی‌آیند.

البته اگر قصد دارید لپ تاپ و یا کنسول‌های بازی بزرگ همانند پلی استیشن را همراه خود به داخل کابین ببرید، باید بدانید که ممکن است عبور از گیت شما، کمی با تاخیر مواجه شود. بهتر است پیش از آنکه مامورین فرودگاه به شما گوش زد کنند، خودتان وسایل برقی بزرگ‌تان را از کوله پشتی یا ساک بیرون بیاورید و جداگانه از داخل گیت عبور دهید.

به همین دلیل هنگام بستن چمدان‌های خود، آنها را در جایی غیر قابل دسترس قرار ندهید، زیرا در هنگام عبور از گیت باید آنها را از ساک یا کوله پشتی خود بیرون بیاورید. البته در هنگام پرواز بهتر است وسایلی همانند تلفن همراه و تبلت را در حالت پرواز قرار دهید. امواج بی‌سیم ممکن است روی عملکرد دستگاه‌های برقی هواپیما تاثیر بگذارند و اختلال ایجاد کنند. به همین دلیل اگر در مورد عملکرد برخی وسایل برقی شک دارید، بهتر است از مهمان‌دار در مورد آن‌ها سوال بفرمایید.

لباس، شانه و سایر وسایل شخصی

لباس

در مورد لباس هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. ممکن است شما در ساک دستی خود چند دست لباس نیز قرار داده باشید. ورود لباس در کابین هواپیما ممنوعیت نداشته و جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به شمار نمی‌آید. اما در مورد شانه و سایر وسایل شخصی، باید بدانید که اگر تیز و برنده باشند، و یا به هر نوعی بتوان با آنها به کسی آسیب رساند، اجازه ورود به کابین هواپیما را نخواهند داشت.

چه وسایلی را باید تحویل بخش بار هواپیما دهیم؟ معرفی وسایل غیر مجاز در هواپیما و بخش کابین

خوشبختانه گاهی وسایل غیرمجاز در هواپیما در بخش کابین را می‌توانید به بخش بار منتقل کنید. به این ترتیب اگر در هنگام عبور از گیت با مشکل برخورد کردید، می‌توانید به بخش بار مراجعه کنید و آن دسته از وسایل را به همان قسمت انتقال دهید. اما به هر صورت اکثر افراد چمدان‌های بزرگ خود را در ابتدا و قبل عبور از گیت تحویل بخش بار می‌دهند. به همین دلیل اگر پس از تحویل بار خود و هنگام عبور از گیت وسایل غیر مجاز به همراه خود داشته باشید، بازگرداندن چمدان از بخش بارگیری و قرار دادن این وسایل در هواپیما داخل آن‌ها بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. در نتیجه بهتر است پیش از این گرفتاری، در مورد وسایل غیر مجاز در هواپیما و بخش کابین اطلاعات کافی داشته باشید.

خوراکی‌ها و مایعات

خوراکی در بخش بار

در بخش اول اشاره کردیم که برای بردن خوراکی در بخش کابین هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. اما اگر خوراکی به شکل مایع باشد، باید یک سری از مسائل را رعایت کنید. همانطور که اشاره کردیم، برای این کار باید حجم مایعات شما بیش از ۱۰۰ میلی لیتر نباشند. پس اگر لوازم آرایش، شامپو، لوسیون بدن، کرم صورت و یا ژل سر شما بیش از ۱۰۰ میلی لیتر بود باید چه کار کنید؟

خوشبختانه شما می‌توانید این موارد را به بخش بار تحویل دهید. هیچ ممنوعیتی در قرار دادن این گونه وسایل در بخش بار وجود ندارد. پس اگر قصد دارید وسایل ذکر شده را همراه خود به سفر ببرید، حتما آنها را در چمدان بزرگ‌تان و در بخش بار قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.

وسایل برنده

وسایل غیر مجاز در هواپیما
وسایل تیز و برنده

همانطور که ذکر کردیم، هرگونه وسیله تیز و برنده که بتوان با آن به شخصی دیگر آسیب رساند، اجازه ورود به بخش کابین را ندارند. اما اگر بخواهید چاقو میوه‌خوری یا وسایل کارتان مثل یخ خرد کن، تیغ اصلاح و یا وسایل خیاطی را همراه خودتان به سفر ببرید، می‌توانید آن‌ها را به بخش بار منتقل کنید. ورود این نوع وسایل به بخش بار، هیچ ممنوعیتی ندارد.

سلاح‌های دارای مجوز

سلاح

اگر کسی اهل شکار باشد و بخواهد اسلحه مجوز دار خودش را به سفر ببرد باید چه کار کند؟ قطعا در مورد حمل سلاح، مخصوصا سلاح گرم، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. ممکن است هر خط هوایی و هر کشوری قوانین خاصی را در اینباره وضع کرده باشد. اما به صورت معمول، شما می‌توانید سلاح‌هایی همچون تفنگ بادی و یا سلاح‌های شکار دارای مجوز را با هماهنگی قبلی به بخش بار منتقل کنید. توجه کنید که حتما چند ساعت قبل پرواز خود، مراتب را به مامورین فرودگاه اطلاع داده و مجوز خود را ارائه دهید تا دچار مشکل نشوید.

ابزارآلات و وسایل سنگین

ابزار

ابزارآلات و وسایل سنگین تحت شرایطی خاص، جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به شمار می‌آیند. ممکن است شغل برخی افراد ایجاب کند تا ابزارآلات کارشان را همراه‌شان ببرند. به عنوان مثال ممکن است فردی مجبور باشد تبر، چکش، مته، آره، آچار و یا از این قبیل وسایل را همراه خود به سفر ببرد.

اگر این وسایل همانند تبر باشند که بتوان با آن به کسی آسیب رساند، جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به شمار می‌آیند و باید به بخش بار منتقل شوند. اما اگر این وسایل خطر جانی برای کسی نداشته و اندازه‌شان کمتر از ۲۵ سانتی متر باشد، ‌می‌توانید آنها را به داخل کابین هواپیما ببرید.

وسایل ورزشی

اگر جزء دسته افرادی هستید که حتی در سفر ورزش را ترک نمی‌کنید، باید بدانید که وسایل ورزشی شما تنها به بخش بار انتقال داده می‌شوند. چوب بیلیارد، چوب اسکی، چوب گلف، وزنه‌های بدن‌سازی و از این قبیل موارد تنها باید داخل بخش بار قرار داده شوند.

وسایل دفاع شخصی

وسایل غیر مجاز در هواپیما
وسایل دفاع شخصی

ممکن است مسافران به هر دلیلی وسایل دفاع شخصی همراه داشته باشند. وسایل دفاع شخصی به این دلیل که می‌توانند به دیگران آسیب برسانند، جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به شمار می‌آیند. به همین دلیل هرگونه وسیله دفاع شخصی را باید به بخش بار منتفل کنید.

لیست وسایل غیر مجاز در هواپیما تحت هر شرایط

برای رفاه حال مسافران و حفظ امنیت پرواز، ورود برخی از وسایل تحت هر شرایطی به داخل هواپیما ممنوع است و شما به هیچ وجه نباید این وسایل را همراه خود داشته باشید.

اگر مامورین گیت و امنیت فرودگاه به شما اجازه ورود با این وسایل را ندادند، بهتر است با آن‌ها وارد بحث و جدل نشوید:

باروت، ترقه، دینامیت و هر نوع ماده منفجره پلاستیکی یا غیر پلاستیکی

باروت

حتی اگر این وسایل جزء موارد شغلی شما نیز محسوب می‌شوند، باز هم اجازه ورود به هواپیما را نخواهند داشت.

بمب

بمب

همراه داشتن هرگونه بمب کوچک، بزرگ و یا دست‌ساز، پیگرد قانونی دارد. اگر حتی بمب‌های ساده بی‌خطر همراه داشته باشید، نه تنها از ورود شما به هواپیما ممانعت می‌شود، بلکه قطعا به بخش حفاظت اطلاعات پرواز منتقل خواهید شد.

مواد مشتعل

مواد مشتعل

شعله‌های گازی، هر نوعی از فندک به غیر از انواع الکتریکی، کبریت‌های خطرناک (کبریت‌هایی که با کشیده شدن به هر سطحی روشن می‌شوند)، تمامی این موارد جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به شمار می‌آیند. اگر به هر قصدی می‌خواهید این وسایل را همراه خود بیاورید، باید بدانید که به هیچ وجه با ورود آنها موافقت نخواهد شد. پس آنها را داخل خانه بگذارید و حتی اگر در مقصد خود نیاز به این وسایل دارید، بهتر است همانجا آنها را تهیه کنید.

کلر

کلر

کلر جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به شمار می‌آید. حتی اگر به قصد استفاده در استخر باشد، اجازه ورود آن به شما داده نمی‌شود.

کیسه هوای اتومبیل

ایربگ

کیسه هوای اتومبیل ممکن است به طور ناگهانی باز شود و ایجاد مشکل کند. به همین دلیل اگر به عنوان سوغات یک کیسه هوا اتومبیل برای کسی خریده‌اید، باید به صورت زمینی سفر کنید!

هر گونه وسایل آهن ربایی

وسایل آهنربایی می‌توانند بر عملکرد وسایل برقی هواپیما تاثیر بگذارند. به همین دلیل جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما به شمار می‌آیند و به هیچ وجه نمی‌توانید آن‌ها را وارد هواپیما نمایید.

وسایل رادیواکتیو

رادیو اکتیو

هر نوعی از وسایل رادیواکتیو اجازه ورود به هواپیما را ندارند.

وسایل عفونی

وسایل عفونی

حتی اگر شما یک پزشک متخصص باشید و یا بخواهید یک نمونه بافت عفونی را برای آزمایش به یک بیمارستان دیگر منتقل کنید، اجازه پرواز به شما داده نمی‌شود.

مواد آلی

مواد آلی

با اینکه مواد آلی دسته گسترده‌ای دارند و تعریف دقیقی از آن‌ها وجود ندارد، اما بیشتر منظور از مواد آلی، مواردی همانند خاک و سنگ‌های معدنی است که بر پایه کربن ساخته شده‌اند. اگر نمی‌دانید مواد آلی چه چیز‌هایی را شامل می‌شوند، پس بهتر است نگران آن نباشید. بیشتر کسانی که با مواد آلی سر و کار دارند، امکان دارد که چنین موادی را در پرواز همراه خود داشته باشند.

انواع سموم

سموم

اصلا مهم نیست که شما چه نوع سمی را همراه داشته باشید. حتی اگر سم بسیار ضعیفی باشد، باید به صورت زمینی سفر کنید. حتی اجازه ورود سموم گیاهی نیز به داخل هواپیما داده نمی‌شود.

خب سفرزونی عزیز، تقریبا با تمام وسایل غیر مجاز در هواپیما آشنا شدید. بهتر است از لیست ما یک کپی ساده درست کنید و هنگام چمدان بستن جلوی چشم خود بگذارید. به این طریق دقیقا می‌دانید که چه وسایلی را باید در ساک کوچک همراه خود قرار دهید و چه مواردی را به بخش بار منتقل کنید. همچنین به وسیله این لیست، دیگر به دلیل همراه داشتن وسایل غیر مجاز در هواپیما، از پرواز خود جای نمی‌مانید. به نظر شما چرا اجازه بردن بیش از ۱۰۰ میلی لیتر مایعات به داخل کابین هواپیما داده نمی‌شود؟ آیا تا به حال به خاطر این مسئله دچار مشکل شده‌‌اید؟ ما را از تجربیات خود آگاه کنید. فراموش نکنید که ما منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم!