برگزاری تور مسافرتی خارج از کشور، یکی از فعالیت های مستمر و پر سود نزد آژانس های مسافرتی و گردشگری است که طی سالیان گذشته همواره با مقاصد مختلف و به اشکال متنوع در حال برگزاری است. چرخه جذب مسافر در تور مسافرتی معمولاً با تبلیغات و یا همکاری آژانس های دیگر صورت می پذیرد. و البته برآورد هزینه ها و قیمت و برنامه تور را تورگردان بر عهده دارد. هزینه هایی هم که در نظر گرفته می شود، شامل کل خدمات تور و اقامت و ترانسفر فرودگاهی و البته اخیراً موضوع بیمه هست.

saadatrent

بیمه مسافرتی یکی از امکاناتی هست که در این پکیج های تور به چشم می خورد، اما کمتر مسافری هست که در زمینه این گونه بیمه نامه ها که اتفاقاً خیلی هم مهم هستند چیز زیادی بداند. درواقع مشکل از اینجا شروع می شود که بیمه نامه هایی که معمولاً روی پکیج های تور گنجانده می شود از حداقل پوشش ها برخوردار بوده و در بعضی موارد پاسخگوی نیاز بیمه شده یا شدت حادثه ای که در سفر رخ داده یا بیماری شدیدی که بروز کرده نیست. بنابراین نه تنها مسافر و همراهان را ناراحت کرده و استرس زیادی به آن ها وارد می کند، باعث ایجاد هزینه گزافی هم به آن ها برای پوشش هزینه های خسارت پیش آمده است. این موضوع نه فقط در تورهای ارزان قیمت، بلکه در برخی از تورهای به مقاصد پرهزینه هم هست. یعنی حتی برای کشورهایی که مبلغ تور تفریحی آن ها چندین برابر مقاصد دیگر هست، باز هم این بیمه نامه های ارزان قیمت به چشم می خورد. و این نشان می دهد که اصلاً به موضوع پوشش های بیمه ای یا اشراف وجود ندارد، یا اینکه قصدی بر اخذ پوشش های بیشتر نیست. بیشترین دلیل این اقدام هم مربوط به قیمت رقابتی تورهای مسافرتی در آژانس های گردشگری هست.

در واقع یکی از وظایف خطیر تورگردان ها توجه به نیازهای مختلف و متنوع مسافران تور هست که این امر در زمینه بیمه واقعاً نادیده گرفته می شود. در واقع شاید بهتر باشد که برای خرید بیمه مسافرتی، مسافران به یکی از نمایندگان بیمه یا یکی از وب سایت های خرید آنلاین بیمه مسافرتی مراجعه کنند. یا اینکه اگر اصرار به گنجاندن بیمه نامه سفر در پکیج تور هست، یا پوشش های بالاتری این بیمه نامه اخذ شده و به مسافر هم قیمت بیمه نامه جداگانه در لیست گفته شود. یک راه دیگر هم این است که دو یا سه نوع بیمه نامه در تور وجود داشته باشد و از مسافر خواسته شود که از بین طرح های موجود بیمه که پوشش های مختلف و طبعاً قیمت های مختلفی دارند، یکی را انتخاب کرده تا برای تور ایشان در نظر گرفته شود.

توضیحات بالا به این دلیل گفته شد که بسیاری از بیمه شده ها و مسافران در خارج از کشور دچار حادثه شده و متوجه می شوند که بیمه نامه ای که از آژانس مسافرتی به عنوان بیمه تور دریافت کرده اند، پوشش کافی برای جبران هزینه های درمانی یا حادثه به وجود آمده را ندارد، و نارضایتی شدید آن ها را به وجود می آورد. با راهکارهایی که گفته شد، هم می توان پوشش های بیشتری برای مسافرین فراهم کرد و هم از نارضایتی آن ها چه از شرکت بیمه و چه از آژانس مسافرتی که برگزار کننده تور هست جلوگیری خواهد شد.