گاهی یک گشت و گذار ساده در دل شهر شلوغی مثل تهران می‌تواند همچون آبی باشد بر روی آتش. چه حسی بهتر از این که وقتی خسته از کار روزانه، دوندگی مدام در سطح شهر، تحمل دود و صدا و ترافیک هستید همراه با دوستان و خانواده جایی برای قدم زدن، تفریح و خوش‌گذرانی پیدا کنید؟ اگر می‌خواهید تجربه‌ای چنین گوارا را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید پیشنهاد ویژه ما برای شما مراجعه به پارک آب و آتش در پایتخت است. یک مجموعه تفریحی با طبیعتی زیبا و امکاناتی مدرن که همزمان هم آرامش را به شما هدیه می‌دهد و هم می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز باشد. محوطه‌ای که با نام پارک آب و آتش در میان مردم مشهور است، در واقع مجموعه‌ای است از چند پارک مختلف با نام‌های مشخص در تقسیمات فضای سبز شهرداری. در ادامه برای آشنایی با این مجموعه بزرگ و زیبا با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

 

آشنایی با پارک آب و آتش

پارک آب و آتش
پارک آب و آتش

این بوستان یکی از مدرن‌ترین و محبوب‌ترین پارک‌های تهران است و طرفدارن زیادی دارد. این پارک در اراضی عباس آباد واقع شده و مساحتی در حدود ۵/۲ هکتار دارد. بوستان آب و آتش در ابتدا تنها بوستان این مجموعه بود و بعدها با اضافه شدن سایر بوستان‌ها این مجموعه وسعت و تنوع بیشتری یافت؛ به هر حال با وجود اینکه پارک‌های مختلفی در این منطقه حضور دارند کل این مجموعه به مجموعه آب و آتش معروف است. نام دیگر این پارک بوستان ابراهیم است. درباره نام‌گذاری این پارک هم می‌توان دو دلیل برشمرد: یکی اشاره به ماجرای تبدیل شدن آتش هیزم به گلستان برای حضرت ابراهیم است و دیگری استفاده از دو عنصر آب و آتش به عنوان دو نماد مقدس برای ایرانیان. این بوستان در سال ۱۳۸۸ توسط شهردار وقت تهران افتتاح گردید.

این پارک از طراحی خاص و مدرن برخوردار است که آن را از سایر پارک‌های معمول جدا می‌کند. استفاده از نیمکت‌هایی با طراحی‌های متفاوت، تندیس‌های فلزی غول‌پیکر، آب‌نماها و فواره‌های آب خاص، همگی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک هستند. در ادامه به معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های این مجموعه می‌پردازیم.


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


برج‌های آتش

پارک آب و آتش
برج‌های آتش

از زیباترین جاذبه‌های پارک آب و آتش وجود چهار برج در قسمت شرقی ان پارک به ارتفاع ۱۰ متر است که آتش از آن‌ها خارج می‌شود. این برج‌ها همزمان با غروب خورشید و تاریک شدن هوا شعله‌هایی به ارتفاع یک تا هشت متر از خود روانه آسمان می‌کنند که منظره‌ای بی‌بدیل برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

فواره‌های آب

فواره‌های آب | پارک آب و آتش
فواره‌های آب | پارک آب و آتش

این محدوده از بوستان آب و آتش محبوب بچه‌ها است. در محیطی دایره‌ای از حدود ۲۴۰ نقطه فواره‌های آب تا ارتفاع ۱۰ متری به بالا می‌جهند. این فواره‌ها دارای ریتمی آهنگین هستند و از این جهت نوعی بازی برای بچه‌ها محسوب می‌شوند؛ طوری که بچه‌ها با دوییدن در میان این فواره‌ها مدام غافلگیر می‌شوند و از این بازی لذت می‌برند.

پرده‌های فولادین ؛ روایت مصائب یک پیامبر در پارک آب و آتش

این پرده‌های فولادین با الهام از هنر ایرانی – اسلامی دورتادور پارک نصب شده‌اند و روایت‌گر زندگی حضرت ابراهیم هستند.

پارک آب و آتش
پرده‌های فولادین

فانوس دریایی ؛ دریا همینجاست

فانوس دریایی

یکی از نمادهای بوستان آب و آتش فانوس دریایی است که حضورش حال و هوای دریا را به این بوستان بخشیده است. این سازه‌ی سفید در بوستان بنادر مجموعه آب و آتش واقع شده است. در اصل برای بالا رفتن بازدیدکنندگان و تماشای مناظر اطراف طراحی شده است ولی در حال حاضر صعود از پله‌های مارپیچ آن تا نوک فانوس دریایی میسر نیست.

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین و مشهورترین جاذبه پارک آب و آتش پل طبیعت باشد. کمتر کسی است که به روی این پل رفته باشد ولی عکس یادگاری نداشته باشد. این پل زیبا و غول‌پیکر در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. پل طبیعت دارای طولی به اندازه ۲۷۰ متر و ارتفاع ۴۰ متر از سطح زمین است و در سه طبقه ساخته شده است. پل طبیعت از روی بزرگراه شهید مدرس عبور می‌کند و بوستان بنادر را به پارک طالقانی وصل می‌کند. شما در حین عبور از پل بر بسیاری از مناظر تماشایی اطراف مسلط خواهید بود. درون خود پل و در طبقات مختلف آن نیمکت‌های چوبی زیبایی برای نشستن و استراحت تعبیه شده است. همچنین می‌توانید سری به رستوران‌ها و کافه‌های واقع در پل بزنید و یک وعده غذا یا نوشیدنی نوش جان کنید. پل طبیعت به‌خاطر معماری مدرن و جذاب آن و نور‌پردازی‌های متنوع و چشم‌نوازش به هنگام شب، سوژه بسیار مناسبی برای عکاسی است.

پل ابریشم ؛ رو به گنبد مینا

پل ابریشم

پل ابریشم نیز دیگر پل معروف در پارک آب و آتش است. این پل زیبا بر روی اتوبان شهید همت قرار دارد و این پارک را به بوستان نوروز، واقع در ضلع جنوبی پارک آب و آتش وصل می‌کند. نورپردازی جذاب این پل در شب، زیبایی پل ابریشم را دوچندان می‌کند. وجود رنگ‌های بنفش و نقره‌ای در نور‌پردازی پل ابریشم و رنگ فیروزه‌ای گنبد مینا که در انتهای پل ابریشم واقع شده است، سوژه بسیار مناسبی برای علاقمندان به عکاسی است.

گنبد مینا ؛ آسمان‌نوردی در پارک آب و آتش

پارک آب و آتش
گنبد مینا | پارک آب و آتش

اگر به نجوم و مطالب مربوط به فضا و اجرام آسمانی علاقمند هستید فرصت دیدار از گنبد مینا را از دست ندهید. این مکان علمی و تفریحی در بوستان نوروز از مجموعه آب و آتش و در انتهای پل ابریشم قرار دارد. برگزاری انواع کلاس‌های آموزشی نجوم، پخش فیلم‌های دو بعدی و سه بعدی از فضا، رصد اجرام آسمانی از جمله فعالیت‌هایی است که در گنبد مینا انجام می‌پذیرد. بهای بلیت برای هر نفر ۲۰ هزار تومان است و مدت زمان استفاده از هر جلسه ۵۰ دقیقه است.

دریاچه مصنوعی خزر ؛ همسایه آرام پارک آب و آتش

دریاچه مصنوعی خزر

در بوستان نوروز شما شاهد دو دریاچه با عمق ۵/۱ متر خواهید بود که اطرافش پر است از نیمکت و آلاچیق. از این جهت دریاچه مصنوعی خزر محیط بسیار دنجی برای استراحت و استفاده از طبیعت است. انعکاس تصویر درختان و ساختمان‌های بلندمرتبه اطراف بر روی آب این دریاچه‌ها مناظر دل‌انگیزی را رقم می‌زنند و در عین حال سوژه جذابی برای عکاسی نیز به شمار می‌روند.

غذاخوری‌های پارک آب و آتش

مطمئن باشید در این پارک زیبا با هر سلیقه و انتخابی گرسنه یا تشنه نمی‌مانید. اینجا انواع رستوران‌ها و کافه‌های بزرگ و کوچکی وجود دارد که انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، فست‌فود و نوشیدنی‌های گرم و سرد را برای مشتریان سرو می‌کنند.

فودکورت جزیره

فودکورت جزیره

فودکورت جزیره بزرگترین فودکورت پارک آب و آتش است. این مجموعه بزرگ در زیر یکی از بادبان‌های سفید پارک قرار دارد و مشتمل بر دو فضای باز و بسته است. در این فودکورت شما می‌توانید به رستوران جاست پوتیتو، که مخصوص سرو انواع خوراکی‌های پخته شده با سیب‌زمینی است سری بزنید. برای صرف غذاهای سوخاری می‌توانید به غرفه کریسپی بروید. هم‌چنین در اینجا شما شاهد رستوران مکزیکی تاکو خواهید بود. در کنار این غذاخوری‌ها، بستنی‌فروشی‌های مختلفی از جمله لابریت در این فودکورت هستند که انواع بستنی‌های خوشمزه ایتالیایی را سرو می‌کنند.

فودکورت راه چوبی

فودکورت راه چوبی

فودکورت راه چوبی در واقع فودکورتی زنجیره‌ای است که دارای شعبه‌هایی در تهران و مازندران هستند. فودکورت راه چوبیِ پارک در نزدیکی پل ابریشم و نزدیک یکی از فانوس‌های دریایی واقع شده است. تنوع غذاهای موجود در غذاخوری‌ها و رستوران‌های این فودکورت بسیار جذاب و اشتهابرانگیز است. اگر طرفدار غذاهای سنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم سری به ته‌چین بار و رستوران گیلکی بنه بزنید. اگر هوس فست‌فود کرده‌اید می‌توانید به فست‌فود کلبه، فیش اند چیپس عمو جک و فست‌فود بیانکا مراجعه کنید.

رستوران سنتی فانوس

رستوران سنتی فانوس | بوستان آب و آتش
رستوران سنتی فانوس | بوستان آب و آتش

این رستوران در کنار فودکورت جزیره واقع شده است. رستوران فانوس دارای طراحی زیبا و چشم‌نوازی از گل‌های طبیعی همراه با چراغانی لابلای شاخ و برگ این گل‌ها است. در این رستوران شما می‌توانید انواع غذاهای ایرانی را مطابق با سلیقه خود انتخاب و در محیطی دنج میل بفرمایید.

خوش‌گذرانی در پارک آب و آتش

در کنار بازدید از سازه‌ها و نماهای جذاب پارک آب و آتش شما می‌توانید از امکانات تفریحی متنوع موجود در این پارک استفاده کنید و لحظات شاد و هیجان‌انگیزی را داشته باشید.

سینما گیم هفت بعدی آب و آتش

سینما گیم هفت بعدی بوستان آب و آتش
سینما گیم هفت بعدی آب و آتش

یک بازی جذاب، هیجان‌انگیز و دلهره‌آور. این سینما دارای بزرگترین پرده سه بعدی کشور است. شما با تهیه بلیت ۱۵ هزار تومانی داخل سینما می‌شوید و بر روی صندلی‌های ویژه بازی می‌نشینید. با شروع بازی خود را در فضای واقعی جنگ با موجودات فضایی و زامبی به شکلی سه بعدی می‌بینید. با تفنگ‌های مخصوص لیزری به جنگ با آن‌ها می‌روید. البته دشمن هم بی‌کار نیست و ضرباتی بر شما وارد می‌آورد. این ضربات از طریق افکت‌هایی مانند صندلی متحرک، رعد و برق، بارش باران و … به شما انتقال داده می‌شود. جالب اینجاست که یک دوربین تمام لحظات عکس‌العمل شما را ضبط می‌کند و برای سایر شرکت‌کنندگان در بیرون پخش می‌کند؛ پس حتما لحظات جذابی را در این سینما گیم خواهید گذراند.

اسکیت‌سواری در آب و آتش

اسکیت‌سواری در بوستان آب و آتش تهران
اسکیت‌سواری در آب و آتش

بعد از پل ابریشم و در کنار گنبد مینا فضای باز و مجهزی به علاقمندان اسکیت اختصاص داده شده است. در کنار پیست اسکیت فضای بازی برای تماشاگران اسکیت هم قرار دارد.

مجموعه‌های تفریحی نزدیک پارک آب و آتش

بوستان آب و آتش تهران
باغ کتاب

۱- پارک طالقانی
۲- باغ ‌موزه دفاع مقدس، فاصله تقریبی ۳/۱ کیلومتر پیاده، در قسمت شرقی پارک طالقانی
۳- باغ کتاب فاصله تقریبی، ۵/۱ کیلومتر، در قسمت جنوب شرقی پارک
۴- میدان ونک و مرکز خرید
۵- مسجد جامع خرمشهر (روبه‌روی پارک، بعد از مترو حقانی)

اطلاعات بازدید از پارک آب و آتش

ساعت بازدید : بازدید از پارک محدودیت زمانی ندارد. زمان بازدید از مکان‌های مختلف متغیر است.

قیمت بلیت : ورودیه مجموعه رایگان است. بازدید از برخی امکان تفریحی مجموعه نیاز به تهیه بلیت دارد.

آدرس پارک آب و آتش : تهران، ابتدای بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، ورودی اصلی پارک

آدرس بوستان آب و آتش روی نقشه گوگل

دسترسی به پارک آب و آتش : دسترسی به پارک از دو طریق وسیله شخصی و وسیل نقلیه عمومی امکان‌پذیر است:

شخصی : برای رسیدن به پارک آب و آتش ابتدا باید خود را به بزرگراه شهید حقانی برسانید. در مسیر غرب به شرق و بعد از چهار‌راه جهان کودک وارد خیابان علامه شهیدی (دیدار سابق) خواهید شد. این خیابان در ضلع غربی پارک واقع شده است. برای پارک خودرو می‌توانید از حاشیه خیابان یا پارکینگ بوستان آب و آتش استفاده کنید.

مترو : برای رفتن از طریق مترو ابتدا باید سوار خط یک مترو (کهریزک-تجریش) شوید و در ایستگاه شهید حقانی از قطار پیاده شده و با استفاده از تابلوهای راهنما خود را به پارک برسانید. در صورت پیاده شدن در ایستگاه شهید همت نیز می‌توانید وارد پارک طالقانی شده، و بعد از عبور از پل طبیعت وارد پارک شوید.

اتوبوس : اگر قصد دارید با اتوبوس به پارک آب و آتش بروید می‌توانید سوار یکی از اتوبوس‌هایی که از بزرگراه رسالت عبور می‌کنند یا اتوبوس‌هایی که مقصد نهایی آنها پایانه شهید حقانی است شده و پس از پیاده شدن با کمی پیاده‌روی خود را به این پارک برسانید.

چند توصیه

  • برای حضور به موقع در پارک آب و آتش حتماً برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید تا مشکلاتی مانند ترافیک مانع سر وقت رسیدن شما نشوند.
  • با توجه به وسعت بوستان و وجود پل‌های مرتفع حتماً مراقب کودکان باشید تا تهدیدی متوجه‌شان نشود.
  • از روشن کردن آتش در پارک خودداری بفرمایید.
  • لطفاً زباله روی زمین نریزید.
  • به علایم موجود در پارک توجه کنید.
  • از پارک خودرو در حاشیه بزرگراه هم بپرهیزید چون جریمه خواهید شد!

سفرزونی‌های عزیز خوشحال خواهیم شد اگر تجربه یا خاطره خاصی از حضور در پارک آب و آتش دارید با ما در میان بگذارید. شما این پارک را چطور می‌بینید؟


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.