در گذشته تهران بسیار کوچکتر از امروز بوده است. شهرسازی در چند سال اخیر پیشرفت چشم‌گیری کرد. مرز‌های تهران از شرق، غرب، شمال و جنوب پیش‌روی کرده‌اند و تهران دیگر آن شهر کوچک سابق نیست. پیشرفت یک شهر به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما متاسفانه به خاطر شهرسازی، آسیب زیادی به فضاهای سبز و طبیعی وارد شده است. تهران با افزایش جمعیت و استفاده زیاد از اتومبیل، دیگر جایی برای تنفس ندارد. اما هنوز هم جای امیدواری هست. پارک‌های جنگلی زیبایی مثل پارک جنگلی چیتگر ، پارک جنگلی سرخه حصار، پارک جنگلی شیان و پارک جنگلی لویزان، هنوز هم به تنفس این شهر کمک می‌کنند. همچنین وجود این پارک‌ها، بخش عمده‌ای از تفریحات آخر هفته مردم تهران را نیز تامین می‌نماید. پس این بار با سفرزون همراه باشید تا پارک جنگلی چیتگر را بیش از پیش بشناسید.

saadatrent

 

پارک جنگی چیتگر تهران ، پارکی پنجاه ساله در غرب تهران

پارک جنگی چیتگر تهران ، پارکی پنجاه ساله در غرب تهران

در سال ۱۳۴۲ بود که اولین نهال پارک جنگلی چیتگر کاشته شد. از آن سال حدود ۵۰ سال می‌گذرد و مساحت پارک جنگلی چیتگر به ۹۵۰ هکتار رسیده است. این پارک پنجاه ساله را می‌توان یکی از ریه‌های مهم شهر تهران دانست. ریه‌ای که دود و آلودگی را به خود جذب می‌کند و ما را مهمان اکسیژن خالص می‌نماید.

این پارک زیبا در منطقه ۲۲ تهران واقع شده و دسترسی به آن بسیار ساده است. شما می‌توانید با استفاده از مترو، به سادگی خودتان را به این پارک زیبا برسانید. در گذشته تنها می‌توانستید از طبیعت پارک جنگلی چیتگر لذت ببرید. اما امروزه، تفریحات متنوعی در این پارک به چشم می‌خورند. تفریحاتی که حسابی می‌توانند شما را سرگرم کنند و یک آخر هفته زیبا را برای شما رقم بزنند.

باید بدانید که مسیل چیتگر نیز دقیقا از میان همین پارک عبور می‌کند. به همین دلیل است که اگر دقت کنید، خواهید دید که پارک به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. محدوده شرقی آنقدر هم بزرگ نیست و مساحت آن تنها ۲۵۳ هکتار است. اما به دلیل تمرکز عمده امکانات در بخش شرقی اکثر خانواده‌ها، این بخش را برای تفریح انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که پارک جنگلی به صورت میانگین حدود ۱۲ هزار و ۶۹ متر ارتفاع از سطح دریا دارد.

 


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


پارک و دریاچه چیتگر، محلی برای تفریحی خانوادگی

پارک و دریاچه چیتگر، محلی برای تفریحی خانوادگی

در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۲، دریاچه‌ای با نام چیتگر در مجاورت این پارک زیبا ساخته شد. دریاچه‌ای که می‌توانست تنوع زیادی به تفریحات این منطقه ببخشد و دقیقا هم همین کار را انجام داد. از زمانی که دریاچه چیتگر در این مکان افتتاح شد، افراد زیادی برای بازدید از آن، آخر هفته را به چیتگر می‌آیند.

حالا چیتگر نه تنها شاهد حضور پوشش گیاهی منحصر به فردی همانند سرو نقره‌ای، کاج الداریکا، سرو خمره، زبان گنجشک، اقاقیا، پلت، افرای زینتی، ارغوان، بلوط، داغداعان و ایلان است، بلکه می‌توان ماهی‌های زیبایی را نیز در آن مشاهده کرد. چه کسی است که از تلفیق آب و جنگل لذت نبرد؟ مگر می‌توان تفریحی کامل‌تر از این را تصور کرد؟

چه تفریحاتی می‌توان در پارک جنگلی چیتگر داشت؟

پیک‌نیک خانوادگی

پیک‌نیک خانوادگی

بسیاری از خانواده‌ها آخر هر هفته را برای یک پیک‌نیک و دور همی به این پارک زیبا می‌آیند. تقریبا آخر هفته‌ها با وجود مساحت بزرگ پارک چیتگر، به سختی می‌توان جایی را برای نشستن پیدا کرد. ساکنین تهران از هر گوشه‌ای برای آب و هوا عوض کردن عازم پارک جنگلی چیتگر می‌شوند.

امنیت این پارک به خوبی تامین می‌شود. در نتیجه می‌توانید با خیال راحت، همراه خانواده خود به این پارک بیایید و تا پاسی از شب در آنجا بمانید. ماموران گشت امنیتی همیشه در حال گشت‌زنی هستند تا امنیت را به خوبی برای خانواده‌های عزیز برقرار نمایند. همچنین فضایی برای آتش و منقل درست کردن نیز در نظر گرفته شده است. پس بهتر است بساط کباب را حتما همراه خود بیاورید که پیک نیک بدون کباب هیچ صفایی ندارد!

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری

یکی از تفریحاتی که می‌توانید در پارک جنگلی چیتگر داشته باشید، دوچرخه سواری است. خوشبختانه چند سالی است که از تاسیس پیست دوچرخه سواری چیتگر می‌گذرد. در این پارک جنگلی زیبا، سه پیست مختلف برای دوچرخه سواری وجود دارد. شما می‌توانید برای دوچرخه سواری، پیست سرعت، پیست استقامت (ویژه آقایان) و پیست ویژه بانوان را انتخاب کنید. در کنار مسیر دوچرخه سواری نیز غرفه‌هایی وجود دارند که می‌توانید با قیمتی اندک از آنها دوچرخه کرایه کنید. با این کار دیگر لازم نیست که سختی حمل دوچرخه را به جان بخرید.

برای پشت سر گذاشتن یک دور کامل در پیست سرعت، باید ۱۷۰۰ متر را رکاب بزنید. اما جالب است بدانید که پیست استقامت آقایان حدود  پنج کیلومتر طول دارد. کوتاه‌ترین مسیر هم به پیست مخصوص بانوان اختصاص یافته و با هزار و ۳۰۰ متر، کوتاه‌ترین مسیر برای دوچرخه سواری محسوب می‌شود. در تمام طول مسیر، پنج غرفه برای کرایه دوچرخه به چشم می‌خورد. به صورت کلی بیش از هزار دوچرخه داخل این غرفه‌ها وجود دارند که بر اساس گروه‌های سنی مختلف تقسیم بندی شده‌اند.

دوچرخه‌سواری در طول پیست مخصوص، امنیت بسیار بالاتری دارد. شما می‌توانید در اکسیژن خالص غوطه‌ور شوید و از رکاب زدن لذت ببرید. در طول مسیر دوچرخه‌سواری، علائم راهنمایی و تابلو‌های هشدار دهنده زیادی نصب شده‌اند. به همین دلیل احتمال بروز حادثه بسیار پایین است. در ضمن عابر پیاده حق عبور از این مسیر را ندارد. به همین دلیل لازم نیست نگران برخورد با عابر پیاده باشید. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل، پزشکانی در اینجا حضور دارند.

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر

همانطور که اشاره کردیم، چند سالی است که برای تکمیل کردن تفریحات مردم در این منطقه، دریاچه‌ای زیبا نیز افتتاح شده است. شاید باور کردن آن دشوار باشد، اما این دریاچه حدود ۱۳۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین دریاچه مصنوعی تمام ایران به شمار می‌آید.

آب این دریاچه توسط رودخانه کن تامین می‌شود که در غرب تهران جریان دارد. این دریاچه علاوه بر خنک کردن چند درجه‌ای هوای غرب تهران، تفریحات مفرحی را برای ساکنین منطقه در نظر گرفته است. شما می‌توانید در این دریاچه از خدماتی همچون باشگاه ورزش‌های آبی، جزایر آموزشی، جزایر تفریحی، اسکله تفریحی، اسلکه قایق‌رانی، خدمات رفاهی، شهر بازی و پارک آبی لذت ببرید.

همچنین سینما شش بعدی پرواز که ۲دو متر از سطح زمین ارتفاع دارد، هرم هیجان، سافاری پارک و پیست مصنوعی تیوپ سواری نیز در نزدیکی همین دریاچه قرار دارند. در ضمن اگر به دنبال مکانی زیبا برای خرید می‌گردید، باید بدانید که مراکز تجاری بزرگ و جذابی در بخش شرقی دریاچه احداث شده‌اند. اگر هم بعد از تفریح و گشتن خسته و گرسنه شدید، می‌توانید داخل همین پاساژ‌ها، رستوران‌های باکیفیتی را پیدا کنید.

مسیر پیاده‌روی دور دریاچه

مسیر پیاده‌روی دور دریاچه

چه مکانی بهتر از فضای اطراف دریاچه چیتگر برای پیاده‌روی؟ مکانی که سرشار از اکسیژن است و هوایی بسیار مطبوع دارد. همچنین مسیری اختصاصی برای پیاده‌روی در اطراف دریاچه وجود دارد که می‌توانید همراه دیگر افراد، به ورزش و حفظ سلامتی بپردازید. همه روزه، چه روز‌های تعطیل و چه روز‌های کاری، می‌توانید شاهد حضور افراد مختلف باشید که در این مسیر مشغول ورزش و پیاده‌روی هستند.

البته اگر به دنبال چالش و هیجان بیشتری باشید، می‌توانید به سراغ مسیر گذر موج بروید. مسیر گذر موج یک مسیر پنج کیلومتری ساخته شده از چوب و پارچه است که دقیقا همانند موج بالا و پایین دارد. قدم برداشتن روی این مسیر کمی دشوار و چالش‌ برانگیز است. اما اگر به دنبال تجربه حس قدم زدن روی کشتی هستید، حتما آن را امتحان کنید.

قایق سواری و ماهیگیری در دریاچه چیتگر

قایق سواری و ماهیگیری در دریاچه چیتگر

ساخت یک دریاچه مصنوعی، پروژه بسیاری دشواری است و نیاز به مطالعات کامل و تخصصی دارد. همه چیز در پروژه دریاچه مصنوعی چیتگر به خوبی پیش رفت. اما بسیاری از مسئولین تصور نمی‌کردند که ساخت این دریاچه، چنین تاثیری بر اکوسیستم منطقه بگذارد. وجود ۱۳۰ هکتار آب راکد، باعث گندیدن آب و ایجاد بوی نامطبوعی شد.

به همین دلیل مهندسان در درجه اول، پمپ‌های هوایی را در آب قرار دادند تا آب به جریان بیوفتد. اما این راه حل مفید واقع نشد. به همین دلیل مسئولین تصمیم گرفتند که ماهی‌های مختلفی همانند کپور در آب رها کنند تا آب را به جریان بیاندازند. جالب است بدانید که با عضویت در کلوپ ماهیگیری دریاچه چیتگر، می‌توانید با خیال راحت در آنجا ماهیگیری کنید!

قطعا برای ماهیگیری باید به سراغ مناطق بکر رفت. اما اینجا، داخل شهر تهران، می‌توانید از ماهیگیری حسابی لذت ببرید. همچنین شما قادر هستید تا با قایق‌های پدالی، داخل دریاچه شوید و از مناظر اطراف خود دیدن فرمایید.

شکم گردی در پارک جنگلی چیتگر

شکم گردی در پارک جنگلی چیتگر

با اینکه تنها در طبیعت کباب درست کردن لذت دارد، اما گاهی ممکن است امکانات لازم را همراه نداشته باشید. در این موراد شما می‌توانید به پنج رستوران باکیفیت و عالی در پارک جنگلی سر بزنید. رستوران‌های مروارید و شب‌های گلستان در ضلع شرقی پارک قرار دارند. اگر در سمت غرب پارک حضور دارید، می‌توانید به سراغ رستوران تشریفات بروید. همچنین رستوران باراد در نزدیکی پیست سوار کاری، غذای با کیفیت و خوشمزه‌ای ارائه می‌دهد. البته که رستوران مدرن بام نیز در بخش غربی پارک حضور دارد و آماده پذیرایی از مهمانان خود است.

بخش مخصوص بانوان در پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر
بخش مخصوص بانوان در پارک جنگلی چیتگر

همه خانم‌ها در ایران به دلیل نوع پوشش دارای محدودیت هستند. بسیاری از خانم‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که دارند، قادر به ورزش در فضای باز نیستند. قطعا هر خانمی حق خود می‌بیند که در فضایی مخصوص با آزادی کامل بتواند از طبیعت لذت ببرد و ورزش کند.

به همین دلیل، مسئولین شهر تهران تصمیم گرفتند که فضایی ۱۸ هکتاری از پارک جنگلی چیتگر را به بانوان اختصاص دهند. بانوان در این فضای اختصاصی که بوستان ریحانه نام دارد، می‌توانند بدون محدودیت در نوع پوشش ورزش کرده و از طبیعت لذت ببرند. این یک آزادی بسیار عالی برای بانوان به شمار می‌آید.

بانوان عزیز قادر هستند تا از امکاناتی همچون آمفی تئاتر رو باز، سالن‌های پینگ پنگ، سالن‌های بدنسازی، فوتبال دستی، زمین اسکیت، آلاچیق‌های سرپوشیده، سکو‌های ورزش صبح‌گاهی به همراه سیستم پخش کننده صوتی موسیقی و سالن‌های چند منظوره استفاده کنند. همچنین باید بدانید که در این بوستان، جشنواره های فرهنگی، ورزشی، هنری و آموزشی مختلفی نیز برگزار می‌شوند.

برای دسترسی به این پارک باید به درب ورودی شماره ۱ مراجعه کنید. این درب داخل خیابان سرو واقع شده و تنها خانم‌ها حق ورود به آن را دارند.

دیدن حیوانات

پارک جنگلی چیتگر
دیدن حیوانات

در ضلع غربی، بخشی از پارک جنگلی چیتگر را به نگهداری از حیوانات اختصاص داده‌اند. اگر خودتان یا فرزندتان به دیدن حیوانات علاقه دارید، حتما سری به میشه‌زار بزنید. در این بخش حیواناتی همچون قوچ، میش، خرگوش و طاووس به چشم می‌خورند.

پینت بال

پینت بال

اگر شما نیز عاشق این بازی مهیج هستید، باید بدانید که می‌توانید در ضلع شرقی پارک جنگلی چیتگر از آن لذت ببرید. در حال حاضر گروه‌های سنی مختلف به این ورزش و بازی علاقه دارند. از این رو مسئولین در دل پارک جنگلی چیتگر، فضایی را به بازی پینت بال اختصاص داده‌اند. البته بهتر است به صورت تیمی این بازی را انجام دهید و اگر نه، باید منتظر افراد مختلف بمانید تا بازی به حد نصاب برسد.

سوار کاری در پارک جنگلی چیتگر

سواری کاری در پارک جنگلی چیتگر

داخل پارک، باشگاهی با نام باشگاه سوارکاری وجود دارد. افراد مختلفی عضو این باشگاه هستند و از اسب سواری در پارک جنگلی چیتگر لذت می‌برند. البته باید بدانید که اسب سواری در پیست مخصوص انجام شده و باعث مزاحمت دیگران نمی‌شود. همچنین اگر می‌خواهید فرزند شما از کودکی سوارکاری بیاموزد، باید بدانید که باشگاه سوارکاری چیتگر، به کودکان با اسب‌های کوچک آموزش می‌دهد.

اگر عضو باشگاه نیستید هم نگران نباشید. با پرداخت ۷۵ هزار تومان به ازای هر نیم‌ساعت، می‌توانید یک اسب کرایه کرده و در پیست حسابی چهار نعل بتازید!

سایر امکانات داخل پارک جنگی چیتگر

سایر امکانات

علاوه بر امکاناتی که خاطر نشان کردیم، می‌توانید از امکانات رفاهی، فرهنگی و خدماتی دیگری در پارک استفاده نمایید. گوشه به گوشه این پارک سرویس بهداشتی، رو شویی و نمازخانه به چشم می‌خورد. همچنین چندین ایستگاه آتش نشانی، پلیس و نیروی امداد رسانی نیز داخل پارک مستقر هستند.

علاوه بر رستوران‌های ذکر شده، شما می‌توانید از بوفه‌های کوچک و بزرگی که داخل پارک وجود دارند استفاده کنید و تنقلات خوشمزه بخرید. در اکثر نقاطِ پارک نیز آلاچیق‌های سربسته و باربیکیو‌های پایه‌داری تعبیه شده‌اند تا خانواده‌ها با خیال راحت از آنها استفاده کنند. در ضمن باید بدانید که خانواده‌ها می‌توانند در طول روز چادر برپا کنند.

چه نکاتی را در مورد پارک جنگلی چیتگر باید رعایت کنیم؟

چه نکاتی را در مورد پارک جنگلی چیتگر باید رعایت کنیم؟

این پارک جنگلی حدود ۵۰ سال است که به مردم تهران خدمت می‌کند. این یعنی پدران ما از این پارک استفاده می‌کردند و حالا نوبت به ما رسیده است. پس ما هم باید به نوبه خود از این امانت به خوبی مراقبت کنیم. به همین دلیل، حین بازدید از پارک، مراقب آتش درست کردن باشید. معمولا مامورین گشت خیلی به بازدیدکنندگان برای برپایی آتش ایراد نمی‌گیرند. اما ما نیز باید کمال همکاری را به عمل بیاوریم و مراقب آتشی که بر پا می‌کنیم باشیم. آتش را در نزدیکی درختان درست نکنیم و هنگام ترک پارک، مطمئن شویم که آتش خاموش شده است.

به علاوه اینکه در هر گوشه از پارک، سطل زباله قرار دارد. پس بهتر است حتی اگر شاهد رها کردن زباله دیگران در طبیعت بودیم، آنها را جمع کرده و درون سطل زباله قرار دهیم. همه ما به طبیعت مدیونیم، پس به خوبی از آن مراقبت کنیم.

جاذبه‌های اطراف پارک جنگلی چیتگر

جاذبه‌های اطراف پارک جنگلی چیتگر

گشت و گذار در پارک جنگلی چیتگر، یک روز کامل شما را خواهد گرفت. اما با این حال اگر مسافر شهری دیگر هستید و یا محل سکونت شما شرق تهران است، می‌توانید از جاذبه‌های دیگر این منطقه کمال استفاده را ببرید. در همین محدوده، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایران و خاورمیانه قرار دارد. بازدید از ایران مال  خالی از لطف نخواهد بود. به علاوه اینکه می‌توانید به پردیس سینمایی آن مراجعه کرده و همراه خانواده یک فیلم زیبا نیز تماشا کنید.

باغ ملی گیاه شناسی ایران نیز یکی از جاذبه‌های دیگر غرب تهران و محدوده پارک جنگلی چیتگر به شمار می‌آید. اگر عاشق گل و گیاه باشید، یک روز کامل را باید در این باغ زیبا سپری کنید. همچنین می‌توانید مسئولیت حفظ یک گونه در حال انقراض از گیاهان را بر عهده بگیرید. البته پیش از مراجعه به این مراکز، حتما از ساعت کار آنها اطمینان حاصل کنید. چون باغ ملی به تنهایی نیاز به ساعت‌ها گشت و گذار دارد.

دسترسی به پارک چیتگر

آدرس پارک جنگلی چیتگر روی نقشه گوگل

بسیاری از افراد برای رسیدن به پارک چیتگر، استفاده از وسیله نقلیه شخصی را ترجیح می‌دهند. به هر صورت برای گشت و گذار داخل فضای پارک، نیاز به وسیله نقلیه خواهید داشت. اما با این حال، خط پنج متروی تهران، با افتتاح ایستگاه متروی چیتگر، دسترسی به این پارک را ساده‌تر از همیشه کرده. در ایستگاه چیتگر یا ایران خودرو که از قطار پیاده شوید، می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس، خودتان را به جلوی درب ورودی پنج یا هفت پارک چیتگر برسانید.

در ضمن اگر با وسیله نقلیه شخصی خود می‌خواهید به این پارک بیایید، باید خودتان را به آزادراه تهران-کرج برسانید. از آنجا تابلو‌های راهنمایی را دنبال کنید تا به پارک جنگلی چیتگر برسید. بهترین مسیر برای دسترسی به آزادراه تهران-کرج، کمربندی آزادگان و یا اتوبان همت خواهد بود.

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد ساخت دریاچه چیتگر چیست؟ آیا به نظر شما ساخت چنین دریاچه مصنوعی بزرگی، به اکوسیستم آسیب وارد می‌کند؟  نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما عاشق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم!


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن