شاید از نظر اکثر اهالی تهران، نماد این شهر شلوغ و پرهیجان را بتوان خیابان ولیعصر دانست. خیابان ولیعصر تهران طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه بوده و همانطور که می‌دانید، از میدان راه آهن تا میدان تجریش ادامه دارد. شما می‌توانید یک جفت کفش راحتی پای خود کنید و قدم زنان ابتدا تا انتهای این خیابان را طی کنید. اما در میانه راه اگر خسته شدید، می‌توانید کمی در پارکی آرام، دنج و بزرگ استراحت کنید. پارکی که یادآور خاطرات گذشته در دل خود است. درختانی قدیمی که سپری دفاعی در مقابل آلودگی و شلوغی هستند و پارک ملت را شکل داده‌اند. همراه با سفرزون در این پارک زیبا گشت و گذار کنید.

saadatrent

تاریخچه پارک ملت

اگر از یک هنرمند بخواهیم که پارک ملت را توصیف کند، قطعا یک کتاب غزل خواهد شد. درختان این پارک صندوقچه اسرار تاریخ هستند. شاید گاهی دلتان بخواهد دستتان را روی تنه استوار این درختان بگذارید و تاریخی که بر آنها گذشته را بدانید و ببینید.

ساخت این پارک به دستور محمد رضا پهلوی در دهه چهل شمسی انجام شد. طرح اولیه ساخت این پارک را همسر او یعنی فرح پهلوی داده بود به همین علت نام پارک را در آن دوران، شاهنشاهی نامیدند.جالب است بدانید طراحی داخلی پارک بر اساس پارک‌های انگلیس بوده که از الگوی خاصی تبعیت نمی‌کردند.

زمانی که این پارک بزرگ و زیبا در خیابان پهلوی سابق احداث شد، خبری از این همه خودرو، شلوغی و ازدحام، جمعیت و خانه نبود. این پارک در حقیقت تفرجگاهی در شمال تهران بوده که مردم برای تفریح اخر هفته به آنجا می‌آمدند. با وجود گذشت حدود پنجاه سال از ساخت این پارک، این پارک هنوز هم رتبه خود را در بین ده پارک برتر تهران حفظ کرده است. اما واقعا چه چیزی باعث خاص شدن این پارک شده؟

زیبایی‌های پارک ملت

در حقیقت پارک ملت همانند یک مادر بزرگ شیرین و دوست‌داشتنی برای هر سلیقه و هر سن و سالی، وسیله‌ای برای سرگرمی دارد. امکان ندارد وارد این پارک شوید و از بی‌حوصلگی آن را ترک کنید. زمان دلتنگی، زمان شادی، زمان ورزش، تفریحات و دورهمی‌های خانوادگی، دوچرخه‌سواری، آرامش گرفتن و یا شلوغ بازی! شما در این پارک فرصت هر کاری را دارید!

مجسمه‌های نمادین دوره‌ای

اگر در پیاده روی خیابان ولیعصر و در جوار پارک ملت قدم بزنید، همیشه مجسمه‌هایی را خواهید دید که بر اساس رویداد‌های خاص تغییر می‌کنند. به عنوان مثال در ایام عید مجسمه‌هایی به شکل تخم مرغ رنگی سفره هفت سین را در کنار این پارک زیبا می‌توانید مشاهده کنید. در ایام جام جهانی و فراگیر شدن تب فوتبال، در این قسمت مجسمه‌هایی به شکل توپ فوتبال قرار داده بودند.

این مجسمه‌ها بسیار خلاقانه ساخته شده‌اند و بسیاری از بازدید‌کنندگان کنار آنها عکس‌های یادگاری زیادی دارند.

پارک ملت

 


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


فضای شاعرانه پارک ملت با سردیس مشاهیر

فضای پارک ملت همانطور که حدس می‌زنید، به خودی خود شاعرانه است. اما زمانی که چند قدمی در پارک بگردید، متوجه یک آب‌نمای زیبای پلکانی خواهید شد که در سر هر پله از آن، سردیس زیبایی از مشاهیر ایران قرار دارد. در بین این مشاهیر می‌توان به سعدی، شهریار، فردوسی و نیما یوشیج اشاره کرد. قطعا اگر کمی ذوق شاعرانه داشته باشید، حداقل یکی از اشعار این هنرمندان را خوانده‌اید. معمولا کسانی که طرفدار شعر و شاعری هستند، با دیدن این سردیس‌ها طبع شاعری‌شان گل کرده و حس و حالی وصف نشدنی پیدا می‌کنند.

پارک ملت

 

مجسمه‌های منحصربه‌فرد و نمادین

هنرمندان ایرانی در هر زمینه‌ای دستی بر آتش دارند و هنر مجسمه‌سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مجسمه‌های پست مردن زیادی داخل پارک ملت وجود دارند که همگی زاده اعماق تفکر و تخیل مجسمه‌سازان ایرانی هستند. اما در این میان، دو مجسمه کلاسیک و معنادار داخل پارک به چشم می‌خورد.

اولین مجسمه، مجسمه مادر است. البته در اکثر شهر‌های دنیا برای تجلیل از مقام مادر همیشه از این مجسمه مادر استفاده می‌کنند اما، حس این مجسمه در قلب پارک واقعا عجیب و مثال زدنی است. اگر قصد گشت و گذار در این پارک هنری را داشتید، به هیچ وجه بدون بازدید از این مجسمه پارک را ترک نکنید.

دومین مجسمه معروف پارک ملت، مجسمه امیرکبیر است. علاوه بر تراش هنرمندانه این مجسمه، محل قرارگیری آن بسیار هوشمندانه است. مجسمه این بزرگوار را به شکلی در بلندی قرار داده‌اند که انگار هنوز هم نظاره‌گر و نگران وضعیت و معیشت مردم است و البته که چنین جایگاهی لایق فرد بزرگی همچون امیرکبیر بوده و خواهد بود.

پارک ملت - مجسمه مادر
مجسمه مادر در پارک ملت

 

باغ وحش پارک ملت

شاید حتی برخی از سکنه تهران نیز از حضور این باغ وحش کوچک در دل پارک ملت خبر نداشته باشند. اگر به دیدن حیوانات مختلف علاقه دارید و یا قصد دارید فرزند خود را با دنیای حیوانات آشنا کنید، این پارک این موقعیت را برای شما فراهم کرده است.

داخل این باغ وحش کوچک از پرندگانی زیبا همچون طاووس و مرغ عشق، تا عقاب و کرکس وجود دارد. البته تنها پرندگان مهمان این پارک زیبا نیستند و حیوانات دیدنی و جذابی همچون آهو، غزال، گوزن، میمون، خرگوش و پلیکان و لاک پشت نیز در پارک زندگی می‌کنند. به صورت کلی حدود سی گونه پرنده در این پارک زندگی می‌کنند که می‌توانید از دیدن آنها حسابی لذت ببرید.

باغ وحش پارک ملت تهران

گل کردن حس شاعرانه و عاشقانه در کنار دریاچه

دریاچه پارک ملت را شاید بتوان قلب زلال این پارک دانست؛ قلبی که آکنده از گذر تاریخ و جا ماندن از قافله دوستان است. قلبی که چشم به آسمان دوخته و دل تنگ بچه‌هایی است که زمانی با توپ پلاستیکی دو لایه در کنار همین دریاچه بزرگ شدند و حالا دیگر خبری از آنها نیست. شاید به همین دلیل است که فضای دریاچه اینقدر شاعرانه، دیدنی و زیباست.

در هر فصل ظاهر دریاچه عوض شده و هر روز زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد. در حقیقت غم‌انگیزترین فصل برای این دریاچه، فصل زمستان است و به همین ترتیب شاعرانه‌ترین فصل برای بازدید از دریاچه را می‌توان فصل پاییز دانست. عبور از پل فلزی روی دریاچه بسیار لذت‌بخش است. اگر واقعا کمی از شلوغی تهران خسته شده‌اید و می‌خواهید کمی با طبیعت درد و دل کنید، بهترین مکان همینجاست.

پارک ملت - غروب دریاچه
غروب دریاچه

زمین بازی کودکان

اصلا مگر یک مادر بزرگ مهربان می‌تواند وسایل بازی بچه‌های کوچک خود را فراهم نکند!؟ دقیقا همانند هر پارک دیگری، قسمتی از پارک به بازی کودکان اختصاص داده شده است. وسایل بازی این قسمت کاملا متنوع، زیبا، سالم و مفرح هستند و می‌توانند ساعات طولانی فرزند شما را سرگرم کنند.

پارک ملت
پارک ملت

رفع خستگی در پارک ملت

اگر حین تفریح خسته شدید و یا به دلیل ورزش زیاد احساس تشنگی کردید، می‌توانید به بوفه داخل پارک مراجعه کنید. بوفه پارک غذا‌های لوکس و باکیفیت آنچنانی ندارد اما هرچه که باشد با صفا است! نشستن روی میز و صندلی این بوفه خالی از لطف نیست و خوردن یک سیب زمینی ساده در این پارک به اندازه چلوکباب مزه خواهد داد!

آب‌نمای پله‌ای پارک ملت

آب‌نمای پله‌ای پارک ملت تهران در نزدیکی ورودی آن قرار گرفته و یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری این پارک تماشایی محسوب می‌شود. در این بخش پارک، آب از پلکان‌های سنگی زیبا به پایین می‌ریزد و منظره‌ای بسیار دیدنی و خیره‌کننده را ایجاد می‌کند. اما این تنها بخشی از دلیل محبوبیت آب‌نمای پارک است. بر روی همین آب‌نمای پلکانی، سردیس بسیاری از مشاهیر ایران همانند سعدی، فردوسی، نیما یوشیج و شهریار به چشم می‌خورد. بسیاری از گردشگران کنار این آب‌نمای زیبا عکس‌های بی‌نظیری را به یادگار می‌گیرند.

آب‌نمای پله‌ای پارک ملت
آب‌نمای پله‌ای

فضای اسکیت‌سواری در پارک ملت

متاسفانه فضای خاصی در پارک وجود ندارد که بتوان گفت تنها به اسکیت سواری و انجام این ورزش هیجان‌انگیز اختصاص داده شده است. اما به محض ورود، فضایی کاملا باز و بدون مانع وجود دارد که تبدیل به محیطی بسیار عالی برای اسکیت‌سواری شده است. اگر شما نیز به اسکیت‌سواری یا بازی با ماشین کنترلی علاقه زیادی دارید، می‌توانید بدون پیمودن مسافت‌های طولانی، همان فضای باز ورودی را برای سرگرمی خود انتخاب کنید.

فضای اسکیت‌سواری در پارک ملت
فضای اسکیت‌سواری

ورزش و نرمش در پارک ملت تهران

پارک ملت تهران را می‌توان نماد واقعی یک پارک تندرستی دانست. در این پارک می‌توانید بسیاری از افراد جوان، مسن و کهنسال را ببینید که مشغول ورزش، نرمش و بهبود سطح کیفیت زندگی خود هستند. اگر شما به ورزش علاقه‌مند هستید، هیچ جایی را بهتر از پارک ملت برای ورزش‌های گروهی یا انفرادی پیدا نخواهید کرد.

خوشبختانه با کمک شهرداری محترم تهران، امکانات ورزشی زیادی همچون فوتبال دستی، میز‌های تنیس روی میز، زمین بدمینتون، زمین والیبال، مسیر پیاده‌روی و همچنین انواع وسایل ورزشی در این پارک قرار داده شده‌اند و شهروندان می‌توانند به صورت کاملا رایگان از تمامی این امکانات استفاده کنند. به یاد داشته باشید که این پارک در ساعات ابتدایی صبح، محلی مناسب برای پاتوق کسانی است که به ورزش دسته جمعی علاقه‌مند هستند.

ورزش و نرمش
ورزش و نرمش

زمین والیبال و بدمینتون

خوشبختانه در راستای بهبود سلامت و دوستی هر چه بیشتر شهروندان تهرانی با ورزش، زمین والیبال و بدمینتون در این پارک قرار داده شده است. اما باید به یاد داشته باشید که متاسفانه به خاطر مشکلات مکرر، تور و توپ والیبال در این زمین وجود ندارد و شما برای بازی تیمی، باید تور و توپ والیبال استاندارد را همراه خود داشته باشید. اما علاوه بر زمین والیبال، یک زمین بزرگ برای طرفداران بازی بدمینتون نیز در نظر گرفته شده است و می‌توانید به صورت گروهی در این زمین از بازی هیجان‌انگیز بدمینتون لذت ببرید. البته نیازی به یادآوری نیست که باید راکت و توپ بدمینتون را همراه خود داشته باشید.

پارک ملت
پارک ملت

مسیر پیاده‌روی و دویدن در پارک ملت

قطعا پیاده‌روی یکی از بهترین فعالیت‌های ورزشی محسوب می‌شود که می‌تواند گزینه مناسبی برای ورزش صبحگاهی نیز باشد. با کمک پیاده‌روی، جریان خون شما افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید با حضور در پارک سرسبز ملت تهران، ریه‌های خود را از اکسیژن خالص پر و خالی کنید. به همین منظور، یک مسیر مخصوص پیاده‌روی و دویدن در پارک ملت برای ورزشکاران تعبیه شده تا بتوانید با خیال آسوده و بدون نگرانی از بابت برخورد با دوچرخه یا اسکیت سواران، به پیاده‌روی خود ادامه دهید.

پیاده روی پارک ملت
پیاده روی پارک ملت

شکم‌گردی در پارک ملت

قطعا ورزش، پیاده‌روی و انجام هر گونه تفریح، هر بازدیدکننده‌ای را حسابی گرسنه می‌کند! به همین خاطر چندین و چند کافه و فست فود کوچک در کنار دریاچه بزرگ پارک ملت وجود دارند که می‌توانید حسابی دلی از عزا در بیاورید و هر آن چه که در ورزش سوزانده‌اید را جبران کنید! علاوه بر این دکه‌ها، در ضلع جنوبی پارک ملت، غرفه‌های کوچکی وجود دارند که هر آنچه برای یک پیک نیک نیاز خواهید داشت را به شما ارائه می‌دهند!

پس اگر دلتان هوس یک بستنی ماشینی، آبمیوه یا حتی یک لیوان چای گرم کرد، می‌توانید به این دکه‌ها مراجعه نمایید. علاوه بر این غرفه‌ها، شما می‌توانید از پارک خارج شوید و به رستوران‌های و کافه‌ها رنگارنگی که در موازات خیابان ولیعصر قرار دارند مراجعه نمایید!

کافه حصار
کافه حصار

جاذبه‌ها و مکان‌های تفریحی اطراف پارک ملت

فاصله تا باشگاه انقلاب: ۱٫۸ کیلومتر

فاصله تا باغ ایرانی: چهار کیلومتر

فاصله تا موزه سینما: هشت کیلومتر

فاصله تا دربند: ۱۰ کیلومتر

باغ ایرانی
باغ ایرانی

اطلاعات بازدید از پارک ملت

آدرس پارک ملت: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از بلوار نیایش

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۰۴۲۲۹۹

مسیر دسترسی به پارک ملت

برای دسترسی به این پارک می‌توانید از اتوبوس، تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنید.

اتوبوس

خوشبختانه در خیابان ولیعصر تهران، خط اتوبوس BRT فعالیت می‌کند و دقیقا رو به روی پارک ملت نیز یک ایستگاه اختصاصی برای ورودی این پارک وجود دارد. پس شما می‌توانید از هر کجای خیابان ولیعصر، سوار بر اتوبوس BRT خط راه آهن – تجریش شوید و خود را به این پارک زیبا برسانید.

تاکسی

برای دسترسی به این پارک با کمک تاکسی، بهتر است ابتدا خود را به میدان ونک برسانید و از میدان ونک با یک تاکسی، جلوی پارک پیاده شوید. به یاد داشته باشید که خیابان ولیعصر به سمت شمال یک طرفه بوده و نمی‌توانید از چهار راه پارک وی با تاکسی به سمت جنوب و پارک ملت بیایید.

وسیله نقلیه شخصی

بسیاری از افراد که با وسیله نقلیه شخصی قصد بازدید از پارک را دارند، برای یافتن جای پارک خودرو دچار مشکل می‌شوند. اما باید بدانید که برای یافتن جای پارک مناسب، بهتر است به ضلع غربی پارک که در ابتدای بزرگراه نیایش قرار دارد، مراجعه نمایید و از پارکینگ اختصاصی پارک استفاده کنید.

شما برای ما بنویسید

در نهایت باید گفت که مهم نیست چه سنی و سلیقه‌ای دارید، بازدید از پارک ملت برای شما سراسر آرامش، تفریح، لذت و مایه رفع دلتنگی خواهد بود. شما چطور؟ آیا تا به حال از این پارک زیبا بازدید کرده‌اید؟ نظر شما در مورد این پارک چیست؟ از کدام پخش پارک بیش از هر چیز لذت می‌برید؟


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.