قشم شهر عجایب است. هر‌کس که به این شهر سفر کرده باشد، سحر گیرای آن را حس کرده است. جاذبه‌های قشم نیز نظیر حال‌و‌هوای سحر‌آمیز آن، عجیب و شگفت‌ است. اگر از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص سفر به جزیره قشم باشید، حتما جاذبه‌هایی نظیر دره ستارگان، تنگه چاهکوه و جنگل‌های حرا را دیده‌اید! اما سوای این جاذبه‌های طبیعی زیبا، در نزدیکی شهر سوزا و اتوبان خلیج فارس، یک پارک عجیب و غریب و شگفت‌انگیز وجود دارد که کارش پرورش کروکودیل است. بله؛ درست شنیدید! کروکودیل‌ها که از آخرین بازمانده‌های نسل دایناسور‌ها از ۶۵ میلیون سال پیش‌اند، به تعدادی زیاد در پارک کروکودیل قشم زندگی می‌کنند. این پارک فضا‌های متنوعی برای پرورش این خزندگان سخت‌پوست دارد و آن‌ها را از بدو تولد در گروه‌های سنی مختلف پرورش می‌دهد. شما می‌توانید از ورودی این پارک بلیط تهیه کرده و با گشت‌و‌گذار در این پارک هیجان‌انگیز در جریان چند‌و‌جون و  جزئیات زندگی کروکودیل‌ها قرار بگیرید. البته فقط هم کروکودیل‌ها نیستند! همراه سفرزون باشید تا بخش‌های مختلف این پارک را به اتفاق بگردیم.

saadatrent

معرفی پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل قشم
پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل نوپک جاذبه نوظهوری در جزیره قشم است که به‌عنوان اولین مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل در خاورمیانه، راه‌اندازی شده است. این پارک در سال ۱۳۸۹ در مزرعه‌ای به مساحت ۲۱ هزار متر مربع در ساحل شهر سوزای جزیره قشم، با ورود هشت کروکودیل آغاز به کار کرد. اما امروز بیش از ۱۰۰ کروکودیل در تمام گروه‌های سنی در این پارک زندگی می‌کنند.  در پارک نوپک علاوه بر پرورش کروکودیل‌ها، تحقیقات جامعی در خصوص زندگی این جاندار انجام می‌گیرد و بازدیدکنندگان می‌توانند با نحوه زیست، تخم‌گذاری و تولد بچه کروکودیل‌ها آشنا شوند .علاوه بر کرودیل‌ها، سوسمار، میمون، بعضی از پرندگان و پستانداران نیز در بخش‌های مخصوص به خود در پارک نگه‌داری می‌شوند. پارک نوپک، در نوع خود اولین و تنها‌ترین پارک در خاور‌میانه است و جالب است بدانید که بزرگ‌ترین کروکودیل ایران هم در همین پارک زندگی می‌کند.

کروکودیلها؛ زرهپوشان آبهای آرام 

پارک کروکودیل قشم
پارک کروکودیل قشم

کروکودیل خزنده‌ای شگفت‌انگیز و باقیمانده از عصر دایناسورهاست که فک و دندان‌های بسیار نیرومندی دارد. این جانور با چهار دست و پا به راحتی در آب شنا می‌کند ولی در خشکی تخم‌ می‌گذارد. با وجود شباهت‌های ظاهری فراوان، این جانداران سخت‌پوست که به آن‌ها سلطان زره‌پوش آب‌های آرام لقب داده‌اند، در ۲۳ گونه مختلف زندگی می‌کنند. سنگواره‌های کشف شده نشان می‌دهد که کروکودیل‌ها بیش از ۶۵ میلیون سال است که تغییر نیافته‌اند و به همین شکل بر روی کره زمین زندگی می‌کنند.این موجودات در حال حاضر ساکن رودخانه‌ها و دریاچه‌های آب شیرین و گاهی کمی شور مناطق استوایی آفریقا، آمریکا و استرالیا هستند. کروکودیل‌های پارک نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور هستند که به عنوان بهترین گونه کروکودیل پرورشی در جهان شناخته می‌شوند. ویژگی‌های منحصر به فرد این جانداران نظیر پوست بادوام و زیبا و خواص پزشکی گوشت آن‌ها، سال‌هاست که مورد توجه بشر قرار گرفته است. خون کروکودیل کاربرد پزشکی دارد و پوست وگوشت آن نیز صادر می‌شود.

دیدنیها و تفریحات پارک کروکودیل قشم :

خانه کروکودیلها

خانه کروکودیل‌ها | پارک کروکودیل قشم
خانه کروکودیل‌ها

خب چنان‌که از نام پارک پیداست، قرار است بیشتر گشت‌و‌گذارمان به تماشای کروکودیل‌ها بگذرد. گونه‌های مختلفی از کروکودیل در این مجموعه نگهداری می‌شوند. از آن جمله می‌توان به کایمن سیاه، کروکودیل ارینوکو، کروکودیل آمریکایی و کروکودیل نیل اشاره کرد. با حرکت در بین فنس‌ها، ابتدا کروکودیل‌های کوچک را می‌بینید که تقریباً یک سال از عمر‌شان سپری شده؛ چشمان متعجب و کنجکاو‌شان، حتماً شما را مجذوب خواهد کرد. هر چه جلو‌تر می‌روید به کروکودیل‌های بزرگتری برخورد می‌کنید که به وضوح جثه‌شان چند برابر شده است. در نهایت به کروکودیل معروف که بزرگترین کروکودیل موجود در ایران است می‌رسید. این کروکودیل، ۲۷ سال سن، چهار متر طول و نزدیک به ۴۰۰ کیلو‌گرم وزن دارد.

خزندگان و پستانداران موجود در پارک کروکودیل قشم

مار‌ها و لاک‌پشت‌ها | پارک کروکودیل قشم
مار‌ها و لاک‌پشت‌ها

علاوه بر کروکودیل، حیوانات دیگری هم در این پارک جذاب نگهداری می‌شوند. این حیوانات، خزندگانی از جمله سوسمار‌ها، مار‌ها و لاک‌پشت‌ها را در بر‌می‌گیرد. همچنین چند نمونه اینگوانای زیبا هم در پارک وجود دارد که ممکن است بازدید از قفس آن‌ها کمی ترسناک به نظر برسد. پستاندارانی همانند بز تالی، بز کوهی و میمون‌های بازیگوش هم در پارک حضور دارند. البته قرار است به زودی یک پارک منحصر به آهو‌ها و گوزن‌ها نیز افتتاح شود.

پرندگان در پارک کروکودیل قشم

پرندگان در پارک کروکودیل قشم | پارک کروکودیل قشم
پرندگان در پارک کروکودیل قشم

پرندگان بخش دیگری از ساکنین نوپک هستند. اعضای جامعه پرندگان پارک نوپک تنوع جالبی دارند و از شترمرغ آفریقایی و طوطی سبز گرفته تا عقاب، کرکس، مرغ شاخدار و طاووس های همیشه زیبا را در بر می‌گیرند. بازدید از بخش پرندگان همیشه جذاب و سرگرم کننده است. در این مجموعه پرندگان بیشتری نیز خواهید یافت که سر و صدای شان شما را به سمت خود راهنمایی خواهد کرد. عکاسی در چنین مکان هایی یکی از علایق اغلب مسافرین است.

پارک کروکودیل قشم؛ یک مجموعه کارآفرین

مجموعه کارآفرین

پارک کروکودیل نوپک یک طرح کار‌آفرینانه و حاصل تلاش زن و شوهری به نام‌های مژگان روستا و بهروز سالاروند است که به قشم مهاجرت کرده‌اند. در سال ۸۹ تلاش و پیگیری خانم روستا، کارآفرین و مدیر مجموعه به ثمر نشست و در سال ۹۰ بخش گردشگری پارک، فعالیت خود را آغاز کرد. این پارک تنها جاذبه گردشگری جزیره قشم است که توسط بخش خصوصی احداث شده است. پارک کروکودیل نوپک دو بار به عنوان کارآفرین برتر استان و یک بار هم به عنوان کارآفرین برتر کشور شناخته شده است.

جاذبههای اطراف پارک کروکودیل نوپک

دره ستارگان

دره ستارگان، گورستان تاریخی روستای تم سینیتی و جزیره زیبای ناز از جمله جاذبه‌های موجود در نزدیکی پارک نوپک هستند. همچنین مراکزی برای غواصی و چند سایت پروازی مخصوص نیز در اطراف پارک وجود دارد.

امکانات پارک کروکودیل قشم

پارک نوپک برای فراهم کردن آسایش بازدید کنندگان، یک کافی شاپ بر روی یک حوضچه بزرگ به همراه چندین آلاچیق و یک سالن بزرگ با امکانات سرمایش فراهم کرده است. در کنار این کافی شاپ، فروشگاه صنایع دستی و یک محوطه بازی هم برای کودکان ایجاد شده است. تازه امکان دیگری هم در پارک وجود دارد. اگر شما هم از آن دسته انسان هایی هستید که به کار پرورش حیوانات خاص خصوصاً کروکودیل علاقه‌مندید، مسئولین پارک نوپک سخاوتمندانه تجارب و اطلاعات علمی خود را در اختیار شما قرار می دهند. در این مجموعه دوره‌هایی برگزار می‌شود که به شما به صورت کارورزی آموزش‌های لازم جهت راه‌اندازی مزرعه و نگهداری و پرورش کروکودیل‌ها داده می‌شود. در انتها نیز شما یک گواهینامه کارورزی دریافت می‌کنید.

اطلاعات بازدید از پارک کروکودیل قشم

اطلاعات بازدید

ساعت بازدید :‌ روز‌های عادی از ۸ صبح تا ۸ شب

قیمت بلیط ورودی : ۱۵ هزار تومان برای بزرگسالان، ۱۰ هزار تومان برای کودکان ۴ تا ۸ سال

آدرس پارک کروکودیل قشم : استان هرمزگان، جزیره قشم، هفت کیلومتری بزرگراه قشم ـ درگهان (بزرگراه خلیج فارس)، پارک کروکودیل قشم

تلفن تماس : ۰۷۶۹۱۰۲۶۰۱۷

مسیر دسترسی به پارک کروکودیل قشم 

اگر با هواپیما به جزیره سفر می‌کنید، یکراست در فرودگاه قشم فرود آمده و به راحتی وارد جزیره شوید. می‌توانید به‌وسیله خودرو‌ی شخصی یا تاکسی‌های بین راهی وارد بزرگراه قشم ـ‌ درگهان شوید و در هفت کیلومتری قشم، پارک کروکودیل نوپک را پیدا کنید. اما اگر به صورت زمینی سفر می کنید باید خودتان را به بندر‌عباس برسانید. در این صورت دو حالت پیش روی شماست :

ادامه سفر با وسیله شخصی: اگر با وسیله شخصی سفر کرده‌اید، باید ۳۰ کیلومتر از بندرعباس به سمت بندر پل رانندگی کرده و ماشین را به وسیله لندینگ کرافت به بندر لافت جزیره قشم ببرید. بقیه مسیر را هم باید به سوی قشم رانندگی کرده و از مسیری که گفتیم به پارک نوپک برسید.

ادامه سفر بدون وسیله شخصی: در صورتی که وسیله شخصی به همراه ندارید، در اسکله شهید حقانی بندر‌عباس منتظر یک اتوبوس دریایی شوید. در صورت طوفانی نبودن دریا، اتوبوس ها از ساعت ۶ صبح تا ۲۳ هر روز آماده جابجایی مسافرین به سمت جزیره قشم هستند. قبل از مراجعه به ایستگاه‌های اتوبوس دریایی بهتر است ابتدا وضعیت جوی خلیج فارس را چک کنید.

آدرس پارک کروکودیل قشم در نقشه گوگل

بهترین زمان بازدیداز پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل نوپک
پارک کروکودیل نوپک

به دلیل شرجی بودن اقلیم جزیره قشم در فصل گرم سال، بهترین فصل بازدید از پارک نوپک و سایر جاذبه‌های قشم، از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

توصیههای سفر

از پرتاپ خوراکی و هر چیز دیگری به داخل فنس‌ها خودداری کنید و تنها در محل‌هایی که مشخص شده به حیوانات غذا دهید. با وجود باز بودن فضای مجموعه، کشیدن سیگار در تمام بخش های پارک ممنوع است. ضمناً در صورتی که مشاهده کردید حیوانی بیمار است یا مشکلی دارد آن را با مسئول مربوط در میان بگذارید و خودتان هیچ اقدامی نکنید. به دلیل گرم بودن منطقه و احتمال طولانی شدن بازدید، حتما بطری آب به همراه داشته باشید.

چقدر برای بازدید از پارک کروکودیل قشم ترغیب شدید؟ آیا دوست دارید در سفر بعدی‌تان به جزیره زیبای قشم این پارک را از نزدیک ببینید؟ سفرزون را در جریان علاقه‌مندی‌‌های سفرتان قرار دهید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قشم کلیک کنید.