پالم جمیرا دبی یا همان نخل جمیرا، یک پروژه عمرانی گردشگری عجیب و غریب بود. متخصصین و مهندسین زیادی روی این پروژه کار کردند و در نهایت موفقیت حاصل شد؛ یک جزیره مصنوعی در آب‌های خلیج‌فارس درست شد. جزیره‌ای به شکل یک نخل که با تزریق خاک بستر دریا به محل موردنظر، ساخته شد. ما در این مطلب از سفرزون، به زیبایی‌ها و زوایای مختلف این جزیره می‌پردازیم.

saadatrent

ساخت نخل جمیرا؛یک پروژه گردشگری بلندپروازانه

در حاشیه خلیج‌فارس فقط در کشور خودمان، ایران، جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد و حتی در جزایری که متعلق به ایران است، پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی به چشم می‌خورد. اما در کشورهای شبه جزیره عربستان، خیلی خبری از جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای نبود. همین امر، باعث شد که آن‌ها به فکر تولید چشم‌انداز و جاذبه گردشگری بیفتند.

نخل جمیرا
نخل جمیرا

سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این راه صورت گرفت و یکی از خروجی‌ها بزرگ آن شهر دبی در امارات متحده عربی است. نخل جمیرا که یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های بشری تا کنون است، در دبی واقع است. جزیره‌ای مصنوعی به شکل نخل، که یکی از سه جزیره مصنوعی است که خط ساحلی دبی را تا ۵۲۰ کیلومتر مربع افزایش خواهد داد.

جمیرا
جمیرا

دو جزیره دیگر، پالم جبل‌علی و پالم دیره هستند. این سه مجمع‌الجزایر تحت عنوان جزایر پالم (Palm Islands) شناخته می‌شوند. ساخت این جزایر به دست شرکت نخیل، که یک شرکت دولتی در دبی است انجام شده. مدیریت پروژه و طراحی آن زیر نظر هلمند هرلی چاروات پیکاک تکمیل شده است. ساخت این جزیره در ژوئن ۲۰۰۱ آغاز شد در اکتبر ۲۰۰۷، ۷۵ درصد خانه‌های جزیره آماده تحویل بودند و تا آخر سال ۲۰۰۹، ۲۸ هتل فعالیت خود را در این جزیره آغاز کردند. برای ساخت و اتمام این پروژه حدود ۴۰۰۰۰ کارگر به کار گرفته شد.

نمای ۳۶۰ درجه از پالم جمیرا


برای دریافت راهنمای سفر به دبی کلیک کنید.


بخش‌های مختلف نخل جمیرا

تنه

تنه
تنه

نخل جمیرا جزیره اصلی مجمع‌الجزایر پالم است. تنه نخل جمیرا با مونوریل و یک پل بزرگ به منطقه الصفوح در دبی راه پیدا می‌کند. در شرق تنه، آپارتمان‌های ساحلی فوق‌العاده زیبایی ساخته شده‌اند و در غرب، گلدن مایل اجرا شده است که ۱۰ ساختمان و تقریباً ۸۰۰ آپارتمان را در خود جای داده است.

برگ‌ها

برگ
برگ
برگ
برگ

منطقه‌ای مسکونی است که پر از خانه‌های ویلایی زیباست. هنوز ساخت آن‌ها به پایان نرسیده تمام خانه‌ها به فروش رفته بودند و در سال ۲۰۰۷ اولین خانه‌ها تحویل داده شدند. در نخل جمیرا ۱۷ شاخه عظیم وجود دارد.

هلال

هلال
هلال

این هلال به طول ۱۲ کیلومتر دور تا دور جزیره کشیده شده است. بیشتر هتل‌های پالم جمیرا دبی در هلال هستند. هتل‌هایی درجه‌یک با امکانات فوق‌العاده که واقعاً رؤیایی هستند. بخش هلالی پالم جمیرا دبی به عنوان موج‌شکن نیز عمل می‌کند.

حمل و نقل

مونوریل این جزیره اولین مونوریل خاورمیانه بود. این مونوریل قابلیت جابه‌جایی روزانه ۲ تا ۳ هزار نفر را داراست.. طول آن ۵٫۴ کیلومتر است و هتل آتلانتیس را به برج‌های دروازه جزیره وصل می‌کند. این مونوریل در امتداد خط قرمز متروی دبی است.

جاذبه‌های توریستی جمیرا

Golden Mile Galleria
Golden Mile Galleria

در این جزیره تعداد زیادی رستوران و بازار با تنوع عالی و همینطور چشم‌اندازهای متعددی وجود دارد. در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بازار نخیل (Nakheel Mall)
  • پوینته (The Pointe)
  • مناظر نخل (Palm Views)
  • منطقه پیاده روی (The Boardwalk)
  • پارک الاتحاد (Al Ittihad Park)
  • باشگاه ویستا میر (Club Vista Mare)
  • گالری مایل طلایی (Golden Mile Galleria)

محیط زیست پس از ساخت جزایر مصنوعی

Palm Views
Palm Views

مثل بسیاری دیگر از پروژه‌های ساخته دست بشر که با تغییرات و دستکاری طبیعی به وجود می‌آیند، این پروژه نیز باعث تغییرات زیست‌محیطی خواهد شد. لایروبی بسیار گسترده در بستر خلیج‌فارس که برای ساخت جزیره باید صورت می‌پذیرفت، موجب از بین‌رفتن بخش وسیعی از صخره‌های مرجانی شد. امواج و دما در اطراف ایالات متحده عربی تحت تأثیر قرار گرفتند و این امر باعث فرسایش الگوها در خلیج فارس شده است.

آیا زندگی در پالم جمیرا دبی واقعاً رؤیایی است؟

پالم جمیرا
پالم جمیرا

پالم جمیرا دبی روی نقشه و از دور بسیار زیبا و رؤیایی به نظر می‌رسد. اما ساکنین جزیره از همه‌چیز راضی نیستند. این پروژه بزرگ، در ادامه با مشکلاتی روبرو شد. شرکت نخیل ابتدا نخل جمیرا را برای سکونت ۱۲۰۰۰۰ نفر، آماده کرده بود. اما در حال حاضر نصف این تعداد در جمیرا حاضرند. در بین هلال و برگ‌ها آب معمولاً راکد است. همین امر باعث شده است که جلبک‌ها رشد غیرمعمولی در این ناحیه داشته باشند و پشه‌ها زیاد شوند. به موجب همین مسئله، بسیاری از ساکنین نخل جمیرا را آن‌طور که اینجا روی کاغذ و نقشه و عکس زیباست، نمی‌شناسند و مشکلات زندگی در این نواحی نخل جمیرا باعث شده است که این مکان مخصوصاً در برخی فصل‌های سال فقط روی کاغذ جای مناسبی برای سکونت باشد.

موقعیت پالم جمیرا روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های دبی کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون