شمیرانات تهران را قطعا می‌توان یکی از بهترین و زیباترین بخش‌های این استان دانست. از مسیر دسترسی به این منطقه گرفته تا رستوران‌های دلباز و تفریحات زمستانی و فرار از گرما در تابستان، این منطقه در هر موقعیتی، جاذبه‌ای برای ارائه کردن دارد. بسیاری از اهالی تهران، با منطقه شمیرانات آشنایی کامل دارند. از چندین سال پیش تا به امروز، این منطقه تبدیل به پاتوقی برای تفریحات آخر هفته شده است. آخر هفته‌ها بسیاری از مردم تهران در سرما و گرما عازم فشم و لواسان می‌شوند. رستوران‌های بین راهی کنار رودخانه و فضایی دلنشین را می‌توان عاملی بر این محبوبیت دانست. اما علاوه بر لذت بردن از طبیعت و میل کردن غذا در رستوران‌های شیک، انتهای این مسیر منتهی به دومین پیست اسکی بزرگ ایران می‌شود. درست بعد از میگون، تابلوی پیست اسکی شمشک به چشم شما خواهد ‌خورد. با سفرزون همراه شوید تا پیست اسکی شمشک را بهتر بشناسید.

saadatrent

منطقه شمشک دقیقا کجاست؟

منطقه شمشک دقیقا کجاست؟

خب پیش از هر چیز شاید از خودتان بپرسید که شمشک دقیقا در کدام قسمت تهران واقع شده است؟

منطقه شمشک دقیقا در شمال شرق تهران بزرگ قرار دارد. تمام این منطقه را به نام شمیرانات می‌شناسند. اگر جاده منتهی به شمیرانات را تا انتها پیش بروید، به دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز خواهید رسید. یعنی دقیقا انتهای این جاده، منتهی به مرز بین استان تهران و مازندران خواهد بود. به همین دلیل اصلا نباید انتظار یک جاده چهار بانده آسفالته را داشته باشید. جاده دسترسی به منطقه شمشک، کوهستانی و نسبتا صعب العبور است.

برای اینکه خودتان را به منطقه شمشک برسانید، می‌توانید از جاده لشگرک یا تلو استفاده کنید. از اتوبان بابایی تا پیست اسکی شمشک، حدود ۶۰ کیلومتر فاصله است. به همین دلیل باید آماده حدود یک ساعت رانندگی باشید. اگر با تابلوی رودبار قصران در منطقه رو به رو شدید، یعنی فاصله‌ای تا پیست اسکی ندارید. شمشک جزئی از منطقه رودبار قصران و به صورت کلی زیر مجموعه شمیرانات به شمار می‌آید.

 


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


پیست اسکی شمشک ، یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی در ایران

پیست اسکی شمشک ، یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی در ایران

جالب است بدانید که پیست اسکی شمشک را می‌توان جزء قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران دانست. تاسیس این پیست به سال ۱۳۳۷ باز می‌گردد. یعنی بیش از ۶۰ سال است مردم برای تفریح از سراسر دنیا به سراغ شمشک می‌آیند. بله، درست متوجه شدید. ۶۰ سال است که مردم از سراسر دنیا برای بازدید از این پیست به تهران سفر می‌کنند.

در ابتدا پیست دیزین را تنها پیست بین المللی ایران می‌دانستند. اما در سال ۱۳۷۵، با یک سری تغییرات انجام شده بر مسیر اسکی، پیست اسکی شمشک نیز موفق به کسب لقب «پیست اسکی بین المللی» شد. از آن سال به بعد، پیست شمشک را نیز جزء مکان‌هایی برای برگزاری مسابقات جهانی زمستانی قرار دادند. همچنین به احتمال زیاد یکی از همین روزها، این پیست میزبان مسابقات بین المللی زمستانی خواهد بود.

بخش‌های مختلف پیست اسکی شمشک

بخش‌های مختلف پیست اسکی شمشک

شمشک به صورت کلی دارای چهار پیست اسکی است. یکی از این پیست‌ها تنها مخصوص مبتدیان بوده و جنبه آموزشی دارد. دو پیست دیگر، پیست آفتاب و پیست مهتاب نام دارند. پیست مهتاب حدود ۱۹۵۰ متر طول دارد و طولانی‌ترین پیست شمشک به شمار می‌آید. همچنین اسکی‌بازان حرفه‌ای نیز ترجیح می‌دهند در این پیست ورزش کنند. البته طول پیست‌ها بر اساس بارش هر سال متناوب است.

تا به اینجای کار، تنها از سه پیست یاد کردیم. پیست دیگر پیست شب نام دارد و یکی از نقاط تمایز شمشک نسبت به سایر پیست‌ها محسوب می‌شود. در سایر پیست‌های ایران، با غروب آفتاب، مجموعه تعطیل می‌شود. اما در پیست اسکی شمشک، از ساعت ۱۸ عصر تا ۲۲ شب، کسانی که علاقه به اسکی شبانه دارند نیز می‌توانند طعم جدیدی را از این ورزش بچشند. پیست اسکی شمشک با نصب پروژکتور‌های زرد رنگ، این امکان را فراهم کرده است تا ورزشکاران تا ساعت ۲۲ شب، لذت منحصر به فردی را از اسکی تجربه کنند.

همچنین دو تله اسکی چکشی، دو تله سیژ و سه تله اسکی بشقابی در این مجموعه وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. شما می‌توانید با تله سیژ از هتل، خودتان را به قله برسانید. اگر عازم شمشک شدید، تجربه لذت‌بخش سواری تله سیژ را اصلا از دست ندهید.

چه زمانی می‌توان از پیست اسکی شمشک استفاده کرد؟

پیست اسکی شمشک
چه زمانی می‌توان از پیست اسکی شمشک استفاده کرد؟

باید بدانید که پیست اسکی شمشک تنها حدود سه ماه ارائه دهنده خدمات ورزشی به اسکی بازان است. اما هیچ تاریخ دقیقی برای بازگشایی پیست نیز وجود ندارد. معمولا زمان بازگشایی پیست به بارش برف بستگی دارد. اگر وضعیت بارش مناسب باشد، ورزشکاران می‌توانند از اواخر پاییز و اوایل زمستان به این پیست زیبا مراجعه کنند. اما در عین حال ممکن است همانند سال ۱۳۹۷، به دلیل کاهش بارش برف، پیست به صورت کلی بازگشایی نشود. پس اگر از شهر دیگری قصد سفر به تهران را دارید، حتما قبل از سفر، از وضعیت فعالیت مجموعه آگاه شوید.

امکانات رفاهی و خدماتی پیست اسکی شمشک

امکانات رفاهی و خدماتی پیست اسکی شمشک

در مورد امکانات رفاهی و خدماتی باید گفت که چهار رستوران مجهز در این منطقه مشغول فعالیت هستند. البته فعالیت آنها نیز همزمان با شروع کار پیست بوده و در غیر از آن دوران، تعطیل هستند. شما می‌توانید از بوفه‌های کوچک مستقر در پیست اسکی شمشک، تنقلات مختلف را خریداری کنید. همچنین برای نوشیدن یک لیوان چای گرم، می‌توانید به بخش کافه رستوران مراجعه نمایید.

اقامت در پیست اسکی شمشک

اقامت در پیست اسکی شمشک

با وجود اینکه پیست اسکی شمشک فاصله زیادی تا تهران ندارد، اما بسیاری از اسکی بازان ترجیح می‌دهند که داخل شمشک اقامت داشته باشند. سه هتل در نزدیکی شمشک وجود دارد که آماده پذیرایی از مسافران عزیز هستند. با وجود اینکه اکثر مسافران این هتل‌ها را توریست‌های خارجی تشکیل می‌دهند، اما بسیاری از ایرانیان و حتی ساکنین تهران را نیز می‌توان در این هتل مشاهده کرد. دلیل آن هم بسیار ساده است. اقامت در منطقه کوهستانی شمشک، تجربه‌ای خاطره‌انگیز خواهد بود.

یکی از این هتل‌ها، هتل شمشک نام دارد. ساختمان این هتل به دوران پیش از انقلاب تعلق دارد. همچنین باید بدانید که این هتل با ۱۷ اتاق، در دوران پیش از انقلاب تنها مختص اقامت خاندان پهلوی بوده است. شاید تصور کنید که این هتل قدیمی و فرسوده است. اما اصلا اینطور نیست. ظاهر هتل کاملا سالم و امروزی است و خدمات بسیار مناسبی را به مسافران ارائه می‌دهد. همچنین جالب‌ترین بخش این هتل، معماری منحصر به فرد آن است که در دل کوه ساخته شده.

اما اگر به دنبال اقامتی بسیار لوکس و خاطره انگیز هستید، می‌توانید به سراغ هتل بارین شمشک یا همان هتل گل یخ بروید. معماری این هتل بسیار منحصر به فرد است و هرکسی را شیفته خود می‌کند. شما می‌توانید تجربه زندگی در خانه‌های اسکیمویی را اینجا داشته باشید. همچنین در همان نزدیکی، هتل میگون نیز آماده ارائه خدمات به مسافرین عزیز خواهد بود.

سایر پیست‌های اسکی اطراف شمشک

تعجبی نیست که در این منطقه کوهستانی، پیست‌های اسکی دیگری نیز وجود داشته باشند. در ادامه قصد داریم تا شما را با دو پیست مجاور شمشک آشنا کنیم:

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین را قطعا می‌توان یکی از مهم‌ترین پیست‌های تهران و ایران دانست. این پیست بزرگ و اولین پیست بین المللی ایران، در منطقه البرز و کرج واقع شده است. اما جالب است بدانید که با جاده‌ای به نام جاده شمشک-دیزین، این دو پیست به یکدیگر متصل شده‌اند. البته این جاده در فصل‌های سرد و زمستانی مسدود است و برای دسترسی به آن باید از غرب تهران مراجعه کنید.

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر

در سال ۱۳۶۰، به دلیل هجوم جمعیت به پیست شمشک، پیستی با نام پیست اسکی دربندسر در همان نزدیکی افتتاح شد. این پیست تقریبا خصوصی بوده و از نظر ارتفاع، در سطح بالاتری از شمشک قرار گرفته است. اگر به اسکی کردن علاقه دارید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، می‌توانید در مدرسه اسکی پیست دربندسر شرکت کنید.

این پیست نسبت به پیست اسکی شمشک کمی لوکس‌تر و مجهزتر است. شما می‌توانید در رستوران تمام چوبی زیبایی غذا میل کنید و یا از فروشگاه لوکس لوازم اسکی استفاده نمایید. اگر قصد دارید از پیست دربندسر استفاده کنید، در مسیر، زمانی که در جاده فشم، به درود رسیدید، با یک دو راهی مواجه خواهید شد. مسیر سمت راست شما را به پیست اسکی شمشک می‌رساند. اما اگر مسیر دست چپ را انتخاب کرده و حدود ۱۲ کیلومتر به سمت جلو بروید، به پیست اسکی دربندسر خواهید رسید.

چه زمانی را برای سفر خود انتخاب کنیم؟

پیست اسکی شمشک
چه زمانی را برای سفر خود انتخاب کنیم؟

انتخاب زمان سفر مناسب به شمشک، به قصد سفر شما بستگی دارد. شما در هر فصلی از سال می‌توانید عازم شمشک شوید و از آب و هوای کوهستانی آن لذت ببرید. منطقه شمشک و به صورت کلی شمیرانات را می‌توان یک منطقه ییلاقی عالی برای فرار از گرمای تابستان دانست. حتی در گرم‌ترین ایام سال هم، برای اقامت در این منطقه، نیازی به سیستم سرمایشی نیست. یعنی مردم این منطقه به صورت کلی با سیستم سرمایشی و کولر غریبه هستند.

در تابستان می‌توان به صورت خانوادگی عازم منطقه شمشک شد و یک پیک نیک خنک در دل گرمای تهران را تجربه کرد. اما اگر قصد استفاده از پیست اسکی شمشک را دارید، باید از اواخر پاییز، منتظر زمان بازگشایی آن بمانید.

اطلاعات بازدید از پیست اسکی شمشک

آدرس پیست اسکی شمشک روی نقشه گوگل

آدرس: تهران، شمیرانات، رودبار قصران، شمشک، پیست اسکی شمشک

شماره تماس: ۰۲۱۲۶۵۲۷۴۴۵۷

برای دسترسی به جاده فشم، باید خودتان را به شرق تهران برسانید. اتوبان بابایی و خیابان استخر، مسیر‌های دسترسی به این جاده هستند. به صورت کلی دو جاده برای رسیدن به پیست اسکی شمشک وجود دارد.

مسیر اول – جاده لشگرک

مسیر اول و در حقیقت بهترین مسیر برای رسیدن به پیست اسکی شمشک ، جاده لشگرک است. برای دسترسی به این جاده، شما می‌توانید خودتان را به اتوبان بابایی برسانید. هم از بابایی شرق و هم از بابایی غرب، می‌توانید با دنبال کردن تابلوی جاده لشگرک، خودتان را به فشم برسانید.

همچنین می‌توانید از خیابان استخر تهرانپارس نیز استفاده کنید. کافیست از اتوبان زین الدین، خروجی استخر را انتخاب کنید و مسیر را به سمت شمال ادامه دهید تا وارد جاده لشگرک شوید.

از هر مسیر که به جاده لشگرک رسیدید، بعد از گذشت پنج دقیقه، به پلیس راه خواهید رسید. مسیر را به سمت راست ادامه دهید. پس از آن به یک میدان می‌رسید. از آنجا تابلو‌ها را به سمت فشم ادامه دهید. مسیر مستقیم شما را به لواسان خواهد رساند. پس میدان را به اندازه ۹۰ درجه دور بزنید تا وارد جاده فشم شوید. زمانی که به میدان اصلی فشم رسیدید، باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید. مسیر را آنقدر ادامه دهید تا میگون را رد کرده و به درود برسید. از آنجا یک دوراهی خواهد بود که باید از مسیر سمت راست به پیست اسکی شمشک بروید.

مسیر دوم – جاده تلو

جاده دیگری با نام جاده تلو وجود دارد که شما را به بلوار امام خمینی لواسان می‌رساند. برای دسترسی به این جاده باید از اتوبان بابایی استفاده کنید. چه از بابایی شرق و چه از بابایی غرب، می‌توانید به دنبال تابلوی ورودی جاده تلو باشید. این جاده بالای منطقه حکیمیه و در نزدیکی انتهای شرقی اتوبان بابایی قرار دارد.

پس از اینکه جاده تلو را به پایان رساندید، وارد بلوار امام خمینی خواهید شد. بلوار را به سمت غرب بروید تا در سمت راست خود خروجی فشم را مشاهده کنید. از اینجا به بعد نیز جاده را دقیقا همانند مسیر اول دنبال کنید تا به پیست اسکی شمشک برسید.

خب سفرزونی عزیز، به نظر شما برای اسکی حرفه‌ای کدام پیست مناسب‌تر است؟ پیست اسکی شمشک یا پیست اسکی دیزین؟ دلیل شما برای این انتخاب چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما عاشق شنیدن نظرات شما هستیم!


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن