برای دیدن زیباترین و بکرترین جاذبه های گردشگری اردبیل، باید طولانی بودن راه را به جان بخرید و راهی سفر شوید. این‌جا فقط هوای خنک تابستانی، برف سنگین زمستانی و نمای زیبای طبیعی حرف نمی‌زند، بلکه اردبیل با وجود چشمه های آبگرم سرعین ، بزرگ‌ترین مرکز «توریست-درمانی» در کل ایران است. بعد از گذشتن از جاده‌ی کارت پستالی «اسالم-خلخال» در مسیر اردبیل، به سرعین می‌رسید. با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

چشمه های آبگرم سرعین

چشمه‌های آب‌گرم سرعین| خاصیت آب_درمانی و پزشکی
چشمه های آبگرم سرعین | خاصیت آب_درمانی و پزشکی

از مهم‌ترین دلایلی که باعث پیشرفت صنعت گردشگری، افزایش ویژگی‌های بهترین هتل‌های اردبیل و بالا رفتن کیفیت رستوران‌هایش شده، وجود چشمه های آبگرم سرعین است که شهرت جهانی دارند. چشمه های آبگرم و طبیعت بکر «کوه‌های سبلان»، از جاهای گردشگری و دیدنی سرعین‌اند که هرسال توریست‌های بسیاری را جذب می‌کنند. وجود همین چشمه‌های ارزشمند، علت نام‌گذاری سرعین شده‌اند؛ سرعین در لغت به‌معنی سرچشمه است. خاصیت درمانی مواد معدنی این چشمه‌ها، سرعین را به مرکز توریست-درمانی اردبیل تبدیل کرده است.

اردبیل ۱۱۸ دهانه‌ی چشمه‌ی معدنی دارد. گرم‌ترین آب مربوط به چشمه‌ی «شابیل اردبیل» در «لاهرود»، اسیدی‌ترین آب مربوط به چشمه‌ی «قورتورسویی» در جنوب «مشکین‌شهر» و بلندترین چشمه، چشمه‌ی «گاومیش» است.

  1. مجتمع آب‌درمانی سبلان سرعین

آب‌درمانی سبلانذ| سفر سه روزه به اردبیلاین مجتمع بزرگ‌ترین مرکز آب درمانی در کل خاورمیانه و آسیاست و ۳ استخر سرپوشیده، چند واحد جکوزی، ۲ واحد سونای بخار، ۴ واحد سونای خشک، وان‌های اختصاصی، خدمات درمانی و پزشکی، بخش فیزیوتراپی مجهز، رستوران، بوفه و… دارد.

آب‌درمانی سبلانذ| سفر سه روزه به اردبیل

آدرس مجتمع آب درمانی سبلان سرعین روی نقشه گوگل

  1. مجتمع آب درمانی ایرانیان

مجتمع آب‌درمانی ایرانیان| معماری‌ای شبیه به استخرهای امروزی
مجتمع آب درمانی ایرانیان | معماری‌ای شبیه به استخرهای امروزی

این مجتمع درمانی شامل استخر آبگرم معدنی، استخر جوانان، استخر کودکان، بخش‌های درمانی و پزشکی، جکوزی، سونای خشک، سونای بخار، قسمت‌های ورزشی و… است. معماری داخلی «آب درمانی ایرانیان» شبیه استخرهای مدرن طراحی شده است. پس اگر دوست دارید، فضایی شبیه یک استخر یا پارک آبی را امتحان کنید، آب‌درمانی ایرانیان خوراک‌تان است.

آدرس مجتمع آب درمانی ایرانیان روی نقشه گوگل

  1. مجتمع آب درمانی قهوه‌سویی

مجتمع آب‌درمانی قهوه‌سویی| مناسب برای دردهای رماتیسمی
مجتمع آب درمانی قهوه‌سویی | مناسب برای دردهای رماتیسمی

یکی دیگر از چشمه های آبگرم سرعین ، «مجتمع آب‌درمانی قهوه‌سویی»‌ست. این مجتمع در شمال سرعین قرار دارد و آب این چشمه مزه‌ی فلز آهن می‌دهد و دمایش به ۴۴ درجه سانتیگراد هم می‌رسد. برای درمان بیماری‌های سیستم حرکتی، تسکین درد دست و پا، تسکین دردهای مفصلی و بیماری‌های عصبی، قهوه‌سویی انتخاب مناسبی‌ست.

آدرس مجتمع آب درمانی قهوه سویی روی نقشه گوگل

  1. مجتمع آب درمانی آفتاب

«مجتمع آب‌ رمانی آفتاب» در «دره‌ی سلامت» سرعین قرار دارد. این مجتمع یک استخر بزرگ کم‌عمق، استخر کودکان، سونای خشک، سونای بخار، جکوزی و اتاق ماساژ دارد. فضایش ساده است و مردم سرعین نسبت به آب‌درمانی‌های دیگر، بیش‌تر سراغش می‌روند.

آدرس مجتمع آب درمانی آفتاب روی نقشه گوگل

  1. آبگرم قره‌ سو

آب‌گرم قره‌سو| از معروف‌ترین چشمه‌های آب‌گرم‌ سرعین
آبگرم قره‌سو | از معروف‌ترین چشمه های آبگرم‌ سرعین

آبگرم قره‌سو یک تجربه‌ی جدید است. استخر‌ روبازش و دمای بالای آب، نسبت به دیگر چشمه‌ها خاصش کرده. این چشمه به اعصاب‌سویی هم معروف است و از غربی‌ترین چشمه های آبگرم سرعین به‌حساب می‌آید. دمای آبگرم قره‌سو ۴۴ درجه سانتیگراد است و جریانی دایمی در سطح زمین دارد. این آب طعم گسی دارد و بی‌رنگ است. آرامش اعصاب و تسکین دردهای روماتیسمی از ویژگی‌های درمانی این چشمه است.

  1. آب معدنی ساری‌ سو

آب معدنی ساری‌سو| ترش مزه با رنگ مغز پسته‌ای
آب معدنی ساری‌سو | ترش مزه با رنگ مغز پسته‌ای

ساری سو در مرکز شهر سرعین قرار گرفته و جریان دایمی دارد. این آب ترش‌مزه و به رنگ سبز مغزپسته‌ای‌ست و تسکین دردهای روماتیسمی، مفصلی و عضلانی از ویژگی‌های درمانی‌اش است.

آدرس آبگرم ساری سو روی نقشه گوگل

  1. آبگرم ژنرال

آب‌گرم ژنرال| با دمای 43 درجه، مناسب برای دردهای عضلانی
آبگرم ژنرال | با دمای ۴۳ درجه، مناسب برای دردهای عضلانی

چشمه‌ آبگرم ژنرال در دره‌های سرعین قرار دارد که برای استفاده از آبگرمش باید به «هتل سپید» سرعین بروید. آب این چشمه ترش‌مزه و بی‌رنگ و دمایش ۴۳ درجه سانتیگراد است. مواد معدنی آب این چشمه برای درمان دردهای عضلانی و روماتیسمی مناسب است.

آدرس آبگرم ژنرال روی نقشه گوگل

  1. آبگرم پهنلو

آب‌گرم پهنلو| ترش مزه با رنگی مایل به سبز
آب گرم پهنلو | ترش مزه با رنگی مایل به سبز

«آبگرم پهنلو» در شرقی‌ترین قسمت سرعین قرار گرفته و آبی ترش‌مزه و رنگی مایل به سبز دارد. دمای آب ۴۳ درجه سانتیگراد است و دارای جریانی دایمی‌ست. این آب آرامش‌بخش بیماری‌های اعصاب و تسکین‌دهنده‌ی دردهای عضلانی و مفصلی‌ست. این چشمه فقط به آقایان سرویس می‌دهد.

آدرس آبگرم پهنلو روی نقشه گوگل

  1. چشمه گوزسویی (آب چشم)

چشمه‌ی گوزسویی| با طعم گس، بی‌بو و دمای تقریبی ۲۱ درجه
چشمه‌ی گوزسویی| با طعم گس، بی‌بو و دمای تقریبی ۲۱ درجه

آب چشمه‌ی گوزسویی طعم گس، بی‌بو و دمای تقریبی‌اش ۲۱ درجه سانتیگراد است. میزان آب‌دهی این چشمه بسیار پایین است. درمان بیماری‌های چشمی از ویژگی‌های این آبگرم است.

  1. آب معدنی ارجستان

آب معدنی ارجستان| چشمه‌ی آب‌گرم روستای ارجستان
آب معدنی ارجستان | چشمه‌ی آبگرم روستای ارجستان

اگر می‌خواهید تجربه‌ی آب‌گرم در فضای باز طبیعت را داشته باشید، بدون شک انتخاب‌تان «آبگرم ارجستان» است. این چشمه مانند دیگر نمونه‌هایش، از مجموعه‌ی چشمه های آبگرم سرعین نیست، بلکه در غرب اردبیل در روستای ارجستان قرار دارد. آبگرم ارجستان، گازدار، سرد، بی‌بو و طعمش گس است، بنابراین، به‌عنوان نوشیدنی استفاده می‌شود. دمایش۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد است و علاوه بر استفاده به‌عنوان نوشیدنی، برای آب‌تنی هم، حوضچه‌ای سیمانی و سرپوشیده روی چشمه ساخته شده است.

  1. آبگرم گاومیش گلی

آب‌گرم گاومیش گلی| با درجه‌ی حرارت بالا، برای تسکین دردهای قلبی و عروقی
آبگرم گاومیش گلی | با درجه‌ی حرارت بالا، برای تسکین دردهای قلبی و عروقی

آبگرم گاومیش گلی پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین چشمه‌ی آب معدنی ایران است که آبش ترش‌مزه و بی‌رنگ و دمایش حدود ۴۶ درجه سانتیگراد است. درمان بیماری‌های زنانه، بیماری‌های قلبی و عمومی، تسکین دردهای روماتیسمی و «خنازیر» از خاصیت‌های این آب‌گرم است.

آدرس آبگرم گاومیش گلی روی نقشه گوگل

  1. آبگرم بش باجیلار

آبگرم بش باجیلار | از معروف‌ترین چشمه های آبگرم سرعین
آبگرم بش باجیلار | از معروف‌ترین چشمه های آبگرم سرعین

یکی دیگر از چشمه های آبگرم سرعین ، آبگرم بش باجیلار» یا «پنج خواهران‌» است. این چشمه از قدیمی‌ترین چشمه‌های آبگرم‌های سرعین است که در گذشته به آن «دره‌ی لرسویی» هم می‌گفتند. این آب کمی بودار و ترش‌مزه است و ۳۵ درجه سانتیگراد دما دارد. درمان دردهای مفصلی، عمومی و بیماری‌های عصبی، ویژگی‌های درمانی این آبگرم است.

آدرس آبگرم بش باجیلار روی نقشه گوگل

  1. آبگرم حمام شفا

آب‌گرم حمام شفا| با آبی کدر و بی‌بو
آبگرم حمام شفا| با آبی کدر و بی‌بو

آبگرم حمام شفا در شهر سرعین قرار گرفته. آب این حمام، کدر، بی‌رنگ و بو و تقریباً ترش‌مزه است. درمان بیماری‌های پوستی و جلدی، بیماری‌های عصبی و تسکین دردهای مفصلی‌ از خاصیت‌های این آبگرم ست.