گاهی برای انتخاب زمان سفر به بعضی از فصول سال کم لطفی می‌کنیم. اکثریت افراد برای ایران‌گردی، تعطیلات نوروز یا فصل تابستان را به‌دلیل تعطیلی مدارس در این ایام و همچنین بلندی روز و مناسب بودن شرایط جوی آب و هوا، بیش‌تر می‌پسندند در حالی که مناطقی در ایران وجود دارند که تماشای غوغای رنگ و طبیعت پاییزی آن‌ها، ارزش عجین شدن با سرمای برف و باران پاییزی را دارد. سفر در پاییز ، رمانتیک‌ترین سفر تاریخ زندگی‌تان خواهد شد. به‌خصوص برای شما زوج‌های جوان که دغدغه‌ی تعطیلی مدرسه‌ی بچه‌ها را ندارید. با سفرزون همراه باشید تا زیبا‌ترین نقاط پاییزی ایران را طور دیگری بشناسیم.

saadatrent

تالاب کرد‌خورد و لمس تفاوت در سفر در پاییز

تالاب کرد‌خورد یکی از بهترین جاها برای سفر در پاییز
تالاب کرد‌خورد یکی از بهترین جاها برای سفر در پاییز

زیبایی تالاب فصلی «کرد‌خورد»، که به‌نام تالاب «آق‌گل» نیز معروف است؛ مثال زدنی است. این تالاب مابین استان مرکزی و همدان، در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر، فضای دل‌انگیزی را در پاییز سهم خود کرده است. با شروع فصل پاییز و بارندگی، به مدد برف‌های ذوب شده، نهر‌های فصلی و طغیان رودخانه‌ها، تالاب آق‌گل متولد می‌شود و مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سرد‌سیری همچون روسیه، قفقاز و اسکاندیناوی، زیبایی آن را دو‌چندان می‌کند.

تالاب کرد‌خورد که غنی‌ترین تالاب غرب کشور برای پذیرایی از ۴۶ گونه پرنده‌ی مهاجر همچون فلامینگوی بزرگ و بوتیمار کوچک است؛ در کنار پوشش گیاهی چشم‌نواز اطراف خود و هم‌نشینی با کوه بلند قامت «کت» که ارتفاعی نزدیک به ۲ ‌هزار متر دارد؛ در فصل پاییز، رویایی‌ترین چهره‌ی طبیعت را به شما نشان می‌دهد.

درخشش اوان در الموت پاییزی

دریاچه اوان ، زیستگاهی زیبا با دنیایی کوهستانی و آبی
دریاچه اوان ، زیستگاهی زیبا با دنیایی کوهستانی و آبی

دریاچه اوان در نیمه‌ی شمالی «الموت» و در دامنه‌ی «خشچال» واقع شده است. چهار روستای «اوان»، «ورین»، «زواردشت» و «زرآباد»، دور دریاچه‌ی اوان حلقه زده‌اند. بیش‌ترین حجم آب این دریاچه از طریق منابع زیر‌زمینی بستر آن تامین می‌شود. اوان در تمام فصول جذابیت‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای دارد که در فصل پاییز به نعمت طبیعت ۴ روستای هم‌جوارش ، فضای بکر و منحصر‌به‌فردی را به گردشگران خود نشان می‌دهد؛ فضایی که با سفر پاییزی پرندگان مهاجر، هم‌چون قو، غاز و مرغابی، زیباترین تابلوی پاییزی را در ایران به نمایش می‌گذارد.

پاییز افسانه‌ای، از اسالم به خلخال

اسالم به خلخال ، جاده افسانه ایران در پاییز
اسالم به خلخال ، جاده افسانه‌ای ایران در پاییز

به جرئت می‌توان گفت افسانه‌ای‌ترین راه کوهستانی در ایران، جاده‌ی جنگلی اسالم به خلخال است که با طبیعت چشم‌نواز خود، به‌تنهایی قدرت جذب توریست در تمام فصول را ایجاد کرده است. شروع این جاده‌ی ۷۰ کیلومتری، از شهر اسالم استان گیلان و انتهای آن ختم به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل است. این جاده‌ی مرتفع با تاثیر از هوای ناب مناطق شمالی کشور، در اکثر فصول سال، هوای بارانی و مه‌آلود را به مالکیت خود در‌آورده است، البته ناگفته نماند که قدرت سورپرایز کردن شما با تنوع آب هوایی، از جمله، آفتابی را دارد.


در سفرزون بخوانید: بهترین هتل‌های یزد انتخاب کنید


نمایش پاییزی جاده

فصل پاییز از قدرتمند‌ترین نمایش‌های این جاده است که در هنگام رانندگی، غیر‌ممکن است تماشای گستره‌ی آن شما را متوقف نکند. گذر از جاده‌های پیچ در پیچ جنگلی هزار رنگ پاییز، همسفری موسیقی ناب رودخانه‌ی پر‌خروش مجاور با آن و هوای مه‌آلود و بارانی، افسانه‌ای‌ترین مسیر زندگی‌تان را خواهد ساخت. همسفری پاییزی آن را از دست ندهید.

سفر به یوش، چهره نیمایی طبعیت

روستای یوش ، گزینه‌ای مناسب برای سفر در پاییز
روستای یوش ، گزینه‌ای مناسب برای سفر در پاییز

یکی از زیبا‌ترین طبیعت‌های روستایی، متعلق به روستای «یوش»، از توابع بلده در شهرستان نور است که در ۱۰۵ کیلومتری آمل قرار دارد. این روستا در حصار درّه‌ای فوق‌العاده زیبا، مابین رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است و جای خوبی برای سفر در پاییز است. اگر قصد سفر به خانه‌ی نیما را دارید؛ بهترین وقت سال پاییز و همین‌طور بهار است. جاذبه‌های گردشگری این روستا، تنها خانه‌ی نیما یوشیج نیست؛ وجود چشمه‌های زلال و بکر، درختان و باغ‌های فراوان، که به هنر دست پاییز، خوش‌رنگ شده‌اند؛ نگاه هر مسافری را به خود جذب می‌کند. در حین سفر امکان ندارد از راه یوش خسته شوید، تماشای روستا‌هایی که در مسیر، با بام‌های شیروانی نوستالژیک خود، همجوار درختان، درّه‌ها و تپه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند؛ حس ماجراجویی شما را برای رسیدن به زادگاه نیما بیش‌تر خواهد کرد.

میبد یزد، به رنگ انار، با بوی کاهگل

نمایی از درون نارین قلعه به سوی میبد
نمایی از درون نارین قلعه به سوی میبد

در پاییز، زیبایی سفر به شهر‌های کویری جذابیتی به‌ قدرت عزیمت به مناطق سبز ایران دارد. از شهر‌های کویری که پاییز شما را تاریخی خواهد کرد، سفر به شهر پر قدمت میبد یزد است که در این فصل شما را با انواع آب و هوای تمام فصل‌ها متعجب می‌کند. در یک صبح پاییزی میبد ریه‌ی شما، از هوای بهاری پر خواهد شد و احتمالاً گرمای تابستانی ظهر، نوشیدن یک لیوان آب پر از یخ لذت‌بخش خواهد بود. مراقب سرمای زمستانی شب‌های پاییزی یزد باشید که مثال زدنی است.

میبد، شهر پاک هزاران ساله

نارین قلعه | شهری مناسب برای سفر در پاییز
نارین قلعه | شهری مناسب برای سفر در پاییز

تاریخچه‌ی اصالت و قدمت میبد در ایران به‌حدی ناب است که به اعتقاد برخی از مردمان محلی، بنای نارین قلعه بازمانده از دوران حضرت سلیمان است. ناگفته نماند که علاوه بر نارین قلعه، کاروانسرا و مسجد جامع میبد، قلعه‌ی مهرجرد، برج کبوتر‌خانه و همچنین یخچال تاریخی مبید، توان کشاندن شما به این شهر را خواهند داشت. از هیجان‌انگیز‌ترین اتفاق‌های پاییزی میبد، انارستان‌های پربار آن است که در این فصل با برگزاری جشنواره‌های انار، برای مسافران خود یک خاطره‌ی ناب از سفر در پاییز می‌سازد.