در حال حاضر مدتی است که ویروس کرونا به ایران نیز رسیده و متاسفانه بسیاری از شهروندان کشور ما را نیز مبتلا کرده است. این ویروس قدرت انتقال بسیار زیادی دارد و همین مساله باعث ترس و واهمه جهانی شده. از این رو تقریبا می‌توان گفت که کشور ما ایران و تمامی کشورهای دیگر که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، به حالت نیمه تعطیل در آمده‌اند. با وجود اینکه در نزدیکی عید نوروز، همه مردم به تکاپو خرید می‌افتادند، اکثر کسب و کارها تعطیل شده‌اند و خبری از شلوغی و جمعیت در خیابان‌ها نیست. یکی از بخش‌های که به حالت نیمه تعطیل درآمده، بخش گردشگری و سفر است. در این مقاله قصد داریم در مورد ویروس کرونا در سفر صحبت کنیم تا به شما نشان دهیم آیا باید با وجود این ویروس سفر کنیم یا خیر؟ پس با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

وضعیت پروازها با توجه به شیوع کرونا

هر گونه تجمع می‌تواند به شیوع کرونا کمک کند. هواپیما نیز یک فضای کاملا بسته است که جمعیت زیادی در آن حضور دارند. به همین خاطر، تقریبا اکثر پروازهای داخلی و خارجی، به صورت نیمه خالی حرکت می‌کنند. اکثر مسافران از این مساله هراس دارند که ویروس کرونا روی دستگیره‌ها، صندلی و بدنه هواپیما وجود داشته باشد. به همین خاطر ترجیح می‌دهند که سفرهای خود را تا حد امکان لغو کنند. از طرف دیگر بسیاری از مرزهای خارجی همانند مرز ترکیه، چین، افغانستان، عراق و کشورهای مختلف دیگر، به روی ایران بسته است. از این رو خود به خود اکثر پروازهای خارجی لغو شده‌اند. اما با این وجود، گاهی شرایط طوری ایجاب می‌کند که شما قادر به لغو پرواز و سفر خود نیستید. در چنین شرایطی باید چه کرد؟ آیا روشی برای پیشگیری از ویروس کرونا در سفر وجود دارد؟ خوشبختانه در پاسخ به این سوال باید گفت که شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی، از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

کرونا در سفر

 مشکلات موجود برای سفر رفتن با توجه به شیوع کرونا

اگر قصد سفر کردن داشته باشید، باید بدانید که بهترین زمان برای سفر همین دوران خواهد بود! با توجه به شیوع کرونا ، قیمت بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی به شدت افت پیدا کرده و همه چیز در سفر ارزان‌تر خواهد بود. اما با تمام این اوصاف، کمتر کسی حاضر است در چنین شرایط سختی به سفر برود. هر گونه تجمع عمومی می‌تواند منجر به انتقال ویروس کرونا از یک فرد به فرد دیگر شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان در محیط‌های عمومی ظاهر نشوید. زمانی که قصد سفر داشته باشید، از همان لحظه که وارد ترمینال فرودگاه می‌شوید، در یک تجمع عمومی قرار دارید و احتمال ابتلا به کرونا وجود خواهد داشت. بدترین قسمت سفر، حضور در هواپیما است. زیرا هواپیما یک محیط بسیار کوچک دارد که مسافران زیادی در آن حضور دارند. همچنین در صورت عدم استریل کردن محیط، حتی ممکن است دستگیره یا کابین بار هواپیما آلوده به کرونا باشد.

در طول سفر نیز باید بدانید که بر طبق دستور وزارت بهداشت، بسیاری از اماکن عمومی، تفریحی، خدماتی و فرهنگی تعطیل شده‌اند. پس شما نمی‌توانید همانند شرایط عادی از سفر خود لذت ببرید. همچنین باید خودتان را برای این مساله آماده کنید که اکثر جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی تعطیل شده باشند. هتل‌ها نیز یکی از مشکلاتی است که باعث شده بسیاری از افراد سفر نرفتن را ترجیح دهند. زیرا ممکن است مسافر قبلی بیمار بوده و آثار ویروس کرونا را روی اشیاء مختلف هتل به جای گذاشته باشد. پس اگر در این دوره سخت به هر دلیل قصد سفر کردن دارید، باید با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنید.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفر چیست؟

  • پیش از سفر حتما چندین ماسک مختلف تهیه کنید و همراه خود ببرید. بهتر است از ماسک‌های بدون فیلتر استفاده کنید که به صورت می‌چسبند و دامنه دید و حرکت شما را کاهش نمی‌دهند. از همان لحظه‌ای که وارد فرودگاه می‌شوید، باید ماسک به صورت داشته باشید. می‌توانید برای ایمنی بیشتر، هر دو ساعت ماسک خود را تعویض نمایید. زیرا وجود ماسک باعث ایجاد رطوبت بیشتر جلوی دهان می‌شود و محیطی مناسب برای تکثیر ویروس کرونا را ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید برای تضمین بیشتر سلامتی، کمی الکل سفید یا همان الکل طبی را روی ماسک خود اسپری کنید.
  • حتما اسپری الکل یا ژل‌های ضدعفونی کننده همراه داشته باشید. بهتر است هر ۳۰ دقیقه در طول سفر، دستان خود را با ژل‌های ضد عفونی کننده یا اسپری الکل، ضد عفونی کنید. به محض اینکه دسترسی به آب پیدا کردید نیز بهتر است دست و صورت خود را با آب گرم و صابون بشویید. توجه داشته باشید که ممکن است خود شیر آب نیز آلوده به ویروس کرونا باشد. از این رو بهتر است همان لحظه که دست‌تان کف دارد، روی شیر کشیده و آن را آب بکشید تا هنگام بستن شیر آب، دست‌تان آلوده نشود. صورت خود را به صورت کامل بشویید و حتما حین شستشو چشم و دهان خود را بسته نگه دارید.
  • از غذاهای بیرون استفاده نکنید. زیرا ممکن است این غذاها آلوده به ویروس کرونا باشند. همچنین باید بدانید خرید یک شکلات، چیپس یا حتی آب معدنی نیز می‌تواند خطرناک باشد. تصور کنید که شاید صدها نفر پیش از شما به بسته محصول مورد نظر دست زده‌اند و احتمال دارد ویروس کرونا روی بسته بندی محصول مد نظر شما قرار داشته باشد. پس بهتر است پیش از مصرف، لایه بیرونی محصول مورد نظر خود را با الکل ضدعفونی کنید. زیرا پس از باز کردن بسته بندی، به صورت مستقیم محصول را مصرف می‌کنید، و اگر آن را به خوبی ضد عفونی نکرده باشید، احتمال ابتلا به ویروس کرونا را چندین بار افزایش می‌دهید.
  • به هیچ وجه دست خود را با چشم، دهان و بینی تماس ندهید. حتی اگر دست شما به شدت آلوده شده باشد، اگر آن را به چشم، بینی و دهان‌تان تماس ندهید، مبتلا نخواهید شد. پس مخصوصا زمانی که در محیط بیرون از هتل قرار دارید، از تماس دست با بینی، چشم و دهان خود به شدت بپرهیزید.
  • چند دست لباس اضافی با خود داشته باشید و به محض ورود به هتل، وارد حمام شده و لباس‌های خود را به لاندری دهید. بهتر است یک لباس را در طول سفر دو بار نشویید و پس از هر بار بازگشت به هتل، حمام کنید. به این شکل می‌توانید از بابت آلوده بودن لباس‌ و بدن‌تان آسوده خاطر باشید.
  • ماسک‌ها نیز آلوده می‌شوند.استفاده از ماسک آلوده می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما خوشبختانه شستشوی ماسک بسیار ساده است. پس از اینکه وارد هتل شدید، می‌توانید آب جوش تهیه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه ماسک‌ها را درون آب جوش بخیسانید. سپس با آب و صابون آنها را بشویید و اجازه دهید که به خوبی خشک شوند. همچنین برای تضمین بیشتر، می‌توانید آنها را با الکل طبی نیز ضد عفونی کنید.

وسایل ضروری هنگام سفر

  • ماسک. ماسک قطعا یکی از مهم‌ترین وسایلی است که هنگام سفر باید همراه داشته باشید. همچنین باید بدانید که بهتر است چندین ماسک همراه خود بیاورید تا هر دو تا چهار ساعت آنها را عوض کنید.
  • دستکش لاتکس. بهتر است یک بسته کامل دستکش لاتکس همراه خود داشته باشید و در طول روز چندین بار دستکش خود را عوض کنید. به این ترتیب پوست دست شما نیز آلوده نخواهد شد. البته باید بدانید که حتی با دستکش نیز نباید دست خود را با چشم، دهان و بینی تماس دهید.
  • ژل ضدعفونی کننده و اسپری الکل. ویروس کرونا در مقابل هر گونه ماده ضد عفونی کننده بسیار ناتوان است. از این رو می‌توانید با همراه داشتن ژل ضد عفونی کننده و اسپری الکل، سلامت خود را تضمین کنید.
  • کاور سرویس بهداشتی. در طول سفر بهتر است تنها از سرویس بهداشتی داخل هتل استفاده کنید و برای اطمینان بیشتر پیش از استفاده، آن را با آب داغ بشویید. اما در عین حال همراه داشتن کاور سرویس بهداشتی، انتخابی کاملا عاقلانه محسوب می‌شود.
  • چند دست لباس اضافه. شاید به نظر این گزینه جزء وسایل ضروری محسوب نشود، اما باید بدانید که در طول سفر اصلا نباید یک لباس را دوبار بپوشید. زیرا امکان شیوع ویروس کرونا از این طریق وجود دارد.
  • غذاهای آماده و آب معدنی استریل شده. بهتر است برای کاهش ریسک ابتلا به کرونا، غذاهای آماده و آب معدنی استریل شده همراه خود به سفر بیاورید. به این طریق دیگر لازم نیست وسایلی که خریداری می‌کنید را ضدعفونی نمایید و نگران مسائل این چنینی باشید.
  • آدامس. بر اساس توصیه مسئولین بهداشت جهانی، مصرف آدامس باعث ترشح بزاق در دهان و مرطوب ماندن گلو می‌شود. به این طریق حتی اگر ویروس کرونا به محیط دهان شما وارد شود، به معده منتقل شده و با اسید معده از بین خواهد رفت. بهتر است در حین سفر آدامس همراه داشته باشید و در محیط‌های عمومی از آن استفاده نمایید.
کرونا در سفر
کرونا در سفر

انتقال ویروس کرونا در حین پرواز

  • انتقال از فرد به فرد. در درجه اول یکی از رایج‌ترین روش‌های انتقال بیماری کرونا، انتقال فرد به فرد محسوب می‌شود. این یعنی امکان دارد یکی از افراد داخل پرواز مبتلا به ویروس کرونا باشد و ویروس را در هوا پخش کند. قطعا این امکان وجود خواهد داشت. اما با قرار دادن ماسک روی صورت، می‌توانید جلوی ابتلا به ویروس کرونا را بگیرید. همچنین باید بدانید که پیش از سوار شدن به هواپیما، از مسافران تست تب می‌گیرند و این شاید کمی خیال شما را راحت کند. اما با این وجود، در طول پرواز حتی یک لحظه هم نباید ماسک را از روی صورت خود بردارید.
  • انتقال از اشیاء آلوده به فرد. اگر یک فرد آلوده به ویروس کرونا در سفر وجود داشته باشد، می‌تواند دستگیره صندلی، خود صندلی، دستگیره سرویس بهداشتی، کمربند، پشت صندلی و حتی کابین چمدان داخل هواپیما را آلوده کند. ویروس کرونا متاسفانه بین دو ساعت تا دو روز می‌تواند روی سطوح زنده بماند و به دنبال قربانی جدید بگردد. از این رو اکیدا توصیه می‌شود که به هیچ وجه دست خود را با بخش‌های مختلف صندلی، کابین و غیره تماس ندهید و در صورت تماس، بلافاصله با انواع ژل یا الکل، ضد عفونی کنید. همچنین تا زمان رسیدن به هتل و حمام کردن، به هیچ وجه دستانتان را به دهان، بینی و چشمان خود تماس ندهید.

توصیه‌های بهداشتی برای سفر ایمن از کرونا

  • حتما در تمامی محیط‌های عمومی و تجمع‌ها، ماسک به صورت داشته باشید.
  • بهتر است از حضور در تجمع‌های عمومی خودداری کنید.
  • از غذاهای بیرون مصرف نکنید.
  • تمامی اجناس خریداری شده را پیش از مصرف، با ژل و الکل ضدعفونی کنید.
  • جندین و چند بار در طول روز دست خود را با ژل و الکل ضد عفونی نمایید.
  • از سرویس‌های بهداشتی عمومی استفاده نکنید.
  • اصلا دست خود را با چشم، دهان و بینی تماس ندهید.

بررسی هشدارهای سازمان بهداشت جهانی قبل از سفر

هیچ گاه شایعاتی که در مورد ویروس کرونا بیان می‌کنند را جدی نگیرید و برای دریافت اطلاعات موثق، تنها به وبسایت سازمان بهداشت جهانی مراجعه نمایید. همچنین جالب است بدانید که با مراجعه به این لینک ، می‌توانید در مورد توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی پیش از سفر، اطلاعات حاصل نمایید. لینک ارائه شده، به صورت روزانه به روز رسانی می‌شود و شما می‌توانید جدیدترین اطلاعات را در مورد توصیه‌های بهداشتی پیش از سفر، دریافت نمایید.

بررسی شرایط کشورهای مقصد

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت بهداشت جهانی، در مورد شهر و کشوری که قصد سفر به آن را دارید، تحقیق کنید. در صورتی که آمار مبتلایان در آن شهر یا در آن کشور بسیار زیاد است، ترجیحا سفر خود را لغو نمایید یا اینکه توصیه‌های ایمنی را بسیار جدی بگیرید. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت بهداشت جهانی، از اخبار روز ویروس کرونا در هر مقصدی که می‌خواهید، اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

بررسی شرایط شرکت‌های هواپیمایی قبل از سفر

در حال حاضر شرکت‌های مختلف هواپیمایی، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، تمهیدات امنیتی مختلفی اندیشیده‌اند. به عنوان مثال برخی از شرکت‌ها، اجازه ورود مسافرانی که کمی تب داشته باشند یا به هر صورت نشانه‌هایی از سرماخوردگی در بدن آنها باشد را نمی‌دهند. باید پیش از رزرو بلیت هواپیما، شرایط شرکت هوایی مد نظر خود را بررسی نمایید و در صورت امکان، با آنها تماس حاصل فرمایید تا از وجود این شرایط اطمینان حاصل کنید.

توجه به تغذیه در حین سفر

یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال ویروس کرونا، از طریق تغذیه است. شاید در شرایط معمولی و در شهر خودتان بتوانید تا حدود زیادی از تغذیه خود اطمینان حاصل کنید و هر غذایی را میل نکنید. اما در شرایط سفر این مساله بسیار متفاوت خواهد بود. در درجه اول باید تلاش کنید که به هیچ وجه از غذاهای بیرون مصرف نکنید. این مساله در مورد غذای داخل هواپیما نیز صدق می‌کند. به هیچ وجه غذایی که نسبت به بهداشت آن اطیمنان ندارید را مصرف نکنید. به همین خاطر بهتر است غذاهای کنسروی بهداشتی که پیش از سفر در آب داغ جوشانده‌اید و بدنه آن را با الکل ضد عفونی کرده‌اید را همراه خود داشته باشید و به عنوان وعده‌های غذایی، از آنها استفاده کنید.

در ضمن حتی اگر تنقلاتی همانند چیپس، پفک، شکلات و هرگونه خوراکی بسته بندی شده دیگر را خریداری کردید، باید حتما بسته بندی آن را با الکل ضد عفونی کنید. زیرا پیش از شما قطعا ده‌ها نفر به این بسته بندی دست زده‌اند و امکان آلوده بودن آن وجود دارد. در طول سفر به هیچ وجه از آبخوری‌های عمومی استفاده نکنید و اصلا به فکر خوردن غذاهای خیابانی یا هر گونه غذای رستورانی هم نباشید. باید بدانید که ویروس کرونا می‌تواند تا دو هفته در بدن قربانی خود نهفته باشد و در این مدت فرد می‌تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد. پس حتی رستوران‌های بزرگ نیز امکان انتقال ویروس را دارند. فعلا برای پیشگیری از ویروس کرونا در سفر، باید این شرایط را رعایت کنید.

قرنطینه شدن در سفر

پیش از سفر باید این مساله را نیز در نظر داشته باشید که احتمال دارد شهری که به آن سفر کرده‌اید را به صورت کامل قرنطینه کنند. در این صورت، شما نمی‌توانید به ایران و شهر خود بازگردید. این مساله را شاید بتوانید تا حدودی با بررسی اخبار وبسایت سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کنید. اما در اکثر مواقع قرنطینه بدون اطلاع قبلی انجام می‌شود تا شهروندان کمترین سفر را داشته باشند. حتی امکان دارد که پس از سفر شما، ناگهان تمامی پروازها به سمت شهر یا کشور خودتان بسته شود و به این طریق در یک شهر غریبه تنها بمانید. پیش از سفر بهتر است اخبار را بررسی کنید و اگر کوچک‌ترین احتمالی برای قرنطینه شهر مقصد شما وجود دارد، سفر خود را لغو نمایید.

بهداشت اتاق هتل یا اقامتگاه هنگام سفر

بسیاری از هتل‌ها مدعی هستند که اتاق‌های آنها به صورت کامل استریل و بهداشتی است. اما همانطور که اشاره کردیم، ویروس کرونا می‌تواند بین دو ساعت تا دو روز روی سطوح مختلف زنده بماند. پتو و لحاف اتاق‌های هتل همواره به صورت کامل در طول روز شسته می‌شوند. به همین خاطر لازم نیست که نگران انتقال ویروس کرونا از این طریق باشید. همچنین سرویس بهداشتی به صورت کامل شسته شده و ضدعفونی می‌شود.

اما این مساله ممکن است در مورد دیوارهای اتاق، درب و پنجره به خوبی رعایت نشود. به همین خاطر امکان دارد که دیوارها، پنجره‌ها یا دستگیره‌های درب، آلوده به ویروس کرونا باشند. از این رو تا حد امکان، به قسمت‌های مختلف اتاق دست نزنید و تا زمانی که دست خود را به خوبی با مواد ضد عفونی، نشسته‌اید، آن را به چشم، دهان و بینی خود نزنید. در ضمن بسیاری از مسافران با کفش وارد اتاق می‌شوند. کفش نیز به نوبه خود آلوده است. پس به هیچ وجه پای برهنه در اتاق هتل خود قدم نزنید. به علاوه اینکه لباس‌های خود را در کمد مخصوص قرار ندهید و ترجیحا پس از شستشو آنها را مجدد در چمدان بگذارید. امکان این وجود دارد که فرد قبلی لباس آلوده را در کمد گذاشته باشد و این باعث انتقال ویروس کرونا به لباس شما شود.

خب همراهان عزیز سفرزون، در نهایت باید به شما خاطر نشان کنیم که سفر نیز می‌تواند به اندازه بخش‌های دیگر زندگی روزمره خطرناک باشد، پس لازم نیست خیلی از آن هراس داشته باشید. همچنین می‌توان گفت که احتمال شیوع ویروس کرونا در مترو و اتوبوس تهران، بیش از هواپیما خواهد بود. پس اگر به اجبار باید عازم سفر شوید و نگران این موضوع هستید، باید بدانید که با رعایت نکات بهداشتی، جای هیچ گونه نگرانی نیست. شما در این مورد چه نظری دارید؟ آیا واقعا سفر خطرناک است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.