من جمال احمدی هستم، تعداد روزهایی که سفر کرده ام و یا در سفر بوده ام را اگر بشمارم شاید از سن کودک های شما نیز بیشتر باشد، در این بین با خانواده های زیادی سفر رفته ام، اما متاسفانه تعداد خانواده هایی که به کمپینگ با کودکان فکر کرده‌اند و با آن‌ها سفر کرده‌اند کمتر از مجموع انگشتان دست و پا بوده است، در این مقاله از سفرزون می خواهم تجربیاتم را در کمپینگ با بچه ها با شما در میان بگذارم . من عاشق بچه ها هستم و در سفر ها داوطلبانه با بچه ها سفرم را پی می گیرم.

saadatrent

چرا سفر با بچه سخت است؟

کمپینگ با کودکان

تا حالا فکر کرده اید این گزاره که سفر با بچه سخت است از کجا شکل گرفته است؟ دلایل مختلفی وجود دارد که این نوع نگاه شایع شده است. قصه های مجید را یادتان می آید؟ مجید قصه، همواره دردسر درست می کرد. بچه ای که نمی دانست همواره با بی بی مشکل داشت و سعی می کرد مشکلات را حل کند. داستان زی زی گولو را چطور؟ یادتان می آید که زی زی گولو با همکاری مجید آقای جمالی چطور دردسر درست می کرد؟ خانواده ماشالله رضا عطاران را چطور ؟ آن هم بچه در آن دردسر بوده است! به طرز عجیبی صدا و سیمای ایران در پی آن بوده که بچه را مترادف با دردسر معنی کند.

صدا و سیما به بچه خوب و بد نمی پرداخته همه پرداخت او این بوده که خواسته یا ناخواسته بچه را مترادف با دردسر قرار بدهد. در مقابل دردسرهایی که خانواده ها می بینند این گزاره را برای خود ساخته اند که بچه خوب بچه ای است که آرام است. اگر شمایی که پدر و یا مادر هستی، فکر می کنید بچه یعنی دردسر باید به شما بگوییم لذت های بسیاری را از خود دریغ کرده اید، یکی از بزرگترین لذت ها، لذت کمپینگ با کودکان است!


در سفرزون بخوانید: پیدا کردن همسفر ؛ چند راه حل مبتکرانه برای یافتن همسفرهای خوب


سفر اول با هدف کمپینگ با کودکان باید کوتاه باشد!

کمپینگ با کودکان

بسیاری دیده ام که خانواده ای برای بار اول با بچه شان به سفر ده روزه رفته اند و آخر سفر از حضور بچه و ماجراهایش بسیار ناراضی بوده اند. عموما آنها می گویند این اولین سفر آنها با بچه است و دیگر این کار را تکرار نمی کنند. شما این اشتباه را نکنید، سفر اول با بچه ها، باید تا جایی که می شود کوتاه باشد، اولین سفر شما با بچه هایتان نباید سفر تعطیلات نوروز و یا سفرهای تابستانی باشد، یکی از آخر هفته ها را برای سفر در نظر بگیرید.

بچه ها دنیا را از طرف والدین می بینند!

روانشناسان بسیاری ثابت کرده اند که والدین بزرگترین سهم از دنیای بچه ها را تشکیل می دهند، آنها از رفتار شما با طبیعت و خودتان یاد می گیرند و متناسب با آن انرژی می گیرند و عکس العمل نشان می دهند. پس مراقب باشید چطور در طبیعت رفتار می کنید، اولین سفرها بسیار مهم هستند، تا جایی که می شود خوش انرژی و شاداب باشید تا در سفرهای بعدی  کمتر اذیت شوید. به یاد داشته باشید شما در حال ساختن ناخودآگاه فرزندان خود هستید آرام باشید.

رزرو هتل خارجی
رزرو هتل داخلی

 

کمپینگ با کودکان یک تفریح است و نه یک قتلگاه!

کمپینگ با کودکان

واقعیت اش این است که هدف سفر لذت بردن است، کمپینگ را با هدف لذت بردن در برنامه هایتان قرار بدهید. اگر مشکلی برای آوردن وسایل رفاهی ندارید تا جایی که بتوانید وسیله راحتی با خود ببرید. در کمپینگ ولی سعی نکنید با نبودن وسیله ای تلخی کنید، سخت نگیرید و خوش بگذرانید. وسایلی که فکر می کنید راحتی بچه ها را بیشتر تامین می کند با خود حتما بیاورید در این موارد خساست به خرج ندهید.

 

برای بچه ها برنامه داشته باشید مخصوصا در کمپینگ

کمپینگ با کودکان

بسیار دیده ام که خانواده ای با بچه هایش به سفر آمده ولی دریغ از یک اسباب بازی کوچک و یا دفتر نقاشی! واقعا چه انتظاری دارید که بچه هایتان دو ساعت به غروب افتاب زل بزنند و یا دم چادر بشینند تا شما عشق بازی تان با همسرتان تمام شود؟! واقعیت این است که باید برای بچه ها برنامه داشته باشید، فکر کنید چه قسمتی از سفر قرار است با آنها باشید و برای آن چه برنامه ای دارید. پیشنهاد می کنم خلاق باشید مثلا رنگ آمیزی بدن کاری جالب است که امتحان خود را پس داده است.

سر بچه ها داد نزنید! کمپینگ با کودکان جای داد زدن نیست

این مهمترین نکته ای است که باید در کمپینگ با کودکان در نظر داشته باشید البته اگر می خواهید سفر را ادامه بدهید. سر بچه ها به هیچ وجه داد نزنید مگر اینکه آنها توسط خرسی تهدید جانی شده اند. به خاطر اینکه بچه ها خاکی شده اند و یا از جایی بالا رفته اند آنها را عصبی نکنید و سرشان داد نزنید، به تجربه ثابت شده که داد زدن فقط همه چیز را بدتر می کند.

گشتن و مسئولیت پذیری را یادشان بدهید کمپینگ فرصت شماست

کمپینگ با کودکان

کمپینگ بسیار بسیار موقعیت خوبی است تا بچه ها با دو مقوله مهم آشنا شوند. یک اینکه آنها مسئولیت پذیر بار بیایند. برای اینکه آنها مسئولیت پذیر بار بیایند به آنها کار بسپارید، مثلا به آنها بگویید ما می خواهیم آتش درست کنیم بروید چوب این شکلی پیدا کنید، یا اینکه در برپا کردن شام و یا ناهار مشارکت شان بدهید. در مورد گشتن و آشنا کردن بچه ها با طبیعت وظیفه خطیری بر دوش شماست. سعی کنید همراهشان باشید، بازی های کوچک و بزرگ انجام بدهید تا آنها با طبیعت مانوس شده و خاطره خوبی برایشان ثبت شود. پیاده روی کوچک به نوعی که بچه ها خسته نشوند را در دستور کار قرار بدهید، بچه ها را همینجوری در طبیعت رها نکنید.


در سفرزون بخوانید:  راهنمای سفر با کودکان ؛ نکات و توصیه‌هایی که لازم دارید


بله! بچه ها همیشه گریه می کنند!

بله بچه ها همیشه گریه می کنند شاید این اتفاق در سفر و مخصوصا در کمپینگ بیشتر بیافتد به این خاطر که شما بسیاری از موارد بالا را انجام نداده اید یکی از دوستانم که روانشناس حاذقی به شمار هم می رفت در یکی از سفرهایی که خانواده با ما همراه بود به ما در خصوص گریه بچه ها اینطور می گفت: گریه یکی از زبان های قوی بچه است. بچه با گریه حرف می زند، با گریه طلب می کند، با گریه ناراحت می شود و با گریه جلب توجه می کند. برای اینکه بچه ها از این زبان کمتر استفاده کنند شما سعی کنید به جای ساکت کردن بهانه ها را تا جای ممکن کم کنید.

اگر بچه شما گریه کرد تا جایی که می شود خودتان آرام باشید با آرام بودنتان احتمال ارام شدن وی سریع ایجاد می شود. طبیعی رفتار کنید بغلشان کنید و هنگامی که آنها را بغل کرده اید مشغول دعوا و یا داد بیداد نشوید.

سخن پایانی در مورد کمپینگ با کودکان

سفر با هدف کمپینگ با کودکان آنقدر جذاب است که از قوه تصور شما خارج است تنها کاری که لازم است بکنید برای اینکه مزه و لذت سفرتان را بچشید، بهتر است برای همه لحظات برنامه داشته باشید.

با سفرزون همراه باشید بیشتر از سفر با بچه ها و موارد اینچینی با شما سخن خواهیم گفت، اگر تجربه ای در موردکمپینگ با کودکان داشته اید با ما در میان بگذارید.