9.2
امتیاز

نکات مثبت

  • امکان بازدید از جاذبه‌های شهر ورزنه نیز وجود دارد
  • امکان آفرود سواری و تجربه انواع تفریحات هیجان انگیز وجود دارد
  • امکانات اقامتی مناسبی در کویر ورزنه وجود دارد

نکات منفی

  • دسترسی نسبتا دشوار
  • عدم وجود امکانات رفاهی و خدماتی

در این مطلب از سفرزون می خواهیم شما را با خود به کویری ببریم که فاصله چندانی از تهران ندارد و با طی مسافت سه چهار ساعته می توانید به آن برسید، درباره کویر ورزنه ( Varzaneh Desert ) حرف می‌زنیم، زیباترین کویر مرکزی ایران که در دل خود بزرگترین سایت تفریحی کویری را دارد. با ما در سفرزون همراه باشید تا قدم به قدم شما را با این کویر و تفریحاتی که می توانید در آن داشته باشید آشنا کنیم.

saadatrent

کلیاتی در مورد کویر ورزنه | Varzaneh Desert

کل منطقه با عنوان بیابان خارا شناخته می شود ولی واقعیت این است که تفاوت آشکاری مابین بیابان خارا و کویر ورزنه وجود دارد. تپه های بیابان خارا عموما سست هستند و مکان خوبی برای کویرگردی نیستند، مکان بیابان خارا در انتهای کویر است در صورتی که کویر ورزنه، نزدیک به ورزنه است.

کویر ورزنه نام خود را از شهر ورزنه گرفته است، رمل ها و تپه های آن شنی‌اند و مناظر زیبا و عجیبی دارد. بزرگترین سایت تفریحی کویری ایران در این قسمت وجود دارد. پوشش گیاهی و جانوری در آن قابل ملاحظه است، حیواناتی چون روباه شنی و سارگپه در کنار گیاهانی چون اسکبیل و تق تقو وضعیت زیست بوم را غنی کرده است.

کویر ورزنه
کویر ورزنه

تفریحاتی که می‌توانید در کویر ورزنه تجربه کنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تور کویرگردی تنها به دیدن تپه‌های شنی خلاصه می‌شود. اما شما می‌توانید در کویر ورزنه، هیجان را به معنای واقعی کلمه تجربه کنید!

پیاده روی

اگر تا به حال در کویر پیاده‌روی نکرده باشید، احتمال اینکه به شما بگویند پیاده‌روی در کویر یک تفریح است بیشتر به نظرتان یک شوخی بی‌مزه به نظر برسد، اما آنان که در کویر پیاده‌روی داشته‌اند، خوب می‌دانند که پیاده‌روی در کویر، یک تفریح جانانه است.

تنها نکته ای که باید دقت کنید این است که زیاد در کویر راه نروید، چون به علت گرمای زیاد رمل‌های شنی آنجا، پاهایتان زود می‌سوزند.

شتر سواری در کویر ورزنه

یکی از تفریح‌های جالبی که می‌توانید در کویر ورزنه تجربه کنید، شتر سواری در این کویر است. اسب‌سواری در مقایسه با شتر سواری تقریبا یک تفریح معمولی و ناچیز است. حرکت شتر بسیار جالب است و لذتی منحصربه‌فرد به شما می‌دهد.

هزینه: حدودا ۳۰ هزار تومان به ازای یک ساعت

شن‌ سواری

شن‌ سواری یکی دیگر از تفریح‌هایی است که می‌توانید در کویر ورزنه دنبال کنید. برای این ورزش و تفریح شما نیاز به بورد دارید که می‌توانید از آنجا کرایه کنید. هزینه کرایه آن زیاد نیست و به امتحانش می‌ارزد.

هزینه: ۳۰ هزار تومان

موتور چهار چرخ سواری

کرایه کردن موتور چهار چرخ و موتورسواری روی رمل‌های شنی در کویر ورزنه را به‌شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم. چرخیدن با این موتورها یکی از تفریحات باحالی است که می‌توانید با دوستانتان دنبال کنید. زدن عینک فراموش نشود چون ممکن است شن داخل چشمتان شود.

هزینه: حدودا ۳۵ هزار تومان

زیپ لاین

زیپ لاین یکی از تفریحاتی‌ست که شاید بهتر است آن را انجام ندهید، چرا که زیپ لاین ورزنه بسیار کوتاه است و آنچنان هیجان‌انگیز نیست. ولی در هر صورت این امکانی است که می‌توانید از آن بهره ببرید.

هزینه: ۳۵ هزار تومان

باگی سواری (Buggy)

باگی وسیله نقلیه ساده‌ای است که برای آفرود‌های تک نفره و دو نفره ساخته شده‌ است. این خودروهای کوچک قابلیت کویرنوردی را دارند و بسیار کم‌مصرف هستند. در آفرود سواری داخل کویر، شما نمی‌توانید پشت فرمان بنشینید. اما در باگی‌ سواری، این امکان وجود دارد که خودتان فرمان را به دست بگیرید و لذت این تجربه شیرین را با تمام وجود حس کنید. خوشبختانه امکان باگی سواری در کویر ورزنه نیز وجود دارد و می‌توانید خاطره این رانندگی هیجان‌انگیز را همواره در ذهن خود به یادگار بگذارید.

اطلاعات باگی سواری در کویر ورزنه :

ساعت بازدید: ۸-۱۸

هزینه استفاده: ۴۰ هزار تومان در ازای ۲۰ دقیقه

آدرس سایت باگی سواری: اصفهان، کویر ورزنه، سایت تفریحی واحه ورزنه

شماره تماس برای هماهنگی: ۰۹۱۳۷۴۰۸۸۹۸

باگی سواری | کویر ورزنه
باگی سواری

پاراگلایدر

نظرتان در مورد پرواز بر فراز شن‌های طلایی کویر ورزنه چیست؟ به نظر شما این کار چقدر می‌تواند میزان هیجان شما را بالا ببرد؟ پاراگلایدر یکی از تفریحاتی‌ست که می‌توانید در کویر ورزنه داشته باشید. دو سایت پاراگلایدر در اصفهان و در نزدیکی ورزنه حضور دارند. شما می‌توانید به این دو سایت مراجعه کنید و از آنها بخواهید که ساعات مشخصی را برای شما رزرو کنند تا بتوانید بدون بروز هیچ مشکلی پاراگلایدر سواری کنید. همچنین این سایت‌ها آموزش مبتدی تا حرفه‌ای پرواز با پاراگلایدر را نیز ارائه می‌دهند!

اطلاعات پاراگلایدر سواری در کویر ورزنه :

ساعت کار: ۸-۱۶

هزینه: حدود ۵۰۰ هزار تومان

آدرس سایت پاراگلایدر پاراموتور: اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، مجتمع تجاری ماکان یک، طبقه سوم

شماره تماس: ۰۳۱۳۶۲۸۳۰۵۷

پاراگلایدر | کویر ورزنه
پاراگلایدر

آفرود سواری (SUV)

بی‌شک زمانی که صحبت از تور کویر به میان می‌آید، اکثر افراد به یاد آفرود سواری و بالا و پایین رفتن از روی تپه‌های شنی با وسایل نقلیه شاسی و SUV می‌افتند. در کویر ورزنه نیز می‌توانید برای دقایقی این سواری هیجان‌انگیز را تجربه کنید. البته باید به یاد داشته باشید که راندن خودروهای SUV در مناطق کویری نیاز به مهارت خاصی دارد. از این رو، راننده مخصوص پشت فرمان می‌نشیند و شما از سواری هیجان‌انگیز او لذت می‌برید.

اطلاعات آفرود سواری در کویر ورزنه :

ساعت بازدید: ۸-۱۸

هزینه بازدید: ۵۰ هزار تومان در ازای ۲۰ دقیقه آفرود

آدرس سایت آفرود سواری کویر ورزنه: کویر ورزنه، سایت تفریحی واحه ورزنه

شماره تماس برای هماهنگی: ۰۹۱۳۷۴۰۸۸۹۸

آفرود سواری | کویر ورزنه
آفرود سواری

عکاسی شب در کویر ورزنه

عکاسی از کویر از آن دسته تفریح هایی است که حسابی حالتان را خوب خواهد کرد ولی این تفریح بلد بودن می خواهد. در اینجا به چند نکته ابتدایی برای عکاسی در شب اشاره می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها عکس‌هایی با کیفیت بالا بگیرید:

  • یک: دوربین فول فریم داشتن برای عکاسی شب تقریبا یک الزام است، چرا که سایر دوربین‌ها در شب نویز بالایی ایجاد می‌کنند و شما به یک تصویر با کیفیت نمی‌رسید.
  • دو: برای اینکه شاتر طولانی مدت باز باشد، داشتن گریپ برای دوربین از آن لوازم ضروری است.
  • سه: دقت به تقویم از ابزار داشتن مهم‌تر است، به تقویم شمسی نگاه نکنید. تقویم هجری را در نظر داشته باشید. در زمانی که ماه کامل است تقریبا از عکاسی و دید شب چیزی نصیب‌تان نخواهد شد.
  • چهار: لنز واید همراه خود داشته باشید. دیافراگم را در کمترین عدد f قرار بدهید و ایزو را تا حدود ۳۲۰۰ می‌توانید بالا ببرید؛ ولی بهتر است ایزو پایین باشد و سرعت شاتر شما چیزی در حدود سی دقیقه پایین بیاید! حتما عکاسی raw بگیرید. راستی بدون داشتن سه پایه بی‌خیال عکاسی از آسمان شوید.

اقامت و کمپینگ در کویر ورزنه

برای شب ماندن در کویر ورزنه دو راه دارید، یا خود را به سایت تفریحی موجود بسپارید و با خیال راحت یک شب‌شینی فوق‌العاده ولی ساده را در پی بگیرید. اما از طرف دیگر کمپینگ در کویر رو به روی شماست. آنطور می‌توانید از نورهای سایت فاصله بگیرید و خود را به شب کویر برسانید، شبی که دیدنش یک تفریح اساسی است. برای اینکه کمپینگ‌تان خراب نشود پیشنهاد می کنیم دو نکته را مد نظر داشته باشید: ۱-در جای بلند کمپ نکنید و سعی کنید در گودال‌ها کمپ خود را برپا کنید، ۲-نگذارید آتش لحظه‌ای خاموش شود. روی چوب بیابان حساب باز نکنید و حتما با خودتان چوب برای آتش ببرید.

کمپینگ در کویر ورزنه
کمپینگ در کویر ورزنه

در کل هر دوی این روش‌ها برای ماندن در کویر فوق‌العاده هستند و همه چیز بسته به همراهان و نظر جمع دارد.

دو کار اساسی در کویر باید انجام بدهید

دیدن غروب و طلوع آفتاب در کویر، تجربه منحصربه‌فرد و متفاوتی به شما می دهد. حسی که موقع دیدن غروب و طلوع آفتاب به شما دست می‌دهد وصف‌نشدنی‌ست.

گوشی در آنجا آنتن نمی‌دهند پس حتما از قبل به دوستان و آشنایانتان اطلاع دهید که مدتی در دسترس نخواهید بود. سعی کنید گوشی‌تان را در محفظه پلاستیکی قرار بدهید تا اگر در شن‌ها افتاد آسیبی نبیند.

جاذبه های اطراف کویر ورزنه

بسیاری از افراد بر این باور هستند که تور کویر ورزنه تنها یک تور کویرنوردی محسوب می‌شود. اگر شما هم این تصور را در ذهن خود دارید، با ما همراه شوید تا جاذبه‌های اطراف کویر ورزنه را به خوبی بشناسید.

شهر سفیدپوش ایران

جالب است بدانید که نام کویر ورزنه، از شهری با همین نام گرفته شده است. شهر ورزنه، شهری کوچک در حاشیه کویر است که از نظر جغرافیایی داخل مرز استان اصفهان قرار گرفته. به محض اینکه وارد این شهر شوید، سفید پوش بودن مردم آنجا توجه شما را به خود جلب می‌کند. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که تقریبا تمام زنان ساکن شهر ورزنه، از چادر سفید به جای چادر سیاه استفاده می‌کنند. همچنین اکثر مردان نیز پوشیدن لباس‌های سفید را ترجیح می‌دهند. بسیاری از بومیان منطقه، دلایل مختلفی را برای این موضوع می‌آورند. اما مهم‌ترین دلیل سفید پوشی مردم این شهر، می‌تواند گرمای شدید هوای حاشیه کویر باشد. همان‌طور که می‌دانید، رنگ‌های روشن کمتر از رنگ‌های تیره گرما را جذب خود می‌کنند. این نوع پوشش آنقدر شاخص شده که این شهر را به شهر سفیدپوش ایران می‌شناسند!

اطلاعات بازدید:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس شهر سفید پوش ایران: اصفهان، شهر ورزنه

ورزنه ، شهر سفیدپوش ایران
ورزنه ، شهر سفیدپوش ایران

گاوچاه

در مناطق کویری، چاه‌های آب جزء مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های زندگی مردم به حساب می‌آمدند. اما در آن دوران خبری از پمپ آب و لوله‌کشی نبود. به همین خاطر مردم محلی باید برای استخراج آب از چاه، روشی ابداع می‌کردند. گاوچاه یک روش قدیمی است که توسط مردم ساکن حاشیه کویر ابداع شده. می‌توان گفت اگر همت شخصی به نام ابراهیم حیدری نبود، حالا این روش سنتی که با کمک گاو‌های تنومند اجرا می‌شد، کاملا به دست فراموشی سپرده شده بود. وی یکی از آنها را بازسازی کرد و در معرض دید عموم مردم گذاشت. حالا گاوچاه حاج ابراهیم تبدیل به یکی از جاهای دیدنی کویر ورزنه شده. بهتر است حتما سری به این منطقه بزنید و با روش سنتی استخراج آب از چاه‌های کویری آشنا شوید.

اطلاعات بازدید:

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷

هزینه بازدید: رایگان

آدرس گاوچاه: استان اصفهان، کویر ورزنه، مسیر تپه های ماسه ای ورزنه ، ابتدای جاده ورزنه به حسن آباد

شماره تماس برای هماهنگی: ۰۹۱۳۳۱۲۸۲۰۳

گاوچاه
گاوچاه

مسجد ورزنه

مسجد ورزنه یکی از مهم‌ترین اماکن این شهر است. در واقع این مکان مقدس، مسجد جامع ورزنه به شمار می‌آید. این مسجد همانند سایر قسمت‌های شهر ورزنه، بسیار ساده و کم‌تجمل است. باید بدانید که ساخت این مسجد بر اساس اسناد تاریخی به دوران تیموری باز می‌گردد. البته این مسجد چندین و چند بار به دست هنرمندان ایرانی تزیین و مرمت شده است. بازدید از این مسجد که یکی از شلوغ‌ترین اماکن شهر در اعیاد مذهبی است، حتما به مسافران عزیز توصیه می‌شود.

اطلاعات بازدید:

ساعت بازدید: ساعات نماز

هزینه بازدید: رایگان

آدرس مسجد ورزنه: اصفهان، ورزنه، خیابان شهید بهشتی

مسجد ورزنه
مسجد ورزنه

پل صفوی

پل تاریخی ورزنه، یکی از دیدنی‌هایی است که حین بازدید از کویر ورزنه ، باید سری به آن بزنید. برخی بر این باور هستند که قدمت این پل تاریخی به دوران سلجوقی باز می‌گردد و برخی دیگر آن را متعلق به دوران صفوی می‌دانند. هر چه که باشد نکته مهم اینجاست که این پل هنوز هم پا بر جا است و  برای ساکنین شهر ورزنه کاربرد دارد. این پل از جنس سنگ، آجر و ساروج درست شده و دارای ۱۱ ستون و ۱۰ دهانه است. این پل را می‌توان آخرین پلی دانست که بر روی زاینده رود ساخته شده.

اطلاعات بازدید:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس پل تاریخی ورزنه: اصفهان، شمال شهر ورزنه، پل تاریخی ورزنه

پل صفوی
پل صفوی

قلعه قورتان

قلعه قورتان یا همان مجموعه ارگ قورتان یکی از جاذبه‌های دیدنی مهم کویر ورزنه محسوب می‌شود. این مجموعه، در روستایی با همین نام قرار گرفته و قدمت آن به دوران باستان باز می‌گردد. مجموعه ارگ قورتان یک قلعه یا بهتر بگوییم، یک شهر باستانی است که در گذشته کاربرد مسکونی داشته. بخش‌های زیادی از این قلعه همانند مساجد، بازار، حمام و کبوترخانه آن هنوز سالم باقی مانده است. با ورود به این مجموعه، احساس عجیبی خواهید داشت. اینکه در شهری قدم می‌گذارید که صدها سال پیش مردم در آن زندگی می‌کردند و امروز خالی از سکنه است. نکته جالب توجه این است که مردم قورتان به زبانی کاملا متفاوت با مردم منطقه صحبت می‌کنند که نشان‌دهنده این است که که روزگاری فرهنگی مستقل در این منطقه وجود داشته.

اطلاعات بازدید:

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس قلعه قورتان: اصفهان، جاده اصفهان به ورزنه، روستای قورتان

قلعه قورتان | کویر ورزنه
قلعه قورتان

دریاچه نمک خارا

خارا نام دیگر کویر ورزنه است. به همین خاطر باید انتظار داشته باشید که این دریاچه نمک نیز در دل همین کویر جای گرفته باشد. دریاچه نمک خارا یکی از جاذبه‌های دیدنی اطراف شهر ورزنه محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را به خاطر زیبایی، جذب خود می‌کند. همچنین باید بدانید که سالانه صدها تن نمک از این دریاچه استخراج می‌شود و یکی از معادن مهم نمک ایران به شمار می‌آید. با قدم گذاشتن در محدوده دریاچه نمک، پاک‌سازی بدن شما آغاز می‌شود. نمک موجود در فضا باعث می‌شود تا انواع عفونت و بیماری از بدن شما خارج شود!

اطلاعات بازدید:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دریاچه نمک خارا: اصفهان، کویر ورزنه، ۵۰ کیلومتری تپه‌های شنی

دریاچه نمک خارا | کویر ورزنه
دریاچه نمک خارا

کبوترخانه قورتان

همانطور که اشاره کردیم، قورتان نام شهری قدیمی است که در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این شهر به دوران باستان باز می‌گردد. بسیاری از ساختمان‌های این ارگ قدیمی هنوز سالم باقی مانده و جالب است بدانید که این شهر، دومین ارگ خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم به شمار می‌آید. یکی از ابنیه داخل این شهر قدیمی، کبوترخانه نام دارد که هنوز هم شکل ظاهری خود را حفظ کرده و قابل بازدید است. ساخت کبوترخانه در اطراف شهر‌های یزد و اصفهان بسیار رواج داشته. بسیاری از مردم برای غذا دادن به کبوتران و آشیانه دادن به آنها، سازه‌هایی را با نام کبوترخانه بنا می‌کردند. کبوترخانه قورتان یکی از کبوترخانه‌های قدیمی و باستانی محسوب می‌شود که جزء جاذبه‌های دیدنی کویر ورزنه است.

اطلاعات بازدید:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس کبوترخانه قورتان: اصفهان، جاده اصفهان به ورزنه، روستای قورتان

کبوترخانه قورتان
کبوترخانه قورتان

بهترین زمان سفر به کویر ورزنه

همه ما می‌دانیم که در کویر هوا بسیار گرم و خشک است. آفتاب مستقیم می‌تابد و هر جنبنده‌ای را روی زمین می‌سوزاند. آفتاب در روزهای گرم سال مثل بهار و تابستان، بسیار سوزاننده‌تر خواهد بود. هرچه به فصول پاییز و زمستان نزدیک می‌شویم، با کاهش طول روز، زمان مناسب برای سفر به کویر ورزنه فرا می‌رسد. از جشن یلدا تا عید بهمنگان را می‌توان بهترین زمان سفر به کویر ورزنه دانست. در این بازه زمانی، تورهای کویرگردی زیادی برگزار می‌شوند و می‌توانید طعم شب‌های خنک کویر را نیز بچشید و از آسمان کویر لذت ببرید.

کویر ورزنه
کویر ورزنه

لوازم ضروری سفر به کویر ورزنه

  • کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتاب گیر
  • دوربین عکاسی
  • کفش ساق دار برای کاهش احتمال گزش حشرات
  • داروهای مورد نیاز
  • آب، کمی غذا و تنقلات برای مواقع گرسنگی
  • یک دست لباس خنک، گشاد و ترجیحا با رنگی روشن برای کویرگردی
  • پول نقد
  • مدارک شناسایی کامل (کارت ملی و شناسنامه)
  • شارژ و باتری اضافی

بهترین مسیرهای دسترسی کویر ورزنه

برای دسترسی به کویر ورزنه دو راه مختلف وجود دارد که ما هر دو را به شما نشان می‌دهیم:

مسیر اول

ابتدا وارد اصفهان شوید. از داخل شهر اصفهان خودتان را به بزرگراه شهید دستگردی شرق برسانید. از آنجا مسیر را ادامه دهید تا به بلوار غدیر برسید و در این بلوار وارد خیابان فرهنگ شوید. از آنجا باید به خیابان قلعه شور رفته و سپس وارد بزرگراه ۱۵ خرداد شوید. سپس از طریق خیابان نیک آباد به بلوار شهدا رفته و با استفاده از تابلوهای راهنما، وارد جاده اصفهان – ورزنه شوید. مسیر را ادامه دهید تا به کویر ورزنه برسید.

مسیر دوم

وارد شهر اصفهان شده و به سمت شرق این شهر بروید. از آنجا به سمت جاده آبشار رفته تا نهایتا به جاده اصفهان – ورزنه برسید. در اینجا کمی ادامه دهید تا تابلو کویر ورزنه را ببینید. این مسیر ساده‌تر خواهد بود.

شاید نام کویر ورزنه پیش از این هم به گوش شما خورده باشد یا با دیدن عکس کویر ورزنه اصفهان در شبکه‌های مجازی و سایت‌های مختلف و شگفتی از زیبایی‎های مثال‌زدنی‌ آن، مشتاق رفتن و اقامت به آن باشید.

اگر با این کویر آشنایی داشته باشید می‌دانید که کویر ورزنه کجاست. کویر ورزنه در فاصله‌ی ۱۱۷ کیلومتری شرق اصفهان، ده کیلومتری شهر ورزنه، جنوب غربی تالاب بین‌المللی گاوخونی و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد. مساحت کویر ورزنه اصفهان چیزی در حدود ۱۷۰۰۰ هکتار است. این کویر با داشتن اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، امکان استفاده گردشگران را فراهم کرده و گردشگران می‌توانند در مدتی که کویر ورزنه باز است با اقامت در این کویر، ساعات و روزهایی متفاوت و به یاد‌ماندنی داشته باشند.

کویر ورزنه و بیابان خارا

کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه و بیابان خارا در نزدیکی روستای خارا قرار دارد. کویر ورزنه در گذشته با نام خارا شناخته می‌شد. به این دلیل که پیش از این ریگ‌زارها را هم زیرمجموعه مناطق بیابانی بودند اما در حال حاضر، تفاوت‌های زیادی که بین این دو منطقه وجود دارد؛ باعث شده تا ریگ‌زارها را از مناطق بیابانی جدا کنند. درنتیجه، سال‌هاست دیگر کویر ورزنه را به نام بیایان خارا شناخته نمی‌شناسند.

بیشتر تپه‌های خارا در انتهایی‌ترین قسمت کویر و حدود ۳۰ کیلومتر دورتر از منطقه‌ی اصلی کویر ورزنه است. تپه‌های این منطقه به خاطر سستی زیاد و ریگ‌زار بودن، محلی خوبی برای اقامت و تفریح نیست. همچنین امکانات گردشگری برای این منطقه در نظر گرفته نشده است.

کویر ورزنه در شب

غروب کویر و شب‌های درخشان و پرستاره‌ی آن پاداشی است که اقامت در شب برای شما خواهد داشت. تماشای آسمان کویر ورزنه در شب تصویری تا ابد زنده و رویایی در ذهن‌تان باقی خواهد گذاشت. تصور کنید! ستاره‌هایی درخشان، بزرگ، نزدیک و نزدیک به شما قرار دارند. آن‌قدر نزدیک که گویی با بلند‌کردن دستان‌تان می‌توانید یکی از آن‌ها را بچینید و تا همیشه در جیب خود نگه‌دارید!
برای عاشقان نجوم و کسانی که دل در گرو آرامش و سکوت شب دارند، کویر ورزنه در شب ، بهشتی زمینی است.

جاذبه‌های ژئوتوریسم و اکوتوریسم در ورزنه

اکوتوریسم شکلی از گردشگری است که در آن گردشگران برای دیدن از مناطق طبیعی و دست‎‌نخورده، به مناطق طبیعی سفر می‌کنند. ژئوتوریسم هم به معنی جاذبه‌های زمین‌شناسی خاص و منحصربه‌فردی است که تمام زیرساخت‌های گردشگری را در خود دارد. به همین دلیل است که کویر ورزنه در اصفهان ، سرشار از جاذبه‌های ژئوتوریسم و اکوتوریسم است.

این موضوع باعث شده تا این کویر یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های طبیعی ایران باشد که مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی هم قرار گرفته. وجود دریاچه نمک، تپه‌های شنی، و کوه سیاه در نزدیکی کویر ورزنه اصفهان و دشتی وسیع از سنگ‌های آذرین، زیبایی خاص این منطقه است.

همین زیبایی‌هاست  که باعث شده گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی مشتاق یافتن این سوال باشند که کویر ورزنه در کجاست و زمانی از سفر خود را برای کشف و ماجراجویی در این طبیعت زیبا اختصاص دهند. طبیعتی که برای هر گردشگر و ماجراجویی، دنیایی از ناشناخته‌ها و نادیدنی‌ها پنهان کرده تا هر لحظه و هر ساعت از بودن آنها در این کویر، خاطره‌ای جاودان بسازد.

سخن آخر در مورد کویر ورزنه

با هم سری زدیم به یکی از کویرهای زیبای ایران. اگر کویر ورزنه سفر کنید ترجیح می‌دهید کدام تفریح را امتحان کنید؟ آیا تا به حال به این کویر سفر کرده‌اید؟ به نظرتان بهترین فصل سفر به آنجا کدام فصل است؟ نظراتتان را با سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.