پاییز علاوه بر هوای معتدل و مساعدش، به دلیل چشم‌اندازهای پر رنگ و لعابی که می‌آفریند، مناظری که سراسر ایران وجود دارد را دلپذیرتر می‌کند. پاییز که از راه می‌رسد، ممکن است از خودمان بپرسیم زیباترین استان پاییزی ایران کدام می‌تواند باشد؟ در کمپین زیباترین استان پاییزی ایران، لست سکند قصد داشت با مشارکت همراهانش، زیبایی استان‌های ایران را به رأی بگذارد تا برای این سوال پاسخی نسبی پیدا شود و از نظر مردم یک استان به عنوان زیباترین استان پاییزی ایران انتخاب شود؛ رقابتی که انتخاب در آن بسیار سخت و حتّی گاهی غیر ممکن بود! حالا که کمپین به انتها رسیده و پاسخ مشخص شده، در ادامه آنچه در کمپین پاییزی لست سکند روی داده، مرور می‌شود.

saadatrent

 

گلستان زیباترین استان پاییزی ایران

کمپین زیباترین استان پاییزی ایران چگونه برگزار شد؟

کمپین زیباترین استان پاییزی ایران طی ۱۰ روز از ۴ تا ۱۴ آبان برگزار شد و در ۵ مرحله، استان‌های ایران دو به دو در استوری‌های اینستاگرام لست سکند ، به رأی گذاشته می‌شدند و هر کدام رأی بیشتری به دست می‌آورد، وارد مرحله بعدی میشد. در این کمپین پاییزی ۱۰ روزه، نزدیک به یک میلیون از همراهان لست سکند مشارکت کردند و نظر خودشان را در استوری‌ها به ثبت رساندند. استان‌هایی که در هر مرحله پیروز میدان می‌شدند به صورت زیر بودند:

  • مرحله اول (سه شنبه ۴ آبان): کردستان،گیلان، اردبیل، جزایر جنوبی، مازندران، آذربایجان شرقی، گلستان، فارس، اصفهان، هرمزگان، همدان، چهارمحال بختیاری، سمنان، البرز، آذربایجان غربی، لرستان
  • مرحله دوم( جمعه ۷ آبان): کردستان،گیلان، اردبیل، جزایر جنوبی، مازندران، آذربایجان شرقی، گلستان، فارس
  • مرحله سوم(یکشنبه ۹ آبان): کردستان،گیلان، مازندران، گلستان
  • مرحله چهارم (سه شنبه ۱۱ آبان، نیمه نهایی): کردستان و گلستان
  • مرحله پنجم (جمعه ۱۴ آبان، نهایی): گلستان

زیبایی جای جای ایران در تمام مراحل رای گیری، در درصدها و رقم های خیلی نزدیک آمار استان ها خودش را به خوبی نشان می‌داد. شاید در ابتدا بعضی گمان می‌کردند که پاسخ بدیهی است امّا وقتی مرحله به مرحله پیش رفت، تصمیم گیری سخت‌تر شد. به عنوان نمونه در مرحله سوم تا لحظات آخر نتیجه بین کردستان و اردبیل مشخص نبود و با اختلاف بسیار جزئی، کردستان از اردبیل پیشی گرفت. یا همین مرحله آخر هم، گلستان فقط با حدود ۲۰۰ رای بیشتر، کردستان را جا گذاشت. این قضیه نشان دهنده مناظر بی‌بدیل و بسیار زیبای ایران است که تصمیم‌گیری را برای آنهایی که طبیعتش را می‌شناسند، بسیار سخت می‌کند.

نتیجه کمپین زیباترین استان پاییزی ایران در لست سکند

استان گلستان با جنگل‌های معروف و وسیعی مثل پارک ملی گلستان و ناهار خورانش، بدون شک پاییز دلفریبی خواهد داشت. هوای نیمه مرطوب و لطیفی که در پاییز دارد در کنار درختان کهنسالی که حتّی میان مناظر شهری‌اش هم نفس می‌کشد، پاییز خیال انگیزی را می‌آفریند که کافیست پاییز از راه برسد و به آنجا سفر کنید تا از نزدیک شاهد زیبایی‌هایش باشید. بنابراین، پیروزی این استان در میان سایر استان‌های ایران، چندان دور از انصاف هم نیست!

امّا بدون شک استفاده از نظر جمع و رای گیری ممکن است با خطاهایی هم همراه باشد و پاسخی که در نتیجه رای گیری حاصل می‌شود صد در صد درست نباشد. لست سکند قصد داشت زیباترین استان پاییزی ایران را از نگاه مردم تعیین کند و ببیند از نظر مردم ایران ، کدام استان در پاییز از همه زیباتر است و طی این ۵ مرحله، گلستان به عنوان نظر نهایی مردم مشخص شد. همچنین می‌توان سلسله مراتبی در نظر گرفت و گفت ۴ استانی که از نظر مردم در پاییز زیباترین هستند عبارتند از: گلستان، کردستان، گیلان و مازندران. این نتیجه نشان می‌دهد که مردم مناطق شمالی ایران را به صورت کلی در پاییز زیباتر می‌پندارند. در واقع، ملاک پاییز زیبا می‌تواند منطقه‌ای باشد که بیشترین طبیعت زنده را در خود جای داده و سرشار از گیاهان و درختان تنومند است. ممکن است عده‌ای گمان کنند کردستان درختان فراوان ندارد، ولی طبیعت بی‌بدیل زاگرس مخصوصا منطقه اورامانات تخت به مناظر با شکوهش معروف است، شاید آنهایی که به کردستان رای داده‌اند به این مناظر فکر کرده‌اند.

سخن آخر

در نهایت، ایران با طبیعت متنوع و هوای چهار فصلش، چشم اندازهای بی نظیری دارد که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. در کمپین زیباترین استان پاییزی ایران لست سکند، گلستان به عنوان زیباترین استان پاییزی انتخاب شد ولی دیدن حتّی عکس‌های پاییزی سایر استان‌ها بسیار دلچسب است و نشان می‌دهد که هر گوشه ایران به شکل منحصر به فرد خودش زیباست.

در کمپین زیباترین استان پاییزی لست سکند، مشارکت فعالی شکل گرفت و استوری‌ها بیشتر از ۳ میلیون بار میان کاربران اینستاگرام دیده شد و بیش از ۸۰ هزار بار به اشتراک گذاشته شد. بنابراین با توجه به حجم بالای شرکت کنندگان می‌توان نتیجه گرفت که نتیجه نهایی، حاصل همفکری جمع بزرگی از کسانی است که یا اهل سفر هستند یا در این زمینه اهل مطالعه و تجربه هستند. برگزاری چنین کمپین هایی سبب آشنایی بیشتر ایرانی‌ها با طبیعت زیبای ایران می‌شود و این آشنایی مقاصد سفر را از تعدادی مقصد تکراری و همیشگی به سوی سایر مقاصد هم می‌کشاند.

 

منبع : وبلاگ lastsecond.ir