توریسم درمانی یا گردشگری سلامت، یکی از انواع گردشگری است که با ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی به مسافران و گردشگران، جزو منابع درآمد بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‌رود. از آنجایی که اغلب گردشگران سلامت با هدف بهره‌مندی از باکیفیت‌ترین خدمات درمانی با مناسب‌ترین قیمت، اقدام به سفر می‌کنند؛ لذا ایران به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگران سلامت از نقاط مختلف دنیا به‌ویژه کشورهای آسیایی و اروپایی به شمار می‌رود. کشور ایران با وجود مراکز درمانی مجهز و پزشکان متبحر جزو محبوب ترین مقاصد توریسم درمانی می باشد. وجود پزشکان حاذق و باتجربه در کنار مراکز درمانی مجهز و همچنین استفاده از تکنیک های روز دنیا سبب شده هر ساله کشور ایران پذیرای بیماران زیادی از خارج از کشور باشد. در ادامه به معرفی پنج شرکت فعال در زمینه گردشگری سلامت در ایران می پردازیم:

saadatrent

گشت سلامت آریا (آریامدتور)

آریامدتور یا گشت سلامت آریا به‌عنوان یک مجموعه فعال در حوزه گردشگری سلامت، مجموعه‌ای از خدمات درمانی، اقامتی و گردشگری را برای بیماران مراجعه‌کننده به مراکز پزشکی ایران فراهم می‌نماید. این شرکت با هدف تسهیل سفر به ایران برای بیماران خارجی، انواع پکیج‌های درمانی و مسافرتی را در نظر گرفته و با معرفی پزشکان و بیمارستان‌ها، امکان بهره‌مندی از خدمات آن‌ها را برای علاقه‌مندان آسان‌تر نموده است. آریامدتور تاکنون، تمرکز خود را بر بازاریابی مناسب در حوزه خدمات درمانی و به ویژه عمل های زیبایی قرار داده است.

رادینا سلامت

رادینا سلامت

شرکت سفرهای رادینا در حوزه‌های مختلف گردشگری در حال فعالیت می‌باشد. این شرکت با برند رادینا سلامت در حیطه گردشگری سلامت، به ویژه در درمان ناباروری، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه توریسم‌درمانی است که با مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مجوز تسهیل‌گری خدمات درمانی به بیماران بین‌الملل از وزارت بهداشت و مجوز اخذ ویزای درمانی از وزارت امور خارجه، به فعالیت مشغول می‌باشد.

این شرکت برای تسهیل در روند درمان بیماران داخلی و خارجی، با مراکز درمانی معتبر در سراسر کشور همکاری دارد و کلیه هماهنگی و راهنمایی‌های لازم جهت حضور بیماران را به شایسته‌ترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

ازجمله خدمات رادینا سلامت در زمینه توریسم درمانی باید به بررسی مدارک بالینی و تشخیصی بیمار قبل سفر، برآورد هزینه‌ها، اخذ ویزا، صدور بیمه مسافرتی، رزرو هتل برای بیماران، همراهی مترجم و همیار بیمار و هماهنگی با مراکز درمانی برای انجام اقدامات پزشکی اشاره کرد.

همان طور که در بالا اشاره شد؛ یکی از مزیت های رادیناسلامت، فعالیت تخصصی در حیطه درمان ناباروری می‌باشد که این شرکت توانسته علاوه‌بر بیماران داخلی، به بیماران کشورهایی همانند عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد و آرزوی فرزنددار شدن زوجین را برآورده سازد.

مدوتریپ

تیم مدوتریپ با داشتن تجربه و دانشی چندین ساله در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین، ازجمله پیشگامان ارائه خدمات درمانی و زیبایی آنلاین به شمار می‌رود که از ابتدا، فعالیت‌های خود را در حوزه گردشگری سلامت آغاز نموده است. این مجموعه با تسهیل مراحل هماهنگی با پزشک، دریافت مشاوره‌های درمانی و زیبایی، سهولت پرداخت هزینه‌ها و همچنین اقامت راحت و مناسب در ایران، راه را برای سفر بیماران از سایر کشورها هموارتر کرده است. مدوتریپ با تشکیل شبکه‌ای از پزشکان ایرانی، امکان بهره‌مندی متقاضیان از خدمات باکیفیت و مناسب را فراهم آورده و موجب سهولت اخذ نوبت، آشنایی بهتر با پزشکان و رزومه آن‌ها شده است.

ایران مدتور

شرکت سلامت اندیشان راه ابریشم، با نام تجاری ایران مدتور، به‌صورت رسمی از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را با مجوز از وزارت بهداشت و درمان و سازمان گردشگری، در حوزه گردشگری سلامت آغاز کرده است. هدف این شرکت از ورود به این عرصه، معرفی توانمندی‌های پزشکان، خدمات پزشکی و همچنین مراکز درمانی و بیمارستان‌های ایران (مخصوصاً تهران) بوده که ازاین‌رو توانسته در این مسیر به بیماران داخلی و خارجی خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.

نیکان پرتو آبادیس (Iranian Surgery)

شرکت نیکان پرتو آبادیس با نام تجاری Iranian Surgery، این استارتاپ که ابتدا فعالیت خود را در زمینه جذب بیماران کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت درمان در مراکز پزشکی شیراز آغاز نموده، هم‌اکنون ارائه‌دهنده خدمات مشاوره‌ای به صدها بیمار در طول هر ماه می‌باشد و همکاری خود را با بسیاری از مراکز درمانی داخلی و بین‌المللی توسعه داده است. از خدمات اصلی Iranian Surgery باید به ایجاد ارتباط میان بیماران بین‌المللی با بهترین پزشکان و بیمارستان‌ها، تخمین هزینه‌ها قبل از سفر، هماهنگی ویزا و اقامت، برنامه‌ریزی سفر، ارائه بیمه‌نامه، همراه نمودن مترجم و راهنما و… اشاره کرد.