مدت زمان پیشنهادی 30 دقیقه
ساعت بازدید 10:00 - 18:00
آدرس تهران خیابان پانزده خرداد، مقابل بازار آهنگران، داخل بازارچه عودلاجان، مقابل کوچه حکیم، پلاک ۸۲
قیمت بلیط به ریال نامشخص

تیمچه اکبریان

تیمچه اکبریان که الان به سفره خانه سنتی طهرون قدیم تغییر نام داده‌است از قدیمی‌ترین تیمچه‌های تهران است که در محله قدیمی اودلاجان قرار دارد. جالبه بدانید این بنا با قدمت 260 سال اولین بانک و صرافی ایران است. به نقل از اصغر شعرباف قدمت تیمچه اکبریان به دوران قاجار برمی‌گردد و به عصر فتحعلیشاه قاجار نسبت می‌دهد و توسط داود کلیمی با کاربری بانک تا اوایل انقلاب استفاده می‌شد. 

نحوه کار بانک به این صورت بود که مردم اجناسی را که برای گرو می‌آوردند و به امانت در بانک قرار می‌دادند، از طریق سوراخی در کف طبقه همکف و در مجاورت دیوار، به صورت مخفیانه و دور از دید مردم، به زیر زمین انتقال می‌دادند.
تیمچه اکبریان در قسمت غربی چهار طبقه و در قسمت شرقی دارای سه طبقه است. وقتی از ورودی وارد فضای هشت ضلعی اصلی می‌شویم با یک حوض مستطلیلی که از شمال تا جنوب کشیده شده است، رو به رو می‎‌شویم. در طبقه‌ اول و همکف اتاق‌های کوچک وجود دارد که حجره هم گفته می‌شد و از آنها به عنوان بانک استفاده می‌شد. ساختمان تیمچه اکبریان را به صورت قرینه ساخته‌اند. دو سالن در شمال و جنوب و حجره‌ها در دو طرف این اتاق‌های بزرگ این معماری قرینه را وفور نشان می‌دهد.
اگر به محله‌های قدیمی تهران علاقه دارید از این بنای تاریخی دیدن کنید و یک دیخوشمزه هم نوش جان کنید

برای نظر دادن کافیست وارد شوید