مدت زمان پیشنهادی 60 دقیقه
ساعت بازدید 08:00 - 16:00
آدرس استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی
قیمت بلیط به ریال 2500 تومان

خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی های کاشان از مهمترین خانه های تاریخی کاشان است. این خانه با توجه به اینکه بعد از خانه بروجردی ها و عباسیان ساخته شده است جذاب تر و زیبا تر است چرا که معمار آن که سازنده دو خانه ذکر شده است به اوج مهارت و کارکشتگی رسیده است. این خانه بسیار در کاشان زبان زد است و دیدن آن واقعا توصیه می شود.

صاحب خانه طباطبایی ها یکی از تاجران به نام کاشان و نطنز بوده است. به دلیل تمکن فوق العاده ای که داشته تصمیم می گیرد در سال ۱۲۵۰ این خانه را بسازد. او برای این کار، معمار معروف کاشان یعنی استاد علی مریم را به کار می گیرد. استاد علی مریم، سازنده خانه بروجردی ها و سرای امین الدوله است. شاید به همین دلیل است که خانه طباطبایی ها از خانه بروجردی ها و امین الدوله زیباتر و با شکوه تر است. ساخت این خانه حدودا ده سالی طول می کشد.

معماری این خانه که تمام شد کار گچ بری و نقاشی آن به یکی از شاگردان مطرح صنیع الملک سپرده می شود گرچه صنیع الملک عزیز دربار ناصرالدین شاه همواره به کار او نظارت داشت. چابکی و جسارت گچ بر جوان همراه با تجربه صنیع الملک این بنا را از نظر گچ بری یک سر و گردن از خانه های تاریخی کاشان بالاتر قرار داده است. نکته ای که بد نیست در مورد گچ بری ها بدانید این است که بسیاری از نقوش کچ الهام گرفته از نقشه های فرش ایرانی و مرغ اسلیمی است. دلیل این الهام گیری بر می گردد به پیشه صاحب خانه که تجارت فرش بوده است.

خانه طباطبایی ها چهل اتاق، چهار حیاط، سه بادگیر و چهار زیرزمین دارد که همگی به طرز ماهرانه ای به یکدیگر مرتبط هستند. دو حیاط این بنا درونی بوده و از بیرون به آن دیدی وجود ندارد. ایجاد ارتباط مابین اعضای خانه یکی از نشانه هایی است که وفاداری معمار به شیوه درونگرا و حجاب دار را بیش از بیش آشکار می کند. در حیاط بیرونی خانه طباطبایی ها شما یک درخت هشتاد ساله می بینید.

برای نظر دادن کافیست وارد شوید