۱۲اولین‌ها همیشه هیجان انگیزترین هستند. همدان، اولین پایتخت ایران و خانه‌ای بود که مادها برای زندگی در فلات ایران آن را انتخاب کردند. البته نام اولیه‌ی این شهر هگمتانه بود و بعدها توسط سلسله‌های دیگری هم به عنوان پایتخت انتخاب شد. در این مطلب سفرزون بهترین جاهای دیدنی همدان ، این شهر باستانی و زیبا را به شما معرفی می‌کنیم.

saadatrent

۱. غار علیصدر ، سرآمد جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان - غار علیصدر
جاهای دیدنی همدان – غار علیصدر

درست است که عبور از دل کوه وهم انگیز است و ترسی در دل ما ایجاد می‌کند، اما اگر پا به غار علیصدر بگذارید بعد از مدتی متوجه می‌شوید که وهم و ترس جای خود را به لذت و هیجان داده است. این غار را شگفت‌انگیزترین غار آبی کشور می‌دانند که نام همدان به آن گره خورده است.

طولانی‌ترین غار آبی ایران

بعد از تحقیقات زمین شناسی مشخص شد که غار علیصدر حدود ۲۰۰ میلیون سال سن دارد. پس جلیقه‌ی نجات را به تن کنید، سوار قایق‌ها شوید و جستجو در این غار آبی را آغاز کنید. طول غار بسیار زیاد است و ارتفاع آب در بعضی از قسمت‌های آن به ۵۰ متر هم می‌رسد. دیدن غار علیصدر در هر فصلی ممکن است. فقط باید به این نکته توجه کنید که اختلاف دمای داخل غار با بیرون آن کاملا قابل لمس است. پس حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

۲. دهکده گنج‌نامه همدان ، قطب گردشگری بر دامن الوند

دهکده تفریحی گنج‌نامه

اگر به دیدن کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه بروید، با دهکده‌ی توریستی زیبایی مواجه می‌شوید که علاوه بر طبیعت منحصر به فرد، امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری هم دارد. این منطقه در سال ۱۳۷۹ در دامنه‌ی شمالی کوه الوند ساخته شد و حالا یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در شهر همدان است.

سفر بر فراز عروس کوه‌های ایران

رشته کوه‌های الوند دارای طبیعت بکر و زیبا هستند. حالا که زمان بازدید از همه‌ی این طبیعت را ندارید، فرصت دیدن آن‌ها را از ارتفاع زیاد از دست ندهید. تله کابین گنج نامه با امنیت بسیار بالا شما را به دیدن عروس کوه‌های ایران دعوت می‌کند. اما اگر به دنبال کمی هیجان هستید، سورتمه و بانجی جامپینگ دهکده گنجنامه می‌تواند تصویر هیجان انگیزتری را از جاهای دیدنی همدان به شما ارائه کند.

غار آکواریوم گنجنامه همدان ، تلفیق علم و سرگرمی

شاید دیدن نمونه‌های نادر اقیانوسی و ماهی‌های کمتر دیده شده مانند سفره ماهی در همدان، کمی عجیب و دور از ذهن باشد. اما برای اینکه این تصور را به چشم ببینید قبل از خروج از دهکده گنجنامه سری به غار آکواریوم آن بزنید. این مجموعه در هر قسمت دارای شبیه سازهای آب و هوایی است؛ با دیدن این جاذبه اقلیم‌های مختلف دنیا را کشف می‌کنید و سفری به قسمت‌های مختلف دنیا خواهید داشت!

۳. آرامگاه باباطاهر همدان ، شاعر آرمیده زیر گنبد فیروزه‌ای

باباطاهر را به دوبیتی‌های لری شیرینش می‌شناسند. شاعری که به دلیل زندگی ساده و عارفانه‌اش به او لقب عریان داده‌اند. از زندگی او مطلب زیادی در دسترس نیست. اما بعضی سندهای تاریخی نشان می‌دهند که در لرستان به دنیا آمده و در همدان به خاک سپرده شده است.

آرامگاه هشت ضلعی با نمای سبز دامنه

آرامگاه باباطاهر در شمال غرب همدان و بر بالای تپه‌ای قرار گرفته است. ستون‌های بلند و گنبد زیبای فیروزه‌ای بنا معماری کلی آن را می سازد. اما عاملی که این مقبره را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی همدان تبدیل کرده، کاشی‌کاری‌های قسمت داخلی گنبد است. اطراف محوطه را دشتی سرسبز پوشانده که می‌تواند محل مناسبی برای تفریح گردشگران باشد.

۴. آرامگاه ابوعلی سینا همدان ، دیدار با شیخ الرئیس

در میان جاهای دیدنی همدان ، آرامگاه ابوعلی سینا جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقبره با علم و فرهنگ شهر پیوند خورده و نماد شهر همدان به حساب می‌آید. بنای ابتدایی مقبره را قاجاریان ساختند و بنای جدید در دولت پهلوی بازسازی و رونمایی شد. بهانه‌ی این بازسازی هزارمین سالگرد تولد حکیم محبوب ایرانی بود.

آرامگاه ابوعلی سینا | جاهای دیدنی همدان
آرامگاه ابوعلی سینا | جاهای دیدنی همدان

همتای گنبد قابوس

در نگاه اول به این آرامگاه ناخود آگاه تصویر گنبد قابوس در ذهن شما زنده می‌شود. البته باید بگوییم که آرامگاه ابن سینا دوازده ستون دارد، فضای بین ستون‌ها باز و تقریبا نصف بنای گنبد قابوس است. در زیر این برج موزه‌ی علم طب احداث شده که دیدن آن خالی از لطف نیست.

۵. بازار همدان ، لذت خرید در بازار سنتی

جاهای دیدنی همدان - بازار همدان
بازار همدان ، نمایش سنت و فرهنگ شهر

خرید، بخش جدایی ناپذیر هر سفر است. اما باید این را بدانید که بازار همدان تنها برای خرید سوغاتی و وقت گذارانی در میان فروشگاه‌ها نیست. بازار همدان یک جاذبه‌ی دوست داشتنی در میان جاهای دیدنی همدان است. بنای قدیمی و آجری با سقف‌های گنبدی شکل حال و هوای شما را عوض می‌کند.

هر راسته یک صنف

برای اینکه همه‌ی ۳۰ راسته‌ی بازار همدان را ببینید، احتمالا لازم است بیشتر از نصف روز وقت داشته باشید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر فرصت گشتن در بازار را دارید، از راسته‌هایی دیدن کنید که هنوز رنگ و بوی قدیمی‌تری دارند. گیوه‌ فروش‌ها، مسگران ، چاقوسازان ، شیشه فروش‌ها و صحاف‌ها بخش‌هایی از راسته‌های جذاب این بازار هستند.

در سفرزون بخوانید

۶.دره مراد بیگ ، تبعیدگاهی با طبیعت منحصر به فرد

دره مراد بیگ ، عمیق ترین دره الوند
دره مراد بیگ ، عمیق ترین دره الوند

در فاصله‌ی حدود ۵ کیلومتری از همدان، عمیق‌ترین دره‌ی کوهستان الوند، منطقه‌ی گردشگری با چشم اندازهای بی‌نظیری را ایجاد کرده است. عمق این منطقه و دسترسی دشوار به آن در زمان گذشته باعث شده بود تا حکومت قاجار از آن به عنوان تبعیدگاه استفاده کند.

بهترین چشم اندازهای پاییزی

حیف است که پاییز بگذرد و از این دره دیدن نکنید. طیف رنگ‌های زرد تا قرمز در کنار هم این منطقه را به زیباترین قاب پاییزی تبدیل می‌کند. البته در این دره خانه های قدیمی و عمارت‌های متروکی هم وجود دارد که عمر آن‌ها به زمان قاجار برمی‌گردد.

۷. تپه هگمتانه همدان ، یادگار سه هزار ساله‌ی مادها

همان‌طور که گفتیم، همدان اولین خانه برای ایجاد تمدن در فلات ایران بود.  تپه هگمتانه نام یکی از جاهای دیدنی همدان است که تاریخ آن با این تمدن پیوند خورده است. نام هگمتانه در سنگ نوشته‌ی بیستون و توسط داریوش اول حک شده است.

هگمتانه ، یادگار تمدن مادها
هگمتانه ، یادگار تمدن مادها

بقایای تاریخی هگمتانه ، گنج تاریخ ایران

بعد از اینکه این تپه توسط گروه‌های مختلف باستان شناسی کشف شد، بقایایی از حکومت‌های مختلف از دل خاک بیرون آورده شد که هرکدام روایت‌گر بخش عظیمی از فرهنگ ایرانی بود. لوح‌های زرین و سیمین ، لوح آرشام و لوح آریا رامنه که در موزه‌ی برلین نگهداری می‌شود، مهم‌ترین آن‌ها هستند.

از موزه هگمتانه بازدید کنید

باید این موزه را ببینید تا تصور شما از دوره‌های مختلف تاریخی به واقعیت نزدیک‌تر شود. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، مومیایی موبانا است که تاریخ شناسان احتمال می‌دهند متعلق به مادر کورورش کبیر باشد.

۸. تخت نادر؛ مهم‌ترین دشت کوه الوند

تخت نادر
تخت نادر

تخت نادر یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان است که در دشت‌های کوهستان الوند در همدان قرار دارد. این منطقه بکر و زیبا، آنقدر جذابیت در خودش جای داده که مورد توجه خاص عده زیادی از گردشگران است.

تخت نادر در واقع از مهم‌ترین دشت‌های کوهستان الوند به شمار می‌رود که ارتفاع آن در حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا است. شیب ملایم و پوشش گیاهی چمنزار در این دشت، آن را بسیار دیدنی و پرطرفدار کرده است.

در این دشت گل‌هایی همچون گل یخ، گل لاله در رنگ‌های متنوع، آلاله، سوسن و گیاهانی همچون گزنه، آزربه، مقرا، ریواس، کنگر، شیرین بیان، موسیر و طوطیا می‌رویند. گر خوش شانس باشید در بازدید از این منطقه طبیعی زیبا، می‌توانید حیوانات زیادی مانند روباه، خرگوش، سمور، میش، قوچ، عقاب و … را می‌بینید.

اگر‌ می‌خواهید به یک مکان بکر و جدید بروید، تخت نادر همدان را انتخاب کنید.

اطلاعات بازدید از تخت نادر:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تخت نادر: همدان، کوهستان الوند، ۱۸ کیلومتری جنوب شهر همدان.

۹. برج قربان؛ یادگار قرن هفتم و هشتم هجری

برج قربان همدان
برج قربان همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان باید به برج قربان اشاره کرد. قدمت این برج تاریخی به قرن هفتم و هشتم هجری باز می‌گردد و در محله زندیه همدان قرار دارد. این برج به دلیل وجود شخصی به نام قربان نامگذاری شده است. کسی که در زمان حمله افغان‌ها به محله زندیه، در عصر صفویان، از مردم دفاع کرد و این منطقه را محل سنگرگاه خود قرار داد.

در این برج که حدود ۸ متر ارتفاع دارد، یک گنبد هرمی شکل به چشم می‌خورد که جنس آن از آجر و ساروج است. در برج قربان شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و همچنین جمعی از امرای سلجوقی دفن شده‌اند.

در سفر به همدان حتما از این مکان تاریخی، دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از برج قربان:

قیمت بلیت: رایگان.

آدرس برج قربان: هندان، خیابان آیت‌الله طالقانی.

۱۰. آرامگاه عارف قزوینی؛ شاعر ملی و مبارز

جاهای دیدنی همدان - آرامگاه عارف قزوینی
آرامگاه عارف قزوینی

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان آرامگاه عارف قزوینی شاعر پرآوازه ایرانی است. آرامگاه عارف قزوینی در همسایگی مقبره ابوعلی سینا و در ساده‌ترین حالت ممکن قرار گرفته و هر روزه محل بازدید بسیاری از گردشگران است.

عارف قزوینی از مردان دوره مشروطیت به شمار می‌رود که علاوه‌بر سرودن شعر در چندین هنر تخصص داشته است.

خوب است بدانید که آرامگاه عارف را هوشنگ سیحون، معمار زبردست ایرانی طراحی کرده است.

اگر تا به حال به آرامکاه این شاعر ملی نرفته‌اید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

اطلاعات بازدید از آرامگاه عارف قزوینی:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس آرامگاه عارف قزوینی: همدان، میدان آرامگاه بوعلی.

۱۱. معبد لائودیسه نهاوند؛ بازمانده سلوکیان

معبد لائودیسه نهاوند
معبد لائودیسه نهاوند

از برجسته‌ترین آثار تاریخی ایران و جاهای دیرنی همدان می‌توان به معبد لائودیسه نهاوند اشاره کرد. این معبد از آثار درخشان دوره سلوکیان به شمار می‌رود که در بافت قدیمی شهر و نزدیکی

تپه دو خواهر قرار گرفته است.

امروزه معبد تاریخی لائودیسه نهاوند محل بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

در سفر به شهر همدان، این مکان دیدنی را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از معبد لائودیسه نهاوند:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان.

آدرس معبد لائودیسه نهاوند: همدان، نهاوند، نزدیکی تپه دو خواهر.

۱۲. پیست اسکی تاریک دره؛ تفریح و ورزش

پیست اسکی تاریک دره
پیست اسکی تاریک دره

پیست اسکی تاریک دره یکی دیگر جاهای دیدنی همدان است که می‌تواند تفریح و ورزش را همراه با هم به شما هدیه کند.

پیست تاریک دره به عنوان یکی از پیست‌های بین‌المللی کشور مطرح می‌شود که در دامنه کوه‌های الوند و ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه قرار گرفته است.

این پیست از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته که علاوه‌بر اسکی‌بازان، علاقه‌مندان به طبیعت را هم به خودش جذب کرده است.

خوابگاه، رستوران، مدرسه اسکی و تله سیژ نیز از جمله امکانات مهم این پیست به شمار می‌رود. بسیاری از کسانی که به این پیست می‌روند، از این امکانات رفاهی استفاده می‌کنند. مدرسه اسکی نیز مکانی است که می‌توانید این ورزش جذاب را در آنجا یاد بگیرید و به آن مشغول شوید.

در سفر به شهر همدان، حتما یک بار به این پیست جذاب و پرطرفدار بروید.

اطلاعات بازدید از پیست اسکی تاریک دره:

آدرس پیست اسکی تاریک دره: همدان، ۱۰ کیلومتری جاده گنجنامه، تاریک دره.

۱۳. گنبد علویان همدان ، شاهکار معماری سلجوقیان

گنبد علویان | جاهای دیدنی همدان
گنبد علویان | جاهای دیدنی همدان

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت گنبد علویان در میان دیگر جاهای دیدنی همدان، گچ بری و معماری بناست. این بنا در ابتدا مسجد بود اما با گذشت زمان به مقبره تبدیل شد. گنبد آن به دلیل آسیب‌های که در طول زمان دیده بود فروریخت. اما هنوز در نام آن گنبد به عنوان نماد به کار می‌رود.

۱۴. باغ ایرانی همدان ؛ زیبا و دلنواز

باغ ایرانی همدان
باغ ایرانی همدان

باغ ایرانی از جاذبه‌های پرطرفدار همدان است که محیطی زیبا، سرسبز و جذاب را برای تفریح گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. این باغ با چشم‌انداز سرسبز و زیبای خود، جایگاه ویژه‌ای نزد خانواده‌ها دارد و مکان مناسبی برای گردش، تفریح و استراحت است. اگر به این شهر دیدنی سفر کردید، حتما از باغ ایرانی نیز دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از باغ ایرانی همدان

قیمت بلیت: رایگان

آدرس باغ ایرانی همدان : همدان، بین بلوار فلسطین و خیابان ابوذر.

۱۵. دشت میشان همدان ؛ بهشت طبیعت‌گردان

دشت میشان | از جاهای دیدنی همدان
دشت میشان همدان

همدان علاوه‌‌بر آنکه شهری تاریخی با بناهای قدیمی است، طبیعت بکر و بی‌نظیری نیز دارد که زیبایی و سرسبزی فوق‌العاده‌اش، دیدنی‌ست.

دشت میشان همدان ، در نزدیکی قله الوند قرار دارد که مکان مناسبی برای تفریح و طبیعت‌گردی به شمار می‌رود.

دشت پهناور و سرسبز، آب و هوای خنک و بی‌نظیر، صدای پرندگان و جوشش آب چشمه، دشت میشان را جزو پرطرفدارترین جاهای دیدنی همدان قرار داده است. با سفر به این منطقه، یک کوهپیمایی نیمه سنگین و جذاب نیز انتظارتان را می‌کشد که پیش از شروع کوهپیمایی و در انتهای جاده منتهی به آن، کتیبه‌ای کهن را می‌بینید که متعلق به دوران داریوش هخامنشی است. علاوه‌بر طبیعت‌گردی و کوهنوردی، می‌توانید زندگی عشایر را هم از نزدیک و بر روی دامنه‌های الوند ببینید.

دشت میشان همدان، از جمله جاهایی است که اگر یک بار به آنجا بروید، برای همیشه در حافظه‌تان خواهد ماند.

اطلاعات بازدید از دشت میشان همدان :

آدرس دشت میشان همدان: همدان، میدان مرکزی، میدان قائم، سمت راست، دوراهی عباس‌آباد-گنج‌نامه، جاده گنج‌نامه

مسیر دسترسی به دشت میشان همدان : از همدان باید به سمت میدان مرکزی به سمت میدان قائم حرکت کنید. از آنجا نیز باید به سمت راست بپیچید. بعد از رسیدن به دوراهی، مسیر گنج‌نامه را ادامه دهید تا به ابتدای مسیر کوه ‌پیمایی برسید.

۱۶. سراب گاماسیاب همدان ؛ بزرگترین سراب کشور

سراب گاماسیاب
سراب گاماسیاب

سراب گاماسیاب در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر نهاوند در استان همدان قرار دارد که از زیباترین و شگفت‌آورترین سراب‌های کشور به شمار می‌رود. سراب گاماسیاب همدان، سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های کشور است که از دره‌های شمالی رشته کوه گروین نشات می‌گیرد.

حجم آب این سراب بسیار زیاد است و جزو سراب‌های پر آب کشور به حساب می‌رود. محوطه اطراف سراب با جنگل‌کاری‌های زیبا و درختان انبوه بلوط پر شده. در بالادست چشمه‌ها نیز غاری طبیعی دیده می‌شود که در نوع خودش تماشایی است. سفر به همدان و بازدید از سراب بی‌نظیر گاماسیاب، بهترین سفر طبیعت‌گردی را برای شما رقم می‌زند که پیش از این‌ها تجربه نکرده‌اید.

اطلاعات بازدید از سراب گاماسیاب همدان :

آدرس سراب گاماسیاب همدان : همدان، ۲۰ کیلومتری جنوب شهر نهاوند

مسیر دسترسی به سراب گاماسیاب همدان : برای رفتن به سراب گاماسیاب باید ۱۰ کیلومتر از شهر نهاوند را به طرف سه‌راهی نهاوند-ملایر-بروجرد بروید. بعد از اینکه به پاسگاه قلعه قباد رسیدید، یک مسیر آسفالته را طی کنید تا به نورآباد برسید. جاده‌ خاکی سمت چپ‌تان را در سمت چپ طی کنید و بعد از آن می‌توانید سرچشمه سراب گاماسیاب را ببینید.

۱۷. حمام حاج آقا تراب همدان ؛ حمام دوقلو

حمام حاج آقا تراب همدان
حمام حاج آقا تراب همدان

حمام حاج آقا تراب، از جمله جاهای دیدنی همدان است که قدمت آن به روزگار قاجاریان باز می‌گردد. این حمام بزرگ تاریخی درکوچه آقا تراب و محله علی آباد نهاوند قرار گرفته است. مساحت این حمام، در حدود ۶۷۰ متر مربع است و در دو بخش زنانه و مردانه و به سبک معماری دوران صفوی ساخته شده است. حمام حاج آقا تراب همدان را با نام «حمام دوقلو» نیز می‌شناسند و دلیل این نام‌گذاری، وجود دو حمام برای اشراف و عموم بوده است.

تزییناتی که در این بنا استفاده شده، شامل گچ‌بری‌های زیبا با طرح اسلیمی و کاشی‌کاری‌هایی از داستان شاهنامه است که بر زیبایی بنا افزوده و آن را چشم نوازتر کرده است.

قسمت‌های مختلف حمام نیز شامل بخش خزینه، تون‌خانه، حمام سرد و حمام گرم می‌شود.

این حمام تاریخی و زیبا از دیدنی‌ترین بناهای استان همدان است که نباید آن را از دست بدهید.

اطلاعات بازدید از حمام حاج آقا تراب همدان :

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۰۰

قیمت بلیت: رایگان

آدرس حمام آقا تراب همدان : همدان، نهاوند، محله علی‌آباد

۱۸. میدان امام همدان ؛ منحصر به فردترین میدان کشور

میدان امام همدان
میدان امام همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان می‌توان به میدان خاص و معروف آن، یعنی میدان امام، اشاره کرد.

این میدان به گونه‌ای طراحی شده است که شش خیابان از آن منشعب می‌شود و همین امر نقطه آغاز تفاوت و برتری میدان امام همدان با دیگر میدان‌های کشور است.

شاید جالب باشد که  بدانید که کار طراحی ومعماری این میدان را فردی آلمانی به نام  کارل فریش انجام داده است. تزیینات هنرمندانه و چشم‌نوازی در میدان امام به کار رفته است، آجرکاری‌های ساده و یا برجسته و نقش‌های هندسی زیبا، همچنین گچ‌بری اطراف پنجره‌ها با نقوش انسان و حیوان و نیز پنجره‌های چوبی دیده می‌شود که دیدن هر یک از آن‌ها، حیرت‌تان را بیشتر خواهد کرد.

تماشای این میدان زیبا را در سفر به همدان از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از میدان امام همدان :

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس میدان امام همدان : همدان، میدان امام خمینی

۱۹. روستای ورکانه همدان ؛ رنسانس ایران

روستای ورکانه
روستای ورکانه

ورکانه، از جمله روستاهای تاریخی و تماشایی همدان است که با قدمتی ۴۰۰ ساله، در ۲۰ کیلومتری این شهر واقع شده است. روستای ورکانه همدان را با نام روستای سنگی نیز می‌شناسند و این نام‌گذاری وام‌دار بناهای سنگی فراوان در آن است. اصلی‌ترین مصالحی که در ساخت بناها و خانه‌های این روستا به کار رفته، سنگ است و تصویری که پیش چشمتان نمایان می‌کند، شبیه به خانه‌های دوران رنسانس اروپا است!

این روستا از جمله جاهای دیدنی همدان است که آن را نگین گردشگری استان همدان می‌دانند و در میان گردشگران خارجی از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار است.

در این روستا می‌توانید کوچه‌های باریک و پر پیچ و خم با خانه‌های سنگی قهوه‌ای رنگ را ببینید. معماری خاص و منحصر به فرد، باغ‌های انبوه و درختان میوه و گردو، چشمه‌های فراوان و مردم مهربان و خونگرم ورکانه، همگی باعث شده‌اند که روز به روز تعداد گردشگران به این منطقه بیشتر شود.

اگر اهل سفر و روستاگردی هستید، برای بازدید از روستای ورکانه همدان نیز برنامه‌ریزی کنید.

اطلاعات بازدید روستای ورکانه همدان :

آدرس روستای ورکانه همدان : استان همدان، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان

مسیر دسترسی به روستای ورکانه همدان : برای رسیدن به این روستای زیبا ابتدا به جاده همدان به ملایر بروید. بعد از آن، راهی جاده سد اکباتان شوید. بعد از طی مسافتی به جاده ورکانه می‌رسید که بعد از پشت سر گذاشتن آن، به روستا می‌رسید.

۲۰. موزه و سفره‌خانه سنتی حمام قلعه همدان ؛ بازمانده از دوران قاجار

موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان
موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان

موزه و سفره‌خانه سنتی حمام قلعه از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری همدان به شمار می‌رود که طرفداران بسیاری نیز دارد. این حمام تماشایی با معماری تلفیقی ایرانی-اسلامی متعلق به دوران قاجار است. موزه و سفره‌خانه سنتی حمام قلعه در محله‌ای قدیمی به نام قاشق‌تراشان و در محدوده میدان امام‌ خمینی و خیابان شریعتی همدان قرار گرفته که معماری زیبای آن بسیار مورد توجه است.

این حمام نیز مانند دیگر حمام‌های قدیمی از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل شده است. حمام، شامل بخش‌هایی همچون حمام سرد، حمام گرم و انبار هیزم می‌شود که در هر قسمت مجسمه‌هایی نمادین از مردم شهر قرار داده شده که این موزه مردم‌شناسی را تکمیل می‌کند.

این مجموعه، علاوه‌بر موزه، دارای یک سفره‌خانه سنتی است که در آنجا می‌توانید انواع غذاهای سنتی را همراه با موسیقی محلی نوش جان کنید.

مجموعه حمام قلعه همدان، می‌تواند یک روز و شب بی‌نظیر را در شهر زیبای همدان برای شما رقم بزند.

اطلاعات بازدید از سفره‌خانه سنتی حمام قلعه همدان :

ساعت بازدید:  ۸:۴۵ صبح تا ۲۳:۳۰

آدرس سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان : همدان، خیابان شریعتی، کوچه مهر

۲۱. روستای سیمین ابرو همدان ؛ روستایی با ۳۰۰ سال قدمت

روستای سیمین ابرو همدان
روستای سیمین ابرو همدان

از دیگر روستاهای هدف گردشگری در همدان، می‌توان از روستای سیمین ابرو نام برد که جزو روستاهای زیبای تاریخی و کهن این شهر به شمار می‌رود. این روستا در نقطه‌ای کوهپایه‌ای و با معماری خاص سنگی، به شکل پلکانی همراه با کوچه‌های باریک و تنگ در این استان قرار گرفته.

روستای سیمین ابرو علاوه‌بر زیبایی بناهای تاریخی و معماری، طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد که باعث شده، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

اگر دوست دارید یک تجربه روستاگردی جذاب را داشته باشید، روستای سیمین ابرو همدان را انتخاب کنید.

اطلاعات بازدید از روستای سیمین ابرو همدان‌ :

آدرس روستای سیمین ابرو همدان : همدان، ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی همدان.

۲۲. تالاب آبشینه همدان ؛ میزبان پرندگان مهاجر

تالاب آبشینه همدان
تالاب آبشینه همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان که طرفداران زیادی نیز دارد، می‌توان به تالاب آبشینه اشاره کرد.

این تالاب وسعتی در حدود ۸۵ هکتار دارد که استراحت‌گاهی برای پرندگان مهاجر و بومی کشور به شمار می‌رود که هر ساله در فصل بهار از ایران عبور می‌کنند. این تالاب دیدنی، زیستگاه مهم و غنی گیاهی و جانوری کشور شناخته می‌شود که به عنوان منطقه شکار ممنوع در این شهر قرار گرفته. در تالاب آبشینه همدان، می‌توانید پرندگان زیبایی همچون پلیکان، کشین، فلامینگو، اگرت، حواصیل خاکستری و چوبیا را ببینید که از آفریقا به این سمت سفر کرده و در تالاب استراحت می‌کنند.

در اطراف تالاب نیز گیاهان مهمی چون آفتابگردان، نعنا، چتریان، شب بو، گاو زبان، گندمیان، فرفیون و بقولات وجود دارند که بر زیبایی این منطقه افزوده است.

در سفر به همدان، حتما تالاب آبشینه را نیز در لیست جاهای دیدنی مورد نظرتان قرار دهید.

اطلاعات بازدید از تالاب آبشینه همدان :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تالاب آبشینه همدان : ۵ کیلومتری همدان، مرکز دهستان سنگستان

۲۳. کلیسای گریگوری استفان همدان ؛ تجربه یک بازدید متفاوت

کلیسای گریگوری همدان
کلیسای گریگوری همدان

کلیسای گریگوری استفان همدان، یکی از دیدنی‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ای این شهر است که در محله قدیمی ارامنه و در قسمت شرقی تپه هگمتانه قرار دارد. این کلیسای تاریخی در زمان شاه سلیمان صفوی و به دست جمعی از ارامنه اصفهان، مهاجران و تجار ارمنی روسیه ساکن در همدان بنا شده.

این کلیسا با معماری خیره کننده و تزیینات زیبا جزو زیباترین کلیساهای همدان به شمار می‌رود. برج ناقوس‌خانه، حیاط خلوت، حیاط اصلی، پنجره‌های باریکی که تامین نور را بر عهده دارند و تابلوهای زیبا و ارزنده از حضرت مریم و حضرت مسیح و… از دیدنی‌های این کلیسا هستند. بازدید از کلیسای گریگوری استفان تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد است که می‌توانید آن را امتحان کنید.

اطلاعات بازدید از کلیسای گریگوری استفان همدان :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کلیسای گریگوری استفان : همدان، ضلع شرقی تپه هگمتانه، محله قدیمی ارامنه

۲۴. مقبره استر و مردخای همدان ؛ مهمترین زیارتگاه یهودیان در ایران

مقبره استر و مردخای یهودی در همدان
مقبره استر و مردخای یهودی در همدان

اگر به شهر همدان سفر کنید، در داخل شهر زیارتگاهی تاریخی را می‌بینید که متعلق به یهودیان و مورد احترام این اقلیت دینی است. مقبره استر و مردخای بنایی تاریخی و دینی است که قدمت آن به قرن سوم هجری باز می‌گردد و به زیبایی و با نمایی از سنگ و آجر ساخته شده است.

دو مقبره استر و مردخای در وسط این بنا قرار گرفته و به زیبایی با صندوق چوبی قدیمی و منبت‌کاری، پوشیده شده است. در بالای این مقبره، کتیبه‌ای با خط عبری و برجسته به صورت گچبری دیده می‌شود. بخش‌های مختلف این زیارتگاه که شامل دهلیز، ایوان، شاه‌نشین و مدخل ورودی می‌شود با نمایی زیبا و دیدنی طراحی شده است که چشم را خیره می‌کند. بازدید از مقبره استر و مردخای، برایتان لذتبخش و خاطره‌انگیز خواهد بود.

اطلاعات بازدید از مقبره استر و مردخای همدان :

ساعت بازدید: ۸ صبح تا۱۹:۰۰

قیمت بلیت: برای گردشگران داخلی ۱۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی رایگان

آدرس مقبره استر و مردخای همدان : همدان، مرکز شهر، ابتدای خیابان شریعتی

۲۵. موزه تاریخ طبیعی همدان ؛ گنجینه گران‌بهای گونه‌های گیاهی و جانوری

موزه تاریخ طبیعی همدان
موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های این شهر است که انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی و جانوری را در خودش جای داده است. این موزه با دارا بود شش سالن اصلی، از موزه‌های مهم و اصلی برای پژوهش به شمار می‌رود. سالن‌های موزه شامل سالن صدف‌ها و مرجان‌ها، سالن زمین شناسی، سالن پستانداران و پرندگان، سالن آبزیان، سالن پروانه‌ها و حشرات و سالن خزندگان است که هر یک جذابیت ویژه خود را دارند و مورد توجه گردشگران واقع شده‌اند. اگر به این دست موزه‌ها علاقه‌مندید، حتما از موزه تاریخ طبیعی شهر همدان دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از موزه تاریخ طبیعی همدان :

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷:۳۰

قیمت بلیت: رایگان

آدرس موزه تاریخ طبیعی همدان : چهارباغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بوعلی سینا

۲۶. خانه لطفعلیان ؛ یادگار فتحعلی‌شاه

خانه لطفعلیان | دیدنی های همدان
خانه لطفعلیان

خانه لطفعلیان ، یکی از زیباترین جاهای دیدنی همدان است که در لیست پرطرفدارترین‌ها جاهای دیدنی این شهر قرار دارد. قدمت این خانه تاریخی زیبا، به زمان قاجار باز می‌گردد و به یادگار مانده از این دوران است. خانه تاریخی لطفعلیان که امروزه به عنوان خانه_موزه استفاده می‌شود در شهر ملایر همدان واقع شده و بنایی آجری دارد.

لطفعلیان خانه‌ایست که دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که با در و پنجره‌های ارسی و رنگارنگ پوشیده شده است. در میان حیاط خانه حوضی دیدنی و زیبا قرار گرفته که ترکیب آن با گلکاری‌های اطراف حیاط، منظره‌ای شکوهمند را پیش چشمتان به نمایش می‌گذارد. حسینیه و همچنین زیرزمین این خانه نیز جزو دیدنی‌ترین قسمت‌های آن به شمار می‌روند. در بخش زیرزمین خانه لطفعلیان می‌توانید حوضخانه‌ای را ببینید که نمایی سنگی در وسط قرار گرفته و در روزهای گرم تابستان، از خنک‌ترین جاهای خانه است.

علاوه‌بر ویژگی‌های منحصر به فرد خانه، سالن‌های مختلف موزه و اشیای گرانبهای موجود در آن نیز جذاب و دیدنی است.

اگر به تماشای خانه_موزه‌های تاریخی و تماشایی علاقه‌مندید، خانه لطفعلیان همدان را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از خانه لطفعلیان :

ساعات بازدید : ۸ صبح تا پایان ساعت اداری

قیمت بلیت : رایگان

آدرس خانه لطفعلیان : همدان، ملایر، خیابان شهید مصطفی خمینی، خانه موزه لطفعلیان

۲۷. آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی ؛ مرد خدا

آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی | جاهای دیدنی همدان
آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی

از دیگر جاهای دیدنی همدان ، میتوان به آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی اشاره کرد که در روستای آرتیمان تویسرکان قرار دارد. رضی‌الدین آرتیمانی از عارفان و شاعران دوره صفوی بوده که مقبره او، امروزه زیارتگاه عاشقان است.

از آرامگاه اولیه رضی‌الدین چیز زیادی باقی نمانده بود که در میان سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ مقبره او را به طور کامل بازسازی کرده و به شکل امروزی درآوردند.

ساختمان آرامگاه، یک چهار ضلعی مربع شکل است که هر یک از ضلع‌های آن با سه طاق بلند بنا شده‌اند. این ساختمان از نزدیک شکوه و بزرگی خاصی دارد که چشم را می‌نوازد. تزیینات داخلی آرامگاه، ساده و همراه با تزیینات آجری است که این سادگی و زیبایی جلوه خاصی را به بنای مقبره بخشیده است.

اگر به استان همدان و شهر تویسرکان سفر کردید، حتما از این آرامگاه دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی :

ساعات بازدید : بهار و تابستان ۹ تا ۱۹ ، پاییز و زمستان ۹ الی ۱۷

قیمت بلیت : رایگان

آدرس آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی : همدان، تویسرکان، فاصله ۳ کیلومتری تویسرکان، روستای آرتیمان.

۲۸. برج قربان همدان ؛ ساده و زیبا

برج قربان همدان | جاهای دیدنی همدان
برج قربان همدان

برج قربان همدان ، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های همدان است که با نمای خاص و معماری ویژه خود، در این شهر قرار گرفته است.

بنای برج قربان، از جمله آثار مربوط به سدی ششم تا هشتم هجری قمری است. بر اساس روایات، این برج بخشی از یک مجموعه بسیار بزرگ شامل مدرسه، مسجد، خانقاه، کتابخانه و … بوده است که تمامی آن‌ها از بین رفته‌اند.

برح زیبای قربان، دارای ساختمانی ۱۲ ضلعی با گنبد مخروطی شکل است که سبک تازه و دیدنی معماری آن، مورد توجه گردشگران قرار دارد. نمای آجری و ساده ساختمان، خبر از کهنه بودن بنا می‌دهد و قدمت آن را به روشتی نشان می‌دهد. پنجره‌های کوچک مشبک و سرداب درون برج نیز از دیگر دیدنی‌های این بنا هستند که تماشای آن‌ها برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی بسیار لذتبخش است.

اطلاعات بازدید از برج قربان همدان :

آدرس برج قربان همدان : همدان، بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان ابن سینا.

۲۹. سراب ملوسان ؛ عروس همدان

سراب ملوسان | نقاط دیدنی همدان
سراب ملوسان

در میان جاهای دیدنی همدان، طبیعت این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از زیباترین روستاهای گردشگری همدان، سراب ملوسان نام دارد که با طبیعت بکر و بی‌نظیر و دیدنی‌های منحصر به فردش، همچون عروسی در این منطقه خودنمایی می‌کند. سراب ملوسان، آنقدر بکر، تماشایی و خاص است که قطعا با دیدن آن حیرت‌زده خواهید شد. در ملوسان همدان، می‌توانید ده‌ها چشمه پرآب و زلال، دو غار تاریخی، دشت‌های پهناور و و کوه‌های سراب را ببینید.

اگر در اردیبهشت ماه به سراب ملوسان سفر کنید، لاله‌های واژگون اطراف شما را پر می‌کنند و زیباییشان را به رختان می‌کشند.

دشت‌های پهناور و سبز، کوهستان‌های تماشایی، چشمه‌های گوارا و… همه از زیبایی‌های سراب ملوسان است که می‌توانید در سفر به همدان آن را ببینید.

اطلاعات بازدید از سراب ملوسان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس سراب ملوسان : همدان، ۱۷ کیلومتری شهرستان نهاوند، نزدیکی روستای ملوسان.

۳۰. سراب گیان همدان ؛ ساحره‌ای در دل همدان

سراب گیان همدان
سراب گیان همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان، می‌توان به سراب گیان در این استان اشاره کرد که با زیبایی محسور کننده‌اش، جایگاه ویژه‌ای در میان گردشگران دارد.

سراب گیان همدان، چشمه‌ای پرآب و گوارا است که دور آن را درختار انبوه و سرسبز چنار پر کرده‌اند. اگر به سراب گیان همدان پا بگذارید، فکر می‌کنید که به یک سرزمین رویایی زیبا قدم گذاشته‌اید که باور این حجم از جذابیت را برایتان سخت می‌کند.

باید بدانید که سراب گیان، در اسفندماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

درختان بلوط بلند، صدای چشمه و عطر خوب طبیعت این منطقه، می‌تواند شما را مست و محسور کند. اگر طرفدار طبیعت‌گردی و کشف مکان‌های جدید هستید، سراب گیان را فراموش نکنید.

اطلاعات بازدید از سراب گیان همدان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس سراب گیان همدان : همدان، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند، ۲ کیلومتری تپه باستانی گیان، شمال شهر گیان.

۳۱. شاهزاده حسین همدان ؛ زیارتگاه عاشقان

شاهزاده حسین همدان | جاهای دیدنی همدان
شاهزاده حسین همدان

امامزاده حسین، یا شاهزاده حسین همدان، بقعه متبرکه‌ای است که در میدان امام همدان قرار گرفته. این امامزاده، از بناهای دوره صفویه به شمار می‌رود که با معماری زیبا و دیدی خود، زیارتگاه عاشقان است.

در ورودی امامزاده، درختان توت قدیمی و کهنسالی به چشم می‌خورند که به حیاط این آرامگاه جلوه خاصی بخشیده است. ایوان ورودی، شبستان پیشین، اتاق مقبره وسردابی در عمق سه متری زمین، بخش‌های مختلف این امامزاده را تشکیل می‌دهند. کاشی‌کاری‌های دیدنی، کتیبه‌هایی با خط نستعلیق، آیینه‌کاری‌های چشم‌نواز و ضریح زیبای نقره‌کوب، از جمله تزیینات به کار رفته در بنای امامزاده است.

اگر مسافر همدان هستید، زیارت شاهزاده حسین را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از شاهزاده حسین همدان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس شاهزاده حسین همدان : همدان، میدان امام، ابتدای خیابان شهدا.

۳۲. دریاچه سد اکباتان همدان ؛ تفرجگاه خاطره‌انگیز

دریاچه سد اکباتان همدان
دریاچه سد اکباتان همدان

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان، دریاچه سد اکباتان است که با زیبایی خاص خود در همدان خودنمایی می‌کند.

دریاچه سد اکباتان همدان تفرجگاهی مناسب برای مردم محلی و گردشگران است که محیط متفاوت و زیبای آن برای یک فراغت چند ساعته بسیار مناسب است. دریاچه سد ۶۰ هکتار وسعت و نزدیک به ۱۸ متر عمق دارد. دور تا دور این دریاچه با فضای سبز و درختان پوشیده شده که زیبایی منطقه را دوچندان کرده است. امکان انواع ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب نیز بر محبوبیت دریاچه سد اکباتان افزوده است.

این دریاچه می‌تواند مکانی دلچسب و خاطره‌انگیز در سفر به استان زیبای همدان باشد.

اطلاعات بازدید از دریاچه سد همدان اکباتان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس دریاچه سر اکباتان همدان : جاده همدان ملایر، ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان.

۳۳. تپه عباس آباد همدان ؛ تپه نقاره خانه

تپه عباس آباد همدان | دیدنی های همدان
تپه عباس آباد همدان

تپه عباس آباد همدان که به تپه نقاره خانه نیز شهرت دارد، از دیگر مکان‌های جذاب و توریستی همدان است. این تپه که بر بالای بلندی‌های شهر قرار دارد، از یک طرف دره سرسبز عباس آباد و از طرف دیگر ، نمائی از شهر همدان را به نمایش گذاشته است.

بر بالای تپه عباس آباد یا بام همدان، امکانات رفاهی و گردشگری زیادی از جمله رستوران، آبشار و استخر وجود دارد که از جذابیت‌های تپه عباس آباد به شمار می‌روند.

اگر دوست دارید چند ساعتی را به دور از هیایوی شهر و در هوایی عالی به سر ببرید، تپه عباس آباد همدان، مناسب‌ترین مکان برای شما خواهد بود.

اطلاعات بازدید از تپه عباس آباد همدان :

ساعت بازدید : همه روزا، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس تپه عباس آباد همدان : همدان، مشرف به میدان قائم (داریوش سابق)، تپه عباس آباد.

۳۴. پارک مینی ورلد ؛ جهان کوچک

پارک مینی ورلد
پارک مینی ورلد

یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی همدان، پارک مینی ورلد ملایر است. این پارک زیبا، با طراحی خلاق و دیدنی خود، شبیه به جهانی کوچک است که ماکت مکان‌ها و بناهای معروف دنیا را درون خودش جای داده است.

پارک مینی ورلد همدان، عنوان چهارمین پارک مینی ورلد دنیا را به خودش اختصاص داده و هر روزه مورد توجه و بازدید گردشگران، خصوصا گردشگران خارجی قرار دارد.

از جمله ماکت‌های موجود در این پارک می‌توان به ماکت تخت جمشید، سربازان هخامنشی، معبد الهه آتنا، حافظیه، برج ایفل، برج پیزا، پل ورسک مازندران، مقبره خیام و سی و سه پل اصفهان اشاره کرد.

اطلاعات بازدید از پارک مینی ورلد :

ساعات بازدید : همه روزه، از ساعت ۸ صبح الی ۲۴ بامداد

قیمت بلیت : رایگان

آدرس پارک مینی ورلد : همدان، شهرستان ملایر، بلوار انقلاب، بلوار شهید بیات، کیلومتر یک بلوار نبوت، مینی ورلد خاورمیانه

۳۵. لالجین،‌ شهر آب و خاک

لالجین شهری‌ست که به واسطه‌ی هنر سفالگری و خاک و گِل‌اش شهرت پیدا کرده. شهری که مردمان‌ش از دل گل بی‌جان آثاری زیبا و هنرمندانه خلق می‌کنند. لاله جین مرکز سفال ایران است و به گفته‌ی باستان‌شناسان قدمت آن به حدود ۷۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بیش‌از نیمی از جمعیت این شهر به شغل سفالگری مشغول‌اند و در کارگاه‎های سفال و سرامیک ظروف سفالی و سرامیکی تولید می‌کنند. هر ساله بازدیدکنندگان زیادی برای خرید و تماشا به این شهر می‌آیند. دیزی لالجین هم بسیار معروف است.

۳۶. تالاب شیرین سو، زیباترین تالاب انسان‌ساز

تالاب انسان‌ساخت و دائمی شیرین سو در شهری با همین نام از توابع شهرستان کبودرآهنگ واقع شده و در لیست جاهای دیدنی همدان قرار دارد. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی زیادی است که در طول فصل‌های مختلف سال به آنجا می‌آیند. همچنین کوهنوردان و گردشگران زیادی هم برای بازدید از این تالاب زیبا به آن منطقه سفر می‌کنند. روزهای بهاری این تالاب بسیار دیدنی و زیباست. علاوه بر پرندگانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، زیستگاه‌ مناسبی برای سنجاب‌هاست.

۳۷. آب گرم رزن، درمانی برای بیماری‌های پوستی

برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید با سفر خود استان همدان همه‌ چیزهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید در این استان خواهید دید!‌ چشمه‌ی آب گرم رزن از همین جاذبه‌های گردشگری است که در استان کوهستانی همدان مقصدی مهم برای گردشگران است. در شهرستان رزن چشمه‌های زیادی وجود دارد که یکی از این چشمه‌ها چشمه‌ی آب گرم قِینَرجه است. این چشمه به‌خاطر املاحی که دارد برای بیماران پوستی دارای خواص درمانی است و پوست را نرم و لطیف می‌کند. همچنین از این آب در درمان بیماری‌هایی مثل پا درد و رماتیسم هم استفاده شده است.

۳۸. سنگ نوشته اسدآباد، باقی‌مانده از صفویان

بند و سنگ نوشته آقاجان بلاغی اثری باقی‌مانده از دوران صفویه است که در روستای آقاجان بلاغی اسدآباد قرار دارد. متن حک‌شده روی سنگ قطعه شعری به خط ثلث است و حاوی نام بانی و تاریخ ساخت آن است. این سنگ‌نوشته به‌صورت برجسته حکاکی شده است. به‌ جزء این سنگ نوشته چیزی در حدود ۵۰ سنگ قدیمی دیگر در اسدآباد وجود دارد.

۳۹. ازناو فامنین،‌ روستای تک خانواری

روستای ازناو فامنین به‌خاطر جاذبه‌های ویژه‌ای که دارد یکی از روستاهای شهر همدان است که هدف گردشگری قرار می‌گیرد. این جاذبه‌ها شامل غار هفت‌محراب،‌ مسجد قدیمی، حمام قدیمی، چشمه‌ها و کوه‌ها و امامزاده عین‌وغین است. ازناو فامنین تنها روستایی است که تعداد خانوار آن عددی تک رقمی است و جمعیت آن به عدد ۲۳نفر می‌رسد (یعنی ۶ خانوار).

۴۰. نوشیجان، مهم‌ترین پایتخت ماد‌ها

نوشیجان از دیگر اثار مهم تاریخی در لیست جاهای دیدنی همدان است. اگر به‌هوای دیدن پایتخت مادها،‌ اولین سلسله‌ی ساکن در ایران به این استان می‌آیید، شاید بهتر است بدانید جایی‌‌که دنبالش می‌گردید همین‌جاست! نوشیجان از قدیم‌ترین بناهای ایران است که در شهرستان ملایر و روستای شوشاب واقع شده و نشانه‌هایی از سکونت چندین سلسله مختلف، از جمله اولین سلسله‌ی ساکن ایران؛ مادها در آن پیدا شده است. در این تپه‌ی باستانی آثاری مربوط‌به سه دوره کشف شده. این سه دوره شامل ماد، ‌هخامنشی و ساسانیان است. مهم‌ترین بخش‌های تپه آتشکده‌ای است که از دوران مادها به‌جا مانده و تالار ستون‌دار آپادانا که نقشه‌ی آن شبیه به معماری تالار صد‌ستون تخت‌ جمشید است. این تالار نشانه‌های از سکونت هخامنشیان دارد. به جزء آتشکده اصلی و تالار آپادانا معبد مرکزی، اتاق‌ها و انبارهای مختلف نیز در این مجموعه وجود دارند. نمونه‌هایی از نخستین پول بشری هم در نوشیجان پیدا شده که نام این پول‌ها را سیگلو گفته‌اند.

۴۱. شیر سنگی همدان

شیر سنگی یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. این شیر در یکی از میادین اصلی همدان، یعنی میدان سنگ شیر قرار دارد. این مجسمه جزء قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر به حساب می‌آید. بد نیست بدانید در دوران اسکندر مقدونی، این شیر را به یادبود یکی از سرداران محبوب اسکندر با نام هفایستیون ساخته شد. این یادبود را به دستور مستقیم شخص اسکندر مقدونی ساختند. شیر سنگی همدان جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

البته بر اساس اسناد تاریخی، در ابتدا دو شیر سنگی آن هم در کنار دروازه اصلی شهر قرار داشت. متأسفانه در حال حاضر یکی از این شیرها به‌صورت کامل تخریب شده است و شیر دیگر نیز پنجه‌ای شکسته دارد. صورت شیر در طی این سال‌های طولانی آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم می‌توان شمایل شیر را از آن متوجه شد. محل امروزی شیر سنگی همدان توسط مهندس هوشنگ سیحون آماده شده است تا از گزند دست مردم در امان بماند.

آدرس: همدان، میدان سنگ شیر

۴۲. تله کابین گنج نامه

در بخش‌های قبلی درباره روستای توریستی گنج نامه با شما صحبت کردیم؛ اما این تله‌کابین به‌حدی زیبا و دوست‌داشتنی است که باید به آن تأکید کنیم. در ارتفاعات روستای توریستی گنج نامه می‌توانید شاهد امکاناتی همچون سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز ترول، پیست تریال، دیواره سنگ‌نوردی، سالن بولینگ، تعادل هوایی، پیست سورتمه‌سواری، پیست اسکی و سایر امکانات همانند رستوران، کافی‌شاپ و البته واحد‌های اقامتی باشید. همچنین لازم به ذکر است که سکوی پرش بانجی جامپینگ این روستا، دومین سکوی مرتفع در کشور محسوب می‌شود. حال تصور کنید در این مجموعه شاد و مفرح، می‌توانید با تله‌کابین خودتان را به ارتفاعات برسانید و از مناظر تماشایی دیدن کنید. این تله کابین یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان به حساب می‌آید که حتماً باید از آن دیدن کنید. تماشای منظره غروب آفتاب از فراز تله‌کابین به یک خاطره فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

آدرس: همدان، ۵ کیلومتری شهر همدان، بلوار کولاب

۴۳. چشمه ملک

چشمه ملک نام یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. متأسفانه کمتر کسی حتی نام این چشمه را می‌شناسند. این چشمه در روستایی با همین نام و در فاصله ۷کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. از نظر ظاهری شاید این چشمه جاذبه خاصی نباشد؛ اما آب آن بسیار شیرین، گوارا و البته خنک است. بد نیست بدانید حوالی این چشمه، مکانی عالی برای استراحت کوهنوردان محسوب می‌شود. شاید از خودتان بپرسید کدام کوهنورد؟ این چشمه در مسیر صعود ارتفاعات ۴قله و بخشی از خط‌الراس الوند قرار دارد. به همین خاطر بسیار مورد توجه کوهنوردان و ورزشکاران قرار می‌گیرد. این چشمه جزئی از میراث طبیعی ملی ایران به حساب می‌آید. پس اگر از کنار این چشمه عبور کردید، چند لحظه توقف کنید و طعم آب گوارای آن را بچشید.

آدرس: همدان، شهرستان همدان، بخش مرکزی، روستای چشمه ملک

۴۴. کاروانسرای تاج آباد

در گذشته سفر به سادگی امروز نبود. در حقیقت نمی‌توانستیم وارد وبسایت سفرزون شویم، بهترین پرواز و هتل را انتخاب کنیم و منتظر روز سفرمان بمانیم! در گذشته برای سفری کوتاهی بین شهری، باید هفته‌ها و حتی ماه‌ها در راه به سر می‌بردید! به همین خاطر وجود کاروانسرا در میان راه برای رفع خستگی و استراحت مسافران و البته احشام بسیار مهم بود. کاروانسرای تاج آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. این کاروانسرا در میان جاده همدان – کرمانشاه قرار دارد. کاروانسرای تاج آبادی در نزدیکی همدان و شهرستان بهار و در کنار روستایی با همین نام جا خوش کرده است. خوشبختانه این کاروانسرا به‌خوبی از گزند زوال متواری شده و آسیب کمی را متحمل شده است. پس بازدید از این کاروانسرا را اکیدا به گردشگران عزیز توصیه می‌کنیم.

آدرس: همدان، شهرستان بهار، تاج‌آباد سفلی

۴۵. چشمه فرشه

در محدوده اطراف همدان، چندین و چند چشمه پرآب مختلف وجود دارد. چشمه فرشه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های همدان به حساب می‌آید که در امتداد دره مرادبیگ قرار دارد. این چشمه در مسیر خود با چشمه‌های کوچک و بزرگ مختلف هم‌مسیر می‌شود و هکتار دشت را سیراب می‌کند. در مسیر حرکت این چشمه، گل‌های وحشی متعدد و گیاهان دارویی مختلف رشد می‌کنند. آب این چشمه نهایتاً به روستاهای سیلوار و دره مرادبیگ می‌رسد. مردم این روستا نیز به لطف وجود این چشمه، باغات میوه پرباری دارند. بازدید از این چشمه و پیاده‌روی در مسیر آن، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات شما خواهد بود.

آدرس: همدان، شهرستان همدان، مسیر دره مرادبیگ

۴۶. موزه ابوعلی سینا

موزه ابوعلی سینا یکی از جاهای دیدنی همدان است که حتماً باید از آن دیدن کنید. این موزه درست در میدان بوعلی سینا همدان قرار دارد. موزه ابوعلی سینا در سال ۱۳۳۰ در آرامگاه بوعلی سینا درست در میدان بوعلی همدان افتتاح شد. به نوعی می‌توان گفت که این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های همدان و مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود.

همان طور که می‌دانید، بوعلی سینا یکی از مهم‌ترین پزشکان و اندیشمندان طول تاریخ دنیا محسوب می‌شود. وی آثار بسیاری دارد و باعث شده تا علم پزشکی در ایران پیشرفت بسیاری داشته باشد. آرامگاه این استاد بزرگوار در شهر همدان قرار دارد. به همین خاطر موزه‌ای به بزرگداشت او افتتاح کرده‌اند. در این موزه فهرستی از آثار او گرده‌آوری شده است. از این میان ۱۳۱ نوشته اصل ابن سینا و ۱۱ اثر منسوب به او هستند. این موزه از نظر ارزش تاریخی در تمام دنیا شهرت بسیاری دارد.

آدرس: همدان، میدان بوعلی سینا

شماره تماس: ۰۸۱۳۸۳۸۱۶۰۱

ساعت بازدید: ۹ ال ۱۶

هزینه بازدید: ۳هزار تومان

۴۷. مسجد جامع همدان

در سفر به شهرهای مختلف، حتماً باید از مساجد جامع دیدن کرد. مساجد جامع هر شهر مهم‌ترین مسجد آن شهر محسوب می‌شود. مسجد جامع همدان یکی از زیباترین مساجد ایران محسوب می‌شود. این مسجد در نزدیکی میدان مرکزی شهر و بخش غربی خیابان اکباتان و در امتداد راسته بازارهای شهر قرار دارد. قدمت مسجد جامع همدان به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار دستور ساخت این مسجد صادر شد. این مسجد سه درب ورودی دارد.

یک درب ورودی نوساز سمت خیابان اکباتات است. ورودی قدیمی با دالان قاطقدار در بخش شرقی صحن قرار دارد و ورودی قدیمی با دالان هشتی مقرنس‌کاری بسیار زیبا در ضلع غربی صحن واقع شده است. هر سه ورودی بسیار زیبا و چشم‌گیر هستند. این مسجد معمار خاص و تماشایی دارد. زمانی که وارد مسجد می‌شوید، قطعاً تا چند لحظه از زیبایی تزئینات بیرونی آن لذت خواهید برد. این مسجد آنقدر زیباست که می‌توانید تصاویر یادگاری بسیار زیبایی بگیرید.

آدرس: همدان، ابتدای خیابان اکباتان- نزدیک میدان امام خمینی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۸. رصدخانه ابن صلاح همدانی

رصدخانه ابن صلاح همدانی یکی از مهم‌ترین مراکز اخترشناسی ایران و جزو برترین جاهای دیدنی همدان است. این رصدخانه بر فراز تپه حاج عنایت در بخش شمال‌شرقی شهر قرار دارد. رصدخانه ابن صلاح همدانی توسط شهرداری همدان در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر معدونت فرهنگی و اجتماعی همدان این مرکز را اداره می‌کند.

این مرکز مجهز به دو گنبد آسمان‌نما با تجهیزات الکترونیکی کاملاً پیشرفته است. در این مرکز می‌توانید با کمک آسمان‌نماها، با ستاره‌ها و صورت‌های فلکی مختلف بیشتر آشنا شوید. بازدید از این آسمان‌نما برای تمامی گروه‌های سنی بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. همچنین در دورانی که وضعیت هوا مساعد باشد، چند تلسکوپ بیرون محوطه رصدخانه قرار می‌دهند تا بازدیدکنندگان بتوانند از تماشای ستارگان لذت ببرند.

آدرس: همدان

ساعت بازدید: با هماهنگی قبلی برای بازدید

هزینه بازدید: ۱۰هزار تومان

۴۹. امامزاده هادی ابن علی

امامزاده هادی ابن علی یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است که در برنامه سفر خود باید بازدید از آن را قرار دهید. امامزاده هادی ابن علی در کنار آرامگاه باباطاهر عریان قرار دارد. این امامزاده مقبره بسیار کوچک و در عین حال دیدنی دارد. زمانی که وارد محوطه بیرونی این امامزاده می‌شوید، حس خوبی به شما انتقال داده می‌شود. فضای مقبره این امامزاده بسیار آرام و دوست‌داشتنی است. همچنین بد نیست بدانید که قدمت مقبره امامزاده هادی ابن علی به دوران الیخانیان باز می‌گردد. مقبره این امامزاده یکی از میراث ملی ایران است و نام آن در بین آثار ملی به چشم می‌خورد.

آدرس: همدان، میدان باباطاهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۰. موزه صنایع دستی همدان

در سال ۱۳۸۸، درست در میدان باباطاهر، کنار آرامگاه باباطاهر، موزه صنایع‌دستی همدان افتتاح شد. این موزه در حال حاضر یکی از جذاب‌‌ترین جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. همان طور که می‌دانید، صنایع‌دستی هر شهری بسیار خاص و دیدنی هستند. همچنین بد نیست که به‌عنوان سوغات سفر خود، صنایع‌دستی آن شهر را تهیه کنید. مردم همدان نیز مردمانی بسیار هنرمند هستند. پس می‌توانید به‌عنوان سوغات، صنایع‌دستی این شهر را تهیه کنید. برای اینکه با صنایع‌دستی همدان بیشتر آشنا شوید، بد نیست ابتدا سری به موزه صنایع‌دستی این شهر بزنید. همچنین با توجه به اینکه در کنار آرامگاه باباطاهر قرار دارد، می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: میدان باباطاهر، جنب آرامگاه باباطاهر

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۳هزار تومان

۵۱. روستای سیلوار

در سفر به شهرهای مختلف، باید کمی ماجراجو باشید. ماجراجویی شما را به جاهایی می‌کشاند که تا پیش از آن حتی درباره آن‌ها اطلاعاتی نداشتید. روستای سیلوار یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. روستایی زیبا در نزدیکی همدان که بافتی کاملاً سنتی و روستایی دارد. این روستا دارای طبیعت بسیار زیبا و بی‌نظیر است. اگر به بازدید از طبیعت بکر همدان علاقه‌مند هستید، بد نیست که مستقیماً به روستای سیلوار سفر کنید.

این روستا بافتی سنتی دارد و بسیاری از مردم محلی، خانه‌های خود را به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تبدیل کرده‌اند. بسیاری طبیعت‌گردان، در خانه‌های محلی اقامت می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا شب را در طبیعت سپری کنند. در نزدیکی این روستا خبری از حضور حیوانات وحشی نیست و می‌توانید با خیال راحت به دل طبیعت بزنید و از آرامش آن لذت ببرید.

آدرس: همدان، روستای سیلوار

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۲. دره امامزاده کوه

دره امامزاده کوه که آن را با نام دره ماوشان رود نیز می‌شناسند، یکی از دره‌های زیبایی است که در کوهستان الوند قرار دارد. دره امامزاده کوه در ۵کیلومتری شهر همدان و شمال‌غرب الوند، درست در امتداد شرقی – غربی این کوه قرار دارد. طول این دره ۱۲ کیلومتر است و عرض آن در برخی مناطق به ۳کیلومتر نیز می‌رسد. شهر محلی مریانج همدان، دروازه ورودی این دره است. بعد از مریناج، همینطور که در مسیر دره ادامه دهید، با روستاهای دیگری همانند توییجین، سولان، موییجین و فرجین مواجه می‌شوید. ماوشان رود نام رودی است که از میان دره امامزاده کوه عبور می‌کند. آب این رودخانه از برف ارتفاعات کوه‌های غربی دره تأمین می‌شود.

آدرس: همدان ۱۶ کیلومتری همدان، روستای وفرجین

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

قلعه بهمن میرزا

قلعه بهمن میرزا یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. قدمت این قلعه تاریخی به دوران قاجار باز می‌گردد. این قلعه متعلق به یکی از نوادگان فتحعلی شاه قاجار و حاکم همدان بود. قلعه بهمن میرزا را درست در کنار رودخانه دره مرادبیگ یا همان الوسجرد بین خیابان بوعلی فعلی و کوی کبابیان ساخته‌اند. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان زده و سری به رودخانه نیز بزنید. این قلعه را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دژ‌های مسکونی دوران قاجار می‌شناسند.

قلعه بهمن میرزا کاربرد نظامی نداشته است و این موضوع را به‌راحتی می‌توان از طراحی و ساخت قلعه متوجه شد. بازدید از این قلعه در هر فصل سال زیبایی خاص خود را خواهد داشت. البته بیشتر مردم محلی همدان بر این باور هستند که بهتر است در فصل پاییز از آن دیدن کرد. با وجود آنکه این قلعه سن و سال چندانی ندارد؛ اما بیشتر دیوارهای آن اسیب دیده است و خبری از بازسازی نیست.

آدرس: همدان، دره مرادبیگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

سفرزونی‌های عزیز، کدام یک از شما به همدان رفته است؟ برای ما از جاذبه‌هایی که در همدان دیده‌اید بگویید و اگر نکته‌ای به نظرتان رسید، آن را با ما در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های همدان کلیک کنید.