جزیره‌ی قشم بزرگترین جزیره‌ی استان هرمزگان و بزرگترین جزیره‌ی ایران است. این جزیره در تنگه‌ی هرمز واقع شده و طبیعت خاص، بی‌نظیر و متنوع آن باعث شده که به آن لقب «جزیره‌ی عجایب هفتگانه» را بدهند. مکان های دیدنی قشم آنقدر زیاد است که احتمالاً قادر نخواهید بود در طول مدت اقامت خود از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید. سفرزون شما را با ۳۰ تا از بهترین جاهای دیدنی قشم در سال ۱۴۰۱ آشنا خواهد کرد تا سفر به این جزیره برای شما به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل شود.

saadatrent

 

سرفصل های مقاله

ویدیو از توریست خارجی از قشم

۱. جزایر ناز قشم ؛ باریکه‌ای از خشکی و ساحل از مکان های دیدنی قشم

جزایر ناز یکی از دیدنی‌ترین جزایر مجاور جزیره‌ی قشم به شمار می‌رود. فاصله‌ی این جزیره از قشم حدود ۲۲ کیلومتر است. این جزیره فاقد ساحل شنی است و اطراف آن با دیوارهای صخره‌ای احاطه شده است. هنگام جزر برای مدت زمانی کوتاه، باریکه‌ای از خشکی بین این جزیره و ساحل قشم ایجاد می‌شود. با وجود اینکه زمانِ جزر کوتاه است، اما در این فاصله می‌توانید از بالای جزیره‌ی ناز، جزیره‌ی لارک و تنگه‌ی هرمز را ببینید. این جزیره مسکونی نیست وتنها تعدادی سایه‌بان توسط صیادان بومی و محلی، برای استراحت در آنجا ایجاد شده است. شما می‌توایند این جاذبه و دیگر جاذبه‌های گردشگردی جزیره قشم را با گرفتن بلیط هواپیما از سایت اسنپ تریپ، دیدن کنید و از آن خاطرات فراموش نشدنی‌ای بسازید.

جزیره ناز | جاهای دیدنی قشم با عکس
جزیره ناز | جاهای دیدنی قشم با عکس

بهترین زمان برای رفتن به این جزیره اندکی قبل از غروب خورشید است تا به تماشای یک غروب رؤیایی و زیر آب رفتن نیمی از جزیره و مسیر شنی بین ساحل و جزایر ناز قشم بنشینید. اگر به قشم سفر کردید، لذت تماشای فلامینگوها و مرغان دریایی و نیز صدف‌های رنگارنگ، مرجان‌ها و عروس‌های دریایی در ساحلِ ناز را از دست ندهید. این ساحل بخش‌های بکری جهت غواصی دارد که چنانچه علاقمند به غواصی هستید می‌توانید از آن لذت ببرید.

۲. جزیره‌ی هنگام قشم ؛ زادگاه کروکودیل‌های ایرانی 

این جزیره که در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم و در فاصله‌ی دو کیلومتری از آن قرار دارد از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است. مساحت این جزیره  حدود ۳۴ کیلومتر مربع و شکل آن شبیه به یک مخروط ناقص است. جزیره‌ی هنگام هم دارای ساحل شنی و هم دارای ساحل صخره‌ای است. قسمت‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی کانی در ماسه‌ها، درخشان به نظر می‌رسد. با فرارسیدن شب نیز به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی که از خود نور ساطع می‌کنند؛ ساحل هنگام به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود.

دلفین های بازیگوش در جزیره هنگام | دیدنی های قشم
دلفین های بازیگوش در جزیره هنگام  قشم | دیدنی های قشم

حضور دلفین‌ها در ساحل، نوعی آهوی خاص و زیبا به نام جبیر و خاردم مصری که خزنده‌ای از خانواده سوسمارها است نیز نمایانگر حیات وحش فوق‌العاده‌ی این جزیره است. اولین مزرعه‌ی پرورش کروکودیل در ایران به نام «پارک کروکودیل نوپک» نیز در این جزیره ساخته شده است. این جزیره سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید(ماشی) و هنگام غیل دارد که نه جاده‌ای دارند و نه ماشینی در آن وجود دارد. مردم جزیره نیز بسیار ساده، صمیمی و مهمان‌نواز هستند.

۳. دره‌ی ستارگان قشم ؛ تبعیدگاه شهاب سنگ‌ها

این دره در فاصله ۵ کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قشم و در غرب روستای برکه خلف واقع شده است. دلیل نامگذاری این دره آن است که بومیان جزیره عقیده داشتند که ۲ میلیون سال پیش ستاره‌ای از آسمان به درون جزیره فرود آمده و این اشکال عجیب را ایجاد کرده است.

دره ستارگان مکان های دیدنی قشم
دره ستارگان قشم یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی قشم

دره‌ی ستارگان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم است که حدود ۲ میلیون سال قدمت دارد. این دره بر اثر پدیده‌های زمین‌شناسی نظیر فرسایش به وسیله‌ی آب هاى سطحى، تندبادها و رگبارهاى فصلى در این ناحیه به وجود آمده و به خلق چنین شاهکار طبیعی منجر شده است. با رسیدن به این منطقه و دیدن کوه‌ها، حفره‌های  تو در تو و رسوبی، ستون‌ها و دالان‌ها شگفت زده خواهید شد. پس از عبور از دالان‌ها، آسمان آبی بالای سرتان خودنمایی می‌کند و منظره‌‌ی بی بدیلی را ایجاد می‌نماید. در مسیر بازدید از دره‌ ستارگان قشم حتماً در روستای برکه خلف توقف کنید؛ چرا که این روستا یکی از پاکیزه‌ترین روستاهای ایران است و علاوه برآن با دیدن صنایع دستی آن نیز هیجان زده خواهید شد!

۴. جنگل‌های حرا قشم ؛ زیستگاه مادر درختان

جنگل‌های حرا که در ۶۰ کیلومتری غرب جزیره‌ی قشم و در تنگه خوران واقع شده‌اند؛ عمری ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله دارند و یکی از شگفتی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند. حرا یک گیاه استثنایی است که دانه‌ی آن روی درخت مادر رشد می‌کند و سپس نهال آن از درخت مادر جدا شده و در آب می‌افتد.

جنگل‌های حرا | دیدنی های قشم
جنگل‌های حرا قشم | دیدنی های قشم

این درخت در آب شور رشد می‌کند و نحوه‌ عملکرد ریشه و تنه‌ی آن به گونه‌ای است که آب شور دریا را جذب کرده و آن را تصفیه می‌کند، سپس مواد مورد نیاز آن را جذب کرده و بقیه را دفع می‌کند. جنگل‌های حرا همچنین زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصول سرد، پرندگان آبزی، فلامینگو، پلیکان و انواع دیگر پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و مارهای دریایی سمی هستند. در زمان مد دریا، این درختان تا گلوگاه در آب فرو می‌روند و منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورند؛ گویی که تمامی درختان که در آب شناور هستند.

۵. ژئوپارک قشم ؛ پارکی جهانی

ژئوپارک قشم یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم است. ژئوپارک به مناطقی گفته می‌شود که تنوع  زیستی و زمین‌شناسی متعددی در محدوده‌ی آن وجود داشته باشد. بخش غربی جزیره قشم نیز به دلیل تنوع پدیده‌های زمین‌شناختی نظیر جنگل‌های زیبای حرا، غار و کوه نمکدان ، تنگه‌ چاهکوه ، دره‌ی تندیس‌ها ، بام قشم، دره‌ی ستارگان، دولاب، کاسه سلخ، دره‌ی شور، کورکورا کوه و دیگر نواحیِ دارای چین خوردگی‌ها و دره‌های عجیب، کوه‌های شگفت‌انگیز، ستون‌های باشکوهِ به وجود آمده از فرسایش و بسیاری دیگر از پدیده‌های نادر زمین‌شناختی و نیز تنوع گیاهی و جانوری، به نام ژئوپارک قشم شناخته می‌شود که به عنوان تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

۶. تنگه‌ی چاهکوه قشم ؛ دره‌ای بی آسمان

این تنگه یا دره که در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در جوار روستای چاهوی شرقی واقع شده است از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم است. دلیل نامگذاری این دره، چاه‌هایی است که اهالی روستای چاهو در زمان‌های بسیار قدیم برای ذخیره‌ی آب باران حفر کرده بودند.

تنگه چاهکوه یک ماجراجویی بی‌انتها در قشم | جاهای دیدنی قشم با عکس
تنگه چاهکوه قشم یک ماجراجویی بی‌انتها در قشم | جاهای دیدنی قشم با عکس

چاهکوه دره‌ای است به عمق ۱۰۰ متر که از فرسایش سنگ‌های رسوبی در دل کوه ایجاد شده است و با حفره‌ها و دالان‌های عجیبِ خود، شما را به شگفتی وا می‌دارد. هنگامی که قدم در آنجا می‌گذارید با دیوارهای بلند و مسیری بزرگ و عریض روبرو خواهید شد؛ اما چنانچه به سمت جنوب دره حرکت کنید مسیر دره باریک‌تر خواهد شد، تا جایی که دیدن آسمان از بالای دیواره ها و حتی حرکت کردن در آن نیز دشوار خواهد بود. چنانچه به ماجراجویی در طبیعت بکر علاقه‌مند هستید، حتماً از این مکان زیبا دیدن کنید.

۷. غار خربس قشم ؛ در جستجوی مردگان

غار خربس در ۱۵ کیلومتری قشم و در ارتفاعات روستای خربس واقع شده است و یکی از بهترین مکان های دیدنی قشم محسوب می‌شود. این غار یکی از پدیده‌های کهن و در عین حال عجیبِ زمین‌شناسی محسوب می‌شود. آنچه رازآلود و شگفت انگیز به نظر می‌رسد، آثاری از معماری صخره‌ای در بخش‌های مختلف غار است که نشان از حضور مردمان کهن در این منطقه و دستکاری غار توسط آن‌ها دارد که قدمت این آثار به زمان مادها می‌رسد.

غار خربس از مکان های دیدنی قشم
غار خربس قشم نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی

عده‌ای از محققان بر این باورند که این غار نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی، یا محل نگهداری استخوان مردگان در زمان مادها بوده است. این پدیده‌ی بسیار قدیمی زمین شناختی با نشانه‌هایی از حضور مردمان کهن در آن از جاذبه‌های طبیعی قشم است که قطعاً بازدید از آن یک تجربه‌ی به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.

۸. قلعه‌ پرتغالی‌های قشم ؛ تختی برای حکومت بر هند و اروپا

قلعه‌ پرتغالی‌ها یکی از جاهای دیدنی قشم است که پس از به اشغال در آمدن بخش‌هایی از جزایر خلیج فارس توسط یک دریانورد پرتغالی به نام « آلفونسو آلبرکرک» در سال ۱۵۰۷ میلادی بنا شد تا از این طریق بتوانند بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یابند. این قلعه که در ضلع شمالی جزیره‌ی قشم و در نزدیکی ساحل بندر لافت قرار دارد، از سنگ‌های آهکی و گچی ساخته شده و در ساخت آن از ملاط ساروج محلی استفاده شده است.

قلعه پرتغالی ها قشم سفری تاریخی در دل اروپا
قلعه پرتغالی ها قشم سفری تاریخی در دل اروپا

این قلعه‌ بیشتر شامل انبارهایی برای نگهداری اسلحه و مهمات، مقر فرماندهی، زندان، کلیسا، سربازخانه و آب انبار است. بازدید از این قلعه برای گردشگرانی که به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستند جذاب خواهد بود.

۹. دشت بوخو ؛ جایی برای شیطنت آهوها 

کوه بوخو با ارتفاع ۳۵۰ متر، بلندترین قله‌ی جزیره‌ی قشم است که در مجاورت بندر دولاب واقع شده است. در کوهپایه‌ی کوه بوخو دشت وسیعی قرار دارد که در صورت بارش کافی باران در فصل زمستان، به مکانی سرسبز و زیبا تبدیل خواهد شد که می‌توانید از گردش در آن لذت ببرید. خرگوش‌ها، آهوها و روباه‌هایی که در این دشت زندگی می‌کنند به جذابیت این منطقه می‌افزایند. علاوه بر این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها، عسل‌های طبیعی این ناحیه نیز شهرت زیادی دارند. اگر در پاییز به قشم سفر می‌کنید حتما از دشت یوخو بازدید کنید. اینجا یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز است.

دشت بوخو دشتی از حیات | جاهای دیدنی قشم در پاییز
دشت بوخو دشتی از حیات | جاهای دیدنی قشم در پاییز

۱۰. غار نمکدان قشم ؛ از جاهای دیدنی قشم

غار نمکی یکی زیباترین جاهای دیدنی قشم است. این غار طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که در ۱۰۰ کیلومتری قشم قرار دارد و تاکنون ۶ کیلومتر از آن شناسایی شده است. سقف غار با قندیل‌های زیبای بلورین و مرمرین نمکی پوشیده شده و در کف آن نیز جریانی از آب نمک وجود دارد که منظره‌‌ی بی‌نظیری را ایجاد می‌نماید.

غار نمکدان کیش از مخوف ترین جاهای دیدنی قشم
غار نمکدان کیش از مخوف ترین جاهای دیدنی قشم

داخل غار و به خصوص اعماق آن بسیار تاریک است و برای رفتن به آن‌جا و مشاهده‌ی استالاکتیت‌های بلورین آن به چراغ قوه‌ای قوی و پر نور نیاز خواهید داشت. جالب است بدانید که نمک‌های غار نیز خاصیت درمانی دارند. جریان آبی که از دل کوهِ نمکدان خارج می‌شود، پس از حل کردنِ نمک‌های مسیر در خودش،‌ به صورت چشمه‌ی نمک در دامنه‌ی کوه می‌جوشد و با ریختن به گودال مجاور خود، آن را به یک حوضچه‌ی طبیعی سفید رنگ زیبا تبدیل می‌نماید. این غار یکی از تماشایی‌ترین غارهای جزیره‌ی قشم است که قطعاً ارزش دیدن را خواهد داشت.

۱۱. قلعه نادری قشم ؛ تنها قلعه ایرانی در خلیج فارس

قلعه نادری | از جاهای دیدنی قشم
قلعه نادری قشم | عکس جاهای دیدنی قشم

اگر جزیره قشم را برای گردش و سفر انتخاب کنید، در هر قدمی که برمی‌دارید، شاهد یک جاذبه، زیبایی و شگفتی خواهید بود.

قلعه نادری یکی از جاذبه‌های زیبای جزیره قشم است که در جنوب روستای لافت قرار گرفته. محل قرارگیری قلعه در این روستای تاریخی باعث شده تا بسیاری از افراد، آن را با نام قلعه لافت نیز بشناسند.

قدمت این قلعه دیدنی به حدود ۲۵۰ سال قبل باز می‌گردد و بنایی مربع شکل دارد که آثار چند برج را می‌توان در آن دید. مصالحی که در ساخت قلعه نادری به کار رفته، سنگ و خشت است که گواه از قدیمی بودن آن دارد. این قلعه را به عنوان تنها قلعه ایرانی در خلیج فارس می‌شناسند که برای حفاظت از تنگه خوران و به دستور لطیف خان، امیرالبحر نادرشاه ساخته شده بود.

بازدید از این جاذبه تاریخی در قشم، می‌تواند شما را با معماری دوره نادرشاهی آشنا کند و شانس گشتن در یک قلعه تاریخی ایرانی را به شما بدهد.

اطلاعات بازدید از قلعه نادری :

قیمت بلیت : رایگان

آدرس قلعه نادری : استان هرمزگان، قشم، بندر تاریخی لافت، روستای لافت، رو با روی مسجد جامع.

۱۲. چاه‌های تلا قشم ؛ طلای بندر لافت

چاه‌های تلا | عکس جاهای دیدنی قشم
چاه‌های تلا | عکس جاهای دیدنی قشم

یکی از جاهای دیدنی قشم که از جمله جذاب‌ترین و عجیب‌ترین دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌روند، چاه‌های تلا هستند. چاه‌های عجیب تلا، در حقیقت نزدیک به ۵۰ یا ۶۰ حلقه چاه است که پیشینیان آن‌ها را درون سنگ حفر کرده‌اند و در هنگام بارش، آب حاصل از باران از تل نزدیک به چاه‌ها درون آن‌ها می‌ریزد. آب‌های سرازیر شده درون چاه، به دلیل جنس و دیواره چاه‌ها، مدت‌ها به صورت خنک و سالم باقی می‌مانند و اهالی روستا از آن استفاده می‌کنند.

تلفظ درست‌تر چاه‌های تلا، «چاه‌های تل آو» است که به مرور زمان تغییر کرده‌اند. تل به معنای تپه مشرف بر چاه‌ها و آو، در زبان محلی به معنی آب است. تل آو درواقع به چاه‌هایی می‌گویند که در مجاورت تل آب قرار گرفته است.

این چاه‌های شگفت‌انگیز در گذشته در حدود ۳۶۶ چاه بوده‌اند که مردم هر روز تا پایان سال کبیسه، از آب یک چاه استفاده می‌کردند.

این چاه‌های دیدنی در بندر لافت قرار دارند و تجربه‌ای متفاوت برای شما خواهند بود.

اطلاعات بازدید از چاه‌های تلا قشم :

ساعات بازدید : همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس چاه‌های تلا قشم : استان هرمزگان، ۷۶ کیلومتری شهر قشم، روستای لافت.

۱۳. بندر تاریخی لافت قشم ؛ بندر استراتژیک ایران

بندر تاریخی لافت | جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس
بندر تاریخی لافت | جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس

یکی از جاهای دیدنی قشم در شب را می‌توان بندر تاریخی لافت معرفی کرد که به دلیل موقعیت مهم و استراتژیک آن در مناطق جنوبی ایران، از این بندر به عنوان مرکز دفاعی جنوب کشور استفاده می‌شد.

این بندر تاریخی، با دیدنی‌های فراوانی که دارد در جزیره قشم خودنمایی می‌کند و معماری خاص خانه‌های آن بسیار مورد توجه است. اگر به معماری خانه‌های لافت نگاه کنید، می‌توانید ترکیبی از معماری مناطق کویری، خلیجی و اسلامی را شاهد باشید که با زیبایی خاصی در آنجا پدیدار شده‌اند.

بر روی سقف خانه‌های این منطقه بادگیرهایی را می‌بینید که بزرگتر بودن اضلاع هر بادگیر، نشان از ثروت بیشتر صاحب خانه دارد.

در بندر لافت می‌توانید ترکیبی از هنر معماری و سازه‌های بی‌نظیر آبی را ببینید که حتما موجب حیرتتان خواهد شد.

اطلاعات بازدید از بندر تاریخی لافت :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس بندر تاریخی لافت : استان هرمزگان، شمال غربی قشم، بندر لافت.

۱۴. روستای گوران قشم ؛ موزه مردم‌شناسی زنده

روستای گوران | مکان های دیدنی قشم
روستای گوران | جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس

روستای گوران قشم از جمله روستاهای دیدنی و بی‌نظیر جزیره قشم است که در غرب جزیره قرار گرفته‌ است. این روستای کهن و تاریخی سرشار از نخلستان‌های سرسبز است که زیبایی آن را چندین برابر کرده. البته پاییز این منطقه نیز زیبایی منحصر به فردی دارد. این روستا یکی از جاهای دیدنی قشم در پاییز در به حساب می‌آید که از دیدنش لذت خواهید برد. آنطور که می‌گویند، نام گوران از «گبران» گرفته شده است که گویا محله زرتشتی‌نشین آن منطقه به شمار می‌رفته است.

در این روستای تاریخی،علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و نخلستان‌های سرسبز و انبوه، کارگاه‌ بزرگ لنج‌سازی را نیز می‌بینید. هنری که نسل به نسل به افراد روستا منتقل شده و تا به امروز ادامه دارد. در ورودی روستا نیز لنجی بزرگ و زیبا به چشم می‌خورد که نشان از این مدعا دارد.

روستای گوران را به عنوان موزه مردم‌شناسی زنده می‌شناسند، چرا که می‌توان سبک زندگی مردم روستا، نوع شغل،فعالیت‌ها و … مردم روستا را در آن دید.

اطلاعات بازدید از روستای گوران :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس روستای گوران : استان هرمزگان، ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم، روستای گوران.

۱۵. دره تندیس‌ها؛ هنرنمایی بی‌مثال زمین

دره تندیس‌ها | عکس جاهای دیدنی قشم 
دره تندیس‌ها | عکس جاهای دیدنی قشم

یکی دیگر از دیدنی های قشم، دره تندیس‌ها است که در اثر فرسایش و تغییرات زمینی، محیطی جذاب و دیدنی را در جزیره پدید آورده است. دره تندیس‌ها در جنوب جنگل‌های قرار گرفته و هر ساله محل بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. دره شگف‌انگیز تندیس‌ها، در ابتدا به بام قشم متصل بوده و پس از گذشت سال‌ها، بالا آمدن جزیره موجب عقب رفتن ساحل و بیشتر شدن سطح خشکی شده است. مجموعه این عوامل باعث شده تا پدیده‌ای جذاب و دیدنی به نام دره تندیس‌ها در این منطقه به وجود آید.

برای تماشای این جاذبه منحصر به فرد، حتما به جزیره قشم سفر کنید.

اطلاعات بازدید از دره تندیس‌ها از مکان های دیدنی قشم :

قیمت بلیت : رایگان

آدرس دره تندیس‌ها: استان هرمزگان، قشم، جنوب جنگل‌های حرا، دره تندیس‌ها.

۱۶. مقبره بی‌بی مریم (تم سنیتی)؛ جاذبه کمیاب قشم

مقبره بی‌بی مریم (تم سنیتی) | جاهای دیدنی قشم
مقبره بی‌بی مریم (تم سنیتی) | جاهای دیدنی قشم با عکس

از جالب‌ترین جاهای دیدنی قشم ، می‌توان به مقبره بی‌بی مریم اشاره کرد که با نام محلی «تم سنیتی» نیز مشهور است و قدمت آن به سده هشتم هجری قمری باز می‌گردد. «تم سنیتی» در روستایی با همین نام قرار دارد و مورد توجه بسیاری از گردشگران است. این بنا دارای یک محیط چهار گوش با گنبدی بر بالای آن است که اگر به آن وارد شوید می‌توانید تکه‌های باقی‌مانده از سفال‌های قدیمی و کاشی‌های بسیار کهن را ببینید.

نکته جالب درباره این بنا جنس مصالح آن است که از مرجان‌های دریایی و آهک صدفی استفاده شده است. اگر در مقبره را باز کنید، به فضای وسیع‌تری خواهید رسید که بر روی مزارهای آن گل‌های کاکتوس کاشته‌اند.

مقبره بی‌بی مریم از کمیاب‌ترین جاذبه‌های جهان است که در جزیره قشم می‌توان آن را دید.

اطلاعات بازدید از بقعه بی‌بی مریم :

ساعات بازدید : ۶ صبح الی ۲۴ بامداد

قیمت بلیط : رایگان

آدرس مقبره بی‌بی مریم : استان هرمزگان، قشم، روستای تم سنیتی.

۱۷. روستای توریاند قشم ؛ سرزمین آفتابگردان

روستای توریان | جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس
روستای توریان | جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس

جزیره قشم روستاهای معروف و بی‌نظیری دارد که هر یک، علاوه‌بر جاذبه‌هایی که در دل خودشان جای داده‌اند، به تنهایی زیبایی منحصر به فردی دارند.

روستای توریان قشم از جمله روستاهای زیبا و بسیار پرطرفدار قشم است که در ۳۱ کیلومتر جنوب غربی جزیره واقع شده. خاک این روستای زیبا بسیار حاصل‌خیز است و همین امر موجب رونق کشاورزی و پدید آمدن نخلستان‌های انبوه و مزارع آفتاب‌گردان در آن شده است.

اگر به جزیره قشم سفر می‌کنید، حتما از این روستای بی‌نظیر و نخلستان‌های زیبایش نیز دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از روستای توریان از مکان های دیدنی قشم :

ساعات بازدید : همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس روستای توریان : استان هرمزگان، ۳۱ کیلومتری جنوب غربی قشم، روستای توریان.

۱۸. بام قشم ؛ از مکان های دیدنی قشم

بام قشم | جاهای دیدنی قشم
بام قشم | جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس

بام قشم نیز از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم است که در ارتفاعات غربی آن قرار گرفته. بام زیبای قشم، در ارتفاعی بالاتر از سنگ آهک به وجود آمده و بر روی فلاتی واقع شده که وسیع‌ترین منطقه مرتفع جزیره به شمار می‌رود.

اگر بر بالای بام قشم بایستید، می‌توانید منظره‌ای بی‌نظیر و حیرت‌آور از جنگل‌های حرا و همچنین سواحل شمالی خلیج فارس را ببینید و از تصویر پیش رویتان لذت ببرید.

بام تماشایی قشم، مکانی جذاب و منحصر به فرد برای شما خواهد بود که می‌توانید از آن دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از بام قشم :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس بام قشم : استان هرمزگان، قشم، حد فاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیک روستای سلخ.

۱۹. جزیره لارک  ، جزیره‌ای تازه شناخته شده

قشم به نوبه خود یک جزیره است اما تنها جزیره‌ای نیست که در خلیج همیشه فارس قرار دارد. قشم به دلیل شهرتی که طی چند سال اخیر به دست آورده، گردشگران زیادی را جذب خود کرده است و از این رو در اکثر روزهای سال، جمعیت زیادی در آن حضور دارند. اگر به دنبال جزیره‌ای بکر و ساکت برای لذت بردن از مناظر طبیعی هستید، ما به شما جزیره لارک را معرفی می‌کنیم. جالب است بدانید که این مکان در سال ۲۰۱۵ به شهرت رسید و تا پیش از آن تنها مردم محلی از آن مطلع بودند. این جزیره آنقدر زیباست که حتی در سال ۲۰۱۵، عکس این جزیره به عنوان عکس برتر مجله نشنال جئوگرافی شناخته شد. پس اگر به دنبال ماجراجویی هستید، حتما سری به این جزیره زیبا بزنید.

آدرس جزیره لارک: ۱۶ کیلومتری قشم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۰. درگهان ، تجربه لذت خرید در قشم

 

درگهان دارای مراکز خرید و بازارهای بسیار متنوع و شلوغی است که اگر به خرید علاقه‌مند هستید، می‌توانید ساعت‌ها در آن گشت و گذار کنید و خریدی مقرون به صرفه داشته باشید. در این بازار آنقدر مغازه و دست فروش حضور دارند که شاید حداقل ۲۴ ساعت باید در این منطقه گشت و گذار کنید تا بتوانید همه آنها را ببینید!

آدرس درگهان: قشم، منطقه درگهان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۱.کاسه سلخ ، معنای واقعی برهوت

اگر به بخش جنوبی جزیره قشم سر بزنید، یک منطقه با وسعت هفت کیلومتر مربع را خواهید یافت که فاقد هر گونه پوشش گیاهی است. در زبان فارسی به اصطلاح این منطقه را برهوت می‌نامند و اینجا دقیقا به مفهوم پوچی و “هیچ” پی خواهید برد. شاید این مساله برای شما سوال باشد که چطور در یک جزیره به این زیبایی، چنین جایی وجود دارد؟ در حقیقت منجمد شدن گدازه‌های جوشیده شده از دل زمین، باعث به وجود آمدن کاسه سلخ و منطقه‌ای بی آب و علف شده است. به همین خاطر، چشمه‌های درمانی زیادی با گوگرد فراوان در این قسمت وجود دارند که می‌توانید برای کاهش دردهای مفصلی، کمی خودتان را به این چشمه‌های آب گرم بسپارید.

آدرس کاسه سلخ: قشم، ۸۰ کیلومتری جنوب جزیره

۲۲.سنگ مادر و دختر ، سنگی افسانه‌ای

سنگ مادر و دختر

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، جزیره‌ای به نام جزیره هنگام در نزدیکی قشم وجود دارد که جزء جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم این جزیره محسوب می‌شود. در جزیره هنگام، روستایی با نام روستای غیل وجود دارد که افسانه‌های زیادی در مورد این روستا بیان می‌شود. افسانه‌ها بیشتر در مورد سنگی به نام سنگ مادر و دختر است. بر اساس روایات مردم محلی، در دوران گذشته، عده‌ای سربازان خارجی برای تصاحب این جزیره به هنگام آمده بودند. در این میان یک مادر و دختر، با این سربازان مقابله می‌کردند. اما در نهایت ناچار به فرار شدند. در نهایت حین فرار، به صخره‌ای بزرگ رسیدند. آنها از خدا خواستند تا از دست این سربازان نجات پیدا کنند. در این هنگام سنگ به اذن خدا گشوده شد و مادر و دختر را در خود پناه داد.

آدرس سنگ مادر و دختر: قشم، جزیره هنگام، روستای غیل

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۳.پارک کروکودیل‌های قشم ، پارکی هیجان انگیز

پارک کروکودیل‌های قشم
پارک کروکودیل | رزرو آنلاین پارک کروکودیل قشم|رزرو آنلاین تفریحات قشم با قبمت باور نکردنی

شاید تا به امروز شما نیز تنها در باغ وحش توانسته باشید از نزدیک کروکودیل واقعی را تماشا کنید. اما بد نیست بدانید که کروکودیل‌های زیادی در مناطق جنوبی ایران زندگی می‌کنند. از این رو، در سال ۱۳۸۹، برای اولین بار یک مرکز پرورش و نگهداری از کروکودیل در جزیره هنگام تاسیس شد. اما پس از یک سال، این پارک که به نام پارک کروکودیل ها شهرت دارد، به جزیره قشم انتقال داده شد. در حال حاضر پارک کروکودیل ها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود که داخل آن می‌توانید از نزدیک شاهد حضور این خزندگان شکارچی و عظیم الجثه باشید.

آدرس پارک کروکودیل های قشم: بزرگراه قشم – درگاهان، پارک کروکودیل‌ها

شماره تماس: ۰۷۶۳۵۲۴۶۲۷۹

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید: برای کودکان پنج هزار تومان و برای بزرگسالان هفت هزار تومان

۲۴. تنگه عالی محمد

جاهای دیدنی قشم

تنگه عالی محمد از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است که در فاصله کمی از تنگه چاهکوه قرار دارد. این تنگه به نام‌های تنگه سنگ آب یا تنگه آب‌نما نیز شهرت دارد و منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است.

تنگه عالی محمد به تنگه چاهکوه شباهت دارد و با حفره‌ها و شیارهایی که تعداد آن‌ها قابل شمارش نیست پوشیده شده است. دیواره‌های تنگه بسیار بلند است و فضای تاریکی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده که محیط تنگه رازآلود و وهم‌انگیز باشد و به عنوان یک مکان جذاب برای ماجراجویی معرفی شود.

تنگه زیبای عالی محمد جان می‌دهد برای عکاسی و بسیاری از توریست‌ها همراه با دوریین‌هایشان به این مکان دیدنی می‌روند. اگر از کشف مکان‌های جدید و تماشای زیبایی‌های قشم لذت می‌برید، تنگه عالی محمد را فراموش نکنید.

اطلاعات بازدید از تنگه عالی محمد

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس تنگه عالی محمد: هرمزگان، بخش غربی جزیره قشم، جنوب روستای چاهو غربی و چاهو شرقی، تنگه عالی محمد.

۲۵. آب انبار بی‌بی

جاهای دیدنی قشم

آب انبار بی‌بی یا برکه بی‌بی جزو زیباترین جاهای دیدنی قشم است که به عنوان اولین آب انبار جزیره معرفی می‌شود. معماری عجیب و مهندسی کارآمد این آب انبار باعث شده تا مورد توجه بسیاری از گردشگران و همچنین مردم جزیره قرار بگیرد. در آب انبار بی‌بی مخزن بسیار بزرگی وجود دارد که آب را تصفیه و از آلودگی‌ها پاک می‌کند.

این آب انبار حدود ۹۷ سال پیش توسط زنی به نام صوغیه، همسر حاکم وقت جزیره ساخته شد. آب انبار بی‌بی همچنان پابرجاست و مردم جزیره از آن استفاده می‌کنند.اگر دوست دارید این آب‌ انبار شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینید، حتما به قشم سفر کنید.

اطلاعات بازدید از آب انبار بی‌بی

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس آب انبار بی‌بی: هرمزگان، جزیره قشم، بهش شهاب.

۲۶. پارک زیتون

جاهای دیدنی قشم

قشم جاذبه‌های فراوانی دارد که یکی از بهترین جاهای دیدنی آن پارک زیتون است. این پارک جذاب، بزرگ و مجهز، مکانی برای گردش و تفریح توریست‌ها و مردم جزیره است. این پارک در نزدیکی سیتی سنتر قشم قرار گرفته و امکانات رفاهی زیادی همچون فضای فرهنگی، تفریحی و ورزشی، زمین اسکیت، مسیر دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، سینمای چهار بعدی، کافه و رستوران و ساحل بسیار زیبا و دیدنی دارد. اگر به قشم سفر می‌کنید، حتما یک بار به پارک زیتون جزیره بروید.

اطلاعات بازدید از پارک زیتون

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس پارک زیتون: هرمزگان، قشم، دو کیلومتری جاده ساحل جنوبی.

۲۷. ساحل تخم‌گذاری لاکپشت‌های پوزه عقابی

جاهای دیدنی قشم

قشم با ساحل تخم‌گذاری لاکپشت‌هایش معروف است و هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای زیبایی‌های این ساحل از آن دیدن می‌کنند. لاکپشت‌های پوزه عقابی ارزشمندترین و جذاب‌ترین دیدنی این منطقه هستند که هر سال در فصل سرد سال، در این ساحل تخم‌گذاری می‌کنند.

این لاکپشت‌ها در حدود ۹۰ تا ۱۵۰ تخم می‌گذارند و تماشای آن‌ها بسیار جذاب و عجیب است. اگر در میان جاهای دیدنی قشم به دنبال یک مکان منحصربه‌فرد می‌گردید، سفرزون ساحل تخم‌گذاری لاکپشت‌های پوزه عقابی را به شما پیشنهاد می‌کند.

اطلاعات بازدید از ساحل لاکپشت‌های پوزه عقابی

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته (برای دیدن لاکپشت‌ها بهتر است از اواسط اسفند تا آخر اردیبهشت به این منطقه بروید.)

هزینه ورودی: رایگان

آدرس ساحل لاکپشت‌های پوزه عقابی: هرمزگان، قشم، نزدیک روستای شیب دراز.

۲۸. لنج ‌سازی

جاهای دیدنی قشم

تماشای ساخت لنج جذاب‌ترین تجربه‌ای است که هر فرد می‌تواند در طول زندگی خودش داشته باشد. لنج کشتی‌سازی از جمله  دیدنی‌های قشم است که اطلاعات بسیار جذابی را درباره نوع لنج‌ها و نحوه ساختن آن‌ها به شما می‌دهد. در این تجربه می‌توانید مراحل ساخت قایق‌های کوچک و یا لنج‌های غول پیکر را ببینید از تماشای آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از لنج کشتی‌سازی

ساعات بازدید: همه روزه

هزینه ورودی: رایگان

آدرس: هرمزگان، قشم، شهر لافت

۲۸. روستای سهیلی | چشیدن طعم بهترین غذاهای دریایی

روستای سهیلی از جمله جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید که بهتر است حتماً سری به آن بزنید. در تورهای داخل شهری قشم، معمولاً بعد بازدید از جنگل‌های حرا، شما را به روستای سهیلی می‌برند. روستای سهیلی از جمله معروف‌ترین روستاهای بوم‌گردی در تمام قشم به حساب می‌آید. در این روستا می‌توانید با فرهنگ و بافت تاریخی قشم بیشتر آشنا شوید. این روستا خانه‌های کاهگلی دارد. سکوت در کوچه و پس کوچه‌های آن حاکم است. البته شاید در همین کوچه‌ها، ناگهان صدای موسیقی و پایکوبی بشنوید. این صدای موسقی معمولاً برای اقامتگاه‌های بومگردی روستای سهیلی است.

در این روستا چند اقامتگاه بوم‌گردی بسیار باحال و باصفا وجود دارد. در این اقامتگاه‌ها، موسیقی سنتی نواخته می‌شود و مسافران به پایکوبی و شادی می‌پردازند. همچنین باید بدانید که چند رستوران سنتی در این روستا فعالیت می‌کنند. در این رستوران‌ها، از صید روز دریای جنوب استفاده می‌شود. غذاهای دریایی رستوران‌های روستای سهیلی بی‌نظیر هستند. بهتر است برای نهار سری به این روستا بزنید و به‌دنبال رستوران‌های سنتی همانند رستوران ناخدا بگردید. در این رستوران‌ها غذاهای دریایی به شکلی عجیب طبخ می‌شوند که می‌خواهید انگشتان خود را همراه با غذا بخورید!

آدرس: قشم، بخش غربی جزیره

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۰. ساحل نقره‌ای | درخششی از جنس جواهر

در قشم باید برای شگفت‌زده شدن در هر لحظه آماده باشید. در انواع راهنمای سفر قشم به این شکل می‌نویسند که باید از عجایب هفتگانه قشم دیدن کنید. در حقیقت انگار که قشم یک دنیای دیگر است و برای خود عجایب هفتگانه مجزا دارد! ساحل نقره‌ای نیز از جمله عجیب‌ترین جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید. این ساحل زیبا، در جزیره هنگام واقع شده است. جزیره‌ای کوچک که در منتهی علیه جنوب‌غربی جزیره قشم قرار دارد. در برنامه سفرتان، حتماً می‌خواهید از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، دلفین‌ها و البته جزیره هنگام دیدن کنید. برای تمامی این‌ها باید خودتان را به بخش جنوب‌غربی جزیره برسانید. معمولاً از روستای شیب دراز، تورهای دریایی برای بازدید از آکواریوم طبیعی، تماشای دلفین‌ها و البته جزیره هنگام برگزار می‌شود.

جزیره هنگام یک جزیره بسیار بکر و دست‌نخورده است. وقتی که به کنار این جزیره برسید، آهوهای منطقه به کنار ساحل می‌آیند تا از شما دیدن کنند! مردم بومی این منطقه، رابطه بسیار خوبی با محیط زیست منطقه دارند. بخشی از ساحل جزیره هنگام را با نام ساحل نقره‌ای می‌شناسند. خاک این ساحل، همانند ستارگان در آسمان شب می‌درخشد. حتی از دور که به ساحل نزدیک می‌شوید، انگار که تکه‌هایی از شیشه را در خاک مشکی ساحل ریخته‌اند.

بازتاب و درخشش نور از ده‌ها متر دورتر، توجه شما را به خود جلب می‌کند. وقتی که از قایق پیدا می‌شوید و پا به ساحل می‌گذارید، تعجب شما از این درخشش دو چندان می‌شود. وقتی که دست در خاک ساحل می‌کنید، با خودتان می‌گویید که انگار یک مشت از کهکشان و ستارگان آن را در دست خود گرفته‌اید. دلیل این درخشش، وجود پوست صدهای خاصی است که در این منطقه زندگی می‌کنند. پوست این صدف‌ها درخشش خاصی دارد. وقتی که صدف‌ها از بین می‌روند، پوست آن‌ها در ساحل باقی می‌ماند و خرد می‌شود. به همین خاطر خاک این ساحل به رنگ نقره‌ای در می‌آید.

آدرس: قشم، جزیره هنگام

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین

حتماً یکی از دلایل شما هم برای سفر به قشم، تجربه انواع تفریحات آبی است. قشم اکوسیستم بسیار خاص و عجیبی دارد. در این منطقه می‌توانید شاهد حضور انواع موجودات دریایی مختلف باشید. به همین خاطر بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند تا حداقل یک بار هم که شده، غواصی را در قشم تجربه کننند. اگر به‌دنبال تجربه غواصی حرفه‌ای در قشم هستید، حتماً سری به مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین بزنید. این مرکز یکی از بهترین مراکز غواصی در قشم محسوب می‌شود. همچنین اگر به آموزش کامل و پیشرفته غواصی علاقه‌مند هستید، مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

آدرس:  قشم، پارک زیتون

شماره تماس:  ۰۷۶۳۳۳۸۷۷۷۷

ساعت کاری : ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر

سوالات پرتکرار 

بهترین جاهای دیدنی قشم کدامند ؟

دیدنی های قشم از ضلع شمال شرقی جزیره تا جنوب غربی به صورت گسترده قرار گرفته اند و شامل موارد زیر هستند :

۱- دره ستارگان

۲- جزیره هرمز

۳- تنگه چاهکوه

مشاهده موارد بیشتر

بهترین زمان سفر به قشم چه زمانی است ؟

با توجه به آب و هوای گرم و شرجی که جزیره قشم دارد ، بهترین زمان سفر، اواخر پاییز تا اوایل فروردین است.

 

سفرزونی‌های عزیز، کدام یک از شما تا به حال به قشم سفر کرده است؟ بهترین جایی که در قشم دیده‌اید کجا بوده است؟ از خاطره‌های سفرتان برای ما بنویسید و اگر پیشنهادی دارید حتما با ما در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قشم کلیک کنید.