استان قم یکی از کوچکترین استان‌های ایران است. مرکزِ استان، یعنی شهر قم، یکی از نقاط مهم و پربازدید گردشگری مذهبی در ایران به شمار می‌رود. در کنار مکان‌های مذهبی که تقریباً همه با آن آشنایی دارند، این استان به لحاظ مکان‌های فرهنگی-تاریخی و طبیعت بکر و زیبا نیز بسیار غنی است. برای آشنایی با بهترین جاهای دیدنی قم با سفرزون همراه باشید، تا لذت سفر به این شهر زیبا برایتان دو چندان شود.

saadatrent

۱. بازار قدیمی قم ، جلوه‌ای از هنر معماری بی‌نظیر ایرانی

بازار قم یکی از زیباترین بازارهای قدیمی ایران به لحاظ معماری است. این بازار از بخش‌های مختلفی همچون چهار سوق، تیمچه، سرا و راسته تشکیل شده است. دارای دو راسته‌ی سر پوشیده با پوشش گنبدی است که در آن دریچه‌هایی جهت تهویه و نور رسانی تعبیه شده‌اند. شهر قم به دلیل آب و هوای کویری، تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد، که دلیل سرپوشیده ساخته شدن بازار نیز مصون ماندن از این گرما و سرمای شدید است.

در ساخت این مجموعه از مصالحی همچون خشت، گل، آجر و سنگ استفاده شده است. بناهای مختلفِ این مجموعه، قدمت‌های متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها مربوط به دوره‌های سلجوقی- ایلخانی، برخی مربوط به پیش از عصر صفوی و برخی دیگر مربوط به دوره‌های صفوی- قاجاری هستند. در سال‌های اولیه‌ی دوره‌ی پهلوی نیز، بخش‌های جدیدی به آن اضافه گردیده است. معماری زیبا و مثال‌زدنی این بازار و حال و هوای قدیمی و دلنواز آن، همواره گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌سازد.

هزینه بازدید: رایگان

آدرس بازا قدیمی قم : شهر قم، خیابان طالقانی

جاهای دیدنی قم
بازار قدیمی قم | جاهای دیدنی قم

۲. خانه ملاصدرا ، مکانی برای سیر و سلوک عارفانه

خانه‌ی تاریخی ملاصدرا که در انتهای بافت قدیمی روستای کهک، در جنوب استان قم واقع گردیده و در زمان صفویه ساخته شده، یکی از بهترین جاهای دیدنی قم است. این خانه متعلق به محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین و معروف به ملاصدرا از مشهورترین و بزرگترین فلاسفه و حکمای اسلامی و ایرانی در سده‌ی یازدهم هجری قمری است. ملاصدرا پس از اتمام تحصیلات عرفانی و فلسفی خود به مدت ۱۵ سال در این مکان زندگی کرد.

در ساخت این بنا از مصالحی نظیر گل، خشت خام، تیرهای چوبی و گچ استفاده شده است. خانه‌ای زیبا با سقف گنبدی شکل که دارای گچ‌بری‌های ساده است و نور از طریق شیشه‌های رنگی به داخل آن راه می‌یابد. فضایی دلنشین و قدیمی که روح را به پرواز در می‌آورد.

آدرس خانه ملاصدرا قم : شهر قم، منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام

جاهای دیدنی قم
خانه ملاصدرا | جاهای دیدنی قم
خانه ملاصدرا | جاهای دیدنی قم
خانه ملاصدرا | جاهای دیدنی قم

 

۳. خانه یزدان پناه ، از موزه تا رستوران

خانه‌ی یزدان پناه از بناهای قدیمی و تاریخی شهر قم است که قدمت آن حدود ۱۲۰ سال پیش، یعنی به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی می‌رسد و در محله‌های باغ پنبه‌ی قم واقع شده است. این بنا دارای ۱۰ اتاق بوده که ۳ اتاقِ آن، در گذشته به همسایه‌ی مجاور واگذار گردیده است. برای ورود به بخش اندرونی خانه باید از راهروهای پر پیچ و خم به نام دالان عبور کرد.

اتاق‌های خانه نیز با ارتفاع‌های مختلف و میزان نورگیری متفاوت برای استفاده در فصل‌های مختلف ساخته شده است. این خانه‌ی قدیمی که تا سال‌های اخیر نیز کاربری مسکونی داشته، مدتی به موزه‌ی صنایع دستی شهر قم تبدیل گردید و در حال حاضر نیز به بخش خصوصی واگذار و تبدیل به یک رستوران سنتی شده است. تجربه‌ی صرف غذا در این رستوران با بنای حقیقتاً تاریخی، تجربه‌ی جالبی خواهد بود که قطعاً ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

شماره تماس: ۰۲۵۳۷۷۱۶۶۵۹

ساعت بازدید: ساعت ۱۲ ظهر تا ۴ بعد از ظهر و ۸ شب تا ۱۲ شب

آدرس خانه یزدان پناه قم : قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچه ۱۱، خانه تاریخی یزدان پناه

خانه یزدان پناه | از جاهای دیدنی قم
خانه یزدان پناه | از جاهای دیدنی قم
خانه یزدان پناه | جاهای دیدنی قم
خانه یزدان پناه | جاهای دیدنی قم

۴. مسجد جامع قم ، میراثی از اعصار مختلف

مسجد جامع قم که در خیابان آذر شهرِ قم و در نزدیکی دروازه‌ ری قرار دارد؛ یکی دیگر از جاهای دیدنی قم است که از نظر گردشگران جذابیت زیادی دارد. در منابع مختلف، نظرات متفاوتی در رابطه با بانیِ اولیه‌ی این مسجد وجود دارد اما آنچه موثق است آن است که بخش‌هایی از بنا توسط فتحعلی‌شاه قاجار، ناصرالدین شاه قاجار و حسین خان نظام الدوله ساخته شده و با استناد به متون معتبر تاریخی، اسکلتِ گنبدخانه‌ی این بنا نیز در سال ۵۲۹ هجری قمری احداث گردیده است.

کاشی‌کاری‌های این مسجد نیز مربوط به زمان فتحعلی شاه (سال ۱۲۴۸ هجری قمری) است که با گذشت زمان این کاشی‌ها شکسته شد و از بین رفت. در سال ۱۳۷۵ هجری قمری، مسجد به طور کامل بازسازی و با ازاره‌ی سنگی مزین گردید. یکی از بخش‌های جالبی که در این مسجد وجود دارد، شاخص سنگی است که یک خط مورب بر روی آن حکاکی شده و با نزدیک شدن آفتاب به وسط آن، زمان نماز ظهر را مشخص می‌کردند.

آدرس مسجد جامع قم : شهر قم، خیابان آذر، محله‌ی مسجد جامع و در نزدیکی دروازه‌ ری

مسجد جامع قم
مسجد جامع قم
مسجد جامع قم
مسجد جامع قم

۵. مقبره های گنبد سبز ، بناهای چند ضلعی منتظم

مقبره های گنبد سبز در قسمت شرقی شهر قم و درون باغی به نام «باغ گنبد سبز» که به دروازه کاشان شهرت دارد، واقع شده است. این مجموعه که سه بنای تاریخی با گنبدهای بسیار زیبا دارد و چند تن از امرای خاندان صفوی در آن دفن شده‌اند، از دیگر جاهای دیدنی قم است. بر اساس کتیبه‌های به جا مانده، گنبد جنوبی، محل دفن خواجه اصیل‌الدین و دو تن دیگر از حاکمان دوران صفوی و مربوط به سال ۷۶۱ هجری قمری است.

گنبد مرکزی نیز محل تدفین خواجه علی صفی و سه تن دیگر از فرمانروایان صفوی و مربوط به سال ۷۹۲ هجری قمری است و گنبد شمالی که به دلیل تخریب کتیبه‌ی آن، صاحب مقبره نامعلوم است، متعلق به اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم است. گنبدهای جنوبی و مرکزی از بیرون به شکل استوانه‌ی منظمِ ۱۲ وجهی و از درون ۸ ضلعی می‌باشند، اما گنبد شمالی از بیرون و درون ۸ ضلعی است. معماری تحسین‌برانگیز و گچ‌بری‌های با شکوه و خاص این بناها چشم‌ها را خیره می‌کند.

آدرس مقبره های گنبد سبز : شهر قم، خیابان انقلاب، مجاورت گلزار شهدا و در محلی که به دروازه‌ی کاشان معروف است

مقبره های گنبد سبز | از جاهای دیدنی قم
مقبره های گنبد سبز | از جاهای دیدنی قم

۶. حمام حاج عسگرخان ، حمامی زنده از زمان قاجار

حمام حاج عسگرخان در بافت قدیمی قم و قسمت شمالی راسته بازار واقع شده است و بر طبق کتیبه‌ای که بر روی ورودی حمام نصب شده، ساخت آن به سال ۱۲۱۶ هجری قمری، یعنی اوایل دوران قاجار و همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار، برمی‌گردد. این مجموعه از سه بخش تشکیل شده که دو بخش آن مربوط به حمام و یک بخش چاله حوض است. دارای دو گنبد بوده که زیر گنبد اول رختکن و زیر گنبد دوم محل اصلی شستشو قرار دارد  و چاله حوض تقریباً تخریب گردیده است. با تغییراتی که در سیستم حرارتی و روشنایی این مجموعه ایجاد شده، این حمام همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مردم محلی از آن استفاده می‌کنند.

آدرس حمام حاج عسگرخان : شهر قم، بلوار زائر، حرم حضرت معصومه (ع)

حمام حاج عسگر خان | جاهای دیدنی قم
حمام حاج عسگر خان

۷. کاروانسرای دیرگچین ، شاهکاری به جا مانده از زمان ساسانیان

کاروانسرای دیر گچین، در ۸۰ کیلومتری شهر قم و در مرکز پارک ملی کویر واقع شده است. این بنا یکی از با اهمیت‌ترین جاهای دیدنی قم است. بر اساس متون تاریخی، ساخت آن مربوط به زمان حکومت اردشیر ساسانی بوده و بدین ترتیب قدمت آن به بیش از ۱۷۵۰ سال می‌رسد و از کاروانسراهای پر رونق آن زمان محسوب می‌شده است.

این بنا در دوران حکومت سلجوقیان و صفویان مرمت و بازسازی گردید و در زمان قاجار نیز بخش‌های جدیدی به آن اضافه شد. به دلیل استفاده از گچ به عنوان یکی از مصالح اصلی، این کاروانسرا به نام دیر گچین معروف شده است. این مجموعه در زمان‌های مختلف، نام‌های متفاوتی نظیر گنبد اردشیر، رباط و دیرالجص داشته است و به دلیل وسعت، قدمت و اهمیت و امکانات فوق‌العاده‌اش به نام مادر کاروانسراهای ایران شناخته می‌شود. در بازدید از قم، دیدن این بنای بسیار قدیمی و زیبا را از دست ندهید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

آدرس کاروانسرای دیرگچین : ۸۰ کیلومتری شهر قم، مسیر قدیم جاده‌ی قم به ورامین یا ساوه به ورامین و گرمسار، مرکز پارک ملی کویر

کاروانسرای دیرگچین | جاهای دیدنی قم
کاروانسرای دیرگچین

۸. کاروانسرای دلاک ، از جاهای دیدنی قم

کاروانسرای دلاک در ملک آباد که یکی از روستاهای شهرستان قم است، در کنار پل دلاک قرار دارد. این کاروانسرای تاریخی در دوره‌ی صفوی بنا شده و مصالح اصلی به کار رفته در آن، آجر و سنگ است.

ورودی آن با آجر تزئین شده و دو ستون بزرگ در دو طرف آن به چشم می‌خورد. یک حیاط ۸ ضلعی دارد که در اطراف آن ایوان‌های متعددی دیده می‌شود. متأسفانه به دلیل عدم رسیدگی سازمان میراث فرهنگی، بخش زیادی از این بنای با ارزشِ تاریخی تخریب شده است؛ اما هنوز هم ارزش دیدن دارد.

آدرس کاروانسرای دلاک : شهر قم، وستای ملک‌آباد

کاروانسرای دلاک | جاهای دیدنی قم
کاروانسرای دلاک

۹. روستا وشنوه قم ، ییلاق هزاران ساله

روستای وشنوه در ۶۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و در بخش کهک واقع شده است. این منطقه‌ی ییلاقیِ زیبا، بسیار کهن بوده و قدمت آن به هزاره‌ی چهارم و سوم قبل از میلاد می‌رسد. این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم است که با طبیعتی بکر و چشم‌نواز، گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی را به خود جذب می‌کند.

معماری پلکانی روستای وشنوه، وجود خانه‌ها و اماکن تاریخی و مذهبی با قدمت طولانی و نیز وجود غار زیبا و شگفت‌انگیز وشنوه که در کوهستان اردهال، در ۶ کیلومتری روستا واقع شده، از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود. شغل مردم این ناحیه زراعت و دامداری است. در دره‌های اطراف روستای وشنوه، درختان بسیار قدیمی گردو و بادام وجود دارد. رودخانه‌ی وشنوه نیز از وسط روستا می‌گذرد و منظره‌ی بسیار زیبایی به آن می‌بخشد. نخستین معدن مس ایران نیز در این روستای قدیمی قرار دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس روستای وشنوه قم :  فاصله ۶۰ کیلومتری از قم

روستا(دره‌ی) وشنوه | جاهای دیدنی قم
روستا(دره‌ی) وشنوه

۱۰. دره‌ قاهان ، فضایی سرسبز و زیبا در دل کوه

دره‌ی قاهان، دره‌ای به طول ۳۰ کیلومتر، که در مرز استان قم و استان مرکزی و ۳۵ کیلومتری جاده‌ی ساوه – سلفچگان قرار گرفته است؛ از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری قم به شمار می‌رود.

این دره شامل روستاهای متعددی با نام‌های بنابر، نویس، انجیله، آقلک، جمزقان، کاسوا و قاهان است و روستاهای پایین‌ترِ دره یعنی کاسوا، نویس و انجیله فضای کوهستانی‌تری دارند. این منطقه دارای قنات‌های زیادی است که آب منطقه از طریق آن‌ها تأمین می‌شود. رفتن به این دره‌ی بکر و زیبا که هر فصلِ آن زیبایی‌های منحصر به فردی دارد و بازدید از روستاهای بی‌نظیر آن را به دوستداران طبیعت پیشنهاد می‌کنیم.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دره قاهان قم : شهر قم،  ۳۵ کیلومتری جاده ساوه_سلفچگان

دره‌ قاهان
دره‌ قاهان
دره‌ قاهان
دره‌ قاهان

۱۱. حرم حضرت معصومه (ع) یکی از مهم ترین جاهای دیدنی قم

حرم مطهر حضرت معصومه (ع) یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم به شمار می‌آید. در حقیقت بیشتر مسافران به قصد زیارت این حضرت، عازم قم می‌شوند. حتی بسیاری از عاشقان اهل بیت، حین عبور از شهر قم، توقفی کوتاه می‌کنند و به زیارت می‌روند تا بتوانند کمی غبار از جان خسته خود پاک کنند. همانطور که می‌دانید، حضرت معصومه (ع)، خواهر امام رضا (ع) هستند و به همین خاطر، بسیاری از زائرین به قصد شفاعت، راهی حرم حضرت معصومه (ع) می‌شوند. فضای این حرم بسیار ساده اما دیدنی و عاشقانه است. بهتر است توجه داشته باشید که در ایام مهم مذهبی مثل شهادت یا ولادت امام رضا (ع)، ولادت حضرت معصومه یا نماز عید فطر، سیلی از عاشقان به صحن مقدس حرم حضرت معصومه (ع) هجوم می‌آورند.

شماره تماس: ۰۲۵۳۷۱۷۵۳۰۵

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس حرم حضرت معصومه (ع) : شهر قم، بلوار زائر، حرم حضرت معصومه (ع)

حرم حضرت معصومه
حرم حضرت معصومه

۱۲. مسجد جمکران

مسجد جمکران را می‌توان یکی از نماد‌های مهم شهر قم دانست. بنا بر روایات، این مسجد به دستور مستقیم آقا امام زمان ساخته شده است. به همین خاطر در میان شیعیان از اهمیت بسیار والایی برخوردار هست. بر اساس اسناد دینی، امام زمان (عج) در روزهای سه شنبه هر هفته داخل همین مسجد به نماز می‌ایستند و کسانی که با خلوص نیت به اینجا آمده باشند، می‌توانند این حضرت را زیارت کنند. همچنین در نزدیکی این مسجد، چاه آبی وجود دارد که بنا بر روایات، اگر نامه‌ای در این چاه بیاندازید، امام زمان آن نامه را می‌خوانند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس مسجد مقدس جمکران : قم ، خیابان امام حسن عسگری ، مسجد مقدس جمکران

شماره تماس: ۰۲۵۳۷۲۵۵۰۰۰

مسجد جمکران | جاهای دیدنی قم
مسجد جمکران

۱۳. قلعه قمرود

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بازدید از قم تنها محدود به دیدن جاهای زیارتی می‌شود، اما اصلا اینطور نیست. جالب است بدانید در نزدیکی شهر قم، روستایی قدیمی با نام قمرود وجود دارد. در این روستا، یک قلعه باستانی قرار گرفته است که قدمت آن به دوره اشکانیان باز می‌گردد. متاسفانه آثار زیادی از این بنا باقی نمانده، اما دیدن آن خالی از لطف نیست. پس اگر به دیدن آثار باستانی علاقه‌مند هستید، حتما به قلعه قمرود که یکی از جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود، سری بزنید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس قلعه قمرود : استان قم، روستای قمرود، قلعه قمرود

قلعه قمرود
قلعه قمرود

۱۴. کوه خضر نبی

کوه خضر نبی یکی از جاهای دیدنی قم است که بازدید از آن هم سیاحت و هم زیارت خواهد بود. جالب است بدانید که ارتفاع کوه خضر نبی به حدود هزار متر می‌رسد و مستندات تاریخی و مذهبی اینطور حکایت می‌کنند که در روزگاران قدیم، حضرت خضر نبی در دل این کوه به عبادت با خدا مشغول بوده است. به همین خاطر در بالای این کوه، مسجدی زیبا بنا شده و بسیاری برای عبادت و نزدیکی با خدا، این مسجد را انتخاب می‌کنند. برای دسترسی به مسجد بالای کوه خضر نبی، باید با پای پیاده عازم شوید و لحظه به لحظه آرامش و نزدیکی به خدا را احساس کنید. پس اگر کمی در راه رفتن دچار مشکل هستید، بهتر است این مسجد را تنها از دور زیارت کنید، زیرا مسیر دسترسی به آن، شیبی تند و کوهستانی دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس کوه خضر نبی : شش کیلومتری جنوب قم، نزدیک شهرک ایثار

کوه خضر نبی | جاهای دیدنی قم
کوه خضر نبی

۱۵. مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه ، نه تنها در قم بلکه در تمام ایران شهرت دارد. این مدرسه همان جایی است که امام خمینی در سال ۱۳۴۲ سخنرانی معروف خود را در آن انجام داد و آتش خشم مردم را بر علیه حکومت پهلوی شعله ور کرد. ساختمان این مدرسه دارای قدمت زیادی است و ساخت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این مدرسه که در نزدیکی حرم حضرت معصومه (ع) واقع شده، پیش از احداث حوزه علمیه قم به مدت ۴۰ سال، یکی از مهم‌ترین مراکز تدریسی برای روحانیون کشورمان بوده است و هنوز هم بسیاری از روحانیون در آن تعلیم می‌بینند و از کتابخانه بزرگ و مستند آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر مدرسه فیضیه را می‌توان جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی قم دانست.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس مدرسه فیضیه : قم، بلوار زائر، جنب حرم حضرت معصومه (ع)

شماره تماس: ۰۲۵۳۷۷۴۰۹۷۱

مدرسه فیضیه
مدرسه فیضیه

۱۶. دریاچه حوض سلطان یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی قم

دریاچه حوض سلطان یا همان دریاچه نمک یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم است. این دریاچه در دل کویر به وجود آمده و رودهای متعددی نیز به آن می‌ریزند. اکثر رودها از شوره زار‌های مختلف عبور می‌کنند و به همین خاطر این دریاچه، تبدیل به یک دریاچه نمک شده است. دریاچه نمک حوض سلطان که در شمال شهر قم قرار دارد، یکی از زیباترین مناظر کویر محسوب می‌شود. شما می‌توانید در قسمت‌های کم عمق آن به راحتی قدم بردارید و اثر نمک را روی کفش خود ببینید. غلظت نمک باعث شده تا در نزدیکی دریاچه، اشکال پنج ضلعی زیبایی از جنس نمک ایجاد شوند و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کنند. اما باید بدانید که هرچه به سمت مرکز دریاچه پیش بروید، سطح زیر آن گلی خواهد شد و ممکن است پای شما به راحتی در آن گیر کند. پس احتیاط کنید و اصلا تا میانه دریاچه جلو نروید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دریاچه حوض سلطان : ۹۰ کیلومتری اتوبان تهران قم

دریاچه حوض سلطان
دریاچه حوض سلطان

۱۷. حمام عشقعلی یکی از مظلوم‌ترین جاهای دیدنی قم

حمام عشقعلی یکی از مظلوم‌ترین جاهای دیدنی قم است که به خاطر کم لطفی مسئولین حفاظت از آثار تاریخی، امروزه تبدیل به یک مخروبه شده است. در گذشته این حمام یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های تمام قم محسوب می‌شد و دارای دو بخش کاملا مجزای زنانه و مردانه بود. بد نیست بدانید قدمت حمام عشقعلی به دوران قاجار باز می‌گردد و روزگاری کاشی‌های لاجوردی زینت بخش دیوارهای این حمام قدیمی بوده‌اند. دیدن این حمام شاید غمی از بی‌کسی را در دل آدم زنده کند، اما واقعا ارزش بازدید را دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس حمام عشقعلی : قم، خیابان انقلاب، کوچه عشقعلی

حمام عشقعلی
حمام عشقعلی

۱۸. قبرستان شیخان قم

شاید با شنیدن نام قبرستان کمی احساس ترس کنید و تصویری ترسناک از گورستان‌های قدیمی در ذهنتان تداعی شود. اما قبرستان شیخان قم بیشتر شبیه به یک زیارتگاه بزرگ و زیبا است که بسیاری از مسافران و یا حتی ساکنین قم، برای زیارت و شفاعت به آن مراجعه می‌کنند. گفتنی است که قبرستان شیخان قم، دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام محسوب می‌شود و به همین خاطر ممکن است حتی شیعیانی را از سایر کشورهای اسلامی در محوطه آن مشاهده کنید. پس حتما در سفر به قم، باید به قبرستان شیخان قم نیز سری بزنید. همچنین بد نیست بدانید که علاوه بر عالمان بزرگی که در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند، آرامگاه دکتر قریب، پزشک معروف کودکان نیز در اینجا قرار دارد.

ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید: رایگان

آدرس قبرستان شیخان قم : قم، بلوار زائر، خیابان شهید طالقانی

قبرستان شیخان قم
قبرستان شیخان قم

۱۹. پارک ملی کویر

پارک ملی کویر را می‌توان یکی از اولین و بزرگ‌ترین مناطق حفاظت شده ایران دانست. این منطقه شاید در نگاه اول تنها شن، ماسه و کویر باشد. اما باید بدانید که گونه‌های خاص جانوری مثل پلنگ، کاراکال، آهو صحرایی، روباه شنی و غیره در این منطقه زندگی می‌کنند. برخی از این گونه‌ها همانند پلنگ ایرانی در حال انقراض هستند و باید به شدت از آنها محافظت شود. اگر اهل کویرگردی باشید، این پارک ملی می‌تواند یکی از زیباترین خاطرات را در سفرتان به قم برای شما رقم بزند. البته باید بدانید که بخش اعظم این پارک ملی در گرمسار و استان سمنان قرار گرفته و قسمت کوچکی از آن متعلق به قم است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس پارک ملی کویر ایران : جاده قم به قمرود، پارک ملی کویر ایران

پارک ملی کویر | جاهای دیدنی قم
پارک ملی کویر

۲۰. خانه تاریخی زند در قم یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم

خانه تاریخی زند یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود که در گذشته خانه شخصی حاج علی خان زند بوده است. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار باز می‌گردد. تقریبا همه ما ایرانیان، عاشق معماری دوره قاجار هستیم. پنجره‌های رنگی، درب‌ها و پنجره‌های اوروسی زیبا و حوضی لاجوردی که با فواره‌ای زیبا هوا را خنک می‌کند. خانه‌های دوران قاجار بزرگ، زیبا و دلباز هستند و با حضور در این خانه‌ها، احساس آرامش می‌کنید. انگار به خانه قدیمی مادربزرگ خود رفته‌اید. همه چیز همانطور آرام و زیبا است. همچنین باید بدانید که موزه مردم شناسی شهر قم نیز در همین خانه قرار دارد.

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۶ عصر

هزینه بازدید: سه هزار تومان

آدرس خانه تاریخی زند: قم، محله گذر قلعه، موزه مردم شناسی و خانه تاریخی زند

خانه تاریخی زند در قم
خانه تاریخی زند در قم

۲۱. گنبد نمکی قم

همه ما قم را به شوره زار‌های وسیع، دریاچه نمک و آب شور آن می‌شناسیم. به همین خاطر انتظار می‌رود که مناظر طبیعی آن نیز با نمک تزئین شده باشند. یکی از جاهای دیدنی قم، گنبد نمکی است که در ۲۰ کیلومتری غرب این شهر قرار گرفته و ضمنا این گنبد، تنها گنبد نمکی متقارن ایران به شمار می‌آید. بلورهای نمک در این منطقه به شکل کنگره‌های منظم در آمده‌اند و در ترکیب با رنگ قرمز خاک رس، منظره‌ای وصف ناپذیر را خلق کرده‌اند که اصلا نباید تماشای آن را از دست دهید. همچنین حضور در این منطقه و حتی تنفس هوای آن، باعث ضد عفونی کردن کامل بدن شما خواهد شد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس گنبد نمکی قم : ۲۰ کیلومتری جاده قم، جعفریه

گنبد نمکی قم
گنبد نمکی قم

۲۲. منطقه ییلاقی کهک

منطقه ییلاقی کهک یکی از شگفت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی قم است. شاید کمتر کسی باور کند که یک آبادی کوهستانی، خوش آب و هوا و سرسبز در دل کویری به این خشکی وجود داشته باشد. با دیدن این منطقه ییلاقی، به قدرت مادر طبیعت پی می‌برید که چطور در دل خشکی بی آب و علف، چنین طبیعت و منظره زیبایی را رقم زده است. جوی‌های سنگی خزه بسته و پر از آب خنک کوهستانی، باغات پر بار، دشت‌های سرسبز و نسیم خنکی که صورت شما را نوازش می‌دهد. این منطقه هنوز خیلی شناخته شده نیست و به همین خاطر کمتر کسی از آن بازدید می‌کند و برای یک سفر خاطره انگیز گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. شما می‌توانید در این روستا حتی غار نوردی کنید و یک تجربه بسیار ماندگار را تا آخر عمر با خود به یادگار داشته باشید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس منطقه ییلاقی کهک: قم، شهر کهک، منطقه ییلاقی کهک

منطقه ییلاقی کهک | جاهای دیدنی قم
منطقه ییلاقی کهک

۲۳. تالاب بهشت معصومه

در سه کیلومتری شمال شهر قم، از به هم پیوستن چندین و چند چشمه مختلف، تالاب بسیار زیبایی به وجود آمده که اصلا انتظار دیدن آن را در دل بیابان ندارید. شهر قم در دل کویر قرار دارد و یکی از خشک‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. اما با دیدن تالاب بهشت معصومه، نظرتان به کلی تغییر خواهد کرد! این تالاب زیبا که حدود پنج هکتار وسعت دارد، اکوسیستم منطقه را به صورت کامل تغییر داده است.

گونه‌های خاص جاندران از انواع پرندگان گرفته تا گونه‌های متنوعی از پستانداران، همگی در بین نیزارهای زیبای این تالاب مشغول زندگی هستند. به همین خاطر اگر به دنبال بازدید از مناطق خاص و جاهای دیدنی قم هستید، حتما باید با یک دوربین دو چشمی سری به این منطقه بزنید. در این تالاب شما می‌توانید شاهد حضور پرندگان بسیار کمیاب و زیبا باشید. البته به هیچ وجه آرامش حیوانات ساکن این زیست‌بوم را بر هم نزنید. زیرا این حیوانات با کوچک‌ترین احساس خطر، زیستگاه خود را عوض می‌کنند و از این منطقه کوچ خواهند کرد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس تالاب بهشت معصومه: قم، سه کیلومتری اتوبان قم – تهران

تالاب بهشت معصومه
تالاب بهشت معصومه

۲۴. کوه دو برادران قم

کوه دو برادران جزو جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. این کوه در پشت مسجد جمکران و نزدیکی کوه خضر نبی قرار دارد. پس اگر از کوه خضر نبی دیدن کردید، بهتر است یک تیر و دو نشان بزنید و از کوه دو برادران نیز دیدن کنید. این کوه در واقع از دو کوه یک شکل و هم ارتفاع تشکیل شده که به یکدیگر متصل هستند. به همین خاطر آن را با نام کوه دو برادران می‌شناسند. البته برخی دیگر آن را به نام کوه نیایش نیز خطاب می‌کنند. این کوه ارتفاع کمی دارد؛ اما داری صخره‌ها و همچنین پرتگاه‌های بسیار خطرناک است. قرارگیری این کوه در پس‌زمینه مسجد جمکران، منظره خاصی به این مسجد بخشیده است. همین کادر زیبا، سوژه تصویربرداری عکاسان به حساب می‌آید.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: قم، شرق شهر، پشت مسجد جمکران، نزدیکی کوه خضر نبی

۲۵. کاروانسرای حوض سلطان

در استان و شهرستان قم، می‌توانیم شاهد کاروانسراهای مختلفی باشیم. این مسئله دلایل مختلفی دارد. در وهله اول اینکه مسافران بسیاری از این منطقه عبور می‌کردند. در وهله دوم اینکه منطقه قم یک منطقه کویری و بسیار گرم است. در نتیجه هم احشام به سرعت خسته می‌شدند و هم مسافران به آب و غذا نیاز پیدا می‌کردند. از‌این‌رو در هر منطقه کوچک و بزرگ قم می‌توانیم شاهد یک کاروانسرای تاریخی باشیم. کاروانسرای حوض سلطان یکی از مهم‌ترین کاروانسراها و جاهای دیدنی قم به حساب می‌آید. این کاروانسرا به سبک خانه‌های یزد و کاشان ساخته شده است و در معماری کاروانسرا چنین سبکی رایج نبود. به همین خاطر از نظر معماری و طراحی ظاهری، این کاروانسرا اهمیت بسیاری دارد و حتماً باید از آن دیدن کنید.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان قم، شهرستان قم، بخش مرکزی، بیرون روستای چشمه‌شور

۲۶. کاروانسرای پاسنگان

با وجود مطالبی که در همین تیتر قبلی به آن اشاره کردیم، تعجبی نیست که جاذبه بعدی نیز یک کاروانسرا باشد. کاروانسرای پاسنگان نیز جزو زیباترین کاروانسراهای قدیمی و جاهای دیدنی قم به حساب می‌آید. این کاروانسرای بزرگ در ۲۰ کیلومتری قم قرار دارد. زمانی که از کنار آن عبور می‌کند، عظمت آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این کاروانسرا ۵۰ متر در ۵۰ متر ابعاد دارد و در نتیجه دارای ۲،۵۰۰مترمربع وسعت است. قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه باز می‌گردد. البته جالب است بدانید که حتی تا دوران قاجار نیز از این کاروانسرا استفاده می‌کردند. کاروانسرای پاسنگان یکی از جاهای دیدنی و تاریخی مهم قم است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان قم، قم، کیلومتر ۲۰ جاده قدیم قم-کاشان، زنبورک

۲۷. کاروانسرای منظریه

جاذبه بعدی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، باز هم یک کاروانسرای قدیمی است. البته قدمت این کاروانسرا به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس سفرنامه‌های مختلف و اسناد تاریخی متعدد، این کاروانسرا در دوران خود از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. جالب اینجاست که کاروانسرای منظریه در حدفاصل بین کویر و دریاچه نمک قرار دارد. همین مسئله اهمیت آن را دو چندان می‌کند. این سازه در بخش ابتدایی جاده ساوه و نزدیک پلی قدیمی قرار دارد. بد نیست بدانید این کاروانسرا جزو کاروانسراهای چهار ایوانی به حساب می‌آید. در این کاروانسرا مجموعاً ۶۰ اتاقک و حجره قرار دارد و جزو کاروانسراهای بزرگ آن دوران به شمار می‌آمده. در ساخت این بنا از لاشه سنگ، ملات گچ و کاشی استفاده کرده‌اند. این کاروانسرا از نظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد و نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان قم، شهرستان قم، بخش مرکزی، داخل پادگان منظریه

۲۸. محوطه باستانی قلی درویش

همان طور که اشاره کردیم، قم یکی از مناطق قدیمی ایران به حساب می‌آید. بد نیست بدانید بر اساس تحقیقات انجام‌شده، از نظر زمین‌شناسی نیز قم جزو قدیم‌ترین مناطق روی کره زمین به حساب می‌آید! پس یعنی قم حتی حضور دایناسورها را نیز به خود دیده است! محوطه باستانی قلی درویش یکی دیگر از جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. که در ورودی جمکران قرار دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، قدمت این تپه به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. محوطه باستانی قلی درویش حدود ۱۰هکتار وسعت دارد و آثار بسیاری را از آن کفش کرده‌اند. این محوطه باستانی اهمیت بسیاری دارد و نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان قم، قم، کیلومتر یک جاده قم کاشان، ورودی جمکران، مجاور بنایی منسوب به امامزاده جعفر

۲۹. غار وشنوه

درست در ۶۰کیلومتری قم، در بخش کهم و نزدیکی روستای وشنوه، می‌توانید شاهد یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی قم باشید. غار وشنوه یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. این غار در نزدیکی روستای وشنوه واقع شده است و در دل کوهستان اردهال و بخش جنوبی روستا قرار دارد. کوهستان اردهال به‌جز غار وشنوه،۳ غار دیگر هم دارد. جالب است بدانید که غار وشنوه دارای منابع غنی از آب است. آب از طریق شیارهای باریکی که در کوهستان قرار دارد جمع می‌شود و به‌صورت چشمه خارج می‌شود. آب‌وهوای غار وشنوه از سایر مناطق اطراف قم سردتر است. به همین خاطر تابستان و بهار بهترین زمان بازدید از این غار محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید تا از گرمای تابستان قم دوری کنید، می‌توانید بهار را برای سفر خود انتخاب نمایید.

قدمت غار وشنوه به هزاران سال پیش باز می‌گردد. جالب است بدانید که غار وشنوه سکونتگاهی برای گونه‌های اولیه انسان بوده است. طی کاوش‌های باستان‌شناسی، آثاری متعلق به ۳هزار تا ۳هزار و ۲۰۰ سال پیش از این منطقه پیدا کرده‌اند. پس می‌توان گفت که در گذشته دور، مردم از این غار برای زندگی استفاده می‌کردند. خود غار وشنوه از نظر زمین‌شناسی، میلیون‌ها سال قدمت دارد. دسترسی به این غار دشوار است و از مسیرهایی با شیب تند عبور می‌کند. در نهایت باید برای بازدید از غار، تجهیزات و مهارت کافی داشته باشید. همچنین بهتر است به‌صورت گروهی از این غار بازدید کنید تا دچار مشکل نشوید.

آدرس: استان قم، ۶۰ کیلومتری قم، بخش کهک، روستای وشنوه

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۰. موزه آستانه مقدس حضرت معصومه (س)

موزه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) یکی دیگر از جاهای دیدنی قم است که حتماً باید از آن دیدن کنید. حتماً همه ما در سفر به قم، از آستانه مقدس حضرت معصومه دیدن می‌کنیم. حال اینبار بهتر است بعد زیارت، سری به موزه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) بزنید. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود. این موزه درست در آستانه مقدس حضرت معصومه (س) قرار دارد. موزه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) حاوی آثاری بسیار ارزشمند از دوران پس از اسلام است. در این موزه می‌توانید شاهد قرآن‌ها و کتاب‌های خطی دیگر باشید.

موزه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) یکی از مهم‌ترین موزه‌های اسلامی در تمام ایران به حساب می‌آید. این موزه در سال ۱۳۱۴ شمسی در فضای داخلی حرم و در محل مسجد شهید مطهری به بهره‌برداری رسید. در دهه ۶۰ به دلایلی این مجموعه تعطیل شد. در حال حاضر دوباره این مجموعه را بازگشایی کرده‌اند و امکان بازدید از آن وجود دارد. البته ساختمان آن را نیز جا به جا کرده‌اند. این موزه در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع قرار دارد. در موزه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) می‌توانید شاهد آثار بسیار ارزشمند و قدیمی باشید که برخی از آن‌ها اهمیت تاریخی بسیاری دارند.

آدرس: استان قم، ۶۰ کیلومتری قم، بخش کهک، روستای وشنوه

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۹

هزینه بازدید: رایگان

۳۱. غار کهک

در بخش‌های قبلی درباره منطقه خوش آب‌وهوا و ییلاقی کهک با هم صحبت کردیم. کهک نام یک منطقه کوهستانی و ییلاقی است. پس می‌توانید انتظار تماشای مناظر کوهستانی مختلف و البته غارهای بکر را از کهک داشته باشید. غار کهک یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. افرادی که به غارنوردی علاقه‌مند هستند، همیشه به‌دنبال غارهای جدیدی می‌گردند تا آن‌ها را کشف کنند و از تماشای آن‌ها لذت ببرند. غار کهک برای کسانی که به‌دنبال غارهای بکر هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

فقط به تصویر بالا نگاه کنید. حتی با تماشای این تصویر احساس می‌کنید که چقدر راز و رمز در این غار وجود دارد. دهانه این غار در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. ورودی آن به شکل دایره‌ای به قطر ۷۰ سانتی‌متر است. برای ورود به غار، باید ۸ متر پایین بروید. به همین خاطر در ابتدای مسیر باید از طنا استفاده کنید. این غار فضایی بسیار عجیب و مرموز دارد. همچنین دسترسی به آن بسیار دشوار است. هنوز هم بخش‌هایی از آن را به‌صورت کامل کشف نکرده‌اند. تابستان و بهار بهترین زمان بازدید از این غار محسوب می‌شود. فقط در نظر داشته باشید که برای بازدید از این غار، باید مهارت، تجربه و تجهیزات تخصصی داشته باشید. همچنین باید آمادگی جسمانی شما در حد قابل قبولی باشد. در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوید. در ضمن به‌صورت گروهی از این غار دیدن کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

آدرس: استان قم، کهک

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۲. رودخانه قمرود

همه ما قم را به کویرهای بزرگ و شوره‌زار می‌شناسیم و انتظار دیدن رودخانه را در بین جاهای دیدنی قم نداریم. این در حالی است که رودخانه قمرود یکی از جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. البته نباید انتظار رودخانه‌ای بزرگ و خروشان را داشته باشید. رودخانه قمرود از کوه‌های اطراف خمین، الیگودر و خوانسار سرچشمه می‌گیرد. در نهایت به سمت جنوب شرق و استان مرکزی حرکت می‌کند. در مسیر خود از استان قم نیز عبور خواهد کرد.

این رودخانه در حوضه آبریز دریاچه قم واقع شده است. در نهایت به رودخانه قره‌چای می‌ریزد. این رودخانه ۲۹۰ کیلومتر وسعت دارد. بخشی که از قم عبور می‌کند نسبتاً کم آب است؛ اما همین هم باعث به‌وجود‌آمدن یک اکوسیستم خاص می‌شود. به همین خاطر در نزدیکی رودخانه قمرود می‌توانید شاهد حضور پرندگان مختلف باشید.

آدرس: استان قم، شهر قم

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۳. دشت مسیله

دشت مسیله از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی قم است. چنین مناظری را فقط در استان قم می‌توانید مشاهده کنید. اگر به هنر عکاسی علاقه‌مند هستید، بازدید از دشت مسیله برای شما بهترین گزینه محسوب می‌شود. دشت مسیله یک سوژه بسیار عالی برای عکاسی است. دشت مسیله حدود ۱۰هزار هکتار وسعت دارد. به تصویر بالا نگاه کنید. آیا باورتان می‌شود که تا ۵۰ سال پیش، دشت مسیله یکی از مناطق بسیار عالی برای کشاورزی بوده است؟ اشکال منظمی که روی زمین شکل گرفته‌اند، دشت مسیله را به یک جاذبه طبیعی بسیار خاص و تماشایی تبدیل می‌کنند. زمستان بهترین زمان بازدید از دشت مسیله محسوب می‌شود.

آدرس: استان قم، شهر قم

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

پل امامزاده عبدالله

پل امامزاده عبدالله یکی دیگر از جاهای دیدنی قم است. این پل را با نام پل سپه نیز می‌شناسند. قدمت پل امامزاده عبدالله به دوران قاجار باز می‌گردد و در شهرستان قم بخش کمک و روستای قلعه چم قرار دارد. در کنار این پل یک کتیبه سنگی ارزشمند به چشم می‌خورد. تاریخ ساخت و بانی ساخت آن از طریق کتیبه مشخص می‌شود. در بخش شمال‌غربی پل نیز یک دیواره سنگی به طول ۱۳.۷ متر و عرض ۱.۶ متر برای استحکام بخشی آن دیده می‌شود. این پل یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌آید. در نزدیکی آن نیز مناطق طبیعی بکر بسیاری وجود دارد. پس می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. البته توجه داشته باشید که امکانات رفاهی، اقامتی و خدماتی چندانی در روستای قلعه چم وجود ندارد. پس بهتر است هر آنچه نیاز دارید را همراه خود بیاورید.

آدرس: قم، روستای قلعه چم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قم کلیک کنید.