شاید تصور نکنید که پایتخت مذهبی ایران دارای انواع جاذبه‌های گردشگری است. سفرزون در این مطلب همراه شماست تا لیست جذابی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد که نمی‌شناسید را در سال ۱۴۰۱ به شما معرفی کند. بعد از بازدید از مکان های دیدنی مشهد ، مطمئن خواهید شد که مشهد، بهشت زیارت و سیاحت برای گردشگران است.

saadatrent

سرفصل های مقاله

طرقبه ، شروعی سبز از جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد - طرقبه
طرقبه | نمایشگر پاییز هزار رنگ | جاهای دیدنی مشهد در پاییز

طرقبه می‌تواند بهترین شروع برای گردش در میان جاهای دیدنی مشهد در پاییز باشد. این منطقه‌ی ییلاقی در امتداد دره‌ای با صفا قرار گرفته و باغ‌های میوه در اطراف آن برای ساعاتی زندگی شهری را از خاطر شما می‌برد. محلی‌ها می‌گویند که طرقبه به معنی آبادی بزرگ است و چشم‌اندازهای طرقبه همگی معنی اسم آن را تایید می‌کنند. دیدن این منطقه در فصل پاییز حتما به شما توصیه می‌شود.

زیبایی‌های طرقبه

پارک جنگلی از آن دسته جاهای دیدنی مشهد است که نباید بدون دیدن آن طرقبه را ترک کنید. دیدن این حجم از منطقه‌ی سبز و پر درخت در شهر مشهد باورنکردنی است. بند گلستان هم یکی از مهم‌ترین دیدنی‌هایی است که روی رود گلستان ساخته شده و به خصوص در فصل‌های پر آب منظره‌ای زیبا را ایجاد می‌کند.

از غذاهای طرقبه نگذرید

وجود باغ‌های فراوان گردو باعث شده تا فسنجان به مهم‌ترین غذاهای محلی این منطقه تبدیل شود. اما با وجود اینکه فسنجان و دیزی اصیل‌ترین غذاهای این محل هستند، بسیاری از گردشگران برای تجربه‌ی طعم لذیذ شیشلیک به طرقبه سفر می‌کنند. شیشلیک‌های این منطقه بره بریانی و گوشت و استخوان گاو هستند.

آرامگاه فردوسی، برمزار شاعر حماسی ایرانی

آرامگاه فردوسی مثل شاهنامه‌ شکوه و زیبایی خاص خودش را دارد. مقبره‌ی شاعر پرطرفدار فارسی زبان در محوطه‌ای زیبا با حدود ۳۰ دقیقه فاصله از مرکز شهر مشهد قرار گرفته است. هوشنگ سیحون معمار این بنای مرمری است و گفته شده که در طرح آن از آرامگاه کوروش  الهام گرفته است.

بخش‌های مختلف آرامگاه فردوسی از مکان های دیدنی مشهد

موزه‌ی فردوسی داخل بنای مکعبی شکل مقبره قرار دارد. تالارهای داخلی می‌تواند شما را به یاد زیباترین قصرهای دنیا بیندازد. به جز مقبره‌ی اصلی فردوسی، بخشی از موزه محل نگهداری بقایای تاریخی است که از شهر توس کشف شده است. در محوطه‌ی آرامگاه(مقبره الشعرای توس)، مهدی اخوان ثالث، شاعر معاصر ایرانی نیز دفن شده است.

 

بازار رضا ، هم خرید هم تماشا

بازارهای محلی هر شهر مهم‌ترین جاذبه‌های آن به حساب می‌آیند. بازار رضا نوستالژیک‌ترین مرکز برای خرید انواع وسایل مورد نیاز است. این بازار با دو راهروی تو در تو و با حدود ۱۷۰۰ مغازه یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد است. تسبیح‌های رنگارنگ ، انواع مهر و سوغاتی‌های بسته بندی شده به همراه عطر زعفران و نبات تصویری زیبا و خوش آب و رنگ از بازار رضا برای شما به یادگار می‌گذارد.

تجربه هیجان در سرزمین موج های آبی مشهد

حتما تفریح در پارک آبی که تا سال ۲۰۱۰ بزرگ‌ترین پارک آبی آسیا بوده برای همه گردشگران جذابیت دارد. اگر به شنا علاقه ندارید این مجموعه می‌تواند شروع خوبی برای ورود شما به این حوزه باشد. بهتر است یک روز کامل خود را به پارک آبی سرزمین موج های آبی اختصاص دهید تا از همه‌ی امکانات هیجان انگیز آن بهره ببرید. قیمت بلیط بزرگسالان در سانس صبح ۳۵۰۰۰ و در سانس عصر ۲۵۰۰۰ تومان است.

اسکی روی آب در پارک آبی ایرانیان

حالا که در حال و هوای تفریح‌های آبی هستید، سری هم به پارک آبی ایرانیان بزنید. این مجموعه از دیگر پارک‌های آبی مشهد جدیدتر است و به همین دلیل امکانات به روزتری را می‌توانید در آن پیدا کنید. یکی از این تفاوت‌ها اسکی روی آب و رودخانه‌ی خروشان است که تصویر تفریح در طبیعت را برای شما زنده خواهد کرد. پارک‌های آبی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد هستند که آدرنالین را به رگ‌های شما جاری می‌کنند.

موزه نادری ، یادبود پادشاه محبوب افشاریان

جاهای دیدنی مشهد موزه نادری
موزه نادری ، مکان‌ های دیدنی مشهد

مجموعه‌ی تاریخی نادری یکی از جاهای دیدنی مشهد است که بخش ارزشمندی از تاریخ را به شما نشان می‌دهد. واضح‌ترین تصویر از این مجموعه، مجسمه‌ی نادرشاه بر اسب به همراه عده‌ای از سربازانش است.

تالارهای اصلی مجموعه نادری

دو تالار اصلی در موزه نادری وجود دارد. تالار اول آلبومی از تاریخ افشاریان است. انواع لباس‌ها و سلاح‌های مربوط به آن دوران به همراه تابلوهایی از صحنه‌ی جنگ‌های نادرشاه در این تالار قرار گرفته است. تالار دوم مربوط به زندگی شخصی نادرشاه افشار است. شمشیر، تاج و نسخه‌های خطی مهم را در این تالار ببینید.

کلات نادری ، از بهترین جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد - کلات نادری
کلات نادری ،منطقه محبوب نادر شاه افشار

کلات یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در میان ارتفاعات کوه ها قرار گرفته. به دلیل وجود کوه دورتا دور آن، این شهر یکی از امن‌ترین شهرها در گذشته بوده. دلیل انتخاب نادرشاه برای ساخت برج خورشید در کلات همین دژها و قلعه‌های کوهستانی نفوذناپذیر به آن است که یک نمونه از آن‌ها برج نادری است. کلات نادری در مجموعه روستاهای کلات است.

دیدار با تاریخ کلات

علاوه بر اینکه طبیعت کلات به تنهایی می‌تواند شما را ساعت‌ها مجذوب خود کند، تاریخ این منطقه نیز بسیار غنی است. در اطراف برج خورشید در چند سال اخیر کاوش‌های باستانی بسیاری صورت گرفت. در طی این کاوش‌ها، اشیا و ظروفی مربوط به صدها سال پیش پیدا شد که در موزه‌ی شهر می‌توانید ببینید. از خوردن کنجد و گردوی کلات به سادگی نگذرید!

در سفرزون بخوانید :
معرفی جاهای تفریحی مشهد | تجربه تفریح در کنار زیارت

باغ گیاه شناسی ، کلکسیونی از نادرترین گیاهان دنیا

جاهای دیدنی مشهد در پاییز باغ گیاه شناسی
جشنواره ی گل های داوودی | جاهای دیدنی مشهد در پاییز

اینجا محفل زیبای گیاهان یعنی باغ گیاه شناسی مشهد  است. هر گیاهی که فکرش را بکنید در باغ گیاه شناسی مشهد می‌توان پیدا کرد. از حدود ۵۸ سال گذشته، ۱۱ کلکسیون در این مجموعه ساخته شده که هرکدام گیاهی از اقلیم خاص را پوشش می‌دهند. جذاب‌ترین بخش این مجموعه، قسمت مربوط به نگهداری گیاهان دارویی است که حدود ۴۰۰ نوع نمونه‌ی ژنتیکی در آن نگهداری می‌شود.

پاییز، بازار داغ باغ گیاه شناسی مشهد

در پاییز هرسال، جشنواره‌ی گل‌های داوودی در این مجموعه برگزار می‌شود. دیدن ۷۰۰ نمونه گل داوودی از مکان های مختلف دنیا پاییز شما را پر رنگ تر خواهد کرد.

شاندیز، گردشگری‌ترین ییلاق مشهد

منطقه شاندیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر اصلی مشهد، از گذشته محلی برای تفریح و استراحت گردشگران و یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد بوده است. اختلاف دمای این منطقه با مشهد حدود ۴ تا ۵ درجه است. باغ‌های میوه و طبیعت منطقه، آن را به سرآمد جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده است.

شیشلیک، غذای لذیذ شاندیز

از گشت و گذار در طبیعت که بگذریم، جذاب‌ترین بخش سفر چشیدن طعم‌های معروف و لذیذ منطقه است. در این منطقه رستوران‌های زیادی را می‌بینید که پیشنهاد شیشلیک را به شما می‌دهند. با کمی دقت می‌توانید بهترین مکان را برای صرف غذا انتخاب کنید تا لذت سفر به مشهد، با طعم لذیذ غذای محلی شاندیز در خاطر شما ماندگار شود.

گنبد هارونیه ، یادگاری از توس و یکی از جاهای دیدنی مشهد

گنبد هارونیه
گنبد هارونیه | مکان های دیدنی مشهد

گنبد هارونیه تنها اثر باقی‌مانده از شهر توس است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. این اثر همچنین در سبک معماری آذری ساخته شده است. گنبد هارونیه در نزد عامه‌ی مردم به زندان هارون نیز معروف است که البته برخی شواهد تاریخی زندان بودن این محل را رد کرده است. در محوطه‌ی بیرونی گنبد هارونیه، سنگ یادبود امام محمد غزالی مشاهده‌ می‌شود. بعضی نیز این مکان را محل تدریس این فیلسوف ایرانی دانسته‌اند.

گنبد هارونیه
گنبد هارونیه

آدرس:‌ استان خراسان رضوی، جاده مشهد-قوچان، سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه

جنگل جیغ | ترسناک ترین جای دیدنی مشهد

جنگل جیغ از جمله ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران است. این جنگل را می‌توان در لیست عجیب‌ترین جاهای دیدنی مشهد قرار داد. به‌خاطر ظاهر ترسناک و اتفاقات عجیبی که در این جنگل رخ داده است، کمتر کسی رغبت می‌کند تا سری به این جنگل بزند. البته در عین حال افراد کنجکاو و ماجراجو دوست دارند تا سری به آن بزنند تا از راز آن پرده برداند. در درجه اول باید بدانید که بازدید از این جنگل خطر جانی ندارد. این جنگل در نزدیکی طرقبه مشهد و در دل روستایی با نام روستا سربرج قرار دارد. در این جنگل، اواخر شب و نزدیک سپیده‌دم، همیشه صدای جیغ در میان جنگل شنیده می‌شود.

برخی مسئولان درباره این صدای جیغ دلایل علمی آوردند. برخی گفتند که این صدا به‌خاطر وزش باد در میان شاخه درختان به وجود می‌آید. برخی دیگر این صدا را به نوعی خاص از جیرجیرک نسبت دارند. این در حالی است شب‌هایی که اصلاً باد وزش ندارد، این صدای جیغ به گوش می‌رسد. همچنین تا به امروز، هیچکس نوعی خاص از جیرجیرک را در این جنگل ندیده که چنین صدایی را ایجاد کند. خلاصه که هنوز هم صدای جیغ در این جنگل به گوش می‌رسد و کمتر کسی جرئت می‌کند تا هنگام شب و ساعتی که این صدا شنیده می‌شود، پا به جنگل جیغ بگذارد. از جنبه ترسناک آن که دیگر صحبت نکنیم، باید بدانید که جنگل جیغ ظاهری بسیار زیبا دارد. این جنگل مخصوصاً در ایام بهار، بسیار زیبا و سرسبز می‌شود. البته نگران نباشید، در ساعات صبح، بسیاری از ورزش‌کاران از مسیرهای مخصوص پیاده‌روی جنگل جیغ استفاده می‌کنند. پس بهتر است در سفر به مشهد، حتماً سری به این جنگل زیبا بزنید.

آدرس: مشهد، طرقبه، روستای سربرج

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته | البته نیازی به تأکید نیست که بهتر است شب در این جنگل نباشید!

هزینه بازدید: رایگان

برج رادکان چناران | یادگار خواجه نصیرالدین طوسی

برج رادکان چناران از دیگر جاهای دیدنی مشهد است. نام برج رادکان چناران در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. این برج حدود ۲۵متر ارتفاع دارد. از نظر ظاهری، شباهتی بسیار بین این برج و برج شمس العماره تهران به چشم می‌خورد. برج رادکان چناران دارای بدانه‌ای استوانه‌ای شکل است. روی بدنه این برج، دالبورهایی نیم‌دایره شکل به چشم می‌خورد. سقف این برج را به صوت مخروطی طراحی کرده‌اند. قدمت برج رادکان چناران به دوران الیخانیان و قرن هفتم هجری باز می‌گردد. در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، این برج را در فهرست آثار می ایران ثبت کردند. در بخش نمای خارجی این برج، تا ارتفاع ۳ متری، ۱۲ ضلعی است. بعد از آن تا زیر گنبد، ۳۶ ترک نیم دایره‌ای به چشم می‌خورد. نهایتاً هم به سقف مخروطی ختم خواهد شد.

مهندس بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، بانی ساخت برج رادکان چناران است. جالب است بدانید که این برج را گویا بر اساس داده‌های نجومی خود بنا کرده است. این برج می‌تواند راز‌های بسیار خاصی را در سینه سنگی خود نگه داشته باشد. شاید خواجه نصیرالدین طوسی در این بنا رازهایی را قرار داده که چندین سال بعد به آن‌ها پی ببریم. جالب است بدانید برخی این بنا آرامگاهزنی با نام مطلع الشمس می‌داند. البته چنین موضوعی در منابع تاریخی ایرانی به چشم نمی‌خورد.

آدرس: ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته | البته نیازی به تأکید نیست که بهتر است شب در این جنگل نباشید!

هزینه بازدید: رایگان

 

باغ وحش وکیل آباد؛ جذاب و منحصر به فرد

جاهای دیدنی مشهد - باغ وحش وکیل آباد
باغ وحش وکیل آباد

یکی از جاهای دیدنی مشهد که طرفداران زیادی نیز میان گردشگران این شهر دارد، باغ وحش وکیل آباد است. باغ وحش وکیل آباد از جمله بزرگترین باغ وحش‌های کشور به شمار می‌رود که در آنجا گونه‌های بسیار متنوع جانوری نگهداری می‌شود.

تنوع جانوری در این باغ وحش آنقدر زیاد است که حجم گسترده‌ای از حیوانات آبزی، پرندگان، خزندگان و حیواناتی همچون شیر، ببر، تمساح، شامپانزه، خوک، مار لاما، گوزن، قوچ، سیاه‌گوش و انواع دیگری از حیوانات نادر و رو به انقراض پیش چشم شما هستند.

اگر به این باغ وحش جذاب بروید، می‌توانید از سالن‌های موزه‌ای آن که مخصوص تاکسیدرمی حیوانات است دیدن کنید. این سالن‌ها بخش جذاب و پرطرفدار در میان کودکان است که آموزش‌های خوبی را نیز به آن‌ها می‌دهد.

یکی از جذاب‌ترین حیواناتی که در این باغ وحش می‌توانید ببینید، تایگون‌ها هستند. تایگون در حقیقت یک گونه نادر و بسیار عجیب جانوری به شمار می‌رود که حاصل پیوند ببر و شیر، در اصطلاح ببشیر است.

باغ وحش وکیل آباد آنچنان شگفت‌انگیز است که می‌تواند برای ساعت‌ها شما و خانواده‌تان را سرگرم کند و علاوه‌بر سرگرمی اطلاعات مفیدی درباره انواع حیوانات به شما بدهد.

اگر در میان جاهای دیدنی مشهد به دنبال یک مکان هیجان‌انگیز می‌گردید، باغ وحش وکیل آباد را از یاد نبرید.

 

اطلاعات بازدید از باغ وحش وکیل آباد:

 

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۸:۳۰ عصر

قیمت بلیت: ۳۰ هزار تومان

آدرس باغ وحش وکیل آباد: استان خراسان، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، جنب کوهستان پارک.

 

 

روستای نغندر؛ زیبای چشم‌نواز

روستای نغندر
روستای نغندر

از دیگر جاهای دیدنی مشهد که می‌توان آن را یکی از چشم‌نوازترین مناطق طبیعی این شهر نامید، روستای نغندر است. این روستای دیدنی با طبیعت بی‌نظیر در میان دره‌ای که با کوه‌ها احاطه شده قرار گرفته و آب‌و‌هوای ییلاقی فوق‌العاده‌ای دارد.

اگر در تابستان از روستای ییلاقی نغندر دیدن کنید، می‌توانید از هوای خنک و دلنشین آن استفاده و زیر سایه درختان انبوه استراحت کنید. این روستا آنقدر جاذبه طبیعی در خودش جای داده که قطعاشما را محصور می‌کند.

درختان توت نغندر شهرت زیادی داردن که آوازه‌ش را در هر کجا می‌توانید بشنوید. همچنین در این روستا پرورش کرم ابریشم انجام میگیرد و به پرورش نخ مشهور است.

اگر به مشهد سفر می‌کنید، حتما به روستای نغندر هم سری بزنید.

 

اطلاعات بازدید از روستای نغندر:

 

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس روستای نغندر: استان خراسان، مشهد، ۱۰ کیلومتری طرقبه.

 

چشمه گیلاس؛ زیبا و دلفریب

چشمه گیلاس
چشمه گیلاس

چشمه گیلاس یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود که با زیبایی دلفریب خود، جایگاه خاصی میان گردشگران دارد. این چشمه تاریخی در مشهد و در فاصله ۲۵ کیلومتری چناران در روستایی با نام چشمه گیلاس قرار گرفته است. چشمه تاریخی گیلاس به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود،  در تمام ایام سال پر از آب است و جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد.

این چشمه بیش از هزار متر از سطح دریا فاصله دارد و عمق آن به چهار تا پنج متر می‌رسد. در اطراف این چشمه پر است از درختان انبوه و گونه‌های گیاهی متنوعی که هوای بی‌نظیری را در این منطقه به وجود آورده است.

چشمه گیلاس یکی از بهترین مکان‌هایی است که در تابستان می‌توانید انتخاب کنید و از هوای خنک آن لذت ببرید.

در سفر به مشهد، چشمه گیلاس را از یاد نبرید.

اطلاعات بازدید از چشمه گیلاس:

 

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس چشمه گیلاس: استان خراسان، مشهد، ۲۵ کیلومتری چناران، روستای چشمه علی.

 

 

روستای کنگ؛ ماسوله خراسان

روستای کنگ
روستای کنگ

از دیگر جاهای دیدنی مشهد باید به روستای کنگ اشاره کنیم. یک روستای پلکانی در طرقبه که زیبایی فوق‌العاده و معمار خاص‌ آن باعث شده تا هر ساله گردشگران زیادی به آنجا سفر کنند‌.

از روستای کنگ با نام ماسوله خراسان یاد می‌کنند؛ چرا که سبک معماری پلکانی آن شبیه به ماسوله است.

قدمت تاریخی این روستای زیبا به پیش از اسلام باز می‌گردد و می‌توانید نمونه‌های خاص از رد پای تاریخ را در انجا ببینید.

طبیعت روستای کنگ نیز بسیار دیدنی است و در آن مجموعه زیبایی از چشمه‌ها، آبشارها و درختان را می‌توان دید. موقعیت جغرافیایی این روستا به شکلی است که آب و هوای خنک و دلپذیری را در آن به وجود آورده و مناسب برای طبیعت‌گردی است.

قبرستان تاریخی کنگ، قلعه‌ها و کوه‌های زیبای بینالود از جمله دیدنی‌ها در این روستاست.

اگر به مشهد سفر می‌کنید، بازدید از ماسوله خراسان را نیز در برنامه سفرتان قرار دهید.

 

اطلاعات بازدید از روستای کنگ:

 

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس روستای کنگ: استان خراسان، شهرستان طرقبه و شاندیز، ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه.

 

 

 

پارک طبیعی هفت حوض؛ دیدنی و جذاب

جاهای دیدنی مشهد - پارک طبیعی هفت حوض
پارک طبیعی هفت حوض

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد پارک طبیعی هفت حوض است که مکانی دیدنی برای یک گردش و تفریح حسابی به شمار می‌رود.

این پارک در فاصله هفت کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در میان کوه‌های خلج بنا شده است.

اگر به دنبال یک جای بکر با مناظر فوق‌العاده و منحصر به فرد می‌گردید، باید بدانید که این پارک طبیعی یکی از بهترین انتخاب‌ها در مشهد است.

وقتی در فصل بهار به پارک هفت حوض می‌روید، شکوفه‌ گل‌های شقایق را می‌بینید که چشمتان را از زیبایی پر می‌کند.

هوای بی‌نظیر، مناظر جذاب، سکوت و آرامش وصف نشدنی و تصویر حیرت‌آور حوضچه‌های سنگی هزار ساله از جمله ویژگی‌هایی است که هر گردشگری را به این منطقه دیدنی جذب می‌کند.

 

اگر مسافر مشهد هستید، حتما بازدید از این پارک را هم در برنامه سفرتان بگنجانید.

 

 

 

اطلاعات بازدید از پارک طبیعی هفت حوض:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس پارک طبیعی هفت حوض: استان خراسان، هفت کیلومتری جنوب شرقی مشهد، کوه‌های خلج.

 

 

 

پارک میرزا کوچک خان؛ همسایه حرم

پارک میرزا کوچک خان
پارک میرزا کوچک خان

از دیگر جاهای دیدنی مشهد باید از پارک میرزا کوچک خان نام برد. این پارک با امکانات خوب و دسترسی عالی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته و همه روزه محل بازدید گردشگران است.

در این پارک، علاوه‌بر فضای سبز و درختان زیبا، امکاناتی از جمله زمین‌های ورزشی، استخر، شهربازی، کتابخانه کودک و نوجوان و فضاهای فرهنگی وجود دارد.

در سفر به مشهد، حتما سری هم به پارک میرزا کوچک خان بزنید.

 

اطاعات بازدید از پارک میرزا کوچک خان:

 

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس پارک میرزا کوچک خان: استان خراسان، مشهد، غرب میدان هفده شهریور، خیابان دانش شرقی، حد فاصل دانش ۱۲ و ۱۶.

 

 

پارک مینیاتوری؛ ایران کوچک

جاهای دیدنی مشهد - پارک مینیاتوری
آبشار قره سو

به جرات می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد پارک مینیاتوری است. این پارک جذاب با طراحی خلاقانه خود، اولین پارک مینیاتوری شرق ایران شناخته می‌شود.

در این پارک وسیع می‌توانید آثار باستانی ایران را در ابعاد کوچک‌تر ببینید و تصویر تقریبا جامعی را از زیبایی‌های تاریخی ایران تماشا کنید.

المان‌های تخت جمشید، پل خواجو، آرامگاه فردوسی، باغ شاهزاده ماهان کرمان، سد کارون، راه‌آهن مشهد، روستای کندوان، فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد و آرامگاه عطار نیشابوری، تاکنون در این پارک رونمایی شده‌اند.

پارک مینیاتوری مشهد علاوه‌بر این زیبایی‌های هنرمندانه، امکانات دیگری نیز از جمله زمین بازی کودکان با طراحی بومی و محلی، فضای سبز، مسیر عبور و مرور قطار و … را دارد.

اگر مقصد سفر شما شهر مشهد است، پارک مینیاتوری را از قلم نیندازید.

 

اطلاعات بازدید از پارک مینیاتوری:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس پارک مینیاتوری: استان خراسان، مشهد، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶.

 

 

آبشار قره سو؛ آرامش در طبیعت

جاهای دیدنی مشهد - آبشار قره سو
آبشار قره سو

در میان جاهای دیدنی مشهد آبشار قره سو نیز به تمامی خودنمایی می‌کند. این آبشار جذاب و دیدنی که مورد توجه عده زیادی از گردشگران است، در منطقه کلات نادری (۶۰ کیلومتری شمال مشهد) و در روستایی با همین نام قرار گرفته است.

ارتفاع آبشار قره سو در حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریاست و ریزش آب از این ارتفاع منظره‌ای زیبا و بی‌نظیر میافریند. در نزدیکی این آبشار، چند آبشار کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود دارد که البته ارتفاع آن‌ها چندان زیاد نیست اما زیبایی خاصی را به منطقه بخشیده‌اند.

درختان انبوه میوه و سرسبزی چشم‌نواز منطقه، حال خوبی را در آنجا ایجاد می‌کند که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید.

 

در سفر به مشهد، کلات نادری و آبشار قره سو را از یاد نبرید.

 

اطلاعات بازدید از آبشار قره سو:

 

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس آبشار قره سو: استان خراسان، مشهد، کلات نادری، روستای کلات نادری.

 

قصر خورشید؛ زیبای بی‌همتا

قصر خورشید
قصر خورشید

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که یادگاری از نادر شاه افشار به شمار می‌رود، قصر خورشید یا کاخ کلات است.

در زمان‌های دور، از آنجایی که این شاه فتوحات زیادی داشته و گنج‌های بسیاری به دست آورده بود، به دنبال مکانی برای نگهداری این گنج‌ها بوده است. این جست‌وجو به ساخت قصری به نام قصرخورشید در منطقه کلات منجر شد.

امروزه این قصر تاریخی، از دیدنی‌ترین جاهای تاریخی در مشهد شمرده می‌شود که مورد استقبال گردشگران است.

کاخ کلات در میان باغ بزرگی بنا شده که زیبایی آن را چند برابر کرده است. معماری کاخ، هنرهای به کار رفته در آن و جذابیت بی‌نظیر آن، بسیار مورد توجه است.

 

 

اطلاعات بازدید از قصر خورشید:

 

ساعات بازدید: هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر.

قیمت بلیت: ۲ هزار تومان

آدرس قصر خورشید: استان خراسان، مشهد، کیلومتر ۱۵۰ جاده کلات.

 

 

 

فریزی؛ نگین درخشان مشهد

فریزی مشهد
فریزی مشهد

از دیگر جاهای دیدنی مشهد باید به منطقه زیبا و شگفت‌انگیز فریزی اشاره کرد که آن را با نام نگین درخشان مشهد می‌شناسند. این منطقه با قدمتی چند هزارساله در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد و در میان کوه‌های بلند بینالود قرار گرفته است.

فریزی با سرسبزی خیره کننده و زیبای عجیب و غریبش، چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند. طبیعت بکر، آب و هوای بی‌نظیر و چشمه‌های جوشان از ویژگی‌های جذابی است که گردشگران را به این منطقه می‌کشاند.

اگر دوست دارید این مکان زیبا را ببینید، حتما به مشهد سفر کنید.

 

اطلاعات بازدید از فریزی:

 

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس فریزی: استان خراسان، ۷۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد.

حرم امام رضا(ع)، قطب گردشگری زیارتی ایران

حرم امام رضا
حرم امام رضا

هرساله مسلمانان و شیعیان زیادی از سراسر جهان اسلام به قصد دیدن حرم امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کنند. هنر معماری باشکوه بخش‌های مختلف حرم، مانند صحن ها، آرامگاه‌ها، گنبد و گلدسته و رواق‌ها، هر چشمی را خیره می‌کند. حرم هشتمین امام شیعیان با آرامش و معنویتی که دارد، قلب‌های بسیاری را مجذوب خود کرده است.

جالب است بدانید که آخرین ضریح امام رضا (ضریحی که اکنون وجود دارد) توسط محمود فرشچیان، استاد مینیاتور ایران، طراحی شده است.

ایام شهادت ها، ولادت ها، ماه مبارک رمضان و ماه محرم، شلوغ‌ترین روزهای حرم برای زیارت هستند.

مسجد گوهرشاد یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی مشهد

مسجد گوهرشاد
مسجد گوهرشاد | دیدنی های مشهد

یکی از ارزشمندترین آثار حرم، مسجد گوهرشاد است. این مسجد از آثار دوره‌ی تیموری است و ۶ قرن استوار برجای مانده است. همچنین بزرگترین صحن در میان صحن‌های حرم مطهر، متعلق به صحن گوهرشاد است. این مسجد را که در زمره مساجد چهار ایوانی قرار می‌دهند، از چهار ایوان بزرگ و تاریخی که قرینه یکدیگر هستند ساخته شده‌است و این ایوان‌ها چهار طرف حیاط مسجد را پوشانده‌اند.

آدرس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد

صحن‌های حرم

صحن‌های مختلف مانند صحن انقلاب، صحن آزادی، صحن جامع رضوی، صحن کوثر و… در طی سالهای متمادی به مجموعه‌ی استان قدس اضافه شد‌ه‌اند. قدیمی‌ترین صحن حرم، صحن انقلاب با نام قدیمی «صحن عتیق» است که بیشترین قدمت و اعتبار را دارد.

موزه‌ها

مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی شامل موزه‌ی فرش، موزه‌ی تمبر و سلاح، موزه‌ی صدف، موزه‌ی مردم‌شناسی و همینطور بخش قرآن و دستخط های ارزشمند است. تمام این اشیای گرانبها باعث می‌شوند تا گردشگران علاوه بر زیارت حرم امام رضا، برای رفتن به این موزه‌ها هم مشتاق شوند.

باغ پرندگان مشهد ، گشت و گذاری در طبیعت

باغ پرندگان
باغ پرندگان

یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز یا هر فصل دیگری که شاید کمتر شناخته شده باشد، باغ پرندگان در منطقه‌ی گردشگری سپاد است. اگر شما هم از تماشای گونه‌های متنوع پرندگان لذت می‌برید، حتما سری به باغ پرندگان مشهد بزنید. این مجموعه، اولین و تنهاترین باغ پرندگان در شرق کشور است. مجموعه‌ای مجهز و استاندارد که محل زیست انواع پرندگان ایرانی، آسیایی و آفریقایی است.

آدرس: مشهد، میدان خیام، منطقه گردشگری سپاد، جنب مجتمع الماس شرق

کوهسنگی، دومین پارک بزرگ از مکان های دیدنی مشهد

کوهسنگی
جاهای دیدنی مشهد کوهسنگی

کوهسنگی از قدیم الایام همیشه محلی برای جمع شدن و تفریح خانواده‌های مشهدی و همینطور مسافران بوده است. دلیل نامگذاری این پارک، وجود دو کوه سنگی کم ارتفاع است. کوهسنگی، دومین پارک بزرگ مشهد بعد از پارک ملت است که به مرور و طی دهه‌ها گسترش پیدا کرده و مجهزتر شده است. استقبال از کوهسنگی به قدری زیاد است که سومین محل پربازدید شهر مشهد، بعد از حرم رضوی و آرامگاه فردوسی، نامیده می‌شود. هوای دلپذیر و مناظر سرسبز و همینطور ترکیب آب و سنگ در میان پارک، باعث شده تا مسافران و گردشگران بخواهند از آن دیدن کنند و اوقات فراغت خود را در چشم‌اندازهای زیبای کوهسنگی بگذرانند.

کوهسنگی
جاهای دیدنی مشهد کوهسنگی

بند گلستان ، قایق‌سواری در یکی از مکان های دیدنی مشهد

بند گلستان
بند گلستان

بند (سد) گلستان در ۴ کیلومتری طرقبه و بر روی رودخانه گلستان قرار دارد. این بنای آجری از لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد چرا که قدمت آن به ۵۰۰ سال پیش و زمان تیموریان بر می‌گردد. البته با وجود عمر ۵۰۰ ساله‌اش، هنوز هم سالم است و یکی از مناطق پربازدید مشهد محسوب می‌شود. در حال حاضر بند گلستان وقف آستان قدس رضوی است.

رودخانه خروشان گلستان و امکان قایق سواری در آن لذت زیادی را نصیب گردشگران می‌کند. همچنین رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که اطراف این سد ساخته شده‌اند، پتانسیل گردشگری این منطقه را بیشتر کرده و افراد زیادی را مجذوب آن می‌کند.

خانه‌ی ملک، میراثی فرهنگی از دوران قاجار

خانه ملک مشهد
خانه ملک مشهد | دیدنی های مشهد

خانه‌ی ملک مشهد متعلق به حاج حسین ملک بوده که از مردان بانفوذ و بسیار ثروتمند دوره قاجاریه محسوب می‌شود. خانه‌ی ملک خانه‌ای بسیار وسیعتر از چیزی بوده که در حال حاضر می‌بینیم. به غیر از بخش بیرونی بنا، سای. بخش‌ها از بین رفته و تخریب شده است. تنها نمونه‌ی حمام خصوصی مشهد را می‌توان در خانه ملک دید که طراحی خاص اسلامی دارد.

خانه‌ی ملک با کاشی‌کاریها و منبت‌کاری های خاص خود و همچنین معماری سنتی  و اروپایی ای که دارد، معروف‌ترین خانه‌ی تاریخی شهر مشهد نام گرفته است. در سال ۱۳۸۵ این بنا، خانه‌ی توریست نام گرفته است. در حال حاضر خانه‌ی ملک تبدیل به مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی خراسان رضوی شده و فعالیت‌های فرهنگی متنوعی در آن برپا می‌شود. هزینه‌ی ورود برای گردشگران ایرانی و غیر ایرانی رایگان است تا تعداد نفرات بیشتری بتوانند از این خانه‌ی قدیمی و تاریخی دیدن کنند و با میراث حاج حسین ملک، آشنا شوند.

خانه‌ی اردکانی، خانه‌ی اصیل و بکر در بین بهترین جاهای دیدنی مشهد

خانه اردکانی
خانه اردکانی | جاهای تاریخی مشهد

خانه‌ی اردکانی مشهد که به خانه‌ی «دولابیان» هم معروف است، از آثار و بناهای اواخر دوره‌ی قاجار به شمار می‌رود. مالک اولیه‌ی آن حسین اردکانی از تجار معروف مشهدی بوده که بعد از فوتش، خانه به خانواده‌ی دولابیان فروخته می‌شود. از نکات حائز اهمیت در مورد خانه اردکانی این است که تغییرات چندانی در بافت خانه صورت نگرفته و بنا بکر و اصیل باقی‌مانده است. خانه‌ی اردکانی تمام ویژگی‌ها و عناصر اصلی یک خانه‌ی سنتی ایرانی را داراست. عناصری مانند: حیاط مرکزی، تابستان نشین، زمستان نشین، تنورخانه، شاه‌نشین، آب انبار و…

خانه اردکانی

خانه‌ی اردکانی در سال ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی رسیده ولی در سال ۹۱ از فهرست این آثار خارج شده است.

چالیدره ، یکی از مناطق دیدنی مشهد

چالیدره
چالیدره

از مناطق تفریحی و گردشگری به‌روز در اطراف شهر مشهد می‌توان به سد چالیدره اشاره کرد. سد چالیدره سدی خاکی است که بوسیله‌ی آب رودخانه‌ی جاغرق، پر آب می‌شود. منطقه‌ی گردشگری چالیدره در سال‌های اخیر پیشرفت سریعی داشته و امکانات رفاهی جدید و متنوعی برای عموم مردم بوجود آمده است.

چالیدره که در طرقبه قرار دارد، با آب‌وهوای کوهستانی و عالی خود، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

در این منطقه یک دریاچه‌ی مصنوعی نیز ساخته شده است که زیبایی محل را دوچندان کرده است. شما می‌توانید در دریاچه قایقرانی کنید و لذت ببرید.

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعدد، تله کابین، اسکله ی تفریحی، زیپ لاین، بانجی جامپینگ، عکاسخانه و… از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه هستند. منطقه‌ی چالیدره ترکیبی است از چشم‌اندازهای طبیعی و هوای خنک و تفریحات به‌روز و متنوع. همین تنوع باعث شده که چالیدره جزو گزینه‌های اصلی خانواده‌ها و جوانان برای گذراندن آخر هفته و اوقات فراغت خود باشد. در بین مناطق دیدنی مشهد‌ ، سری هم به این مکان دیدنی بزنید.

سد چالیدره
سد چالیدره

حمام مهدی قلی بیک ، منطقه‌ای دیدنی در بهترین جاهای دیدنی مشهد

حمام مهدی قلی بیک در ابتدای بازار بزرگ و جنب مسجد ۷۲ تن قرار دارد. قدمت این اثر به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد. در سال‌های اخیر حمام مرمت شده و با همکاری آستان قدس رضوی در سال ۸۵  به موزه‌ی مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است. در حال حاضر در این موزه لوازم قدیمی موردنیاز برای حمام نگهداری می‌شود. مالک کنونی این اثر تاریخی، آستان قدس است.

حمام مهدی قلی بیک

خانه‌ی داروغه، خانه‌ای قاجاری در بین مکان های دیدنی مشهد

خانه داروغه
خانه داروغه

خانه‌ی داروغه در مشهد، در اواخر دوران قاجار به ستور آخرین داروغه ی شهر، یعنی یوسف خان هراتی ساخته شده است. جالب توجه است که این خانه توسط معماران روسی طراحی شده است. اولین شومینه ی شهر مشهد نیز در این خانه ساخته شده است.

در اول سپتامبر ۲۰۱۶ به‌دلیل مرمت عالی این بنا و حفظ آثار تاریخی، ایران در لیست سیزده برنده جوایز میراث فرهنگی یونسکو در منطقه‌ آسیا و اقیانوسیه قرار گرفت.

خانه داروغه دیدنی های مشهد
خانه داروغه | دیدنی های مشهد

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان | مکان های دیدنی مشهد
مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این مسجد به دلیل قدمت تاریخی زیاد و معماری منحصر به فرد شهرت پیدا کرده است. حتما در سفر خود به مشهد به آن سری بزنید.

آدرس مدرسه عباسقلی خان : ابتدای خیابان نواب صفوی، مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

شماره تماس : ۰۵۱۳۳۶۴۱۶۱۵

ساعت کار : ۹-۱۶

هزینه بازدید : رایگان

گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی مشهد | جاهای دیدنی مشهد
گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی در حقیقت آرامگاه سلطان محمد، از نوادگان امام موسی کاظم است. بسیاری از اهالی مشهد برای زیارت به این مکان مراجعه می‌کنند. اما نکته جالب در مورد گنبد خشتی که آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مشهد کرده، قدمت ۶۰۰ ساله آن است. باستان‌شناسان بر اساس تحقیقات انجام شده نشان داده اند که ساخت این گنبد به دوران تیموری باز می‌گردد. جالب است بدانید که این گنبد را در دوران صفویه و قاجار دو بار بازسازی کرده‌اند.

آدرس گنبد خشتی: خیابان طبرسی، نرسیده به میدان طبرسی، بازارچه احسان، کوچه خشتی

شماره تماس : ۰۵۱۳۳۶۸۷۷۳۲

ساعت بازدید : ۹-۱۶

هزینه بازدید : رایگان

گنبد سبز

گنبد سبز | مکان های دیدنی مشهد
گنبد سبز

گنبد سبز نام یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در واقع آرامگاه ابدی شیخ محمد مومن محسوب می شود. گنبد سبز در دل یکی از میدان‌های شهر مشهد قرار گرفته، پس احتمالا خواسته یا ناخواسته با آن رو به رو خواهید شد. دلیل نام‌گذاری آن هم، گنبدی فیروزه‌ای است که همیشه به رنگ سبز می‌درخشد. جالب است بدانید که ساخت این مقبره به دوران صفویه باز می‌گردد.

آدرس گنبد سبز : مشهد، میدان گنبد سبز

ساعت بازدید : ۸-۲۱

هزینه بازدید : رایگان

پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد
پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در بین خود مردم محلی نیز طرفداران زیادی دارد. پارک وکیل آباد حدود ۵۰ سال قدمت دارد و در یکی از مناطق ییلاقی این شهر زیبا قرار گرفته. درختان کهنسالی در این پارک قد کشیده اند که باعث تغییر چند درجه‌ای هوای پارک و محیط اطراف آن می شوند. در سفر خود به مشهد، حتما باید به پارک وکیل آباد نیز سری بزنید و از هوای دلپذیر آن لذت ببرید.

آدرس پارک وکیل آباد : مشهد، بلوار وکیل آباد، پارک وکیل آباد

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته – باغ وحش: ۸-۱۶

هزینه بازدید : رایگان – باغ وحش: پنج هزار تومان

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد | جاهای دیدنی مشهد
پارک ملت مشهد

پارک ملت به واسطه وجود شهربازی مجهز و استاندارد خود، تبدیل به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد شده است. جالب است بدانید که بلند‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه در همین پارک قرار دارد. علاوه بر شهربازی، محیط داخلی پارک نیز بسیار زیبا، دیدنی و وسیع است. شما می‌توانید ساعت‌ها از دیدن بخش‌های مختلف پارک لذت ببرید یا در زمین‌های ورزشی آن به تفریح و ورزش بپردازید. به همین دلیل حتما باید بازدید از پارک ملت را در برنامه سفر خود به مشهد قرار دهید.

آدرس پارک ملت مشهد : مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت، فلکه پارک

شماره تماس : ۰۵۱۳۶۰۹۴۹۸۶

ساعت بازدید : ۱۴-۲۳

هزینه بازدید : ورودی پارک رایگان – ورودی شهربازی ۱۵ هزار تومان – هر بازی حدود ۱۰ هزار تومان

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد | دیدنی های مشهد
روستای زشک مشهد

روستای زشک در سرچشمه دره شاندیز قرار گرفته و یکی از مناطق ییلاقی این شهر محسوب می‌شود. شاید در سفر زیارتی به مشهد، بازدید از یک روستای ییلاقی خیلی منطقی به نظر نرسد. اما تنها زمانی قدر این آب و هوای کوهستانی و منحصر به فرد را خواهید دانست که پا به شاندیز بگذارید. بسیاری از بازدیدکنندگان، به صورت گروهی در کوه‌های اطراف پیاده‌روی می‌کنند و از طبیعت بکر آن لذت می‌برند.

آدرس روستای زشک مشهد : مشهد، شاندیز، روستای زشک

ساعت کار : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

آبگرم شاهان گرماب مشهد

آبگرم شاهان گرماب مشهد
آبگرم شاهان گرماب مشهد

متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی زیاد، آبگرم شاهان گرماب از دید بسیاری از گردشگران پنهان مانده. اما جالب است بدانید که این آبگرم نه تنها جزء برترین جاهای دیدنی مشهد است، بلکه جزء سه آبگرم برتر ایران نیز محسوب می‌شود. آب این چشمه از دل کوه می‌جوشد و در تمام فصول سال، پر آب و عمیق است. این آبگرم حدود ۴۸ درجه سانتیگراد دما دارد و برای درمان بسیاری از امراض مفید است.

آدرس آبگرم شاهان گرماب : ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد، دهستان سفید سنگ، بخش قلندرآباد فریمان، شاهان گرماب

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : ۱۵ هزار تومان بزرگسال – ۱۰ هزار تومان کودکان

خانه کوزه کنانی

خانه کوزه کنانی | دیدنی های مشهد
خانه کوزه کنانی

خانه کوزه کنانی یکی از خانه‌های باستانی مشهد است که قدمت آن به دوران قاجار و سال ۱۲۴۷ باز می‌گردد. معماری این خانه بسیار دیدنی و منحصر به فرد است. جالب است که معماران در آن زمان، برای ساخت این خانه از آثار یونان باستان الگو گرفته‌اند. خانه کوزه کنانی در حال حاضر یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود.

آدرس خانه کوزه کنانی : مشهد، خیابان شیرازی

ساعت بازدید : غیر از ایام تعطیل – ۹-۱۶

هزینه بازدید : ۱۰ هزار تومان

میل اخنگان مشهد

میل اخنگان مشهد | مکان های دیدنی مشهد
میل اخنگان مشهد

میل اخنگان یکی از جاهای دیدنی مشهد است که قدمت آن به دوران تیموری باز می‌گردد. جالب است بدانید که این مکان یک آرامگاه محسوب می‌شود اما هیچ کس از نام فردی که در آنجا دفن شده، اطلاعی ندارد. این برج آجری زیبا با حدود ۶۰۰ سال قدمت، جزء اماکن تاریخی مشهد است و بازدید از آن توصیه می‌شود.

آدرس میل اخنگان مشهد : ۲۰ کیلومتری شرق مشهد، ۱۰ کیلومتری شرق شهر تابران توس

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

روستای اخلمد

روستای اخلمد
روستای اخلمد

روستای اخلمد یکی از زیبا‌ترین و عجیب‌ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌آید. این روستای ییلاقی هزاران هزار سال قدمت تاریخی دارد و هنوز هم می‌توان آثاری از آن دوران را در بافت این روستا مشاهده کرد. این روستا یک جاذبه کامل به حساب می‌آید. وجود چشمه‌های مختلف، رودخانه و آبشار باعث ایجاد مناظر طبیعی بسیار زیبایی شده که چشم هر کس را به خود جذب می‌کند. شما می‌توانید در باغات این روستا قدم بزنید و از آب و هوای دلپذیر آن لذت ببرید.

آدرس روستای اخلمد : مشهد، قوچان، تقاطع قوچان اخلمد، روستای اخلمد

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

خانه تاریخی ملک

خانه ملک یکی از خانه‌های تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است. این خانه زیبا و دیدنی در دو طبقه ساخته شده و در بخش بالای آن، شومینه‌ای با گچ بری بسیار زیبا و سقفی منبت‌کاری شده به چشم می‌خورد. خانه تاریخی ملک در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی مشهد مقدس به شمار می‌آید. گردشگران داخلی و خارجی زیادی نیز همه ساله از این خانه دیدن می‌کنند. سبک معماری خانه تاریخی ملک مشهد، بسیار منحصر به فرد و بر گرفته از معماری سنتی و تلفیق آن با معماری مدرن آن زمان است. همچنین لازم به ذکر است که حمام تاریخی ملک، تنها حمام تاریخی خصوصی در تمام شهر مشهد است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد! گفتنی است در سال ۱۳۸۵، این خانه تبدیل به یک خانه توریستی شد و مورد توجه همگان قرار گرفت.

آدرس خانه ملک: مشهد، شرق خیابان امام خمینی، رو به روی اداره دارایی

موزه نان مشهد

شاید با شنیدن نام این موزه کمی تعجب کنید و با خودتان بگویید که اصلا مگر موزه نان هم وجود دارد؟ موزه نان مشهد، در سال ۱۳۹۰، به عنوان اولین موزه نان در سراسر خاورمیانه افتتاح گردید. این موزه به یکی از عظیم‌ترین تولید کنندگان نان صنعتی در خاور میانه تعلق دارد. اگر به متون تاریخی مراجعه نمایید، خواهید دید که ایران یکی از برترین تولیدکنندگان نان در سراسر دنیا بوده است و این مساله را می‌توان یکی از نشانه‌های هویت و فرهنگ مردم ایران زمین دانست که با هنر و تمدن خود، انواع نان‌های مختلف را تولید می‌کردند.

متاسفانه بسیاری از ما نان‌های وارداتی با گلوتن فراوان که بسیار مضر هستند را به سفره‌های خود راه داده‌ایم و از مصرف نان‌های سالمی همانند نان سنگک و نان بربری غافل مانده‌ایم. البته نا گفته نماند که این مساله بیشتر در بافت‌های پیشرفته و شهری دیده می‌شود و اکثر مردم روستایی، هنوز هم به سنت‌های خود پایبند هستند و در تنورهای خانگی، نانی سنتی و خوشمزه می‌پزند که بوی عطر آن تا چند محله دورتر نیز می‌رسد.

با توجه به احتمال از بین رفتن فرهنگ تولید نان در ایران، بخش خصوصی دست به کار شد و در سال ۱۳۹۰، موزه نان را در مشهد مقدس افتتاح کرد. در این موزه انواع نان‌های سنتی ایرانی به نمایش گذاشته شده است و همچنین روش پخت هر یک از آنها را نیز به تفسیر بیان کرده‌اند. علاوه بر روش‌های پخت نان، بازدید کنندگان با روش تهیه آرد، از بذرافشانی، چیدن گندم، خرمن کوبی و تبدیل گندم به آرد با کمک وسایلی همانند آسیاب بادی، آسیاب آبی و دستاس نیز آشنا می‌شوند. در این موزه می‌توان شاهد نان‌های سنتی مختلف همانند نان تنوی ساج، نان سنگک، نان بربری، نان تنوری سفالی و انواع دیگر نان بود. این موزه را می‌توان موزه‌ای پر برکت و فرهنگی دانست.

آدرس موزه نان: مشهد ،کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی کارخانه گندم دشت

ساعت کار: روزهای هفته از ساعت ۷ صبح الی ۱۴:۳۰

شماره تماس: ۰۵۱۳۵۴۲۵۰۰۶

هزینه بازدید: چهار هزار تومان

دشت ارغوان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جاهای دیدنی مشهد تنها محدود به مراکز زیارتی و یا تاریخی است. اما باید بدانید که در شهر زیبای مشهد و حومه آن، جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و بی‌نظیری وجود دارند که اکثر ما از وجود آنها بی‌خبر هستیم. همه ما طرقبه و رستوران‌های مجلل آن را می‌شناسیم. اما اگر چهار کیلومتر مانده به طرقبه، مسیر را به سمت طرقدر کج کنیم، به روستای کلاته آهن خواهیم رسید. از زمانی که وارد روستای کلاته آهن می‌شوید، با دشتی زیبا و دیدنی با گل‌های صورتی کوچک بهاری رو به رو خواهید شد. این دشت، دشت ارغوان نام دارد و این همه سرسبزی و آبادانی خود را مدیون رودی خروشان است که در میان این دره سرسبز جریان دارد.

اگر در فصل بهار و اردیبهشت ماه مسیرتان به مشهد مقدس خورد، بی تردید سری به دشت ارغوان بزنید. این دشت بسیار طبیعی، بکر و دست نخورده است و با دیدن آن مست این نقاشی زیبای خداوند خواهید شد. در این فصل عطری خوش در تمام کلاته آهن می‌پیچد و مردم محلی نیز دل به طبیعت می‌زنند و در کنار این رودخانه پرخروش مشغول پیاده روی می‌شوند.

روستای درخت سپیدار

اگر سری به کتب تاریخی بزنید، خواهید دید که جاده معروف ابریشم، در ۵۵ کیلومتری شهر مشهد قرار داشته است. همانطور که می‌دانید، این جاده بسیار پر تردد بوده و تقریبا به برکت آن، تمام روستاها و شهرهایی که در کنار جاده ابریشم قرار داشتند، تبدیل به روستاها و شهرهای ثروتمندی می‌شدند. دقیقا در ۵۵ کیلومتری جنوب غرب شهر مشهد، روستایی با قدمت هزار و ۶۰۰ سال وجود دارد که نام آن را درخت سپیدار گذاشته‌اند. جالب است بدانید که امام رضا نیز در سفر خود از مدینه به سمت مرو، در این روستا مدتی توقف داشته اند و به همین خاطر مردم سپیدار چشمه‌ای در این روستا را با نام امام رضا، متبرک کرده‌اند. همچنین بر اساس روایات تاریخی، آثاری از حضور امام رضا در این روستا نیز بر جای مانده است. به عنوان مثال می‌توان به جای دست ایشان بر روی سنگ اشاره کرد که حکاکی شده و تا به امروز باقی مانده است.

اما از جذابیت‌های تاریخی و مذهبی روستای درخت سپیدار مشهد که بگذریم، باید بدانید که این روستا دارای مناظر طبیعی بسیار زیبایی است که باعث می‌شوند بسیاری از گردشگران در فصل‌های بهار و پاییز از آن دیدن کنند. همچنین لازم به ذکر است که انواع آثار تاریخی همچون قبرستان گبرها، کاروانسرای باستانی و قلعه تلخ آب نیز در این روستا وجود دارند و می‌توانید از آنها بازدید نمایید. اگر به طبیعت گردی علاقه مند هستید، می‌توانید سری به باغ‌های رنگارنگ میوه، قنات تلخ آب، غار آغال گرگ و تخت پادشاه نیز بزنید. بهترین زمان بازدید از این روستا فصل بهار و پاییز است.

آدرس روستای درخت سپیدار: ۵۵ کیلومتری جنوب غرب مشهد، روستای درخت سپیدار

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

باغ ملی مشهد

خب همانطور که از نام این باغ مشخص است، می‌توان گفت که زیباترین باغ در تمام مشهد، باغ ملی مشهد خواهد بود. این باغ زیبا که در خیابان ارگ مشهد قرار دارد، در سال ۱۳۴۵، توسط حسین ملک، به شهرداری مشهد واگذار گردید تا مردم از این طبیعت زیبا و دیدنی لذت ببرند. خیابان ارگ یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مشهد محسوب می‌شود و در انتهای آن، بازار معروف جنت قرار دارد. به همین خاطر بازدید از باغ ملی مشهد، یک تیر و چند نشان خواهد بود و پس از گشت و گذار در این پارک، می‌توانید سری به بازار جنت نیز بزنید. این پارک دارای بخش مخصوص کودکان است و پس از گشت و گذار در بازار جنت، زمانی که کودکان خسته شدند و بهانه گرفتند، می‌توانید به باغ ملی بیایید و کمی روحیه خود را عوض کنید.

آدرس باغ ملی مشهد: مشهد، خیابان ارگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بازار جنت

بازار جنت یکی از قدیمی‌ترین و البته اصیل‌ترین بازارهای سنتی در مشهد به شمار می‌آید که متاسفانه مورد کم لطفی قرار گرفته است و کمتر کسی در مورد آن اطلاعات دارد. زمانی که صحبت از بازار و بازارهای سنتی مشهد به میان می‌آید، قطعا همه ما یاد بازار رضا می‌افتیم و اصلا نام بازار جنت برایمان آشنا نیست. بازار جنت در خیابان سنگ فرش باریکی قرار دارد که به وسیله جوی آب کوچکی این خیابان از بخش اصلی جدا شده است. خیابان اصلی بازار جنت حال و هوایی صمیمی دارد و با قدم برداشتن بر روی سنگ فرش آن، احساس خوشی به شما دست می‌دهد.

جالب است بدانید که چندین سال پیش، قبل از آنکه بازار رضا و پاساژهای بزرگ و مجللی همانند پاساژ الماس افتتاح شوند، مردم مشهد اکثر نیازهای روزمره خود و یا حتی خرید پوشاک را از این بازار سنتی انجام می‌دادند. البته هنوز هم حجره‌های کوچک و بزرگ و پاساژهای نقلی در این بازار به چشم می‌خورند و اکثر کسبه این بازار را کسانی تشکیل می‌دهند که چندین نسل در این بازار سنتی مشغول به کسب روزی حلال بوده‌اند. همچنین جالب است بدانید که اگر به دنبال یک بازار عالی برای خرید البسه و چادر با کیفیت هستید، باید به بازار جنت سری بزنید! کسبه این بازار بسیار منصف، راستگو و حلال خور هستند.

آدرس بازار جنت: مشهد، انتهای خیابان ارگ

ساعت بازدید: ۷ صبح الی ۵ عصر

هزینه بازدید: رایگان

 

دره هفت حوض

هفت حوض نامی آشنا در شهرهای مختلف همانند تهران و مشهد است. اما بد نیست بدانید که میدان هفت حوض تهران، از روی منطقه‌ای صخره‌ای و زیبا در مشهد نام گذاری شده است. این منطقه دارای صخره‌هایی بسیار صاف و صیقلی است که در نوع خود بی‌نظیر هستند. هفت حوض در دل سنگ های منطقه کوهستانی مشهد قرار دارد و آب از دل کوه بر فراز آنها می‌ریزد تا تصویر خیرکننده‌ای با نام دره هفت حوض را به تصویر بکشد. بازدید از دره هفت حوض در سفر به مشهد حتما توصیه می‌شود.

آدرس دره هفت حوض: هفت کیلومتری مشهد، کوه‌های خلج، هفت حوض

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

کلیسای مسروپ مقدس

همه ما ایرانیان، مشهد را به عنوان یک شهر مسلمان و بسیار متدین می‌شناسیم اما این مساله باعث نمی‌شود تا فرهنگ ایرانی که به اقلیت‌ها احترام می‌گذارد، زیر سوال برود. در حقیقت گروه کمی از ارامنه در منطقه مشهد و خراسان رضوی زندگی‌ می‌کنند. به همین خاطر در سال ۱۹۴۱، به دستور رضا پهلوی، در مشهد برای اقلیت ارامنه، کلیسایی با نام کلیسای مسروپ مقدس ساخته شد. در حال حاضر این کلیسا جزء جاهای دیدنی مشهد و همچنین از میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. جالب است بدانید که کلیسای مسروپ مقدس در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۸۴، درفهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید و جزء ۱۰ کلیسای برتر مشهد به شمار می‌آید.

آدرس کلیسای مسروپ مقدس: مشهد، میدان دهم دی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشار کنگ

همانطور که اشاره کردیم، روستای کنگ یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود که آب و هوایی کوهستانی و بسیار لطیف دارد و بازدید از آن به همه مسافران توصیه می‌شود. در این منطقه می‌توانید از آثار باستانی مختلف و همچنین کوه‌های بینالود بازدید کنید. اما جاذبه‌های گردشگری روستای کنگ تنها محدود به کوه‌های زیبا و قبرستان تاریخی کنگ نمی‌شود. دقیقا در پنج کیلومتری جنوب غرب روستای کنگ ، در میان دره‌ای سرسبز، رودی خروشان جریان دارد و با سقوط از صخره‌ای مرتفع، نقاشی زیبایی را به تصویر می‌کشد و آن هم آبشار کنگ است. برای دسترسی به آبشار کنگ، باید مسیر نسبتا زیادی را پیاده روی کنید. پس اگر به طبیعت گردی علاقه‌مند هستید و توان فیزیکی بالایی دارید، سری به این آبشار زیبا و دیدنی بزنید.

آدرس آبشار کنگ: مشهد، روستای کنگ، ۵ کیلومتری جنوب غرب، دره کنگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دریاچه بزنگان

در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد مشهد، دریاچه‌ای با نام بزنگان وجود دارد که برخی مردم محلی آن را به نام دریاچه کل بی بی نیز می‌شناسند. این دریاچه ۱۳۰ کیلومتر تا مشهد و ۸۰ کیلومتر تا سرخس فاصله دارد، اما با این وجود در سفر به مشهد، بهتر است حتما از این دریاچه تماشایی دیدن فرمایید. دریاچه بزنگان ۸۰ هکتار وسعت دارد و ارتفاع عمیق‌ترین بخش آن به ۱۲ متر می‌رسد. از این رو باید گفت که بزنگان، مهم‌ترین دریاچه تمام خراسان رضوی است و آب آن از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک اطراف تامین می‌شود. جالب است بدانید که دریاچه بزنگان یک زیستگاه طبیعی برای پرورش قزل آلا به حساب می‌آید. همچنین لازم به ذکر است که در فصل مهاجرت، بیش از صدها گونه از پرندگان مهاجر به این منطقه کوچ می‌کنند و برای پرنده نگری منطقه‌ای بکر و عالی خواهد بود. گفتنی است که در دریاچه کل بی بی، بیش از ۳۳ گونه مختلف فیتوپلانگتون زندگی می‌کنند که این نشان دهنده بکر بودن منطقه است.

آدرس دریاچه بزنگان: مشهد، سرخس، جاده بزنگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مقبره خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. قدمت این مقبره به دوران صفویه باز می‌گردد و در انتهای خیابان خواجه ربیع قرار دارد. این مقبره یکی از آثار ملی ایران است و بازدید از آن اکیداً توصیه می‌شود. جالب است بدانید این بنا به توصیه شیخ بهایی به دست شاه عباس صفوی ساخته شده است. این مقبره ظاهری بسیار زیبا دارد. حتی از فاصله دور هم گنبد فیروزه‌ای آن زیر نور آفتاب خودنمایی می‌کند. خواجه ربیع از طایفه بنی اسد و ساکن کوفه بود و در زمره زهاد هشتگانه صدر اسلام به حساب می‌آید. به همین خاطر زیارت از مقبره او برای مسلمانان اهمیت بسیاری دارد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان خواجه ربیع

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

خانه توکلی مشهد

خانه توکلی یکی از یادگارهای دوران قاجار در شهر زیبای مشهد است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد و به پایگاه میراث فرهنگی تبدیل شده است. استفاده از کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و آجرکاری‌های نفیس، جزو مهم‌ترین ویژگی‌های خانه توکلی به حساب می‌خورد. این کاشی‌کاری‌ها در تمامی بخش‌های خانه از ورودی تا بخش‌های داخلی به چشم می‌خورد. در نمای ساختمان از کتیبه‌ای سنگی استفاده شده است که زیبایی خاصی به ساختمان می‌دهد. فضاهای داخلی خانه با کمک ارسی از یکدیگر جدا شده‌اند. در حقیقت می‌توان گفت که خانه توکلی یکی از نمونه‌های بارز معماری ایرانی سنتی در دوران قاجار محسوب می‌شود. با توجه به اینکه خانه توکلی پایگاه میراث فرهنگی مشهد است، امکان بازدید از بخش‌های داخلی آن وجود ندارد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

مسجد ۷۲ تن

در شهر مشهد مقدس، ابنیه مذهبی و مساجد بسیاری وجود دارند. با وجود این، مسجد ۷۲تن یکی از مهم‌ترین مساجد مشهد به حساب می‌آید. این مسجد که با نام مسجد شاه نیز شهر دارد، جزو آخرین ابنیه مربوط به دوره میرزا شاهرخ محسوب می‌شود. این مسجد شامل بقعه‌ای با گنبد دوپوش، ۲مناره و یک ایوان است. بد نیست بدانید که مقبره این مسجد در مقبره امیر غیاث الدین ملک شاه است. وی یکی از امرای مشهور در دربار تیمور گورکانی بود. این مقبره پس از ۵ سال بر مزار او نصب شد. مسجد ۷۲ تن یکی از آثار ملی ایران است و بازدید از آن به گردشگران توصیه می‌شود.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

باغ خونی

در میان تنوع بی‌نظیر جاهای دیدنی مشهد شاید باغ خونی تقریباً از یاد برود. با وجود این باید بدانید که باغ خونی در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. شاید نامگذاری این پارک کمی برای شما عجیب باشد. حتی کمی دور از ذهن است که نام یک پارک ساده در فهرست آثار ملی ایران قرار داشته باشد. در حقیقت این پارک همان مکانی است که ارتش تزار روس مسجد گوهرشاد را به توپ بست. به همین خاطر آن را با نام باغ خونی می‌شناسند و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. این رویداد تاریخی در دوران قاجار رخ داد و این لکه ننگ هیچگاه از دامان ارتش روسیه پاک نمی‌شود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ضلع شمال شرقی میدان بسیج، محدوده خیابان نواب صفوی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

بوستان سنگی کمر مقبولا

بوستان سنگی کمر مقبولا یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی مشهد است. این بوستان در دشت حاصلخیز توس و میان دو رشته‌کوه هزار مسجد و بینالود قرار دارد. وجود خاک حاصلخیز، منابع آب کافی و البته موقعیت استراتژیک مناسب از نظر مناطق کوهستانی باعث شدند تا تمدن بشری در این منطقه شکل بگیرد. در بوستان سنگی کمر مقبولا می‌توانیم شاهد حدود ۱۵هزار سنگ‌نگاره مختلف باشیم که هزاران سال قدمت دارند. در هر گوشه از این منطقه، یک سنگ‌نگاره به چشم می‌خورد، به همین خاطر نام تمام منطقه را بوستان سنگی کمر مقبولا گذاشته‌اند. تماشای این سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله از نزدیک می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آدرس: استان خراسان رضوی، سه کیلومتری شمال شهر طرقبه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز منسوط به شیخ محمد متقدی کارندهی یکی از عرفای شیعه مذهب ذهبیه است. وی را در گذشته با نام پیر پالاندوز می‌شناختند. پیر پالاندوز در قریه کارده مشهد چشم به جهان گشود و در مشهد خانقاهی بر پا کرد. وی از شیخ‌های سلسله ذهبیه به شما می‌آمد؛ اما برای امرار معاش مشغول پالاندوزی بود. به همین خاطر چنین لقبی  را به وی دادند.  قدمت آرامگاه پیر پالاندوز به دوران شاه صفوی باز می‌گردد. این بقعه در سال‌های اخیر به‌صورت کامل بازسازی شد. در نمای بیرونی می‌توانید شاهد طاق‌نماهای زیبا، قاب‌های هنرمندانه و کاشی‌کاری‌های قدیمی باشید. بازدید از این آرامگاه می‌تواند یکی از بخش‌های خاص سفرتان به مشهد مقدس باشد.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا

ساعت بازدید: ۹ الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

سفرزونی‌های عزیز، شما کدام یک از جاذبه‌های دیدنی مشهد را دیده‌اید؟ دو تا از بهترین جاذبه‌هایی که در مشهد دیده‌اید را به دیگران نیز معرفی کنید و برای ما از تجربه سفرتان بگویید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مشهد کلیک کنید.