اگر کمی اهل کتاب باشید حتما اسم باغ کتاب تهران به گوشتان خورده است. بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور که هر ساله میزبان کلی رویداد فرهنگی هنری است. باغ کتاب تهران ، بهشت کتاب‌خوان‌ها و کسانی است که به دنبال ساعاتی مفرح و دلچسب در محیطی فرهنگی‌اند. اگر دلتان می‌خواهد ساعاتی پرنشاط و آموزنده را برای فرزندانتان بسازید یا به بزرگ‌ترین کتابفروشی کشور سری بزنید با سفرزون همراه باشید:

saadatrent

 

 

باغ کتاب تهران کجاست؟

باغ کتاب
باغ کتاب

 

مجله نیوزویک باغ کتاب تهران را ( احتمالا) بزرگ‌ترین کتابفروشی جهان می‌داند. باغ کتاب وسعتی ۱۱۰ هزار متر مربعی دارد که در دو طبقه با زیربنای ۶۵ هزار متر مربعی، به زیبایی در منطقه عباس‌آباد تهران می‌درخشد. درست در کنار کتابخانه ملی ایران، بزرگ‌ترین کتابفروشی ایران با بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب قرار گرفته است. باغ کتاب بزرگ‌ترین کتابفروشی کودک ایران را در خود جای داده است. توجه ویژه به کودکان و نوجوانان، با ساخت پردیس علمی ۱۲ هزار متری کودکان و نوجوانان به اوج خود می‌رسد و نشان از توجه ویژه باغ کتاب به آینده ایران دارد. بزرگ‌ترین گالری هنری ایران هم در باغ کتاب قرار دارد. این مجموعه که در حالت عادی گنجایش ۳۰ هزار نفر و در رویدادهای ویژه تا ۵۰۰ هزار نفر را دارد، به چهار بلوک مجزا تقسیم بندی می‌شود. در هر یک از این بلوک‌ها، انواع امکانات رفاهی برای لذت بردن همه اعضای خانواده از روزی شاد فراهم است.

 

آدرس باغ کتاب تهران روی نقشه گوگل

 


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


معماری ویژه باغ کتاب

معماری باغ کتاب
معماری باغ کتاب

معماری باغ کتاب تهران را سام طهرانچی به عهده داشته است. معماری بی‌نظیری که با کمی توجه شما را به تحسین وامی‌دارد. حسابش را بکنید، از شمال به جنوب که به بنای باغ کتاب نگاه می‌اندازید، یک کتاب باز شده می‌بیند اما همین کتاب باز شده از بالا شبیه به یک کشتی دیده‌ ‌می‌شود. بنای باغ کتاب تا به حال دو جایزه معتبر معماری را به دست آورده است. یکی جایزه معماری از سوی مجله معمار در سال ۱۳۹۶ و دیگری رتبه دوم جایزه معماری آسیا در سال ۲۰۱۷. پس با مراجعه به باغ کتاب فقط به یک کتابفروشی بزرگ سر نزده‌اید؛ بلکه از بنایی با معماری فوق‌العاده هم دیدن می‌کنید.

فضای باغ کتاب

باغ کتاب
باغ کتاب

« کشف کن، تجربه کن و یاد بگیر»، این شعار باغ کتاب است. وقتی به نزدیکی باغ کتاب تهران می‌رسید، انگار رویای زیبای ادبیات شما را به دام می‌اندازد. حال و هوایی که در اطراف کتابخانه ملی و باغ کتاب وجود دارد پر است از حس تازگی. حسی که به آدم انگیزه می‌دهد و این رویا را که باید روزی تمام کتاب‌های دنیا را بخوانیم، و تمام قصه‌های دنیا را بشنویم، برایمان زنده می‌کند. وارد محوطه بزرگ و آرام باغ کتاب هم که می‌شویم، همان اشتیاق و آرامش با دوز بالاتری به خونمان تزریق می‌شود. انگار دیدن قفسه‌های طولانی کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم، ولع خواندن را درونمان بیدار می‌کند. همه جای باغ کتاب حسرت دانایی را در وجودمان شعله‌ور می‌کند و به هر کجای این مجموعه که می‌رویم، دلمان می‌خواهد بیشتر یاد بگیریم. مجسمه‌هایی که وقت و بی‌وقت جلویمان سبز می‌شوند، با تصاویر زیبایی که از خاطرات و نوستالژی گذشته‌ها برایمان می‌سازند، ما را برای تجربه دوباره شیرینی‌های گذشته تشنه‌تر می‌کند. انگار در باغ کتاب تهران همه چیز طوری چیده شده است که با جان و دل بخواهیم کشف کنیم، تجربه کنیم و یاد بگیریم.

بخش‌های مختلف باغ کتاب

باغ کتاب در سه طبقه، شما را در کشف هر چه بیشتر زیبایی دانایی راهنمایی می‌کند. باغ کتاب را بر اساس موضوعات مختلف فعالیت‌ها به چهار بلوک تقسیم کرده‌اند. بلوک A بهارستان، بلوک B خیالستان، بلوک C نگارستان و بلوک D سروستان است. هر کدام از این بلوک‌ها بخش‌هایی از طبقات مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.

بلوک A: بهارستان

رشد فکر و خلاقیت
رشد فکر و خلاقیت

گفته بودیم که باغ کتاب تهران بخش مهمی از فعالیت خود را به کودکان اختصاص داده است. بسیاری از والدین که به رشد فکر و خلاقیت کودکان خود علاقه‌مندند، ساعات زیادی را به گشت و گذار در بهارستان باغ کتاب و استفاده از کلاس‌ها و کارگاه‌هایش اختصاص می‌دهند.

باغ کتاب
باغ کتاب

کتابفروشی ماه پیشونی

کتابفروشی ماه پیشونی
کتابفروشی ماه پیشونی

اول از همه در طبقه همکف به فروشگاه کتاب، لوازم تحریر و اسباب‌بازی ماه پیشونی سر می‌زنیم. این فروشگاه با وسعت چهار هزار متری با انواع کتاب‌های کودک و نوجوان و اسباب‌بازی‌های فکری، مناسب گروه‌های سنی مختلف آماده خدمت‌رسانی به شماست.

فکربازیا

فکربازیا
فکربازیا

بخش دیگر بلوک A با دو هزار متر مربع مساحت در طبقه اول به فکربازیا اختصاص دارد. مجموعه‌ای علمی فرهنگی با محیطی زیبا و باغ‌مانند است که در آن کودکان و نوجوانان با بازی، کشف می‌کنند، تجربه می‌کنند و یاد می‌گیرند. طبیعت‌بازیا، رازبازیا، ساخت‌بازیا، تلاش‌بازیا و صدابازیا بخش‌های این مجموعه‌اند که هر کدام وروردی متفاوتی دارد. در هر بخش بازی‌هایی طراحی شده است که کودکان با درگیر شدن در فرایند بازی به صورت ناخودآگاه یاد می‌گیرند و به خودآگاهی و توانمندی بیشتر دست می‌یابند.

باشگاه رباتیک

باشگاه رباتیک
باشگاه رباتیک

باشگاه رباتیک هم در طبقه اول برای آن دسته بچه مهدنس‌هایی است که دلشان می‌خواهد از هوش مصنوعی سر در بیاورند. در این مجموعه می‌توانید کودکان را در کارگاه‌های مختلف نام‌نویسی کنید تا بتوانند ساخت ربات و برنامه‌نویسی رباتیک را آموزش ببینند.

کافه‌ها و رستوران‌های بهارستان

رستوران های باغ کتاب
رستوران های باغ کتاب

در طبقه بالای بهارستان، یک کافه دنج و کودکانه در نظر گرفته شده است که بر عکس بسیاری از کافه‌ها برای خانواده‌ها با بچه‌های کوچک بسیار مناسب است. حتی کودکان می‌توانند در تهیه کردن سفارش خانواده به کارکنان کافه کمک کنند. کافه رستوران ایزار هم در بلوک A درست در کنار فکر بازیا محیطی زیبا را برای خانواده‌ها فراهم کرده است تا هرآنچه نیاز دارند نوش جان کنند. از کیک و نوشیدنی گرفته، تا انواع غذاهای فرنگی و سالاد برایتان فراهم است.

بلوک B: خیالستان

خیالستان
خیالستان

خیالستان باغ کتاب تهران واقعا شما را به دنیای خیال می‌برد. اگر بخواهید از بهارستان خودتان را به نگارستان باغ کتاب برسانید، باید از این راهرو باریک ۶۰ متری عبور کنید. لازم نیست زحمت قدم زدن را به خودتان بدهید، زیرا دو حلقه پیاده‌بر خیالستان شما را در مسیری رویایی بدون هیچ زحمتی به سمت دیگر مجموعه می‌برند. بر دیوارهای دو سمت راهرو هم پروژکتورهای حرفه‌ای تصاویری ناب از طبیعت و هر آنچه دیدنش برای عابرین لذت‌بخش است می‌اندازند تا هر چه بیشتر بلوک B به خیالستان نزدیک شود.

بلوک C: نگارستان

باغ کتاب
باغ کتاب

اگر از ورودی اصلی باغ کتاب وارد شوید، نگارستان پیش روی شماست. مرکز هنری این مجموعه، هر آنچه علاقه‌مندان به هنر به خصوص هنرهای نمایشی به آن نیاز دارند، در بر دارد.

پردیس سینمایی باغ کتاب

پردیس سینمایی باغ کتاب
پردیس سینمایی باغ کتاب

پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۰ سالن نمایش مجهز در نگارستان باغ کتاب تهران قرار دارد. این پردیس سینمایی یکی از بهترین پردیس‌های سینمایی تهران است که گنجایش در مجموع ۱۳۰۰ نفر را دارد. سالن اصلی پردیس هم یکی از بزرگترین پرده‌های سینمای تهران را داراست. سیستم صوت دالبی ساراند و تصویر دیجیتال مطابق با آخرین استانداردهای جهان هم نقطه قوت دیگر پردیس سینمایی باغ کتاب است.

مرکز آموزش باغ کتاب

باغ کتاب
باغ کتاب

این مرکز که بین بلوک‌های A و  C مشترک است دارای سه کلاس با ظرفیت‌های ۳۰ تا ۵۰ نفر و انواع امکانات است. همین‌طور یک پلاتو بزرگ با ظرفیت ۴۰ نفر با فضایی آکوستیک در این مجموعه قرار دارد که همه امکانات را برای تمرین گروه‌های تئاتر و کلاس‌های هنرهای نمایشی فراهم کرده است. کارگاه کودک این مجموعه با ظرفیت ۲۵ نفر با فضایی شاد و کودکانه و کارگاه ۲۵ نفره بزرگسالان که برای برگزاری کارگاه‌‌های هنرهای دستی بسیار مناسب است، از دیگر فضاهای آموزشی این مرکز است.

باغ علم کودک

باغ علم کودک
باغ علم کودک

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های باغ کتاب تهران ، باغ علم کودک LG است که در طبقه اول بلوک C قرار دارد. باغ علم کودک مجموعه‌ای بی‌نظیر و وسیع است که با محوریت بازی درباره بدن، خانه، شهر و کره زمین به کودکان مطالب علمی جالبی آموزش می‌دهد. در این سفر علمی جذاب، کودکان شش تا ۱۳ سال به همراه یک مربی آموزش دیده از بخش‌های کوناگون دیدن می‌کنند و با بازی، اطلاعات خوبی به دست می‌آورند. جالب است بدانید از این مجموعه جالب توجه و پیشرو تنها دو نمونه یکی در سئول و دیگری در ایران وجود دارد که نمونه ایرانی بزرگ‌تر و مجهزتر است و تحت نظر شرکت ال جی در ایران ساخته شده است. نکته جالب توجه دیگر این است که امکان برگزاری تور به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و عربی هم وجود دارد. در باغ علم می‌توانید با پرداخت هزینه جداگانه چهره کودکان را به ربات نقاش بسپارید تا گریم کند.

باغ علم کودک
باغ علم کودک

بلوک D: سروستان

سروستان
سروستان

اگر کودک با خود به باغ کتاب تهران نمی‌برید، یک راست به سراغ سروستان بروید. مجموعه مخصوص بزرگسالان و نوجوانان که با فروشگاه کتاب بسیار بزرگ و امکانات درجه یک پذیرای شماست.

باغ علم نوجوان

باغ علم نوجوانان
باغ علم نوجوانان

در طبقه اول سروستان هم یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های باغ کتاب تهران وجود دارد. باغ علم نوجوان در طبقه اول سروستان، با انواع وسایل سرگرم‌کننده، مضامین علمی را با جذابیت تمام به نوجوانان و بزرگسالان ارائه می‌دهد. این مجموعه بزرگترین شهربازی علمی کشور است و بیش از ۴۰ وسیله علمی آموزشی جذاب دارد که هیجان یادگیری را برایتان دوچندان می‌کند. فرق نمی‌کند که کودک باشید، نوجوان یا بزرگسال، بازدید از باغ علم نوجوان خیلی هیجان‌انگیز خواهد بود. استفاده از این مجموعه برای کودکان زیر چهار سال رایگان است.

باغ کتاب
باغ کتاب

در باغ علم نوجوان، می‌توانید هماهنگ کنید و یک جشن تولد متفاوت و هیجان‌انگیز برای فرزندان خود تدارک ببینید. جشن تولد علمی با بازی‌های متنوع علمی و نمایش‌های جذاب خاطره‌ای به یادماندنی برای فرزندتان خواهد بود.

اتاق‌های فرار

اتاق فرار
اتاق فرار

در طبقه همکف باغ کتاب تهران می‌توانید از بازی اتاق فرار سروستان هم استفاده کنید. سه اتاق فرار مجزا با داستان‌های متفاوت برای بازی و شادی در کنار دوستانتان فراهم است. در  «اتاق بیگانه» شما به دنیای بیگانگان فضایی پا می‌گذارید. در «نفرین فرعون» باید راز و رمز مقبره‌ای تاریخی را در مصر باستان کشف کنید. در اتاق تهران هم ماجرایی جنایی را در کوچه پس کوچه‌های تهران پی می‌گیرید. در این بازی‌ها با ۴ تا ۸ همراه بالای ۱۰ سال سرنخ‌ها را کشف می‌کنید در فرصتی کوتاه حسابی دلهره و هیجان را تجربه می‌کنید.

دیگر فروشگاه‌های سروستان

باغ کتاب
باغ کتاب

فروشگاه لوازم هنری یا آرت‌شاپ سروستان در طبقه اول وجود دارد. جایی که می‌توانید صنایع دستی، ظروف و اشیای تزئینی چرم، چوب، شیشه و سفال و محصولات زیبا، خاص و متفاوت دست‌ساز را از این مکان زیبا به یادگار ببرید.

گالری باغ کتاب

در زیرزمین سروستان، بزرگ‌ترین گالری ایران در محیطی ۱۷۰۰ متری وجود دارد. این گالری ارزشمند برای نمایشگاه‌های هنری به خصوص نقاشی و هنرهای تجسمی به زیبایی طراحی شده است. این گالری یک کافه گالری و فروشگاه هم دارد که پذیرای علاقه‌مندان به هنر است.

پشت بام باغ کتاب تهران

پشت بام باغ کتاب
پشت بام باغ کتاب

وقتی از گشت و گذاری لذت‌بخش در باغ کتاب فارغ شدید و خواستید کمی استراحت کنید، می‌توانید از طریق پله‌های درون و بیرون مجموعه به پشت بام متفاوت باغ کتاب برسید. فضای سبز زیبایی که بر روی بام ساخته‌اند محیطی دل‌انگیز را به خصوص برای گذراندن عصری دل‌پذیر فراهم کرده است. منظره این روف‌گاردن به اراضی سرسبز اطراف می‌تواند حسابی حالتان را جا بیاورد. رستوران و کافه بام هم با انواع خوراکی‌های خوشمزه منتظر شماست. سینمای تابستانی باغ کتاب تابستان‌ها بر روی پشت بام برقرار است و لذت فیلم دیدن در فضایی باز و زیبا را برای مراجعان فراهم می‌کند. دیگر اینکه بر پشت بام بهارستان باغ کتاب به زودی باغ علم روباز افتتاح خواهد شد که حسابی دیدنی خواهد بود.

سایر امکانات و تسهیلات باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران
باغ کتاب تهران

وقتی به باغ کتاب می‌آیید خیالتان راحت است که هر چه از یک روز شاد و لذت‌بخش می‌خواهید برایتان فراهم است. پارکینگ رایگان، وای فای رایگان، سالن بازی کودکان، نمازخانه، کافه‌ها، رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی خوب از جمله این امکانات است. اگر از طریق سایت باغ کتاب، عضو باشگاه کتاب باغ کتاب شوید می‌توانید از تسهیلات به خصوص این مجموعه استفاده کنید. همین‌طور این مجموعه برای دانش‌آموزان، مدارس و بازدید‌های گروهی تخفیفات و تسهیلات ویژه‌ای دارد.

راه‌های دسترسی به باغ کتاب

باغ کتاب تهران
باغ کتاب تهران

بهترین راه دسترسی به باغ کتاب تهران ، مترو است. باید خود را به ایستگاه مترو حقانی در خط بک برسانید. در این ایستگاه یا می‌توانید سوار ون‌های باغ کتاب بشوید و یا مسیری ۱۰ دقیقه‌‌ای را از میان باغ‌موزه دفاع مقدس به سمت باغ کتاب پیاده‌روی کنید. با خودروی شخصی می‌توانید خود را به میدان ونک، مسیر غرب به شرق بزرگراه حقانی برسانید و خروجی کتابخانه ملی را به سمت باغ کتاب پیش رو بگیرید. و یا از مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید همت، بعد از خروجی حقانی وارد خروجی باغ‌موزه دفاع مقدس شوید و خود را به باغ کتاب برسانید.

جاذبه‌های اطراف باغ کتاب

باغ موزه دفاع مقدس
باغ موزه دفاع مقدس

همان‌طور که دیدید باغ کتاب تهران ظرفیت ساعت‌ها گشت و گذار ر ا دارد، خصوصا اگر کودک یا نوجوانی به همراه داشته باشید. با این حال دانستن جاذبه‌های اطراف باغ کتاب خالی از لطف نیست. بازدید از باغ‌موزه زیبای دفاع مقدس، پارک آب و آتش ، پل طبیعت و آسمان‌نمای گنبد مینا می‌تواند خوشی یک روز تعطیل در باغ کتاب را کامل کند.

پارک آب و آتش
پارک آب و آتش

اینکه ببینیم در کشورمان چنین محیط‌های فرهنگی درجه یکی وجود دارد که باعث می‌شود روزی همراه با کتاب اینقدر زیبا، دوست‌داشتنی و هیجان‌انگیز شود جای افتخار دارد. باغ کتاب تهران قطعا مجموعه‌ای کم‌نظیر در دنیا و به خصوص منطقه است که می‌تواند گردشگران زیادی را حتی از کشورهای اطراف به خود جذب کند. شما تا به حال به باغ کتاب رفته‌اید؟ کدام یک از بلوک‌های باغ کتاب به نظرتان جذاب‌تر است؟ اگر با کودکان به این محیط علمی فرهنگی رفته‌اید علاوه بر تجربیات خود، نظر کوچک‌ترها را نیز با ما مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن