وقتی به شیراز می‌رسیم نمی‌توانیم مبهوت فضای شاعرانه‌اش نشویم. جاهای دیدنی شیراز مانند قابی خوش‌رنگ در چشم‌هایمان می‌نشینند و این شعر معروف حافظ شیرازی که می‌گوید: «خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش» در ذهنمان تکرار می‌شود. شیراز بی‌شک مهم‌ترین شهر تاریخی ایران است و سالهاست که رتبه یک گردشگری ایران را به‌دست آورده است؛ طبیعتی دل‌چسب، آثار باستانی و فرهنگی و مکان‌های زیارتی، همگی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شیراز هستند. سخن گفتن از شیراز کار سختی است؛ چون همه آن را خوب می‌شناسند، اما ما سعی کرده‌ایم بهترین‌ جاهای دیدنی شیراز را با توصیه‌هایی به‌درد‌بخور کنار هم بگذاریم و به‌ شما معرفی کنیم. اگر راهی شیراز در سال ۱۴۰۱ هستید، این مطلب سفرزون را از دست ندهید.

saadatrent

سرفصل های مقاله

پاسارگاد یکی از جاهای دیدنی شیراز

پاسارگاد| از جاهای دیدنی شیراز
پاسارگاد| از جاهای دیدنی شیراز

شهر «پارسه» یا «پاسارگاد» خارج از شهر شیراز است و حدود ۱۳۶ کیلومتر باید در جاده‌ی شیراز-اصفهان برانید تا به آن برسید. اگر با ماشین از مسیر اصفهان می‌آیید کارتان راحت‌تر است، چون در همین مسیر به شهر پارسه می‌رسید. پاسارگاد مجموعه‌ای از چند اثر تاریخی معروف و مشهور باستانی است که برای ایرانی‌ها ارزش فراوانی دارد؛ «مقبره‌ی کوروش»، «آرامگاه کمبوجیه» و مجموعه پادشاهی از جمله‌ی مهم‌ترین آثار به‌جا مانده از حکومت «هخامنشیان» و  مکان های دیدنی شیراز هستند. اگرچه دیدن پاسارگاد می‌تواند زمان‌بر باشد، اما نباید از کنار آن عبور کنید، چون این مجموعه یکی از مهم‌ترین شاهکارهای معماری دوران باستان ایران است.

بنای پاسارگاد تلفیقی از معماری‌های ایران، «بین‌النهرین» و «آناتولی»‌ست که با مهارت باهم ترکیب شده‌اند. امروز از پاسارگاد، شهری که «کوروش کبیر» به‌عنوان پایتخت فرمانروایی‌اش انتخاب کرد، چیزی جز مقبره‌‌اش باقی نمانده است. این مقبره که تقریبا سالم است، به همراه «کاروانسرای مظفری»، «مقبره‌ی کمبوجیه»، «کاخ اختصاصی»، «کاخ بار عام» و… از جمله آثار باستانی این منطقه‌ محسوب می‌شوند.

تخت جمشید ، نماد تاریخ ایران

تخت جمشید دیدنی های شیراز
تخت جمشید | دیدنی های شیراز

بعید است کسی را بشناسید که نام «تخت جمشید» را نشنیده باشد؛ بزرگ‌ترین بنای باستانی ایران‌زمین. تخت جمشید است که خود تاریخ ایران را نشان می‌دهد. این بنا در دل «مرودشت»، در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز جا خوش کرده است. تخت جمشید فرزند دو دوره‌ تاریخی هخامنشیان و «ساسانیان» است و بخش‌های از آن هم به دوره‌ی «عیلامی‌»ها منسوب شده است. تخت جمشید شیراز ترکیبی از معماری تمام تمدن‌های تحت پوشش هخامنشیان بود تا نمادی باشد از وحدت و یکپارچگی ایران‌زمین.

تخت جمشید
تخت جمشید | دیدنی های شیراز

این بنای زیبا در شش کیلومتری تخت جمشید، «نقش رستم» قرار دارد که نباید از دستش بدهید و «کعبه‌ی زرتشت» و سنگ نگاره‌های مهم هخامنشی را در دلش جا داده است. پاییز در این مکان جلوه ویژه‌ای دارد. به همین خاطر بازدید از تخت جمشید را در لیست جاهای دیدنی شیراز در پاییز قرار دهید. زمستان، بهار و تابستان نیز می‌توان به آنجا سفر کرد. البته اگر از سرما و گرمای زیاد خوشتان نمی‌آید، زمستان یا تابستان شاید فصل مناسبی برای بازدید برای شما نباشد.

حافظیه ، آرامگاه لسان الغیب

جایی در شیراز هست که وقتی به آن‌ سفر می‌کنید، نمی‌توانید از آن دل بکنید. آن‌جا آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی، است. اگر مسافر شیرازید، حتما شب‌ به «حافظیه» بروید. حافظیه در شب حال‌و‌هوای دیگری دارد؛ فال حافظ، چایخانه‌ سنتی و فضای آرام باغ، همه از دیدنی‌ها و حافظیه است. نورپردازی زیبای این بنا به ایجاد فضایی فرح‌بخش و آرام کمک می‌کند و شما را به جاهای خوبی می‌برد.

حافظیه| آرمگاه لسان‌الغیب
حافظیه| آرامگاه لسان‌الغیب

آرامگاه حافظ در بخش جنوبی «دروازه قرآن» قرار دارد و دسترسی به آن برای گردشگرهایی که از شرق وارد شیراز می‌شوند، راحت است. حافظ، غزل‌سرای بزرگ ایران است و بهتر است اگر راهی آرامگاهش هستید، از همین حالا نیت کنید.  بیش‌تر وقت‌ها پیرمردی در کنار مقبره‌ حافظ نشسته است و خودش برایتان فال می‌گیرد. اما اگر او هم نباشد، همیشه یک نفر هست که دیوان به‌ دست توی حافظیه شیراز پیدایش شود. مطمئن باشید دست خالی بیرون نمی‌روید.

سعدیه ، آرامگاه سعدی شیرازی

سعدیه| آرمگاه سعدی شیراز
سعدیه| آرامگاه سعدی شیراز | دیدنی های شیراز

«سعدیه» فاصله‌ی زیادی با حافظیه ندارد و در نزدیکی دروازه قرآن قرار گرفته. سعدیه شیراز یکی از مکان های دیدنی شیراز و باغی مصفاست که در مرکزش آرامگاه شاعر معروف ایرانی، سعدی، قرار دارد. بنای آرامگاه در سال ۱۳۳۰ شمسی ساخته شده است و پیش از آن، تنها سنگ قبر کوچکی محل دفن سعدی را نشان می‌داد؛ سعدیه در گذشته خانقاه و محل عبادت سعدی و یارانش بوده است. در این باغ می‌توانید به دور از شلوغی از طبیعت شیراز لذت ببرید. در اطراف مقبره‌ سعدی، آرامگاه‌ شاعر‌ها و عارف‌های ایرانی فراوانی، مثل: «شوریده‌ شیرازی» قرار گرفته‌اند. تلفیق هنر معماری سنتی و مدرن از جمله زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد این بناست.

 ارگ کریم‌خانی ، دژ محافظ شهر

ارگ کریم‌خانی| مهم‌ترین اثر به‌جا مانده از دوره‌ی زندیه
ارگ کریم‌خانی| مهم‌ترین اثر به‌جا مانده از دوره‌ی زندیه

«ارگ کریم‌خانی» یکی از بزرگ‌ترین بناهای تاریخیِ آجریِ و مهم از جاهای دیدنی شیراز است. بنای بیرونی ۱۲ متر ارتفاع دارد و چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند. اگر به دیدار ارگ کریم‌خانی شیراز می‌روید، حتما به برجش نگاه کنید؛ این برج کج شده! این برج کج شده گردشگرها را یاد «برج پیزا»‌ ایتالیا می‌اندازد. این برج ۳۰ درجه کج شده و دلیل اصلی آن را وجود آب‌های سطحی در پایین پاشنه‌ی برج می‌دانند.

ارگ کریمخانی مکان های دیدنی شیراز
ارگ کریمخانی |‌ مکان های دیدنی شیراز

کارشناس‌های فرهنگی ارگ، اطمینان داده‌اند که برج در همین وضعیت تثبیت است و جای نگرانی نیست، پس با خیال راحت می‌توانید کنار برج بایستید و با آن سلفی بگیرید یا به سبک گردشگرهای اروپایی که از خطای «عمق میدان» استفاده می‌کنند و عکس‌های جالب با برج پیزا می‌گیرند، شما هم عکس‌های به یادماندنی با برج ارگ کریم‌خانی بگیرید.

ارگ کریمخانی
ارگ کریمخانی | دیدنی های شیراز

عمارت شاپوری

بهترین جاهای دیدنی شیراز
عمارت شاپوری | بهترین جاهای دیدنی شیراز

عمارت شاپوری یکی از جاهای دیدنی شیراز است که شاید قدمت خیلی زیادی هم نداشته باشد. ساخت این خانه در دوره پهلوی اول، یعنی رضاخان صورت گرفت. اما معماری این بنا به خاطر اینکه توسط استاد بزرگ ایرانی، «ابوالقاسم مهندسی» انجام شده، بسیار دیدنی و منحصر به فرد است. عمارت شاپوری به درخواست «عبدالصاحب شاپوری» در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ ساخته شد و تا سال ۱۳۷۸ به همین خاندان تعلق داشت. خاندان شاپوری نسل در نسل تاجر و ثروتمند بودند و می‌توان انتظارِ داشتن یک خانه کاملا مجلل را از آنها داشت.

آدرس عمارت شاپوری شیراز : برای بازدید از این خانه باید به خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی مراجعه نمایید.

ساعت بازدید: امکان بازدید از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب برای مسافران امکان‌پذیر است.

باغ ایلخانی؛ باغ درختان کهن

جاهای دیدنی شیراز - باغ ایلخانی
باغ ایلخانی شیراز

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز باغ تاریخی ایلخانی است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این باغ زیبا و دیدنی، یادگار محمدقلی خان ایلخان قشقایی است و در محله سه باغ شیراز قرار گرفته.

اگر به تماشای باغ ایلخانی بروید، در قسمت شرقی آن عمارتی قدیمی و زیبا را در آن را می‌بینید که همچنان بافت تاریخی‌اش را حفظ کرده و در آنجا خودنمایی می‌کند.

ساختمان عمارت دارای ایوانی دو ستونی در وسط است. سالن بزرگ پنج دری، راهروها با گوشواره‌های زیبا، اتاق‌ها و زیر زمین از جمله قسمت‌های مهم این عمارت به به شمار می‌رود.

حوض‌های زیبای باغ، درختان کهنسال و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، از جذابیت‌های این باغ قاجاری است که با رفتن به آنجا می‌توانید آن‌ها را ببینید.

پس هر چه زودتر به شیراز و محله میدان شاه عزم سفر و از این‌ باغ دلفریب دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از باغ ایلخانی

قیمت بلیت: رایگان

آدرس باغ ایلخانی: استان فارس، شیراز، محله میدان شاه (نزدیک بقعه بی بی دختران)

باغ خلیلی؛ تازه تاسیس و زیبا

باغ خلیلی شیراز
باغ خلیلی شیراز

از دیگر جاهای دیدنی شیراز باید به باغ خلیلی اشاره کرد. این باغ شگفت‌انگیز از جمله باغ‌های تازه تاسیس باغ است. اما باید بدانید که انواع فراوانی از درخت‌های کهن در آن وجود دارد که قدمت آن‌ها به پیش از احداث باغ باز می‌گردد.

باغ زیبای خلیلی در قسمت شرقی شهر شیراز و به همت فردی به نام محمد خلیل خلیلی از بازرگانان نامدار ایرانی و همچنین پسرش به نام ابراهیم خلیلی ساخته شده.

شهرت و زیبایی خیره کننده باغ خلیلی به خاطر داشتن درختان کهنسال و کمیابی است که در آن وجود دارد. وجود گونه‌های نادر و فراوان گل و درختان میوه این باغ را از هر نظر تماشایی کرده است.

برای لذت بردن از تماشای باغ خلیلی هر چه سریع‌تر به شیراز سفر کنید.

اطلاعات بازدید از باغ خلیلی

قیمت بلیت: رایگان

آدرس باغ خلیلی: استان فارس، شیراز، بلوار پاسارگاد، بلوار سرا.

باغ تخت؛ سند تمدن کهن شیراز

جاهای دیدنی شیراز - باغ تخت
باغ تخت شیراز

باغ تخت که آن را با نام باغ قراچه نیز می‌شناسند، از دیگر جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود که بسیار جذاب و دیدنی است.

قدمت این باغ تماشایی، به قرن پنجم هجری قمری باز می‌گردد که توسط یکی از اتابکان شیراز بنا شده است. این باغ کهنسال را سندی بر تمدن کهن شهر شیراز می‌دانند که تا به امروز باقی مانده و داستان‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

اگر می‌خواهید در شیراز به یک جای دیدنی منحصر به فرد و خاص بروید، باغ تخت بهترین انتخاب برای شماست.

اطلاعات بازدید از باغ تخت شیراز

آدرس باغ تخت شیراز: استان فارس، شیراز، چهارراه باغ تخت، بلوار جمهوری.

آرامگاه باباکوهی؛ یادگار دیلمیان

آرامگاه باباکوهی
آرامگاه باباکوهی شیراز

آرامگاه باباکوهی در شهر زیبای شیراز یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. این آرامگاه در کوه صبوری شیراز، سمت چپ دروازه قران واقع شده و قدمت آن به دوره دیلمیان باز می‌گردد.

در این کوه دو غار قرار دارد که در یکی از این غارها، آرامگاه یکی از عرفا به نام ابو عبدالله محمد ابن عبدالله واقع شده. از آنجایی که این عارف به نام باباکوهی شهرت دارد، نام این منطقه را نیز باباکوهی گذاشته‌اند. بسیاری از گردشگران، هر روزه به سمت این منطقه روان می‌شوند تا تماشای این مکان دیدنی جذاب را از نزدیک تجربه کنند.

اگر به شیراز سفر کردید، حتما از آرامگاه این عارف وارسته نیز دیدن کنید و از حال و هوای کوه و جذابیت آن نیز لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از آرامگاه باباکوهی

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس آرامگاه باباکوهی: استان فارس، شیراز، کوه صبوری، سمت چپ دروازه قرآن.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

جاهای دیدنی شیراز - موزه سنگ
موزه سنگ شیراز

از دیگر جاهای دیدنی شیراز باید از موزه سنگ و گوهر دریای نور نام برد. این موزه جذاب و دیدنی از جمله موزه‌های تازه تاسیس شهر است که در سال ۱۳۹۰ بنا شد.

در موزه سنگ و گوهر دریای نور می‌توانید در حدود ۱۴۰ نوع از جذاب‌ترین و چشم‌نوازترین سنگ‌های قیمتی و گوهرها را ببینید. این موزه آنقدر دیدنی و شگفت انگیز است که هر روزه میزبانی حجم عظیمی از گردشگران و علاقه‌مندان به موزه‌گردی را بر عهده دارد.

این موزه درداخل باغ ارم شیراز قرار گرفته که می‌توانید از آن دیدن کنید.

چنانچه شما هم به تماشای سنگ‌های بی‌نظیر و خیره‌کننده علاقه دارید، موزه سنگ و گوهر دریای نور در شهر شیراز را فراموش نکنید.

اطلاعات بازدید از موزه سنگ و گوهر دریای نور

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۲۱ شب.

قیمت بلیت:

آدرس موزه سنگ و گوهر دریای نور: استان فارس، شیراز، خیابان عفیف‌آباد.

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز | دیدنی های شیراز

همیشه در بازدید از هر شهری، باید به مسجد جامع آن شهر نیز سری زد. مسجد جامع عتیق شیراز نیز یکی از جاهای دیدنی این شهر زیبا به شمار می‌آید. این مسجد علاوه بر اینکه جزء جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌‌شود، به قدیمی‌ترین و اولین مسجد این شهر نیز شهرت دارد. بر اساس اسناد تاریخی، ساخت این مسجد به دوران صفویه باز می‌گردد. همچنین متخصصان تخمین می‌زنند که مسجد جامع شیراز بین سال‌های ۲۶۵ و ۲۸۷ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد را در سال ۱۳۱۰ وارد لیست آثار ملی کرده‌اند و در بین مردم شیراز از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است. مردم این شهر هر جمعه وظیفه خود می‌دانند تا به این مسجد بیایند و در آن قرآن بخوانند. به همین دلیل آن را به نام مسجد آدینه یا مسجد جمعه نیز می‌شناسند.

نقش رستم

نقش رستم | دیدنی های شیراز

نقش رستم نه تنها جزء جاهای دیدنی شیراز، بلکه برای عاشقانِ تاریخ، همانند یک بهشت است. در این منطقه تاریخی، می‌توانید آثاری از دوره ساسانی، هخامنشی و عیلامی را از نزدیک شاهد باشید. همچنین آرامگاه پادشاهان بزرگ ایرانی همانند داریوش بزرگ، خشایار شاه اول و همچنین داریوش دوم نیز در نقش رستم واقع شده‌اند. اما دلیل نام‌گذاری این منطقه به نام نقش رستم، نقش‌های برجسته‌ای است که از دوران تاج‌گذاری اردشیر بابکان و همچنین پیروزی شاپور اول بر امپراطور رم، بر دیواره‌های اینجا برجای مانده است.

آدرس نقش رستم : برای بازدید از این همه آثار تاریخی و باستانی، باید خودتان را به شهرستان مرودشت شیراز برسانید. مرودشت در فاصله شش کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد.

ساعت بازدید: ساعات بازدید از نقش رستم، هفت صبح تا ۱۸:۳۰ است. البته در شش ماه دوم سال، تا ساعت ۱۷ به بازدیدکنندگان اجازه بازدید داده می‌شود.

باغ جنت شیراز

باغ جنت شیراز | دیدنی های شیراز

جالب است که حتی پارک‌های شیراز نیز از قدمت تاریخی برخوردار هستند! باغ جنت شیراز یا همان پارک جنت، پارکی زیبا در دل شهر است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. حدود ۱۵۰ سال است که مردم شیراز در این پارک زیبا تفریح می‌کنند و گرد خستگی را از تن خود می‌زدایند. پیش از این، بنایی زیبا در این پارک قرار داشت که متاسفانه دیگر در بین برگ‌های تاریخ  نیست و نابود شده است. این بنا جزء عمارت‌های مهم مشیرالملک به حساب می‌آمد و بسیار ارزشمند بوده است. اما صد حیف که دیگر خبری از آن در این پارک زیبا نیست. حکومت قاجار در سال ۱۲۲۳ تصمیم به ساخت باغی بزرگ در دل شیراز گرفت. پس دستور داد تا شروع به ساخت باغی باصفا و پوشیده از درختان کاج و سرو در شیراز کنند. همچنین باید بدانید که در ایام عید، اینجا کمپ نوروزی برگزار می‌شود.

آدرس باغ جنت شیراز : شیراز، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیر کبیر

ساعت دسترسی: ۲۴ ساعته

سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز
سرای مشیر شیراز

کسانی که به آثار تاریخی علاقه دارند، قطعا در سفر خود به هر شهری، دنبال بازار سنتی آنجا می‌گردند. اگر کمی پرس و جو کنید، به این نتیجه خواهید رسید که قدیمی‌ترین بازار شیراز، بازار وکیل نام دارد. اما جالب است بدانید که در دل این بازار قدیمی که به دوران زندیه تعلق دارد، بازاری دیگر در دوران قاجار ساخته شده است. این بازار سرای مشیر یا همان بازار گلشن نام دارد و قطعا یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که حتما باید از آن بازدید کرد. میرزا ابوالحسن مشیرالملک، اولین سنگ این بازار را بنا نهاد و آن را وقف امام محمد باقر کرد. یکی از بخش‌های دیدنی بازار، محوطه بزرگ بی‌سقف آن است. در این محوطه حوضی بزرگ و کاشی‌کاری شده قرار‌گرفته و اطراف آن انباشته از درختان نارنج است. حال تصور کنید که عطر نارنج با فضای بسته این بازار چه می‌کند؟

آدرس سرای مشیر شیراز : شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک | جاذبه های گردشگری شیراز

خانه زینت الملوک یا همان زینت الملک، یکی از جاهای دیدنی شیراز در هر فصلی است. البته که این بنا را می‌توان جزء جاهای دیدنی شیراز در پاییز هم دانست. بازدید از آن، یک تیر و دو نشان است. موزه مشاهیر استان فارس در این خانه زیبا که بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۲ توسط محمد خان قوام الملک دوم ساخته شده، قرار دارد. این خانه بیش از ۲۰ اتاق دارد و سقف تمامی اتاق‌ها از چوب ساخته شده است. روی سقف اکثر اتاق‌ها، نقاشی‌های بسیار زیبایی کشیده شده که به دوران قاجار باز می‌گردند. آنقدر این خانه زیباست که مات و مبهوت آن خواهید شد. تالار اصلی آن را می‌توان زیباترین بخش خانه زینت الملوک دانست. سقف تالار، آینه کاری شده است و شیشه‌های بزرگ قدی، نمای زیبایی از حیاط را به شما نشان می‌دهند.

آدرس خانه زینت الملوک شیراز : این خانه در خیابان لطفعلی خان زند شیراز قرار گرفته است

ساعت بازدید: بین ساعات ۸ صبح تا ۲۰ شب می‌توانید از آن بازدید کنید.

باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز جاهای دیدنی شیراز کجاست
باغ جهان نما شیراز | بهترین جاهای دیدنی شیراز کجاست ؟

علاوه بر باغ جنت، باغ جهان‌نما شیراز را نیز می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز دانست که روح آدمی را صفا می‌بخشد. متاسفانه کسی نمی‌داند که اولین بار این باغ توسط چه کسی بنا شده است. اما کریم خان زند برای اولین بار دور این باغ را محصور کرد و در اطراف آن عمارت‌های زیبایی را ساخت. او ظاهر این باغ را بهبود بخشید و در آن درختان سروی به یادگار کاشت. در گذشته این باغ که نزدیک حافظیه قرار گرفته است را می‌توانستیم باصفاترین باغ شیراز خطاب کنیم. زیرا از کنار درختان، نهری کوچک می‌گذشت که امروزه خبری از آن نیست. اما به هر صورت دیدن باغ جهان نما به همراه عمارت هشت ضلعی داخل آن را به هیچ وجه نباید از دست دهید. این عمارت از آجر ساخته شده و بر خلاف آثار دیگر، خبری از نقاشی و کاشی‌کاری در آن نیست.

آدرس باغ جهان نما شیراز : شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

ساعت بازدید: شما می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ از این جای دیدنی بازدید کنید.

خانه منطقی نژاد یا همان موزه موسیقی شیراز

موزه موسیقی شیراز | بهترین جاهای دیدنی شیراز

اگر راهی میدان شاه چراغ شوید و به پشت مسجد شهدا بروید، شاهد بنایی قدیمی خواهید بود که به دوران قاجار تعلق دارد. این خانه در سال ۱۳۱۱ هجری قمری ساخته شده و حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. معماری خانه‌های دوره قاجار بسیار منحصر به فرد و دیدنی است. به همین دلیل شهرداری شیراز تصمیم گرفت تا موزه موسیقی شیراز را در همین خانه زیبا برگزار کند. شما با بازدید از خانه منطقی‌نژاد شیراز هم می‌توانید از معماری زیبا، سقف‌های چوبی، نقاشی و آینه‌کاری‌ها و نقوش اسلیمی لذت ببرید، و هم با موسیقی‌دان‌ها و نوازندگان مطرح جهان آشنا شوید. این خانه در سال ۱۳۵۲ وارد فهرست آثار ملی ایران شد و یکی از جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید.

آدرس موزه موسیقی شیراز : شیراز، پشت مسجد شهدا در میدان شاه چراغ

خانه صابر یا همان موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز

خانه صابر | جاهای دیدنی شیراز همراه با آدرس

تا به اینجای کار قطعا متوجه شدید که شهرداری شیراز برای بهتر دیده شدن جاهای دیدنی شیراز، موزه‌های مختلفی را در اماکن تاریخی خود برگزار می‌کند. خانه صابر را به جرات می‌توان جزء قدیمی‌ترین بناهای سالم شیراز دانست. این خانه در دوره زندیه ساخته شده و دقیقا در ضلع شمال شرقی حرم شاهچراغ قرار گرفته است. مالک اصلی این خانه، تاجر معروف شیرازی، حسن علی صابری سنگری بوده است. معماری این خانه را در زمان خود می‌توان کاملا مدرن و منحصر به فرد دانست. خانه صابر را در سال ۱۳۸۲ وارد لیست آثار ملی ایران کردند و در سال ۱۳۸۴، برای اولین بار موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز در این خانه برگزار شد. جالب است بدانید که حتی تزئینات و گچ‌بری‌های این خانه بعد از گذر این همه سال هنوز تقریبا سالم باقی مانده است.

آدرس خانه صابر شیراز : شیراز، روبروی شاهچراغ، محله سرباغ، بن بست کدخدا شیراز

آب انبار وکیل یا همان موزه آب شیراز

آب انبار وکیل یا همان موزه آب شیراز جاهای دیدنی شیراز کجاست ؟
آب انبار وکیل یا همان موزه آب شیراز | جاهای دیدنی شیراز کجاست ؟

چه مکانی بهتر از آب‌انبار وکیل‌آباد برای برگزاری موزه آب شیراز؟ آب‌انبار وکیل زیبا یادگار آبادانی‌های دوره زندیه است که هنوز هم پا بر جا باقی مانده. برای این آب‌انبار بزرگ که در شرق ارگ کریم خان قرار گرفته، بادگیری بزرگ طراحی شده است که با آجرکاری‌های زیبا تزئین شده. از یک طرف باد وارد آب‌انبار می‌شد، آب را خنک می‌کرد و از طریق منافذ روی عرق‌چین خارج می‌شد. مهندسی این آب انبار بسیار منحصر به فرد است و نشان می‌دهد که دانش ایرانیان در دوران زندیه به چه حدی از تکامل رسیده بوده. برای بهتر نشان دادن این موضوع، شهرداری شیراز ماکت‌هایی از سازه‌های آبی ایران باستان را در این موزه به نمایش گذاشته تا با ساز و کار آنها بهتر آشنا شوید. پس بازدید از موزه آب شیراز را به هیچ وجه از دست ندهید.

آدرس آب انبار وکیل شیراز : شیراز، میدان توپخانه، ضلع شرقی ارگ کریمخانی

ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح الی ۱۴

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی مکان های دیدنی شیراز
آرامگاه خواجوی کرمانی | جاذبه های گردشگری شیراز

قطعا همه ما با خواجوی کرمانی، شاعر پر آوازه قرن هفتم و هشتم هجری قمری آشنایی داریم. بسیاری از افراد به خاطر نام این شاعر گران‌قدر، تصور می‌کنند که آرامگاه او نیز در کرمان قرار دارد. اما اینطور نیست. او در کرمان متولد شد و بسیاری از عمر خود را در سفر بود و نهایتا در شیراز در گذشت. به همین دلیل آرامگاه او در شیراز و در ابتدای جاده شیراز به اصفهان قرار دارد. آرامگاه خواجوی کرمانی، که توسط حکومت پهلوی ساخته شده، یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌‌شود که حالت روحانی خاصی دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی بنا شد و جزء جاذبه‌های دیدنی شیراز به شمار می‌آید. کمی بالاتر از آرامگاه خواجوی کرمانی، سه غار به چشم می‌خورد که محل عبادت دراویش بوده. خواجوی کرمانی نیز در این غارها به عبادت و ریاضت می‌پرداخته.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی : شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، تنگ الله اکبر

رصد خانه ابوریحان بیرونی شیراز

رصد خانه ابوریحان بیرونی شیراز

همانطور که می‌دانید، دانشگاه شیراز از گذشته تا به امروز جزء دانشگاه‌های برتر ایران به شمار می‌آمده. به همین دلیل است که بعد از رصدخانه مراغه، دومین رصدخانه ایران در سال ۱۳۵۵، داخل دانشگاه شیراز افتتاح شد. این رصدخانه هنوز فعال است و به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند. برای بازدید از این رصدخانه باید به کوه‌های کوی ارم بروید. پروفسور یوسف ثبوتی و پروفسور ادوارد فرانسیس گاینن را می‌توان پایه‌گذاران این رصدخانه دانست. شاید مسیر رسیدن به این رصدخانه برای بازدیدکنندگان معمولی کمی دشوار باشد، اما باور بفرمایید که دیدن آن خالی از لطف نیست. قطعا رصد خانه ابوریحان بیرونی را می‌توان یکی از جاهای دیدنی شیراز دانست که باید به آن افتخار کرد.

آدرس رصد خانه ابوریحان بیرونی شیراز : شیراز، مجتمع دانشگاهی ارم دانشگاه شیراز، در بلندای تپه‌ای در شمال غرب شهر شیراز

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۶

مدرسه خان شیراز

جاهای دیدنی شیراز کجاست
مدرسه خان شیراز | جاهای دیدنی شیراز کجاست ؟

دوران شاه عباس صفوی را می‌توان دوران اوج اصفهان و شیراز نامید. در دوره حکومت شاه عباس صفوی، فردی با نام الله وردی خان گرجی، لقب سپهسالاری سلطنت صفوی و فرمانروایی فارس را به دست آورد. او فردی ثروتمند و مردمی بود. به همین دلیل تصمیم گرفت تا دانشگاهی بزرگ را در شیراز بنا کند. او با همراهی پسرش امام قلی خان، شروع به ساخت این مدرسه یا دانشگاه کرد. جالب است بدانید این مدرسه در زمینی به مساحت هفت هزار و ۷۰۰ متر ساخته شد. بنای این مدرسه به تنهایی پنج هزار متر مربع وسعت داشت و قرار بود که تبدیل به دانشگاهی کم‌نظیر در تمام ایران شود. متاسفانه پیش از اتمام ساخت این مدرسه، خود الله وردی خان از دنیا رفت. همچنین باید بدانید که این مدرسه به طور اختصاصی برای تدریس دانشمند بزرگ کشورمان، ملاصدرا ساخته شد.

آدرس مدرس خان شیراز : شیراز، خیابان لطفعلی‌‌خان‌زند

ساعت بازدید: ساعت ۷ تا ۱۳:۳۰ و ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸

خانه فروغ الملک یا همان موزه هنر مشکین فام

خانه فروغ الملک یا همان موزه هنر مشکین فام

در ابتدا باید بگوییم که فروغ نام یک مرد است. او داماد قوام بزرگ بوده و این خانه باشکوه را به مساحت هزار و ۲۰ متر مربع بنا کرده. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی و در اواخر دوره قاجار بنا شده. معماری خانه‌های دوره قاجار بسیار خاص و دیدنی است و در آن می‌توان رگه‌هایی از معماری اروپایی را نیز شاهد بود. در ابتدای امر، کاربری این خانه تماما مسکونی بوده. حتی از نوع معماری و ساخت اندرونی و مطبخ می‌توان به این موضوع پی برد. اما با این حال، در بین دهه ۲۰ تا ۵۰، سازمان آموزش و پرورش کشور، این خانه را تبدیل به دبستانی بزرگ کرد. سپس در سال ۱۳۸۳ این بنا توسط سازمان عمران و بهسازی شهری مرمت شد و موزه هنر مشکین فام را در آن برگزار کردند. این بنا قطعا جزء جاهای دیدنی شیراز است که حتما باید از آن بازدید کرد.

آدرس خانه فروغ الملک شیراز : شیراز، گذر تاریخی سنگ سیاه، خانه فروغ الملک

ساعت بازدید:‌ ساعت بازدید به صورت معمول از ساعت ۸ تا ۱۹:۳۰ است. البته این ساعت در بعضی از روزها متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از رفتن با شماره ۰۷۱۳۲۲۲۶۳۰۸ تماس بگیرید.

باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز بهترین جاهای دیدنی شیراز
باغ ملی شیراز | بهترین جاهای دیدنی شیراز

مطمئنا زمانی که به دنبال جاهای دیدنی شیراز بگردید، عنوان باغ ملی شیراز به چشمتان خواهد خورد. این باغ که در چهار راه حافظیه واقع شده، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های تمام شیراز به شمار می‌آید. اکثر کسانی که از آرامگاه حافظ دیدن می‌کنند، ترجیح می‌دهند که کمی در این باغ زیبا قدم بزنند و روح خود را تازه کنند. در این باغ درختان سرو کهنسال و کاج‌های بلند قامتی زندگی می‌کنند که نشان دهنده قدمت این باغ هستند. همچنین درختان نارنج این باغ باعث می‌شوند تا عطر بی‌نظیری در اردیبهشت ماه داخل باغ بپیچد. آخرین بهسازی این باغ به سال ۱۳۱۵ باز می‌گردد. با این حال امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی این پارک کامل است و می‌توانید از انواع تجهیزات ورزشی، فرهنگی و تفریحی استفاده کنید. در ضمن باید بدانید که داخل این پارک، فرهنگسرایی بزرگ و همچنین کانون فکری کودکان و نوجوانان نیز قرار دارد.

آدرس باغ ملی شیراز : شیراز، چهار راه حافظیه که از ناحیه شرقی تا ورزشگاه حافظیه و از ناحیه جنوبب تا بیمارستان شهید دستغیب متصل است

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

مسجد مشیر

مسجد مشیر

یکی دیگر از یادگارهای دوره قاجار، مسجد مشیر نام دارد. این مسجد که در خیابان قاآنی و نزدیک بازار ارامنه قرار گرفته، در بین سال‌های ۱۲۲۷ تا ۱۲۳۶ ساخته شده است. وزیر دوره قاجار یعنی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک دستور ساخت این مسجد زیبا را داده. این مسجد را به دلیل معماری منحصر به فرد و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه، می‌توان جزء جاهای دیدنی شیراز دانست. سردر ورودی، ایوان، شبستان و صحن این مسجد بسیار دیدنی و منحصر به فرد هستند و نقطه تمایز مسجد مشیر نسبت به سایر مساجد شیراز به شمار می آیند. در تاریخ بیست و پنجم اردیبهشت سال پنجاه و یک خورشیدی، مسجد مشیر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و رفته رفته به شهرتی جهانی دست یافت.

آدرس مسجد مشیر شیراز : شیراز، محله ارامنه، خیابان قاآنی شمالی

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۰

موزه هفت تنان

موزه هفت تنان

زمانی که قصد بازدید از حافظیه را دارید، باید بدون وسیله نقلیه به آنجا بروید تا از جاذبه‌های اطراف آن دیدن فرمایید. علاوه بر باغ ملی شیراز، باغ دیگری در شمال حافظیه قرار دارد که به موزه هفت تنان شهرت گرفته. این باغ که پای کوه چهل مقام قرار گرفته، عمارت و باغ و بوستانی بزرگ در دل خود دارد. شاید از خود بپرسید که وجه تسمیه هفت تنان چیست؟ با قدم برداشتن در این باغ، با هفت سنگ قبر رو به رو خواهید شد که هیچ نام و نشانی ندارند. این باغ و هفت مزار آن به دوره پیش از زندیه باز می‌گردند. بسیاری بر این باورند که اینجا مزار هفت درویش و عارف گمنام است. به همین دلیل کریم‌خان زند دستور داد تا سنگ قبری درخور، برای آنها تهیه کنند و بر مزار آنها قرار دهند. در ادامه به عمارت اصلی باغ خواهید رسید که بسیار دیدنی است.

آدرس موزه هفت تنان شیراز : شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ

ساعت بازدید: ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو شیراز | جاهای دیدنی شیراز همراه با‌ آدرس

دریاچه مهارلو را می‌توان جزء جاهای دیدنی شیراز دانست که با وجود فاصله نسبتا زیادش از شهر، باز هم بازدیدکنندگان زیادی را جذب خود می‌کند. این دریاچه زیبا در جنوب شرقی شهر واقع شده و تا شیراز حدود ۵۷ کیلومتر فاصله دارد. اگر به دنبال مسیر دسترسی به آن هستید، باید وارد جاده شیراز به فسا شوید. نقطه تمایز این دریاچه، رنگ آب آن است. همانند دریاچه ارومیه، به دلیل تبخیر بالای آب، شوری آن بسیار بالا است. به همین دلیل شرایط رشد یک جلبک دریایی به نام کشند قرمز فراهم شده که آب دریاچه را به رنگ قرمز در آورده. بسیاری از کسانی که به عکاسی علاقه‌مند هستند، این مکان را برای عکاسی خود انتخاب می‌کنند. همچنین باید بدانید که در اینجا می‌توانید شاهد بسیاری از گونه‌های مختلف پرندگان باشید.

آدرس دریاچه مهارلو شیراز : شیراز، جاده شیراز به فسا، ۲۰ کیلومتر بعد از بعد از جاده

نقش رجب

نقش رجب یکی جاذبه های گردشگری شیراز

علاوه بر نقش رستم، نقوش برجسته تاریخی دیگری در شیراز وجود دارند که به مجموعه آنها نقش رجب می‌گویند. نقش رجب جزء جاهای دیدنی شیراز است، اما نسبت به نقش رستم، کمتر شناخته شده است. این نقوش تنها در فاصله سه کیلومتری از تخت جمشید قرار دارند و می‌توانید پس از بازدید از تخت جمشید به سراغ آن بروید. این کتیبه‌ها در دوره ساسانی ایجاد شده‌اند و در سال ۱۳۱۰ در فهرست ملی آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده‌اند. در این کتیبه‌ها می‌توانید شاهد تاجگذاری شاپور اول، تاجگذاری اردشیر بابکان، تصویر شاپور اول پسر و نقش برجسته کرتیر موبدان موبد و عالی مقام روحانی دوره ساسانی باشید. این کتیبه‌ها در دوران ساسانی تنها به این هدف ساخته شده که توسط نسل‌های بعدی دیده شوند. پس از آن غافل نشوید!

آدرس نقش رجب شیراز : شیراز، سه کیلومتری شمال تخت جمشید در کنار جاده اصفهان به شیراز

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷:۳۰

 آرامگاه شاهچراغ ،آرامش کاشی‌های فیروزه‌ای

شاهچراغ| آرامگاه احمد بن موسی کاظم
شاهچراغ | آرامگاه احمد بن موسی کاظم

شاهچراغ مکانی زیارتی-مذهبی در شیراز است؛ آرامگاه «احمد بن موسی کاظم»، پسر ارشد امام هفتم شیعیان، امام «موسی کاظم» و همچنین «محمد بن موسی»، از برادران «علی بن موسی الرضا (ع)»، امام هشتم شیعیان. اهالی شیراز و مسافرهای مشتاق وقتی می‌خواهند دل‌های‌شان سبک شود به این محل می‌روند و آن‌جا را زیارت می‌کنند.

معماری حرم، زیبا و چشم‌نواز است و گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌هایش با نورهایی که از گوشه‌و‌کنار حرم و لابه‌لای زاویه‌ها بیرون می‌زند، حس آرامشی دلپذیر به‌تان می‌دهد. تگر مسافر شیرازید و یک دل سیر خیال راحت هم کم دارید، حتما به شاهچراغ سربزیند. حرم، شب‌های پنج‌شنبه، میزبان جمعیت بزرگی از زیارت‌کننده‌هاست.

آدرس شاهچراغ شیراز : شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

 باغ ارم ، زیباترین باغ شیراز

باغ ارم شیراز| یکی از جاهای دیدنی شیراز
باغ ارم شیراز| جاذبه های گردشگری شیراز

معروف است که شیراز را باید در اردیبهشت‌ها دید و حظش را برد. باغ ارم شیراز از جاهای دیدنی شیراز است که حتما باید اردیبهشت سراغش بروید. پر از بوی گل‌های بهاری و حال خوب است. بادهای خنک بهاری، برگ‌های درخت‌های نخل، اقاقیا، افرا، بید و سروناز را نوازش می‌کند و بوی بهارنارنج‌ها را همه‌جا پخش می‌کند. یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز که در پاییز نیز می‌توانید از دیدنش لذت ببرید، همین باغ ارم است. باغ ارم جزء جاهای دیدنی شیراز در پاییز نیز محسوب می‌شود. در تابستان و پاییز، درختان میوه‌ی باغ ثمر می‌دهند و انار، خرمالو، سیب و گلابی‌ست که از درختانش سرازیر می‌شود. رنگ باغ در پاییز نارنجی خوش‌رنگی‌ست. مدت‌هاست که باغ ارم به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی در اختیار دانشگاه شیراز است.

اسم باغ در سفرنامه‌های قرن‌های ۱۰ و ۱۱ هجری شمسی فراوان آمده و این‌طور که معلوم است، از همان زمان‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش رونق داشته است. اگر به باغ ارم می‌روید، حتما با خودتان دوربین و تجهیزات سلفی انداختن ببرید، عمارت زیبا و درخت‌های با طراوت باغ، فرصت خیلی خوبی برای گرفتن سلفی‌ست.

آدرس باغ ارم شیراز‌ : شیراز، نزدیک میدان ارم، در نزدیکی مجموعه‌ی دانشگاه شیراز، خیابان ارم

ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰

باغ نارنجستان قوام ، باغ باصفای قاجاری

نارنجستان قوام| باغی به‌جا مانده از دوران قاجاریه
نارنجستان قوام | باغی به‌جا مانده از دوران قاجاریه

شیراز پر از باغ‌های باصفاست. یکی دیگر از این باغ‌ها، «نارجستان قوام» است. باغی به‌ جا مانده از دوره‌ قاجاریه که «قوام السطنه»، صدرالعظم دوره‌ی قاجاریه، و در دوران حکومتش در شیراز، بنا شد. باغ نارنجستان قوام شیراز بنایی زیبا و آینه‌کاری‌ شده دارد که محل زندگی قوام السطنه بوده. عمارتی زیبا و چشم‌نواز که نباید دیدنش را از دهید. همین‌طور فضای باز باغ پر از درختان میوه و تزیینی‌ست. اگر اهل قدم زدن در فضاهای باز طبیعی‌اید، حتما به نارجستان بروید. نارنج‌های این باغ هم مشهوراند. در ورودی باغ از خیابان «لطفعلی‌خان زند» است.

آدرس نارنجستان قوام شیراز : شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

ساعت بازدید: ساعت ۸ صبح تا ۲۱:۰۰

نارنجستان-قوام
نارنجستان قوام | جاذبه های گردشگری شیراز

مسجد نصیرالملک ، رنگی‌ترین مسجد شیراز

مسجد نصیرالملک| از جاهای دیدنی شیراز
مسجد نصیرالملک | از جاهای دیدنی شیراز

«مسجد نصیرالملک» از آن مسجدهایی‌ست که معمارانش با تمام ذوق‌ و هنرشان آن را ساخته‌اند. آینه‌کاری‌های این مسجد شهرت جهانی دارد و رنگ‌و‌وارنگ است. مسجد نصیرالملک شیراز با معماری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری منحصربه‌فردش جان می‌دهد برای عکاسی و سلفی گرفتن. حواس‌تان باشد برای عکس گرفتن، حتما باید صبح به آن‌جا بروید؛ چون ممکن است نور آفتاب را از دست بدهید و دیگر نتوانید بازی زیبای رنگ‌ها را روی کاشی‌های فیروزه‌ای ببینید.

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز : شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۱۷:۳۰

بازار وکیل ، لذت خرید از حجره‌های سنتی

بازار وکیل| از بازارهای معروف دوره‌ی زندیه
بازار وکیل| از بازارهای معروف دوره‌ی زندیه

درست کنار «مسجد جامع وکیل»، «بازار بزرگ وکیل» قرار دارد. این بازار را نه تنها برای خرید که برای دیدن حجره‌ها و بافت معماری سنتی‌اش مشهور است. قدم زدن در این بازار باعث می‌شود با حال‌ و‌ هوای بازارهای سنتی ایران، به‌خصوص بازاری که بافت اصلی خودشان را حفظ کرده‌اند، آشنا شوید. بازار وکیل خوش‌طرح و دل‌باز است و از سقفش، نورگیرهای کوچکی، فضای راسته‌ اصلی بازار را همیشه روشن نگه می‌دارد. پهنای راسته‌ی اصلی بازار و تهویه‌ طبیعی‌اش با طاق‌های ضربی، بر شهرت و محبوبیت‌ این بازار اضافه کرده است. اگر به بازار وکیل می‌روید، حتما نگاهی هم به «چهارسوق»ش هم بیندازید. این چهارسوق بلند وسط بازار است و چهار کاروان‌سرا و پنج در بزرگ دارد.

آدرس مسجد جامع وکیل شیراز : خیابان شیراز، ورودی شهر شیراز

ساعت بازدید: این بازار جمعه تعطیل است. اما روزهای دیگر از ساعت ۸ صبح تا ۲۱:۰۰ باز است.

بازار-وکیل-۲
بازار وکیل | جاذبه های گردشگری شیراز

دروازه قرآن ، ورودی زیبای شهر

دروازه قرآن| دروازه‌ی ورودی شهر تهران
دروازه قرآن | دروازه‌ی ورودی شهر شیراز

«دروازه قرآن»، یکی از شش دروازه‌ی قدیمی شیراز است که از گذشته‌ دور باقی مانده. این دروازه در ورودی شهر قرار دارد و با طاق‌های بلندش، نشانه‌ای از رسیدن به شهر شیراز است. نام دورازه قرآن برای قرآنی‌ست که به‌دستور «عضدالدوله دیلمی»، امیر سلسله‌ی دیلمیان، در محفظه‌ای در بالای طاق دروازه قرار گرفت تا کسانی که از این دروازه گذر می‌کنند به سلامت سفر کنند. دروازه قرآن سمت شرق شیراز قرار دارد و مسافرانی که از جاده‌ی اصفهان-شیراز وارد شهر می‌شوند، این بنای زیبا و مشهور را می‌بینند.

آدرس دروازه قرآن شیراز : ورودی شهر شیراز، خیابان شیراز

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

 باغ عفیف‌آباد ، تفرجگاه پادشاهان

باغ عفیف‌آباد| از زیباترین باغ‌های ایران
باغ عفیف‌آباد | جاذبه های گردشگری شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز باغ «عفیف‌آباد» است. این باغ زیبا در گذشته یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های پادشاه‌ها بوده و از آثار تاریخی مهم شیراز به‌حساب می‌آید. باغ عفیف‌آباد توسط «میرزا علی‌محمدخان قوام‌الملک دوم»، حاکم شیراز در دوران قاجاریه، در یکی از محله‌های عیان‌نشین شیراز بنا شد. این باغ، شامل: «کاخ سلطنتی»، موزه‌ی «اسلحه‌های قدیمی» و محوطه‌ی باغ است. عفیف‌آباد سال‌هاست که در اختیار ارتش است و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های اسلحه‌ی خاورمیانه را در خودش جا داده است.

آدرس باغ عفیف آباد شیراز : شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷:۰۰

باغ دلگشا ،چهارباغ ایرانی

باغ دلگشا
باغ دلگشا ،باغ زیبای شیراز

باغ «دلگشا»، شرقی‌ترین باغ بزرگ شیراز است. دلگشا نزدیک سعدیه است؛ باغی تاریخش به دوره‌ی «ساسانیان» برمی‌گردد و معماری آن با سبک چهارباغ ایرانی ساخته شده است. بیش‌تر درخت‌های این باغ، درخت‌های میوه‌اند. باغ دلگشا از آب قنات سعدیه، سیراب می‌شود. عمارتی هم در وسط باغ دلگشا قرار دارد که در دوره‌ی قاجاریه ساخته شده و بر زیبایی باغ افزوده.

آدرس باغ دلگشای شیراز : شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۳:۰۰

مسجد وکیل از جاهای دیدنی شیراز

مسجد وکیل| این مسجد در دوره‌ی زندیه ساخته شده است
مسجد وکیل| جاهای دیدنی شیراز کجاست ؟

«مسجد وکیل» یکی از بناهای مستحکم‌ و زیبای شیراز است، از بناهای دوره‌ی «زندیه» که با ۴۸ ستون بزرگ و سقف کاشی‌کاری شده‌‌‌اش، در یاد همه‌ی گردشگر‌هایی که در سرسرایش می‌گردند، می‌ماند. کاشی‌کاری‌ این مسجد در نوع خود استثنای‌ست؛ رنگ‌های زرد و سبزفیروزه‌‌ای کاشی‌ها در کم‌تر بنای ایرانی می‌توانید ببینید.

گردشگر‌ها و سیاح‌هایی که به شیراز سفر کرده‌اند، همگی از مسجد و زیبای‌اش سخن گفته‌اند؛ «پیرلوتی» در سفرنامه‌اش به شیراز می‌نویسد: «امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد «کریم‌خان» شوم. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی‌آلایش است، ولی در همه‌جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده است. هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به‌دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی «لاجوردین» و «فیروزه‌فام» هستیم…».

آدرس مسجد وکیل شیراز : شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۹:۰۰

حمام وکیل ، زیبایی معماری در حمام

حمام وکیل| از بناهای به‌جامانده از دوره‌ی زندیه
حمام وکیل| از بناهای به‌جامانده از دوره‌ی زندیه

«حمام وکیل» از جاهای دیدنی شیراز ، بین حمام‌های تاریخی ایران سرشناس است. در این حمام از پیشرفته‌ترین اصول معماری استفاده شده و به دستور کریم‌خان زند، در مرکز شیراز بنا شده است. حمام وکیل فضاهای مختلفی از جمله «گرم‌خانه»، «خزینه»، «رخت‌کن» و «شاه‌نشین» دارد. شاه‌نشین مهم‌ترین بخش‌ حمام است؛ در این بخش ستون‌های رنگی سقف حمام را نگه می‌دارند که با نقاشی‌هایی از معراج «پیامبر اکرم (ص)»، نبرد‌های «حضرت علی (ع)»، دیدار عشاقی چون «بیژن و منیژه» و «شیرین و فرهاد» تزیین شده است.

آدرس حمام وکیل شیراز : استان فارس، شیراز، خیابان طالقانی

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۲۱:۰۰

آپدیت جاهای دیدنی شیراز

شهر باستانی استخر

در نزدیکی مرودشت و ۷۰ کیلومتری شمال شرق شهر شیراز، شهری پر رمز و راز وجود دارد که امروز تنها بقایایی مرموز از آن بر جای باقی مانده است. این شهر همان شهر باستانی استخر است که در برخی کتب تاریخی آن را به نام شهر اصطخر می‌شناسند. بر اساس یافته باستان شناسان، این شهر چهار دروازه اصلی داشته و در زمان خود شهری بزرگ و وسیع بوده است. اگر به موقعیت جغرافیایی شهر اصطخر دقت کنید، خواهید دید که این شهر در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد. به همین خاطر چنین فرضیه‌ای مطرح می‌شود که این شهر برای اقامت مردم معمولی که در همسایگی تخت جمشید حضور داشتند، ساخته شده است.

اگر از قدمت این شهر می‌پرسید، باید بدانید که باستان شناسان تخمین می‌زنند که قدمت این شهر باستانی به قرن ۵ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. همچنین اسناد تاریخی به ما نشان می‌دهند که تا دوره ساسانی نیز حیات در این شهر جریان داشته و پس از حمله اسکندر مقدونی و اعراب به ایران، شهر استخر به صورت کامل تخریب شده است. پس اگر به گذشته پر افتخار خود علاقه‌مند هستید، سری به شهر باستانی اصطخر بزنید.

آدرس شهر باستانی استخر: مرودشت، جاده شیراز به پرسپولیس، شهر باستانی استخر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

خانه سعادت | بازدید از موزه خاتم

در شیراز می‌توانید شاهد خانه‌های تاریخی بسیاری باشید. در این میان، برخی خانه‌ها زیباتر از دیگری هستند. خانه سعادت از آن دسته خانه‌های تاریخی شیراز است که از دیدن آن سیر نمی‌شوید. به عکس بالا نگاه کنید. آیا واقعاً دلتان نمی‌خواست که حتی امروز با وجود خانه‌های لوکس و پرزرق و برق، در این خانه ساده و زیبا زندگی کنید؟ الحق که خانه به چنین عمارتی می‌گویند. آپارتمان‌هایی که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم، قوطی کبریت هم نیستند! این خانه جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید. خانه سعادت دارای حیاط مرکزی بزرگ و زیبا است. در میان این حیاط، حوضی فیروزه‌ای و زیبا به چشم می‌خورد. دور تا دور حوض را گلدان‌های سفالی شمعدانی قرار داده‌اند. آب از حوض فواره می‌زند و ما را به یاد دوران خوش گذشته در خانه مادربزرگمان می‌اندازد.

این خانه دارای یک سه دری، یک پنج دری اراسته با کاشی‌کاری، گره‌چینی، آجرکاری و سنگ‌های حجاری شده است. در این خانه از سقف چوبی استفاده کرده‌اند. خانه سعادت به‌خوبی بازسازی شده است. حتی در بازسازی هم به المان‌های سنتی آن به‌خوبی دقت کرده‌اند. این خانه در سال ۱۳۸۴ به موزه هنرهای خاتم‌کاری تبدیل شد. در حال حاضر این خانه را با نام موزه خاتم نیز می‌شناسند. هنر خاتم از جمله هنرهای سنتی ایرانی است. این هنر در شیراز و اصفهان بسیار رواج دارد. پس می‌توانید با بازدید از این موزه زیبا، با هنر خاتم‌کاری هم بیشتر آشنا شوید.

آدرس: شیراز، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه

ساعت بازدید: همه‌روزه ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۲هزار تومان

پارک ملی بمو

شیراز از جمله زیباترین شهرهای استان فارس است؛ اما تمام زیبایی استان فارس در این شهر خلاصه نمی‌شود. در نزدیکی شیراز، یک پارک ملی با نام پارک ملی بمو وجود دارد. پارک ملی بمو از جمله پارک‌های ملی بسیار مهم و شناخته‌شده در ایران به حساب می‌آید. در این پارک ملی انواع گونه‌های جانوری و گیاهی مشغول زندگی هستند. این پارک در بخش شمالی استان فارس و شمال‌شرقی شیراز قرار دارد. این پارک رد سال ۱۳۴۱ به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد و تحت حفاظت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. پارک ملی بمو در زمینی به مساحت ۱۰۰هزار هکتار قرار دارد.

هنوز هم متأسفانه این پارک شاهد حضور شکارچیان غیر مجاز بسیاری است. شکارچیانی که با یک تفنگ با قلب سرد، جان این حیوانات زیبا را هدف می‌گیرد. پارک ملی بمو از جمله زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی شیراز است. وقتی که صحبت از جاذبه‌های گردشگری این شهر به میان می‌آید، همه به یاد تخت جمشید، پارسه و باغ‌های شیراز می‌افتند. این در حالی است که با بازدید از پارک ملی بمو می‌توانید خاطره‌ای بی‌نظیر از سفرتان به شیراز را در ذهن خود داشته باشید.

آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری شیراز

ساعت بازدید: با هماهنگی قبلی

هزینه بازدید: رایگان

شهر باستانی گور

در دوران هخامنشیان، با وجود شهر بزرگی همانند تخت جمشید و امپراتوری به این قدرتمندی، شهرهای کوچک و بزرگ زیادی در محدوده شیراز به وجود آمدند. گور یکی دیگر از شهرهای باستانی و جاهای دیدنی شیراز است که خدمت آن به دوران پادشاهان ساسانی و اردشیر بابکان باز می‌گردد. زمانی که از بالا به این شهر نگاه کنید، خواهید دید که طراحی آن به صورت دایره‌ای انجام شده که به نوبه خود یک ابتکار عمل شگفت انگیز بوده است. جالب است بدانید در دل این شهر باستانی، هزاران هزار راز و رمز نهفته است و هنوز باستان شناسان به این راز و رمز دست پیدا نکرده‌اند. در بازدید از شهر باستانی گور به یاد داشته باشید که بسیاری از آثار باستانی و تاریخی همانند پل مهر نرسه، آتشکده اردشیر بابکان، قلعه دختر و همچنین رصدخانه باستانی نیز در این محدوده قرار دارند.

آدرس شهر باستانی گور: شیراز، جاده شیراز به جهرم، فیروزآباد، کوار، خیابان گلزار شهدا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دریاچه‌های هفت برم

موقعیت جغرافیایی شیراز و به طور کلی استان فارس نزدیک به مرکز ایران و مناطق کویری است و به همین دلیل کمتر کسی انتظار تماشای یک دریاچه زیبا را در این منطقه دارد. اما با این وجود، علاوه بر دریاچه تماشایی مهارلو، دریاچه‌ای دیگر با نام هفت برم در ۷۶ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد. جالب است بدانید که در زبان سنتی مردم منطقه، “برم” به معنای تالاب و آبگیر است و هفت برم مجموعه هفت آبگیر معنا می‌دهد. از میان این هفت آبگیر، چهار آبگیر دائمی و سه آبگیر دیگر فصلی هستند.

جالب است بدانید که دریاچه هفت برم آنقدر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته که اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی در محدوده اطراف این دریاچه احداث شده‌اند. به همین خاطر اگر به دنبال کمی ماجراجویی هستید، خودتان را به این دریاچه برسانید و شب را در همین نزدیکی سپری کنید. البته باید در نظر داشته باشید که منطقه هفت برم زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. پس ترجیحا شش ماه اول سال را برای ماجراجویی خود انتخاب کنید! به علاوه اینکه می‌توانید در دل تابستان از گرمای شیراز به این منطقه پناه بیاورید و از خنکای هوا لذت ببرید.

آدرس دریاچه هفت برم: شیراز، جاده شیراز به قائمه، مسیر کازرون، دریاچه هفت برم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دریاچه سد درودزن

در ۷۳ کیلومتری شمال غرب مرودشت، دریاچه‌ای زیبا با نام دریاچه سد درودزن وجود دارد. جالب است بدانید که این سد توانسته لقب قدیمی‌ترین سد خاکی در خاورمیانه را از آن خود کند. سد درودزن بر روی رودخانه کر در سال ۱۳۵۱ افتتاح شده است و آب شرب منطقه وسیعی را فراهم می‌کند. شاید شما نیز بدانید که کر یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های استان فارس است و به همین خاطر تجمع آب پشت سد درودزن، یکی از زیباترین مناظر طبیعی را در منطقه به وجود می‌آورد. شاید تصور کنید که این سد حدود ۵۰ سال قدمت دارد اما باید بدانید که طرح اولیه بنای سدی خاکی بر روی رودخانه کر در این منطقه، توسط داریوش، پادشاه قدرتمند ایرانی در دوره هخامنشیان اعلام شده بود و در سال ۱۳۵۱، این سد به نوعی مورد بازبینی و بازسازی قرار گرفت. پس بازدید از این سد علاوه بر جنبه طبیعی، جنبه تاریخی نیز خواهد داشت.

آدرس دریاچه سد درودزن: شیراز، مرودشت، جاده مرودشت به کامفیروز، دریاچه سد درودزن

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دشت ارژن

قطعا در طول زندگی خود با اسامی ایرانی همانند ارژن و ارژنگ رو به رو شده‌اید. ارژن نام یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در حد فاصل بین شیراز و کازرون قرار دارد و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شیراز محسوب می‌شود. دشت ارژن آنقدر زیباست که برخی از گردشگران آن را بهشت استان فارس می‌نامند. در این دشت زیبا، دریاچه‌ای آبی و آرام وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا در این محدوده ترکیبی بی‌نظیر از مناظر طبیعی به تصویر کشیده شود. این منطقه زیبا و خوش آب و هوا، جزء مناطق زاگرس جنوبی به شمار می‌آید و بسیاری از مردم شیراز و کازرون، آخر هر هفته برای تفریح و خوش گذرانی، عازم دشت ارژن می‌شوند.

علاوه بر دشتی وسیع و دلباز و دریاچه‌ای به آرامی نسیم بهاری، در این منطقه آبشاری با نام چرونیز وجود دارد که در فصل زمستان، سرتاسر تبدیل به یخ می‌شود و سرما این آبشار را تبدیل به کوهی مرتفع از جنس یخ خواهد کرد! همچنین در فصل مهاجرت، دشت ارژن میزبان صدها گونه از پرندگان مهاجر می‌شود. باور کنید که با دیدن دشت ارژن، احساس می‌کنید که به بهشت موعود رسیده‌اید.

آدرس دشت ارژن: شیراز، ۶۵ کیلومتری جنوب غرب، جاده قائمیه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

تنگ تیزاب

تنگ تیزاببرای ماجراجویی و طبیعت‌گردی، باید از شهرها دور شوید و دل به طبیعت بسپارید. در نزدیکی شیراز روستایی با نام سپیدان وجود دارد که در همسایگی اردکان قرار گرفته است. سپیدان دارای طبیعتی بکر و دیدنی هست و از بین تمامی نقاشی‌های خداوند، تنگ تیزاب تماشایی‌ترین مناظر را به تصویر می‌کشد. در این قسمت رودی با نام “بشار” به دل کوهستان می‌زند و تصاویری خیره کننده را رقم خواهد زد. در محدوده تنگ تیزاب، پوشش گیاهی بسیار متنوعی من جمله بید، بلوط و بادام وجود دارد. اگر تصور می‌کنید که اینجا یک منطقه بسیار دور افتاده و خطرناک است، سخت در اشتباه هستید. در این منطقه حتی سکوهایی برای کمپ و چادرزنی تعبیه شده است. پس نگران دور افتاده بودن منطقه باشید. البته باید بدانید که این منطقه زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کند و در عین حال مقصدی مناسب برای فرار از گرمای تابستانی خواهد بود.

آدرس تنگ تیزاب: شیراز، شهرستان سپیدان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

تنگ دم اسب

اگر اهل ورزش و قایق سواری هستید و به دنبال مکانی بکر و بهشتی برای سپردن قایق خود به دل آب می‌گردید، باید به سراغ تنگ دم اسب بروید. تنگ دم اسب که در ۴۵ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد، یکی از زیباترین مناظر طبیعی تمام استان فارس محسوب می‌شود. منطقه‌ای کوهستانی با رودخانه‌ای آرام و به سبزی یاقوت که به دریاچه‌ای تماشایی منتهی می‌شود. در این منطقه به برکت وجود رودخانه، پوشش گیاهی بسیار انبوه و با طرواتی به وجود آمده است و می‌توانید انواع پونه و بلوط کوهستانی را مشاهده کنید. قایق سواری در تنگ دم اسب قطعا یکی از بی‌نظیرترین خاطرات شما را به ارمغان می‌آورد. البته لازم به ذکر است بازدید از این منطقه تنها در فصل بهار و تابستان توصیه می‌شود.

آدرس تنگ دم اسب: شیراز، جاده شیراز به قائمه، جاده کوهمره سرخی، تنگ دم اسب

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

روستای قلات

اگر قصد دارید تا لیست جاهای دیدنی شیراز را تکمیل کنید و جایی باقی نماند که از قلم انداخته باشید، باید حتما سری به روستای قلات بزنید. روستای قلات نام روستایی سنتی و آرام است که در ۴۰ کیلومتری شمال غرب شیراز جا خوش کرده است. زمانی که به این روستا بیایید، تصور می‌کنید که انگار چند سالی می‌شود که ساعت مردم یخ بسته و زمان از دوران گذشته در جای خود ساکن ایستاده است. این روستا که در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار گرفته، طبیعتی بسیار بکر و بی‌نظیر دارد و زندگی در قلات هنوز هم به شکل سنتی خود در جریان است.

با قدم زدن در محدوده روستای قلات، اکسیژن خالص را به ریه‌های خود هدیه می‌دهید و چشم خود را با دیدن مناظری بی‌نظیر سیراب می‌کنید. در این منطقه پوشش گیاهی کوهستانی خاصی همانند بلوط، آویشن، پونه و ختمی به چشم می‌خورد و در هر گوشه از آن رودی جریان دارد، آبشاری به پایین سقوط می‌کند و چشمه‌ای از دل خاک می‌جوشد. بازدید از این روستا در فصل بهار و تابستان اکیدا توصیه می‌شود.

آدرس روستای قلات: شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، جاده شیراز یاسوج، جاده شیراز به اردکان، روستای قلات

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 روستای دشتک

روستای دشتک یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که در مناطق سرسبز کوهستانی قرار دارد. جالب است بدانید که روستای دشتک، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و بی نظیر و همچنین دره‌هایی انبوه از درختان سرسبز، تاریخی غنی دارد و قدمت آن به قرن هفتم پس از میلاد مسیح باز می‌گردد. در این منطقه می‌توانید شاهد سنگ نوشته‌هایی باشید که صد‌ها سال قدمت دارند و به دوران حکومت پادشاهان باستانی باز می‌گردند. از طرف دیگر، در این منطقه ده‌ها چشمه جوشان، رود خروشان و دشت سرسبز وجود دارند که هر یک به نوبه خود چشمان شما را از زیبایی نقاشی خداوند سیراب می‌کنند.

همچنین نکته جالب توجه در مورد روستای دشتک، پلکان هزار و ۲۰۰ پله‌ای است که در مسیر ارتباطی روستا قرار دارد و جزء جاذبه‌های گردشگری دشتک محسوب می‌شود. مردم دشتک مردمان هنرمند، خونگرم و مهربانی هستند و اکثرا به باغ داری یا بافت صنایع دستی همانند گلیم، قالی و گیوه می‌پردازند. پس اگر به این روستا سفر کردید، بهتر است از مردم روستایی، میوه‌های تازه یا صنایع دستی بخرید تا هم به اقتصاد منطقه کمک کرده باشید و هم خریدی عالی و بی‌نظیر را تجربه کنید!

آدرس روستای دشتک: شیراز، مرودشت، انتهای جاده منتهی به کامفیروز، جاده درودزن – بکان، روستای دشتک

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشار مارگون

پیش از این با شما عزیزان در مورد شهرستان سپیدان و جاذبه‌های طبیعی آن صحبت کردیم. البته لازم است بدانید که در دهستان مارگون در بخش سپیدان، آبشاری با نام آبشار مارگون وجود دارد که از چشمه‌های کوهستانی منطقه نشات می‌گیرد. این آبشار کوهستانی یکی از زیباترین ابشارهای منطقه محسوب می‌شود و باید آن را به عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی شیراز دانست. از این رو انواع امکانات رفاهی و خدماتی همانند سرویس بهداشتی، فضایی مسطح برای کمپ و اتراق و همچنین پارکینگ در منطقه تعبیه شده است. در ضمن خوشبختانه کسانی که امکان پیاده روی طولانی مدت را ندارند، می‌توانند با وسیله نقلیه شخصی تا نزدیکی آبشار پیش بروند.

آدرس آبشار مارگون: شیراز، شهرستان سپیدان، جاده مسلم آباد، آبشار مارگون

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

محله سنگ سیاه شیراز

در میان محله‌های قدیمی شیراز، محله سنگ سیاه از اهمیت بیشتری برخوردار است. این محله که قدمت تاریخی بسیار زیادی دارد، در نزدیکی زیارتگاه شاهچراغ شیراز واقع شده است.  گفتنی است که قدمت این خیابان به دوران کریمخان زند باز می‌گردد. پس اگر به تماشای ابنیه تاریخی علاقه‌مند هستید، حتما باید سری به محله سنگ سیاه شیراز بزنید و با یک تیر چند نشان را هدف بگیرید! در این محله چندین و چند بنای تاریخی با قدمت حداقل ۱۰۰ سال وجود دارند که بازدید از هر کدام آنها خالی از لطف نخواهد بود. از همان ابتدا که  وارد محله سنگ سیاه می‌شوید، با یک دروازه قدیمی رو به رو خواهید شد. همچنین چندین و چند بازارچه تاریخی، حمام‌های باستانی، خانه فروغ الملک و همچنین خانه سعادت نیز در همین محله واقع شده‌اند. پس لازم است زمان زیادی از سفر خود را برای گشت و گذار در محله سنگ سیاه شیراز کنار بگذارید!

آدرس محله سنگ سیاه: شیراز، بالاتر از بلوار سیبویه، محله سنگ سیاه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

باغ نظر، آرامگاه بنیان‌گذار سلسله‎‌ی زندیه

حاهای دیدنی شیراز
باغ نظر

باغ نظر یکی از باغ‌های تاریخی شیراز است که در خیابان کریم‌خان زند واقع شده. باغ نظر محیطی باطراوت و زیبا دارد. این باغ سال‌ها قبل از روی‌کار آمدن سلسله‌ی زندیه احداث شد اما با حضور کریم‌خان زند و سلسله‌ی زندیه در شیراز، رونقی دوباره گرفت و عمارت امروزی آن ساخته شد. داخل باغ عمارت هشت‌ضلعی کلاه‌فرنگی یا موزه پارس قرار دارد که محل دفن کریم‌خان زند است. ویژگی اصلی این بنای تاریخی معماری شگفت‌انگیز آن است به‌طوری که آن زمان محل پذیرایی از مهمان‌های ویژه دوران زندیه بوده است. در سال ۱۳۱۵ این عمارت به کوشش انجمن آثار ملی ایران،‌ علی سامی، فریدون توللی و علی‌اصفر حکمت شیرازی تبدیل به اولین موزه فارس شد.

در موزه پارس باغ نظر اشیا فلزی، سفالی، انواع سکه‌ها و مهرها به‌نمایش درآمده است که تاریخ آنها بازی‌ی زمانی هزاره‌چهارم پیش‌ازمیلاد تا امروز را شامل می‌شود. همان‌طور که گفتیم،‌ مقبره‌ی کریم‌خان زند در باغ نظر قرار دارد. آرامگاه کریم‌خان در عمارت باغ نظر یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این باغ است. کریم‌خان طبق وصیت‌نامه‌ای که کرده ‌بود در این باغ به‌خاک سپرده شد.
نکته‌ی جالبی که در مورد مقبره‌ی کریم‌خان زند وجود دارد ماجرای سرگذشتی است که در دوران قاجار و پهلوی برای این مزار رقم خورد! بعد از سرکارآمدن آقامحمدخان قاجار در سال ۱۲۰۶، طبق دستور او قبر کریم‌خان شکافته و نبش‌قبر شد تا استخوان‌ها به تهران منتقل شوند.

آقا محمد‌خان می‌خواست این مزار در کاخ گلستان باشد زمان رفت‌وآمدش از روی آنها بگذرد! چندین سال بعد، زمانی که رضاشاه پهلوی روی کار آمد، دوباره دستور داد تا استخوان‌های کریم‌خان را به مقبره‌ی اصلی خود برگردانند. به این صورت بود که باغ نظر یک‌ بار دیگر بعد از تحمل چندین سال دوری دوباره آرامگاه کریم‌خان شد.

گهواره دید، جایی که خواب حرام است

جاهای دیدنی شیراز

گهواره دید یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که در لیست جاهای دیدنی شیراز از آن صحبت خواهیم کرد. برخلاف اسم این اثر که گهواره است، جایی‌ست که خواب به چشم نمی‌آید! گهواره دید که جایگاه سربازان و دیده‌بان‌ها بوده است برای دیده‌بانی و خبررسانی ساخته شد تا بتواند در شرایط ضروری به دیگر برج‌ها خبر دهد. این بنا در دوره دیلمیان ساخته شده و در قله‌ی کوه شرقی دروازه قرآن شیراز قرار دارد. بنای کلی این گهواره یادآور چهارطاقی‌های ساسانی است. از گهواره دید می‌توانید تمام شهر شیراز را ببینید و شهر زیرپای شماست.

کلیسای ارامنه، شاهکاری از قرن ۱۱

جاهای دیدنی شیراز

کلیسای ارامنه شیراز یا کلیسای مریم مقدس نخستین‌بار در سال ۱۶۶۲ میلادی (۱۰۴۰ هجری شمسی، زمان شاه دوم صفویه) ساخته شد.طی سال‌های مختلف بخش‌های دیگری به این مجموعه اضافه شده است. نکته‌ی جالب معماری این بنای تاریخی، مربوط به نمای خارجی کلیسا است. نمای خارجی کلیسا چهارگوش است و هیچ‌گونه اثر و نشانه‌ای از کلیسا بودن این مجموعه در نمای خارجی ساختمان دیده نمی‎‌شود. تالار اصلی کلیسای ارامنه را یکی از بناهای ظریف باستانی و هنری قرن ۱۷ میلادی می‌دانند که با نقاشی‌های زیبا و هنرمندانه‌ای تزئین شده این کلیسا از کم‌نظیرترین کلیساهای ایران است. همچنین گچ‌بری‌های بنا شاهکاری باقی‌مانده از قرن ۱۱ محسوب می‌شوند. کلیسای ارامنه نزدیک مسجد مشیر، جنب بازارچه ارامنه قرار دارد.

آرامگاه سیبویه، پایه‌گذار علم نحو زبان عربی

در محله‌ی سنگ سیاه شیراز یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز قرار دارد که دانشمند ایرانی مشهور به سبیویه شیرازی در این مکان آرمیده است. ابوبشر عمرو‌بن‌عثمان معروف به سیبویه شیرازی در صرف و نحو زبان عربی مهارتی مثال‌زدنی داشت و همین باعث شهرت او شده است. سیبویه که پایه‌گذار علم نحو در زبان عربی بوده در جوانی فوت کرد. نام او به‌معنی «منسوب به سیب» است. نام محله سنگ‌ سیاه در اصل به‌خاطر سنگ مزار سیاه ایشان است و از این نام گرفته شده است. مساحت آرامگاه به طول هشت و عرض پنج متر است. بنای آرامگاه سیبویه از سه طاق‌نما زیبا و بلند تشکیل شده که این طاق‌نما با کاشی‌های معرق و با هنر دست هنرمندان خراسانی تزئین شده‌اند.

آرامگاه شجاع نظر، حاکمی شجاع و ماندگار

آرامگاه شاه شجاع

شمال غربی حافظیه شیراز و نزدیکی مجموعه‌ی هفت‌تنان، آرامگاه یکی از حکمرانان شیرازی قرار دارد. شجاع نظر حکمران دوران آل مظفر بود که حافظ مدح و خوبی او را گفته است و دوران حکومتی درخشان و ماندگار برای مردم آن زمان داشته.
دوران حکومت شاه شجاع دورانی درخشان و خوب بود. او در ادب و هنر شایستگی‌های زیادی از خود نشان‌ داده است. طرفدار هنر بود و خطی نیکو داشت. شعر می‌سرود و نوشته‌هایش دارای نثری روان، زیبا و پرظرافت داشتند. همین طبع لطیف و ذوق ادبی شاه شجاع بود که باعث شده بود در دربارش محفل انس شعرا برپا شود.

شاه نظر در زمان حکومت خود بر قفقاز و بغداد تسلط پیدا کرد و مرزهای ایران را گسترش داد. دوران سلطنت ۲۷ساله‌ی شجاع نظر که در بین دو دوره‌ی خون‌بار تاریخی حمله‌ی مغولان و یورش‌های تیمور قرار داشت، روزگار آسایش و امنیت مردمان در این سرزمین‌ بود.

کریم‌خان زند در سال ۱۱۹۲ هجری قمری دستور داد سنگ مزاری مرغوب برای قبر او بسازند و با خط نستعلیق نام،‌ القاب و سال وفات‌اش را روی آن حک کردند. سال ۱۳۳۸ سالی بود که آرامگاه موجود شاه‌نظر توسط علی‌سامی و به‌همت انجمن آثار ملی ساخته شد. آرامگاه متشکل از گنبد فیروزه‌ای است که با کاشی معرق‌کاری شده تزئین شده است و کتیبه‌هایی از اشعار حافظ و خود شاه‌نظر در آن به چشم می‌آید.

قصر ابونصر، از اشکانیان تا ساسانیان

جاهای دیدنی شیراز

در ایران چند اثر تاریخی با نام تخت مادر سلیمان قرار دارد که سرنوشت هریک از آنها جدا و متفاوت است. قصر ابونصر شیراز هم یکی از همین بناهایی است که با نام تخت مادر سلیمان شناخته می‌شود. در این مکان بقایای چند بنا، یک حصار سنگی و ساختمانی‌های خشتی وجود دارد. شش نقش برجسته شبیه به نقوش تخت جمشید هم در این محوطه کشف شده است. طی حفاری‌ها و کاوش‌هایی که در طول این سال‌ها در این منطقه انجام شده است نمونه‌های سفال، قطعات ظروف سنگی عهد هخامنشی، سکه‌ها و آثاری از زمان سلوکی، اشکانی و ساسانی کشف شده است. این آثار به‌دست آمده ثابت کرد که محوطه قصر ابونصر در زمان اشکانیان بنایی محکم و مسکونی بوده و در زمان ساسانیان هم مورد استفاده قرار گرفته است.

تپه تاریخی ۶۵۰۰ ساله پستچی، برگ زرین تاریخ

جاهای دیدنی شیراز

تپه تاریخی ۷۰۰۰ ساله پوستچی یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است و این تپه اثر تاریخی و ارزشمندی است که کاوش‌ها و جست‌وجوهای زیادی برای کشف هویت کامل این محوطه در آن صورت گرفته است. قدمت هفت‌هزارساله‌ی تپه برگ ارزشمندی در هویت و قدمت شهر شیراز رقم می‌زند. به‌همین دلیل است که یکی از آثار تاریخی مهم این منطقه محسوب می‌شود. بیشتر آثار به‌دست آمده مربوط به دوران نوسنگی است و شامل سفال، ابزار سنگی، مهره‌ها، اشیای تراش‌خورده و نشانه‌های معماری خشتی است.
این تپه تاریخی در گذشته مساحتی نزدیک به ۱۲ هزار هکتار داشته است که بعد از ساخت‌وسازها و پیشرفت‌های شهری و تخریب بخش زیادی از این محوطه، امروز تنها چهارهزار هکتار از آن باقی‌مانده است.

آستانه سید علاالدین حسین، آثاری از دوران ایلخانی

جاهای دیدنی شیراز

تاریخ ساخت بنای آستانه سید علاءالدین خبر از سال ۹۴۳ هجری قمری می‌دهد. بنایی قدیمی و ارزشمند که به دستور حاکم ایلخانی ساخته شده است. این زیارتگاه دارای گنبدی بلند است که با آیینه‎کاری تزئین شده و تا امروز چندین‌بار مرمت شده است. دوران صفویه اولین دوره‌ی بازسازی زیارتگاه انجام شد.

پل و حرم علی بن حمزه، آرامشی در جوار دو امامزاده

جاهای دیدنی شیراز

یکی دیگر از بناهای تاریخی مذهبی  در بین جاهای دیدنی شیراز پل و حرم علی بن حمزه است. این آرامگاه متعلق‌به شاه میرعلی‌بن‌حمزه بن‌ موسی‌کاظم است. بنای اصلی در دوران دیلمیان به‌دست امیرعضدالدوله دیلمی ساخته شد و در دوران تیموربان بخش‌هایی از آن مرمت شد. این زیارتگاه یکی از ارزشمند‌ترین بناهای مذهبی است که هرساله مسافران و زائران زیادی برای کسب آرامش و سبک‌کردن دل‌شان به زیارت آن می‌روند.

موزه تاریخ طبیعی

جاهای دیدنی شیراز

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و از جاذبه‌های گردشگری شیراز است. بخش‌های زمین‌شناسی، مردم‌شناسی، سکه‌شناسی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی، هنر و… در آن وجود دارد که بازدید از آنها برای عموم آزاد است. مجموعه موزه تاریخ طبیعی با بیش از ۲۵۰۰ نمونه از جانوران مهره‌دار و بی‌مهره و فسیل ماهی با قدمت ۷۰ میلیون سال یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای طرفداران علم‌ و دنیای جانوری است.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی که آن را با نام آرامگاه وکیل نیز می‌شناسند، از جمله قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید. قدمت این عمارت به دوران زندیه و دوران اوج شیراز باز می‌گردد. این عمارت در دوران زندیه میزبان مهمانان و سفیران خارجی بود. همچنین مراسم مختلف و اعیاد را در این عمارت زیبا برگزار می‌کردند. کریم خان زند وصعیت کرده بود که بعد از مرگش، او را در شاه‌نشین شرقی همین عمارت دفن کنند. به همین خاطر آن را با نام آرامگاه وکیل نیز می‌شناسند. البته که در سال ۱۲۰۶، محمد خان قاجار دستور نبش قبر وی را صادر کرد و تمامی استخوان‌های کریم خان به کاخ گلستان منتقل شد. پس از آن در دوران پهلوی، استخوان‌های او را به همین باغ منتقل کردند.

سفرزونی‌های عزیز، شما نیز از تجربه سفرتان به شیراز برای ما بنویسید. به نظرتان کدام جاذبه شیراز بیشتر از همه ارزش دیدن دارد؟ کدام یک از جاذبه‌ها شما را بیشتر از مجذوب خود کرده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های شیراز کلیک کنید.


سوالات پرتکرار

جاهای دیدنی شیراز در عید نوروز کدامند ؟ 

بناهای تاریخی مثل تخت جمشید و یا پاسارگاد شیراز  ، از آرامگاه هایی مانند حافطیه و یا سعدیه شیراز ، هم چنین از مساجد تاریخی چون مسجد نصیر الملک و یا مسجد وکیل دیدن کنید.

بهترین جاهای تفریحی شیراز کدامند ؟ 

از مکان های تفریحی شیراز میتوان به ایرنلند شیراز یا شهر بازی گاندو واقع در مجتمع تجاری زیتون ، هم چنین باشگاه پین بال شهید چمران شیراز و پینت بال سیمرغ در حد فاصل فلکه گاز و در آخر از لونا پارک . پار جنگلی دراک در ابتدای بلوار حسینی دیدن کنید. برای آدرس و عکس این موارد می توایند اینجا کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است ؟ 

بهترین زمان سفر به شیراز ، با توجه به آب و هوای آن ، از اوایل فرودین تا اوایل خرداد ، اواخر مهر تا اوایل آذر نیز می باشد.