باکو برای ما ایرانی‌ها مقصد سفر آسان و در دسترسی است. به همین علت در کنار استانبول و تفلیس و دبی، یکی از مقصد محبوب گردشگرهای ایرانی است. اما جاذبه‌های باکو، پایتخت کشور آذربایجان، به نزدیک بودنش محدود نمی‌شود و این کشور با داشتن پیشینه فرهنگی و تاریخی قابل‌توجه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شهر باکو ترکیب جذابی از سنت و مدرنیته است آن‌هم در کشوری که زندگی به سبک روستایی سنتی در بسیاری از نقاطش با قدرت در جریان است. اما شهر باکو با اینکه چهره‌ قدیمی و سنتی‌اش را تا حد زیادی حفظ کرده اما آثاری از معماری مدرن را در هم خود دارد که چهره‌ یک شهر و پایتخت امروزی را به آن بخشیده است. این بار در مجله سفرزون می‌خواهیم از جاهای دیدنی باکو برایتان بگوییم تا اگر قصد سفر به این شهر را دارید بتوانید از سفرتان بهره کامل ببرید و با خاطراتی خوش به خانه بازگردید. با ما همراه باشید.

saadatrent

 

جاهای دیدنی باکو، خواهرخوانده زیبای تبریز

جاهای دیدنی باکو
بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان

شهر زیبای باکو در کشور آذربایجان همسایه ما در شمال غربی است و نزدیکی فرهنگی زیادی باهم داریم. شهر باکو پرجمعیت‌ترین و مشهورترین شهر منطقه قفقاز است. به روایتی باکو را خواهرخوانده تبریز می‌دانند. در گوشه و کنار این شهر هم نام تبریز بر خیابان و خوراکی‌ها و…دیده می‌شود. هر دو از مهم‌ترین شهرهای منطقه آذربایجان در دو سوی مرز هستند و هر دو شهر تاریخ پرفراز و نشینی را پشت سر گذاشته‌اند.

بی‌تردید اولین مهم‌ترین دیدنی شهر باکو، معماری شهری جذاب آن است. ترکیبی از معماری سنتی قفقازی، ساختمان‌‌های به سبک دوران شوروی، آسمان‌خراش‌های مدرن به سبک هنگ‌کنگ و دبی و خیابان‌های سنگ‌فرش اروپایی. همه این‌ها در کنار هم فضای دلنشینی در این شهر خلق کرده‌اند که گردشگران را سر ذوق می‌آورند و اگر شما هم از علاقه‌مندان گشت‌وگذار شهری باشید، از گردش و پیاده‌روی در شهر باکو لذت زیادی خواهید برد.

جاهای دیدنی باکو کم نیستند اما شاید مهم‌ترین دیدنی این شهر که معرفی دیدنی‌ها‌ پایتخت کشور آذربایجان را با آن شروع می‌کنیم، شهر قدیم باشد. شهر قدیم در میان دیوارهای کنگره‌دار کهن محصور شده و به همین علت اهالی شهر آن را «ایچری شهیر» یا «شهر داخلی» می‌نامند. ایچری شهیر در میراث جهانی یونسکو  ثبت شده است و هر سال هزاران بازدیدکننده دارد. بیراه نیست اگر ایچری شهر را قلب تپنده باکو بنامیم چرا که چند تا از دیدنی‌های مهم باکو مثل کاخ شیروان شاه و برج دختر در بخش قدیمی قرار دارد.

گشت‌وگذار در ایچری شهر

قیمت جاهای دیدنی باکو
گشت در ایچری شهر باکو | قیمت جاهای دیدنی باکو

گشت‌وگذار در ایچری شهر دست کمی از سفر به گذشته قفقاز ندارد. قدمت این بخش از شهر به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد و با معماری سنگی ساختمان‌ها و کوچه‌های باریک، رستوران‌های سنتی و سوغاتی‌فروشی‌های نقلی‌ و موسیقی فولکلور آذری که از هر گوشه‌‌ای به گوش می‌رسد، شروعی بسیار دلنشین برای باکوگردی فراموش‌نشدنی است. بازدید از شهر قدیمی رایگان است اما برای دیدن کاخ شیروان شاه و برج دختر باید بلیت تهیه کنید.

ساعت بازدید از شهر قدیمی : ۱۰ صبح تا شش بعدازظهر

قلعه دختر باکو

قلعه دختر | مکان های دیدنی باکو
قلعه دختر | مکان های دیدنی باکو

قطعا قلعه دختر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان دانست. برخی از باستان شناسان با استناد به مدارک تاریخی بر این باور هستند که ساخت این قلعه به قرن چهارم باز می‌گردد. جالب است بدانید که این قلعه جزء آتشکده‌های زرتشتیان بوده است. دین زرتشتی نیز ریشه در ایران داشته و همین مسئله بازدید از قلعه دختر را دیدنی‌تر می‌کند. قلعه دختر علاوه بر یک جاذبه توریستی، سومین دارایی مهم تمام باکو به شمار می‌آید. اگر به دنبال دلیل نام‌گذاری آن می‌گردید، باید بدانید که افسانه‌های زیادی در مورد این قلعه بیان شده. زیباترین و مهم‌ترین افسانه‌ای که در مورد قلعه دختر بیان می‌شود، افسانه دختر فرشته آتش است. مردم این کشور اعتقاد دارند شیطان اصلا به اینجا نفوذ نکرده و نمی‌تواند نفوذ کند.

قیز قالاسی یا همان قلعه دختر مهم‌ترین نماد تاریخ و قدمت شهر باکو است. این برج ۲۹ متر ارتفاع دارد و از فراز آن نمای زیبایی از شهر باکو و دریا را می‌توانید ببینید. درباره این برج که قدمت بنای اولیه‌اش بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، افسانه‌های عامیانه زیادی نقل می‌شود.

آدرس برج دختر باکو: آذربایجان، باکو، بلوار نفت‌چیلار، رو به روی اسکله

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۳۲۶۱

هزینه بازدید: چهار یورو

ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا شش بعد از ظهر

کاخ شیروان شاهی باکو

کاخ شیروان شاهی
کاخ شیروان شاهی | جاهای دیدنی باکو آذربایجان

کاخ شیروان شاهی را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی تمام آذربایجان و باکو دانست. معماری این کاخ زیبا، بر اساس معماری شیروان-آبشرون است و در منطقه تاریخی باکو قرار دارد. جالب است بدانید که از سال ۱۹۶۴ که این بنا در فهرست آثار باستانی ثبت شد، در حال بازسازی و مرمت است. البته تنها بازدید از داخل کاخ نیست که لذت‌بخش خواهد بود. بلکه اطراف این کاخ مغازه‌های زیادی وجود دارند که گشت و گذار در بین آنها نیز به تنهایی می‌تواند واقعا سرگرم کننده باشد. در ضمن برای گشت و گذار در اطراف کاخ شیروان شاهی، که یکی از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید، نیازی به پرداخت هزینه‌ نیست. اما برای ورود به کاخ، باید به ازای هر بزرگسال، دو منات آذربایجان را پرداخت نمایید. اگر دقت کنید، حتی تصویر این کاخ روی اسکناس‌های ۱۰ هزار مناتی نیز وجود دارد.

این کاخ ماسه‌سنگی که به جا مانده از دوران سلطنت شروان‌شاهان بر آذربایجان است، جزئیات جالبی دارد از جمله، کنده‌کاری‌ها و طاق‌های سنگی کاخ، دیوان‌خانه که ساختمان هشت‌ضلعی گنبدی شکل است، مسجد با ورودی‌‌های جداگانه برای زنان، مردان و کارکنان کاخ. اگر علاقه دارید درباره تاریخ‌چه کاخ بیشتر بدانید، راهنمای صوتی انگلیسی زبان هم وجود دارد اما برای استفاده آن باید هزینه بپردازید.

آدرس کاخ شیروان شاهی: آذربایجان، باکو، خیابان نفت چیلار

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۱۰۷۳

هزینه بازدید: پنج منات

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا شش عصر

خیابانی به نام نظامی گنجوی

جاهای دیدنی باکو در شب
جاهای دیدنی باکو در شب

بسیاری از شهرها خیابان زنده و پرهیاهویی دارند که قلب تپنده شهر محسوب می‌شود. گردشگرها هم دوست دارند بخشی از زمان سفرشان در این این سبک خیابان‌ها بگذرانند و در فضای بومی شهر مقصد نفس بکشند. یکی از جاهای دیدنی باکو خیابانی است که نام روسی آن تورگووایا است. اهالی باکو عاشق این خیابان هستند و به آن می‌بالند و برای گردشگران یادآور خیابان استقلال در استانبول است. دور و بر این خیابان سنفگرش پر است از فروشگاه‌ها و کافه‌ها و رستوران‌های هیجان‌انگیز. این خیابان زیبا هم در روز و هم شب‌ها سرزنده و سرگرم‌کننده است و از قدم زدن در آن هیچ‌وقت خسته نخواهید شد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم شب‌گردی در این خیابان را از دست ندهی.\د.

بلوار ساحلی باکو و میدان فانتین، مجموعه‌ای از جاهای دیدنی باکو

شهر باکو که بزرگ‌ترین بندر کشور آذربایجان و منطقه قفقاز هم حساب می‌شود در کناره دریای کاسپین، همان خزر آشنای ما، قرار دارد. دریایی که با خاطرات خوش ما ایرانی‌ گره خورده است و در سفر به باکو سمت دیگر این زیبای خاطره‌انگیز را می‌بینیم. خیابان اصلی شهر باکو بلوار بلندی است در امتداد دریای خزر. بلواری سنگفرش که با کافه‌های جذاب و متنوع و فضای سبز دل‌انگیز و نوازنده‌های آماتور مهم‌ترین پاتوق اهالی شهر و گردشگرها است. بی‌تردید گردش در این بلوار ساحلی زیبا که یکی از بهترین جاهای دیدنی باکو است برای ما ‌ایرانی‌ها حس و حال متفاوتی دارد.

بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان
بلوار ساحلی باکو | بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان

برای گردش منطقه بلوار ساحلی می‌توانید دوچرخه هم کرایه کنید و در حال رکاب زدن آب و هوای دل‌انگیز لذت ببرید. در ضمن چند تا از ساختمان‌های مهم شهر مثل مرکز تجارت باکو، مرکز خرید پارک بلوار و مرکز موغام در اطراف بلوار ساحلی هستند و اصولا این بخش  شهر از پاتوق‌های محبوب برای خرید است.

جاهای دیدنی باکو در شب
میدان فانتین | جاهای دیدنی باکو در شب

یکی دیگر مراکز تفریح شهری باکو میدان فانتین است. این میدان یکی از مکان های دیدنی باکو و پر از رستوران‌ها و کافه‌های روباز است. شب‌ها هم فواره‌های نورپردازی شده جلوه زیبایی به میدان می‌دهند. بعد از یک روز طولانی گردش و پیاده‌روی در شهر می‌توانید شب‌ها در این میدان استراحت کنید و کباب آذری میل کنید و به فروشگاه‌های محلی اطراف سر بزنید و خرید کنید و در آخر هم خودتان را به چای مهمان کنید. اگر همراه با فرزندان‌تان سفر می‌کنید میدان فانتین بهترین جا برای بازی و سرگرمی بچه‌هاست. در ضمن موزه نظامی گنجوی در نزدیکی این میدان است که نمای آن با مجسمه‌های زیبا تزئین شده که سوژه‌های زیادی در اختیار علاقه‌مندان عکاسی می‌گذارد.

موزه تاریخ ملی آذربایجان و موزه فرش از جاذبه‌های گردشگری باکو

مکان های دیدنی باکو
موزه تاریخ ملی آذربایجان | مکان های دیدنی باکو

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که دوست دارید به موزه‌های شهر مقصدتان هم سر بزنید و با تاریخ و فرهنگ آن شهر آشنا شوید، از باکو دست خالی باز نمی‌گردید. یکی از جاهای دیدنی باکو که حتما باید به آن سر بزنید موزه ملی آذربایجان است. عمارتی که اکنون به موزه تبدیل شده در آغاز اقامتگاه یک سرمایه‌دار آذربایجانی علاقه‌مند به تاریخ به نام زین‌العابدین تقی‌اف، که موسس چندین مدرسه و روزنامه در این کشور بوده است. موزه ملی در سال ۱۹۲۰ میلادی تأسیس شده و چندین گالری دارد که هر یک یه دوره‌های باستان، میانه و مدرن تاریخ آذربایجان اختصاص یافته است. طراحی گالری‌های موزه هم بسیار زیباست.

موزه فرش باکو

دیدنی های باکو
موزه فرش باکو | دیدنی های باکو

کمتر کسی که شهرت و آوازه فرش‌های آذری و به‌خصوص فرش تبریز را نشنیده باشد. آذربایجان هم از این شهرت بی‌بهره نیست و به همین دلیل موزه‌‌ای را به این هنر زیبا و چشم‌نواز اختصاص داده است. طراحی بیرونی موزه به شکل یک فرش لوله شده است. در واقع موزه فرش باکو تا سال ۲۰۱۴ در جای دیگری بود و حدود پنج سالی است که به این ساختمان جدید منتقل شده است. در موزه بیش از هزار تخته فرش نگهداری می‌شود و اگر علاقه‌مند باشید درباره تاریخچه و انواع نقوش و سمبل‌ها بیشتر بدانید می‌توانید با پرداخت مبلغی بیشتر یک راهنما بگیرید.

فرهنگ مردم ایران و مردم آذربایجان شباهت زیادی به هم دارد. خب تعجبی هم نیست، زیرا آذربایجان زمانی در تصرف ایران بوده است. به همین دلیل هنر فرش‌بافی، همانند مردم ایران، در میان مردم آذربایجان نیز به چشم می‌خورد. البته طرح‌های رایجی که در آذربایجان بافته می‌شوند، با طرح‌های ایرانی کمی تفاوت دارند. به هر صورت فرش‌های زیبا و هنرمندانه‌ای که به دستان یک غیر‌ایرانی بافته شده است نیز می‌تواند جالب باشد. اکثر ایرانیان این آثار را، با آثار ایرانی مقایسه می‌کنند. به صورت کلی حدود پنج هزار فرش در این موزه وجود دارد که برخی از آنها دارای قدمت ۵۰ ساله هستند. برای بازدید کامل از آن باید حدود دو تا سه ساعت وقت در نظر بگیرید. در ضمن هزینه ورودی به موزه فرش باکو ، برای هر بزرگسال هفت منات و برای کودکان زیر شش سال رایگان است. موزه فرش را قطعا می‌توان یکی از جاهای دیدنی باکو دانست.

آدرس موزه فرش باکو: آذربایجان، باکو، پارک میلی

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۷۲۰۵۷

هزینه بازدید: هفت منات

ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا هشت شب

دروازه مراد باکو

عکس شهر باکو
دروازه مراد | عکس شهر باکو

دروازه مراد که دروازه شرقی شهر به حساب می‌آید، یکی از بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان و از ابنیه تاریخی محسوب می‌شود. شما با دیدن این دروازه زیبا، از نظر معماری و تزئینات، به وجد خواهید آمد. اما این تنها نوک کوه یخ است. پس از اینکه داستان تاریخی پشت این دروازه را بدانید، قطعا بیشتر به آن علاقه‌مند خواهید شد. حتما در تاریخ خوانده‌اید که ایران در قرن شانزدهم توانست باکو را فتح کند. اما دلیل دیگری همانند روسیه و عثمانی دست بر روی حاکمیت این منطقه نهادند. به همین دلیل ایران، روسیه و عثمانی وارد جنگ شدند. در نهایت سلطان ترک، به نام سلطان مراد سوم، توانست بر این منطقه تسلط پیدا کند. به همین دلیل نام سلطان مراد سوم نیز به بزرگی بر روی دروازه مراد به چشم می‌خورد. پس حتما در سفر خود به باکو، از این جاذبه زیبا دیدن فرمایید.

آدرس دروازه مراد: آذربایجان، باکو، خیابان آتاتورک

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قطار کابلی باکو

قیمت جاهای دیدنی باکو
قطار کابلی باکو | قیمت جاهای دیدنی باکو

یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو که حتما باید از آن بازدید کنید، قطار کابلی باکو یا همان قطار فونیکولار است. فونیکولار، اولین و تنها قطار کابلی تمام باکو به حساب می‌آید. این قطار در سال ۱۹۶۰، یعنی در دوره شوروی احداث شد. هزینه استفاده از این قطار اصلا زیاد نیست. قطار کابلی باکو تنها ۴۵۵ متر طول دارد و برای این سواری کمتر از ۵۰۰ متر، باید کمتر از یک دلار پرداخت کنید. برای طی کردن همین مسیر و تماشای مناظر زیبای شهر از ارتفاع بالا، می توان به جای قطار از یک راه ۲۰۰ پله‌ای استفاده کرد که مطمئنا سواری با قطار راه حل مناسب‌تری است. سواری این قطار می‌تواند تبدیل به یک خاطره فراموش نشدنی در سفر شما شود. پس چنین تجربه‌ای را از دست ندهید و عکاسی را نیز فراموش نکنید.

آدرس قطار کابلی باکو : آذربایجان، باکو، بلوار نفت‌چیلار،

هزینه بازدید: یک یورو

ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا شش بعد از ظهر

چشم باکو

قیمت جاهای دیدنی باکو
چشم باکو | قیمت جاهای دیدنی باکو

چشم باکو شاید شما را به یاد چشم لندن بیندازد که یک چرخ و فلک بسیار بزرگ در دل لندن است. چشم باکو نیز یک چرخ و فلک بسیار بزرگ است که در پارک ملی باکو یا همان دریاکنار باکو واقع شده. این چرخ و فلک بزرگ یا همان چرخ شیطان، یکی از جاهای دیدنی باکو به حساب می‌آید که حتما بازدید از آن را باید در برنامه سفر خود قرار دهید. چشم باکو حدود ۶۰ متر ارتفاع داشته و دارای ۳۰ کابین بزرگ است. ظرفیت هر کابین هشت نفر است. اگر همیشه از قدیمی بودن وسایل شهربازی هراس دارید، باید بدانید که چشم باکو در سال ۲۰۱۹ افتتاح شده و کاملا سالم است. جالب است بدانید که هر دور کامل چرخش چشم باکو حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد. هزینه استفاده از آن نیز تنها ۵ منات برای بزرگسالان و ۳ منات برای کودکان است.

آدرس چشم باکو: خیابان E119، رو به روی ایستگاه اتوبوس سالیان، بخش پارک ساحلی

هزینه بازدید: پنج منات برای بزرگسالان و سه منات برای کودکان

ساعات بازدید:۱۰ صبح تا ۱۲ شب

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو | مکان های دیدنی باکو

شاید بسیاری از افراد، سفر به باکو را خیلی جدی نگیرند. این دسته افراد تصور می‌کنند که جاذبه‌های خیلی خاصی در باکو وجود ندارد. به این دسته افراد باید بگوییم که اولین موزه کتاب‌های مینیاتوری تمام جهان در آذربایجان و شهر باکو قرار دارد. این موزه که در سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده، کتاب‌هایی در مقیاس دو میلیمتر را کنار هم گرد آورده. در این موزه بیش از شش هزار و ۵۰۰ کتاب مختلف وجود دارد. البته نکته جالب توجه این است که مجموعه آثار، به کشورهای مختلفی تعلق دارند. به صورت کلی از ۶۴ کشور مختلف، آثاری مینیاتوری به چشم می‌خورد. ساعت کار این موزه همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ۱۱ صبح تا پنج عصر است. قطعا این موزه را می‌توان یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی باکو دانست. نکته قابل توجه این است که برای ورود به موزه، نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

آدرس موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو : آذربایجان، باکو، بلوار نفت چیلار، جنب کاخ شیروان شاهی

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۹۴۶۴

هزینه بازدید : رایگان

ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها، ساعت ۱۱ صبح تا پنج عصر.

میدان فواره باکو

جاهای دیدنی باکو در پاییز
میدان فواره | جاهای دیدنی باکو در پاییز

هر شهری قطعا یک میدان و خیابان اصلی دارد که همیشه جریان زندگی و حس زنده بودن شهر را می‌توان از آن متوجه شد. در مورد باکو این حس را می‌توان از میدان فواره یا همان میدان چشمه باکو دریافت کرد. این میدان که در گذشته Parapet نام داشته، یکی از میادین عمومی این شهر محسوب می‌شود که شهرت بسیار زیادی به دست آورده. در این میدان ۱۰ فواره به چشم می‌خورد که از ۱۰ چشمه اطراف خود تغذیه می‌شوند. این میدان در دوره شوروی ساخته شده و در ایام آخر هفته بسیار شلوغ می‌شود. میدان فواره را یکی از جاهای دیدنی باکو باید دانست و می‌توان آن را با میدان تکسیم ترکیه یا میدان ولیعصر تهران مقایسه کرد. رستوران‌ها، بوتیک‌ها و به صورت کلی فروشگاه‌های اطراف میدان فواره تا نزدیک سحر مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند. پس اینجا را می‌توان یک تفریح بدون هزینه و ۲۴ ساعته دانست!

پاییز این میدان بسیار دیدنی است. اگر در این فصل به باکو سفر می‌کنید، حتما به میدان فواره بروید!

آدرس میدان فواره باکو: آذربایجان، باکو، محله پاراپت، میدان فواره

هزیه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

موزه ادبیات نظامی گنجوی

موزه ادبیات نظامی گنجوی | جاذبه های گردشگری باکو

همانطور که از نام آن مشخص است، در این موزه از آثار شاعران مختلف، به خصوص نظامی گنجوی نگهداری می‌شود. یکی از مهم‌ترین آثاری که در این موزه وجود دارد، نسخه ای خطی از اسکندرنامه نظامی گنجوی است که قدمت آن به سال ۱۴۱۳ میلادی باز می‌گردد. دیدن این آثار خطی و کمیاب از نزدیک واقعا هر انسان ادبیات دوستی را به وجد می‌آورد. اما از طرف دیگر باید گفت که این موزه در ساختمانی با وسعت ۲۵۰۰ متر مربع قرار دارد که جزء برترین سازه‌های تمام باکو محسوب می‌شود. حتی برخی این ساختمان زیبا را که در ابتدا کاربری هتل داشته، به تنهایی به عنوان یکی از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آورند. پس با مراجعه به این موزه، می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. در ضمن هزینه ورود به این موزه نسبت به سایر جاذبه‌ها کمی بیشتر است. شما باید برای بازدید از این موزه، ۱۰ منات آذربایجان پرداخت کنید.

آدرس موزه نظامی گنجوی باکو : آذربایجان، باکو، خیابان Istiglaliyyat، موزه نظامی گنجوی

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۱۸۶۴

هزینه بازدید: ۱۰ منات

ساعات بازدید:۱۱ صبح تا پنج عصر

دومین پرچم بلند دنیا

دومین پرچم بلند دنیا در باکو

جالب است بدانید که دومین پرچم بلند دنیا در باکو قرار دارد و تبدیل به یکی از جاهای دیدنی باکو شده است. ساخت میله پرچمی به طول ۱۶۲ متر اصلا کار ساده‌ای نیست. تصور کنید که اگر مهندسی دقیقی پشت آن نباشد، چقدر احتمال سقوط آن بالا می‌رود؟ طراحی این پرچم به دست یک طراح آمریکایی یعنی «دیوید چمبر» انجام شده و از سال ۲۰۰۷ تا به امروز، داخل یک میدان و در نزدیکی پایگاه نیروی دریایی آذربایجان، پا برجا است. ابعاد این پرچم ۳۵ در ۷۰ متر در نظر گرفته شده، تا به خوبی از روی زمین خودنمایی کند. اولین پرچم بلند دنیا به تاجیکستان تعلق دارد و آن هم به دست دیوید چمبر آمریکایی ساخته شده. تنها همین پرچم باعث شده تا روز ۹ نوامبر در تقویم ملی آذربایجان، روز پرچم نام‌گذاری شود. بازدید از این پرچم زیبا کاملا رایگان بوده و برای عکاسی موقعیت خوبی است.

آدرس پرچم باکو: آذربایجان، باکو، میدان پرچم

هزینه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

فیلارمونیا

فیلارمونیا | دیدنی های باکو

سالن فیلارمونیک باکو  یکی از زیباترین جاهای دیدنی باکو است. این ساختمان زیبا حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. در سال ۱۹۱۰، نخبگان شهر باکو کنار هم جمع شدند و دستور ساخت یک سازه برای برگزاری کنسرت‌ها را صادر کردند. در آن زمان طراحی سالن فیلارمونیک باکو به دست گابریل میکلیف سپرده شد. همانند اکثر طراحی‌های آن دوران، نمای بیرون سالن فیلارمونیک باکو از معماری رنسانس الهام گرفت. همچنین اگر به نمای داخلی سالن دقت کنید، خواهید دید که برگرفته از سبک آلمان‌ها در آن دوران است. در سفر به باکو، حتما برنامه کنسرت‌هایی که قرار است در این سالن برگزار شوند را بررسی کنید. شرکت در این کنسرت‌ها واقعا خاطره‌ای فراموش نشدنی را به سفر شما اضافه خواهد کرد. دیدن این ساختمان ۱۰۰ ساله و شنیدن موسیقی کلاسیک، چیزی نیست که در ایران بتوان تجربه کرد.

آدرس فیلارمونیا باکو : آذربایجان، باکو، تقاطع خیابان Istiglaliyyat و E119

هزینه بازدید: بسته به نوع نمایش بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار

ساعات بازدید: بسته به بلیت نمایش

معبد آتشگاه

معبد آتشگاه باکو
معبد آتشگاه باکو

همانطور که اشاره کردیم، دین زرتشت که ریشه آن در ایران است، به آذربایجان و باکو نیز رسیده بود. البته تعجبی نیست، زیرا در آن دوران آذربایجان تحت تسلط ایران قرار داشته. به همین دلیل آتشگاه‌های مختلفی را می‌توان در اطراف باکو یافت. معبد آتشگاه یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید که در حدود ۳۰ کیلومتری این شهر و در منطقه سوراخانی قرار دارد. معبد آتشگاه زرتشتیان باکو در قرن هجدهم میلادی ساخته شده. جالب است بدانید که به دلیل قرارگیری باکو در مسیر راه ابریشم، هندوهای زیادی نیز از باکو بازدید می‌کردند. به همین دلیل معبد آتشگاه، هم در میان زرتشتیان و هم در میان هندوها بسیار مقدس است. شاید فاصله نسبتا زیاد این معبد از باکو، دسترسی به آن را دشوار کرده باشد، اما قطعا این جاذبه دیدنی باکو، ارزش این مشقت و سختی را دارد.

آدرس معبد آتشگاه باکو : آذربایجان، باکو، اتوبان Zigh، خیابان balandin، ایستگاه اتوبوس آتشگاه

هزینه بازدید: پنج منات

ساعات بازدید: ۱۰ صبح تا پنج عصر

پارک مفاخر از دیدنی های باکو

پارک مفاخر | جاهای دیدنی باکو در پاییز
پارک مفاخر | جاهای دیدنی باکو در پاییز

بسیاری از گردشگرانی که در مورد پارک مفاخر باکو اطلاعات کافی ندارند، تصور می‌کنند که در این پارک تنها مجسمه افراد مشهور باکو ساخته شده و قرار گرفته. اما جالب است بدانید که پیکر این افراد نیز دقیقا در همان‌جا دفن شده است. در سال ۱۹۴۸، بنا به دستور مجمع وزرای آذربایجان شوروی، پارک مفاخر افتتاح شد. از آن زمان به بعد، پیکر بیش از ۲۴۲ فرد مهم و مشهور آذربایجان را در این مکان به خاک سپردند. شاید تصور کنید که یک گورستان چطور می‌تواند تبدیل به یکی از جاهای دیدنی باکو شود؟ زیبایی این مکان به مجسمه‌های هنرمندانه‌ای است که از هر فرد بر سر مزارش قرار داده شده. برای دسترسی به پارک مفاخر، می‌توانید در ایستگاهی با همین نام از اتوبوس پیاده شوید. برای اینکه پارک مفاخر را بهتر پیدا کنید، باید بدانید که دقیقا رو به روی بیمارستان سنترال کلینیک قرار دارد.

آدرس پارک مفاخر باکو : آذربایجان، باکو، خیابان Parliament

هزینه بازدید: ۲ منات

ساعات بازدید: به جز شنبه، یکشنبه و دوشنبه، از ساعت ۹ صبح تا پنج بعد از ظهر

مسجد حیدر باکو

مسجد حیدر باکو | جاهای دیدنی باکو با قیمت

مسجد حیدر باکو در سال ۱۸۹۳ ساخته شده. در آن زمان این مسجد را به این نیت ساختند که تبدیل به بزرگترین مسجد تمام قفقاز شود و همینطور هم شد. این مسجد با مساحت ۱۲ هزار متر مربعی، می‌تواند ۱۴ هزار نفر را در دل خود جای دهد. همچنین جالب است بدانید که بزرگ‌ترین فرش ماشینی جهان نیز در همین مسجد قرار گرفته. این مسجد مدت‌ها به حال خود رها شده بود تا نهایتا اولین بار در سال ۲۰۱۲، مورد بازسازی کامل قرار گرفت. حیدر علی اف و همسر وی، در سال ۲۰۱۴ این مسجد زیبا را افتتاح کردند. دلیل نامگذاری این مسجد، به نام مسجد حیدر باکو نیز همین است. مسجد حیدر را می‌توان یکی از جاهای دیدنی باکو آذربایجان دانست که هنوز هم کاربری عمومی دارد. هنوز هم مسلمانان، چه شیعه و چه سنی، در آن مشغول عبادت و برگزاری نماز هستند.

آدرس مسجد حیدر باکو: آذربایجان، باکو، خیابان amza Babashov

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۵۱۳۹۰۴۹

هزینه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: ساعات اذان صبح، ظهر و مغرب

برج تلویزیونی باکو

عکس شهر باکو
برج تلویزیونی باکو | عکس شهر باکو

برج تلویزیونی باکو، یک برج ارتباطی و جزء یکی از زیباترین جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید. این برج ۳۱۰ متری در سال ۱۹۹۶ ساخته شده و دقیقا همانند برج میلاد تهران، یک رستوران گردان زیبا در طبقه شصت و دوم دارد. قطعا تجربه غذا خوردن در ارتفاع ۱۷۵ متری، چیزی نیست که بتوانید در سفر خود از دست دهید. رستوران گردان برج تلویزیونی باکو، در سال ۲۰۰۸ افتتاح شده و البته قیمت زیادی را برای میل کردن غذا در این رستوران باید بپردازید. از بالای برج باکو، می‌توانید تمام شهر را زیر پای خود ببینید. معمولا مسافران ترجیح می‌دهند وعده شام را در این رستوران میل کنند تا از نورپردازی زیبای باکو لذت ببرند. جالب است بدانید که از هر نقطه شهر، این برج زیبا را می‌توان دید و همچنین از بالای رستوران، تمام نقاط شهر نیز مشخص است.

آدرس برج تلویزیونی باکو: آذربایجان، باکو، Sabayil

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۵۳۷۰۸۰۸

ساعات بازدید: ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

هزینه بازدید: بسته به نوع غذا، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار

کانال آبی ونیز کوچک

کانال آبی ونیز کوچک | عکس شهر باکو
کانال آبی ونیز کوچک | عکس شهر باکو

قطعا سفر به اروپا و دیدن زیبایی‌های شهر روی آب، یعنی ونیز، خیلی هزینه‌بر است. به همین دلیل شاید کمتر کسی در طول زندگی خود بتواند این شهر رویایی و شاعرانه را از نزدیک ببیند. اما اگر عازم سفر به آذربایجان و باکو هستید، شاید بتوانید تجربه مشابهی از قایق سواری در کانال‌های ونیز را داشته باشید. در بلوار باکو، که یکی از بلوار‌های اصلی این شهر به حساب می‌آید، چند جاذبه مهم این شهر قرار گرفته‌ است. یکی از آنها کانال آبی ونیز کوچک نام دارد که در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع قرار گرفته. شما می‌توانید با پرداخت پنج منات آذربایجان، سوار قایق‌هایی مشابه قایق‌های ونیز شده و در کانال‌های آبی زیبایی گردش کنید که بسیار تلاش شده تا مشابه شهر رویایی ونیز باشند. ظرفیت هر قایق چهار نفر است و می‌توانید به صورت خانوادگی از آن لذت ببرید.

آدرس کانال آبی ونیز کوچک باکو : آذربایجان، باکو، خیابان نفت چیلار

هزینه بازدید: پنج منات

ساعات بازدید:۱۰:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب

مسجد تازه پیر

مسجد تازه پیر

مسجد تازه پیر را می‌توان یکی از جاهای دیدنی باکو دانست. بازدید از این مسجد به کسانی که عاشق دیدن هنرهای معماری کشورهای مختلف هستند، توصیه می‌شود. ساخت این مسجد به سال ۱۹۰۵ باز می‌گردد. در آن زمان، یکی از خیرین باکو به نام نبات خانم، تصمیم به ساخت این مسجد گرفت. اما متاسفانه در حین ساخت، دار فانی را وداع گفت. پس از مدتی پسرش مسئولیت ساخت مسجد را به عهده گرفت و در سال ۱۹۱۴، ساخت آن را به پایان رساند. اما متاسفانه در سال ۱۹۱۷، انقلاب اکتبر صورت گرفت و درب‌های این مسجد به مدت حدود ۳۰ سال بسته شد. در حال حاضر اینجا تبدیل به یک جاذبه توریستی شده و انواع امکانات رفاهی، خدماتی و توریستی در آن مهیا گشته. در ضمن برای بازدید از مسجد تازه پیر باکو، نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست. این مسجد شب‌ها با نورپردازی هنرمندانه، همانند الماس می‌درخشد.

آدرس مسجد تازه پیر باکو: آذربایجان، باکو، Mirza Fatali Akhundov

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۳۸۵۵

هزینه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: ساعات اذان صبح، ظهر و مغرب

کاخ اسماعیلیه

کاخ اسماعیلیه | دیدنی های باکو
کاخ اسماعیلیه | دیدنی های باکو

شاید در ابتدا تصور کنید که ساخت این کاخ به دوران اسماعیلیه باز می‌گردد. اما اصلا اینطور نیست. موسی نقی یف، یکی از افراد مشهور و ثروتمند آذربایجان، در سال ۱۹۰۸، تصمیم به ساخت این کاخ گرفت. ساخت کاخ اسماعیلیه حدود پنج سال به طول انجامید و نهایتا در سال ۱۹۱۳ ساخت آن پایان یافت. دقیقا پنج سال پس از پایان ساخت کاخ اسماعیلیه، ارامنه باکو را تصرف کردند. در آن زمان کاخ اسماعیلیه مورد سرقت واقع شده و سپس در آتش کینه ارامنه سوخت. حدود پنج سال این کاخ متروکه و سوخته به دست فراموشی سپرده شد. نهایتا ارتان سرکیسف، در سال ۱۹۳۲، مسئولیت بازسازی و مرمت آن را عهده دار شد. حال امروزه می‌توانید از زیبایی‌های معماری و آثار داخل آن لذت ببرید. قطعا کاخ اسماعیلیه را می‌توان یادگار سختی‌های آذربایجان و شهر باکو دانست که هنوز هم پا بر جا باقی مانده.

آدرس کاخ اسماعیلیه باکو : آذربایجان، باکو، خیابان Istiglaliyyat

هزینه بازدید : ۵ منات

ساعات بازدید : ۹ صبح تا پنج عصر

کاخ خوشبختی از مکان های دیدنی باکو

کاخ خوشبختی

داستان ساخت این کاخ به اوایل سال ۱۹۱۰ میلادی باز می‌گردد. جالب است بدانید که مرتضی مختاروف، یکی از افراد ثروتمند آذربایجان، این کاخ را ساخت تا آن را در روز ولنتاین به همسر دوم خود هدیه دهد و او را سورپرایز کند. مختاروف تا سال ۱۹۲۰، به همراه همسرش در این کاخ مجلل زندگی کردند. همسر دوم مختاروف، کاخی مشابه این کاخ را زمانی در پاریس دیده بود. او با دیدن آن کاخ به همسرش گفته بود که مردمان ساکن این کاخ چقدر خوشبخت هستند. او نیز به همین دلیل کاخ خوشبختی را ساخت تا همسرش حس خوشبختی را تجربه کند. به همین دلیل است که امروزه آن را کاخ خوشبختی یا کاخ ثبت ازدواج می‌نامند. فضای داخل کاخ خوشبختی بسیار رمانتیک و از بعضی جهات غم‌انگیز است. دیدن این کاخ حتما توصیه می‌شود و قطعا می‌توان آن را جزء جاهای دیدنی باکو دانست.

آدرس کاخ خوشبختی باکو : آذربایجان، باکو، رو به روی خیابان Ashigh qarib، خیابان Murtuza Mukhtarov

هزینه بازدید: هفت منات

ساعات بازدید: ۹ صبح تا چهار عصر

سالن تئاتر اپرا و باله جمهوری آذربایجان

سالن تئاتر اپرا و باله جمهوری آذربایجان

علاوه بر سالن فیلارمونیک، سالن دیگری برای اجرای تئاتر اپرا و باله در باکو ساخته شده. معماری این بنای زیبا به دوره امپریالیستی باز می‌گردد. این سالن زیبا با نمای مشکی و زرد در سال ۱۹۱۱ به دستان هنرمند برادران میلوف و همچنین به همت برخی از نیکوکاران آذربایجان ساخته شد. این بنا در طول تاریخ کاربرد‌های زیادی داشته، اما متاسفانه در سال ۱۹۸۵، به طرز مشکوکی در آتش سوخت. اما باز هم به دست افراد نیکوکار باکو، به دوران اوج خود بازگشت. این بنا که قطعا می‌توان آن را جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی باکو دانست، بین گردشگران بسیار پرطرفدار است. معماری و حتی دکوراسیون داخلی این سالن، چشم هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. پس حتما در سفر خود به باکو از این جاذبه اغوا کننده و زیبا دیدن فرمایید.

آدرس سالن اپرا باکو: آذربایجان، باکو، خیابان bulbulb، خیابان Tolstoy

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۳۱۶۵۱

هزینه بازدید: بسته به نوع اپرا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار

ساعات بازدید: بسته به ساعت بلیت

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف و برج‌های شعله، نمادهای مدرن چشم‌نواز شهر

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف | جاهای دیدنی باکو
مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف | جاهای دیدنی باکو

معرفی جاهای دیدنی باکو را با شهر قدیمی شروع کردیم و با معرفی بناهایی به پایان می‌بریم که به عنوان نمادهای باکوی مدرن شناخته می‌شوند. یکی از زیباترین بناهای شهر باکو اثر معمارانه برجسته‌ای است از زاها حدید معمار مشهور. این سازه حیرت‌انگیز سفید رنگ با موج‌ها و انحناهای چشم‌نوازش بسیاری را فقط برای دیدن نمای منحصربه‌فردش به سوی خود جلب می‌کند. این سازه جذاب مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف رییس جمهور سابق این کشور است که امروز به نمایشگاه لوازم، اتومبیل‌ها و یادبودهای او تبدیل شده. علاوه بر این در این مرکز کنسرت و برنامه‌های هنری و فرهنگی برگزار می‌شود.

برج های شعه باکو | جاهای دیدنی باکو در شب
برج های شعه باکو | جاهای دیدنی باکو در شب

دیگر نماد باکوی مدرن، سه آسمان‌خراش شیشه‌ای آبی رنگ هستند. این آسمان‌خراش‌های باشکوه غول‌آسا ارتفاعی در حدود ۱۹۰ متر دارند و از تمام نقاط شهر خود را به رخ می‌کشند. این آسمان‌خراش‌ها با الهام از شعله‌های آتش طراحی شده‌اند و نورپردازی‌شان هم طوری است که بعد از غروب آفتاب مانند دو شعله عظیم آتش بر فراز تاریکی شهر می‌درخشند. یکی از منظره‌های جذاب باکو را وقتی در شهر قدیمی قدم بزنید و منظره‌ برج‌های شعله را در دوردست ببینید، شاهد خواهید بود. حول و حوش برج‌های شعله محل تجمع بهترین رستوران‌های شهر باکو است که برخی از آنها از جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شوند.

سخن آخر با سفرزونی‌ها

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد شهر باکو چیست؟ برخی از افراد تصور می‌کنند که باکو جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای نداده است، این در حالی است که باکو نیز تاریخی غنی و فرهنگی مشابه ایران دارد. از طرفی در طول تاریخ، دگرگونی‌های زیادی را تجربه کرده است. به همین دلیل می‌توان آثار مختلفی از فرهنگ‌های متفاوت را در آن مشاهده کرد. به نظر شما کدام یک از جاهای دیدنی باکو باید در این لیست حضور داشته باشند، اما غایب هستند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های باکو کلیک کنید.