ترکیه با جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی یکی از مقاصد محبوب گردشگری دنیا محسوب می‌شود. همسایگی آن با ایران باعث شده که سالانه تعداد بسیار زیادی از هموطنان‌مان این کشور را برای سفر، گردش و تفریح انتخاب کنند. امروز قصد داریم به یکی از جاهای دیدنی ترکیه در شهر زیبای استانبول برویم. خیابان استقلال استانبول ، معروف‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان استانبول، که آخرِ هفته‌ها، روزانه حدود سه میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. مسیری پیاده‌رو با ساختمان‌های قدیمی و مدرن که پر از مراکز خرید، رستوران‌ و کافه‌ است.

saadatrent

در هر زمان از روز و در هر روز از سال که به این خیابان بروید آن را مملو از جمعیت خواهید یافت. به هنگام قدم زدن در آن می‌توانید از تماشای موسیقی و نمایش‌های زیبای خیابانی نیز لذت ببرید. با سفرزون همراه شوید، تا با هم به این خیابان زنده و پرشور برویم و  از نزدیک با آن آشنا شویم.

خیابان استقلال در کجا قرار دارد؟

خیابان استقلال استانبول در بخش اروپایی شهر و در منطقه‌ای تاریخی به نام بی‌اوغلو واقع شده است. این خیابان با طول حدود ۴/۱ کیلومتر بین میدان تکسیم(تقسیم) و ایستگاه متروی شیشانه قرار دارد. میدان تقسیم که در انتهای شمالی آن قرار گرفته، علاوه بر توریستی بودن، محلی برای برگزاری تجمعات اعتراضی است.

آدرس خیابان استقلال استانبول روی نقشه گوگل


برای دریافت راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.


نگاهی به تاریخچه‌ی خیابان استقلال استانبول

با ورود به خیابان استقلال، ساختمان‌های تاریخی و رنگارنگ که نشان‌دهنده‌ی قدیمی بودن خیابان است، توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. نام اولیه‌ی آن «خیابان بزرگ» ( به ترکی استانبولی Cadde-i Kebir) بود. این خیابان از سال ۱۸۵۰ میلادی و در اواخر دوره‌ی عثمانی، به محلی برای سکونت خارجی‌ها تبدیل گردید.

ساختمان های خیابان استقلال استانبول
ساختمان های خیابان استقلال استانبول

تأسیس سفارت‌های متعدد در آن باعث شد که افراد زیادی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، روسیه، سوئیس و یونان در این خیابان ساکن شوند. استقرار ثروتمندان و سفیران با فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف، سبب به اوج رسیدن رشد و توسعه‌ی معماری در این خیابان گردید و هتل‌ها، عمارت‌ها، ساختمان‌های اداری، کلیساها و کنیسه‌های فراوانی در آن ساخته شد. در این زمان خیابان استقلال با نام فرانسوی Grand Rue De Pera (به معنی خیابان بزرگ پرا) شناخته می‌شد. پس از جنگ استقلال ترکیه در سال ۱۹۲۳ میلادی،  نام آن به «خیابان استقلال» تغییر یافت.

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری خیابان استقلال کدامند؟

این خیابانِ سنگفرش شده، زیبا و پر رفت و آمد پر از جاذبه‌های گردشگری است. از مراکز خرید، کافه، رستوران، شیرینی فروشی، سالن سینما، تئاتر و گرافیتی‌های روی دیوار گرفته تا ساختمان‌های قدیمی و تاریخی که می‌توانید به گشت و گذار و تفریح در آن‌ها بپردازید. اکثر ساختمان‌های موجود در خیابان استقلال استانبول، قدیمی بوده و به سبک‌های نئوگوتیک، نئوکلاسیک، هنر نو، احیای رنسانس و اولین معماری ملی ترکی ساخته شده‌اند. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های این خیابان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کلیسای سنت آنتونی پادووا (St. Anthony of Padua)

کلیسای سنت آنتونی پادووا
کلیسای سنت آنتونی پادووا

این کلیسا که در بلوک شماره‌ی ۱۷۱ خیابان استقلال قرار گرفته است برای اولین بار در سال ۱۷۲۵ توسط ایتالیایی‌های ساکن استانبول ساخته شد. ساختمان اولیه بعدها تخریب گردید و ساختمان فعلی در سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ و با سبک معماری نئوگوتیک در جای آن بنا گردید. کلیسای سنت آنتونی که با نام‌های سنت آنتونی و سنت آنتونیو دی پادووا نیز شناخته می‌شود بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک رومی در استانبول است.

 آدرس کلیسای سنت آنتونی پادووا روی نقشه گوگل

کلیسای سنت ماری دراپریس (St. Mary Draperis)

کلیسای سنت ماری دراپریس
کلیسای سنت ماری دراپریس

این کلیسا در بلوک شماره‌ی ۲۱۵ خیابان استقلال قرار دارد. یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای کاتولیک رومی در استانبول است که در سال ۱۵۸۴ میلادی تأسیس شد. ساختمان کلیسا به سبک معماری نئوکلاسیک ساخته شده است.

موزه‌ی مادام توسو (Madame Tussauds)

موزه مادام توسو استانبول
موزه مادام توسو استانبول

مادام توسو نامِ مجسمه‌سازی فرانسوی است که در سال ۱۷۶۱ میلادی در پاریس به دنیا آمد. معروفیت او به دلیل نبوغ و مهارتش در ساخت مجسمه‌های مومی از چهره‌های معروف دنیا بود. این مجسمه‌ها که به سبک رئال ساخته شده‌اند، بسیار شبیه به انسان واقعی هستند. با الهام از سبک مجسمه‌سازی مادام توسو و به احترام این هنرمند سرشناس، تاکنون موزه‌های مختلفی به نام وی در سراسر جهان ساخته شده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی، موزه‌ی مادام توسو در خیابان استقلال استانبول نیز افتتاح گردید.

موزه مادام توسو استانبول
موزه مادام توسو استانبول

در این موزه‌ی جذاب، مجسمه‌هایی از مشاهیر علمی، هنری و ورزشیِ ترکیه و جهان به نمایش گذاشته می‌شود که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و در کنار این افراد معروف عکس بگیرید.

آدرس موزه مادام توسو استانبول روی نقشه گوگل

موزه‌ی ودات ندیم تور (Yapi kredi Vedat Nedim Tor)

ودات ندیم تور یکی از هنرمندان و روشنفکران بزرگ و برجسته‌ی کشور ترکیه است که از زمان تأسیس یاپی کردی (Yapi Kredi) تا بازنشستگی خود در سال ۱۹۷۷، مسئول اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری این بانک بود. وی با برگزاری مسابقات بزرگ، انجام تحقیق، گردآوری و تألیفات متعدد در زمینه‌ی فولکلور باعث شد که یاپی کردی در بسیاری از زمینه‌ها پیشرو باشد.

موزه‌ی ودات ندیم تور
موزه ودات ندیم تور

ودات ندیم در سال ۱۹۸۵ درگذشت. پس از مرگ وی و در سال ۱۹۹۲ میلادی، موزه‌ی ودات ندیم تور با هدف ارزیابی علمی مجموعه‌های بانکی و نمایش آن‌ها برای کمک به فرهنگ کشور افتتاح گردید. در این موزه مجموعه‌ی گسترده‌ای از سکه‌ها، مدال‌ها، قلاب‌دوزی‌ها، پارچه، تسبیح، ساعت و … در معرض نمایش عموم قرار می گیرد.

موزه‌ی باشگاه ورزشی گالاتاسرای

موزه باشگاه ورزشی گالاتاسرای

اولین موزه‌ی ورزشی ترکیه است که به باشگاه ورزشی گالاتاسرای -یکی از محبوب‌ترین و پر افتخارترین باشگاه‌های ترکیه- تعلق دارد. موزه‌ی گالاتاسرای در سال ۱۸۶۸ توسط علی سامی ین، مؤسس این باشگاه، افتتاح گردید. هدف از ایجاد موزه، آگاهی رسانی در مورد تاریخ و سنت‌های باشگاه گالاتاسرای بوده است. بازدید از این مکان برای علاقه‌مندان به فوتبال بسیار جذاب خواهد بود.

موزه و خانه‌ی دراویش مولوی

خانه و موزه‌ی دراویش چرخان مولوی در انتهای جنوبی خیابان استقلال استانبول قرار دارد. این مکان در سال ۱۴۹۱ توسط یکی از بزرگان عثمانی و به عنوان مکانی برای انجام مراسم باستانی سماع تأسیس شد. ساختمان اصلی در سال ۱۷۶۵ در آتش سوخت و در سال ۱۷۹۶ ساختمان کنونی در جای آن بنا گردید. در موزه‌ی دراویش مولوی می‌توانید مجموعه‌ای از اشیا و مدارک تاریخی مربوط به دراویش و مراسم سماع را مشاهده کنید. در بخشی از این موزه، تالاری وجود دارد که هنوز هم رقص باستانی سماع در آن اجرا می‌شود که می‌توانید با خرید بلیت و اطلاع از زمان‌های اجرای آن به تماشای این رقص مسحورکننده بروید.

آدرس موزه و خانه‌ی دراویش روی نقشه گوگل

خیابان فرانسوی

یکی از خیابان‌های فرعی در خیابان استقلال استانبول است که در پشت دبیرستان قدیمی گالاتاسرای قرار دارد. نام اولیه‌ی این خیابانِ فرسوده و قدیمی، Cezayir (الجزایر) بود. در سال ۲۰۰۳ تغییراتی روی آن انجام شد و خیابان شکل جدیدی به خود گرفت. سنگ فرش جدید و رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها به رنگ‌های صورتی، قرمز و زرد که تداعی‌کننده‌ی سبک فرانسوی است، باعث شد که نام آن به «خیابان فرانسوی» تغییر کند. رنگ زیبا و چشم‌نواز ساختمان‌ها در این خیابان طویل، شیب‌دار و پلکانی اولین چیزی است که به محض ورود به آن‌جا توجه شما را به خود جلب می‌کند. خیابان فرانسوی دارای رستوران‌ها، کافه‌ها و سوغاتی فروشی‌های زیادی است. اجرای موسیقی زنده در کنار کافه‌ها و رستوران‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های جذاب این خیابان است.

پاساژ چیچک

پاساژ چیچک در خیابان استقلال استانبول و در نزدیکی میدان تقسیم قرار دارد. ساختمانِ این پاساژ از نخستین بنا‌هایی است که در زمان امپراتوری عثمانی و به سبک اروپایی در این خیابان ساخته شده است. زمینی که ساختمان پاساژ چیچک در آن قرار دارد در ابتدا متعلق به یک تئاتر بود که در آتش سوزی سال ۱۸۷۰ میلادی به طور کامل تخریب شد. پس از آن، این زمین توسط یک بانکدار یونانی خریداری و در سال ۱۸۷۶ به مرکز خرید تبدیل گردید. کلمه‌ی چیچک در ترکی استانبولی به معنای گل است.

پاساژ چیچک استانبول

پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ میلادی بسیاری از زنان اشراف‌زاده‌ی روسی به استانبول آمده و مغازه‌های گل‌فروشی خود را در این پاساژ افتتاح کردند. تعداد زیادِ مغازه‌های گل‌فروشی باعث شد که این مرکز خرید از آن زمان با نام پاساژ چیچک یا گل شناخته شود. در حال حاضر بیشتر شهرت این پاساژ به واسطه‌ی کافه‌‌ها و رستوران‌های قدیمی آن است.

ایستگاه ریلی تونل

این ایستگاه مربوط به خط متروی زیر زمینی تونل(Tunel) و یکی از جاذبه‌های خیابان استقلال است. دومین خط متروی قدیمی دنیا بعد از متروی زیرزمینی لندن که فعالیت خود را از ژانویه ۱۸۷۵ میلادی شروع کرده است. ایستگاه تونل در انتهای جنوبی خیابان استقلال استانبول قرار دارد.

آدرس ریلی تونل روی نقشه گوگل

تراموای قرمز رنگِ قدیمی استانبول

خیابان استقلال استانبول
خیابان استقلال استانبول

از دیگر جاذبه‌های خیابان استقلال استانبول می‌توان به گرافیتی‌های زیبا و رنگارنگ در کوچه پس کوچه‌های آن اشاره کرد. به تماشای نمایش و موسیقی خیابانی نشستن؛ تماشای فیلم در سینماهایی نظیر سینما اطلس (Atlas)، سینما پینک (Pink)، سینما فیتاس (Fitas) و …؛ خرید؛ عکاسی؛ پیاده‌روی و خوردن غذاهای خوشمزه‌ی ترکی نیز از جمله تفریحات گردشگران در این خیابان است.

بهترین و معروف‌ترین مراکز خرید

خیابان استقلال فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها و پاساژهای فراوانی دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید کردن در استانبول است. شعبه‌هایی از برندهای معتبر جهانی و ترک در زمینه‌ی پوشاک همچون ال سی وایکیکی (LC Waikiki)، کوتون (Koton)، اچ اند ام (H & M)، زارا (Zara)، ، منگو، گپ، آدیداس، و برندهای مطرح آرایشی و بهداشتی مانند سفورا (Saphora) در این خیابان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید.

غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه

رستوران لادس

خیابان استقلال مملو از رستوران و کافه است که می‌توانید انواع غذاهای سنتی و نوشیدنی‌های مخصوص ترکی را در آن‌ها امتحان کنید. از بهترین رستوران‌های آن می‌توان مِکان (Mekan)، الِئوس (Eleos)، مِزه با درخت لیمو (Meze By Lemon Tree)، لادس (Lades)، هالا مانتی (Hala Manti)، استانبول ۱۹۲۴، کوفتِجی رامیز (Kofteci Ramiz)، استانبول ۳۶۰، لبی دریا (Leb-I Derya)، فیچین (FIccIn) و … را نام برد.

رستوران مِزه با درخت لیمو
رستوران مِزه با درخت لیمو

کافه اسمر (Esmer)، استیرکار (Steercar)، مادو (Mado)، امیرا (Omayra)، کافه و کتابفروشی ترکی- آلمانی (Turkish-German)، مانداباتماز (Mandabatmaz) و … نیز از معروف‌ترین کافه‌های خیابان استقلال هستند که می‌توانید اوقاتی را در آن‌ها به نوشیدن چای، قهوه و لذت بردن از انواع کیک‌های خوشمزه‌ی ترکی بگذرانید.

کافه مادو
کافه مادو

در کنار این رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانید غذاهای معروف خیابانی نظیر نان سیمیت، میدیه دولما (که از ترکیب برنج و صدف تهیه می‌شود)، ذرت کبابی و بلوط بو داده را نیز امتحان کنید.

نان سیمیت
نان سیمیت

اگر بخواهید نان سیمیت را برایتان به کره و نوتلا آغشته می‌کنند و یک میان وعده عالی در حین خیابان گردی است.

نان سیمیت
نان سیمیت

میدیه دولما را داخل پوسته صدف و همراه با آبلیموی تازه سرو می‌کنند.

میدیه دولما
میدیه دولما

کلام آخر

دیدنی‌های خیابان استقلال آنقدر زیاد است که باید یک روز از سفر خود را به آن اختصاص دهید، اما ارزشِ صرفِ چنین زمانی را دارد. مطمئن باشید که بازدید از این خیابان شلوغ و پر جاذبه سفرتان را خاطره‌انگیزتر و فراموش‌نشدنی‌تر خواهد کرد.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور استانبول

برای مشاهده‌ی تورهای استانبول سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.