چابهار؛ شهری که چهارفصلش بهار است. رنگ و بوی بهاری دارد. تنها بندر اقیانوسی ایران… آب و هوایش معتدل و بهاری است. در میان کشورهای آسیای میانه نزدیک ترین راه دسترسی به آب های آزاد است. در اسکله هایش کشتی های اقیانوس پیما لنگر می‌گیرند تا تاجران سراسر جهان، به کسب و کار و بازرگانی شان برسند. اما جاذبه های تاریخی و طبیعی شهر، ابدن در سایه موقعیت بازرگانی اش قرار نمی گیرد. در این مطلب قصد داریم شما را به جاهای دیدنی چابهار ببریم و گشت و گذاری در آن برای سال ۱۴۰۱ داشته باشیم، با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

۱. کوه های مریخی چابهار ، تجربه ای فرازمینی

جاهای دیدنی چابهار
کوه های مینیاتوری یا مریخی | عکس جاهای دیدنی چابهار

شاید از هنر مینیاتور ایرانی چیزهایی شنیده یا نمونه هایی دیده باشیم؛ اما تماشای این کوه های غیرزمینی تجربه تمامن متفاوتی است. گویی نقاش چیره دست طبیعت هنر غریزی خود را بر پهنه دشت های بلوچستان پیاده کرده و با قلم موی ظریف خود چینن ناهمواری‌های خیره کننده ای را از دل خاک بیرون کشیده است. شیارها و تراش های موجود در فرم‌هایی تکرار شونده و چشم نواز از پیکره کوه ها بالا رفته‌اند و ظاهری فرازمینی به آن ها بخشیده‌اند. از همین رو به کوه‌های مریخی هم معروف اند.

در حدود ۵۰ کیلومتر که از شهر چابهار به سمت شرق برانیم می توانیم امتداد کوه های مریخی را از دوررست مشاهده کنیم. اما برای قدم گذاشتن به منطقه و لمس زیبایی آن باید به حد کافی تجهیزات لازم برای سنگ نوردی همراه داشته باشیم.

جالب است بدانید جاذبه مریخی این کو‌ه‌ها بهانه‌ای برای ساخت فیلم‌‌های فضایی شده است. در این زمینه می‌توان به فیلم معروف سیاه سرخ اشاره کرد. به همین دلیل گشت‌و‌گذار در کوه‌ های مریخی چابهار برای گردشگرانی که به دنبال جاهای دیدنی ایران با جاذبه‌های خاص می‌گردند، خالی از لطف نخواهد بود.

اطلاعات بازدید از کوه‌ های مریخی چابهار : 

آدرس کوه های تاریخی چابهار : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، کیلومتر ۴۰ جاده چابهار به گواتر

مسیر دسترسی به کوه های تاریخی چابهار : برای رسیدن به کوه های مریخی باید به جاده چابهار-گواتر بروید و بعد از طی کردن حدود ۴۰ کیلومتر می‌توانید این جاذبه دیدنی را ببینید.

 

۲. غارهای سه گانه تیس چابهار ، مذبحی باستانی

جاهای دیدنی چابهار
مجموعه سه گانه ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی | عکس جاهای دیدنی چابهار

 مجموعه سه گانه ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در روستای باستانی تیس در فاصله ۹ کیلومتری شمال غربی چابهار، از دیگر جاهای دیدنی چابهار است. در صورتی که علاقه به تاریخ دارید حتما ازین جاذبه چشمگیر این شهر تاریخی دیدن کنید. به خصوص برای بازدیدکنندگانی که علاقه خاصی به آیین‌های قومی و تشریفات باستانی دارند. چرا که به گفته بومیان آنجا این غارها پرستشگاه‌هایی برای ذبح قربانی بوده و نامگذاری آن نیز کاملن مؤید این مطلب است. در زبان بلوچی “بان” به معنی مرد خداپرست و “مسیتی” به معنی پرستشگاه است.

برای شما گفتیم که غارهای سه گانه از مجموع ۲ غار مصنوعی و یک غار طبیعی تشکیل شده‌اند. به لطف این شرایط هر کدام از این غارها جاذبه‌ای خاص از غارنوردی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند.

غار اول از مجموعه سه گانه غارهای تیس

اولین غار از این مجموعه‌ غارها، طبیعی است و اندازه کوچک‌تری نسبت به ۲غار دیگر دارد. در این مکان آرامگاه گچی ساخته شده است. اهالی این منطقه به این آرامگاه، بان مسیتی می‌گویند. این نام رفته‌رفته تغییر پیدا کرده تا این غارها امروزه با نام تیس شناخته شوند. دیوارهای این آرامگاه با نشانه‌هایی از خط هندی و گجراتی مزین شده است. این نشانه‌ها به رنگ قرمز و بنفش هستند و هر کدام مفهوم خاصی را برای ساکنین قدیم این منطقه داشته‌اند.

دومین غار از مجموعه سه گانه غارهای تیس

حدود ۷ متر دور از غار اول، غار دیگری خودنمایی می‌کند. ورودی این غار چیزی حدود ۸۰ متر ارتفاع دارد. انتهای این غار نیز کاملاً‌ بن‌بست است. گفته می‌شود که در روزگاران قدیم این غار به سومین غار از مجموعه غارهای سه‌ گانه تیس راه داشته است. برخی دیگر از اهالی نیز بر این باور هستند که انتهای غار دوم به سردابه‌های زیرزمینی و مقبره‌های ساکنین قدیم این ناحیه ارتباط داشته است. این شرایط سیاحت در این غارها را به گشت‌و‌گذار هیجان‌انگیزی تبدیل می‌کند که گردشگران ماجراجو قدر آن را به‌خوبی‌ می‌دانند.

سومین غار از مجموعه سه گانه غارهای تیس

پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در غارهای اول و دوم، به غار سومی می‌رسید که حدود ۵۰ متر دورتر از نخستین غار این مجموعه‌ است. این غار در قسمت چپ قرار دارد و با دهانه‌ای ۲۰ متری، گردشگران را به داخل آن هدایت می‌کند.

اطلاعات بازدید از غارهای سه گانه تیس :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس غارهای سه گانه تیس : سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس

مسیر دسترسی غارهای سه گانه تیس : برای رفتن به این غارها، از چابهار ابتدا وارد روستای تیس شوید و به سمت شمال شرق روستا بروید.

۳. بندر گواتر ، خلیجی در ته دنیا 

آیا تجربه ایستادن در نقطه صفر مرزی را دارید؟ آن هم از نوع ساحلی اش؟! جایی که تنها خشکی و آبیِ دریا نیستند که توسط خط ساحلی از هم جدا شوند. یک خط مرزی نامرئی هم وجود دارد که خاک دو کشور را از هم جدا می کند. هنگامی که در ساحل خلیج گواتر می‌ایستید، در آرامشی باورنکردنی خاک پاکستان هم در میدان دیدتان است.

دیدنی‌ های چابهار
بندر گواتر | دیدنی‌ های چابهار

خلیج گواتر، خلیج نسبتن کوچکی در طول ساحل مکران در کرانه دریای عمان است که به لحاظ جغرافیایی جنوب شرقی ترین نقطه ایران به حساب می آید. در این منطقه عبور و مرور ساکنان محلی به پاکستان و بالعکس وجود دارد و با قایق نیم ساعت تا پاکستان راه است. لذا با توجه به موقعیت سیاسی-جغرافیایی خاص منطقه برای کمپینگ و رفت و آمد در محدوده ساحلی نیاز به هماهنگی حضوری با مأموران گارد ساحلی است.

خلیج گواتر در همسایگی جنگل‌های حرا واقع شده است. منطقه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم توسط محیط زیست، حفاظت می‌شود. در نتیجه منظره‌‌ای تماشایی و طبیعتی بکر دارد.

اطلاعات بازدید از بندر گواتر چابهار :

آدرس بندر گواتر : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، گواتر

مسیر دسترسی به بندر گواتر : بندر گواتر در منتهی الیه جنوب شرقی ایران و در آخرین نقطه مرزی که چابهار به مرز پاکستان می‌رسد قرار دارد. از برای رسیدن به گواتر، از چابهار با ماشین کمتر از یک ساعت راه است.

 

۴. تالاب لیپار ، از جاهای دیدنی چابهار که هرگز فراموش نخواهید کرد

در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر به تالابی برمی خوریم که در عین ناباوری به رنگ صورتی است و از جاهای دیدنی چابهار است که نباید از دست بدهید. در دنیا فقط ۴ تالاب هستند که به خاطر رنگشان از سایرین متمایز شده اند و تالاب لیپار یکی از آن هاست. رنگ صورتی این تالاب که به دلیل وجود پلانکتون های گیاهی در آب های حاشیه ای دریای عمان ایجاد شده برای هر بییننده ای تعجب آور است. علاوه بر آن پوشش گیاهی خاص منطقه و زیست برخی گونه های جانوری نظیر فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی در جوار آن، جاذبه آن را دو چندان ساخته است.

عکس جاهای دیدنی چابهار
عکس جاهای دیدنی چابهار

در کنار این زیبایی های طبیعی وجود مجتمعی توریستی مجهز به سالن های ویژه پذیرایی، سوئیت ها و سکوی مخصوص رصد ستارگان، برای اقامت راحت تر بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

این تالاب جایگاه ویژه‌ای در بین گیاه‌شناسان دارد. دلیل این امر را می‌توان در وجود ۴۶ گونه جلبک‌ دریایی دانست که در تالاب لیپار رشد می‌کنند. تمامی این جلبک‌ها از گونه‌های خاص هستند که در کمتر تالابی نظیر آن‌ها پیدا می‌شود. به لطف وجود این جلبک‌ها، ماهی‌های بسیار متنوعی در این تالاب پرورش یافته‌اند. بیشتر از ۸۵ گونه ماهی در تالاب لیپار سرشماری شده است. اگر اهل ماهیگیری هستید و به دنیای زیر آب علاقه دارید، تالاب لیپار را به برنامه چابهارگردی خود اضافه کنید.

اطلاعات بازدید از تالاب لیپار  چابهار‌ :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تالاب لیپار : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر

مسیر دسترسی به تالاب لیپار : برای رسیدن به تالاب باید از جاده ساحلی چابهار به گواتر بروید و بعد از روستای رمین، به این ساحل می‌رسید. ساحل لیپار حدود ۱۵ کیلومتر از مرکز بندر چابهار فاصله دارد.

 

۵. کوه گِل افشان چابهار ، چشمه ای از گِل خروشان

تپه ای را در نظر بگیرید شبیه به یک کوه فعال آتشفشان که به جای مواد مذاب از دهانه آن، گِلی خاکستری رنگ و شفابخش می جوشد. این یک خیال پردازی محض نیست. در کوه گل افشان چابهار این تخیل به واقعیت بدل شده. در جنوب جاده کهیر-زرآباد نرسیده به روستای تنگ، مشهورترین کوه های گل افشان بلوچستان به چشم می خورند. مجموعه ای از چند تپه با ارتفاع متفاوت که هم اکنون فقط یکی از آن ها فعال است. حتما این جاذبه را در لیست جاهای دیدنی چابهار در سفر به این منطقه فراموش نکنید.

اگر فصل بارندگی نباشد بالا رفتن از کوه تقریبا راحت است. در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گِل پوشیده شده است و در بازه های زمانی چند دقیقه‌ای، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به شلیک گلوله، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می‌شود. احتمالن تمام این کوه در طول سالیان دراز بر اثر فعالیت این چشمه ایجاد شده باشد. اما نکته جالب تر، اثرات شفابخش این گل‌هاست که در درمان بیماری‌هایی نظیر دردهای مفاصل، ستون فقرات و بیماری های عصبی مؤثر است. در سفرتان به چابهار، بازدید از این منطقه را در لیست مناطق دیدنی چابهار که باید آن‌ها را ببینید داشته باشید.

اطلاعات بازدید از کوه گل افشان  چابهار :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کوه گل افشان : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، بندر تنگ و کوه گل­ افشان

مسیر دسترسی به کوه گل افشان : کوه ­های گل ­افشان در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری بندر چابهار است. بنابراین شما ساکن هر کجای ایران که باشید باید خودتان را به چابهار برسانید و از آنجا به بندر تنگ و کوه گل­ افشان بروید. برای رسیدن به کوه باید از چاله‌­ای ۲ متری که در فاصله ۲۰۰ متری کوه وجود دارد عبور کرد. اگر فصل بارندگی نباشد بالا رفتن از کوه کار سختی نیست. به بالاترین نقطه کوه که برسید چاله­‌ای پر از گل به قطر یک متر و عمق نیم مترمی‌بینید.

برای تعریف از این جاذبه گردشگری کافی است به این نکته اشاره کنیم که کوه گِل افشان، بزرگ‌ترین کوه در نوع خود در تمامی دنیاست. کوهی که از آن صحبت می‌کنیم بیشتر از ۵۰۰ متر ارتفاع دارد. ناگفته نماند بسته به زمانی که عزم سفر به چابهار را کرده باشید، ممکن است بعضی از کوه‌های این منطقه خاموش باشد. با این حال غم به دل خود راه ندهید چرا که تجربه ثابت کرده دست کم یک یا چند کوه گِل افشانِ روشن را در این منطقه پیدا خواهید کرد.

 

۶. منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات ، یادگاری از دوره ژوراسیک

در نزدیکی چابهار و در باهوکلات، زیستگاه گاندوهاست. شهر پر جاذبه چابهار با وجود این همه عجایب طبیعی و باستانی در محدوده خود، شاید فقط بازمانده ای زنده از نسل دایناسورها را کم داشته که به لطف تمساح گاندو از آن هم بی نصیب نمانده! زیستگاه گاندو این تمساح پوزه کوتاه رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان چابهار است. گاندو تنها تمساح بومی ایران است که در این منطقه حفاظت شده که به نام خود اوست زندگی می کند. در این منطقه برکه هایی وجود دارد که هرکدام توسط یک یا چند تمساح اشغال شده و با توجه به موقعیت هر یک، اسم خاصی دارد. اگر عاشق حیات وحش یا از طرفداران پروپاقرص راز بقا هستید از دیدن گاندو غفلت نکنید.

برای تماشای این تمساح‌ها باید راه ۲ رودخانه اصلیِ این منطقه را در پیش بگیرید. این رودخانه‌ها با نام‌های کاجو و سرباز شناخته می‌شوند. ناگفته نماند در کنار گاندوهای وحشی، حیوانات دیگری نیز در این منطقه روزگار می‌گذرانند. در نتیجه احتمال زیادی وجود دارد که در حین گشت‌و‌گذار در منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات، چشم شما به جمال سنجاب‌های بامزه، شغال‌های وحشی، روباه، سیاهگوش و خدنگ روشن شود. در حین گشت‌و‌گذار در این ناحیه از آسمان بالای سرتان غافل نشوید. عقاب شاهی، هوبره، مرغ سقای پاخاکستری و کاکایی آسمان این منطقه را زیر سلطه دارند.

اطلاعات بازدید از منطقه حفاظت شده گاندو :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس منطقه حفاظت شده گاندو : استان سیستان و بلوچستان، باهوکلات، منطقه حفاظت شده گاندو

مسیر دسترسی به منطقه حفاظت شده گاندو : برای رسیدن به این منطقه می‌توانید راهی چابهار شوید و در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان چابهار، این منطقه را ببینید که در منتهی الیه گوشه جنوب شرقی کشور، در طول مرز ایران و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

منطقه حفاظت شده گاندو | از جاهای دیدنی چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو | مناطق دیدنی چابهار

۷. ساحل صخره‌ای چابهار ؛ تکه‌ای از بهشت

دیدنی‌ های چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار به نام ساحل دریا بزرگ چابهار نیز شناخته می‌شود. این ساحل را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست و در برابر این حجم از شگفتی انگشت به دهان ماند. ساحلی صخره‌ای که بر روی آن خزه‌های کوچک و سبزرنگی نقش بسته و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. نزدیکی ساحل دریا بزرگ با دریای عمان، باعث شده تا آب با دیواره صخره‌ها برخورد کند و موج فشان‌های بی‌نظیری به وجود آورد. تصویری که اگر فقط یکبار آن را ببینید، هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود. صدای برخورد آب با صخره‌ها، آبی نقره‌گون دریا و آرامش بی مثال آن، حرکت خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌های کوچک و… همه باعث شده‌اند که این ساحل زیبا، جزو برجسته‌ترین مکان های دیدنی چابهار باشد.

عکس جاهای دیدنی چابهار
عکس جاهای دیدنی چابهار

بدون اغراق می‌توان گفت یکی از زیباترین مقاصد گردشگری و دیدنی‌ های چابهار ، ساحل صخره‌ای چابهار است. این شهر مکانی متفاوت، زیبا و بی‌نظیر است که ساحل صخره‌ای آن، این تفاوت و زیبایی را خاص‌تر می‌کند.

جالب است بدانید در زمان وزش بادهای فصلی، جزرومد‌های بیشتری در این منطقه انجام می‌شود. جالب‌تر اینکه طول امواج نیز در این فصل‌ها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. موج‌های خروشانی به ارتفاع بیشتر از ۱۵ متر از دریا بلند می‌شوند و به صخره‌های این ساحل یورش می‌برند. تماشای نبرد امواج خروشان و صخره‌‌ها، موهبتی است که فقط در ساحل صخره‌ای چابهار نصیب گردشگران می‌شود. گاهی اوقات نیز خشم دریا فروکش می‌کند. در چنین شرایطی مرغ‌های دریایی بر کرانه این ساحل بال می‌گسترانند و منظره‌‌‌ای تماشایی از هنرنمایی مادر طبیعت پیش روی گردشگران قرار می‌دهند.

اطلاعات بازدید از ساحل صخره‌ای چابهار:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس ساحل صخره‌ای چابهار : سیستان و بلوچستان، جاده چابهار، رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ

مسیر دسترسی ٰبه ساحل صخره‌ای چابهار : بعد از رسیدن به چابهار و در مسیر چابهار-رمین ، ‌توانید مجموعه تفریحی جذاب و دیدنی دریا بزرگ را ببینید.

 

۸. روستای درک ؛ هنرنمایی شگفت‌انگیز خالق

روستای درک | مکان‌ های دیدنی چابهار
روستای درک | مکان‌ های دیدنی چابهار

اگر اهل روستاگردی و کشف مکان‌های جذاب و شگفت‌انگیز هستید، حتما به روستای درک در چابهار سفر کنید. این روستا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی چابهار است که زیبایی فوق‌العاده‌اش، چشمتان را خیره می‌کند. روستای دیدنی درک در زرآباد چابهار قرار گرفته که تصویری رویایی و باورنکردی را پیش رویتان به نمایش می‌گذارد. در این روستا ساحل صخره‌ای، ساحل ماسه‌ای، ساحل شنی و ساحل مرجانی در فاصله‌های کوتاهی از هم قرار دارند که تماشای آن‌ها بی‌نظیر است‌. در روستای دیدنی و بکر درک، می‌توانید مجموعه‌ای از درختان گرمسیری، نخل، ذرت و بوته‌های هندوانه، درختان موز و… را ببینید. یکی از شگفتی‌های روستای درک، وجود چاه‌هایی با آب شیرین و زلال، آن هم در مجاورت دریاست!

طبیعت درک بی‌اندازه زیباست و وجود تپه‌های ماسه‌ای، ساحل مرجانی، کوه، جنگل و دریا در کنار هم، منظره غروب طلایی خورشید و دیگر شگفتی‌های این روستا، آن را زیباتر کرده است. می‌توان گفت روستای درک، از جمله مکان‌هایی است که باید پیش از مرگ آن را دید!

درک، روستایی است که در همسایگی شهرستان کنارک واقع شده. انصافاً باید اعتراف کنیم این روستا ممکن است کمی از چابهار دورتر باشد، اما زیبایی‌های روستای درک به اندازه‌ای است که ارزش دارد رنج سفر به این روستا را به جان بخرید. درک یکی جاهای دیدنی چابهار است که همزمان می‌توانید در آن به تماشا غروب خورشید در افق دریا و کویر بنشینید. در نتیجه اگر اهل عکاسی هستید و می‌خواهید سلفی‌ها خاصی بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی حسابی خودنمایی کنید، روستای درک را به برنامه چابهارگردی خود اضافه نمایید.

اطلاعات بازدید از روستای درک :

آدرس روستای درک : استان سیستان و بلوچستان، شهر کنارک، بخش زرآباد، دهستان زرآباد شرقی

مسیر دسترسی به روستای درک : برای رسیدن به این روستا باید از چابهار و کنارک حرکت کنید و راه روستای زرآباد را در پیش بگیرید. برای راحت‌تر رسیدن از محلی‌های آنجا سوال کنید تا مسیر درست را به شما نشان دهند.

 

۹. روستای شیرگواز ؛ هندوستان کوچک

عکس جاهای دیدنی چابهار
عکس جاهای دیدنی چابهار

یکی از دیدنی‌های اطراف چابهار که در باهوکلات است می‌توان به روستای شیرگواز اشاره کرد که طبیعت بی‌نظیر و زیستگاه‌های فراوان آن برای حیوانات، مشهور است. نام این روستا را از دو حیوان وحشی، یعنی شیر و گراز گرفته‌اند. طبیعت روستا و رودی که از میان آن می‌گذرد، فضا را برای کشاورزی، باغداری و دامداری فراهم کرده. محصولات فراوانی در شیرگواز کشت می‌شود که از آن جمله می‌توان به موز، انبه، پاپایا و دیگر میوه‌های خوش طعم استوایی اشاره کرد. اگر قهوه دوست دارید، باید بدانید که یکی از مرغوب‌ترین انواع قهوه‌ها در روستای دیدنی شیرگواز کشت می‌شود.

اگر به روستای شیرگواز سفر کنید، شانس دیدن حیواناتی همچون گرگ، کفتار، تمساح (گاندو) و کله بز، سنجاب بلوچی (سنجاب راه راه )، طاووس، کبک و قرقاول را دارید.

مردم مهربان و خونگرم روستا از شما با رویی گشاده استقبال می‌کنند و باید بدانید که سفرتان به این روستا ماندگار و خاطره‌انگیز خواهد شد.

همان‌گونه که می‌دانید، چابهار آب‌و‌هوای خشکی دارد. با این حال از آنجایی که رسم داریم همراهان خود را با جاهای خوش آب‌و‌هوای ایران آشنا کنیم، این اطمینان را به شما بدهیم که شیرگواز به‌رغم قرارگرفتن در استان سیستان و بلوچستان، آب‌و‌هوای معتدل‌تری دارد. دلیل این آب‌و‌هوای خوش را می‌توان در رودی دانست که از دل روستا شیرگواز می‌گذرد.

اطلاعات بازدید از روستای شیرگواز :

آدرس روستای شیرگواز : استان سیستان و بلوچستان، باهوکلات، روستای شیرگواز

مسیر دسترسی به روستای شیرگواز : این روستا از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان است که در دهستان باهوکلات قرار دارد.

 

۱۰. روستای رمین ؛ روستای دوستداران کتاب

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی چابهار که جزو زیباترین مناطق آن به شمار می‌رود، روستای رمین است که در فاصله هفت کیلومتری از بندر چابهار قرار دارد. طبیعت بکر این روستای بی‌نظیر و دیدنی، باعث شده تا به مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. در این روستای زیبا می‌توانید شگفتی‌های طبیعت را نظاره کنید. کوه‌های مینیاتوری با تراش‌های بی‌نظیر، تالاب بزرگ لیپار با درختچه‌های تماشایی حرا و گز، درخت مکر زنان و … از جمله هنرنمایی‌های طبیعت در روستای رمین است. صنایع دستی این روستا نیز آنقدر زیبا و دیدنی است که با دیدن آن‌ها در جایتان میخکوب می‌شوید.

از نکات جالبی که این روستا را برجسته می‌کند، شناخته شدن آن در زمره ۱۰ روستای برتر دوستدار کتاب و کتابخوانی است. پیشنهاد می‌شود که دیدن این روستای مهم را از دست ندهید.

رمین به لحاظ وسعت نیز یکی از روستاهای وسیع این سرزمین به حساب می‌آید. این روستا با مساحت حدودی ۳۷۸ هکتار، نزدیک به ۳۵۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است. به لطف مساحت زیاد و جمعیت انبوه، رمین به روستایی تبدیل شده که جاذبه‌های متنوعی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. بیشتر اهالی رمین با صید ماهی روزگار می‌گذرانند. این روستا سومین رتبه تولید تن ماهی ایران را در اختیار دارد. در نتیجه اگر اهل خوردن ماهی‌های خوشمزه هستید و می‌خواهید با مراحل تولید تن ماهی آشنا شوید، رمین انتخاب مناسبی برای شماست.

اطلاعات بازدید از روستای رمین چابهار :

آدرس روستای رمین چابهار : استان سیستان و بلوچستان،، چابهار، ۱۲ کیلومتری شرق چابهار

مسیر دسترسی به روستای رمین : برای رسیدن به این روستای زیبا باید از چابهار به دهستان کمبل سلیمان بروید. از لحاظ جغرافیایی روستای رمین در چابهار از شما به کوه‌های روستای تیس کوپال، از سمت غرب به چابهار و از جنوب به دریای عمان نیز می رسد.

 

۱۱. فواره بلوچستان چابهار

فواره بلوچستان | مکان‌ های دیدنی چابهار

به جرات می‌توان گفت یکی از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین منظره‌ها در چابها ر، فواره بلوچستان است. اتفاقی طبیعی و کم‌نظیر که در دریا رخ می‌دهد و تماشای آن می‌تواند ساعت‌ها شما را میخکوب کند.

فواره زیبای بلوچستان در اثر برخورد آب دریا با صخره‌های سنگی به وجود می‌آید که حفره‌های موجود در زیر صخره‌ها، باعث می‌شوند که آب دریا با فشار زیاد و همچون یک فواره بلند و دیدنی بیرون بیاید و شبیه به یک عروس سپیدپوش در آسمان برقصد.

شاید بتوانید کوه، جنگل و یا حتی دریا را در دیگر مکان‌ها بیابید، اما فواره بلوچستان را هرگز در هیچ‌کجا نخواهید دید.

پوشش از خزه صخره‌های اطراف این فواره را مزین کرده است. جریان آب با شدت زیادی از دل صخره‌ها فوران می‌کند و به ارتفاعی حدود ۱۰ متر می‌رسد. سپس این آب خروشان روی فرش خزه‌ای که صخره‌ها را پوشانده فرو می‌ریزد. نظیر چنین جاذبه‌‌ای را فقط در چابهار می‌توانید به تماشا بنشینید. خوشبختانه گشت‌و‌گذار در این فواره طبیعی کاملاً رایگان است. در نتیجه سیاحت در این منطقه برای طرفداران تفریحات رایگان چابهار، موهبتی است که باید قدر آن را بدانند.

اطلاعات بازدید از فواره بلوچستان :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس ٰفواره بلوچستان : استان سیستان و بلوچستان، چابهار

 

۱۲. موزه محلی چابهار ؛ غنی و پرمغز

اگر اهل موزه‌گردی و شناخت شهرها، مردمان و فرهنگ‌ها هستید، موزه محلی چابهار این نیاز را برایتان برطرف کرده است.

این موزه دارای چند بخش است که در ساختمان زیبا و قدیمی به یادگار مانده از دوران قاجار قرار گرفته‌. بخش‌های موزه محلی چابهار به پیش از تاریخ، تاریخی، معاصر و مردم‌شناسی تقسیم می‌شود. هر یک از این بخش‌ها با زیبایی خاص و منحصر به فردی بنا شده است و آثار زیبایی را درون خود جای داده‌اند. موزه محلی و تاریخی چابهار، بهترین مکان برای موزه‌ دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ است.

قسمتی از این موزه به تندیس‌هایی از اهالی بومی در روزگاران دور اختصاص دارد. به لطف این تندیس‌ها، حس‌و‌حال زندگی مردمان قدیم این منطقه در ذهن گردشگران تداعی می‌شود. در موزه محلی چابهار فرصتی برای آشنایی با پوشش سنتی اهالی این دیار، فرهنگ مردمان این منطقه و پیشه‌ای که با آن روزگار می‌گذراندند، پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مناطق دیدنی چابهار
موزه محلی چابهار

اطلاعات بازدید از موزه محلی چابهار :

قیمت بلیت: ۵ هزار تومان

ساعت بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و بعد از آن از ساعت ۱۶ تا ۲۰. شش ماهه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و بعد از آن از ساعت ۱۵ تا ۱۹

آدرس موزه محلی چابهار : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، خیابان دریا، ساختمان فرمانداری

 

۱۳. مسجد جامع دزک ؛ بنای زیبای خشت و گل

از دیگر جاهای دیدنی چابهار که به زیبایی شهره‌ است، می‌توان به مسجد جامع دزک اشاره کرد. این مسجد تاریخی به سبک مساجد اولیه اسلامی بنا شده و مصالح به کار رفته در آن شامل خشت، گل، تنه درخت خرما و گز ساخته شده است.

درباره زمان ساخت مسجد، اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما معماری ساده، نداشتن کتیبه و وجود شبستان‌های ستون‌دار، به ما می‌گویند که قدمت مسجد جامع دزک به دوران صفویه باز می‌گردد.

اگر به چابهار و سراوان سفر می‌کنید، حتما از این مسجد تاریخی و قدیمی دیدن کنید.

مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم در ۱۳۷۷ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. به لطف این شرایط، مسجد جامع دزک در شرایط مناسبی برای گردشگری قرار دارد و آینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ غنی مردمان این منطقه را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این مسجد همانند بسیاری از عمارت‌های قدیمی جنوب ایران، دارای ۲ شبستان زمستانی و تابستانی است. این شبستان‌ها بر روی ستون‌های ضخیم و مستحکمی قرار دارند. جالب است بدانید به لطف این معماری، گرمای هوای تابستان در این مسجد

اطلاعات بازدید از مسجد جامع دزک :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مسجد جامع دزک : استان سیستان و بلوچستان، سراوان، مسجد جامع دزک

 

۱۴. درخت مکرزن؛ انجیر معابد

عکس جاهای دیدنی چابهار

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ چابهار درخت مکرزن در شهرهای چابهار و نیک شهر است. درختی تنومند، قدیمی و شگفت‌انگیز که با نام‌های دیگری مانند انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز شناخته می‌شود.

اصل این گیاه مربوط به هند شرقی است و از شگفتی‌های آن داشتن برگ‌های بسیار پهن و شاخه‌هایی رو به پایین است که در میان شن‌ها ریشه می‌دواند.

اگر قصد سفر به چابهار زیبا را دارید، فرصت تماشای درخت عجیب مکرزن را از دست ندهید.

برای تعریف از جاذبه‌های این درخت کافی است به این نکته اشاره کنیم که بیشتر از یک سده عمر دارد. ماجرای استقامت این درخت داستان جالبی دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست. دانه‌های درختی که از آن صحبت می‌کنیم روی زمین میفتد و ریشه می‌دواند. در نتیجه شاخه‌های جدیدی دور این درخت را فرا می‌گیرد تا درخت مکرزن همچنان به عمر خود در این سرزمین گرم‌و‌خشک ادامه دهد و به نمادی از استقامت برای مردمان این سرزمین تبدیل شود.

۱۵. مسجد جامع تیس چابهار ؛ دومین مسجد ایران پس از اسلام

جاهای دیدنی چابهار
مسجد جامع تیس | عکس جاهای دیدنی چابهار

مسجد جامع تیس، از جمله مساجد تاریخی ایران است که به سبب قدمت و زیبایی هنر و معماری، اهمیت فراوانی دارد. این مسجد زیبا و دیدنی در روستای تاریخی تیس بنا شده و قدمت آن به دوره صدر اسلام باز می‌گردد. برخی بر این باورند که مسجد جامع تیس، دومین مسجد در ایران پس از اسلام است.

سبک معماری این مسجد، شبیه به مساجد هند و پاکستان است و زیبایی خیره‌کننده آن، می‌تواند ساعت‌ها شما را به تماشا وا دارد.

مسجد جامع تیس دارای یک مناره است و به همین سبب با نام مسجد تک مناره‌ای هم شناخته می‌شود.

روایت‌هایی نیز درباره این مسجد وجود دارد که دیرینگی آن را به ۱۲۵۰ سال قبل نسبت می‌دهد. خوشبختانه به‌رغم گذشت سال‌های زیاد، مسجد جامع تیس در وضعیت مناسبی برای گردشگری قرار دارد. به لطف معماری هندی پاکستانی این مسجد، گردشگران با حضور در آن فرصتی برای آشنایی با معماری سایر کشورهای مسلمان پیدا می‌کنند.

مناطق دیدنی چابهار
مناطق دیدنی چابهار

رنگ‌های سبز و قرمز به کار رفته در گنبدها و مناره و شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم درب‌ها با رنگ‌های متنوع، زیبایی این مسجد تاریخی و ارزشمند را چندین برابر کرده است.

مسجد جامع تیس از آن دسته جاهایی است که باید آن را از نزدیک ببینید تا حق زیبایی و خاص بودنش برایتان ادا شود.

اطلاعات بازدید از مسجد جامع تیس :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مسجد جامع تیس : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، تیس

 

۱۶. ساحل بریس، زیباترین و خطرناک‌ترین ساحل ایران

جاهای دیدنی چابهار

ساحل بریس بخشی از سواحل مکران است و در مجاورت با دریای عمان قرار دارد. این ساحل بندر صیادان محلی هم محسوب می‌شود. با ارتفاع ده متر از سطح دریا، محل صید انواع ماهی و شاه‌میگو است و برای لنگرانداختن لنج‌ها و کشتی‌ها جای بسیار مناسبی است. بریس آخرین بندر چابهار است که در نقطه صفر مرزی دریایی قرار گرفته. اگر روزی در سفرنامه چابهار خود قصد رفتن به ساحل بریس را داشتید‌، در زمان حضور در این ساحل، نهایت دقت را داشته باشید. صخره‌های مرتفع مرجانی آن،‌ ایمنی کامل را ندارد و ممکن است خطرآفرین باشند. سعی کنید تا بیشترین حد ممکن از نزدیک شدن به لبه‌ی این صخره‌ها دوری کنید.
در کنار این ساحل زیبا یکی از مناطق بکر چابهار به نام کوه‌ های مریخی قرار دارد.

ساحل بریس دیدنی‌های بی‌شماری دارد. با این حال بعید می‌دانیم هیچ‌کدام از ان دیدنی‌ها به پای پدیده موج‌فشان در این ساحل برسند. قسمتی از این ساحل را صخره‌های بلند و مستحکمی پوشانده است. موج‌های خروشان دریا به این صخره‌ها برخورد می‌کنند و از بین حفره‌های آن‌ها با شدت زیادی به آسمان پاشیده می‌شوند. به همین دلیل به این پدیده، موج‌فشان می‌گویند. جالب است بدانید ساحل بریس با بسیاری از جاهای دیدنی چابهار همسایه است. روستا تاریخی بریس یکی از نزدیک‌ترینِ این مکان‌هاست. این روستا بیشتر از ۵۰۰ سال دیرینگی دارد. در نتیجه اگر اهل گشت‌و‌گذار در روستاهای قدیمی ایران هستید، حضور در این ساحل را به فال نیک بگیرید و سری به روستا بریس بزنید.

اطلاعات بازدید از ساحل بریس:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس ساحل بریس:‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۶۰ کیلومتری جنوب شرق چابهار

مسیر دسترسی به ساحل بریس:‌ جاده‌ی چابهار – بریس یکی از زیبا‌ترین و دیدنی‌ترین جاده‌های چابهار است. این جاده در کنار دریای عمان قرار گرفته و از نمایی بی‌نظیر بهره می‌برد. برای عبور از این جاده، از شهر چابهار خارج شوید، به سمت شرق حرکت کنید و از رانندگی و دیدن طبیعت بی‌نظیر جاده لذت ببرید.

 

۱۷. جنگل حرا چابهار، گشتی در هزارتوی طبیعت

جاهای دیدنی چابهار

در نزدیکی رودخانه باهوکلات و ناحیه ساحلی خلیج گواتر، جنگل حرا چابهار قرار گرفته است. جنگل حرا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چابهار است که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر دوست دارید ساعاتی از سفر خود را در مناطق گردشی و تفریحات چابهار بگذرانید، جنگل حرا ناب‌ترین و بکر‌ترین صحنه‌ها و طبیعت‌ را برای شما دارد.
در جنگل حرا می‌توانید مشغول قایق‌سواری شوید و گشتی به‌یادماندنی در مناظر زیبای این جنگل داشته باشید.

جنگل حرا در جاده چابهار گواتر خودنمایی می‌کند. این جنگل منظره‌ای زیبا به جاده داده که نظیر آن را در کمتر جایی از ایران سراغ داریم. از آنجایی که هر کجا صحبت از جنگل باشد، حیوانات نیز راه خود را به آن پیدا می‌کنند، جنگل حرا چابهار به پناهگاهی برای دلفین‌های بازیگوش تبدیل شده است. لاک‌پشت‌های مهربان و مرغ‌های دریایی خو‌ش‌الحان نیز در گوشه‌‌و‌کنار این جنگل مشاهده می‌شود.

اطلاعات بازدید از جنگل حرا چابهار:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس جنگل حرا:‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ناحیه ساحلی خلیج گواتر

مسیر دسترسی به جنگل حرا:‌ برای رفتن به جنگل حرا چابهار باید به خلیج گواتر بروید. در نزدیکی رودخانه باهوکلات، جایی که این رودخانه به جنگل حرا می‌ریزد، جنگل حرا قرار دارد.

 

۱۸. خلیج پزم، انعکاسی از آب و خورشید و زیبایی

جاهای دیدنی چابهار

خلیج پزم یکی از دیدنی‌های جذاب چابهار است. این خلیج بسیار شبیه به خلیج چابهار است با این تفاوت که از نظر اندازه، تقریبا نصف خلیج چابهار وسعت دارد. ارتفاع دماغه‌ی ساحل پزم کمتر از ارتفاع دماغه بریس است و نمایی مشابه با آن دارد. ساحل بریس ساحلی بزرگ و زیباست که قسمتی از آن ماسه‌ای و قسمت دیگر خلیج صخره‌ای است. طاق صخره‌ای زیبای این خلیج به قدری زیبا و منحصر‌به‌فرد است که نمونه‌ی مشابه دیگری در هیچ یک از مناطق ایران پیدا نخواهید کرد.

جالب است بدانید به این خلیج، تیاب هم می‌گویند. جالب‌تر اینکه تیاب در زبان محلی، ساحل معنی می‌دهد. خلیج پزم در کنار جاذبه‌های گردشگری، به لحاظ استراتژیک نیز یکی از مکان‌های مهم جنوب ایران به حساب می‌آید. برای اثبات این ادعا کافی است به پادگان کنارک اشاره کنیم که در همسایگی خلیج پزم خودنمایی می‌کند. این پادگان، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در خاورمیانه به حساب می‌آید.

اطلاعات بازدید از خلیج پزم:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خلیج پزم:‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۵۰ کیلومتری چابهار، به سمت کنارک، ده کیلومتری کنارک

مسیر دسترسی به خلیج پزم:‌ برای رسیدن به خلیج پزم، از چابهار به سمت شرق بروید. بعد از ۶۰ کیلومتر رانندگی و با عبور از بندر کنارک، به خلیج پزم خواهید رسید. وقتی که از کنار اسکله لنج‌های صیادی گذشتید، مقابل خود یکی از زیبا‌ترین سواحل دریای عمان را خواهید دید.

 

۱۹. آرامگاه سید غلام رسول | آرامگاهی به سبک هندی

آرامگاه سید غلام رسول از جمله آثار ملی ایران و جاهای دیدنی چابهار است. این آرامگاه در بلوار شهید ریگی چابهار قرار دارد. آرامگاه سید غلام رسول همان طور که می‌توانید حدس بزنید، محل دفن فردی با نام سید غلام رسول است. سید غلام رسول از جمله افراد معروف و خوش‌نام در چابهار بود. اول در سال ۴۵۶ هجری قمری در منطقه چابهار زندگی می‌کرد. وی فردی بسیار نامی در چابهار بود و افراد بسیاری به وی اعتماد داشتند. جالب است بدانید که سید غلام رسول وصیت کرده تا پس از مرگ او، کسی برایش عزاداری نکنند. بلکه به جای عزاداری، به رقص و پایکوبی بپردازند. بنا بر وصیت او، همه‌ساله در روز فوت او، کسی عزاداری نمی‌کند. بلکه مراسم خاص شاد در چابهار برگزار می‌شود.

از خود شخصیت سید غلام رسول که بگذریم، باید درباره آرامگاه سید غلام رسول صحبت کنیم. آرامگاه سید غلام رسول با سایر ابنیه تاریخی و جاهای دیدنی چابهار تفاوت دارد. این آرامگاه از نظر ظاهری شبیه به ساختمان‌های قدیمی هند است. در حقیقت در ساخت این آرامگاه از سبک معماری هندی استفاده کرده‌اند. آرامگاه سید غلام رسول به رنگ سفید است و ظاهری بسیار خاص دارد. همین ظاهر خاص، گردشگران را مجذوب می‌کند. شما هم اگر می‌خواهید چند عکس یادگاری خاص از سفرتان به چابهار داشته باشید، سری به آرامگاه سید غلام رسول بزنید.

به لطف معماری هندی این آرامگاه، حس‌و‌حال حضور در هندوستان برای گردشگران زنده می‌شود. در این زمینه می‌توان به درخت‌های تمرهندی اشاره کرد که در گوشه‌و‌کنار آرامگاه سید غلام رسول سر به آسمان گذاشته‌اند. از نمای جالب بیرون این آرامگاه که بگذریم، به مقرنس‌کاری‌های زیبای داخل آن می‌رسیم. گچ‌بری‌های نفیس و دیوارنگاره‌های تماشایی را نیز به زیبایی‌های داخل آرامگاه سید غلام رسول اضافه کنید.

آدرس: چابهار، بلوار شهید ریگی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

۲۰. گورستان جن تیس | ترسناک ترین جای دیدنی چابهار

گورستان جن از جمله ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران به حساب می‌آید. این گورستان در یکی از روستاهای نزدیک چابهار که از توابع این بندر به حساب می‌آید قرار دارد. روستای تیس از جمله قدیمی‌ترین روستاهای جنوب ایران است. قدمت این روستا به صدها سال پیش و حتی قبل دوران اسلام باز می‌گردد. جالب است بدانید که در کتب تاریخی، هم‌زمان با حمله اسکندر مقدونی به ایران، تمدن در روستای تیس وجود داشت. جالب است بدانید که در میان این روستای قدیمی، قبرستانی مرموز وجود دارد که بر اساس نظر کارشناسان، قدمت آن به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد! ابعاد سنگ قبرهای این گورستان است که آن را به یک گورستان مرموز تبدیل می‌کند. در این گورستان می‌توانید شاهد سنگ قبرهای بسیار بزرگ و عظیم‌الجثه باشید. همین موضوع باعث شده تا داستان‌هایی ماورایی درباره گورستان روستای تیس بیان کنند.

بر اساس نظر مردم محلی، این گورها به اجنه تعلق دارند. آن‌ها تصور می‌کنند که جن‌ها، مردگان خود را در حصار سنگ‌های این گورستان دفن می‌کنند. جالب است برخی مردم محلی با جدیت باور دارند که هنگام شب، اجنه برای عزاداری بالا قبر از دست رفتگان خود می‌روند و مرثیه سرایی می‌کنند. همچنین آن‌ها معتقدند که اگر هنگام شب کسی از این قبرستان عبور کند، جن‌ها او را نفرین می‌کنند و عذابی سخت در انتظار اوست! هنوز هم اطلاعات دقیق علمی درباره این گورستان وجود ندارد. پس بهتر است محض احتیاط، هنگام شب از این گورستان دیدن نکنید! حس مرموزی که بازدید از این گورستان شما را فرا می‌گیرد را هیچگاه فراموش نخواهید کرد!

محلی‌ها به این گورستان، جن سنط هم می‌گویند. به رازهایی که گفتیم، صدای شیون و زاری شبانه‌ را هم اضافه کنید. گفته می‌شود شب‌هنگام از این گورستان صدای گریه و شیون به گوش می‌رسد. انصافاً باید گفت نظیر سنگ قبرهای این گورستان را در دیگر نقاط ایران و جهان سراغ نداریم. در این زمینه می‌توان به سنگ قبری اشاره کرد که ۲ متر درازا و یک متر پهنا دارد.

آدرس: شهرستان چابهار، روستای تیس

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

۲۱. باغ گیاه شناسی چابهار، سفر به دل تازگی و طراوت

جاهای دیدنی چابهار

باغ گیاه شناسی چابهار از باغ‌های زیبایی است که در لیست جاهای دیدنی چابهار قرار دارد. این باغ که در روستای تیس چابهار قرار دارد با نام باغ گیاه شناسی تیس هم شناخته می‌شود. باغ تیس حدود ۴۰۰۰ گونه متفاوت از گیاهان بومی و غیربومی را در خود پرورش می‌دهد که در بین این گیاهان، گیاهان نادر و کمیابی که در معرض خطر نابودی کامل قرار دارند هم دیده می‌شود.

دیرینگی این باغ به دهه ۱۳۴۰ خورشیدی باز می‌گردد. به لطف این شرایط گیاهان باغ فرصتی پیدا کرده‌اند تا حسابی رشد و نمو داشته باشند. در کنار گیاهان زیبا و رنگارنگی که در گوشه‌و‌کنار باغ گیاه‌ شناسی چابهار خودنمایی می‌کند، گونه‌های جانوری مختلفی نیز در این باغ مشاهده می‌شود. احتمال زیادی وجود دارد که در حین گشت‌‌وگذار در باغ گیاه شناسی چابهار، چشم شما به سنجاب‌های بازیگوش، طوطی‌‌های شکرشکن و مرغ‌های مینا خوش‌سخن روشن شود.

اطلاعات بازدید از باغ گیاه‌ شناسی چابهار:

قیمت بلیت:‌ رایگان

آدرس باغ گیاه‌شناسی چابهار:‌‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، روستای تیس، جاده تیس

مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی چابهار:‌ در روستای تاریخی تیس دیدنی‌های مختلفی وجود دارد که از جمله‌ی این دیدنی‌ها، باغ گیاه‌شناسی چابهار است. برای رفتن به این باغ، در مسیر جاده چابهار قرار بگیرید. قبل از رسیدن به چابهار و در فاصله‌ی پنج کیلومتری از بندر، به سمت روستا تیس بروید.

۲۲. تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها (تلگراف‌خانه چابهار)

در روزگاران قدیم که خبری از گوشی‌های هوشمند و تجهیزات اطلا‌ع‌رسانی جدید نبود، چابهاری‌ها با تلگراف از حال و احوال دنیا باخبر می‌شدند. به همین دلیل انگلیسی‌ها در این سرزمین ساختمانی برای تجهیزات تلگراف بنا کردند. دیرینگی این ساختمان به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید گفته می‌شود تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها، قدیمی‌ترین ساختمان تلگراف‌ در تمامی ایران است. این ساختمان بعدها به عنوان اداره پست چابهار نیز به مردمان این منطقه خدمت کرد. اکنون از آن روزها زمان زیادی گذشته و خبری از تلگراف نیست. در نتیجه این ساختمان‌ پس از سال‌‌ها بازنشسته شد. با این حال معماری زیبای این ساختمان و جایگاه آن در فرهنگ اهالی چابهار باعث شد تا تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها به مکانی برای گشت‌و‌گذار گردشگران تغییر کاربری دهید.

این ساختمان با ملاط آجر، سفال، سنگ و تخته‌های چوبی ساخته شده است. به لحاظ زیبایی‌شناختی می‌توان ساختمان تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها را در گروه یکی از جاهای دیدنی چابهار قرار دارد. گردشگری در ساختمانی که از آن صحبت می‌کنیم هزینه چندانی روی دست مسافران قرار نمی‌‌دهد. در نتیجه اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی این سرزمین با جاذبه‌‌ تاریخی می‌گردید، ساختمان تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها انتخاب مناسبی برای شماست.

آدرس تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، نبش خیابان مولوی

ساعت بازدید تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها: نامشخص

هزینه بازدید تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها: رایگان

۲۳. کلبه غواصی چابهار

برای شما از سواحل زیبای چابهار تعریف‌وتمجید‌های زیادی کردیم. این سواحل آب بسیار زلال و آرامی دارد. به لطف این شرایط کلبه غواصی چابهار در این منطقه خودنمایی می‌کند. در این کلبه بهترین تجهیزات غواصی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. مربیان حرفه‌ای نیز در این کلبه با کمال میل گردشگران را برای غواصی در زیر آب آماده می‌کنند. در نتیجه حتی اگر غواصی بلد نیستید، غم به دل خود راه ندهید. در کلبه غواصی چابهار شرایط ویژه‌ای برای غواص‌های آماتور مهیا شده است. ویژگی‌های این کلبه فقط به غواصی خلاصه نمی‌شود. در این مکان تا دلتان بخواهد تفریحات آبی وجود دارد.

ماهیگیری،‌موج‌سواری، قایق‌سواری و اسکی روی آب از تفریحات سرگرم‌کننده‌ای است که برای گردشگران در کلبه غواصی چابهار در نظر گرفته شده. در این کلبه دوره‌های غواصی فشرده‌ای برای علاقه‌مندان این رشته برگزار می‌شود. خدا را چه دیده‌اید، چه بسا با یک با‌ر غواصی، به این رشته هیجان‌انگیز علاقه پیدا کردید و به یکی از مشتری‌های پروپاقرص کلبه غواصی چابهار تبدیل شدید.

آدرس کلبه غواصی چابهار: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، نرسیده به هتل لیپار

ساعت بازدید کلبه غواصی چابهار: همه‌روزه از ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ پس‌از‌ظهر

هزینه بازدید کلبه غواصی چابهار: متغیر

۲۴. دکه بازار چابهار (بازار فجر)

مطمئن هستیم شما هم با ما هم عقیده‌اید که گردشگری در بازارهای محلی یک منطقه، صفای دیگری دارد. به همین دلیل از آنجایی که رسم داریم بهترین جاهای دیدنی را به همراهان خود معرفی کنیم، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به چابهار سری به دکه بازار این شهر بزنید. این مکان که با نام بازار فجر هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین بازار سنتی چابهار به حساب می‌آید. محلی‌ها به این مکان بی‌بی‌ بازار هم می‌گویند. در این بازار تا چشم کار می‌کند دکه‌های کوچک‌و‌بزرگ مشاهده می‌شود.

فروشنده‌های خوش‌برخورد با کالاهای متنوع در این دکه‌‌ها چشم انتظار گردشگران هستند. دکه بازار چابهار مکان بسیار مناسبی برای خرید سوغاتی است. در این بازار هر کالایی که فکرش را بکنید از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. فروشنده‌های این بازار اهل چانه‌زدن هستند. به لطف این شرایط می‌توانید بهترین سوغات چابهار را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

جالب است بدانید خیاط‌خانه‌‌ای در این بازار وجود دارد. گردشگران می‌توانند لباس‌های محلی چابهار را به این خیاط‌‌خانه سفارش دهند و با شکل‌و‌شمایلی متفاوت و زیبا راهی دیار خود شوند. جالب‌تر اینکه قسمت‌ دیگری از این بازار نیز به حناکاری اختصاص پیدا کرده است. بانوان هنرمند و خوش‌سلیقه چابهاری در این قسمت‌ حناکاری‌های زیبایی برای گردشگران انجام می‌دهند.

آدرس دکه بازار چابهار: استان سیستان و بلوچستان، بعد از پاساژ دوستخواه

ساعت بازدید دکه بازار چابهار: نامشخص

هزینه بازدید دکه بازار چابهار: رایگان

۲۵. پلاژ ساحلی تیس

امکان ندارد از اهالی چابهار سراغ جاهای دیدنی این منطقه را بگیرید و آدرس پلاژ ساحلی تیس را به شما ندهند. این پلاژ ساحلی به لحاظ امکانات رفاهی چیزی کم‌وکسر ندارد. به لحاظ جاذبه‌های گردشگری نیز پلاژ ساحلی تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است. گردشگرانی که همراه دلدار خود راهی چابهار شده‌اند، می‌توانند دست‌د‌ردست یار در مسیر پیاده‌روی این پلاژ روی ماسه‌های ساحل قدم بزنند و جلوه زیبای دریا را به نظاره بنشینند. امکان کمپینگ و چادرزدن نیز در پلاژ ساحلی تیس مهیاست. به ویژگی‌هایی که گفتیم انواع تفریحات آبی را هم اضافه کنید. شنا، جت اسکی و قایق‌سواری از تفریحات هیجان‌انگیز پلاژ ساحلی تیس به حساب می‌آید. در اطراف این پلاژ رستوران‌های اعیانی و کافه‌‌های درجه‌یک صف کشیده‌اند. در نتیجه هر زمان که احساس گرسنگی کردید، می‌توانید سری به این مکان‌ها بزنید و خودتان را حسابی تحویل بگیرید.

آدرس پلاژ ساحلی تیس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، پنج کیلومتری جاده چابهار کنارک

هزینه بازدید پلاژ ساحلی تیس: نامشخص

ساعت بازدید پلاژ ساحلی تیس: شبانه‌روزی

۲۶. قلعه پرتغالی‌ها (قلعه تیس)

به احتمال زیاد داستان‌ دلاورمردی اهالی جنوب در برابر دژخیمان پرتغالی به گوش شما خورده است. سال‌‌ها پیش پرتغالی‌ها به قسمت‌های مختلفی از جنوب ایران نفوذ کردند. آثار مختلفی از حضور دژخیمان پرتغالی در جنوب ایران به جای مانده است. قلعه پرتغالی‌ها یکی از این آثار است که در چابهار به جای مانده. این قلعه که به آن قلعه تیس هم می‌گویند، در روستای باصفای تیس قرار دارد. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار جا خوش کرده است. جالب است بدانید روایت‌های مختلفی درباره این قلعه وجود دارد. برخی بر این باور هستند که این قلعه را پرتغالی‌ها نساختند. به لحاظ تاریخی نیز دیرینگی این قلعه به ۲ هزار سال پیش باز می‌گردد.

قلعه پرتغالی‌ها یک ورودی بزرگ دارد. این ورودی به چندین مکان هشتی‌شکل متصل می‌شود. این هشتی‌ها، شکل‌و‌شمایلی مانند اتاق‌های قدیمی دارند. از قرار معلوم در روزگاران دور، نگهبان‌ها در این اتاقک‌ها سکونت داشتند. این قلعه ۲ برج مناره‌مانند نیز دارد. اکنون اثر چندانی از این مناره‌ها باقی نمانده است. تاریخ‌شناسان دیرینگی این مناره‌ها را به دوران سلجوقیان نسبت می‌دهند. بقایای چندین اراده توپ پرتغالی نیز در این قلعه مشاهده می‌شود. گردشگری در قلعه پرتغالی‌ها را به علاقه‌مندان تاریخ جنوب ایران پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس قلعه پرتغالی‌ها: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستا تیس

ساعت بازدید قلعه پرتغالی‌ها: شبانه‌روزی

هزینه بازدید قلعه پرتغالی‌ها: رایگان

۲۷. قلعه پیروز گت

برای شما از زیبایی‌های روستا تیس گفتیم. از قرار معلوم این روستا در روزگاران قدیم موقعیتی استراتژیک داشته است. برای اثبات این ادعا می‌توان به قلعه پیروز گت اشاره کرد که در این روستا خودنمایی می‌کند. این قلعه فقط ۵ کیلومتر از چابهار دورتر است. دیرینگی قلعه پیروز گت به دوران ساسانیان و اشکانیان باز می‌گردد. به‌رغم گذشت سال‌های بی‌شمار، هنوز دیوارهای قلعه پیروز گت پابرجا مانده‌اند. این دیوارها با ملاط ساروج و سنگ‌های آهکی ساخته شده‌اند. دیوارهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم بیشتر از ۴ متر پهنا دارند. بلندای این دیوارها به ۱۲ متر می‌رسد. در نتیجه می‌توان گفت قلعه پیروز گت، دژی مستحکم در برابر یورش دژخیمان بوده است. به‌غیر از دیوارها، قسمت‌های دیگر این قلعه کاملاً تخریب شده است. ۲ اتاق نگهبانی و چندین سکو از قسمت‌هایی است که از خشم مادر طبیعت درامان مانده و هنوز پابرجاست. گردشگری در قلعه پیروز گت برای علاقه‌مندان تاریخ ایران باستان موهبتی ارزشمند به حساب می‌آید.

آدرس قلعه پیروز گت: استان سیستان و بلوچستان، پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، روستا تیس

ساعت بازدید قلعه پیروز گت: شبانه‌روزی

هزینه بازدید قلعه پیروز گت: رایگان

۲۸. تفرجگاه ساحلی دریا کوچک

اگر آدرس سواحل زیبای چابهار را از اهالی این منطقه بپرسید، به شما آدرس ساحل دریا کوچک و دریا بزرگ را می‌دهند. محبوبیت این سواحل بی‌دلیل نیست. در این بین انصافاً باید گفت تفرجگاه ساحلی دریا کوچک، توانسته با جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار جای خود را در دل مسافران پیدا کند. ساحلی که از آن صحبت می‌کنیم مکان مناسبی برای گردشگرانی است که همراه خانواده راهی چابهار شده‌اند. کرانه این ساحل جان می‌دهد برای چادرزدن و استراحت. موج‌های دریا به‌آرامی صخره‌‌ها را در آغوش می‌گیرند و منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌‌دهند.

از آنجایی که با تفرجگاهی ساحلی روبه‌رو هستیم، در این مکان امکانات رفاهی چشمگیری تعبیه شده است. به لحاظ سرگرمی‌های آبی نیز خاطرتان جمع که با یکی از بهترین سواحل چابهار طرف هستید. به علاقه‌مندان ماهی‌های خوشمزه این نوید را بدهیم که صیادان پس از صید به این ساحل می‌آیند. در نتیجه می‌توانید ماهی‌های خوشمزه‌ای که به تازگی صید شده را نوش جان کنید و با خاطره‌ای ماندگار از سفر چابهار به دیار خود باز گردید.

آدرس تفرجگاه ساحلی دریا کوچک: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، انتهای بلوار امام

ساعت بازدید تفرجگاه ساحلی دریا کوچک: شبانه‌روزی

هزینه بازدید تفرجگاه ساحلی دریا کوچک: رایگان

۲۹. قدمگاه خضر نبی چابهار

قدمگاه خضر نبی از آن دسته جاهای دیدنی چابهار است که تاریخچه‌ای جالب دارد. از قرار معلوم در روزگارانی دور فردی عابد و سالک با نام خواجه خضر در این منطقه زندگی می‌‌کرده است. خواجه خضر لنج‌های صیادان را هدایت می‌کرد و خدمات زیادی برای مردمان چابهار قدیم انجام داد. به همین دلیل اهالی منطقه قدمگاهی با نام خضر نبی برای این خواجه درست کردند. جالب است بدانید خواجه خضر در این منطقه دفن نشده است. اهالی این ناحیه بر این باور هستند که خواجه خضر هرگز نمرده و همیشه در نظر آن‌ها زنده است. قدمگاه خضر نبی در محله سپوزه واقع واقع شده است. این قدمگاه، زیارتگاهی مهم در بین اقوام بلوچ شناخته می‌شود. اهالی منطقه در آخر هفته راهی قدمگاه خضر نبی می‌شوند و با روشن‌کردن شمع، مشغول رازونیاز با یزدان می‌شوند. این قدمگاه به لحاظ امکانات رفاهی نیز شرایط شایسته‌ای پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. از آنجایی که گردشگری در اماکن مذهبی عموماً رایگان است، گشت‌و‌گذار در قدمگاه خضر نبی را به مسافرینی که دنبال تفریحات رایگان چابهار می‌گردند نیز پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس قدمگاه خضر نبی چابهار: استان سیستان و بلوچستان، جنوب غربی چابهار، منطقه سپوزه

ساعت بازدید قدمگاه خضر نبی چابهار: شبانه‌روزی

هزینه بازدید قدمگاه خضر نبی چابهار: رایگان

با خواندن این مطلب فهمیدیم که جاهای دیدنی چابهار کجاست ، حالا شما از تجربه سفرتان برای ما بنویسید. اگر به این شهر دیدنی سفر کرده‌اید، کدام یک از جاهای دیدنی آن را به سفرزونی‌ها پیشنهاد می‌دهید؟ ما منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های چابهار کلیک کنید.