گیلان یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که مناظر طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. شما در هر قسمت از این استان زیبا می‌توانید شاهد زیباترین مناظر طبیعی باشید. بسیاری از بخش‌های این استان کوهستانی است و محلی مناسب برای ییلاق محسوب می‌شود. یکی از زیباترین ییلاق‌های گیلان به نام اولسبلانگاه معروف است که هرساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این منطقه زیبا به گیلان سفر می‌کنند. اجاره کلبه در اولسبلنگاه می‌تواند یکی از زیباترین تجربه‌های زندگی برای شما باشد.

اولسبلانگاه کجاست؟

اگر اهل گشت‌وگذار باشید، حتما تاکنون نام ییلاق اولسبلانگاه به گوشتان خورده است. این منطقه یکی از زیباترین جاذبه‌های ماسال محسوب می‌شود که نسبت به سطح دریا ۱۴۸۹ متر ارتفاع دارد. با حضور در این منطقه می‌توانید سرسبزی و طراوت را حس کنید. در این دشت زیبا کلبه‌هایی که از چوب ساخته شده‌اند، خودنمایی می‌کنند.

اولسبلانگاه چه معنایی دارد؟

شاید برای شما سوال پیش آید که اولسبلانگاه به چه معنا است؟ مردم گیلان از هزاران سال پیش به زبان تالشی صحبت می‌کنند. کلمه اولسبلانگاه پیشینه‌ای تالشی دارد که از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول اولس به معنی درختان ممرز و بخش دوم بلنگاه به معنا جای بلند است. بنابراین این کلمه به معنا جایگاه رویش درخت ممرز است. درختان ممرز موجود در این منطقه تا ارتفاع ۲۵_۱۵ متر نیز رشد می‌کنند. این درختان زیبا سبب منحصربه‌فردی جنگل‌های هیرکانی شده‌اند و در اکوسیستم مناطق شمال نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

اگر می‌خواهید برای مدتی از هیاهوی شهر دور باشید، اجاره کلبه در اولسبلنگاه انتخاب بسیار مناسبی است. ازآنجاییکه در این منطقه از صفحات خورشیدی برای تامین برق استفاده می‌شود، طبیعت بکر اولسبلانگاه حفظ شده است. بنابراین شما می‌توانید لحظات آرامش‌بخشی را در آنجا سپری کنید. در این منطقه شما می توانید سبک زندگی روستایی را ببینید و با این نوع زندگی آشنا شوید. مردم این منطقه همچنان به سبک قدیم زندگی کرده و از هیزم برای گرم نگه داشتن کلبه‌های باصفا خود استفاده می‌کنند. بیش‌تر مردم این منطقه به دامداری، زنبورداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند. بنابراین روستاییان اولسبلانگاه از طریق از شغلی که دارند، زندگی خود را تامین می‌کنند.

آشنایی با جاذبه ها و ویژگی های اولسبلانگاه

اگر از زندگی پر دغدغه در شهر خسته شده‌اید، با اجاره کلبه در اولسبلنگاه لحظاتی سرشار از آرامش را سپری خواهید کرد. با حضور در این منطقه زیبا هوایی ناب را به ریه‌های خود هدیه می‌دهید. همچنین کلبه‌های چوبی که در این منطقه دیده می‌شوند، منظره ای بسیار رویایی را ایجاد کرده‌اند. آواز پرندگان جنگل هیرکانی و حضور گاوها و گوسفندها در این منطقه، نشان‌دهنده جریان زیبا زندگی است. اگر قصد سفر به ییلاق اولسبلانگاه را دارید، آشنایی با جاذبه‌های این منطقه برای شما بسیار ضروری است.

هنگامیکه به منطقه ییلاقی اولسبلانگاه سفر کردید، بازدید از ارتفاعات آلاله را از دست ندهید. با حضور در این منطقه به سمت بالا قدم بزنید و خود را به این ارتفاعات برسانید. در ارتفاعات آلاله تمام منطقه ییلاقی اولسبلانگاه را زیر قدم‌های خود می‌بینید. ازآنجاییکه در این منطقه درختان آلو جنگلی و فندق وجود دارد، تجربه طعم ترش آلوهای جنگلی و فندق‌های خوش‌طعم را از دست ندهید.

از دیگر ویژگی‌های اولسبلانگاه می‌توان به حضور اسب‌های رها در دل طبیعت اشاره کرد. وجود این اسب‌ها در این منطقه، جلوه‌ای را ایجاد می‌کند که شما در هیچ منطقه‌ای نخواهید دید. اجاره کلبه اولسبلنگاه در فصل تابستان می‌تواند شما را با شگفتی‌های طبیعت در این منطقه آشنا کند. بنابراین با حضور در این منطقه تجربه بسیار بی‌نظیری از گردشگری در شمال کشور خواهید داشت.

صدا رودخانه خالکایی که در میانه‌های مسیر ادامه دارد، حس خوب را برای شما به ارمغان می‌آورد. از دیگر مناطق دیدنی نزدیک اولسبلانگاه می‌توان به سوئه چاله اشاره کرد. این منطقه در ارتفاع بالاتری نسبت به اولسبلانگاه قرار دارد. با حضور در اولسبلانگاه پیشنهاد می‌کنیم که به سوئه چاله نیز سری بزنید و از طبیعت زیبا آن لذت ببرید.

بهترین زمان برای سفر به اولسبلانگاه چه زمانی است؟

ازآنجاییکه اولسبلانگاه منطقه ییلاقی است، بهترین زمان برای سفر به آن اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان است. درصورتیکه در فروردین ماه به این منطقه سفر کنید، با هوا بسیار سرد و برفی روبه‌رو خواهید شد. بنابراین بهتر است فروردین را برای سفر به اولسبلانگاه انتخاب نکنید. اهالی این روستا در فصل تابستان به ییلاق خود بازمی‌گردند. بنابراین تابستان پررونق‌ترین فصل در این منطقه است. البته اگر تحمل سرما را دارید، برای تماشا درختان رنگارنگ در فصل پاییز به این منطقه سفر کنید.

سخن پایانی

منطقه اولسبلانگاه گیلان گزینه بسیار مناسبی برای گشت‌و‌گذار افراد دوستدار طبیعت و زندگی سنتی محسوب می‌شود. حضور در این منطقه می‌تواند شما را برای چند روز هم که شده از دغدغه‌ها دور کند. با قدم زدن در میان خانه‌های روستایی این منطقه بو خوش نان تازه را استشمام خواهید کرد. صدای پرندگان، هوای دلپذیر و زندگی ساده روستایی و بی‌دغدغه همان چیزی است که سبب آرامش شما خواهد شد.