معمولا در سفر یکی از مسائلی که گریبان‌گیر ما می‌شود، اصطلاحات رایج هتل ها هستند. حتی پیش از اینکه سفر خود را شروع کنیم، برای رزرو کردن اتاق خود، باید در مورد اصطلاحات رایج هتل ها اطلاعات داشته باشیم. گاهی با یک اشتباه ساده، اتاقی که می‌خواهیم از دست می‌رود یا باید هزینه‌های بسیار زیادی را متحمل شویم. حتی در برخی موارد ممکن است این مساله باعث بر هم ریختن کامل سفر ما شود. به همین دلیل باید اصطلاحات رایج هتل‌ها را به خوبی بشناسیم و در مورد آنها اطلاعات داشته باشیم. پس اگر اینبار می‌خواهید در حین سفر خود دچار مشکل نشوید، با سفرزون همراه باشید تا اصطلاحات رایج هتل ها را به طور کامل بشناسید. با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

اصطلاحات رایج هتل مربوط به پذیرش اتاق

پذیرش

به دلیل اینکه اصطلحات رایج هتل ها بسیار گسترده هستند، آنها را برای شما دسته‌بندی می‌کنیم. به این شکل در مواقع لزوم می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید و در مورد اصطلاحات آن بخش اطلاعات کسب کنید.

این دسته از اصطلاحات مخصوص زمانی است که قصد رزرو یک اتاق یا به هر صورت کرایه اتاقی را در هتل دارید. این اصطلاحات رایج هتل ها هم پیش از سفر و هم در حین سفر به کار شما خواهند آمد.

رزرواسیون و رزرو هتل

رزرواسیون همان کاری است که پیش از سفر باید انجام دهید. با این کار شما هزینه اتاق را به صورت غیر‌حضوری پرداخت می‌کنید. در فرایند رزرواسیون شما باید تاریخ دقیقی که قصد شروع اقامت خود در هتل را دارید اعلام کنید. همچنین به هتل اطلاع می‌دهید که چند شب قصد اقامت در هتل را دارید. با این کار دیگر زمانی که به مقصد مورد نظر خود رسدید، لازم نیست نگران نبودن اتاق خالی باشید. به علاوه اینکه روند پذیرش شما بسیار کوتاه خواهد بود. به این طریق پس از خستگی مسیر دیگر لازم نیست تا وقت خود را صرف یافتن اتاق خالی در هتل‌های مختلف کنید.

در گذشته فرایند رزرواسیون تنها به صورت تلفنی مقدور بود. اما امروزه اینترنت بستری را آماده کرده تا رزرواسیون بسیار ساده‌تر از گذشته شود. تنها کافیست به سایت شرکت‌های شخص ثالث و یا حتی خود هتل‌ها سربزنید. در این سایت‌ها شما می‌توانید با توجه به قیمت و شرایط مختلف، اتاق مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس یک تقویم به شما نشان می‌دهد که چه روز‌هایی این اتاق در دسترس است و شما می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

برای رزرواسیون باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، نوع اتاق و تاریخ اقامت را مشخص کنید. در ضمن حتما باید مبلغ کل اقامت خود را پرداخت کنید تا هتل این اتاق را برای شما نگه دارد. البته در برخی موارد ممکن است با هماهنگی هتل، درصدی از مبلغ را پرداخت کنید که این کاملا یک توافق دو طرفه خواهد بود.

پذیرش یا چک این

شاید شما در حین سفر خود با اصطلاح چک این رو به رو شده باشید. چک این یکی از اصطلاحات رایج هتل است که واقعا معادل فارسی ندارد. چک این زمانی است که شما اتاق را تحویل می‌گیرید. روند هتل‌داری به این ترتیب است که شما نمی‌توانید هر ساعتی که بخواهید اتاق را تحویل بگیرید. معمولا در هتل‌ها به صورت جهانی قانونی وجود دارد که اتاق قبل از ساعت ۲ ظهر تحویل مسافر داده نمی‌شود.

یعنی اگر شما ساعت ۲۲ به مقصد خود برسید، می‌توانید اتاق خود را تحویل بگیرید، اما با این تفاوت که از ساعت ۲ ظهر شما هزینه اتاق را باید پرداخت کنید. این یک قانون کاملا یکسان است و نمی‌توانید در این زمینه کاری انجام دهید. به همین دلیل بهتر است برنامه پرواز و یا رسیدن خود را طوری بچینید که حدود ساعت ۲ وارد هتل شوید.

موجودی یا همان Availability

ممکن است در برخی موارد هتل به شما بگوید که این اتاق موجودی ندارد. این بدان معناست که نوع اتاقی که شما می‌خواهید، در آن تاریخ قابل دسترسی نیست. زمانی که با این مشکل رو به رو شدید، یا باید نوع اتاق خود را تغییر دهید و یا تاریخ سفر خود را عوض کنید.

معمولا در هر هتل اتاق‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال شاید شما مجبور شوید با وجود اینکه دو نفر هستید، اتاق سه تخته بگیرید و یا اینکه اتاق یک تخته با تخت اضافه را رزرو کنید.

واچر

واچر هتل

زمانی که شما رزرو خود را به صورت قطعی انجام دادید، هتل یک رسید به شما ارائه می‌دهد. این رسید نشان می‌دهد که شما چه اتاقی را در کدام تاریخ رزرو کرده‌اید و به نوعی یک تایید نهایی است. به این ترتیب اگر هر مشکلی برای رزرو شما پیش بیاید، بنا به این برگه رسید که به آن واچر یا ووچر نیز گفته می‌شود، شما می‌توانید اثبات کنید که حق اقامت دارید.

بهتر است هنگام مراجعه به هتل برای پذیرش، حتما برگه واجر را همراه خود داشته باشید. در برگه واچر باید نوع اتاق، تاریخ اقامت، نوع خدمات درخواستی و مشخصات کامل مسافر ذکر شده باشد.

چک اوت یا خروج

همانطور که در هتل زمان ورود قانون مخصوص به خود را دارد، در مورد زمان خروج نیز این قانون صادق است. این یعنی شما باید در زمان مقرر اتاق را تخلیه کرده و اتاق را به هتل تحویل بدهید. این ساعت به صورت یکنواخت در بین هتل‌های مختلف، ساعت ۱۲ ظهر است. یعنی اگر حتی یک دقیقه بیشتر از ساعت ۱۲ اتاق را تخلیه نکنید، هزینه یک روز کامل را باید پرداخت کنید. این یعنی تحویل اتاق در ساعت ۱ بعد از ظهر با ساعت ۱۲ ظهر فردا هیچ تفاوتی ندارد. در هر صورت شما باید هزینه یک شب اقامت اضافه را پرداخت کنید.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که مخصوصا در مورد سفر‌های با تور ایجاد می‌شود نیز همین است. شما تصور می‌کنید که طبق برنامه سفر مثلا سه شب اقامت خواهید داشت. این در حالی است که مثلا ساعت ۱۲ شب به شهر مقصد رسیده و ساعت ۱۲ شب نیز بلیت برگشت شما صادر شده. این یعنی در ابتدای رسیدن حدود ۱۲ ساعت وقت خود را از دست داده‌اید. همچنین از ساعت ۱۲ ظهر که اتاق تحویل داده می‌شود تا ۱۲ شب که زمان بلیت برگشت شما است، مکانی برای اقامت ندارید.

در نتیجه حتما زمان رفت و برگشت خود را با چک این و چک اوت هتل هماهنگ کنید تا دچار مشکل نشوید.

محدودیت در خروج از هتل یا همان Close to Departure

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام خروج از هتل، مدیریت با خروج شما مخالفت کند. معمولا از نظر مسافران این مساله قانونی به نظر نمی‌رسد اما متاسفانه در صنعت هتلداری این یک قانون بوده و به آن Close to Departure گفته می‌شود. معمولا این اتفاق در ایام پیک رخ می‌دهد و البته که در حین رزرواسیون نیز اعلام می‌شود.

به این ترتیب هتل‌ها ترجیح می‌دهند اتاق خود را به مدت طولانی‌تری به مسافران کرایه دهند. از این رو با خروج آنها مخالفت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که در روز خاصی فردی اتاق خود را تخلیه کند. مثلا در ایام عید نوروز شاید هتلی روز دوم فروردین را محدودیت خروج از هتل قرار دهد تا از اقامت یک شبه در هتل جلوگیری کند.

محدودیت در ورود به هتل یا همان Closed to Arrival

هتل‌ها از نظر قانونی موظف هستند که به مسافران خدمات ارائه دهند. اما گاهی پیش می‌آید که به دلایل امنیتی و یا به دلیل بالا بودن تعداد مسافران، هتل صلاح بداند که محدودیتی در پذیریش و ورود مسافران قرار دهد. به این ترتیب مثلا در روز خاصی از سال، ورود مسافران جدید به هتل را مسدود می‌کند. گاهی ممکن است یک فرد سیاسی داخل هتل باشد و به همین دلیل بخواهند تعداد مسافران را محدود نمایید. به هر صورت برای اینکه با چنین مشکلی برخورد نکنید، حتما تقویم رزرواسیون را بررسی نمایید.

اصطلاحات مرتبط با خدمات هتل

اصطلاحات رایج هتل – خدمات هتل

برای اینکه اقامت راحتی داشته باشید، باید بدانید که دقیقا نیاز به چه خدماتی دارید. گاهی ممکن است با یک اشتباه ساده، هزینه زیادی را پرداخت کنید در حالی که اصلا به آن نیازی ندارید. پس این بار در مورد اصطلاحات رایج هتل مرتبط با خدمات بیشتر بدانید.

اقامت صبحانه یا همان Bed & Berakfast

زمانی که پذیرش این گزینه از خدمات را برای شما انتخاب کرد، بدین معناست که تنها شما می‌توانید از اتاق استفاده کنید و صبحانه نیز رایگان خواهد بود.

فقط اتاق یا همان Only Room

این یعنی تنها یک اتاق در اختیار شما قرار خواهد گرفت. خدمات دیگر همچون صبحانه، نهار و یا شام رایگان نیستند و برای آنها باید هزینه پرداخت کنید.

فول برد یا همان Full Board

فول برد در حقیقت همان خدمات کامل است. یعنی شما می‌توانید به صورت رایگان از صبحانه، نهار و شام استفاده کنید. البته در برخی هتل‌ها که امکانات دیگری همچون سالن‌های مخصوص ورزش، بازی، تفریح و یا سرو نوشیدنی دارند، با فول برد می‌توانید از تمامی آنها استفاده نمایید.

هاف برد یا همان Half Board

شاید شما نیز جزء دسته افرادی باشید که رژیم دارید و ترجیح می‌دهید شام را کنار بگذارید. هاف برد دقیقا مناسب حال چنین افرادی است. شما می‌توانید صبحانه و نهار را در هتل به صورت رایگان میل کنید در حالی که خبری از شام نخواهد بود.

اصطلاحات مربوط به سن افرادی که قصد اقامت در هتل را دارند

سن مسافران

همیشه باید برگه واچر و یا پذیرش خود را با دقت بخوانید. گاهی ممکن است به دلیل خطای انسانی و یا از عمد، سن مسافران به اشتباه ثبت شده باشد. با توجه به اینکه نرخ پرداخت هزینه هتل بر اساس سن متغییر است، باید در مورد گروه‌های سنی مختلف بدانید.

بزرگسال Adult

در اصطلاحات رایج هتل داری، به افرادی که بالای ۱۲ سال باشند، بالغ می‌گویند. اگر در واچر شما علامت ADL وجود داشت، بدانید که این نشان دهنده افراد بالای ۱۲ سال است.

اطفال ۲-۶ سال Child

اگر در واچر شما علامت CHD 2-6 وجود داشت، این به معنای اطفال است. برای اطفال تخت در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل در اکثر موارد هتل نباید از شما هزینه اضافی اخذ نماید.

اطفال ۶-۱۲ سال Child

اگر همراه شما یک کودک  ۶ تا ۱۲ ساله باشد، در واچر شما او را باید با علامت CHD 6-12 نشان دهند. برای این دسته از کودکان، تخت مسافرتی در نظر می‌گیرند. به همین دلیل در اکثر موارد نرخ این دسته مسافران، نیم بها خواهد بود.

نوزاد Infant

اگر همراه خود یک نوزاد کوچک زیر دو سال دارید، در برگه واچر او را با INF نشان می‌دهند. معمولا برای نوزادان نیز تخت در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل در اکثر مواقع هتل‌ها برای اقامت نوزادان هزینه‌ای در نظر نمی‌گیرند.

اصطلاحات مربوط به انواع اتاق

مخصوصا در مورد هتل‌های خارج از کشور، تنوع اتاق‌ها بسیار زیاد است. در اکثر موارد از اصلاحات رایج هتل داری به عنوان نام هتل‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید کاملا با این اصطلاحات آشنا باشید تا بتوانید اتاق مد نظر خود را به راحتی پیدا کنید.

اتاق یک نفره

اتاق تک تخته

معمولا در اصلاحات رایج هتل داری، به این نوع از اتاق‌ها SGL گفته می‌شود. SGL مخفف کلمه Single است. به همین دلیل برخی از هتل‌ها از آن به عنوان اتاق سینگل یا مجرد نیز نام می‌برند. در این اتاق تنها یک تخت یک نفره وجود دارد. در نتیجه مخصوص اقامت یک نفره است. در برخی موارد با هماهنگی هتل و پرداخت هزینه اضافی، می‌توانید یک تخت مسافرتی در آن قرار دهید.

اتاق دو نفره

اصطلاحات رایج هتل ها _ اتاق دونفره

اتاق دو نفره دو حالت مختلف دارد. برخی از هتل‌ها آن را Twin و برخی دیگر آن را Double می‌نامند. این دو در اصطلاحات رایج هتل بسیار متفاوت هستند. اتاق دابل دارای یک تخت دو نفره بزرگ است در حالی که اتاق توئین دو تخت یک نفره مجزا دارد. معمولا اتاق‌های توئین را با TWN و اتاق‌های دابل را با DBL نشان می‌دهند.

اصطلاحات رایج هتل ها _ اتاق دونفره

اتاق سه نفره

اتاق سه نفره را در اصطلاحات رایج هتل ، Triple می‌نامند. این نوع از اتاق‌ها نیز دو نوع مختلف دارند که باید با پذیرش در این رابطه صحبت کنید. گاهی یک تخت تک نفره به علاوه یک تخت دو نفره در اتاق وجود دارد. همچنین می‌توانید اتاقی سفارش دهید که سه تخت تک نفره در آن قرار گرفته باشد. فراموش نکنید که حتما این مساله را به پذیرش اعلام کنید.

استودیو(Studio)

اتاق استودیو

اتاق‌های هتل معمولا شبیه به یک اتاق خواب هستند. اما شاید شما در یک سفر کاری باشید و بخواهید قرار‌های کاری خود را داخل اتاق هتل برگزار کنید. یا اینکه بیشتر قصد اقامت در هتل را داشته و ترجیح می‌دهید که فضای اتاق شبیه به یک خانه باشد. استودیو در اصل شبیه به یک اتاق نشیمن یا پذیرایی است. اما کاناپه‌های این اتاق دو کاره هستند و تبدیل به تخت می‌شوند. در نتیجه روز‌ها اتاق سوئیت یک اتاق نشیمن و شب‌ها یک اتاق خواب خواهد بود.

سوئیت(Suite)

اصطلاحات رایج هتل ها _ سوئیت

سوئیت در بین اصطلاحات رایج هتل ، یک اصلاح کاملا رایج است. بسیاری از کسانی که قصد اقامتی لوکس، زیبا و راحت را دارند، از سوئیت استفاده می‌کنند. سوئیت در اصل نسبتا شبیه به یک خانه کامل است. در سوئیت فضای نشیمن و فضای خواب از یکدگیر تفکیک شده‌اند. معمولا سوئیت‌ها دو اتاق مجزاء دارند و برای افرادی که به صورت خانوادگی و گروهی سفر کرده‌اند بسیار ایده‌آل است.

فیستا سوئیت(Fiesta Suite)

فیستا سوئیت

فیستا سوئیت نوع خاصی از اتاق در هتل به شمار می‌آید. در اصطلاحات رایج هتل ، فیستا سوئیت اتاقی است که تنها باید در اختیار تازه عروس و داماد قرار بگیرد. معمولا برگزاری کردن مراسم عروسی در هتل یک اتفاق بسیار رایج است. برخی از هتل‌ها یک سوئیت بزرگ، کامل و لوکس را به تازه عروس و داماد‌ها اختصاص می‌دهند. آنها پس از عروسی، یک یا چند شب مهمان عروس و داماد در آن اتاق خواهند بود تا زندگی خود را به شکل جذاب و بدون دردسری آغاز کنند. هزینه این اتاق‌ها از پیش و در میان سایر هزینه‌های عروسی محاسبه می‌شود.

آپارتمان(Apartment)

در میان اصطلاحات رایج هتل ، بسیاری از مسافران آپارتمان را با سوئیت اشتباه می‌گیرند. این اشتباه برای شما بسیار گران تمام خواهد شد، پس دقت کنید. در ایران برخی از هتل‌ها، نام هتل آپارتمان دارند. با وجود اینکه هتل آپارتمان‌ها، یک آپارتمان را کاملا در اختیار شما قرار می‌دهند، اما معمولا ارزان قیمت‌تر از هتل‌های لوکس هستند.

اما اگر در یک هتل لوکس و بزرگ قصد اقامت در آپارتمان را داشته باشید، این برای شما بسیار گران تمام خواهد شد. در آپارتمان معمولا یک فضای پذیرایی، یک فضای نشمین، دو اتاق خواب که معمولا یکی دارای تخت توئین و دیگری دارای تخت دابل است، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام تفکیک شده وجود دارد. این اتاق‌ها بسیار بزرگ‌تر از سوئیت‌ها هستند. به همین دلیل اگر همراه جمعیت زیاد سفر می‌کنید، شاید نسبتا مقرون به صرفه باشد.

کابانا(Cabana)

کابانا نوعی خاص از اتاق است که تنها در کشور‌های خارجی می‌توانید با آن رو به رو شوید. با این حال آن را باید در میان اصطلاحات رایج هتل ببینید و بشناسید. اگر در حین انتخاب اتاق‌های مختلف هتل کنجکاو شدید بدانید که کابانا چیست، باید بدانید اتاقی هم کف است که پنجره آن اتاق به سمت محوطه باز می‌شود. در این محوطه باید استخر قرار داشته باشد. در کابانا شما فضایی برای تعویض لباس خود نیز خواهید داشت.

کانکتد روم(Connected Room)

اتاق کانکت

آیا تا به حال دو خانواده همراه هم سفر کرده‌اید؟ دو خانواده که در طول روز ترجیح می‌دهید کنار هم باشید و تنها شب‌ها جداگانه می‌خوابید؟ اگر اینطور است، اتاق کانکت روم برای شما ایده‌آل خواهد بود. کانکت روم دو اتاق مجزای دو تخته است که معمولا در هر کدام یک تخت تک نفره مسافرتی نیز وجود دارد. اما نکته جالب توجه این است که دو اتاق به وسیله یک درب به هم متصل می‌شوند. به این طریق بدون اینکه وارد راهرو شوید، می‌توانید از طریق این درب با همسفران خود در ارتباط باشید.

خب سفرزونی عزیز، از میان این اصطلاحات رایج هتل داری با کدام یک آشنا نبودید؟ به نظر شما دانستن کدام یک از همه مهم‌تر است؟ آیا برای شما پیش آمده که به خاطر دانستن یا ندانستن یکی از اصطلاحات رایج هتل داری دچار مشکل شده باشید و یا برعکس، مشکل شما حل شده باشد؟ اگر اینطور است، به ما آن اصطلاح و داستانی که برای شما پیش آمده را بگویید! فراموش نکنید که ما عاشق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور لحظه آخری

برای مشاهده‌ی تور لحظه آخری سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.