سایدا سفر

زانو یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مفاصل بدن است که از اتصال استخوان ران به استخوان ساق پا تشکیل می‌شود و نقش بسیار مهمی در حمایت از وزن بدن و تسهیل حرکت دارد. این مفصل به دلیل پیچیدگی، مستعد آسیب‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به پارگی تاندون و غضروف یا شکستگی و در رفتگی کاسه زانو اشاره کرد.

زانو درد اتفاقی رایج است که معمولا به دلایل مختلفی از جمله آرتروز زانو، افزایش سن و آسیب یا فعالیت بدنی شدید ایجاد می‌شود و روش‌های درمانی متنوعی برای مدیرت آن وجود دارد.

چه چیزی باعث مشکلات زانو می‌شود؟

  • وارد شدن فشار
  • اثرات طبیعی پیری و افزایش سن
  • ضعیف شدن رباط ها
  • فرسایش غضروف
  • ورزش
  • اضافه وزن و چاقی

شایع‌ترین آسیب‌های زانو

شایع‌ترین آسیب‌های زانو

شکستگی

شکستگی استخوان‌های زانو معمولا در اثر زمین خوردن، تصادف رانندگی یا برخی آسیب‌های ناشی از وارد شدن فشار ایجاد می‌شود. افرادی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، استخوان‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند که احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد و آن‌ها حتی ممکن است با راه رفتن یا خم شدن نیز دچار شکستگی شوند. شکستگی کاسه زانو یکی از آسیب‌های شایع زانو است که در اکثر موارد به جراحی نیاز دارد و عمل تعویض مفصل زانو نیز انجام می شود.

دررفتگی

زمانی که استخوان‌های زانو به دلیل سقوط، تصادف یا ضربه از جای خود خارج می‌شوند، دررفتگی اتفاق می‌افتد. در رفتگی‌های زانو معمولا نیاز به جابجایی و اصلاح موقعیت استخوان‌ها دارند و حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابند.

آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی، بافتی است که استخوان‌های بالایی و پایینی را به یکدیگر پیوند می‌زند و موجب ثابت نگه داشتن زانو می‌گردد. آسیب دیدگی زانو که معمولا به دلیل کشیده شدن بیش از حد ساق پا به سمت جلو یا پیچ خوردگی ایجاد می‌شود، حدود ۴۰% از آسیب‌های مرتبط با ورزش را به خود اختصاص داده است.

آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی

رباط صلیبی خلفی استخوان فمور را به ساق پا متصل و در پشت زانو قرار دارد. این رباط از حرکت بیش از حد ساق پا به عقب جلوگیری می‌کند و معمولا هنگام ورزش دچار آسیب دیدگی می‌شود.

آسیب دیدگی رباط جانبی

رباط جانبی معمولا هنگام انجام ورزش و زمانی که ساق پا به طرفین فشار داده می‌شود، آسیب می‌بیند. برای درمان پارگی رباط جانبی می‌توان از روش‌های غیر جراحی استفاده کرد، اما زمانی که این آسیب با سایر ساختار‌های زانو به طور همزمان آسیب می‌بیند، جراحی انجام می‌شود.

پارگی مینیسک

مینیسک، قطعه‌ای غضروفی در داخل زانو است که ضربات هنگام دویدن یا ورزش را جذب می‌کند و موجب پایداری زانو می‌شود. این قطعه معمولا زمانی که افراد هنگام دویدن به طور ناگهانی تغییر جهت می‌دهند، پاره می‌شود و ممکن است برای درمان به جراحی نیاز داشته باشد.

پارگی تاندون

تاندون زانو که به تاندون کشکک نیز معروف است به همراه عضلات زانو که در قسمت جلوی ران قرار دارند، موجب صاف شدن ساق پا می‌شوند. پارگی این تاندون در افراد ورزشکار و میانسال بسیار شایع است و برای دیگر افراد نیز ممکن است اتفاق بیوفتد.

اگر آسیب دیدگی زانو یا درد زانو را تجربه کرده‌اید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی با تجربه‌ای زیاد به راحتی می‌تواند مشکلات شما را تشخیص دهد و گزینه‌های درمانی را برای کمک به بازگرداندن شما در مسیر درست بهبودی تعیین کند.

علت زانو درد بدون آسیب دیدگی چیست؟

علت زانو درد بدون آسیب دیدگی چیست؟

متاسفانه علت تمامی زانو درد‌ها آسیب دیدگی نیست. آرتریت عارضه‌ای است که انواع مختلفی دارد و معمولا موجب درد و سفتی در مفاصل می‌شود که با افزایش سن، افزایش می‌یابد. استئوآرتریت نوعی آرتریت است که در افراد میانسال و مسن دیده می‌شود و علت اصلی آن ساییدگی و پارگی غضروف زانو است. آرتریت روماتوئید نوع دیگری از آرتریت است که غضروف مفصل زانو را می‌خورد و موجب التهاب می‌شود.

چگونه متوجه جدی بودن آسیب دیدگی زانو شویم؟

در ابتدا می‌توانید زانو درد را با استفاده از درمان‌های خانگی مانند مصرف دارو‌های بدون نسخه، کرم‌های بی‌حس‌کننده، ژل‌های حرارتی، کمپرس یخ و فشرده‌سازی درمان کنید. در صورتی که پس از این روش‌ها درد و تورم دائمی را تجربه می‌کنید که از بین نمی‌رود، وقت آن رسیده که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر زانو درد با علائمی مانند تورم شدید، تغییر شکل زانو و تب همراه باشد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به مراکز درمانی برسانید.

روش‌های درمانی زانو درد

گزینه‌های مختلفی برای مدیریت درد زانو وجود دارد که بسته به منبع و شدت درد یا آسیب زانو تعیین می‌شود.

اگر از آرتریت رنج می‌برید، پزشک متخصص ممکن است دارویی برای کمک به کاهش درد و التهاب شما تجویز کند. سایر گزینه‌های درمانی شامل فیزیوتراپی، تزریق یا جراحی می‌شود که جراحی در میان این روش‌ها معمولا آخرین روش درمانی محسوب می‌شود.

اگر دچار آسیب دیدگی زانو شده‌اید و به دنبال راه حل‌هایی برای مدیریت درد و درمان خود هستید که شامل جراحی و مصرف دارو‌های قوی نشود، به دکتر آقا بزرگی مراجعه کنید. ایشان بسیاری از درمان‌های بالقوه ترمیمی برای التیام آسیب‌های شما را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، پرولوتراپی، درمان با سلول‌های بنیادی مغز استخوان و… اشاره کرد.