همه ما عاشق سفر هستیم؛ اما گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی سفرمان کنسل شود. در این شرایط ممکن است تصور کنید تمام هزینه‌هایی که برای سفر خود کرده‌اید، از بین رفته است؛ اما خوشبختانه باید بدانید که امکان استرداد بلیط هواپیما برای شما وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا نحوه استرداد بلیط هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی را به شما نشان دهیم. پس با ما همراه باشید تا نحوه استرداد بلیط هواپیما را بشناسید.

saadatrent

نحوه استرداد بلیط هواپیما به چه شکل است ؟

نحوه استرداد بلیط هواپیما

منظور از استرداد بلیط، کنسل کردن بلیطی است که خریدرای کرده‌اید. در ادامه شما را با روش‌های مختلفی که می‌توانید بلیط خود را کنسل کنید، آشنا می‌کنیم.

استرداد بلیط از آژانس

استرداد بلیط از طریق آژانس تحت شرایطی قابل انجام است که شما بلیط خود را نیز از آژانس تهیه کرد باشید. این نحوه استرداد بلیط هواپیما درباره سفرهای خارجی و داخلی هر دو صادق است. برای مثال در صورتی که بلیط هواپیما خودتان را از سفرزون تهیه کرده باشید و بخواهید بلیط خود را کنسل کنید، می‌توانید با آژانس توریستی سفرزون تماس بگیرید و درخواست دهید. به این ترتیب می‌توانید بلیط خود را کنسل نمایید. البته بهتر است بلیط خود را از آژانس‌های معتبر تهیه کنید. زیرا گاهی اوقات پشتیبانی آژانس استرداد شما را انجام نمی‌دهد.

چه به صورت اینترنتی و چه به صورت حضوری خرید خود را انجام دهید، مراحل کار شما از طریق آژانس‌های مسافرتی قابل انجام خواهد بود. برخی آژانس‌ها از پشتیبانی اینترنتی و تلفنی استفاده می‌کنند. در این شرایط دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود. اگر آژانس دارای کیف پول الکترونیک باشد، پول با کسر جریمه، به کیف پول شما عودت داده می‌شود و می‌توانید درخواست تسویه وجه را صادر کنید. برخی دیگر از انواع آژانس، پول را مستقیم به حساب شما واریز می‌کنند.

استرداد بلیط از  ایرلاین

درباره سفرهای داخلی، شما می‌توانید از طریق دفاتر ایرلاین اقدام به خرید بلیط کنید. در این شرایط نحوه استرداد بلیط هواپیما نیز از طریق دفتر ایرلاین قابل انجام است. توجه داشته باشید اگر بلیط خود را به صورت مستقیم از طریق ایرلاین خریداری کرده باشید، دیگر نمی‌توانید از آژانس‌های مسافرتی برای استرداد کمک بگیرید. بهتر است ابتدا با پشتیبانی تلفنی ایرلاین مدنظرتان صحبت کنید و شرایط را توضیح دهید. سپس در صورتی که استرداد شامل حالتان شود، می‌توانید با مراجعه حضوری یا به صورت اینترنتی، استرداد را انجام دهید و مبلغ را در حسابی که تعریف می‌کنید، دریافت نمایید.

جریمه استرداد بلیط

منظور از جریمه استرداد بلیط چیست؟ خب این موضوع خیلی سادست. وقتی که شما یک بلیط هواپیما خریداری می‌کنید، ایرلاین روی خرید شما حساب باز خواهد کرد. به این ترتیب بلیط شما به کس دیگری فروخته نمی‌شود. سیستم هم به این ترتیب نیست که بلیطی به‌عنوان رزرو فروخته شود. هرچه قدر که به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم و بخواهیم بلیط خود را کنسل کنیم، احتمال اینکه ایرلاین بتواند مسافر جایگزین پیدا کند، کمتر خواهد شد. صندلی خالی هم به ضرر ایرلاین می‌شود. به همین خاطر است که ایرلاین با کمک تخفیف‌های چارتری، مسافران را ترغیب می‌کند تا لحظه آخری به پرواز بپیوندند. بلیط‌های چارتری هرچه به پرواز نزدیک‌تر باشند، قیمت کمتری دارند. برای مثال بلیط چارتری پرواز روز از بلیط چارتری پرواز فردا ارزان‌تر خواهد بود.

پس می‌توان گفت که ما با کنسل کردن بلیط خود، به ایرلاین از نظر مالی آسیب وارد می‌کنیم. به همین خاطر باید در این ضرر و زیان مالی شریک باشیم. همان طور که هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشیم، قیمت بلیط چارتری ارزان‌تر خواهد بود، مبلغی که از مبلغ عودتی بلیط به ما بازگشت داده می‌شود نیز به زمان بستگی دارد. به زبان ساده‌تر هرچه فاصله زمانی بین وقتی که بلیط را کنسل می‌کنیم تا وقت پرواز بیشتر باشد، درصد کمتری از مبلغ به‌عنوان جریمه کسر می‌شود. حال سؤال اینجاست که هزینه جریمه چقدر است؟

مبلغ جریمه استرداد بلیط هواپیما

میزان جریمه استرداد بلیط بر اساس زمانی که بلیط را کنسل می‌کنید تغییر می‌کند. همچنین باید بدانید که ایرلاین‌های مختلف، سیاست‌های متفاوتی را در خصوص مبلغ جریمه استرداد بلیط اعمال می‌کنند. معمولاً مقدار این جریمه از ۱۰ الی ۲۰ درصد آغاز می‌شود و تا ۸۰ درصد ادامه پیدا می‌کند. برخی ایرلاین‌ها همانند تابان، نهایتاً ۵۰ درصد جریمه دریافت خواهند کرد. میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما را همیشه می‌توانید در هنگام خرید بلیط هواپیما مشاهده کنید. حتی این موضوع درباره بلیط‌های خارجی نیز صادق است. یعنی وقتی که بلیط پرواز خارجی را تهیه می‌کنید، سیاست مقدار جریمه اعلام می‌شود. البته برخی ایرلاین‌های خارجی، مبلغی ثابت را به‌عنوان جریمه کسر می‌کنند. برای مثال پرواز قطری در برخی مواقع مبلغ ثابت ۳۰ یا ۵۰ دلار را به‌عنوان جریمه استرداد دریافت می‌کند.

آیا تغییر مقصد هم مشابه نحوه استرداد بلیط هواپیما است؟

شاید برای شما این اتفاق بیافتد که به هر دلیل بخواهید مقصد پرواز خود یا زمان آن را تغییر دهید. در این شرایط نیز باید مبلغی را به‌عنوان هزینه تغییر مقصد و تغییر زمان پرداخت کنید. این هزینه نیز معمولاً در هنگام خرید بلیط اعلام می‌شود. هزینه تغییر مقصد و زمان، به زمان این درخواست بستگی ندارد و معمولاً یک عدد ثابت است. فقط باید در نظر بگیرید که پرواز شما باید با همان ایرلاین و نه ایرلاین دیگری انجام شود.

تا چه زمانی فرصت برای استرداد بلیط وجود دارد؟

این سؤال نیز شاید برای شما به وجود بیاید که تا چه زمانی فرصت برای کنسلی بلیط هواپیما وجود دارد؟ در حقیقت این موضوع نیز به سیاست‌گذاری‌های ایرلاین بستگی دارد. برای مثال هواپیمایی آتا نهایتاً تا سه ساعت مانده به پرواز، امکان کنسلی بلیط را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این یعنی اگر ۲ ساعت به زمان پرواز مانده باشد، تمام هزینه شما به‌عنوان جریمه کسر می‌شود و هیچ هزینه‌ای را به شما عودت نمی‌دهند. برخی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی همانند ایران‌ایر حتی اگر از پرواز جا بمانید نیز ۵۰ تا ۲۰ درصد مبلغ بلیط را به شما عودت می‌دهند همچنین برخی دیگر از انواع ایرلاین همانند کیش ایر، تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز نیز امکان استرداد بلیط را در اختیار مسافران قرار داده‌اند. تمامی این موارد به صورت جدولی در هنگام خرید بلیط هواپیما در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

نحوه استرداد بلیط هواپیما چارتری

بلیط چارتری چیست؟ بلیط چارتری به بلیط‌هایی گفته می‌شوند که تا چند روز مانده به پرواز فروش نرفته‌اند یا افرادی آن‌ها را کنسل کرده‌اند و حالا ایرلاین برای اینکه صندلی خالی نداشته باشد، با تخفیف بیشتر این بلیط‌ها را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. بلیط‌های چارتری همیشه پرطرفدار هستند. خب مبلغ کمتری را بابت بلیط پرداخت می‌کنید و در عین حال خدماتی برابر با مسافرانی که مبلغ بیشتری پرداخت کرده‌اند دریافت خواهید کرد. پس تفاوت در کجاست؟ تفاوت در نحوه استرداد بلیط هواپیما چارتری ایجاد می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، بلیط‌های چارتری گزینه‌ای سریع برای جایگزین بلیط مسافرانی که پرواز را کنسل کرده‌اند هستند. به همین خاطر هم امکان استرداد بلیط هواپیما چارتری وجود ندارد. پس حتی اگر از پرواز جا بمانید، هیچ مبلغی به شما عودت داده نمی‌شود.

بیمه پرواز آیا جریمه پرواز را جبران می‌کند؟

جریمه کنسلی بلیط می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. خب به هر صورت مبلغی را برای سفر کنار گذاشته‌اید و حالا با اینکه به سفر نمی‌روید، باید مبلغی را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید. خوشبختانه برخی شرکت‌های بیمه بین‌المللی، جریمه کنسلی بلیط و مخصوصاً جا ماندن از پرواز را تا حدودی جبران می‌کنند. هنوز این آیتم چندان در بین بیمه‌های ایرانی رواج ندارد؛ اما در بین بیمه‌های مسافرتی خارجی این موضوع دیده می‌شود.

شرایط استرداد وجه به چه شکل است؟

نحوه استرداد بلیط هواپیما

  • بلیط شما نباید چارتری باشد؛
  • حداقل زمان پرواز که از طرف ایرلاین تعیین می‌شود باید رعایت شده باشد؛
  • وجه فقط به حسابی که با آن خرید انجام شده است عودت داده می‌شود؛
  • آژانس‌ها می‌توانند بر نحوه استرداد بلیط هواپیما مشتریان خود نظرات کنند؛.

خب دوستان عزیز، به صورت کامل با نحوه استرداد بلیط هواپیما انواع پرواز داخلی و خارجی آشنا شدید. به نظرتان مبلغ جریمه منصفانه است؟ یا اینکه باید این مبالغ را کاهش دهند؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.