همه ما وقتی که قصد سفر پیدا می‌کنیم، چمدان و باروبندیل خودمان را ابتدا می‌بندیم. خب اینکه در سفر وسایل مختلف در دسترس ما باشد، یک اتفاق بسیار خوشایند است. به این ترتیب لازم نیست نگران این باشیم که وسیله خاصی را همراه نیاوردیم. مخصوصاً در دورانی که برای هر کاری یک وسیله خاص وجود دارد، همراه داشتن تمام وسایل بسیار عالی خواهد بود. همچنین اینکه چندین و چند دست لباس مختلف همراه بیاوریم نیز بسیار خوشایند است. پس دیگر نیازی به نگرانی راجع به کثیفی لباس نیست. خب همه این‌ها خوب است؛ اما اضافه بار قطعاً شما را محدود خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم درباره هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

saadatrent

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی

پیش از شروع باید بدانید که در هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز بین ایرلاین‌های داخلی و خارجی تفاوت وجود دارد. ایرلاین‌های داخلی و خارجی از این نظر با هم تفاوت دارند. همچنین معمولاً هر ایرلاین نیز دارای سیاست متفاوتی با ایرلاین‌های دیگر است. به همین خاطر در این بخش قصد داریم ابتدا درباره هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایلاین‌های داخلی صحبت کنیم. معمولاً در پروازهای داخلی، هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز بر اساس وزن تعیین می‌شود. البته گاهی اوقات نیز بدون در نظر گرفتن وزن، فقط بر اساس تعداد بسته آن را مد نظر قرار می‌دهند. در ادامه برای اینکه درک بهتری از هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز پروازهای داخلی داشته باشید، هر ایرلاین را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

ایرلاین ایران ایر

ایرلاین ایران ایر یکی از معروف‌ترین ایرلاین‌های ایران به شمار می‌آید. این ایرلاین، قدیمی‌ترین شرکت هوایی در تمام کشور است. قدمت ایران ایر به دوران پهلوی باز می‌گردد. ایران ایر محدودیت‌های حمل بار مخصوص به خود را دارد. این محدودیت بر اساس نوع صندلی، کلاس هواپیما، سایز هواپیما، کوچک یا بزرگسال بودن مسافر و … تأثیر می‌شود. در حال حاضر اگر در کلاس پروازی اکونومی حضور داشته باشید، به ازای هر نفر می‌توانید ۲۰کیلوگرم بار همراه داشته باشید. این مقدار در کلاس پروازی بیزینس به ۳۰ کیلوگرم به ازای هر نفر افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است بر اساس سیاست ایران ایرلاین، کودکان نیز می‌توانند ۱۰کیلوگرم بار همراه خود داشته باشید.

ایرلاین آتا

آتا یکی دیگر از ایرلاین‌های معروف در ایران است. این ایرلاین نیز سیاست‌های مخصوص به خود را دارد. همانند ایران ایر، آتا نیز حداکثر میزان بار خود را در کلاس پروازی اکونومی، ۲۰کیلوگرم به ازای هر بزرگسال انتخاب کرده است. در صورتی که فرد بلیط بیزینس تهیه کرده باشد، می‌تواند تا ۳۰کیلوگرم بار همراه خود بیاورد.

ایرلاین آسمان

ایرلاین آسمان نیز همه روزه چندین و چند پرواز در کشور انجام می‌دهد. این ایرلاین نیز از نظر سیاست‌گذاری شبیه به ایران ایر و آتا عمل کرده است. به این ترتیب هر مسافر بزرگسال در بخش اکونومی می‌تواند ۲۰ کیلوگرم بار همراه داشته باشد. همچنین اگر فرد در کلاس پروازی بیزینس حضور داشته باشد، این میزان بار به ۳۰کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

ایرلاین کیش ایر

ایرلاین کیش ایر را نیز می‌توان در رده برترین ایرلاین‌های داخلی دانست. اگر سری به بخش فروش بلیط اینترنتی سایت‌های مختلف بزنید، متوجه می‌شوید که همه روزه پروازهای مختلف بسیاری توسط کیش ایر برگزار می‌شود. کیش ایر نیز از نظر اضافه بار، سیاست مشابهی را دنبال می‌کند. به همین خاطر هر مسافر بزرگسال در بخش اکونومی می‌تواند ۲۰ کیلوگرم بار همراه داشته باشد. همچنین اگر فرد در کلاس پروازی بیزینس حضور داشته باشد، این مقدار به ۳۰ کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

ایرلاین کاسپین

ایرلاین کاسپین یکی از ایرلاین‌های قدیمی است که در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد. در حال حاضر ایرلاین کاسپین دارای ناوگانی با ۱۰ هواپیما است و به ۲۰ مقصد مختلف سفر می‌کند. ایرلاین کاسپین هم سیاستی مشابه در زمینه اضافه بار دارد. پس می‌توانید انتظار ۲۰کیلوگرم اضافه بار برای مسافران بزرگسال در بخش اکونومی و ۳۰کیلوگرم اضافه بار برای مسافران بزرگسال در بخش بیزینس را داشته باشید.

ایرلاین زاگرس

ایرلاین زاگرس در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید. این شرکت هواپیمایی در منطقه آزاد اروند ثبت شده است و دارای ۲۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی خود است. ایرلاین زاگرس به ۲۳ مقصد مختلف پرواز می‌کند. این ایرلاین نیز محدودیت ۲۰کیلوگرم بار به ازای هر بزرگسال در بخش کلاس پروازی اکونومی و ۳۰ کیلوگرم به ازای هر بزرگسال در کلاس پروازی بیزینس را قرار داده است.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

هزینه اضافه بار

خب در بخش‌ قبلی درباره محدودیت میزان بار صحبت کردیم. پس متوجه شدیم که در پروازهای داخلی، معمولاً در بخش اکونومی هر بزرگسال می‌تواند ۲۰کیلوگرم بار همراه خود داشته باشد. همچنین اگر بلیط بیزینس یا همان تجاری تهیه کرده باشید، می‌توانید تا ۳۰کیلوگرم بار همراه داشته باشید. در عین حال شاید گاهی پیش بیاید که به هر دلیل بار شما از این مقدار بیشتر باشد. حال چاره چیست؟ آیا باید وسایل خود را در فرودگاه داخل سطل زباله بریزیم!؟ قطعاً نه! پس چاره چیست؟ چاره کار پرداخت اضافه بار است. اگر بار شما بیشتر از مقداری باشد که ایرلاین اعلام کرده، باید به ازای هر کیلوگرم اضافه بار، مبلغی را به‌عنوان هزینه اضافه بار یا جریمه اضافه بار بپردازید.

هزینه اضافه بار بستگی به قیمت بلیط، کلاس پرواز، طول پرواز، وزن کلی بار، تعداد بسته‌ها و … دارد. به این ترتیب هزینه اضافه بار را برای شما مشخص می‌کنند. جالب است بدانید که حتی شکل بسته‌بندی نیز می‌تواند گاهی مشمول اضافه بار شود. با این حال معمولاً هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی ۱ درصد قیمت بلیط به ازای هر کیلوگرم است. برای مثال اگر بلیطی به ارزش ۱۰۰هزار تومان تهیه کرده باشید، به ازای هر ۱ کیلوگرم اضافه بار، باید هزار تومان پرداخت کنید. پس اگر ۱۰ کیلوگرم اضافه بار دارید، باید ۱۰ درصد هزینه بلیط، یعنی ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید.

فقط به یاد داشته باشید که این شرایط مخصوص بارهای معمولی است. برای مثال اگر قصد جابه‌جایی حیوانات خانگی یا لوازم ورزشی و بارهای دیگر را داشته باشید، شرایط برای شما به صورت معمول نخواهد بود. در این حال عموماً هزینه اضافه بار به شکل دیگری محاسبه می‌شود. هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ها نیز در این حالت با هم تفاوت دارند.

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی

سیاست‌گذاری ایرلان‌ها برای پروازهای خارجی با پروازهای داخلی متفاوت است. خب پروازهای خارجی می‌توانند طولانی‌تر باشند. پس علاوه‌بر اینکه ایرلاین، کلاس پروازی، نوع هواپیما و سایر مواردی که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم روی هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز تأثیرگذار هستند، فاصله مبداء تا مقصد نیز روی هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز تأثیر می‌گذارد. برای مثال هزینه اضافه بار پرواز ایران به اروپا از ایران به خاورمیانه بیشتر خواهد بود. حال برای اینکه درک بهتری از هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز پروازهای خارجی داشته باشید، برخی شرکت‌های هوایی خارجی را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

. شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا

میزان بار مجاز

لوفت‌هانزا یکی از شرکت‌های هوایی آلمانی است. این شرکت هواپیمایی یکی از بزرگترین و بهترین ایرلاین‌های دنیا است. در حال حاضر گران‌ترین پروازهای خارجی در ایران توسط شرکت لوفت‌هانزا ارائه می‌شود. اگر در پروازهای شرکت لوفت‌هانزا حضور دارید، باید بدانید که مقدار بار مجاز در پروازهای اکونومی لوفت‌هانزا ۲۳ کیلوگرم به ازای هر مسافر بزرگسال است. همچنین در بخش پریمیوم اکونومی ۲ چمدان با مجموعه ۲۳ کیلوگرم می‌توانید همراه داشته باشید. در بخش بیزینس کلاس، هر مسافر بزرگسال دو چمدان با مجموع وزن ۳۲کیلوگرم می‌تواند همراه داشته باشد. مسافرانی هم که در بخش فرست کلاس حضور دارند نیز دارای محدودیت بار ۳۲ کیلوگرم هستند. با این تفاوت که مسافر می‌تواند ۳۲ کیلوگرم بار خود را در سه چمدان مختلف تقسیم کند.

شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی

شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی هر دو جزو معروف‌ترین ایرلاین‌هایی هستند که در پروازهای خارجی ایران نقش دارند. با توجه به اینکه قطر و امارات هر دو جزو کشورهای ترانزیت مهم هستند، بسیاری از پروازهای ترانزیت به مقصد این دو کشور انجام می‌شود. با توجه به محبوبیت این دو ایرلاین، قصد داریم تا درباره هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز آن‌ها صحبت کنیم. حداکثر بار مجاز در این دو ایرلاین، همانند ایرلاین قبلی که معرفی کردیم، محدودیت تعداد بسته یا چمدان ندارد. پس می‌توانید هر تعداد بسته که همراه دارید را در بخش بار تحویل دهید. در بخش اکونومی، میزان بار مجاز بین ۲۵ تا ۳۰کیلوگرم متغییر است. این مقدار در بخش بیزینس کلاس به ۴۰کیلوگررم افزایش پیدا می‌کند. همچنین مسافرانی که بلیط فرست کلاس تهیه کرده‌اند، تا ۵۰کیلوگرم بار می‌توانند همراه داشته باشند.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

میزان بار مجاز

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر یکی از محبوب‌ترین انواع شرکت‌های هوایی در ایران محسوب می‌شود. این شرکت هوایی همه روزه پروازهای بسیاری از ایران به مقصد کشورهای مختلف انجام می‌شود. ترکیه یکی از کشورهای ترانزیت به حساب می‌آید. همین موضوع اهمیت ترکیش ایر را بیشتر می‌کند. حال می‌خواهیم درباره محدودیت بار در ترکیش ایر صحبت کنیم. هر مسافر بزرگسال در بخش اکونومی می‌تواند ۲۰کیلوگرم بار همراه خود داشته باشد. همچنین مسافران در بخش بیزینس می‌توانند ۳۰ کیلوگرم بار همراه خود بیاورند. خوشبختانه محدودیتی در تعداد چمدان و بسته وجود ندارد.

شرکت هواپیمایی KLM

شرکت هواپیمایی KLM بخشی از شرکت هواپیمایی ایر فرانس به حساب می‌آید. این شرکت هواپیمایی ۱۲۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی خود دارد و می‌تواند به ۱۴۵ مقصد مختلف سفر کند. مسافرانی که از شرکت هواپیمایی KLM برای پرواز استفاده می‌کنند، در بخش اکونومی می‌توانند ۲۳کیلوگرم و در بخش بیزینس ۲ چمدان به وزن ۳۲کیلوگرم همراه خود داشته باشند. میزان وزن بار در بخش فرست کلاس با بخش بیزینس تفاوتی ندارد. فقط مسافرانی که در بخش بیزنس حضور دارند، می‌توانند به جای ۲ چمدان، ۳ چمدان یا بسته همراه خود بیاورند.

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی

هزینه اضافه بار

خب در بخش‌های قبلی، درباره هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی صحبت کردیم. همان طور که گفتیم، هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی به قیمت بلیط هواپیما معمولاً بستگی دارد و به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار، فرد باید ۱ درصد مبلغ کل بلیط را بیشتر بپردازد. این موضوع درباره ایرلاین‌ها و پروازهای خارجی صدق نمی‌کند. در اصل یک روش کلی برای محاسبه هزینه اضافه بار وجود ندارد. برای اینکه بتوانید بر اساس ایرلاین و مقصد خود، میزان اضافه بار را محاسبه کنید، می‌توانید به سایت ایرلاین مراجعه نمایید و از بخش Baggage Weight، اطلاعاتی در خصوص هزینه اضافه بار به دست بیاورید.

لازم به ذکر است که گاهی ایرلاین‌های داخلی، پروازهای خارجی نیز برگزار می‌کنند. برای مثال ماهان یکی از ایرلاین‌هایی است که معمولاً پروازهای خارجی انجام می‌دهد. در خصوص ایرلاین‌های داخلی با پروازهای خارجی می‌توان گفت که معمولاً به ازای هر کیلوگرم اضافه بار، ۱۵ یورو هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. البته این موضوع نیز ثابت نیست. پیشنهاد می‌شود که ترجیحاً در پروازهای خارجی اضافه بار نداشته باشید.

بار دستی چیست؟

میزان بار مجاز

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، باید بدانید که دو نوع بار مختلف یعنی بار دستی و بار اصلی در سیستم هوایی وجود دارد. بار اصلی باری است که شما به بخش پذیرش تحویل می‌دهید تا وارد بخش بار شود. این همان باری است که آن را وزن می‌کنند و اگر وزن آن بیشتر از حد مجاز باشد، باید به ازای هر کیلوگرم آن، هزینه‌ای جداگانه پرداخت نمایید. در عین حال حتماً وقتی که وارد کابین هواپیما می‌شوید، متوجه خواهید شد که برخی مسافران، ساک دستی، کوله پشتی یا چمدان‌های کوچکی دارند که در بخش کابینت بالای صندلی خود قرار می‌دهند. به این نوع بار، بار دستی گفته می‌شود. بار دستی را وزن نمی‌کنند. پس اگر وسیله سنگینی دارید، می‌توانید آن را در بار دستی خود قرار دهید تا اضافه بار نداشته باشید.

البته در نظر بگیرید که محدودیت‌های بسیاری در خصوص بار دستی وجود دارد. با توجه به مسائل امنیتی، بسیاری از وسایل اجازه ورود به داخل کابین هواپیما را ندارند. از طرف دیگر ابعاد و حجم بار دستی شما نیز باید مشخص باشد. اینطور نیست که بتوانید یک چمدان بزرگ را وارد کابین هواپیما کنید! معمولاً ساک دستی، کوله پشتی و امثال آن را جزو بار دستی به حساب می‌آورند. همچنین بهتر است وسایل با ارزش همانند طلا و جواهرات، پول نقد، لپ‌تاپ، دوربین، پاسپورت و امثال آن را در بار دستی خود قرار دهید.

نکات مهم در خصوص بار دستی

فقط به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید تا وسیله‌ای خاص را در بار دستی خود بگذارید، لیست وسایل ممنوعه به هواپیما را مطالعه کنید. تصور کنید که بار خود را تحویل داده‌اید و اجازه ورود برخی اقلام را به هواپیما نمی‌دهند. به این ترتیب ممکن است از پرواز خود جا بمانید و دچار مشکل شوید. در زمینه ابعاد بار دستی باید گفت که طول، عرض و ارتفاع آن نباید به ترتیب بیشتر از ۵۶، ۴۵ و ۲۵ سانتیمتر باشد تا به راحتی در کابینت بالای صندلی جای بگیرد. وزن آن نیز باید بین ۵ الی ۷ کیلوگرم متغییر باشد. البته این موضوع هم به کلاس پروازی شما بستگی دارد.

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی و خارجی

همان طور که اشاره کردیم، بهتر است حداکثر وزن بار دستی بین ۵ الی ۷ کیلوگرم باشد. این موضوع در بین ایرلاین‌های داخلی و خارجی یکسان است. البته به کلاس پروازی شما نیز بستگی دارد. برای مثال ایرلاین ماهان در کلاس پروازی اکونومی اجازه می‌دهد تا مسافران ۵ کیلوگرم بار دستی داشته باشند. در حالی که این مقدار در بخش بیزینس به ۷کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند. همچنین جالب است بدانید که برخی ایرلاین‌های خارجی بر اساس کلاس‌های پروازی خود، بین ۷ الی ۱۵ کیلوگرم اجازه ورود بار دستی را به مسافران می‌دهند. البته در کلاس‌های اکونومی و بیزینیس، همانند ایرلاین‌های داخلی، نهایت بار دستی ۵ الی ۷ کیلوگرم است؛ اما در پروازهای فرست کلاس، این مقدار ممکن است تا ۱۵ کیلوگرم نیز افزایش پیدا کند.

وسایل غیرمجاز در کابین هواپیما

وسایل غیرمجاز در کابین هواپیما بسیار واضح هستند. برای مثال وسایلی همانند اجسام تیز که بتوان از آن به‌عنوان سلاح استفاده کرد، مواد محترقه، موادی که ممکن است خود به خود آتش بگیرند، باتوم، مواد رادیو اکتیو، اسلحه، فشفشه، ابزار، وسایل ورزشی، کپسول گاز و … جزو اقلام ممنوعه در کابین هواپیما هستند.

خب دوستان عزیز سفرزون، شما به صورت کامل با هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌‌ها آشنا شدید. به نظرتان چطور می‌توان چمدان بست که برای خرید سوغات هم دچار مشکل اضافه بار نشد؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.