لیست اشیا ممنوعه در هواپیما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته تغییر چندانی ندارد. با این حال از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان نکته‌سنجی داریم، خالی از لطف نیست اگر به فهرست کاملی از لیست اشیا ممنوعه در هواپیما بیندازیم. همان‌گونه که می‌‌دانید، در کنار اینکه ورود بسیاری از اشیا به داخل هواپیما ممنوع است، کالاهای مختلفی نیز وجود دارد که ورود آن‌ها به داخل کابین هواپیما مانعی ایجاد نمی‌کند. در این مطلب ابتدا با هم نگاهی به لیست اشیا ممنوعه‌ای میندازیم که ورود آن‌ها به هواپیما ممنوع است. سپس فهرست اشیایی را بررسی می‌کنیم که همراه‌داشتن آن‌ها در داخل کابین هواپیما اشکالی ندارد. با توجه به تفاوت فهرست این اشیا در سفرهای خارجی و داخلی، توضیحاتی درباره اشیا ممنوعه برای پروازهای داخلی و خارجی نیز مطرح می‌کنیم. امیدواریم با مطالعه این فهرست تا انتها، اطلاعات کاملی درباره لیست اشیا ممنوعه در هواپیما در سال ۱۴۰۲ بدست آورید.

saadatrent

لیست اشیا ممنوعه در هواپیما در سال ۱۴۰۲ برای پروازهای داخلی

لیست اشیا ممنوعه در هواپیما در سال ۱۴۰۲ را با فهرست کالاهایی آغاز می‌‌کنیم که در پروازهای داخلی نباید همراه داشته باشید. همان‌گونه که می‌دانید، هواپیمایی‌های مختلف، هر کدام قوانین خاص خودشان را برای حمل کالا در داخل هواپیما دارند. با این حال تجربه ثابت کرده به لحاظ حمل بارهای ممنوعه در هواپیما، بیشتر ایرلاین‌ها ورود کالاهای خاصی را به قسمت کابین مسافران هواپیدا قدغن کرده‌اند. در نتیجه اگر در پروازهای داخلی قصد داشتید تا اشیا زیر را همراه خود ببرید، در نظر داشته باشید که این اشیا باید به قسمت بار هواپیما تحویل داده شود.

لیست اشیا ممنوعه در پرواز

توجه داشته باشید بسیاری از اشیایی که ممکن است در نظر شما معمولی و بی‌خطر به‌نظر برسد، نباید آن‌ها را در پروازهای داخلی به همراه داشته باشید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم فهرست کوچکی از اشیایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم را یادداشت کنید. فهرست‌برداری این اشیا وقت بسیار کمی از شما می‌گیرد، اما جلوگیری از اتلاف وقت در قبل از پروازهای داخلی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

گوشت و میوه

ایرلاین‌های داخلی قوانین سفت‌و‌سختی برای همراه‌داشتن هرگونه گوشت و میوه داخل هواپیما دارند. در کنار میوه، دیگر محصولات کشاورزی نیز نباید وارد کابین مسافرینِ هواپیما شود. جالب است بدانید سخت‌گیری بسیار زیادی درباره ورود انواع محصولات کشاورزی به قسمت مسافرین هواپیما وجود دارد. این سخت‌گیری‌ها به اندازه‌ای است که حتی نباید تخم گل یا گیاهان مختلف را همراه خود به داخل کابین مسافرین هواپیما ببرید.

وسایل آتش‌زا

لیست اشیا ممنوع در هواپیما در سال ۱۴۰۲ را با وسایل آتش‌زا ادامه می‌دهید. انصافاً باید گفت جلوگیری از ورود آتش‌زا به داخل کابین مسافرین هواپیما با عقل جور در می‌آید. یک قوطی کبریت ساده، خطرهای زیادی برای مسافرین هواپیما ایجاد می‌کند. در کنار کبریت، ورود انواع فندک نیز به داخل هواپیما قدغن است. این شرایط درباره افراد سیگاری اهمیت زیادی پیدا می‌کند. از آنجایی که این افراد دائم فندک یا کبریت همراه دارند، بهتر است قبل از پرواز، فندک یا کبریت را از جیب خود خارج کنند. به افرادی که فند‌ک‌های آنتیک و گران‌قیمت دارند نیز پیشنهاد می‌کنیم این اشیا را در سفر کنار بگذارند. از یک طرف ورود اشیای آتش‌زایی مانند فندک به داخل هواپیما ممنوع است، ناگفته نماند همراه‌داشتن فندک‌های گران‌قیمت در سفر نیز ممکن است گم‌شدن آن‌ها را به دنبال داشته باشد.

لیست اشیا ممنوعه در پرواز

همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید، وقتی صحبت از لوازم آتش‌زا به میان می‌آید، منظور فقط فندک و کبریت نیست. هر گونه ماده‌ای که ایجاد اشتعال می‌کند را نباید داخل کابین مسافران هواپیما ببرید. با توجه به این تعریف می‌توان گفت نفت‌، بنزین، انواع مواد آتش‌زا شیمیایی مانند نیتروگلیسیرین، پتاسیم کلرات، نیترات آمونیوم و ترکیبات آتش‌زا غیر شیمیایی مانند فسفر سفید، کربن، گرافیت و موادی از این دست را نباید به داخل کابین هواپیما برد. این مواد در کنار اینکه خاصیت اشتعال‌زایی دارند، منفجر می‌شوند و خطرهای جبران ناشدنی در بر دارند.

انواع ابزارآلات فنی

از آنجایی که احتیاط، شرط عقل است، مسئولین امنیت پرواز هواپیما از ورود انواع ابزارآلات فنی به داخل کابین مسافرین هواپیما جلوگیری می‌کنند. ابراز آلاتی که به نظر شما خطر چندانی ندارند، در نظر مامورین امنیت پرواز خطرساز جلوه می‌کنند. در نتیجه انواع پیچ‌گوشتی، چکش، انبر و اره به هواپیما راه داده نمی‌شود. ناگفته پیداست مامورین پرواز جلوی ابزارآلات بزرگ‌تری مانند اره‌برقی و دریل را نیز می‌گیرند. اگر اهل کارهای خدماتی هستید و می‌خواهید ابزارآلات خود را در سفر همراه داشته باشید، بهتر است این ابزار را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید.

لیست اشیا ممنوعه در پرواز

لازم به ذکر است هر وسیله‌ای که شکل‌‌وشمایلی ابزارمانند داشته باشد، در نظر مامورین پرواز به عنوان اشیا قدغن برای ورود به پرواز شناخته می‌شود. به همین دلیل اگر وسیله دیگری همراه دارید که ظاهری ابزارمانند دارد، این وسیله را به کارمندان قسمت بار هواپیما تحویل بدهید. مامورین بازرسی پرواز توجه ویژه‌‌ای به بررسی وسایل مسافران دارند. به همین دلیل بهتر است وسیله‌ها و اشیا خود را از حالت بسته‌بندی خارج کنید تا راحت‌تر بررسی شود. در غیر این صورت مامورین جلوی ورود هرگونه بسته مهر‌و‌موم‌شده و نامشخص را به هواپیما می‌گیرند.

لوازم آرایشی بهداشتی

حساسیت پروازهای داخلی و خارجی به اندازه‌ا‌ی است که مسئولین امنیت فرودگاه حتی اجازه حمل لوازم آرایش را به داخل کابین مسافرین نمی‌دهند. در نتیجه اگر وسیله آرایشی بهداشتی همراه دارید، قبل از سفر آن‌ها را حسابی بسته‌بندی کنید و به قسمت بار هواپیما تحویل دهید. ناگفته نماند بعضی از پروازهای بیزنس و فرست کلاس لوازم آرایشی و ملحفه و بالشت ضدعفونی‌شده در اختیار مسافران قرار می‌دهند. با این حال از آنجایی که بیشتر پروازهای داخلی در کلاس اکونومی انجام می‌شود، نگاهی به فهرست لوازم بهداشتی آرایشی ممنوع در کابین مسافرین هواپیما بیندازید.

  • لاک‌پاک‌کن؛

  • لاک‌ناخن؛

  • هرگونه روغن و وازلین؛

  • ریمل؛

  • موچین؛

  • شامپو، صابون و شوینده‌های بدن؛

  • انواع اسپری؛

  • انواع کرم؛

  • خمیردندان.

لازم به ذکر است بعضی از ایرلاین‌های داخلی و خارجی به مسافران اجازه حمل مقدار مشخصی اسپری، ژل و محصولاتی از این دست را می‌دهند.

وسیله‌های متفرقه‌ای که نباید در کابین مسافران هواپیما همراه داشته باشید

لیست اشیا ممنوع در هواپیما در سال ۱۴۰۲ فقط به وسیله‌های که اشاره کردیم خلاصه نمی‌شود. طیف گسترده‌ای از اشیا مختلف را نباید داخل کابین مسافران هواپیما حمل کرد. اشیایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم در گروه کالاهایی قرار می‌گیرد که ورود آن‌ها به قسمت کابین مسافران هواپیما ممنوع است.

  • باروت؛

  • ترقه؛

  • گاز اشک‌آور؛

  • گاز مایع؛

  • وسیله‌های رادیواکتیو؛

  • باتری لیتیومی؛

  • کیسه هوای خودرو؛

  • آهن‌ربا؛

  • وسیله‌های ضدعفونی؛

  • سرکه و ترشیجات؛

  • الکل؛

  • کلر؛

  • مواد مخدر؛

  • سم‌های حیوانی و انسانی.

چاقو و اشیا بُرنده

کارمندان امنیت پرواز جلوی هرگونه چاقو و وسیله‌‌‌های بُرنده را به داخل کابین مسافرین هواپیما می‌گیرند. حتی یک چاقوی کوچک و جیبی نیز نباید توسط مسافرین به داخل کابین هواپیما برده شود. به همین دلیل اگر اهل سوغاتی‌بردن هستید و چاقوهای تزئینی یا کارد آشپرخانه را برای اهل فامیل به سوغات می‌برید، بهتر است این اشیا برنده را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید. ناگفته نماند خطوط هواپیمایی مختلف، سیاست‌های متفاوتی درباره ورود قیچی‌های کوچک و ناخن‌گیر به داخل کابین مسافرین هواپیما دارند. بعضی از این ایرلاین‌ها ورود تمامی قیچی‌های کوچک و بزرگ و انواع ناخن‌گیر را به هواپیما ممنوع کرده‌‌اند.

لیست اشیا ممنوعه در هواپیما

در این بین ایرلاین‌های داخلی را نیز سراغ داریم که مجوز حمل ناخن‌گیر و قیچی‌های کوچک را به داخل هواپیما صادر می‌کنند. از آنجایی که قدغن‌کردن ورود اشیا تیز به داخل هواپیما منطقی به‌نظر می‌رسد، پیشنهاد می‌کنیم قبل از پرواز تمامی اشیا تیز و بُرنده را به قسمت بار تحویل دهید.

انواع لوازم ورزشی

به گردشگران ورزشکاری که حاضر نیستند حتی در سفر از تمرین‌های حرفه‌ای خود چشم بپوشند، پیشنهاد می‌‌کنیم لوازم ورزشی خود را به قسمت بار پرواز تحویل دهند. ورود هر وسیله‌ ورزشی که فکرش را بکنید به داخل کابین مسافرین هواپیما ممنوع است. انصافاً باید گفت حمل بعضی از لوازم ورزشی مانند چوب اسکی، تیروکمان، چوب بسیبال و چوب گلف دردسرهای خاص خودش را نیز دارد. به همین عقل سلیم بر این است که با تحویل این لوازم ورزشی به قسمت بار هواپیما، از شر دردسرهای حمل‌و‌نقل آن‌ها نیز خلاص شوید. لازم به ذکر است با توجه به ابعاد برخی از لوازم ورزشی، بهتر است این تجهیزات را به‌درستی بسته‌بندی کنید تا در حین حمل‌و‌نقل در قسمت بار هواپیما، صدمه نبینند.

لیست اشیا ممنوعه در قسمت بار هواپیما در سال ۱۴۰۲ برای پروازهای داخلی

اشیایی که در بالا به آن‌ها کردیم را نباید در کابین مسافرین همراه داشته باشید. با این حال اشیایی وجود دارد که حتی ورود آن‌ها به قسمت بار هواپیما نیز قدغن است. از آنجایی که وعده دادیم تمامی اشیا ممنوعه در هواپیما را بررسی کنیم، در ادامه به کالاهایی اشاره می‌کنیم که قسمت بارِ هواپیما از پذیرفتن آن‌ها معذور است.

انواع سلاح‌های سرد و گرم

مامورین امنیتی فرودگاه از ورود هرگونه سلاح به قسمت بار هواپیما جلوگیری می‌کنند. همان‌گونه که حتماً می‌دانید، منظور از سلاح سرد، انواع چاقو، تبر، خنجر و چیزهای تیز و برنده‌ای است که استفاده از آن‌ها خطر جانی و مالی به دنبال دارد. وقتی از سلاح گرم صحبت می‌کنیم، منظور انواع تفنگ، سلاح‌های سنگین، نارنجک و تسلیحاتی از این دست است. قسمت بار هواپیما سخت‌گیری‌های ویژه‌ای در این زمینه انجام می‌دهد. به همین دلیل حتی سلاح‌های پلاستیکی نیز مجاز به حمل در قسمت بار هواپیما نیستند. لازم به ذکر است در کنار سلاح‌های سرد و گرم، هر وسیله‌ای که بتوان با آن آسیب ایجاد کرد به عنوان سلاح شناخته می‌شود. در نتیجه قسمت بار هواپیما از پذیرش هرگونه باتوم، نانچاکو، پنجه بوکس و لوازم آسیب‌زننده‌ای از این دست معذور است.

داروهای ممنوعه

ناگفته پیداست ورود انواع مواد مخدر به داخل کابین مسافرانِ هواپیما و قسمت بار ممنوع است. با این حساب مسئولین امنیت فرودگاه برخی از داروها را نیز در گروه مواد مخدر قرار می‌دهند. جالب است بدانید حتی نباید استامینوفن کدئین همراه مسافران باشد. داروهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم در پروازهای داخلی و خارجی ممنوع هستند.

  • آمپول و شربت‌های مخدر؛

  • قرص‌های خواب‌آور؛

  • داروهای آرام‌بخش؛

  • دیفن اکسیلات؛

  • کلردیازپوکساید؛

  • اسپری بینی؛

  • داروهای بیش‌فعالی؛

  • کلداکس؛

  • کلونازپام.

لیست اشیا مجاز در هواپیما در سال ۱۴۰۲

برای شما از اشیا ممنوعه در هواپیما گفتیم، با این حال لوازم زیادی نیز وجود دارد که مسئولین امنیت پرواز فرودگاه اجازه حمل آن‌ها را به داخل کابین مسافران صادر می‌کنند. برای نمونه می‌توان به حمل مقدار کمی بیسکوئیت، کلوچه، شکلات و تنقلات به داخل هواپیما اشاره کرد. مایعاتی مانند آب و آبمیوه‌هایی با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر نیز در داخل کابین مسافران هواپیما مجاز است. مسافرین اجازه استعمال دخانیات در تمامی قسمت‌های هواپیما را ندارند. با این حال حمل نهایتاً ۲۰۰ نخ سیگار (یک باکس) در داخل کابین مسافران هواپیما مجاز است. در کنار کالاهایی که به آن‌ها اشاره کنیم، ممانعتی برای حمل اشیا زیر به داخل کابین مسافرین هواپیما وجود ندارد.

تجهیزات الکترونیک

دوربین عکاسی، تبلت، گوشی همراه، دستگاه‌های دیجیتال پخش موسیقی و تجهیزات الکترونیکی از این دست را به‌راحتی می‌توانید همراه خود به داخل کابین مسافرین هواپیما ببرید. لازم به ذکر است خدمه پرواز قبل از بلندشدن هواپیما از مسافرین درخواست می‌کنند تا گوشی و تبلت خود را در حالت پرواز (AirPlan Mode) قرار دهند. در غیر این صورت امواج گوشی هوشمند و تبلت ممکن است عملکرد دستگاه‌های دیجیتال هواپیما را مختل کند.

پوشاک اضافی

دست مسافران برای حمل پوشاک به داخل کابین هواپیما باز است. به لطف این شرایط می‌توانید یک یا دو دست لباس اضافی در حین پرواز همراه ببرید. تجربه ثابت کرده پوشاکی بیشتر از این مقدار را بهتر است در چمدان قرار دهید و به قسمت بار هواپیما بسپارید. هر چقدر که سبک‌تر سفر کنید، حمل‌و‌نقل‌ راحت‌تری در مسافرت دارید.

فهرست اشیا نیازمند به مجوز در سفرهای خارجی

قوانین متفاوتی برای همراه‌داشتن برخی از اشیا در پروازهای خارجی وجود دارد. جالب است بدانید مسافرانی که به ایران می‌آیند، می‌توانند سالانه یک کالای نو با ارزشی حدود ۸۰ دلار به این کشور وارد کنند. ناگفته نماند موانع شرعی و قانونی برای این کالا نباید وجود داشته باشد. از طرف دیگر قسمت پذیرش بارهای خارجی از بارگیری کالاهای سنگین و جاگیری مانند کولر گازی، یخچال، جاروبرقی، تلویزیون و لباسشویی معذور است. مسافران در پروازهای خارجی می‌توانند انواع دستبند، گوشواره و گردنبند از جنس طلا، نقره و پلاتین را در پروازهای خارجی همراه خود داشته باشند. البته وزن این زیورآلات باید کمتر از ۱۵۰ گرم باشد.

لیست اشیا ممنوعه در پرواز

تجربه ثابت کرده ایرلاین‌ها برای ورود حیوان‌های وحشی و پرندگان در پروازهای خارجی مجوز صادر نمی‌کنند. حتی در صورت صدور مجوزهای لازم، برای ورود این حیوان‌ها در پروازهای خارجی باید حتماً تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست دریافت شود. واحد امنیت فرودگاه سخت‌گیری‌های خاصی برای ورود انواع پهپاد‌ها، کوادکوپترها و تجهیزاتی از این دست به کشور دارد. ورود و خروج این تجهیزات در پروازهای هوایی خارجی نیازمند هماهنگی با گمرگ است. برای ورود انواع مکمل‌های غذایی و دارو نیز باید حتماً‌ مجوز وزارت بهداشت را دریافت کنید.

لیست اشیا ممنوعه در هواپیما در سال ۱۴۰۲ برای پروازهای خارجی

کالاهایی که در بالا به آن اشاره کردیم برای حمل‌و‌نقل در پروازهای خارجی نیازمند دریافت مجوز هستند. با این حال اشیایی نیز وجود دارد که حمل‌و‌نقل آن‌ها در پروازهای خارجی قدغن. است. برای نمونه می‌توان به خروج فرش دست‌باف با متراژی بیشتر از ۲۰ متر مربع اشاره کرد. حمل انواع فرش دستباف به سوریه، عراق و عربستان ممنوع است. همان‌گونه که اشاره کردیم خروج زیورآلات با مقداری کمتر از ۱۵۰ گرم در پروازهای خارجی اشکالی ندارد.

با این حال مسئولین امنیت پرواز جلوی خروج انواع زیورآلات و سنگ‌های قیمتی با مقداری بیشتر از ۱۵۰ گرم را می‌گیرند. این قانون استثنا نیز دارد. این استثنا شامل خروج صنایع دستی می‌شود که نهایتاً ۳ کیلوگرم وزن دارند. خروج انواع سلاح و مهمات بدون مجوز در پروازهای خارجی ممنوع است. کالاهای ارزشمند فرهنگی، عتیقه، نوشته‌ها و تصاویر مخالف مذهب و مخل عفت عمومی نیز در گروه لیست اشیا ممنوعه در هواپیما در سال ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند.

لیست اشیا ممنوعه در هواپیما در سال ۱۴۰۲ را با این امید به پایان می‌رسانیم که با آگاهی کامل از این اشیا، چمدان‌های خود را با خیال راحت ببندید و سفر هوایی خاطره‌انگیزی را تجربه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از مسافرت‌های هوایی دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.