سایداسفر

حتماً برای شما هم این پرسش پیش آمده که چگونه ارز مسافرتی بگیرید. انصافاً باید گفت این پرسش، نیاز به پاسخی کامل دارد. همان‌‌گونه که می‌دانید، تهیه ارز مسافری با توجه به نوسان‌های ارز، نقش زیادی در بودجه‌بندی سفر دارد. در نتیجه مسافری را سراغ نداریم که راهی سفرهای خارجی باشد و روش‌های دریافت ارز مسافری را جستجو نکرده باشد. ارز مسافری در باجه‌های بانکی، فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی پرداخت می‌شود. از آنجایی که رسم داریم بهترین اطلاعات گردشگری را در اختیار همراهان خود قرار دهیم و شرایطی برای تجربه سفری راحت و بی‌دغدغه را فراهم کنیم، در ادامه اطلاعات سودمندی برای پرسش چگونه ارز مسافری بگیرید، آماده کرده‌ایم. در این مطلب ابتدا با هم می‌بینیم که ارز مسافری چیست. سپس با هم بررسی می‌کنیم که کدام ارزها در ایران به‌عنوان ارز مسافری معامله می‌شود. در نهایت نیز به روش‌های کاربردی برای دریافت ارز مسافرتی می‌پردازیم.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی، روشی برای تعامل با نوسان‌های نرخ ارز به حساب می‌آید. این ارز توسط دولت در اختیار مسافرانی قرار می‌گیرد که از ایران، راهی کشورهای خارجی هستند. دولت به ساکنین ایرانی که بیشتر از ۱۲ سال دارند و راهی خارج کشور هستند، مبلغی را به عنوان ارز مسافری پرداخت می‌کند. ارزی که از آن صحبت می‌کنیم، امتیازی است که فقط سالانه یک‌بار به مسافران ایرانی راهی خارج، اختصاص میابد. درواقع می‌توان گفت ارز مسافری، روشی برای خرید ارزان‌تر ارز توسط مسافرانی است که قصد سفرهای خارجی دارند. به زبان‌ساده‌تر، ارز مسافری نوعی کمک‌هزینه سفرهای خارجی است که توسط دولت پرداخت می‌شود. بانک‌های ایرانی، ارز را با قیمتی متعادل‌تر نسبت به بازار خریداری می‌کنند. سپس ارزی که با قیمت مناسب‌تری خریداری‌شده را به مسافران می‌دهند.

ارز مسافرتی

همان‌گونه که می‌دانید نرخ ارز در سال‌های اخیر نوسان‌های بسیاری داشته است. به همین دلیل مقدار ارز مسافری نیز دستخوش تغییراتی زیادی شده است. برای نمونه می‌توان به قبل از ۱۳۹۷ اشاره کرد. در آن زمان، دولت به هر مسافر ۱۰۰۰ دلار ارز مسافرتی می‌داد. این مقدار از ۱۳۹۷ به بعد با تغییر روبه‌رو شد. از آن زمان به بعد، نوسان‌های مختلفی برای پرداخت ارز مسافری ایجاد شده است. مقدار ارز مسافری به ازای هر مسافر به ۳۰۰ دلار رسید. پس از مدتی نیز این مقدار دوباره افزایش یافت و به ۲۰۰ دلار رسید. این مقدار در ۱۴۰۲ نیز برقرار است. در نتیجه اگر راهی سفرهای خارجی هستید، روی دریافت ارز مسافری می‌توانید حساب باز کنید. ناگفته نماند ارز مسافری برای سفر به تمامی کشورهای خارجی پرداخت نمی‌شود.

ارز مسافرتی ۱۴۰۲ چه مقدار است؟

دولت در گذشته سخت‌گیری‌های خاصی برای پرداخت ارز مسافرتی اعمال نمی‌کرد. کشوری که مسافران قصد سفر به آن را داشتند، هدف سفر و روش مسافرت، برای دولت مهم نبود و ارز را به‌راحتی پرداخت می‌کرد. با این حال اکنون سخت‌گیری‌های بیشتری برای ارز مسافرتی ۱۴۰۲ وجود دارد. بخش‌‌نامه‌های مشخصی برای مقدار ارزی که مسافران با ویزای گردشگری دریافت می‌کنند، صادر شده است. ارز مسافری ۱۴۰۲ برای سفرهای هوایی به کشورهایی که نیازمند دریافت ویزا هستند، به ازای هر مسافر ۵۰۰ یورو است.

مقدار ارز مسافرتی ۱۴۰۲ به سفرهای خارجی که نیاز به دریافت ویزا ندارند، ۳۰۰ یورو در نظر گرفته شده است. این مقدار در سفرهای زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو است. امکان دریافت ارز مسافری با واحدهای پولی غیر از یورو نیز وجود دارد. از طرف دیگر صرافی‌هایی که توسط دولت معرفی شده‌اند، تا سقف ۲۰۰۰ یورو ارز توافقی با نرخ بازار در اختیار مسافران خارجی قرار می‌دهند.

دولت برای راحتی مسافران خارجی در دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲، سامانه‌ نظام مدیریت خدمات ارز ایران را در نظر گرفته است. این سامانه که به اختصار به آن «ناخدا» می‌گویند، ارز خدماتی و غیرتجاری را در اختیار مسافران خارجی قرار می‌دهد. مسافران، می‌توانند ارزی که از آن صحبت می‌کنیم را با روش‌های مختلفی خرج کنند.

ارز مسافری چه مزایایی دارد؟

علاقه‌مندان سفرهای خارجی به‌خوبی می‌دانند که مسافران تمایل زیادی به تهیه ارز مسافری دارند. این شرایط از فایده‌های ارز مسافرتی حکایت دارد. بدون شک می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین فایده ارز مسافرتی نسبت به ارز در بازار آزاد، نرخ قیمت کمترِ آن است. به لطف این شرایط، دست مسافران برای بودجه‌بندی بهترِ هزینه‌ سفرهای خارجی باز می‌ماند. مبلغ ارز مسافری ۱۴۰۲ چند هزارتومان کمتر از قیمت ارز در بازارهای جهانی است.

در نتیجه با دریافت ارز مسافری، مبلغی حدود چند میلیون به نفع مسافران تمام می‌شود. با این حال پیشنهاد می‌کنیم پس از آگاهی از نرخ ارز مسافرتیِ پرداختی توسط دولت، نرخ این ارز را با قیمت ارز آزاد در صرافی‌ها مقایسه کنید. این مقایسه دید بهتری برای تهیه ارز مسافرتی پیش روی مسافران قرار می‌دهد.

ارز مسافرتی

اکنون که صحبت از فایده‌های ارز مسافرتی به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته نیز اشاره کنیم در صورت درخواست متقاضی، بانک به جای یورو، پوند یا دلار نیز پرداخت می‌کند. ارز مسافرتی برای سفر حج نیز کاربرد دارد. دولت برای سفر حج در ۱۴۰۲ ارز مسافری با ارزش ۲۸،۵۰۰ تومان را لحاظ کرده است. قیمت ارز مسافری بر اساس مصرف‌های ارزی و منابع کشور و متغیرهای پایه‌ای اقتصادی توسط دولت مشخص می‌شود.

ارز مسافرتی چه شرایطی برای دریافت دارد؟

تمامی صرافی‌های مجاز تا قبل از اسفند ۱۴۰۲ ارز مسافرتی پرداخت می‌کردند. از آن زمان به بعد، پرداخت ارز مسافری فقط به مرکز مبادله ارز و طلای ایران در بانک مرکزی محدود شد. در نتیجه مسافران و دانشجویان با ثبت‌نام در این مرکز، ارز مسافری، درمانی و دانشجویی دریافت می‌کردند. اکنون این شرایط تغییر کرده و مسافران برای دریافت ارز مسافری باید به بانک‌های منتخب رجوع کنند. هما‌‌ن‌گونه که اشاره کردیم، سامانه «ناخدا» نیز قرار است برای انجام درخواست ارز مسافری فعال شود.

متقاضیان درخواست ارز مسافری، باید دست‌کم ۷ روز کاری قبل از زمان مسافرت به خارج از کشور، مراحل ثبت‌نام این ارز را انجام دهند. منظور از زمان مسافرت به خارج کشور، تاریخ بلیط پرواز مسافران است. ارز مسافری به تمامی مسافرهای بیشتر از ۵ سال اختصاص می‌یابد. این ارز به افرادی که در خارج از ایران مقیم هستند، پرداخت نمی‌شود. مالک پاسپورت باید در حین دریافت ارز حضور داشته باشد. پرداخت ارز مسافری در تمامی روزهای کاری از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر انجام می‌شود. این ساعت در پنج‌شنبه‌ها به ۱۱:۳۰ ظهر کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید ارز مسافری فقط در فرودگاه‌های مبدا به مسافرانِ متقاضیِ این عرض پرداخت می‌شود. در نتیجه شهر و فرودگاهی که راهی آن هستید، اهمیت زیادی برای دریافت ارز مسافری دارد.

ارز مسافری برای کشورهایی که با ایران مرز مشترک دارند و کشورهای مشترک المنافع مانند قبرس، امارات متحده عربی، پاکستان، کویت، قطر، بحرین، افغانستان، ازبکستان، اوکراین، تاجیکستان، روسیه، مولداوی، قرقیزستان، قزاقستان، گرجستان، لیتوانی، استونی، بلاروس، ترکمنستان، و عمان به مقدار دست‌کم ۵۰۰ یورو و نهایتاً ۱۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است. مسافران معادل این مبلغ را می‌توانند دلار یا پوند دریافت کنند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی از چه قرار است؟

هر زمان به این فکر افتادید که چگونه ارز مسافرتی بگیرید، باید مدارک لازم برای دریافت این ارز را فراهم کنید. مراحل دریافت این ارز با تکمیل فرم خواست ارز مسافرتی آغاز می‌شود. در کنار تکمیل این فرم، مدارک زیر را نیز همراه داشته باشید. مدارکی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم، برای مسافرانی است که با هواپیما به مقصد خارجی پرواز دارند.

  • اصل و کپی گذرنامه‌ با دست‌کم ۶ ماه اعتبار؛

  • کپی و اصل بلیط هواپیما با مهر آژانس‌ صادر کننده؛

  • اصل کارت ملی؛

  • اصل رسید واریز عوارض خروج از کشور؛

  • کپی و اصل ویزا برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند؛

  • پرداخت تفاوت قیمت ارز به همراه کارمزد بانک؛

  • سیم کارت همراهی که شماره آن در فرم درخواست ارز مسافرتی ثبت شده است؛

  • کارت بانکی به نام خریدار ارز مسافری.

مدارک لازم برای ارز مسافری دریایی، ریلی و زمینی

تمامی مدارکی که برای دریافت ارز مسافرتی به آن‌ها اشاره کردیم برای مسافرت‌های دریایی، ریلی و زمینی نیز لازم است. با این حال برای این سفرها باید مدارک زیر را نیز همراه داشته باشید.

  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور؛

  • گذرنامه معتبر با دست‌کم ۶ ماه اعتبار؛

  • ویزای کشور مقصد؛

  • بلیط سفر ریلی و دریایی.

ارز مسافرتی را چگونه می‌توان اینترنتی دریافت کرد؟

با توجه به تغییر مراحل دریافت ارز مسافری در چند سال اخیر، این روش تغییرات زیادی پیدا کرده است. با این حال یکی از رایج‌ترین رو‌ش‌های دریافت ارز مسافرتی، ثبت‌نام ارز مسافری اینترنتی است. در این روش باید مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم را به شعبه‌های ارزی بانک‌‌های ملی یا ملت تحویل بدهید. بانک مرکزی فهرستی از این بانک‌ها منتشر کرده است. پس از تایید اسناد و پرداخت مبلغ معادل ارز، رسیدی با جزئیات شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، شماره تماس، شماره گذرنامه و آدرس شما به شما تحویل داده می‌شود. در نهایت این رسید را باید در فرودگاه‌های بین‌المللی مشهد، شیراز، ارومیه، تبریز، اصفهان، اهواز و امام خمینی تهران به باجه ارزی تحویل دهید و ارز را از خودپردازهای مخصوص پرداخت این ارز دریافت نمایید.

ارز مسافرتی

مراحل ثبت‌نام درخواست اینترنتی ارز مسافری

  • آدرس ice.ir را در مرورگر وارد کنید؛
  • با وارد کردن اطلاعات کد ملی و شماره تماس در سایت مذکور، می‌توانید به سامانه دسترسی پیدا کرده و وارد پنل کاربری خود در این سامانه شوید؛

  • در مرحله بعد، پیامکی حاوی کد تایید به شماره‌ای که ثبت‌کرده‌اید ارسال می‌شود. عدد نوشته‌شده در پیامک را وارد کنید و مراحل زیر را ادامه دهید؛

  • اطلاعات خود را وارد کنید و به صفحه انتخاب صحافی‌ها بروید؛

  • در این مرحله باید صرافی دلخواه را انتخاب کنید؛

  • در مرحله بعد، صرافی باید درخواست و مدارکی که ارسال کرده‌اید را تایید کند؛

  • سپس، پیامکی برای حضور در صرافی به شما ارسال می‌شود؛

  • در پایان با همرا‌ه‌داشتن مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم، در تاریخ و زمانی که توسط صرافی مشخص‌شده مراجعه کنید.

ارز مسافری را از کدام بانک‌ها بگیریم؟

اگر این پرسش در ذهن شما مطرح شده که چگونه ارز مسافرتی بگیرید، حتماً به نوع بانک هم فکر کرده‌اید. همان‌گونه که اشاره شد، شعبه‌های مخصوصی ارز مسافری را صادر می‌کنند. فهرست این شعبه‌ها در سایت بانک مرکزی موجود است. از آنجایی که وعده دادیم تمامی اطلاعات لازم برای دریافت ارز مسافری را با همراهان خود مطرح کنیم، در ادامه به بانک‌هایی اشاره می‌کنیم که ارز مسافری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. بانک ملی، بانک پارسیان، بانک تجارت، بانک ملت و بانک سامان از بانک‌هایی به‌ حساب می‌آیند که ارز مسافری را برای مسافران فراهم می‌کنند. از آنجایی که ارز مسافری فقط در ساعت‌های مشخصی توسط این بانک‌ها عرضه می‌شود، بهتر است قبل از مراجعه به بانک، ساعت پرداخت ارز مسافرتی را در نظر داشته باشید.

برای دریافت ارز مسافرتی چه نکته‌هایی را در نظر بگیریم؟

تجربه ثابت کرده نرخ مبادله ارز نوسان‌ زیادی دارد، در نتیجه صرافی‌ها قیمت روز را به مشتری اعلام می‌کنند. به همین دلیل اگر حتی چند روز پیش قیمت بیشتر یا کمتری به صرافی پرداخت کرده‌اید، نرخ ارز ممکن است در روز تحویل تغییر پیدا کند. به مسافرینی که راهی سفر حج هستند، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت ارز مسافری حج، حتماً‌ نام خود را در پایگاه اینترنتی سازمان و حج و زیارت ثبت کنند. ثبت‌نام این افراد در این پایگاه، مراحل پرداخت ارز مسافری حج را میسر می‌کند.

فرد یا افرادی که برای ارز مسافرتی ثبت‌نام‌ کرده‌اند، باید حتماً در حین دریافت ارز حضور داشته باشند. برای نمونه اگر خانواده‌ای ۴ عضو دارد و هر ۴ نفر برای دریافت ارز مسافری ثبت‌نام کرده‌اند، حضور ۴ نفر اعضایِ این خانواده در مراحل دریافت ارز مسافری الزامی است. مسافرهایی که گذرنامه خود را تعویض کرده‌اند یا المثنی گرفته‌اند، باید حتماً‌ گذرنامه قبلی خود را به مسئول صرافی دولتی تحویل دهند.

امیدواریم به لطف اطلاعاتی که برای دریافت ارز مسافرتی فراهم کرده‌ایم، پاسخ کاملی برای این پرسش که چگونه ارز مسافری بگیرید، فراهم کرده باشیم. ناگفته نماند مراحل دریافت ارز مسافری در چند سال اخیر تغییرات زیادی داشته است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً اطلاعات به‌روزی را درباره دریافت ارز مسافری بدست آورید. برای کسب این اطلاعات روی کمک همراهان خود در سفرزون نیز می‌توانید با خیال راحت حساب باز کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی برای دریافت ارز مسافرتی دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانند‌ه‌ها به اشتراک بگذارید.