سایدا سفر

سفر می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود و شادی و نشاط را برای افراد به همراه بیاورد. همچنین تأثیر مثبتی بر سلامت روان افراد بگذارد و این امکان را به افراد می‌دهد تا محیطی متفاوت از محل زندگی خود را تجربه کنند و با فرهنگ‌های دیگر آشنا شوند.

سفر باعث تعامل شما با افراد دیگر شده و رشد شخصیت افراد، اعتمادبه‌نفس و ارتباطات اجتماعی را افزایش می‌دهد. برای سفر رفتن روش‌های مختلفی وجود دارد و این کاملاً به انتخاب شما بستگی دارد که با چگونه سفر کنید. برخی ترجیح می‌دهند با خودرو شخصی سفر کنند تا بتوانند هرجا که خواستند توقف کرده و از مناظر زیبا لذت ببرند و خیلی از افراد دوست دارند با گروه دوستان خود سفر کنند، اما این نوع سفر‌ها دارای مسئولیت‌های زیادی است که کمتر کسی حاضر می‌شود در سفر این نوع مسئولیت‌ها را برعهده بگیرد؛ چون همه دوست دارند در سفر خوش بگذرانند و آرامش داشته باشند، پس بهترین کاری که می‌شود انجام داد سفر با تور است که به تمامی امور رسیدگی کرده و شما بدون هیچ نگرانی یک سفر شاد را می‌گذرانید.

تعریف تور گردشگری

تور گردشگری به مجموعه‌ای از خدمات مسافرتی است که توسط آژانس‌های مسافرتی یا تورگردان‌ها به صورت یک بسته سفر به گردشگران ارائه می‌شود. این بسته سفر ممکن است شامل جابه‌جایی مسافران از مبدأ به مقصد و بین جاذبه‌های گردشگری باشد. در تورهای گردشگری رزرو هتل، آپارتمان یا اقامتگاه دیگر برای مسافران در طول سفر، برنامه ریزی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، اماکن تاریخی و فرهنگی و سایر نقاط دیدنی مقصد، خدمات بیمه مسافرتی، راهنمای تور، گشت شهری، ترانسفر، تهیه بلیط ورودی به اماکن دیدنی، خرید بلیط قطار یا هواپیما به عهده لیدر و آژانس مسافرتی است.

چه زمانی بهتر است برای مسافرت تور رزرو کنیم

زمان مناسب برای رزرو تور مسافرتی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و شما باید با توجه به نیاز، نوع ترجیح و زمان مورد نظرتان ببینید که می‌خواهید تور رزرو کنید یا خیر؟

برخی افراد شور و هیجان سفر در زمان‌های شلوغ سال را دوست دارند، در حالی که عده‌ای دیگر آرامش و خلوت را ترجیح می‌دهند. برای افرادی که شور و هیجان را ترجیح می‌دهند و دوست دارند با گروه‌های دیگر آشنا شوند و معاشرت کنند، تور بهترین گزینه است. حال شاید بپرسید دیگر مزایای تورهای مسافرتی چیست؟

سفر عالی به مقاصد خاص

برخی مقاصد در فصل‌های خاصی از سال جذاب‌تر هستند. برای مثال، سفر به اروپا در بهار و پاییز به دلیل آب‌وهوای مطلوب و خلوت‌‌‌تر بودن، ایده‌آل‌تر است. برای سفر‌های داخلی بستگی به مقصد مورد نظر دارد. شهر‌های شمالی یا جنوب کشور به‌خاطر وضعیت آب و هوایی سفر در بعضی ماه‌ها ممکن است برای افراد مشکل باشند. یک لیدر مجرب می‌داند که بهترین زمان برای سفر به مقاصد مختلف چه زمانی است که یکی از مزایای تور به شمار می‌رود.

برای مثال سفر به بندرعباس در ماه‌های تیر و مرداد گرما طاقت فرسا است یا سفر به اهواز فقط مناسب بعضی ماه‌های سرد سال است. همچنین سفر به دشت‌های صعب‌العبور و جاذبه‌های طبیعی نیازمند تجربه‌ای است که معمولاً افراد عادی ندارند و بهتر است با تورها همراه شوند.

تنوع بالای تورهای گردشگری و مناسبتی

تقاضا برای برخی تورها در بازه‌های زمانی خاص افزایش می‌یابد و به تبع آن، قیمت‌ها نیز بالا می‌رود. تورهای نوروز و عید فطر نمونه‌هایی از این نوع هستند. برخی سفرها هم فصلی هستند و بهتر است با افراد با تجربه همراه شوید تا بهترین تجربه را داشته باشید. تور‌هایی برای برپایی مراسم خاص مثل جشن سده در کرمان یا شهاب باران در شهداد از جمله این مناسبت‌های خاص هستند.

  • تورهای داخلی: برای سفر افراد مقاصد گردشگری داخل کشور سفر هستند؛ مانند کویر نوردی. تور به شهر‌های شمالی و یا شهر‌های تاریخی و بزرگ کشور مانند مشهد، اصفهان، شیراز
  • تورهای خارجی: این تورها برای مقاصد گردشگری خارج از کشور ترکیه، دبی و… برنامه ریزی می‌کنند.
  • تورهای سیاحتی: تورهایی که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تفریح و سرگرمی برگزار می‌شوند.
  • تورهای زیارتی: که با هدف زیارت اماکن مذهبی برای افراد آماده شده‌اند.
  • تورهای طبیعت گردی: این تورها برای گشت و گذار در طبیعت و انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز برگزار می‌شوند که طرف‌داران خاص خودش را دارد.
  • تورهای فرهنگی و مناسبتی: با هدف آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم و جشن‌ها ومراسم های خاص برنامه ریزی و برگزار می‌شوند.

بهترین زمان برای رزرو تور مسافرتی

۳ تا ۶ ماه قبل از سفر بهترین زمان برای رزرو بهترین تورهای مسافرتی است. در این بازه، تنوع تورها بیشتر است و می‌توانید با خیال راحت از بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنید و برنامه آینده خودتان را بچینید. همچنین، احتمال برخورداری از تخفیف‌های ویژه نیز وجود دارد.

اگر هم به دنبال سفر اقتصادی هستید باید در فصل‌هایی که مسافرت در آن‌ها کم است به دنبال تور باشید و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سفر در فصل‌های کم گردشگر را انتخاب کنید. در ایران، سفر به شهر‌های جنوبی و کویری در تابستان و سفر به شهر‌های سردسیر در زمستان به عنوان فصل‌های کم گردشگر شناخته می‌شوند. همچنین قیمت تورها در اواسط هفته (به جز جمعه و شنبه) پایین‌تر است و معمولاً با مدت زمان کمتری برگزار می‌شوند؛ مانند تور کویر گردی یزد یا تورهای یک روزه فیلبند.

امنیت تورهای گردشگری

تورهای برگزار شده توسط آژانس‌های مسافرتی معتبر بسیار حائز اهمیت است. این آژانس‌ها مجوز رسمی از سازمان گردشگری دارند و موظف به رعایت تمام قوانین و مقررات مربوط به امنیت مسافران هستند. برخی از کشورها و مناطق از نظر امنیتی در وضعیت بهتری نسبت به سایر نقاط جهان قرار دارند و انتخاب تورهایی که به این مقاصد سفر می‌کنند، می‌تواند تا حد زیادی امنیت شما را در طول سفر تضمین کند.

با این حال بهتر است که قبل از رزرو تور، تحقیقات لازم را در مورد آژانس مسافرتی، مقصد سفر و شرایط امنیتی آن انجام دهید. از آژانس مسافرتی بخواهید که اطلاعات کاملی در مورد برنامه سفر، محل اقامت، حمل و نقل و سایر خدمات ارائه شده به شما ارائه دهد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً بیمه مسافرتی تهیه کنید و در طول سفر، مراقب وسایل شخصی خود باشید و از به نمایش گذاشتن پول و جواهرات و تنهایی در مکان‌های خلوت و تاریک خودداری کنید.

سخن پایانی

در تورهای گردشگری، همه چیز از قبل برنامه ریزی و رزرو شده است، بنابراین مسافران نیازی به نگرانی در مورد جابه‌جایی، اقامت، گشت و گذار و سایر مسائل مربوط به سفر ندارند و آژانس‌های مسافرتی با توجه به حجم بالای مسافران خود، می‌توانند خدمات را با قیمت‌های مناسب‌تری ارائه دهند. همچنین، در تورهای گردشگری، مسافران نیازی به صرف وقت برای برنامه ریزی سفر خود ندارند.

راهنمایان تور در تورهای گردشگری، اطلاعات جامعی در مورد مقصد سفر به مسافران ارائه می‌دهند و می‌توانند تجربیات ارزشمندی را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. همچنین امنیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که افراد را به انتخاب سفر با تور می‌کند و باید هنگام انتخاب تور گردشگری به آن توجه کرد.