از کتابخانه ملی ایران چه می‌دانید؟ یکی از روش‌های ارزیابی رشد و پیشرفت فرهنگی هر ملت میزان مطالعه و کتاب‌خوانی آن‌ها است. کشور ما نیز با داشتن تمدنی چند هزار ساله و مراکز علمی، فرهنگی و کتابخانه‌های بزرگ و دانشمندان بنام، در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد. اما با کمال تاسف آمار سازمان‌های فرهنگی داخلی و خارجی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، بسیار مایوس‌کننده است. شاید آشنایی با کتابخانه ملی ایران بتواند اقشار مختلف جامعه را به کتاب و مطالعه علاقه‌مند کند. شما نیز می‌توانید همراه با دوستان و خانواده پس از ثبت نام در سایت کتابخانه، روزی را به بازدید از این گنجینه بزرگ ملی اختصاص دهید. با سفرزون همراه باشید تا کتابخانه و مرکز اسناد ملی ایران را به طور مختصر به شما معرفی کنیم:

saadatrent

 

تاریخچه کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ملی ایران
کتابخانه ملی ایران

پایه تاسیس کتابخانه ملی ایران، مانند بسیاری از نهادهای اداری نوین ایران به عصر ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. ایجاد کتابخانه سلطنتی در دربار و مهمتر از آن تأسیس کتابخانه‌ای در مدرسه دارالفنون در سال ۱۲۴۲ هجری، اولین قدم  در راه ایجاد کتابخانه ملی بود. پس از آن انجمن معارف که به منظور توسعه مدارس در ایران ایجاد شده بود، ساختمانی در کنار کتابخانه دارالفنون با نام « کتابخانه ملی معارف ایران »  در تهران برای استفاده محصلین مدارس ایجاد نمود که حرکت به سوی تأسیس کتابخانه ملی را سرعت بخشید. نهایتا در دوره پهلوی در سوم شهریور ماه سال ۱۳۱۶، کتاب‌های کتابخانه معارف به ساختمان جدید که در کنار ساختمان در حال ساخت موزه ایران باستان بود، منتقل شد و در ۲۳ شهریور ماه رسماً « کتابخانه ملی ایران» نامیده شد.

پس از انقلاب در سال ۱۳۶۱، ادغام کتابخانه ملی با مرکز خدمات کتابداری، تاثیر بسزایی بر عملکرد آن گذاشت. از این زمان بود که فهرست‌نویسی با استفاده از نیروهای متخصص مرکز به ‌طور علمی و مطابق با استانداردهای بین‌‌المللی شروع  شد. در سال ۱۳۶۸ کلیه‌ ناشران کتب و مطبوعات‌ دولتی‌ و غیردولتی ‌موظف به تحویل تعدادی نسخه رایگان انتشارات خود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واسپاری آثار خود به کتابخانه ملی شدند.در سال ۱۳۶۹، به موجب قانون اساسنامه کتابخانه ملی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان کتابخانه ملی ایران به عنوان سازمانی مستقل و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری قرار گرفت.

در نهایت در سال ۱۳۸۱ سازمان اسناد کشور با کتابخانه ملی ایران ادغام شد و نام آن به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت. سازمان اسناد و کتابخانه ملی با چهار معاونت: معاونت کتابخانه ملی، معاونت اسناد ملی، معاونت پژوهش و دیجیتال و معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، در دو ساختمان کتابخانه ملی ایران و گنجینه اسناد ملی ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ساختمان قدیم و جدید کتابخانه ملی

کتابخانه ملی ایران

اولین بنای کتابخانه ملی ایران با طراحی آندره گدار، معمار فرانسوی، مجاور ساختمان موزه ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۱۶ بطور رسمی بازگشایی شد. پس از چند سال، ساختمان جدیدی در سال ۱۳۴۰ به کتابخانه ملی افزوده شد و زیربنای ساختمان کتابخانه ملی به هزار متر مربع رسید. در سال ۱۳۷۵ کلنگ ساختمان جدید زده شد و در ۱۱ اسفند همان سال رسماً افتتاح شد. ساختمان جدید کتابخانه ملی، در هشت طبقه و حدودا ۹۷ هزار متر مربع زیربنا ساخته شده است و در برابر زلزله ۹ ریشتر مقاوم است. این ساختمان درشرایط عادی چهار میلیون جلد و درصورت استفاده ازقفسه‌‌بندی فشرده تا هفت میلیون جلد کتاب ونشریه ادواری را درخود جای می‌دهد.

در طراحی ساختمان، از الگوهای معماری قبل و بعد از اسلام استفاده شده است. ساختمان بر روی یک کرسی بتنی گسترده مستطیل شکل بنا شده است و به تدریج در طبقات بالاتر آن از سطوح طبقات کاسته می‌شود و سازه زیگورات مانندی را تشکیل می‌دهد. قوس‌ها و نقش‌های اسلیمی در نما، یادآور زیبایی‌های معماری اسلامی در این بناست. ترکیب هرمی بنا منحصر به حجم اصلی ساختمان نیست و ادامه آن تا کناره‌های زمین و محوطه سبز آن کشیده شده است. شکل پلکانی ساختمان، این امکان را فراهم کرده است تا نور افق از نورگیرهای حاشیه‌ای بین طبقات و نور خط‌‌الرأسی از نورگیرهای سقفی سطح بام‌ها، همه فضاهای اصلی و تالارهای مطالعه را روشن کند.

تقسیم‌بندی فضایی کتابخانه

کتابخانه ملی ایران
تقسیم‌بندی فضایی کتابخانه

در ساختمان جدید پنج تالار مطالعه تخصصی وجود دارد: تالار مطالعه منابع علوم و فنون، تالار مطالعه منابع و مراجع، تالار مطالعه منابع علوم اجتماعی و هنر، تالار مطالعه منابع علوم انسانی، تالار مطالعه نسخه‌های خطی، تالار مطالعه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، تالار مطالعه نشریات و تالار مطالعه غیر کتابی. ‌گنجایش این تالارها حدود ۱۵۰۰ نفر است.

گروه‌های مختلفی از کتابخانه ملی ایران بازدید می‌کنند. کتابخانه برای هر کدام از این گروه‌ها بر اساس سطح تحصیلات، نیازها و خواسته‌هایشان برنامه ویژه‌ای تدارک دیده است و بخش‌های خاصی از کتابخانه را برایشان به نمایش می‌گذارد. کودکان و نوجوانان، دانشگاهیان، مدیران، متخصصین، گروه‌های خارجی و عمومی از جمله این گروه‌ها هستند. اکثر افراد برای بازدید از کتابخانه ملی در دسته گروه عمومی قرار می‌گیرند. ما نیز با گروه عمومی همراه می‌شویم و از این گنجینه ملی دیدن می‌کنیم:

شروع بازدید

شروع بازدید

طبقه همکف که هم‌تراز میدان است اولین مکان مراجعه ماست که طبقه اول و زیر همکف نیز ادامه آن است. سقف بعضی از فضاهای داخلی تا ارتفاع سه طبقه می‌رسند که یادآور تالارهای مرتفع معماری گذشته در ترکیب با شاه‌‌نشین‌های اطراف آن است. در ابتدای بازدید در سالن استاد انوار، فیلم مستند سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران به منظور آشنایی کلی با اهداف و تاریخچه‌ی سازمان اکران می‌شود.

کتابخانه عمومی

کتابخانه عمومی

بازدید از تالار« کتابخانه عمومی»، با عناوین سعدی و حافظ، آغاز می‌شود. این کتابخانه در ضلع غربی ساختمان واقع شده است. مساحت این کتابخانه بجز مخزن کتاب، سه هزار و ۲۰۰ متر مربع در دو طبقه است و دارای بخش‌های پذیرش و جستجو، مرجع، امانت کتاب، مخزن، اتاق مطبوعات و بخش آماده‌سازی است. ظرفیت پذیرش مراجعان در تالارهای کتابخانه عمومی برای آقایان ۹۸ نفر در طبقه همکف و برای خانم‌ها ۱۲۰ نفر در طبقه منفی یک است. این مکان مجهز به اینترنت وایرلس نیز برای مراجعان است. در این بخش کتاب به صورت امانت به مدت دو هفته در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد.

پذیرش

پذیرش

در تالار ورودی کتابخانه وارد بخش پذیرش می‌شویم. این بخش کار جستجو، راهنمایی و مشاوره مراجعین برای دسترسی به منابع اطلاعاتی کتابخانه را بر عهده دارد. ۱۲ رایانه ویژه مراجعین و پنج رایانه ویژه کارشناسان، با نرم‌افزارهای حرفه‌ای به مراجعان کمک می‌کند منابع مورد نظر خود را بیابند و نتیجه جستجو را به صورت چاپی یا لوح فشرده ارائه می‌دهد.

سایت کتابخانه ملی ایران

سایت کتابخانه ملی ایران

به طبقه مثبت یک در ضلع شرقی تالارها و همجوار با تالار هنر می‌رویم که در آن سایت اطلاع‌رسانی و خدمات اینترنت قرار دارد. این بخش با بیش از ۳۰ رایانه ویژه خدمت‌رسانی به مراجعین است. استفاده از اینترنت در این بخش با توجه به زمان‌های تعریف‌شده رایگان است. مراجعان می‌توانند از رایانه شخصی خود نیز در این مکان استفاده کنند. نتایج جستجو به صورت چاپی و یا لوح فشرده در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد.

قوانین ورود به تالار کتابخانه

قوانین ورود به تالار کتابخانه

برای ورود به تالار کتابخانه عمومی قواعدی وجود دارد. بردن موبایل، ماژیک و مارکر، خوراکی و آشامیدنی، هر گونه کاور و پوشش مثل کلاسور، کیف و موارد مشابه به داخل این تالار کتابخانه ملی ایران ممنوع است. تنها وسایلی که می‌توانید با خودتان به درون تالار ببرید عبارتند از یک نسخه کتاب شخصی یا جزوه، رایانه شخصی بدون کیف یا کاور و مداد و کاغذ. اگر به فکر امانت گرفتن کتاب ازکتابخانه عمومی هستید باید بدانید، با توجه به سطح عضویت، هر کدام از اعضای کتابخانه می‌توانند دو یا سه نسخه کتاب را به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز به امانت ببرند. دیرکرد کتاب جریمه دارد و اعضایی که بیش از حد معینی دیرکرد داشته باشند از دریافت خدمات امانت به مدت مشخصی محروم می‌شوند. ساعت کار تالارها در نیمه اول سال همه روزه از ساعت هشت تا ۲۲ و نیمه دوم سال از هشت تا ۲۱ است.

تالار سهرودی یا تالار ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی

کتابخانه ملی ایران
تالار سهرودی

تالار سهروردی‌ در طبقه مثبت یک و در ضلع غربی ساختمان کتابخانه ملی ایران قرار دارد. یکی‌ از بزرگترین ‌مجموعه‌ها به زبان‌های‌ غیرفارسی‌ و غیرعربی‌ در زمینه‌های‌ ایران‌شناسی‌ و اسلام‌شناسی‌ در مخزن‌ این‌ تالار نگهداری‌ می‌شود. بیشتر منابع موجود در این مجموعه به زبان‌های انگلیسی‌، فرانسه‌، آلمانی و روسی‌ است. ساعت کار این تالار روزهای شنبه تا چهارشنبه از هشت تا ۱۶است.

تالار پروین اعتصامی

تالار پروین اعتصامی

برنامه بعدی بازدید، دیدن تالار پروین اعتصامی است. تالار تخصصی مطالعات زنان یکی از تالارهای مرجع کتابخانه ملی است. این تالار در ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ رسما آغاز به کار کرد. در این تالار بیش از دو هزار جلد کتاب و بیش از چهار هزارعنوان پایان‌نامه در حوزه مطالعات زنان قابل دسترسی است. برگزاری نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی متخصصان این حوزه، برپایی آیین‌های بزرگداشت برای تقدیر از زنان بزرگ ایران، تهیه و تدوین دانشنامه الکترونیکی زنان و ترجمه کتاب‌های مفید و کمیاب در این حوزه از اهداف این تالار است.

تالار کودکان و نوجوانان

در این بخش از بازدید، به سمت تالار کودکان و نوجوانان در ضلع شرقی کتابخانه ملی ایران به راه می‌افتیم. کتابخانه کودکان و نوجوانان با هدف ایجاد کتابخانه‌ای استاندارد و نمونه برای ارائه خدمات به گروه سنی هفت تا ۱۴ سال ایجاد شده است. فراهم‌آوری کتاب‌ها و منابع غیرکتابی منتشر شده در داخل و خارج از کشور برای کودک و نوجوان و نیز پژوهشگران این حوزه و ارائه خدمات جانبی چون قصه‌ و شعرخوانی، نمایش فیلم از جمله خدمات این تالار است.

بنای این کتابخانه در دو طبقه واقع شده است: در طبقه اول منابع مخصوص کودکان قرار دارد. این مجموعه شامل بخش‌های مرجع، کتاب‌ها، نشریات خاص کودکان، کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان نابینا، کتاب‌های خارجی، دیداری و شنیداری، نقاشی، نمایش تازه‌های کتابخانه و قصه‌خوانی و داستان‌گویی است. در طبقه دوم، منابع برای پژوهشگران کودک و نوجوان شامل بیش از ۲۵۰ هزار نسخه کتاب به زبان‌های فارسی، لاتین و بریل ، ۳۳ عنوان نشریه و منابع غیرکتابی وجود دارد.

اتاق اطلاع‌رسانی تاریخ شفاهی

اتاق شفاهی

در این بخش از سال ۱۳۸۶ اتاق اطلاع‌رسانی تاریخ شفاهی افتتاح شده است که با استفاده از توانمندی بخش خصوصی، به مصاحبه با شماری از چهره‌‌های شاخص تاریخ و فرهنگ معاصر ایران اقدام می‌کند. در مجموع، این سازمان تاکنون بیش از دوهزار ساعت مصاحبه گردآوری کرده است. ساعت کار این تالار روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۵:۴۵ است.

بازدید از آستان افتتاحیه

کتابخانه ملی ایران
بازدید از آستان افتتاحیه

پس از دیدنِ تالار کودکان و نوجونان، بازدید از آستان افتتاحیه خالی از لطف نیست. در این بخش می‌توانید از ماکت ساختمان کتابخانه ملی ایران دیدن کنید. همین طور کتاب فلزی خیام و قرآن بزرگ یزدجردی که بزرگترین قرآن خطاطی است در این بخش قرار دارد. قرآن یزدجردی ابعادی ۱۱۲ در ۱۳۲ سانتی‌متری دارد و در سال ۱۳۸۱ به کتابخانه ملی اهدا شده است.

تالار رودکی

تالار رودکی

بازدید از تالار رودکی یا تالار ویژه‌ی نابینایان، کم‌بینایان و معلولین برنامه بعدی بازدید گروهی است. برای اینکه مراجعان راحت‌تر بتوانند از امکانات این تالار استفاده کنند این تالار در طبقه همکف واقع است. ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان و تهیه مجموعه‌ای ازمنابع مطالعاتی و تحقیقاتی آنان در این تالار انجام می‌شود.

گذر رؤسا و نام‌آوران

محل بعدی بازدیدِ گروهی ما، گذر رؤسا و نام‌آوران است. در این گذر، مخاطبان با تاریخ تأسیس کتابخانه ملی و چهره‌های شاخص آن دوران آشنا می‌شوند.

تالار تخصصی کتابخانه

در این بخش، بازدیدی کوتاه از فضای کلی تالار تخصصی کتابخانه ملی ایران خواهیم داشت. این تالار دارای مجموعه‌ای بالغ بر ۱۹ هزار جلد کتاب فارسی و لاتین در زمینه تاریخ، خصوصا تاریخ معاصر و ۲۴۰ عنوان نشریه ادواری و روزنامه‌های صحافی و جاری و همچنین مقادیر قابل توجهی پایان نامه، چکیده‌نامه و جزوات و گزارشات دولتی است.

تالار خواجه نصیرالدین طوسی

تالار خواجه نصیرالدین طوسی

اکنون به طبقه منفی یک و ضلع غربی تالارها مراجعه و از تالار خواجه نصیرالدین طوسی یا پیاینده دیدن می‌کنیم .این مجموعه آرشیو جامعی ازپیایندها به زبان‌های مختلف است. بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ عنوان درقالب روزنامه، مجله، خبرنامه، ویژه‌نامه، نشریه دانشجویی و برخی گاه‌نامه‌ها از دوره قاجار تا به امروز در این مجموعه به طرق مختلف گردآوری شده است و نگهداری می‌شود. ساعت کار این تالار همه روزه از هشت تا ۱۲ است.

تالار کمال‌الملک

در همان طبقه منفی یک تالار کمال‌الملک یا منابع غیرکتابی واقع شده است. اعلامیه‌، پوستر، نوار ویدیوئی، نوار صوتی، نوار ریل، صفحه گرامافون، جزوه، عکس، اسلاید، نگاتیو، کنتاکت، میکروفیلم، میکروفیش، تقویم، کارت پستال، نقشه و پایان‌نامه در این تالار در دسترس است. ساعت کار این تالارهمه روزه از ساعت هشت تا ۲۱ است.

موزه کتاب و میراث مستند ایران

کتابخانه ملی ایران
موزه کتاب

کتابخانه ملی یکی از اهداف خود را جمع‌آوری، مرمت و حفاظت از نسخ خطی ارزشمند و اسناد کهن قرار داده است. موزه کتاب و میراث مستند ایران نیز به صورت دوره‌ای به نمایش و معرفی بخشی از این آثار و منابع ارزشمند می‌پردازد. نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی این موزه با توجه به مناسبت‌های تاریخی، علمی و فرهنگی، آثار نفیس شامل منابع غیرکتابی، اسناد خطی، آثار هنری و… مربوط را در معرض نمایش عمومی قرار می‌دهد. علاقه‌مندان به بازدید از موزه کتاب و میراث مستند می‌‌توانند، همه روزه غیر از ایام تعطیل و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت هشت تا ۱۶، به ساختمان کتابخانه ملی ایران مراجعه کنند.

به جز بخش‌هایی از این مجموعه که در بازدید عمومی می‌توانید مشاهده کنید، کتابخانه ملی ایران تالارها و بخش‌های دیگری هم دارد که فقط جهت بازدید متخصصین است:

تالار خوارزمی یا تالار اسناد و کتاب‌های خطی و نادر

کتابخانه ملی ایران
تالار خوارزمی

مخزن‌ِ این‌ تالار کتاب‌ها و اسناد خطی‌، کتاب‌های‌ چاپ‌ سنگی‌ و کتاب‌های‌ نفیس‌ را در خود جای‌ داده‌ است‌. بیشتر کتاب‌ها و اسناد خطی‌ این‌ مجموعه‌، نوشته‌های‌ بزرگان‌ ایرانی‌ در حوزه‌های‌ ادبیات‌، تاریخ‌، فلسفه‌ و عرفان‌، فقه‌ واصول‌، طب‌ و نجوم‌، و مجموعه‌ای‌ از نخستین‌ ترجمه‌های‌ فارسی‌ کتب‌ خارجی‌ و قطعه‌های‌ خوشنویسی‌ استادان‌ بزرگ‌ است‌. در میان‌ اسناد کتابخانه‌ ملی ایران‌، مجموعه‌ای‌ منحصر به‌ فرد از دست‌خط‌های‌ ناصرالدین‌ شاه‌ و تعدادی‌ از اسناد بایگانی‌ِ دربارِ قاجار هم‌ وجود دارد‌، که‌ به‌ دلیل‌ تذهیب‌های‌ بسیار زیبا، ارزش‌ و اهمیت‌ ویژه‌ای‌ دارند. در این‌ قسمت‌ حدود ۱۳‌ هزار کتاب‌ چاپ‌سنگی‌ هم‌ که‌ در ایران‌ و سایر نقاط‌ جهان‌ منتشر شده است‌ قابل‌ دسترسی ‌است.

تالار ابن‌ندیم یا تالار مرجع و کتابشناسی

تالار ابن‌ندیم

این تالار در طبقه همکف و در ضلع شرقی تالارها قرار دارد. مجموعه‌ این‌ تالار شامل ‌مراجع‌ عمومی‌ از قبیل‌ دایره‌المعارف‌ها، واژه‌نامه‌ها، تذکره‌ها، کتب‌ رجالی، کتابشناسی‌ها، چکیده‌نامه‌ها، فهرست‌های‌ موضوعی‌ و نظایر آن‌هاست‌. علاوه‌ بر این‌، مجموعه‌ای‌ غنی‌ از متون کتابداری‌، اطلاع‌رسانی‌، چاپ‌ و نشر و سایرموضوع‌های ‌مشابه‌ را نیز به‌ زبان‌های‌ فارسی‌ و انگلیسی‌ در خود جای‌ داده‌ است. مجموعه کتاب‌های این بخش حدود هفت هزار نسخه است.

تالار رازی یا تالار علوم و فنون

کتابخانه ملی ایران
تالار رازی

این تالار در طبقه همکف و در ضلع غربی تالارهای کتابخانه ملی ایران قرار دارد. در این مجموعه کتاب‌های‌ حوزه‌ علوم‌ وفنـون‌ از جمله‌ ریاضیات‌، نجـوم، فیزیـک‌، شیمـی‌، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی‌، دیرینه‌شناسی‌، رایانه، مهندسی‌، پزشکی‌ و کشاورزی‌ نگهداری‌ می‌شود. منابع این بخش در حدود ۵۴ هزار نسخه در مخزن و هفت هزار نسخه در تالار است.

تالار ابن سینا یا تالار علوم انسانی

تالار ابن سینا

این تالار که در طبقه مثبت یک و در ضلع غربی تالارها قرار دارد به‌ کتاب‌های‌ علوم‌ انسانی ‌اختصاص‌ دارد. در مخزن‌ این تالار کتاب‌های‌ حوزه‌های‌ فلسفه، دین، روانشناسی‌، تاریخ، جغرافیا و ادبیات نگهداری‌ می‌شود. تعداد کتاب‌های موجود در تالار ۱۷ هزار و ۵۰۰ نسخه و تعداد موجودی کتاب در مخزن در حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ نسخه است.

تالار فارابی یا تالار علوم اجتماعی و هنر

تالار فارابی

این تالار که در طبقه مثبت یک و در ضلع شرقی تالارها قرار دارد مجموعه‌ای از کتاب‌های مربوط به علوم اجتماعی، مدیریت،‌ علوم سیاسی، ‌حقوق، هنر، موسیقی و معماری را شامل می‌شود. کتاب‌های موجود در این تالار پنج هزار و ۴۰۰ نسخه است.

مرکز همایش‌های بین‌المللی

کتابخانه ملی ایران
مرکز همایش‌های بین‌المللی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سالن‌هایی با ظرفیت‌ها و امکانات متنوع برای برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها در نظر گرفته است. فضای نمایشگاهی و محیط گالری، تالار VIP، ترجمه همزمان، قابلیت پخش زنده، تبلیغات با مدیریت عالی و … تنها بخشی از امکانات قابل ارائه در این مجموعه برای برگزاری نشست‌ها در حوزه‌های مختلف است.

عضویت در کتابخانه ملی

عضویت در کتابخانه ملی

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم عضویت در کتابخانه ملی ایران، دارای سطوح مختلف است. هر سطح می‌تواند از امکانات و تالارهای ویژه‌ای استفاده کند. برای عضویت باید ابتدا به سایت کتابخانه ملی مراجعه کنید و سپس با در دست داشتن مدارکی که در سایت به آن اشاره شده است، به کتابخانه بروید تا ثبت‌نام شما کامل شود.

امکانات رفاهی

کتابخانه ملی ایران
امکانات رفاهی این مجموعه

این مجموعه امکانات رفاهی خوبی برای مراجعین فرهیخته خود در نظر گرفته است. کافی‌شاپ، رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی، شعب بانک‌های مختلف و خودپرداز، فروشگاه کتاب و لوازم‌التحریر، پارکینگ و سرویس رفت و برگشت به مترو بخشی از این خدمات است. همچنین وجود شیفت کاری شبانه از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح به جز روزهای تعطیلی کتابخانه ملی از دیگر امکانات رفاهی کتابخانه است.

مسیر دسترسی به کتابخانه ملی

برای دسترسی به ساختمان کتابخانه ملی ایران با خودرو شخصی می‌توانید از این آدرس استفاده کنید: بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه مترو حقانی، خروجی کتابخانه ملی، بلوار کتابخانه ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی. برای دسترسی به کتابخانه ملی از طریق مترو نیز باید به ایستگاه مترو شهید حقانی بیایید و از سرویس‌های رفت و برگشت کتابخانه از درب مترو استفاده کنید.

آذزس کتابخانه ملی ایران در نقشه گوگل

مکان‌های دیدنی نزدیک کتابخانه ملی

کتابخانه ملی ایران
کتابخانه ملی ایران

گرچه بازدید از کتابخانه ملی ایران شاید چند ساعتی از وقتتان را بگیرد اما دور و اطراف کتابخانه هم جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید. اگر اهل کتابخوانی باشید رفتن به باغ کتاب می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برایتان باشد. باغ کتاب، بزرگترین کتابفروشی جهان است که با انواع امکانات رفاهی روزی شاد برایتان خواهد ساخت. باغ موزه دفاع مقدس و باغ هنر هم در همین نزدیکی است و می‌توانید با کمی پیاده‌روی از این مکان‌های دیدنی پایتخت هم دیدن کنید.

با هم بازدیدی کوتاه داشتیم از یکی از گنجینه‌های بزرگ فرهنگی کشورمان: کتابخانه ملی ایران. آیا این مکان را برای بازدید خود انتخاب می‌کنید؟ آیا امکانات رفاهی موجود با توجه به ساعاتی که افراد جهت مطالعه و پژوهش در این مکان می‌گذرانند کافی است؟ نقاط ضعف و قوت مجموعه را به ما گزارش دهید. منتظر نظرات و پیشنهادات خوب شما هستیم.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.