یکی از دغدغه‌هایی که مسافران بین‌المللی همواره با آن رو به رو هستند نحوه تبدیل پول‌هایشان به ارز کشور مبدا بوده است. مشکلاتی مثل پیدا کردن صرافی، حمل و نقل پول کاغذی و محدودیت کارت‌های بانکی از نگرانی‌هایی هستند که می‌توانند لذت سفر را از بین ببرند. خبر خوب این است که ارز‌های دیجیتال اینجا نیز به کار ما می‌آیند. از این به بعد می‌توانید به راحتی تمام هزینه‌های سفر خود را با رمزارز‌ها پرداخت کنید. اما چطور؟ در ادامه قصد داریم نحوه استفاده از کریپتوکارنسی‌ها در سفر‌های خارجی را بپردازیم.

چگونه می‌توان از ارز دیجیتال در سفر‌های خارجی استفاده کرد؟

با پذیرش ارز‌های دیجیتال در سراسر جهان راه‌های مختلفی برای استفاده از کریپتوکارنسی‌ها باز شده است. در حال حاضر علاوه بر خرید بیت‌کوین از ایرانیکارت و سرمایه گذاری آن، می‌توانید خدمات دیگر نیز با استفاده از بیت کوین دریافت کنید. چرا که اکنون که بسیاری از کشورها بیت کوین و ارزهای دیگر را به رسمیت شناخته‌اند، کسب و کارهای زیادی نیز امکان پرداخت با ارزهای دیجیتال را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

برای استفاده از ارز‌های دیجیتال در سفر روش‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً، هم می‌توان آن‌ها را به ارز کشور مقصد تبدیل کرد و هم این که به طور مستقیم از این دارایی برای خرید استفاده کرد. در ادامه با هم می‌خوانیم چطور از ارز‌های دیجیتال در سفر استفاده کنیم.

چگونه می‌توان از ارز دیجیتال در سفر‌های خارجی استفاده کرد؟

دستگاه‌ ای تی‌ام بیت کوین

خودپرداز بیت کوین (Bitcoin ATM) یک دستگاه کوچک است که مانند دستگاه‌های عابر بانک امکان خرید و فروش بیت‌کوین را به کمک پول نقد یا کارت اعتباری فراهم می‌کند. در این دستگاه‌ها شما از حساب خود بیت کوین برداشت می‌کنید و دستگاه به جای آن به شما پول نقد می‌دهد. این دستگاه‌ها از سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در شهر کانادا مورد استفاده قرار گرفتند و در حال حاضر در ۷۱ کشور جهان حدود ۱۲ هزار و ۳۳۰ دستگاه فعال وجود دارد.

ATM  بیت کوین دقیقا مانند یک صرافی آنلاین عمل می‌کند و استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است. البته این روش هزینه نسبتا بالایی هم دارد و حدود ۷ الی ۱۰ درصد در هر معامله به عنوان کارمزد از حساب کم می‌شود.

برای استفاده از خودپرداز بیت‌کوین دو روش وجود دارد:

  • اسکن کردن کد QR ولت ارز دیجیتال و خرید بیت‌کوین
  • خرید بیت‌کوین از طریق کارت اعتباری و ایجاد کیف پول کاغذی برای کاربر

البته لازم به ذکر است که اکثر این دستگاه‌ها برای خرید بیت کوین هستند و تنها تعداد محدودی از آن‌ها امکان فروش BTC را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. برای پیدا کردن خودپرداز‌های بیت‌کوین و آلت‌کوین در کشور‌های مختلف می‌توان از وب‌سایت CoinATMRadar استفاده کرد.

کیف پول موبایل

همانطور که می‌دانید از کیف پول‌های موبایلی برای نگهداری و حمل و نقل دارایی دیجیتال استفاده می‌شود. این کیف پول‌ها برنامه‌های نصب شده روی گوشی‌های همراه هستند که به کاربران امکان می‌دهند ارز‌های دیجیتال را ذخیره، مدیریت و به کمک آن تراکنش انجام دهند. درون این کیف پول‌ها شما می‌توانید ارز‌هایی مانند بیتکوین، اتریوم، ریپل و سایر رمزارز‌ها را نگهداری کنید. سهولت استفاده، امینت، پشتیبانی از اندروید و IOS از موارد حائز اهمیت در انتخاب کیف‌پول‌های موبایلی است. حال در بسیاری از فروشگاه‌های بین‌المللی، دستگاه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید به طور مستقیم مبلغ خرید خود را با کیف پول‌های ارز دیجیتال بپردازید.

وبسایت‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات با ارز دیجیتال

رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و تهیه غذا سه نیاز رایج در هر سفر خارجی هستند که می‌توانید هزینه آن‌ها را به کمک ارز‌های دیجیتال پرداخت کنید. شما می‌توانید به کمک وب‌سایت‌هایی مانند تراوالا، آلترناتیو ایرلاین، بیت کوین تراول، چیپ ایر، ایربالتیک و.. بلیط هواپیما تهیه کنید. از سایت‌هایی مانند destina.com، Roadway Moving، Bitcoin Travel و. رزرو هتل خود را انجام دهید و در نهایت با مراجعه به وبسایت coinmap، رستوران‌هایی که از ارز‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کنند را بیابید. بدین ترتیب، بخش بزرگی از هزینه سفر شما به کمک رمزارز‌ها و بدون هیچ زحمت اضافی حل می‌شود.

 

وبسایت‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات با ارز دیجیتال

مزایا و معایب استفاده از ارز دیجییتال در سفر‌های خارجی

استفاده از ارز‌های دیجیتال در سفر‌های خارجی مزایای بسیار زیادی دارد. مثلا به کمک رمزارز‌ها دیگر نیاز به مراجعه حضوری به صرافی‌ها و پرداخت هزینه تبدیل ندارید. از طرفی امنیت این روش بالا است و دیگر مشکلات مرتبط با حمل پول نقد نخواهید داشت. علاوه بر این، با استفاده از ارز‌های دیجیتال در سفر می‌توانید پرداخت‌های خود را با سرعت بالا انجام دهید به خصوص زمانی که نیاز به تراکنش‌های فوری دارید.

اما از سوی دیگر، بازار ارز‌های دیجیتال یکی از پر نوسان‌ترین مارکت‌های موجود است و قیمت رمزارز‌ها نیز ثابت نیست. این یعنی ممکن است با یک کاهش ناگهانی، مبلغی که می‌توانستید با آن هتل ۵ ستاره رزرو کنید در عرض یک ساعت حتی به یک وعده غذایی هم کفاف ندهد.

علاوه بر این، اگرچه روز به روز صنایع بیشتری ارز‌های دیجیتال را می‌پذیرند، اما واقعیت این است که هنوز تعداد زیادی از خدماتی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید از ارز‌های دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، شما انتخاب‌های محدودی خواهید داشت و این کار را کمی سخت می‌کند. همچنین هنوز کشور‌های زیادی ارز‌های دیجیتال را به‌طور رسمی نپذیرفته‌اند و ممکن است کشوری که به آن سفر می‌کنید این خدمات را ارائه ندهد.

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سفر‌های خارجی

در مواقعی که قصد سفر به خارج از کشور را دارید، استفاده از برخی از ارز‌های دیجیتال، به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، مناسب‌تر از برخی دیگر است. البته قبل از هر تصمیمی، توصیه می‌شود که با قوانین و محدودیت‌های مربوط به ارز‌های دیجیتال در مقصد مطلع شوید. به طور کلی، چند ارز دیجیتال محبوب برای سفر‌های خارجی عبارتند از:

تتر

تتر یک استیبل‌کوین شناخته شده با پشتوانه دلار آمریکا است و ارزش ثابتی دارد. بنابراین، استفاده از تتر در سفر‌های خارجی مشکل نوسانات بالای رمزارز‌ها را برطرف می‌کند. شما همچنین می‌توانید از طریق خرید تتر هزینه‌های سفر خود را تا حدی کاهش دهید.

بیت کوین

بیت‌کوین به عنوان اولین ارزدیجیتال از محبوبیت و از آن مهم‌تر پذیرش بین‌المللی بالایی برخوردار است. از آن‌جایی که در انتخاب ارز دیجیتال برای سفر‌های خارجی، باید به امنیت و پذیرش آن در مقصد خود توجه کنید BTC یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های موجود است. به این ترتیب می‌توانید آن را برای خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و … مورد استفاده قرار دهید.

اتریوم

اتریوم به عنوان ملکه ارز‌های دیجیتال انتخاب دیگری برای استفاده از ارز دیجیتال در سفر است. ETH به عنوان یک دارایی دیجیتال با سرعت و کارایی بالا شناخته می‌شود و پس از بیت کوین دومین رتبه را در میان ارز‌ها پذیرفته شده در جهان دارد.

استفاده از ارز دیجیتال در سفر چه چالش‌هایی دارد؟

استفاده از ارز‌های دیجیتال در سفر‌های خارجی می‌تواند چالش‌های خود را داشته باشد. بنابراین، قبل از تصمیم به استفاده از این ارزها در سفر، بهتر است با محدودیت‌ها، پذیرش و امنیت آن‌ها آشنا شوید و سپس تصمیم‌گیری منطقی‌تری انجام دهید. برخی از چالش‌هایی که استفاده از ارزهای دیجیتال در سفر دارد عبارتند از:

  • پذیرش کریپتوکارنسی‌ها در مقصد: یکی از چالش‌های اصلی استفاده از ارز‌های دیجیتال در سفر پذیرش آن‌ها در مقصد است. ممکن است نهاد‌های مالی و تجاری در مقصد شما ارز‌های دیجیتال را قبول نکنند.
  • امنیت و حفاظت: برخی ارز‌های دیجیتال قابل پیگیری نیستند و اگر بلاکچین برای اجرای تراکنش‌ها به درستی محافظت نشود، ممکن است مشکلات امنیتی به وجود آید و احتمال سرقت یا دزدیده شدن اطلاعات بانکی شما نیز افزایش یابد. بنابراین، برقراری امنیت مناسب و استفاده از کیف پول‌های امن از اهمیت بالایی برخوردار است. تراست‌ولت، کوینومی، متامسک، هوبی و … جز برترین کیف‎پول‌های موبایلی هستند.
  • پشتیبانی کم: در حال حاضر، خدمات و صنایع انگشت‌شماری از پرداخت‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و این می‌تواند کار شما را در سفر سخت کند.

بدین ترتیب، باید بپذیریم که اگرچه می‌توان از ارزهای دیجیتال در سفر کمک گرفت، اما هنوز برای پرداخت هزینه‌های کامل سفر خارجی با این ارزها کمی زود است. این یعنی شما می‌توانید در عین این که پول نقد با خود به همراه دارید، بخشی از هزینه‌ها را نیز با رمزارزها پرداخت کنید و از مزایای آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. اما بدون شک، به زودی شاهد گسترش پذیرش و کاربردهای این کلاس از دارایی خواهیم بود.

سخن پایانی

خوشبختانه با پیدایش رمزارز‌ها دریچه‌ای تازه برای سفر‌های خارجی وجود آمده است و دیگر نیازی به ایستادن در صف‌های طولانی صرافی‌ها و حمل حجم زیادی از حد نقدینگی وجود ندارد. از طرفی به کمک این روش سرعت تراکنش‌ها افزایش یافته و دیگر لزومی برای مراجعه به بانک‌ها و مؤسسات مالی دیگر نیست. اما پیش از هر چیزی  به یاد داشته باشید که اگر قصد استفاده از ارز دیجیتال در سفر را دارید ابتدا قوانین مربوط به این ارز‌ها را در کشور مقصد بررسی کنید و سپس به سراغ سایر موارد بروید.