در هنگام خرید بلیط هواپیما از شهر تهران، دو فرودگاه برای انتخاب پیش روی شماست: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی. فرودگاه مهرآباد در درون شهر قرار گرفته و اغلب به پروازهای داخلی اختصاص دارد؛ اما فرودگاه امام خمینی که در ۲۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده بیشتر با پروازهای بین‌المللی شناخته می‌شود.
اگرچه فرودگاه مهرآباد دسترسی بهتری به نقاط مختلف پایتخت دارد؛ ولی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به‌عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه ایران با امکاناتی مدرن‌تر و شرکت‌های مسافربری و مراکز تجاری بیش‌تر مقصد اصلی بسیاری از مسافران ایران است. در این مطلب با فرودگاه امام خمینی و بخش‌های مختلف و امکانات رفاهی متعدد آن آشنا خواهید شد.

اطلاعات کامل فرودگاه امام خمینی، تلفن و آدرس

تاریخچه فرودگاه امام خمینی

ایران به موهبت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد در جهان، توان جابه‌جایی بسیار بالایی برای مسافران و کالاهای مختلف دارد؛ اما برای تبدیل این مزیت بالقوه به امتیازی حقیقی نیازمند ایجاد بستری مناسب برای توسعه‌ی کریدورهای ارتباطی خود است که احداث فرودگاهی مدرن یکی از اقدامات مؤثر برای دستیابی به این هدف محسوب می‌شود.
ایده ساخت فرودگاهی در جنوب تهران نیز اولین بار توسط سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی یا همان ایکائو در سال ۱۳۴۶ به ایران پیشنهاد شد و پس از بررسی، در سال ۱۳۵۱ توسط دولت وقت به‌منظور بهره‌وری بهینه از تمام ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به تصویب رسید و ۵ سال بعد با همکاری چندین شرکت ایرانی و آمریکایی عملیاتی شد.
پروژه ساخت فرودگاه قرار بود در سال ۱۳۶۱ با بودجه یک میلیارد دلار تکمیل گردد؛ اما در پی انقلاب سال ۱۳۵۷، پروژه مدتی متوقف و برای چندین سال پیاپی رها شد. پس از اتمام جنگ، گفتگو با شرکت‌های خارجی برای تکمیل این پروژه از سر گرفته شد و در سال ۱۳۷۴ با همکاری یک شرکت فرانسوی مجدد آغاز گردید. درنهایت در سال ۱۳۸۳ و پس از قریب به ۱۰ سال، بالاخره فاز اول احداث فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به‌طور ناقص افتتاح شد.

قسمت‌های مختلف فرودگاه امام خمینی

علاوه بر بخش‌های مشترک با فرودگاه‌های دیگر، مانند سالن اصلی و سالن ترانزیت، نمازخانه، کافی‌شاپ و فروشگاه‌ها، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به‌عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه ایران بخش‌های متنوع دیگری نیز دارد که هرکدام به ارائه‌ی خدماتی مختلف به مسافران مشغول‌اند. برخی از بخش‌های این فرودگاه عبارت‌اند از:

ترمینال

فرودگاه امام خمینی از سه ترمینال مختلف برای خدمات‌رسانی به مسافران خود بهره می‌برد. ترمینال شماره یک با ترافیکی حدود نه میلیون نفر در سال، اصلی‌ترین پایانه مسافربری فرودگاه برای مدیریت پروازهای ورودی و خروجی محسوب می‌شود.
ترمینال شماره دو که به پایانه سلام نیز شهرت دارد، به‌تازگی تأسیس شده و جزء مدرن‌ترین پایانه‌های فرودگاهی خاورمیانه بشمار می‌رود؛ و در آخر ترمینال شماره سه که پایانه ایرانشهر نیز نامیده می‌شود، فعلاً به انجام امور تحقیقاتی اختصاص یافته اما ممکن است بعد از بهره‌برداری برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد.

سالن تشریفات اختصاصی

این سالن با وسعتی معادل ۷۵۰۰ متر مجهزترین بخش فرودگاه بین‌المللی امام خمینی محسوب می‌شود. سالن تشریفات در ساختمانی مجزا از ترمینال اصلی و در سه‌طبقه‌ی مختلف قرار گرفته و از تمامی امکانات رفاهی مدرن برای میزبانی CIP از مسافران کثیرالسفر داخلی و خارجی بهره برده است.
مسافرانی که علاوه بر بلیط هواپیما، خدمات CIP فرودگاه را خریداری کرده باشند بدون اتلاف وقت در صف‌هایی طولانی و انتظار برای انجام امور کسالت‌باری نظیر دریافت چمدان، فرآیندهای دریافت ویزای فرودگاهی و کارت پرواز، می‌توانند در سالن تشریفات به استراحت و صرف غذا مشغول شوند و تمام امور مرتبط به پرواز خود را به تیم متخصص CIP مستقر در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی محول کنند.
گفتنی است که سالن تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی از طراحی آرامش‌بخش و مدرنی بهره برده و از امکانات متنوعی نظیر اتاق کودک، اتاق برگزاری جلسات وی آی پی، نمازخانه، رستوران سلف‌سرویس، اتاق کودک، اینترنت پرسرعت و فروشگاه‌های مختلف خشکبار، صنایع‌دستی، عطر و … برخوردار است.

سالن تشریفات اختصاصی
بخش اورژانس

همانند دیگر فرودگاه‌های مدرن جهان، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نیز از بخش مجهزی به نام اورژانس برای ارائه‌ی خدمات فوریتی پزشکی تشکیل شده است. در این بخش علاوه بر انجام اقدامات پزشکی لازم و اعزام بیماران به بیمارستان، محوطه‌های مجهزی نیز برای قرنطینه بیماران و افراد مشکوک به بیماری‌های واگیردار تعبیه شده است.

سایر بخش‌ها

اداره پست، گمرک، اشیای گمشده، پارکینگ (۵ پارکینگ طبقاتی مسقف و روباز)، شعب بانک‌ها، جامه‌دان و بسته‌بندی بار از دیگر بخش‌هایی است که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برای ارائه‌ی خدمات به مسافران گنجانده شده است.

 

امکانات و خدمات فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به‌عنوان مکانی مدرن و مجهز، امکانات گسترده‌ای را به مسافران عرضه کرده است: از بانک و صرافی برای انجام امور مالی و بانکی مسافران گرفته تا رستوران و کافی‌شاپ برای خورد و خوراک گردشگران، تمام تمهیدات لازم برای رفاه و آسایش مسافران در این فرودگاه فراهم شده است؛ بنابراین چه مسافر پرواز خارجی باشید و چه قصد داشته باشید سفری هوایی را به مناطق مختلف کشور تجربه کنید، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی انتخابی عالی برای آغاز یا پایان سفری آسوده است. این فرودگاه از هتل‌های بسیار باکیفیت و ممتازی نیز برای میزبانی از مسافران برخوردار گشته است تا بدون صرف هزینه و وقت برای رفت‌وآمد به مرکز شهر، اوقاتی لذت‌بخش را برای آن‌ها رقم بزند.

امکانات و خدمات فرودگاه امام خمینی

 

چه شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه امام خمینی فعالیت دارند؟

بیش از ۴۰ ایرلاین داخلی و خارجی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به مسافران داخلی و خارجی و چارتر و لحظه آخری خدمات‌رسانی می‌کنند. در میان این ۴۰ شرکت هواپیمایی، نام‌های بزرگی نظیر بریتیش ایرویز، ایرفرانس پاریس، هواپیمایی کاسپین، اطلس گلوبال استانبول، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی قشر ایر، هواپیمایی زاگرس، آلیتالیا رم، هواپیمایی آسمان و هواپیمایی کیش ایر نیز دیده می‌شود. افزون بر این، بیش از ۷۰ آژانس مسافربری خارجی و داخلی نیز در فرودگاه امام خمینی فعالیت و به گردشگران تورهای مسافرتی خدمات‌رسانی می‌کنند.

 

آدرس و تلفن فرودگاه امام خمینی

تلفن تماس فرودگاه: ۵١٠٠١١١-٠٢١ ،۵١٠٠١١٨-٠٢١ ،٠٩۶٣٣٠
تهران – بزرگراه خلیج‌فارس – کیلومتر ۳۰ – شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

کلام آخر

فرودگاه امام خمینی یکی از مجهزترین و بزرگترین فرودگاه‌های خاورمیانه محسوب می‌شود و روزانه صدها مسافر را راهی مقاصد خود کرده یا پذیرای مسافران ورودی می‌شود. اغلب پروازهای بین‌المللی ایران از این فرودگاه که در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری تهران قرار گرفته انجام می‌شوند؛ پس آشنایی کافی با بخش‌های مختلف آن می‌تواند برای مسافران مفید باشد.