سایداسفر

تحصیل در خارج از کشور یکی از آرزوهای بسیاری از دانشجویان ایرانی است. روسیه به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب تحصیلی، همواره مورد‌توجه زیادی بوده است. در این مقاله، شرایط و هزینه‌ تحصیل در روسیه و همچنین بهترین رشته‌ها و معتبرترین دانشگاه‌های این کشور مورد‌بررسی قرار گرفته است. پس از مرور اجمالی ویژگی‌های تحصیل در روسیه، به تشریح جزئیات بیشتر در خصوص ملزومات تحصیل، هزینه زندگی و تحصیل، بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌های معتبر پرداخته خواهد شد. امید است خواندن این مقاله بتواند راهنمای مناسبی برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در روسیه باشد.

شرایط تحصیل در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت است. دلیل اصلی آن، کیفیت بالای آموزش و هزینه پایین تحصیل در این کشور است. دانشگاه‌های روسیه در رتبه‌بندی جهانی جایگاه خوبی دارند. همچنین تحصیل در این کشور نیازمند ارائه مدارک تمکن مالی و مدرک زبان نیست. با‌این‌حال، متقاضیان باید شرایطی مانند موفقیت در آزمون ورودی، دریافت ویزای تحصیلی و برخورداری از سلامت کافی را داشته باشند تا بتوانند در دانشگاه‌های روسیه به تحصیل بپردازند.

یکی دیگر از شرایط مهم تحصیل پزشکی در روسیه، تسلط کافی به زبان روسی یا انگلیسی است؛ زیرا تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه انجام می‌شود. عدم آشنایی با این زبان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. البته برخی دانشگاه‌ها دوره‌هایی به زبان انگلیسی دارند که نیازمند ارائه مدرک زبان است. همچنین پیش از شروع تحصیل پزشکی در روسیه، دانشجویان باید در دوره پادفک زبان روسی شرکت کنند تا با زبان و دروس پایه آشنا شوند. پس از موفقیت در آزمون پایان این دوره، دانشجویان مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه خواهند بود.

پس از پذیرش در دانشگاه، دانشجویان باید تا زمان فارغ‌التحصیلی به تحصیل خود ادامه دهند. آن‌ها باید حداقل در ۷۵٪ کلاس‌ها حضور داشته باشند و نمرات قبولی کسب کنند. همچنین لازم است هر سال ویزای خود را تمدید نمایند. در صورت تمایل به کار در طول تحصیل نیز باید مجوز لازم را اخذ کنند. در نهایت، شرط اصلی برای اتمام تحصیل، قبولی در آزمون نهایی و دفاع از پایان‌نامه است تا دانشجو بتواند مدرک خود را دریافت نماید. دانشگاه‌ های مورد ت یید در روسیه می‌توانند مدرک معتبر خود را جهت استفاده در ایران به شما بدهند.

هزینه تحصیل و زندگی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه یکی از مقاصد بسیار محبوب برای تحصیل دانشجویان خارجی است. هزینه تحصیل در روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. به‌طور متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار در سال متغیر است. همچنین هزینه زندگی در روسیه با در نظر گرفتن هزینه اسکان، غذا و پوشاک بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه برآورد می‌شود که نسبتاً پایین است.

دلیل اصلی هزینه پایین تحصیل و زندگی در روسیه، ارزش پایین روبل نسبت به سایر ارزهای جهانی است. همچنین دولت روسیه بودجه قابل‌توجهی را برای حمایت از تحصیل و تحقیقات در این کشور اختصاص می‌دهد که باعث پایین نگه داشتن هزینه‌ها برای دانشجویان شده است. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های روسیه بورسیه‌های تحصیلی متعددی را برای جذب دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند.

با وجود مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در روسیه، دانشجویان باید به یکسری مسائل هم توجه نمایند. هزینه زندگی و تحصیل در شهرهای بزرگ مثل مسکو و سن پترزبورگ بیشتر است. همچنین با توجه به نوسانات شدید ارزی در روسیه، هزینه‌ها ممکن است با افزایش نرخ ارز در ماه‌ها و سال‌های آتی تغییر کند. در مجموع، با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان تحصیل مقرون‌به‌صرفه‌ای در روسیه داشت.

بهترین رشته ها برای تحصیل در روسیه

روسیه یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل در رشته‌های مهندسی است. دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های مهندسی مکانیک، عمران، کامپیوتر، برق، هوافضا و غیره رتبه‌بندی بسیار خوبی در سطح بین‌المللی دارند. از‌جمله معتبرترین و مشهورترین دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توان به دانشگاه ملی تحقیقاتی مسکو، دانشگاه فنی باومن مسکو و دانشگاه صنعتی بایکال اشاره کرد. این دانشگاه‌ها اساتید برجسته و آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای دارند که فرصت‌های عالی برای یادگیری و تحقیق به دانشجویان می‌دهد.

علاوه بر مهندسی، تحصیل پزشکی در روسیه نیز یکی دیگر از بهترین رشته‌ها محسوب می شود. روسیه سابقه طولانی در تربیت پزشکان و متخصصان برجسته دارد و دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه پزشکی ای.ام.سچنوف مسکو، دانشگاه پزشکی ای.ای.ییواچنکو سیمفروپل و دانشگاه پزشکی ولگوگراد در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری شهرت جهانی دارند. دوره٬های عملی و بالینی قوی در کنار آموزش‌های نظری، از ویژگی‌های برجسته این دانشگاه‌ها است.

دانشگاه‌های معتبر روسیه

تحصیل دندانپزشکی در روسیه یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویان علاقه‌مند به این رشته به شمار می‌رود. دانشگاه‌های این کشور سابقه طولانی در تربیت پزشکان متخصص دارند و همواره جزو برترین و معتبرترین دانشگاه‌های دندانپزشکی دنیا به ‌شمار می‌آیند. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه دندانپزشکی سچینوف مسکو، دانشگاه دندانپزشکی ایوانوفسکی مسکو، و دانشگاه دندانپزشکی ولگوگراد با بیش از یک قرن سابقه، همچنان در صدر بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی دنیا قرار دارند. این دانشگاه‌ها علاوه بر تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و بیمارستانی، اساتیدی برجسته در تمامی رشته‌های دندانپزشکی دارند که دانشجویان را برای تبدیل شدن به پزشکانی متخصص آماده می‌کنند. کیفیت بالای آموزش دندانپزشکی در روسیه باعث شده سالانه هزاران دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند.

یکی از مزایای تحصیل دندانپزشکی در روسیه، هزینه پایین تحصیل در این رشته نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکا است. به‌عنوان مثال، میانگین شهریه سالانه رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های روسیه بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار است. در‌حالی‌که این رقم برای آمریکا بین ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار متغیر است. دولت روسیه و دانشگاه‌ها همچنین بورسیه‌های متعددی را به‌صورت سالانه برای جذب دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. دریافت این بورسیه‌ها می‌تواند تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش دهد.

فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی از روسیه می‌توانند جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند فلوشیپ‌های تخصصی دندانپزشکی و یا دوره‌های فوق تخصصی به کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا مهاجرت کنند. به همین دلیل، تحصیل دندانپزشکی در روسیه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده شغلی دانشجویان به شمار می‌رود.

آینده‌ای روشن در انتظار فارغ‌التحصیلان پزشکی روسیه

روسیه با داشتن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش پزشکی معتبر و باکیفیت، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم می‌کند. پزشکان روسی توانایی کار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتبر سراسر جهان را دارند. همچنین این افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به کشورهای پیشرفته مهاجرت کنند. با توجه به هزینه پایین‌تر تحصیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی، تحصیل پزشکی در روسیه سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای آینده شغلی دانشجویان محسوب می‌شود. تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه نیز یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود. دانشگاه‌ های مورد تایید در روسیه مدارک معتبری برای تأسیس مطب در ایران به شما می‌دهند.

جهت اطلاع بیشتر در باره تحصیل در روسیه می توانید با مجموعه روس دانش تماس بگیرید. شرکت روس دانش واقع در کشور روسیه دارای دفاتری در سن پترزبورگ و کازان روسیه است