تنگ دم اسب در استان فارس واقع شده است. این تنگ از جاذبه‌های گردشگری استان فارس و شهرستان شیراز است. این استان که از استان‌های جنوبی کشور ایران به‌شمار می‌رود، هرساله میزبان گردشگران زیادی از ایران و حتی کشورهای خارجی است. استان فارس دارای جاذبه‌­های گردشگری بی­­شماری است که بخشی از آن­ها جاذبه­‌های طبیعی هستند. طبیعت بکر و دست نخورده این خطه طرفداران بی­شماری دارد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه همراه سفرزون باشید.

saadatrent

چگونه می­توان به تنگ دم اسب رسید؟

تنگ دم اسب | زیباترین جاذبه های گردشگری استان فارس
تنگ دم اسب | زیباترین جاذبه های گردشگری استان فارس

این آبشار که یکی از زیباترین جاذبه‌­های گردشگری استان فارس است، ۵۰ کیلومتر تا جنوب شهر شیراز فاصله دارد. این آبشار در بخش شرقی روستای کره­بس واقع است. نام این منطقه کوهمره سرخی است. برای رسیدن به این منطقه می­‌بایست سفر خود را ابتدا به ساکن از شهر شیراز آغاز نمایید. این منطقه به دلیل طبیعت بکر و دست‌­نخورده­ای که دارد، سفری جذاب تا قبل از رسیدن به پای آبشار را نیز برای شما به ارمغان دارد. مسیر رسیدن به این آبشار رودخانه­ای است و خود سفری جذاب است.

یکی از جذابیت‌­های این مسیر پوشش گیاهی مسیر است. درختان بلوط در مسیر شما، به شما این اطمینان را می‌­دهند که در مسیری هیجا‌ن­‌انگیز قرار دارید و اغلب بلدراه­ها یا دیگر گردشگران از این بلوط­ها برای تغذیه خود استفاده می‌­کنند. مسیر پر پیچ و خم شما برای رسیدن به تنگ دم اسب به کمک مسیر پیمایش پاکوبی مشخص است. ماجراجویی هیجان انگیزی خواهد بود عبور از میان شکاف سنگ­ها و گذشتن ازدریاچه­ای با ۲۰۰ متر طول که برای گذر از آن یا باید تن به آب بزنید یا پارو دست بگیرید. پس از عبور از این دریاچه به آبشار خواهید رسید.

آدرس تنگه دم اسب روی نقشه گوگل


در سفرزون بخوانیدجاهای دیدنی شیراز ، سفر به اقلیم شاعرانه‌ی ایران


چگونگی شکل گیری تنگ دم اسب

نام این تنگ از شکلی که دارد گرفته شده است. این تنگ که شباهت بسیاری به شکل دم اسب دارد، از عواقب رانش زمین و یک زلزله بزرگ است. این زلزله موجب شده که رودخانه دم اسب به تنگه و دریاچه­ تقسیم شود و دیگر مسیر مستقیم خود را نداشته باشد. این منطقه که درحال حاضر سکنه بسیار اندکی دارد، در زمان حکومت ساسانیان «رم دیوان» خوانده می­‌شده که امروزه تعداد زیادی از ساکنین این منطقه را مردم کوچ­نشین تشکیل می­‌دهند و اغلب بومیان این مطقه پس از انقلاب به شیراز مهاجرت کردند.

خرید بلیط هواپیما تهران شیراز
رزرو هتل داخلی

 پوشش گیاهی و جانوری منطقه

همان­طور که پیش­تر ذکر شد، تعداد کم سکنه این منطقه و بکر باقی ماندن منطقه موجب شده پوشش گیاهی بسیار غنی­ای در کوهمره سرخی چشم‌­نمایی کند. اکثریت گونه­‌های گیاهی این منطقه جنگلی بوده و اغلب از نوع بلوط هستند. هرچند در این درختان انار و بوته­‌های پونه کوهی نیز به چشم می­خورد. بیشتر از درختان، پوشش گیاهی غالب این منطقه بوته­‌های کوتاه قامت و پرشاخ و برگ بافت منطقه را تشکیل می‌دهند.

جانوارن این منطقه از طیف وسیعی تشکیل می­شوند. بدلیل وجود درختان تنومند و طبیعت بکر، آنچه که به وفور در مسیر شما نظرتان را جلب خواهند کرد، سنجاب­‌های ایرانی هستند. مارمولک و انواع دیگر خزندگان را نیز می­توان در این منطقه دید. حیوانات وحشی دیگر نظیر پرندگان شکاری نیز در این منطقه زندگی می­کنند اما به دلیل حضورگردشگران قابل رویت نیستند و هیچگاه در دید انسان­ها ظاهر نمی­‌شوند.


در سفرزون بخوانیدمراکز تفریحی شیراز ، تفریح و خوشگذرانی در شهر پارسی


پیشنهادهایی برای بازدید از تنگ دم اسب

اگر به تنگ دم اسب سفر کنید، جاذبه­های بسیاری پیش روی شما قرار دارند که می­توانید با یک برنامه‌­ریزی درست و با انرژی خوب از همگی استفاده کنید. این سفر می­توانید حسابی در روحیات شما تأثیر گذار باشد. اگر قصد دارید این سفر را به قصد زدودن تنش‌­های روانی زندگی شهری انجام دهید، گزینه بسیار درستی را انتخاب کرده­اید. با توجه به ویژگی­های جغرافیایی و نوع گردشگری مناسب این منطقه، بهترین زمان سفر به این منطقه گردشگری، فصل بهار است و بهترین ماه این فصل برای گردشگری، فروردین ماه است.

معمولا پیش از هر ماجراجویی این سوال در ذهن متبادر می­شود که چه تجهیزاتی باید به همراه داشت؟ لازم به ذکر مجدد است که در طی این سفر علاوه بر پیاده­‌روی، بخشی از مسیر را باید قایق سواری کنید یا اگر خواستید همان مسیر ۲۰۰ متری دریاچه را می­توانید شنا کنید. اما مهم­ترین نکته­ای که ما را برای انتخاب تجهیزات راهنمایی می­­کند، این است که شما بخش بسیاری کوچکی از مسیر جذاب خود را می­بایست دست خود را به سنگ­‌ها بگیرید و ادامه مسیر را طی نمایید. برای همین کفش مناسب و دستکش کوهنوردی از ملزومات این سفر خواهند بود.

از آن­جا که هنوز در این منطقه _خوشبختانه یا متأسفانه_ امکانات اقامت (هتل، مسافرخانه، اقامت­گاه) فراهم نیست، همراه داشتن کیسه­‌خواب و تجهیزات شخصی اقامت بسیار ضروری است. در صورت تصمیم بر اقامت در این منطقه، بهتر است که به شکل گروهی اقدام نمایید و در گروه­‌هایی بیشتر از ۵ نفر تصمیم به اقامت بگیرید تا خطری شما را تهدید نکند.

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

تور شیراز

تور شیراز

برای مشاهده‌ی تور شیراز سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.