جاذبه های تاریخی کیپ تاون برای کسانی که آفریقای جنوبی را کمی بشناسند، عجیب است، چون این کشور پر است از جاذبه‌های طبیعی و داشتن جاذبه های تاریخی برای آن دور ذهن است. با این وجود باید بدانید تغییر و تحولات در سال‌های آپارتاید و ۲۰۰ سال اخیر جاذبه تاریخی کیپ تاون را شکل داده است. جاذبه هایی که برخی از آن‌‌ها در مورد تاریخ آزادی و برده‌داری در این کشور آفریقایی است. تاریخی که قسمتی از تمدن تاریخی جهان است. با سفرزون همراه شوید تا جاذبه های تاریخی کیپ تاوان را دقیق‌تر ببینیم. ما مهم‌ترین موزه‌ها، زندان‌هاف خانه و امکان تاریخی کیپ تاون را این‌جا جمع کرده‌ایم.

saadatrent

تپه مخابراتی و توپ نیمروز : چشم در چشم با تاریخ آفریقا

با ۵ دقیقه رانندگی از مرکز شهر به سمت غرب به تپه مخابراتی می‌رسید که منظره‌ای چشم‌نواز از شهر کیپ تاون، خلیج تیبل و اقیانوس درخشان آتلانتیک را از ارتفاع ۳۵۰ متری در اختیارتان می‌گذارد. این تپه در حقیقت کوهپایه قله «لاین هد» است که در مجاورتش قرار دارد و به‌خاطر استفاده تاریخی از آن به‌عنوان محلی برای ارسال پیام به کشتی‌های در حال رسیدن به این اسم نامگذاری شده است.

Signal Hill and the Noon Gun شلیک این توپ دقیقا در ظهر برای دریانوردان یک نشانه بود
Signal Hill and the Noon Gun شلیک این توپ دقیقا در ظهر برای دریانوردان یک نشانه بود

بسیاری از افراد محلی و بازدیدکنندگان برای تماشای غروب آفتاب و انتظار برای دیدن چراغ‌های درخشان شهر کیپ تاون پس از تاریک شدن هوا به این بالا رانندگی می‌کنند. هر روز ظهر به جز یکشنبه‌ها و تعطیلات عمومی یک توپ با ماشه‌ای الکتریکی از رصدخانه فعال می‌شود و یک‌بار شلیک می‌کند. در زمان‌های دور این توپ نیمروز برای اعلام کردن زمان دقیق به کشتی‌های لنگر انداخته در خلیج استفاده می‌شد.

گردشگران می‌توانند به‌صورت رایگان توضیحاتی درباره تاریخچه توپ نیمروز را در توپخانه لاین بشنوند و سپس شلیک توپ را تماشا کنند. کسانی که می‌خواهند برای تماشای غروب آفتاب به بالای تپه بروند بهتر است ژاکت همراه خود داشته باشند زیرا با پایین رفتن خورشید هوا خیلی سرد می‌شود. در آخر هفته‌های شلوغ و تعطیلات، حتما برای پیدا کردن جای پارک قدری زودتر حرکت کنید.

اسکله ویکتوریا و آلفرد : باراندازی مملو از تجربیات منحصربه‌فرد

اسکله ویکتوریا و آلفرد که بین دو لنگرگاه امتداد دارد یک ناحیه پر رفت و آمد و سرگرم کننده است که اسکله ماهیگیری سانفرانسیسکو را تداعی می‌کند. این اسکله که زمانی یک بندر ماهیگیری بهم ریخته بود، اما امروز به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی کیپ تاون تبدیل شده و بسیاری از ساختمان‌های قدیمی آن تحت حفاظت قرار گرفته و بازسازی شده‌اند.

The Victoria & Alfred Waterfront یکی از جاذبه های تاریخی کیپ تاون
The Victoria & Alfred Waterfront یکی از جاذبه های تاریخی کیپ تاون

هرساله میلیون‌ها توریست به این منطقه می‌آیند تا از فروشگاه‌ها، رویداد‌های جاز، رستوران‌ها، سینماها و موزه‌هایش دیدن کنند. طرفداران ورزش مطمئنا موزه تجربه راگبی اسپرینگبوک را دوست خواهند داشت. در این موزه داستان راگبی آفریقای جنوبی از طریق نمایش‌های تعاملی بازگو می‌شود.

آدرس: جاده ۱۹ بارانداز، اسکله ویکتوریا و آلفرد، کیپ تاون

وبسایت رسمی: http://www.waterfront.co.za


جزیره روبن : طنین بخشش در سلول‌های تاریک

برای نزدیک به ۴۰۰ سال جزیره روبن در خلیج تیبل، زندان وحشتناکی بود که نلسون ماندلا در دوران آپارتاید ۱۸ سال را در یکی از سلول‌های کوچک آن گذراند. امروز این جزیره جزو میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از جاذبه های تاریخی کیپ تاون برای تمامی کسانی است که به تاریخ آفریقای جنوبی علاقه دارند.

Robben Island بخش از میراث جهانی
Robben Island بخش از میراث جهانی

تورهای این جزیره با برگزاری نمایشگاهی چند رسانه‌ای در موزه و در دروازه نلسون ماندلا در اسکله ویکتوریا و آلفرد و پیش از آن‌که مسافران سوار بر کشتی‌های‌شان به سمت جزیره شوند، شروع می‌شود. سفر دریایی با توجه به شرایط آب و هوایی بین ۳ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و در صورت وجود موج‌های بزرگ می‌تواند دشوار نیز باشد. پس از رسیدن به جزیره بازدیدکنندگان از امنیتی‌ترین بخش زندان یعنی سلول پیشین ماندلا و معدن آهکی که زندانیان مجبور بودند در آن به‌کار اجباری مشغول شوند بازدید می‌کنند.

Robben Island ورودی زندان جزیره روبن
Robben Island ورودی زندان جزیره روبن

بهترین بخش این بازدید به اشتراک گذاری تجربیات راهنمایان تور (زندانیان سابق جزیره روبن) با بازدیدکنندگان درباره جنایت‌های آپارتاید و قدرت بخشش است. پس از ترک کردن این جزیره ۶ کیلومتر مربعی و جهنمی، ماندلا گفت: «هنگامی که به سمت دروازه خروجی که من را به آزادی می‌رساند پیش می‌رفتم می‌دانستم که اگر نفرت و تلخی‌ها را رها نکنم همچنان در زندان باقی خواهم ماند.» این سخنان پس از گذراندن یک تور در این مکان تاثیر‌گذار‌تر تازه برای‌تان معنتای واقعیش را هویدا می‌کند. بازدید از این جزیره را بهتر است از پیش رزرو کنید. سفر به جزیره روبن از گذرگاه نلسون ماندلا در اسکله انجام می‌شود و تمامی افراد می‌توانند از موزه این محل دیدن کنند.

وبسایت رسمی: http://www.robben-island.org.za/


ساختمان شهرداری و قلعه گوود هوپ : مرکز تاریخ کیپ تاون

دوستداران تاریخ می‌توانند از ۲ ساختمان مشهور تاریخی که در مرکز کیپ تاون و در فاصله ۵ دقیقه‌ای از یکدیگر قرار دارند دیدن کنند. ساختمان شهرداری کیپ تاون که در سال ۱۹۰۵ میلادی ساخته شده ترکیبی چشمگیر از سبک نئو‌رنسانس ایتالیایی و سبک مستعمراتی بریتانیایی است که یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی کیپ تاون را شکل می‌دهد. برج اعلان ۶۰ متری که با کاریلیون و در سال ۱۹۲۳ میلادی نصب شد با الگوبرداری از برج «بیگ بن» لندن طراحی شده است. از جمله جذابیت‌های داخلی ساختمان می‌توان به موزاییک‌های زیبای کف، پلکان مرمری و شیشه‌های رنگی چشم‌نواز آن اشاره کرد.

City Hall & the Castle of Good Hope یکی جاذبه‌ها و دیدنی‌های شهر کیپ تاوان
The Castle of Good Hope یکی جاذبه‌ها و دیدنی‌های شهر کیپ تاوان

توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که در سال ۱۹۹۰ میلادی نلسون ماندلا، کسی که سال‌های بعد رئیس‌جمهور کشور شد، پس از سپری کردن ۲۷ سال زندان در بالکن این ساختمان ایستاد و برای جمعیت شادمان و پرهیاهو سخنرانی کرد. دوستداران موسیقی نیز باید حتما در یکی از اجراهای ارکستر فیلارمونیک کیپ که در این مکان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

ساختمان‌های کیپ تاوان ، میراث به‌جامانده

در طول جاده‌ای که از گرند پاراد به قلعه گود هوپ منتهی می‌شود، قدیمی‌ترین ساختمان سنگی به‌جامانده در آفریقای جنوبی قرار دارد که آن را به یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه های تاریخی کیپ تاون تبدیل می‌کند. این بنا در سال‌های ۱۶۶۶ تا ۱۶۷۹ میلادی به‌‌عنوان محل اقامت فرماندار بنا شد و برای محافظت از ساکنان اولیه سرزمین نیز قلعه‌ای به شکل ستاره‌ ۵ ضلعی در کنارش ساخته شد. قلعه ای که هیچگاه به آن حمله نشد.

The Castle of Good Hope قلعه‌ای که هیچ‌وقت در آن جنگی رخ نداد
The Castle of Good Hope قلعه‌ای که هیچ‌وقت در آن جنگی رخ نداد

در سفرزون بخوانیدجاذبه های طبیعی کیپ تاون ؛ دنیای اقیانوس ها و قاره های گرم


یکی از جاذبه‌های این ساختمان و از جاذبه های تاریخی کیپ تاون مجموعه‌ای از ویلیام فر شامل تصاویر، ظروف چینی، ظروف شیشه‌ای زیبا، ظروف سرامیکی و مبلمان قرن هفدهم تا نوزدهم از آفریقای جنوبی، اروپا و آسیاست. با یکی پیاده‌روی مختصر از قلعه به سمت مرکز خرید خیابان لانگ مارکت به  میدان گرین مارکت که میدانی کوچک با فضای باز است، می‌رسیم. در اطراف این میدان تعدادی از ساختمان‌های «آرت‌دکو» قرار گرفته‌اند. کسانی که قصد خرید دارند می‌توانند از بازارچه خیابانی که هر روز هفته به جز یکشنبه‌ها در این مکان برپا می‌شود، دیدن کنند و خریدشان را انجام دهند.

موزه قلب کیپ تاون: ضربان نجات زندگی

جاذبه های تاریخی کیپ تاون به مکان‌ها و زندان‌ها و محله‌ها ختم نمی‌شود، جالب است بدانید اولین پیوند قلب در این شهر انجام شد. در سال ۲۰۰۷ میلادی و برای بزرگداشت چهلمین سالگرد اولین پیوند قلب که توسط «کریستین برنارد» در بیمارستان «گروت شور» انجام شد، موزه قلب کیپ تاون در این مکان افتتاح شد.

The Heart of Cape Town Museum موزه قلب کیپ تاون داستان اولین جراحی قلب در جهان را روایت می‌کند
The Heart of Cape Town Museum موزه قلب کیپ تاون داستان اولین جراحی قلب در جهان را روایت می‌کند

در موزه قلب کیپ تاون اساتید با تجربه بازدیدکنندگان را به توری ۲ ساعته برای تماشای بازسازی امکانات جراحی در اتاق‌های واقعی‌ای که جراحی در آن‌ها انجام شدند، می‌برند. این تورها همچنین تمامی مسائل اخلاقی مربوط به اهدا، گیرنده و اهدا‌کننده را در آن دوره از تاریخ مورد بررسی قرار می‌دهند. حتی بازدیدکنندگانی که هیچگونه زمینه پزشکی ندارند نیز مطالبی درباره تاریخ روند نجات زندگی یاد می‌گیرند.

وبسایت رسمی: http://www.heartofcapetown.co.za/


موزه‌های ایزیکو آفریقای جنوبی: یکی از جاذبه های تاریخی کیپ تاون

موزه‌ها مهم‌ترین بخش از جاذبه های تاریخی کیپ تاون است. موزه‌های ایزیکو آفریقای جنوبی از ۱۱ موزه تشکیل شده که توسط شورای منصوب شده از طرف وزارت فرهنگ و هنر اداره می‌شوند. برترین موزه در میان آن‌ها موزه بوکاپ در محله بوکاپ است. این ناحیه محله‌ای مالاییی و قدیمی همراه با خانه‌های دو طبقه رنگ‌آمیزی شده با رنگ‌های روشن است که همچنان برده‌هایی که در نیمه دوم قرن هفدهم از شرق هندوستان به کیپ آورده شده‌اند، ساکنین‌اش را تشکیل می‌دهند. این موزه شگفت‌انگیز جنبه‌های گوناگون زندگی یک مسلمان قرن نوزدهمی را در یک خانه کمیاب «کیپ داچ» در حدود سال ۱۷۶۳ میلادی به تصویر می‌کشد. یک اتاق در محوطه خانه مجموعه‌ای از چرخ‌های دستی و کالسکه‌ها را در خود جای داده است.

Iziko Museums of South Africa
Iziko Museums of South Africa

موزه خانه شهر قدیمی و کوپمانز

یکی دیگر از موزه‌های پرطرفدار در این گروه خانه شهر قدیمی است. این خانه در ابتدا در سال ۱۷۵۵ میلادی و به سبک «داچ روکو» و در مرکز شهر کیپ تاون در غرب میدان «گرین مارکت» ساخته شد. این ساختمان در گذشته ساختمان شهرداری کیپ بوده و امروز مجموعه‌ای از تصاویر که توسط سر مکس مایکلز از سراسر کشور در سال ۱۹۱۴ میلادی جمع‌آوری شده‌اند را نمایش می‌دهد. این مجموعه شامل آثار اساتید هندی و هلندی مانند فرانتز هالز، یان استین، جیکوب ون رویزدال و یان ون گوین است.

Koopmans-de Wet House cape town خانه‌ای قدیمی و زیبا که امروز به موزه‌ای معروف تبدیل شده است
Koopmans-de Wet House cape town خانه‌ای قدیمی و زیبا که امروز به موزه‌ای معروف تبدیل شده است

یکی دیگر از موزه‌های برجسته در این گروه سرپناه کوپمانز است. این خانه در سال ۱۷۰۱ میلادی و در زمینی U شکل ساخته شده و نمای خارجی‌اش را لوییس تیبالت در سال ۱۷۷۱ میلادی طراحی کرده است. معماری داخلی خانه به همان شکل اولیه حفظ شده و تصویری روشن از نحوه زندگی یک تاجر موفق قرن نوزدهمی را به ما نشان می‌دهد. علاوه بر موارد بالا موزه، افلاک‌نما و گالری ملی آفریقای جنوبی که در باغ کمپانی واقع شده، برای دوستداران تاریخ طبیعی و ستاره شناسان آماتور ارزش بازدید کردن را دارد.

وبسایت رسمی: http://www.iziko.org.za


موزه محله ششم: نه به نژادپرستی

در سال ۱۹۶۶ میلادی و هنگامی که دولت آفریقای جنوبی تصمیم گرفت جامعه‌ای تنها از سفیدپوستان تشکیل دهد حدود ۷۰ هزار  نفر از ساکنان محله چند قومیتی ششم تبعید شدند. این موزه رنگارنگ یادبودی برای ساکنان این محله نابود شده است. در طبقه همکف موزه نقشه‌ای وجود دارد که ساکنان پیشین محله روی آن خانه‌های قدیمی و خصوصیات همسایگی خود را نشان داده‌اند.

آدرس: خیابان ۲۵A بوییتنکانت، کیپ تاون

The District Six Museum موزه‌ای مهم در مورد نژادپرستی و آثار واقعی به‌جامانده از آن
The District Six Museum موزه‌ای مهم در مورد نژادپرستی و آثار واقعی به‌جامانده از آن